Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Χρύσα Χοτζόγλου: «Το μόνο που μπορεί να μας φοβίσει είναι το μέλλον που μας ετοιμάζουν. Απέναντι σε αυτό θα αγωνιστούμε»
  • «Στον κουβά» η έφεση της ελληνικής κυβέρνησης για την καταδίκη της για παράνομο pushback
  • Σαν σήμερα 4 Ιούλη
  • Πρόκληση: Aποφυλακίζουν τα γκεσέμια της νεοναζιστικής εγκληματικής συμμορίας
  • Αηδιάζει ακόμα και ο γυμνοσάλιαγκας
  • Η διασύνδεση με τους «κοινωνικούς εταίρους» πασπαλισμένη με μπόλικη προπαγανδιστική φλυαρία
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτικές Δίκες»17Ν»Εφετείο 17Ν»Τρίτη, 12.9.06
Εφετείο 17Ν

138η συνεδρίαση

Τρίτη, 12.9.06

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr12 Σεπ 2006, 00:00

Μαρτύρων υπεράσπισης του Δ. Κουφοντίνα συνέχεια
Ο δάσκαλος Ντίνος Παντελίδης μίλησε με τρυφερό και συγκινητικό τρόπο για «τον Μήτσο και την Κική», το ζευγάρι που γνώρισε το 1991 στη Γαύδο και συνδέθηκαν έκτοτε με πολύ στενή φιλία. Μίλησε απλά, ανθρώπινα, κατέθεσε τη δική του αλήθεια. Για τους ανθρώπους που ζούσαν φτωχικά, σ’ ένα σπίτι που μόνο τα βιβλία ξεχώριζες. Για τον «Αγιο Μήτσο», όπως ήταν γνωστός ο Κουφοντίνας στον περίγυρό του, λόγω του βαθιού αισθήματος αλληλεγγύης που τον διέκρινε. Για τα ιδιαίτερα μαθήματα στα Μαθηματικά, που έκανε ο Κουφοντίνας, και το πάθος του μετά με τα μελίσσια, που το ξεκίνησαν ως δουλειά μαζί με την Αγγελική, για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην (έφτασαν να έχουν 350 μελίσσια). Για τις ατέρμονες συζητήσεις γύρω από την κοινωνική κατάσταση, τις ανισότητες, τη φτώχεια και τον πλούτο. Για το παλιό Lada που είχε μόνιμα μια σκηνή, γιατί αυτές ήταν οι διακοπές τους. «Δεν πισεύω ότι ήθελε να κάνει κακό ο Μήτσος. Η εικόνα του αιμοβόρου ανθρώπου, που προσπάθησαν να καλλιεργήσουν γι’ αυτόν, δεν του αντιστοιχεί. Τον κινούσε η αγάπη του για την κοινωνία. Επέλεξε έναν τρόπο για να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Και σ’ αυτό δεν υπήρχε καμιά ιδιοτέλεια». Στη Γαύδο ο κόσμος μιλάει με τα καλύτερα λόγια γι’ αυτόν. Είναι ακόμα ο δικός τους άνθρωπος. Μίλησα στη Θεσσαλονίκη, όπου έχω μεταφερθεί εδώ και ένα χρόνο, με πολύ κόσμο πριν έρθω να καταθέσω. Κανείς δε μου είπε «μην πας». Ολοι έδειχναν σεβασμό για το Δημήτρη.

Ο βετεράνος αγωνιστής του κομμουνιστικού κινήματος Γιάννης Μακρυγιάννης μπήκε αμέσως στο «ζουμί». Η δικτατορία του ’67 βρήκε εισαγγελέα στην Πρέβεζα τον Ταρασουλέα τον Παναγιώτη. Από τη δεύτερη κιόλας μέρα της δικτατορίας ανέλαβε να υπερασπίσει την τάξη και την ασφάλεια που ήθελε η χούντα. Το αποτέλεσμα ήταν να έχει η Πρέβεζα το μεγαλύτερο ποσοστό πολιτικών κρατουμένων συγκριτικά με όλη την Ελλάδα. Απ’ αυτούς που δεν έκαναν δήλωση μείναμε 30 από την Πρέβεζα, 15 από τα Γιάννενα (που είχαν δυο βουλευτές της Αριστεράς), 15 από τη Λευκάδα (που έβγαζε ένα βουλευτή και ήταν της Αριστεράς). Ξεκλήρισε ολόκληρες οικογένειες. Εστειλε εξορία εμένα και τον πατέρα μου, αφαίρεσε την ιθαγένεια από τον αδελφό μου που βρισκόταν στη Σουηδία, απαγόρευσε στη μάνα μου και την αδερφή μου να πάνε να τον επισκεφτούν όταν αρρώστησε.

Γλαφυρός και χειμαρρώδης, μιλώντας με το χαρακτηριστικό πρεβεζάνικο ιδίωμα, ο Γ. Μακρυγιάννης περιέγραψε το προσωπικό του μαρτύριο. Τέσσερα χρόνια εξορία, έγινε φυματικός, φυλακίστηκε στη Σωτηρία, περιπλανώμενος εργάτης στην Αθήνα μετά την απόλυσή του, κυνηγημένος συνεχώς από ασφαλίτες και δικαστικούς που λειτουργούσαν σαν όργανα της δικτατορίας. Η αφήγηση των διώξεων ενόχλησε την έδρα, που προσπάθησε να τη σταματήσει. «Θα μας πει την ιστορία του;», είπε εκτός μικροφώνου η εισαγγελέας. «Θα σας πω την ιστορία συναδέλφων σας», απάντησε ο Μακρυγιάννης. Ο κ. Μακρυγιάννης είναι η ζωντανή ιστορία του τόπου μας, σχολίασε η Γ. Κούρτοβικ. Και ο Δ. Κουφοντίνας παρεμβαίνοντας: Αυτά που μας εκθέτει ο κ. Μακρυγιάννης είναι η ιστορία του τόπου μας, που είναι συνυφασμένη με τη γέννηση και τη δράση της οργάνωσής μας. Δε γεννήθηκε στο κενό η οργάνωση. «Νομίζετε ότι η νεότερη γενιά δεν τα ξέρει αυτά;» κατέληξε ο Γ. Μακρυγιάννης. Δεν ξέρει ότι ο Ταρασουλέας από εισαγγελέας σε μια επαρχιακή πόλη βρέθηκε αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου και γω, που με έκανε φυματικό, με 70% αναπηρία, παίρνω 500 ευρώ σύνταξη». «Δηλαδή έπρεπε να μείνει στην Πρέβεζα, να μην προαχθεί;», ήταν το εκπληκτικό ερώτημα του προέδρου. «Αυτός ήταν δήμιος. Ξεκλήρισε οικογένειες. Μετέτρεψε την Πρέβεζα σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Επρεπε να μείνει;» απάντησε ο Μακρυγιάννης.
Ο Γ. Μακρυγιάννης συνέχισε περιγράφοντας τις συνθήκες της δικτατορίας, που βρήκε την Αριστερά ιδεολογικά, πολιτικά και οργανωτικά ευνουχισμένη. Αναφέρθηκε στις ζυμώσεις που και ο ίδιος έλαβε μέρος από το 1972, μετά την απόλυση του από τη μακρόχρονη εξορία. Ζυμώσεις που είχαν στο επίκεντρό τους όχι μόνο την αντίσταση κατά της χούντας και τις μορφές που αυτή έπρεπε να πάρει (ο ένοπλος αγώνας στο επίκεντρο), αλλά και τη συνέχιση αυτού του αγώνα για την επίτευξη της κοινωνικής αλλαγής. Κάποια παιδιά –κατέληξε- που τα βλέπω στο πρόσωπο του Δ. Κουφοντίνα, είναι οι συνεχιστές της αντίστασης του ελληνικού λαού, του ΕΑΜ. Η βία γεννάει βία. Δε γίνεται διαφορετικά. Μιλώντας ειδικά για τον Δ. Κουφοντίνα, είπε ότι οι ενέργειές του ήταν καθαρά πολιτικές, έξω από οποιοδήποτε προσωπικό κέρδος. Ο αγώνας του ήταν απόλυτα ανιδιοτελής. Όταν αποφάσισε να έρθω μάρτυρας –κατέληξε- επειδή κατοικώ σε μια μικρή πόλη, είπα να ρωτήσω κάποιον κόσμο. Να πάω ή να μην πάω; Ρώτησα καμιά εκατοστή άτομα. Ούτε ένας δε βρέθηκε να μου πει να μην πάω. Μερικοί μόνο μου είπαν: «Επρεπε να είχες πάει». Στο πρόσωπο του Κουφοντίνα έβλεπαν τα δικά τους παιδιά. Ενας μάλιστα μου είπε κάτι που δεν το ήξερα. Μου ανέφερε μια φράση του Σεν Ζιστ, που είπε στους Γάλλους. Εσείς θα με βρίσετε, αλλά μετά θα με τιμήσετε, γιατί ο αγώνας μου γίνεται για να μπορέσει να ανθίσει το χαμόγελο στα πρόσωπα των παιδιών της Γαλλίας. Αυτός ήταν και ο αγώνας του Κουφοντίνα. Για να ανθίσει το χαμόγελο στα πρόσωπα των παιδιών της Ελλάδας, για να βρουν κι αυτά μια θέση κάτω από τον ήλιο.

Εμφανώς συγκινημένος ο Δ. Κουφοντίνας σηκώθηκε και είπε δυο λόγια, απευθυνόμενος στον Γιάννη Μακρυγιάννη: «Σηκώνομαι με σεβασμό μπροστά σ’ έναν τίμιο και γνήσιο λαϊκό αγωνιστή. Θεωρώ τιμή μου που ήρθατε εδώ να μας φέρετε ένα κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας μας».

Ο Γ. Μακρυγιάννης αναφέρθηκε επίσης στη συλλογή υπογραφών, στην οποία ο ίδιος πρωταγωνίστησε, την περίοδο της απεργίας πείνας για τις συνθήκες κράτησης. Τα πιο προβεβλημένα πρόσωπα του νομού Πρέβεζας, νυν και πρώην νομάρχες και δήμαρχοι, συνδικαλιστές, πρόεδροι κοινωνικών φορέων, αλλά και απλοί άνθρωποι υπέγραψαν ένα κείμενο διαμαρτυρίας που κάνει λόγο για πολιτικούς κρατούμενους. Το κείμενο κατατέθηκε από τη Γ. Κούρτοβικ και διαβάστηκε, παρά τη φτηνή προσπάθεια σπέκουλας (κυρίως από την εισαγγελέα), ότι δεν έχει καμιά αξία γιατί δεν έχει υπογραφές. Η Κούρτοβικ είχε ήδη εξηγήσει, ότι το πρωτότυπο κείμενο με τις υπογραφές έχει κατατεθεί στον υπουργό Δικαιοσύνης και στο δικαστήριο κατέθεσε το δακτυλογραφημένο κείμενο με την ταξινόμηση των υπογραφών. Παρά τη διευκρίνιση και μολονότι ο Κουφοντίνας παρενέβη λέγοντας «πολύ φτηνή η προσπάθειά σας», η εισαγγελέας συνέχισε, για να βάλει τέρμα η Κούρτοβικ ρωτώντας την ευθέως αν υποβάλει ένσταση πλαστότητας. Η εισαγγελέας απάντησε αρνητικά και το κείμενο διαβάστηκε μαζί με τις υπογραφές. Ο Γ. Μακρυγιάννης περιορίστηκε να αναφέρει την πολιτική ταυτότητα εκείνων που υπογράφουν, που ανήκουν σε όλο το πολιτικό φάσμα (ακόμα και στη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ). Συμπλήρωσε δε ότι ανάλογα ψηφίσματα έχουν βγάλει όλα τα εργατικά κέντρα, οι δικηγορικοί και ιατρικοί σύλλογοι της Ηπείρου.

Ενα σύντομο σχόλιο έκανε και ο Χρ. Ξηρός. Ο μάρτυρας –είπε- κατέθεσε πράγματα που έζησα. Αυτά που περιέγραψε, που άρρωστο με φυματίωση τον πετούσαν από δω κι από κει, μας θυμίζουν τη μεταχείριση που έχουμε εδώ από κάτω.
Επόμενος μάρτυρας ο Γιώργος Καραμπελιάς, που χαρακτήρισε την υπόθεση κοινωνικό και πολιτικό ζήτημα, που έτσι έπρεπε να είχε κριθεί.Βέβαια, το δικαστήριο λέει ότι δικάζει κάποια αδικήματα, όμως και πάλι η ουσία της υπόθεσης δε μπορεί να κρυφτεί και δεν πρέπει να κρύβεται. Αναφέρθηκε στις συνθήκες που επικρατούν παγκόσμια, για να καταλήξει στην εκτίμηση ότι αυτές οδηγούν στην αναγέννηση με νέο τρόπο και του ένοπλου και της τρομοκρατίας. Επίσης, μίλησε για την τρομοϋστερία του 2002 και την ειδική νομοθεσία που φτιάχτηκε γι’ αυτές τις δίκες.

Το επόμενο κεφάλαιο της τοποθέτησής του αφορούσε τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες της μεταπολίτευσης, που οδήγησαν στη δημιουργία ένοπλων οργανώσεων όπως η 17Ν. Ολοι οι Ελληνες –είπε- κατανοούν τους λόγους που έκαναν αναπόφευκτη την εμφάνιση αυτών των οργανώσεων. Αναφέρθηκε σε προκήρυξη που έβγαλε η οργάνωση στην οποία ανήκε, με την οποία χαιρέτιζε την εκτέλεση του βασανιστή Μάλλιου από τη 17Ν. Κάλεσε το δικαστήριο να ξεφύγει από το ασφυκτικό πλαίσιο της τρομοϋστερίας και να δει την υπόθεση στο πραγματικό της πλαίσιο. Μιλώντας για τη σημερινή κατάσταση, διεθνώς και στην Ελλάδα, έκρινε ότι οι συνθήκες ωθούν στην αναβίωση του ένοπλου και μάλιστα με όρους διαφορετικούς σε σχέση με το παρελθόν (ανεξέλεγκτα).

Σ’ αυτό το τελευταίο ζήτημα ο Γ. Καραμπελιάς είχε την ευκαιρία να αναπτύξει περισσότερο τις απόψεις του, απαντώντας σε ερωτήσεις του προέδρου και του Δ. Κουφοντίνα. Να υποστηρίξει, δηλαδή, ότι η αστική δημοκρατία κουτσουρεύεται συνεχώς, ο λαός δεν εκφράζεται, υπάρχει απόλυτη κυριαρχία των ισχυρών του χρήματος, οι πρεσβείες κάνουν κουμάντο ακόμα και στα μίντια, εν ολίγοις ότι δημιουργείται ένα τεράστιο κενό εκπροσώπησης, το οποίο ωθεί στην ανάπτυξη αντιδράσεων, ακόμα και ένοπλων.

Απαντώντας σε ερωτήσεις της Γ. Κούρτοβικ, αναφέρθηκε σε όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τη δράση της 17Ν, την επιλογή των στόχων, την κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα που προσδιόριζε αυτή τη δράση, τη σημερινή παγκόσμια κατάσταση με τον «πόλεμο κατά της τρομοκρατίας», την ελληνική εκδοχή αυτού του πολέμου (τρομονόμοι, υποταγή της πολιτικής εξουσίας στο αμερικανικό σχέδιο, τρομοϋστερία και παρέλαση χαφιέδων και πρακτόρων από τα κανάλια, σιωπή σήμερα γι’ αυτές τις υποθέσεις κ.λπ.). Η άποψή του είναι ότι έκλεισε μια ιστορική περίοδος και η ελληνική Πολιτεία πρέπει να κλείσει με τον πιο ήπιο και δίκαιο τρόπο την υπόθεση του ένοπλου. Να πάψουν αυτοί οι άνθρωποι να χρησιμοποιούνται ως όμηροι, να υπάρξει επιείκεια και καταλλαγή και όχι επιστροφή σ’ ένα εμφυλιοπολεμικό κλίμα. Στην ελληνική κοινωνία –είπε- δεν υπάρχει αίσθημα αντεκδίκησης. Αλλωστε, και γκάλοπ έδειξαν ότι ένα 25% τους θεωρεί κοινωνικούς αγωνιστές.

Απαντώντας σε ερωτήσεις του Χρ. Ξηρού, κατέθεσε ότι τον γνώριζε από τις διαδηλώσεις, τις κινητοποιήσεις και την εν γένει πολιτική δραστηριότητα των μεταπολιτευτικών χρόνων. Ο Χριστόδουλος ήταν πολύ γνωστός και όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ήταν γνωστός ως ο άνθρωπος που έκανε πολιτικό «πηγαδάκι» επί 24 ώρες.
Τελευταίος μάρτυρας υπεράσπισης του Δ. Κουφοντίνα (θα ακολουθήσουν ορισμένοι μάρτυρες από το εξωτερικό) ο συντάκτης της «Κόντρας» Πέτρος Γιώτης. Ξεκίνησε με μια αναφορά στον πατριώτη του Γ. Μακρυγιάννη, τον οποίο χαρακτήρισε εμβληματική μορφή του κομμουνιστικού κινήματος στην Πρέβεζα Στη συνέχεια εξήγησε αναλυτικά τους λόγους που τον οδήγησαν να καταθέσει ως μάρτυρας του Δ. Κουφοντίνα: Γιατί ζήτησα να καταθέσω ως μάρτυρας Κουφοντίνα: Πρώτο, επειδή εξοοργίστηκε από την τρομοϋστερία του καλοκαιριού και φθινοπώρου του 2002. Δεύτερο, επειδή δεν δέχεται να ξαναγραφεί η ιστορία των τελευταίων 30 ετών. Τρίτο, επειδή συγκλονίστηκε απ[ό την πράξη παράδοσης και την ανάληψη της πολιτικής ευθύνης από τον Δ. Κουφοντίνα, που τη χαρακτήρισε πράξη επαναστατικής συνέπειας και ηθικού μεγαλείου.

Ξεκιίνησε με μια «κουφοντινοκεντρική», όπως τη χαρακτήρισε ζητώντας συγνώμη για το νεολογισμό, προσέγγιση. Με ρώτησαν -είπε- στην πρώτη δίκη αν γνωρίζω τον Κουφοντίνα και απάντησα: «όχι, δεν είχα την τιμή». Αυτή η απλή και συνηθισμένη έκφραση ευγένειας, θεωρήθηκε casus belli από μερίδα του Τύπου, που με στόλισε δεόντως (έχω εδώ ένα ντοσιέ με δημοσιεύματα). Φανταστείτε να μην ήμουν και συνάδελφός τους, που με έβλεπαν κάθε μέρα εδώ. Φανταστείτε πόσες δυσκολίες χρειάστηκε να υπερπηδήσουν απλοί άνθρωποι από το περιβάλλον του Κουφοντίνα, για να έρθουν να τον υπερασπιστούν. Τώρα, τρία χρόνια μετά -συνέχισε ο Π. Γιώτης- μπορώ να πω ότι γνωρίζω τον Κουφοντίνα: Τον γνωρίζω από τη στάση του στις δίκες, από τις δημόσιες παρεμβάσεις και συνεντεύξεις του και από πολλές τηλεφωνικές συζητήσεις που είχα την τιμή να κάνω μαζί του. Πώς θα τον περιέγραφα ως άνθρωπο, με τα συνήθη, τα καθημερινά κριτήρια που χρησιμοποιούμε; Χαμηλών τόνων, στοχαστικό, ευαίσθητο, πολύ δεμένο με τη σύζυγο και το γιο του (στο τελευταίο κυριολεκτικά τον ζηλεύω), υπέρ το δέον ευγενή, φιλομαθή, εξαιρετικό συζητητή, άνθρωπο που ξέρει να ακούει, φανατικό ΑΕΚτζή (όπως και γω), εξαιρετικά ευαίσθητο στα οικολογικά ζητήματα, με μια ματιά που προσπαθεί να αγκαλιάσει το ιστορικό γίγνεσθαι όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια. Με πολιτικά κριτήρια θα τον χαρακτήριζα: επαναστάτη κομμουνιστή, άνθρωπο με αρχές, αφοσιωμένο στους σκοπούς του, με ενότητα λόγων και έργων, με υψηλό αίσθημα αλληλεγγύης και εξαιρετικά αποφασιστικό (έφερε ως παράδειγμα τη στάση του στην απεργία πείνας για τις συνθήκες κράτησης). Αυτές ήταν οι δικές μου εκτιμήσεις, που επιβεβαιώθηκαν και από τις καταθέσεις δυο προηγούμενων μαρτύρων, που τον γνώρισαν στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, τότε που διαμόρφωνε την πολιτική του προσωπικότητα, όπως όλοι μας.

Ερχεται όμως η ερώτηση από έδρας: πώς ένας τόσο τρυφερός άνθρωπος, όπως τον περιγράφετε, πυροβολούσε 4 και 5 φορές τα θύματά του; Βέβαια, δε γνωρίζουμε αν πυροβόλησε ο Κουφοντίνας, αλλά ας το αφήσουμε αυτό στην άκρη. Σίγουρα κάποιος πυροβόλησε και ο Κουφοντίνας έχει αναλάβει την πολιτική ευθύνη για τη συμμετοχή του στην οργάνωση. Είμαι βέβαιος ότι όποιος κι αν πυροβόλησε, τις ίδιες ευαισθησίες θα είχε. Αντίφαση; Φαινομενικά ναι. Πώς προσπάθησαν να τη λύσουν αυτή την αντίφαση εκείνοι που χειρίστηκαν το δημόσιο λόγο; Με μια ενορχηστρωμένη εκστρατεία προπαγάνδας: ληστές, δολοφόνοι, μαφιόζοι κτλ. Ακούσαμε στην πρώτη δίκη από τον εκπρόσωπο των αμερικανοβρετανικών συμφερόντων στη δίκη να υποστηρίζεται στα σοβαρά τη θεωρία των σίριαλ κίλερς, που δεν έχει ξανακουστεί στα ελληνικά δικαστικά χρονικά, γιατί δεν έχουμε στην Ελλάδα τέτοια φαινόμενα. Μόνο στην Αμερική μπορεί να τα βρει κανείς. Ετσι θέλησαν οι πελάτες του. Αυτοί που ματοκυλούν ολόκληρους λαούς και σωριάζουν ερείπια στις 4 γωνιές του πλανήτη. Ομως, αυτή η ηθικολογική προσέγγιση δεν οδηγεί πουθενά. Γιατί εδώ δεν έχουμε ένα φαινόμενο του ποινικού δικαίου, αλλά ένα φαινόμενο της Ιστορίας.

Η πολιτική βία συνοδεύει την ιστορία των ανθρώπινων κοινωνιών από τις απαρχές τους μέχρι σήμερα και θα τη συνοδεύει για πολλά χρόνια ακόμα. Μέχρι να περάσουμε από την προϊστορία στην ιστορία. Από τις ταξικές ανταγωνιστικές κοινωνίες στην αταξική. Και είναι κακό να στρουθοκαμηλίζουμε και να υποκρινόμαστε. Ενα εκπληκτικό δοκίμιο περί πολιτικής βίας είναι ο «Ιούλιος Καίσαρ» του Σέξπιρ. Ο Βρούτος, ο πιο ηθικός, ο πιο ευγενής πατρίκιος της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας, με ιδιαίτερη σχέση με τον Καίσαρα, συνωμοτεί με άλλους πατρίκιους, με τον ανθό της Ρώμης, και φονεύουν τον Καίσαρα, το πιο αγαπημένο πρόσωπο του Βρούτου. Η πράξη ισοδυναμεί με πατροκτονία. Είναι ο ευγενής πολιτικός σκοπός, η διάσωση της δημοκρατίας, που οπλίζει το χέρι του Βρούτου και τον οδηγεί με πόνο ψυχής στην πράξη. Εκπληκτικά επίσης δοκίμια περί πολιτικής βίας είναι οι τραγωδίες του κύκλου των Ατρειδών. Ο Ορέστης φονεύει τη μητέρα του Κλυταιμνήστρα, για να εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα του Αγαμέμνονα, αλλά και για να πάρει το θρόνο ως νόμιμος διάδοχος. Οι Ερινύες, θεότητες που αντιπροσωπεύουν το παλιό, το καθεστώς της μητριαρχίας, τον καταδικάζουν. Γι’ αυτές είναι ύβρις το να φονεύεις τη μητέρα σου. Η Αθηνά και ο Απόλλωνας, θεότητες που αντιπροσωπεύουν το νέο, το καθεστώς της πατριαρχίας, τον απαλλάσσουν. Γι’ αυτές είναι δίκαιο να φονεύεις ακόμα και τη μητέρα σου, προκειμένου να υπερασπιστείς τη νόμιμη τάξη των πραγμάτων. Ο Χέγκελ χαρακτήριζε φιλισταίους τους ιστορικούς  που χαρακτήριζαν σατράπη και σφαγέα τον Μέγα Αλέξανδρο. Μια τεράστια προσωπικότητα, όπως ο Μέγας Αλέξανδρος -έλεγε- δεν μπορεί να κρίνεται με τα σύγχρονα κριτήριά μας περί ήθους και αρετής.

Στο σημείο αυτό παρενέβη με προκλητικό τρόπο ο πρόεδρος, σταμάτησε το μάρτυρα, ρώτησε εν ριπή αστραπής τους εισαγγελείς και δικαστές αν έχουν ερωτήσεις, αυτοί απάντησαν αρνητικά (συνεννοημένοι ήταν;) και έδωσε το λόγο στη Γ. Κούρτοβικ. Κούρτοβικ και Κουφοντίνας διαμαρτυρήθηκαν έντονα. Ο Κουφοντίνας προχώρησε σε ανοιχτή καταγγελία του δικαστήριου και απείλησε ότι θα αποχωρήσει αν δεν εποιτραπεί στο μάρτυρα να ολοκληρώσει. Υποτάσσεστε -είπε- στις απαιτήσεις των Αμερικανών και των Βρετανών. Η Κούρτοβικ έδωσε τη λύση, επιτρέποντας στον Π. Γιώτη να συνεχίσει το συλλογισμό του. Με τις δικές της ερωτήσεις και τις ερωτήσεις-παρεμβάσεις του Δ. Κουφοντίνα, ο μάρτυρας είχε τη δυνατότητα και τον πυρήνα της αρχικής του τοποθέτησης να παρουσιάσει και να διευκρινίσει κρίσιμα ζητήματα που έχουν προκύψει στη διάρκεια αυτών των δικών. Σταχυολογούμε τα σημαντικότερα:

Για τον Δ. Κουφοντίνα. Είμαστε και οι δυο παιδιά της μεταπολίτευσης. Καταγόμαστε από εργατικές αριστερές οικογένειες. Πολιτικοποιηθήκαμε μέσα στον πυρετό της μεταπολίτευσης, με τις μεγάλες ζυμώσεις και τα απελευθερωτικά οράματα. Είναι προφανές ότι ακόμα και το τότε ΠΑΣΟΚ δε μπορούσε να χωρέσει αγωνιστές σαν τον Κουφοντίνα. Είναι επαναστάτης και αναζητά το δρόμο του. Στρατεύεται στη 17Ν. Γιατί; Μήπως επειδή γοητευόταν από τη βία; Ολοι οι μάρτυρες που τον έχουν γνωρίσει μας είπαν ότι ως χαρακτήρας κάθε άλλο παρά τέτοιος είναι. Αλλωστε, το έχετε διαπιστώσει και εσείς. Γιατί, λοιπόν, δεν προτιμά και αυτός την καριέρα, γιατί δεν γίνεται ηγέτης τάσης του ΠΑΣΟΚ, να κολυμπά σήμερα στα πλούτη, όπως τόσοι άλλοι εκείνης της περιόδου; Και τι επιλέγει; Τον πιο δύσκολο δρόμο: παρανομία, κίνδυνοι, καθημερινά ρίσκα, αγωνία. Είναι ζήτημα χαρακτήρα; Οχι. Επομένως, καμιά προσωποκεντρική θεώρηση δε μπορεί να μας δώσει απάντηση στο «γιατί;» και εγώ είμαι αναγκασμένος να εγκαταλείψω την «κουφοντινοκεντρική» προσέγγιση, γιατί δεν με οδηγεί πουθενά. Κοινωνιολογικά, η προσωπικότητά του δεν με βοηθάει σε τίποτα.

Το ερώτημα που πρέπει να θέσουμε είναι: Τι ήταν η 17Ν, ποια ήταν εκείνα τα χαρακτηριστικά της που οδηγούν νέους, εμφορούμενους από επαναστατικές ιδέες, όπως ο Δ. Κουφοντίνας, να αναζητήσουν τη συνάντηση μαζί της και να στρατευθούν σ’ αυτή; Η 17Ν δεν ήταν κάποιο ιδιαίτερο ελληνικό πολιτικό φαινόμενο. Θα έλεγα ότι είναι μια ελληνική εκδοχή του διεθνούς φαινόμενου των οργανώσεων ένοπλης επαναστατικής βίας. Ποιο ήταν το βασικό χαρακτηριστικό της οργάνωσης; Ηταν στρατευμένη στην υπόθεση της σοσιαλιστικής επανάστασης. Διαφέρει από άλλες οργανώσεις της επαναστατικής αριστεράς στην τακτική. Θεωρεί ότι ο ένοπλος αγώνας δεν είναι η ανώτερη μορφή αγώνα, αλλά σε παραδειγματικό επίπεδο πρέπει να διεξάγεται από τώρα.

Μήπως ήταν μια οργάνωση απόδοσης δικαιοσύνης; Dark justice, όπως αρεσκόταν να λέει ο και αγγλομαθής κ. Μαργαρίτης; Κατηγορηματικά όχι. Βέβαια, πολύς κόσμος το εισέπρατε έτσι, γιατί στην πολιτική τα πράγματα δεν εξελίσσονται πάντοτε όπως τα σχεδιάζουμε, αλλά λειτουργούν ερήμην των προθέσεών μας. Οταν η 17Ν εκτελούσε έναν πράκτορα της CIA, ένα βασανιστή της χούντας, ένα στέλεχος του πολιτικού προσωπικού της άρχουσας τάξης, έναν αγιογδύτη καπιταλιστή, πολύς κόσμος το εισέπρατε ως απόδοση δικαιοσύνης. «Γεια στα χέρια τους», έλεγε. Και σήμερα, με τα σκάνδαλα που ξεσπούν συνέχεια, δεν είναι καθόλου λίγοι όσοι λένε «γιατί να μην υπάρχει μια 17Ν να καθαρίσει μερικούς;». Ας μη κρυβόμαστε, όλοι κυκλοφορούμε, όλοι συζητάμε, όλοι ακούμε. Ο κόσμος –δυστυχώς- διακρίνεται από μεσσιανικές αντιλήψεις, αρέσκεται στη λογική της «ανάθεσης» και ήταν αναπόφευκτο μια μερίδα να εισπράττει έτσι τις μαχητικές ενέργειες της 17Ν.

Κατά τη δική μου εκτίμηση (ο πλέον αρμόδιος να μιλήσει είναι ο Δ. Κουφοντίνας), η δράση της 17Ν είχε το χαρακτήρα ένοπλης προπαγάνδας, αλλά και παρέμβασης στο πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Ηταν πολιτική αυτή η δράση; Αυτό πρέπει να θεωρείται αυτονόητο. Αλλωστε, έτσι αντιμετωπίστηκε από ολόκληρο το πολιτικό σύστημα (ο Π. Γιώτης αναφέρθηκε σε δηλώσεις πολιτικών, σε δημοσιεύματα του Τύπου, σε άρθρα και παρεμβάσεις πανεπιστημιακών και άλλων διανοούμενων). Χαρακτηριστική -είπε- είναι η στάση του Λευτέρη Παπαδημητρίου. Ηρθε στη δίκη με ένα αίτημα: να «καθαρίσει» ο Δ. Κουφοντίνας το όνομά του. Να πει ότι η 17Ν δεν έχει στοιχεία για προσωπική συμμετοχή του σε σκάνδαλα, γιατί όποιον χτυπούσε η 17Ν ο λαός συμπέραινε ότι κάτι είχε κάνει.

Είχε αποτελεσματικότητα αυτή η δράση; Θα πρέπει πρώτα να ορίσουμε την έννοια αποτελεσματικότητα. Αν εννοούμε την επίτευξη του τελικού σκοπού, ασφαλώς όχι. Αλλά δε νομίζω ότι ήταν αυτός ο στόχος. Δηλαδή, μια οργάνωση μόνη της να πετύχει το στόχο που μόνο μια λαϊκή επανάσταση μπορεί να πετύχει. Αλλωστε, και όλες οι άλλες οργανώσεις που ευαγγελιζονται τον ίδιο τελικό στόχο (συνεπείς ή όχι, επαναστατικές ή μεταρρυθμιστικές) δεν έχουν πετύχει αυτό το στόχο. Ακόμα σε αστικό καθεστώς ζούμε.

Ηταν νομιμοποιημένη αυτή η δράση; Και πάλι θα πρέπει να ορίσουμε την έννοια της νομιμοποίησης. Αν εννοούμε έναντι του ισχύοντος δικαίου, του δικαίου της αστικής τάξης, ασφαλώς όχι. Ηταν νομιμοποιημένη, όμως, πολιτικά και κοινωνικά. Κι αυτό φαίνεται και από τη λαϊκή απήχηση που είχε. Η πολιτική και κοινωνική νομιμοποίηση πηγάζει πρωτίστως από την πολιτική και κοινωνική κατάσταση που υπάρχει. Ζούμε σ’ ένα αστικό καθεστώς, στο οποίο βασιλεύει η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο Και μόνο αυτό αρκεί για να νομιμοποιήσει κοινωνικά και πολιτικά την ένοπλη επαναστατική βία. Το μόνο ερώτημα που μπορεί να τεθεί είναι αν αυτή η τακτική ήταν η πιο ενδεδειγμένη για να συγκεντρώσει τις δυνάμεις της λαϊκής επανάστασης. Πολωθήκαμε στην επαναστατική αριστερά πάνω σ’ αυτό το ζήτημα. Πλέον θεωρώ ότι και τα δυο ρεύματα φετιχοποιήσαμε τις μορφές πάλης και δεν είδαμε την ουσία που πρέπει να καθορίζει την πολιτική τακτική: πώς αναπτύσσεται η ταξική αυτοσυνείδηση των εργαζόμενων μαζών.

Είναι υπέρτατη αξία η ανθρώπινη ζωή; Εδώ ξεχειλίζει η υποκρισία. Ούτε υπέρτατη αξία είναι, ούτε αυταξία είναι. Είναι απόλυτα σχετικοποιημένη. Σχετικοποιημένη από ταξικές αφετηρίες και όχι από την άποψη κάποιου αφηρημένου ουμανισμού. Μετράει η ζωή του Γουέλς ή του Σόντερς περισσότερο από τη ζωή δεκάδων χιλιάδων δολοφονημένων, ξεκοιλιασμένων παιδιών, κατακρεουργημένων κρατούμενων κλπ. Μετράει η ζωή ενός καπιταλιστή περισσότερο από τη ζωή των εργατών στα κάτεργά του. Μετράει η ζωή ενός αστυνομικού περισσότερο από τη ζωή τόσων διαδηλωτών, μεταναστών, μειονοτικών (ο Π. Γιώτης θύμισε ότι στο προηγούμενο δικαστήριο κατέθεσε πίνακα με το όργιο των δολοφονιών από αστυνομικούς και αναφέρθηκε σε παραδείγματα). Αυτοί που μιλούν για υπέρτατη αξία της ανθρώπινης ζωής εννοούν όχι της ανθρώπινης ζωής, αλλά της ζωής των ανθρώπων της τάξης τους και του προσωπικού τους. Ας σταματήσει επιτέλους η υποκρισία.

Απευθυνόμενος στους δικαστές ο Π. Γιώτης τους είπε ότι δεν πρέπει να ξεχνούν τη μήτρα από την οποία βγήκαν. Τη γαλλική επανάσταση. Και θύμισε την περίφημη ομιλία του Ροβεσπιέρου στη Συμβατική, στην οποία υποστήριζε ότι θεμέλια μιας λαϊκής εξουσίας πρέπει να είναι η αρετή και τρόμος. Εμείς οι κομμουνιστές ποτέ δεν υποκριθήκαμε σ’ αυτό το θέμα, ποτέ δε στρουθοκαμηλίσαμε. Το έχουμε γράψει με μεγάλα γράμματα στα προγράμματα και τις διακηρύξεις μας. Αυτό που είπε ένας από τους θεμελιωτές της θεωρίας μας, ο Φρίντριχ Ενγκελς. Οτι η βία δεν παίζει μόνο έναν κακοποιό ρόλο στην Ιστορία, αλλά ταυτόχρονα κι ένα ρόλο προοδευτικό. Είναι η μαμμή που από τα σπλάχνα της παλιάς κοινωνίας ξεγεννά την καινούργια. Εσείς γιατί υποκρίνεστε, ότι δήθεν είσαστε γενικά κατά της βίας και τιμωρείτε ανεξαίρετα τις πράξεις βίας; Η θεσμική βία παραμένει πάντοτε ατιμώρητη και θέλει το απόλυτο μονοπώλιο για τον εαυτό της.
Και για τις ληστείες. Καταρχάς, λησταρχείο είναι ο καπιταλισμός. Δεν εννοώ τα σκάνδαλα, εννοώ τη νόμιμη οικονομική δραστηριότητα, που στηρίζεται στην κλοπή της υπεραξίας, της απλήρωτης εργασίας των εργατών.  Η γνωστή φράση από το «Χάπι Εντ» του Μπρεχτ  δίνει με ποιητικό τρόπο αυτή την αλήθεια: “Τι είναι η ληστε’ία μιας τράπεζας μπροστά στην ίδρυση μιας τράπεζας;». Οι απαλλοτριώσεις ήταν πάντοτε στοιχείο της τακτική επαναστατικών κινημάτων για να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της δράσης τους και όχι για να πλουτίσουν τα μέλη τους. Η κοινωνική ληστεία είναι κάτι άλλο. Τα κομμουνιστικής αναφοράς κινήματα δεν αναφέρονται στις απαλλοτριώσεις, γιατί δε θεωρούν πως αυτό εντάσσεται στα κοινωνικά τους προτάγματα. Το πρόταγμά τους είναι η κοινωνική επανάσταση, όχι το ατομικό βόλεμα μέσω ληστειών. Και για να μην έρχονται διάφοροι και λένε ότι οι ληστείες είναι μεταπολιτευτικό φαινόμενο στην Ελλάδα, ο Π. Γιώτης διάβασε απόσπασμα από το μεγάλο έργο του ιστορικού Γ. Μαργαρίτη για τον εμφύλιο, στο οποίο αναφέρονται απαλλοτριώσεις τις οποίες πραγματοποίησε ο Δημοκρατικός Στρατός. Οσο για την πολυτελή ζωή, καλύτερα να μην προκαλούμε, γιατί γινόμαστε καταγέλαστοι. Ποια πολυτελή ζωή; Το Σταρλετάκι του Κουφοντίνα; Ενα ημιτελές σπίτι δίπλα στο σκουπιδότοπο του Βαρνάβα; Αν κάνει κανείς μια ανάλυση στα ποσά που από το κατηγορητήριο αποδίδονται στη 17Ν από ληστείες, θα δει ότι αυτά φτάνουν ίσα-ίσα για τις λειτουργικές της δαπάνες όλα αυτά τα χρόνια. Ασε που τα ποσά αυτά είναι μικρότερα από τη μίζα που κατηγορείται ότι πήρε το στέλεχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού μόνο για μία ρύθμιση.
Ο Τσελέντης ενοχλήθηκε περισσότερο από τους δικαστές από την κατάθεση Γιώτη. Την ενόχλησή του εξέφρασε αρχικά με ερωτήσεις μέσω των οποίων υποστήριξε τους εφοπλιστές! Στη συνέχεια εξέφρασε την ενόχλησή του γιατην άποψη που με επιχειρήματα ανέπτυξε ο μάρτυρας, ότι μια οργάνωση σαν τη 17Ν δε μπορούσε να έχει αρχηγό. Ο Π. Γιώτης του υπενθύμισε ότι ο ίδιος ο Τσελέντης είχε υποστηρίξει αυτή την άποψη στην πρώτη δίκη. Εκτός αν τώρα ετοιμάζεστε να υποστηρίξετε κάτι άλλο, είπε με νόημα. Τότε ο Τσελέντης, εμφανώς εκνευρισμένος, επιστράτευσε το τελικό «επιχείρημα»: Ο Αρης Βελουχιώτης τι θέση είχε στον ΕΛΑΣ; Ηρεμα ο Γιώτης του απάντησε: Ο Αρης για το λαό ήταν πρωτοκαπετάνιος. Η θέση του ήταν καπετάνιος του γενικού αρχηγείου του ΕΛΑΣ, με αρχιστράτηγο τον Στέφανο Σαράφη. Πάλι δεν προέκυψε… αρχηγός!

Ο Χριστόδουλος ρώτησε (διευκρινίζοντας ότι ο ίδιος ξέρει, αλλά θέλει να το ακούσει το δικαστήριο), πώς ο Γιώτης, που ανήκει επί πολλά χρόνια σε μαρξιστική-λενινιστική οργάνωση, ήρθε να υπερασπιστεί μια οργάνωση ένοπλης προπαγάνδας, τακτική με την οποία η οργάνωσή του διαφωνούσε. Ο Γιώτης απάντησε, ότι οι κομμουνιστές πάντοτε υπερασπίζονται τις επιλογές του κινήματός του, ότι οι διαφορές ανάμεσα στις επαναστατικές οργανώσεις είναι διαφορές μέσα στο ίδιο στρατόπεδο και ότι απέναντι στον ταξικό εχθρό όλες οι οργανώσεις είναι «μπετόν». Το ίδιο κάνω και εγώ σ’ αυτή τη δίκη. Υπερασπίζομαι όχι μόνο τον εαυτό μου αλλά και μια οργάνωση ένοπλης προπαγάνδας, χωρίς να είμαι μέλος της, συμφώνησε ο Χριστόδουλος.

Ο Π. Γιώτης ζήτησε από τον πρόεδρο την άδεια να κάνει ένα τελικό σχόλιο και είπε:
«Στην πρώτη δίκη ξεχώρισα τις αγορεύσεις δυο συνηγόρων της πολιτικής αγωγής. Ο ένας ήταν ο Βασίλης Χειρδάρης, που δήλωσε ότι ντρέπεται για το 40ήμερο του Σάββα Ξηρού στον Ευαγγελισμό. Ο δεύτερος ήταν ένας από τους πιο εξέχοντες ποινικολόγους, ο Βασίλης Δημακόπουλος, που περιορίστηκε σε μια αγόρευση αυστηρά πάνω στα νομικά ζητήματα, αποφεύγοντας απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, βρισιές, λοιδωρίες. Εκλεισε την αγόρευσή του με μια φράση: “Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα φαινόμενο πολιτικό. Και αυτούς και εμάς θα μας κρίνει η Ιστορία”.

Εγώ θέλω να πω για τον Δημήτρη Κουφοντίνα, σε εντελώς προσωπικό επίπεδο πλέον, ότι θεωρώ πως σηκώνει εκ των πραγμάτων ένα τεράστιο φορτίο. Δεν είναι τραγικό πρόσωπο, με την αριστοτελική έννοια του όρου, ο αντάρτης πόλης. Γιατί εκεί το τραγικό πρόσωπο διαπράττει ύβριν και πρέπει να επέλθει η κάθαρσις για να αποκαθάρει την ύβριν. Είναι τραγικό πρόσωπο με την τρέχουσα σημασία του όρου. Είναι ο επαναστάτης που αγαπά τη ζωή, που όπως είπε ο Γιάννης ο Μακρυγιάννης προηγούμενα αγωνίζεται για ν’ ανθίσει το χαμόγελο στο πρόσωπο των παιδιών μας και που αναγκάζεται ν’ αφαιρέσει ανθρώπινη ζωή. Ας σκεφτούμε όμως σε όλη την Ιστορία πώς οι κοινωνίες τίμησαν τους τυραννοκτόνους, τίμησαν αυτούς που αφαιρώντας ανθρώπινη ζωή άνοιγαν το δρόμο για τη λευτεριά. Τέτοιος άνθρωπος είναι ο Δ. Κουφοντίνας. Είχε πλήρη επίγνωση και έχει πλήρη επίγνωση του φορτίου που σηκώνει, πιστεύω ότι το σηκώνει και θα εξακολουθήσει να το σηκώνει με περηφάνεια, κι εγώ θεωρώ τιμή μου που δέχτηκε να είμαι ένας από τους μάρτυρες υπεράσπισής του».

Πρέπει να σημειώσουμε ότι οι ερωτήσεις του Δ. Κουφοντίνα προς τον Π. Γιώτη ξεκινούσαν από μακροσκελείς τοποθετήσεις, στις οποίες εξέφρασε ιδιαίτερα ενδιαφέροντες προβληματισμούς. Σε λίγες μέρες ελπίζουμε να είμαστε σε θέση να παραθέσουμε στην ιστοσελίδα μας (www.eksegersi.gr) τα πλήρη απομαγνητοφωνημένα πρακτικά από όλες τις μέρες που κατέθεσαν οι μάρτυρες υπεράσπισης, μιας και η «Χ.Κ. Τεγόπουλος ΑΕ» πληρώνει μεν την ιδιωτική εταιρία που απομαγνητοφωνεί τα πρακτικά, αλλά δεν τα δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της (τα θέτει μόνο «στη διάθεση του δικαστηρίου»).

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

138η συνεδρίαση

Δευτέρα, 11.9.06
Επόμενο άρθρο

138η συνεδρίαση

Τετάρτη, 13.9.06

Σχετικά Αρθρα

202η συνεδρίαση

Τρίτη, 30.5.07

Εφετείο 17Ν 30 Μάι 2007, 00:00

250ή συνεδρίαση

Δευτέρα, 14.5.07

Εφετείο 17Ν 14 Μάι 2007, 00:00

249η συνεδρίαση

Πέμπτη, 10.5.07

Εφετείο 17Ν 10 Μάι 2007, 00:00

248η συνεδρίαση

Τετάρτη, 9.5.07

Εφετείο 17Ν 9 Μάι 2007, 00:00

247η συνεδρίαση

Δευτέρα, 7.5.07

Εφετείο 17Ν 7 Μάι 2007, 00:00

246η συνεδρίαση

Πέμπτη, 3.5.07

Εφετείο 17Ν 3 Μάι 2007, 00:00
Ροή Ειδήσεων
Εργατικά

Χρύσα Χοτζόγλου: «Το μόνο που μπορεί να μας φοβίσει είναι το μέλλον που μας ετοιμάζουν. Απέναντι σε αυτό θα αγωνιστούμε»

4 Ιούλ 2025, 14:41
Καταστολή

«Στον κουβά» η έφεση της ελληνικής κυβέρνησης για την καταδίκη της για παράνομο pushback

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάσισε να μην εξεταστεί καν η έφεση από τη Μείζονα Σύνθεση του ΕΔΔΑ

4 Ιούλ 2025, 09:40
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 4 Ιούλη

4 Ιούλ 2025, 00:01
Πολιτική

Πρόκληση: Aποφυλακίζουν τα γκεσέμια της νεοναζιστικής εγκληματικής συμμορίας

Μετά τον Καιάδα, έξω και οι Παππάς-Παναγιώταρος - Ετοιμάζουν και τον Κασιδιάρη

3 Ιούλ 2025, 22:02
Πολιτική

Αηδιάζει ακόμα και ο γυμνοσάλιαγκας

3 Ιούλ 2025, 14:53
Παιδεία

Στρατηγικό Σχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης 2025 – 2027

Η διασύνδεση με τους «κοινωνικούς εταίρους» πασπαλισμένη με μπόλικη προπαγανδιστική φλυαρία

3 Ιούλ 2025, 08:52
Διεθνή

Λωρίδα της Γάζας, 2.7.2025: Μην αποστρέφετε το βλέμμα από τα εγκλήματα του κτήνους (βίντεο φρίκης)

3 Ιούλ 2025, 07:32
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 3 Ιούλη

3 Ιούλ 2025, 00:01
Αγροτικά

Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Να σπάσει εν τη γενέσει της η προσπάθεια ποινικής απαλλαγής των λαμόγιων

Την καταδίκη σύμφωνα με το κατηγορητήριο ζήτησε η εισαγγελέας Νταγιάντα στη δίκη των 7 μελών των οικογενειών Χλύκα και Καλφούτζου

2 Ιούλ 2025, 22:08
Διεθνή

Γάζα: Παιχνίδια ψυχολογικού πολέμου από Τραμπ-Νετανιάχου

2 Ιούλ 2025, 13:36
Η παπάρα

Προκαλούν ο Κούλης και τα παρτάλια του

2 Ιούλ 2025, 12:01
Κόντρες

Κούλη πεσόντος πας Σαλμάς ξυλεύεται

2 Ιούλ 2025, 09:59
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 2 Ιούλη

2 Ιούλ 2025, 00:01
Αγροτικά

Για την ταμπακιέρα… μούγκα στη στρούγκα της Περιφέρειας Θεσσαλίας

Απάντηση του γενικού διευθυντή Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής Περιφέρειας Θεσσαλίας σε δημοσίευμά μας

1 Ιούλ 2025, 22:11
Εργατικά

Και άλλο ιδιωτικό σχολείο αρπάχτηκε από τις δαγκάνες ξένου fund

1 Ιούλ 2025, 21:50
Διεθνή

Οταν φεύγουν τα πηλήκια από τα κεφάλια των σιωναζιστών στρατηγών

Εντυπωσιακά βίντεο από τον ανταρτοπόλεμο της Παλαιστινιακής Αντίστασης

1 Ιούλ 2025, 20:12
Κόντρες

Ο θρίαμβος του Κριστιάν Λουμπουτέν

1 Ιούλ 2025, 13:41
Πολιτισμός

Πολεμάμε και τραγουδάμε: Δυο νέα τραγούδια από την Παλαιστινιακή Αντίσταση

1 Ιούλ 2025, 09:59
Διεθνή

Γιατί λυσσάει ο σιωναζιστικός όχλος;

1 Ιούλ 2025, 08:42
Διεθνή

Γάζα: To τελευταίο ρεπορτάζ

Θερίζουν τους δημοσιογράφους της Γάζας οι σιωναζιστές

1 Ιούλ 2025, 07:57
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 4 Ιούλη

ΗΠΑ: Ημέρα Ανεξαρτησίας.

Ιταλία: Ημέρα Garibaldi (1807).

Φιλιππίνες: Ημέρα φιλιππινοαμερικανικής φιλίας (1946).

1848: Εκδίδεται το “Κομμουνιστικό Μανιφέστο“.

1948: Η Γιουγκοσλαβία αποβάλλεται από την Κομινφόρμ.

1958: Επαναστατική εξέγερση στο Ιράκ, εκτελούνται ο βασιλιάς Φεϊζάλ Β’, ο πρωθυπουργός Νουρί Ες Σαΐντ και ο πρίγκιπας διάδοχος.

1982: Αυτοκτονεί ο πρόεδρος της Δομινικανής Δημοκρατίας Σιλβέστερ Γκουθμάν Φερνάντες.

1994: Εκτελείται ο σύμβουλος της τουρκικής πρεσβείας στην Αθήνα Ομέρ Σιπαχίογλου (17Ν).

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Η υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι σοβαρή και δεν την υποτιμούμε. Είναι, όπως είπε ο πρωθυπουργός, μια αποτυχία. Δυστυχώς αντίστοιχα ζητήματα απασχολούν πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ, δείχνοντας ένα διαχρονικό πρόβλημα διαχείρισης αγροτικών ενισχύσεων. Οι στρεβλώσεις, με εικονικά βοσκοτόπια και ανύπαρκτους ελέγχους, δεν ξεκίνησαν σήμερα είναι γνωστές εδώ και δεκαετίες. Υπάρχουν ευθύνες και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο, η δική μας κυβέρνηση δεν αποποιείται τις ευθύνες της. Είμαστε εκείνοι που πήραμε τις πρώτες ουσιαστικές πρωτοβουλίες, θέτοντας αρχικά τον ΟΠΕΚΕΠΕ υπό ειδική εποπτεία και τώρα μεταφέροντας την αρμοδιότητα στην ΑΑΔΕ.

Νότης Μηταράκης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΝΔ

Οι παρατυπίες και η κακοδιαχείριση κοινοτικών κονδυλίων είναι πράγματι ένα πρόβλημα που το βλέπουμε να εξελίσσεται σε όλη την Ευρώπη και δυστυχώς και στη χώρα μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Είναι ένα πρόβλημα εξαιρετικά σοβαρό, καθώς στερεί από τη μεγάλη πλειοψηφία των έντιμων παραγωγών κεφάλαια που δικαιούνται και είναι απαραίτητα για τη δουλειά τους. Η κυβέρνηση κάθε άλλο παρά απαθής έμεινε σε αυτή την κατάσταση. Αφενός προσπάθησε να λύσει αυτό τον γόρδιο δεσμό του ΟΠΕΚΕΠΕ χωρίς να διακόψει τη λειτουργία του, αφετέρου έγινε πολύ σοβαρή δουλειά στο να κλείσουν διάφορα παραθυράκια που επέτρεπαν τις παράνομες δοσοληψίες. Μιλάω για τους χάρτες βόσκησης, το κτηματολόγιο αλλά και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών. Δυστυχώς οι παθογένειες ήταν τόσο βαθιά ριζωμένες που απαιτήθηκε τελικά η δραστική λύση της κατάργησης του οργανισμού και της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων του στην ΑΑΔΕ. Μια ανεξάρτητη αρχή με εχέγγυα διαφάνειας και αποτελεσματικότητας. Πρόκειται για μια κίνηση που δείχνει την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να λύσει προβλήματα που κανείς άλλος δεν είχε τολμήσει.

Αλεξάνδρα Σδούκου, εκπρόσωπος Τύπου ΝΔ

(Πώς το έγραψε ο Κούλης στο facebook; «Για να ξεκαθαρίσω εξαρχής ότι από εμένα δεν πρόκειται να ακούσετε κανένα συμψηφισμό με το παρελθόν -στη λογική “και οι άλλοι τα ίδια έκαναν”- που να δικαιολογεί αδράνεια για το παρόν και για το μέλλον». Την ίδια στιγμή βάζει τα παρτάλια του να υποστηρίξουν το ακριβώς αντίθετο. Να ανοίξουν τη βεντάλια σε όλη την Ευρωλάνδη: «Σε όλη την Ευρώπη το ίδιο γινόταν εδώ και χρόνια». Και με αφετηρία αυτόν τον συμψηφισμό του κερατά, να προσπαθούν να βγουν και από πάνω: «Εμείς είμαστε αυτοί που κόψαμε το γόρδιο δεσμό και βάλαμε τέλος στο σκάνδαλο»! Είναι να τους στήνεις στη σειρά και να τους μπατσίζεις όλους μαζί με μια κίνηση: παφ-παφ-παφ-παφ… Ο τελευταίος πρόεδρος που έβαλαν στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ο συνταξιούχος δικαστικός Σαλάτας -ναι, ναι, αυτός που είχε τη γνώμη ότι η νεοναζιστική Χρυσή Αυγή δεν είναι εγκληματική οργάνωση!- δεν έδινε τα στοιχεία που του ζητούσε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία πήρε τους μπάτσους και έκαναν ντου στα γραφεία του οργανισμού εξυπηρέτησης λαμόγιων, κατάσχοντας κομπιούτερ και συρταροθήκες! Κι έχουν το θράσος να λένε ότι αυτοί προχώρησαν σε δραστικές λύσεις. Προκαλούν ο Κούλης και τα παρτάλια του. Προκαλούν τον ελληνικό λαό που -αν μη τι άλλο- διαθέτει τον λεγόμενο κοινό νου για να αντιληφθεί -πέρα από λεπτομέρειες- ότι είχαν στήσει μια μηχανή και γάζωναν τις επιδοτήσεις. Και τα λεφτά τα μοιράζονταν λαμόγια, κομματάρχες, διεφθαρμένοι υπάλληλοι και οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 138η συνεδρίαση

    17Ν
    • 138η συνεδρίαση

      Εφετείο 17Ν
  • 138η συνεδρίαση

    ΕΛΑ
    • 138η συνεδρίαση

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • 138η συνεδρίαση

      Εφετείο ΕΛΑ
    • 138η συνεδρίαση

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • 138η συνεδρίαση

    Επαναστατικός Αγώνας
    • 138η συνεδρίαση

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • 138η συνεδρίαση

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • 138η συνεδρίαση

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • 138η συνεδρίαση

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 138η συνεδρίαση

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 138η συνεδρίαση

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 138η συνεδρίαση

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • 138η συνεδρίαση

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • 138η συνεδρίαση

      138η συνεδρίαση

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • 138η συνεδρίαση

      138η συνεδρίαση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • 138η συνεδρίαση

      138η συνεδρίαση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • 138η συνεδρίαση

      138η συνεδρίαση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • 138η συνεδρίαση

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • 138η συνεδρίαση

    138η συνεδρίαση

    Ποιοι είμαστε
  • 138η συνεδρίαση

    138η συνεδρίαση

    Επικοινωνία
  • 138η συνεδρίαση

    138η συνεδρίαση

    Όροι χρήσης
  • 138η συνεδρίαση

    138η συνεδρίαση

    Ποιοι είμαστε
  • 138η συνεδρίαση

    138η συνεδρίαση

    Επικοινωνία
  • 138η συνεδρίαση

    138η συνεδρίαση

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo