Το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, που άρχισε ξαφνικά να απασχολεί την επικαιρότητα πριν από μερικές μέρες, είναι ευρύτερο και βαθύτερο. Δεν είναι απλά οι λαμογιές κάποιων, αλλά είναι δύο σκάνδαλα που αφορούν τα βοσκοτόπια.
Το πρώτο σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ, με τις παράνομες κοινοτικές ενισχύσεις που έπαιρναν διάφοροι (θα αναφερθούμε σ’ αυτούς παρακάτω), παριστάνοντας είτε τους ιδιοκτήτες είτε τους ενοικιαστές βοσκότοπων, ήταν σε πλήρη γνώση από τον Οκτώβρη του 2020, τόσο όλων των προέδρων του ΟΠΕΚΕΠΕ όσο και όλων των υπουργών της κυβέρνησης Μητσοτάκη, και του ίδιου του Μητσοτάκη και της καμαρίλας του μεγάρου Μαξίμου, στο πλαίσιο του διαβόητου επιτελικού κράτους.
Από τον Νοέμβρη του 2019 μέχρι σήμερα έχουν διοριστεί από τους πέντε υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του Μητσοτάκη (Βορίδη, Λιβανό, Γεωργαντά, Αυγενάκη και Τσιάρα) έξι πρόεδροι στον ΟΠΕΚΕΠΕ! Οι εξής: Γρηγόριος Βάρρας, Φάνης Παππάς, Δημήτριος Μελάς, Ευάγγελος Σημανδράκος, Κυριάκος Μπαμπασίδης και ο επίτιμος πρόεδρος Εφετών Νίκος Σαλάτας.
Απ’ αυτούς, ο Γρηγόριος Βάρρας όχι μόνο δεν είχε καμία εμπλοκή στη συγκάλυψη, αλλά και συνέβαλε στο να αποκαλυφτεί το σκάνδαλο από την υπάλληλο του ΟΠΕΚΕΠΕ Παρασκευή Τυχεροπούλου. Γι’ αυτή τη συμβολή του ο λαλίστατος ακροδεξιός Βορίδης τον ανάγκασε να παραιτηθεί τον Νοέμβρη του 2020 (είχε διοριστεί τον Νοέμβρη του 2019).
Ο επίτιμος πρόεδρος Εφετών Ν. Σαλάτας διορίστηκε από τον Τσιάρα ως πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ στις 31 Γενάρη του 2025, με σκοπό να βοηθήσει στη συγκάλυψη του σκανδάλου των παράνομων επιδοτήσεων, καθώς από τις 11 Οκτώβρη του 2024 άρχισαν να εκδικάζονται υποθέσεις σε βαθμό πλημμελήματος, στο Δ’ Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων και σε Μονομελή ή Τριμελή Πλημμελειοδικεία. Υποθέσεις που ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί, καθώς οι συνήγοροι των κατηγορουμένων επιδιώκουν και πετυχαίνουν συνεχείς διακοπές και αναβολές των δικών (θα αναφερθούμε και σ’ αυτά παρακάτω).
Να θυμίσουμε εδώ ότι ο Ν. Σαλάτας συμμετείχε ως εισηγητής στο Συμβούλιο Εφετών Αθηνών, το οποίο εξέδωσε το παραπεμπτικό βούλευμα 215/2015 κατά της εγκληματικής οργάνωσης ΧΑ. Κάνοντας τότε ένα νομικό σάλτο, μειοψήφισε, προβάλλοντας τον ισχυρισμό ότι η ΧΑ δεν πρέπει να παραπεμφθεί με βάση το άρθρο 187 του ΠΚ ως εγκληματική οργάνωση. Αυτή την τοποθέτηση του Ν. Σαλάτα την έκανε σημαία του ο νεοναζιστής φιρερίσκος της εγκληματικής συμμορίας Ν. Μιχαλολιάκος, στη δίκη του πρώτου βαθμού στο Α’ Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αθηνών, που κατέληξε στην ομόφωνη απόφαση 2644/2020, η οποία έχει και ιστορική διάσταση, καθώς αποφάνθηκε ότι εγκληματική οργάνωση είναι η ΧΑ ως μόρφωμα (και όχι μόνο όσοι δικάζονταν στη δίκη), με κίνητρο της εγκληματικής της δράσης την εθνικοσοσιαλιστική ιδεολογία. Σε άλλο άρθρο θα ασχοληθούμε με την τόσο προκλητική θέση του Ν. Σαλάτα.
Το δεύτερο σκάνδαλο, που είναι πολύ μεγαλύτερης σημασίας, είναι το σχέδιο αποχαρακτηρισμού 50 εκατ. στρεμμάτων δασών και δασικών εκτάσεων, με τον νόμο 4351/2015, υπό το πρόσχημα να μη χαθούν οι επιδοτήσεις των κτηνοτρόφων.
Πώς στήθηκε το σκάνδαλο με τις παράνομες ενισχύσεις καταπατητών δημόσιων «βοσκότοπων»
Βάζουμε σε εισαγωγικά τη λέξη «βοσκότοποι», για να τονίσουμε ότι δεν πρόκειται για τρίτη κατηγορία γης, όπως σκόπιμα παρουσιάζεται διαχρονικά απ’ όλες τις αστικές κυβερνήσεις, που επιδίωξαν και επιδιώκουν τον αποχαρακτηρισμό 50 εκατ. στρεμμάτων δασών και δασικών εκτάσεων. Σ’ αυτό το θέμα θα αναφερθούμε στο τέλος επιγραμματικά και θα επανέλθουμε διεξοδικά με σειρά άρθρων.
Βασικός εμπνευστής του σκανδάλου είναι ο καπιταλιστής ιδιοκτήτης της εταιρίας «Nerco Ν. ΧΛΥΚΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.Μ.».
Το 2015 υπογράφτηκε συμφωνητικό μεταξύ της εταιρίας NERCO Ν. ΧΛΥΚΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.Μ. και της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη 2014-2020», για τη σύνταξη μιας Τεχνικής Εκθεσης για την κατάσταση των βοσκότοπων στις 54 Νομαρχίες της χώρας. Δεν μπορέσαμε να εντοπίσουμε πότε υπογράφτηκε αυτό το Συμφωνητικό, αλλά γνωρίζουμε ότι η Τεχνική Εκθεση ολοκληρώθηκε στις 30 Νοέμβρη του 2015.
Αυτή ήταν αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ μέχρι το 2022 και στη συνέχεια αποσύρθηκε. Η απόσυρση προφανώς έχει σχέση με το γεγονός ότι άρχισαν να διενεργούνται Προκαταρκτικές Εξετάσεις από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, τόσο εναντίον αυτών που είχαν εισπράξει παράνομα επιδοτήσεις από τον κοινοτικό προϋπολογισμό όσο και εναντίον εκείνων που είχαν πιστοποιημένα Κέντρα Υποβολής Δηλώσεων (ΚΥΔ) και υπέβαλαν για λογαριασμό τρίτων τις Ενιαίες Αιτήσεις Ενίσχυσης (ΕΑΕ).
Μολονότι την εξαφάνισαν από την ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ, μπορέσαμε να βρούμε αυτή την Τεχνική Εκθεση, έκτασης 99 σελίδων, και την δημοσιεύουμε εδώ, καθώς από τη μελέτη της διαπιστώσαμε ότι με βάση τα στοιχεία που προέκυψαν για τα αποθέματα των βοσκότοπων σε όλη την χώρα, μπόρεσαν ο Ν. Χλύκας και οι άλλοι ιδιοκτήτες πιστοποιημένων ΚΥΔ (δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό τους), με τη συγκάλυψη φυσικά των προέδρων του ΟΠΕΚΕΠΕ (πλην Γρ. Βάρρα), να στήσουν το σκάνδαλο με τις παράνομες κοινοτικές επιδοτήσεις.
Texniki_Ekthesi_XlykaΟπως θα αποδείξουμε στη συνέχεια, το διαρκές σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ όχι μόνο ήταν σε γνώση των πέντε υπΑΑΤ της κυβέρνησης Μητσοτάκη (Βορίδη, Λιβανού, Γεωργαντά, Αυγενάκη και Τσιάρα), αλλά αυτοί έκαναν τα πάντα για να συγκαλυφτεί, φτάνοντας στο σημείο να υιοθετούν το κυνηγητό από τους προέδρους των υπαλλήλων τους που έκαναν σοβαρούς ελέγχους αποκαλύπτοντας το σκάνδαλο.
Ο Ν. Χλύκας έχει απασχολήσει πολλές φορές τις στήλες μας. Για να σχηματιστεί μια εικόνα της διαχρονικής δράσης του παραπέμπουμε σε παλαιότερα δημοσιεύματά μας:
-
Βρίζουν τους δασολόγους επειδή υπερασπίζονται το δάσος
-
Γιατί κρύβεται ο σκανδαλώδης σύμβουλος της Τ. Μπιρμπίλη;
-
Γιάφκα δασοκτόνων στο υπουργείο Περιβάλλοντος
-
Η διαπλοκή στα χρόνια της πράσινης διακυβέρνησης
-
Με ξεπατωμένα δάση και δασικές εκτάσεις δεν μπορούν να γίνουν πραγματικοί δασικοί χάρτες
-
Θέλουν να μετατρέψουν τον υπουργό σε υπερνομοθέτη της (αντι)δασικής νομοθεσίας
-
Νομοσχέδιο για την Κωδικοποίηση της Δασικής Νομοθεσίας – Και νομιμοποίηση σκανδάλων
-
Ο απρόσεκτος σύμβουλος εκθέτει την υπουργό: Χοντρή διαπλοκή στο υπουργείο Περιβάλλοντος
-
Στα μανταλάκια η «ανάρμοστη σχέση» Μπιρμπίλη-Χλύκα
Στην Τεχνική του Εκθεση ο Ν. Χλύκας διαπίστωσε ότι από τις 54 Νομαρχίες της χώρας στις 43 υπάρχει ανάγκη αύξησης των λεγόμενων «βοσκήσιμων εκτάσεων», ενώ στις υπόλοιπες 11 υπάρχει απόθεμα «βοσκότοπων». Με τους όρους «βοσκότοποι» και «βοσκήσιμες εκτάσεις», που χρησιμοποιεί ο Ν. Χλύκας, εμμέσως πλην σαφώς βαφτίζει αυτές τις εκτάσεις ως τρίτη κατηγορία γης, ενώ η βόσκηση είναι λειτουργία και όχι γη.
Με βάση αυτά τα στοιχεία φτιάξαμε τον παρακάτω Πίνακα. Στην τελευταία στήλη παραθέτουμε και τον αριθμό των αιγοπροβάτων, με βάση τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ στις 25 Απρίλη του 2025.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει, σε αυτές τις 11 Νομαρχίες δήλωναν -στη συντριπτική τους πλειοψηφία- οι καταπατητές των δημόσιων βοσκότοπων, μέσω φυσικά των κατόχων των πιστοποιημένων ΚΥΔ, άλλοι ότι είναι ιδιοκτήτες και εκμισθωτές και άλλοι ότι είναι μισθωτές αυτών των εκτάσεων και εισέπρατταν τις παράνομες επιδοτήσεις.
Οι ιδιοκτήτες των πιστοποιημένων ΚΥΔ, όπως ο Ν. Χλύκας, έβρισκαν πρόθυμους φίλους ή συγγενείς να μοιραστούν τους ρόλους του μισθωτή και του εκμισθωτή δημόσιων βοσκότοπων στις 11 αυτές Νομαρχίες, εκμεταλλευόμενοι τόσο την τεχνική λύση για την κατανομή των βοσκότοπων όσο και τον πλημμελή έως ανύπαρκτο έλεγχο που έκανε ο ΟΠΕΚΕΠΕ, κατόπιν εντολής των προέδρων του. Στη συνέχεια υπέβαλλαν για λογαριασμό τους, μέσω του ΚΥΔ, τις ΕΑΕ και εισέπρατταν τις παχυλές επιδοτήσεις.
Σε αυτή την παράνομη δράση δεν συμμετείχε μόνο ο Ν. Χλύκας ως κάτοχος πιστοποιημένου ΚΥΔ, αλλά και άλλοι. Δεν έχουμε στοιχεία για τις σχέσεις του με τους άλλους ιδιοκτήτες ΚΥΔ, αλλά είναι σίγουρο πως αν δεν υπήρχε η Τεχνική Εκθεσή του δε θα μπορούσαν να στήσουν το σκάνδαλο. Γι’ αυτό παραπάνω χαρακτηρίσαμε τον Ν. Χλύκα βασικό εμπνευστή αυτού του σκανδάλου.
Οι εμφανιζόμενοι σαν ιδιοκτήτες δημόσιων βοσκότοπων στον Γράμμο το δήλωναν στο Ε9 της φορολογικής δήλωσής τους, προφανώς κατόπιν υπόδειξης των ιδιοκτητών των ΚΥΔ, ενώ δήλωναν ιδιοκτήτες πολλών μικρών βοσκότοπων, με προφανή στόχο, αν αποκαλυπτόταν το σκάνδαλο, να παραπεμφθούν για πλημμέλημα και όχι για κακούργημα.
Το μπλοκάρισμα της φάμπρικας των παράνομων επιδοτήσεων
Αυτή τη φάμπρικα με τις παράνομες επιδοτήσεις για καταπατημένους δημόσιους βοσκότοπους την μπλόκαραν η υπάλληλος του ΟΠΕΚΕΠΕ Παρασκευή Τυχεροπούλου και ένας άλλος υπάλληλος που δε θ’ αναφέρουμε το όνομά του.
Από στοιχεία που έχουμε στην κατοχή μας πιστοποιείται ότι και δεύτερος υπάλληλος του ΟΠΕΚΕΠΕ συνέβαλε στο να μπλοκαριστεί αυτή η φάμπρικα των παράνομων επιδοτήσεων. Τον τρομοκράτησαν και τον εξανάγκασαν να μεταταχτεί σε άλλο δημόσιο φορέα. Γνωρίζουμε το όνομα και τον φορέα που μετατάχτηκε, αλλά δεν τα αναφέρουμε, γιατί δεν μιλήσαμε μαζί του και δεν γνωρίζουμε αν θέλει να γνωστοποιήσουμε το όνομά του.
Στις 29 Οκτώβρη του 2020, η Π. Τυχεροπούλου παρέδωσε την έκθεσή της για τρεις ΑΦΜ στον τότε πρόεδρο Γρ. Βάρρα. Στις αρχές Νοέμβρη, ο Βορίδης εξανάγκασε τον Βάρρα σε παραίτηση και ο τελευταίος παρέδωσε -ως όφειλε- την έκθεση στο ΔΣ του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Σύμφωνα με την έκθεση:
- Η κόρη του Ν. Χλύκα, δικηγόρος (!), νοίκιασε από μέλος της οικογένειας του Ηλ. Καλφούτζου 1.114 στρέμματα και εισέπραξε 35.392 ευρώ.
- Ο γιος του Ν. Χλύκα νοίκιασε 1.022 στρέμματα και εισέπραξε 45.653 ευρώ.
- Η σύζυγος του Ηλ. Καλφούτζου, που εμφανίστηκε ως εκμισθώτρια αυτών των εκτάσεων, εισέπραξε 66.108 ευρώ.
Πέρασαν τέσσερα χρόνια για να παραπεμφθεί η υπόθεση, για πρώτη φορά στις 11 Οκτώβρη του 2024, στο Δ’ Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων Αθηνών (λόγω ειδικής δωσιδικίας της δικηγόρου κόρης του Ν. Χλύκα). Αναβλήθηκε για τις 19 Φλεβάρη του 2025 και μετά από πέντε διακοπές θα δικαστεί αύριο (29 Μάη του 2025), στο γυάλινο κτίριο δίπλα από το Εφετείο στη Λουκάρεως, στην αίθουσα Γ1-2.
Οι κατηγορούμενοι στη δίκη είναι εφτά:
- Ο Ν. Χλύκας ως ιδιοκτήτης του ΚΥΔ μέσω του οποίου υποβλήθηκαν οι αιτήσεις των δύο παιδιών του.
- Τα δύο παιδιά του Ν. Χλύκα που πήραν τις επιδοτήσεις.
- Ο Ηλ. Καλφούτζος ως ιδιοκτήτης ΚΥΔ.
- Η σύζυγος του Ηλ. Καλφούτζου που πήρε την επιδότηση ως εκμισθώτρια.
- Δύο ακόμη συγγενείς του Ηλ. Καλφούτζου.
Στη συνεδρίαση της 21ης Μάη του 2025 δεν παραβρέθηκαν πάρεδροι του Νομικού Συμβούλιου του Κράτους (ΝΣΚ) προς υποστήριξη της κατηγορίας (πρώην πολιτική αγωγή). Σημειώνουμε ότι αυτή η στάση είναι γενικευμένη και όχι μεμονωμένη και απορρέει από την τακτική των προέδρων του ΟΠΕΚΕΠΕ να πέσουν στα μαλακά οι κατηγορούμενοι ή και να αθωωθούν.
Τον Νοέμβρη του 2020, με εντολή του Γενικού Διευθυντή, η Παρασκευή Τυχεροπούλου παρέδωσε ογκώδη φάκελο στον Δ. Μελά που τότε ήταν αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΟΠΕΚΕΠΕ. Ο Μελάς κρατούσε στα συρτάρια του αυτόν τον φάκελο και δεν τον είχε παραδώσει στις δικαστικές αρχές. Οταν του τον ζήτησαν, ισχυρίστηκε ότι τον είχε καταστρέψει!
Σ’ αυτή την υπόθεση κατηγορούμενοι είναι ο Δ. Μελάς και η Αθ. Ρέππα. Οι κατηγορίες και για τους δύο είναι:
- Υπεξαίρεση εγγράφων από κοινού.
- Υπόθαλψη εγκληματία από κοινού κατά συρροή.
- Παράβαση καθήκοντος από κοινού κατ’ εξακολούθηση.
Ορίστηκε δικάσιμος στις 22 Μάη του 2025 στο Β’ Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών, με μάρτυρες την Π. Τυχεροπούλου και τον πρώην πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ Ε. Σημανδράκο.
Η Παρασκευή Τυχεροπούλου είχε λάβει κλήση και εμφανίστηκε στο δικαστήριο, ενώ ο Ε. Σημανδράκος δεν έλαβε κλήση. Επειδή είναι ουσιώδης μάρτυρας, το δικαστήριο ήταν υποχρεωμένο να αναβάλει τη δικάσιμο (δεν χρειαζόταν περαιτέρω έλεγχος για να αποφασιστεί η αναβολή). Ο πρόεδρος του δικαστηρίου, όμως, προκειμένου να καλύψει την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών για την μη αποστολή της κλήσης, επέλεξε να δώσει αναβολή με το άρθρο 349 (κώλυμα στο πρόσωπο του συνηγόρου του Δ. Μελά, που την ίδια ημέρα εκδίκαζε υπόθεση σε άλλο δικαστήριο). και ορίστηκε νέα δικάσιμος για τις 20 Οκτώβρη του 2025.
Και σε αυτή τη δίκη ο ΟΠΕΚΕΠΕ, με πρόεδρο πλέον τον επίτιμο πρόεδρο Εφετών Ν. Σαλάτα, δεν έστειλε παρέδρους του ΝΣΚ για να υποστηρίξουν την κατηγορία. Για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω για την μη αποστολή παρέδρων στη δίκη των μελών των οικογενειών Χλύκα και Καλφούτζου.
Στις 8 Νοέμβρη του 2022, η Παρασκευή Τυχεροπούλου, ως α/α προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ, παρέδωσε Εκθεση Ελέγχου για 9 ΑΦΜ, την οποία είχε διενεργήσει με τον α/α προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Ελέγχων. Ανάμεσα στους ελεγχθέντες ήταν και ο γεωπόνος Γ. Δημόκας, όπως και η σύζυγός του. Ο Δημόκας, εκτός από την ιδιότητα του ιδιοκτήτη πιστοποιημένου ΚΥΔ, υπέβαλε και για λογαριασμό του αίτηση για επιδότηση! Δεν γνωρίζουμε αν και πότε ορίστηκε δικάσιμος και σε ποιο δικαστήριο.
Η Π. Τυχεροπούλου διενεργούσε τους ελέγχους κατόπιν εντολών και δεν ήταν διατεθειμένη να αποκρύψει τα ευρήματα των ελέγχων και να συγκαλύψει το σκάνδαλο. Αυτή η στάση της, με την οποία υπερασπιζόταν το δημόσιο συμφέρον, εξόργισε τον τότε α/α πρόεδρο του ΟΠΕΚΕΠΕ Κυριάκο Μπαμπασίδη, ο οποίος, με απόφασή του στις 28 Δεκέμβρη του 2023, την μετακίνησε σε θέση προϊσταμένης της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου, που ήταν μια θέση- ψυγείο.
Με την ίδια απόφαση, ο Μπαμπασίδης μετακίνησε και τον α/α προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Ελέγχων στη θέση του προϊστάμενου της Διεύθυνσης Πληροφορικής. Ο Μπαμπασίδης, που εκτελούσε χρέη προέδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ, ήθελε οι έλεγχοι να είναι της πλάκας και να διαιωνίζεται έτσι το σκάνδαλο με τις παράνομες κοινοτικές επιδοτήσεις.
Παραθέτουμε την απόφαση του Μπαμπασίδη, που είχε ανεβεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ του ΟΠΕΚΕΠΕ:
Η Π. Τυχεροπούλου και απ’ αυτή τη θέση αγωνιζόταν για να μην αποδεσμευτούν οι ΑΦΜ και καταβληθούν οι παράνομες επιδοτήσεις για τα χρόνια από το 2020 μέχρι το 2023. Στις 14 Φλεβάρη του 2024 έστειλε στο ΔΣ του ΟΠΕΚΕΠΕ τρισέλιδο έγγραφο, με το οποίο εξηγούσε τους λόγους για τους οποίους δεν έπρεπε να αποδεσμευτούν αυτοί οι ΑΦΜ. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, οι δεσμευμένοι ΑΦΜ είναι γύρω στους 5.000.
Στις 13 Σεπτέμβρη του 2024, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ζήτησε από τον υπΑΑΤ Τσιάρα να αποσπαστεί η Π. Τυχεροπούλου σ’ αυτήν, προκειμένου να βοηθηθεί στη διενεργούμενη έρευνα. Ενώ ο Φλωρίδης δέχτηκε την αιτηθείσα απόσπαση, ο Τσιάρας τρενάρει τη λήψη απόφασης.
Στις 11 Οκτώβρη του 2024, όπως προαναφέραμε, είχε οριστεί η πρώτη δικάσιμος στο Δ’ Μονομελές Εφετείο Κακουργημάτων με κατηγορούμενους τα εφτά μέλη των οικογενειών του Ν. Χλύκα και του Ηλ. Καλφούτζου. Αυτή δεν είναι η μοναδική δίκη σε βάρος του Ν. Χλύκα, καθώς είχε ανάμειξη και σε άλλες αιτήσεις για τη λήψη παράνομων κοινοτικών επιδοτήσεων, που έγιναν από το δικό του ΚΥΔ. Με την ευκαιρία, να σημειώσουμε και κάτι ακόμα. Μετά την άσκηση ποινικής δίωξης, ο Ν. Χλύκας έπρεπε να αποκλειστεί από τους διαγωνισμούς του Δημοσίου. Αυτός, όμως, εξακολουθεί να συμμετέχει και να παίρνει δουλειές από το Δημόσιο!
Μετά από τρεις μέρες, ο Κυριάκος Μπαμπασίδης, ως τακτικός πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ πλέον, εξέδωσε νέα απόφαση, με την οποία απομάκρυνε την Π. Τυχεροπούλου και από την παροπλισμένη Διεύθυνση, ενώ συνάμα προσπάθησε να την απαξιώσει. Γράφει στην απόφασή του ότι αντικαθιστά την Τυχεροπούλου «και λόγω υπηρεσιακής ανεπάρκειας»!
Ο Μπαμπασίδης είχε πάρει εντολή από τον Τσιάρα να ξηλώσει την Τυχεροπούλου ακόμα και από τη θέση της προϊστάμενης της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου, γιατί ήθελαν να αποδεσμεύσουν τους 5.000 ΑΦΜ, να καταβάλουν τις παράνομες κοινοτικές επιδοτήσεις και να κλείσουν το σκάνδαλο.
Με τον υπαγορευόμενο από τον Τσιάρα ισχυρισμό του ο Μπαμπασίδης προσπαθεί να δικαιώσει τους ιδιοκτήτες των ΚΥΔ, τύπου Ν. Χλύκα, Ηλ. Καλφούτζου και Γ. Δημόκα, και τους φίλους και συγγενείς τους που έλαβαν παράνομα τις κοινοτικές επιδοτήσεις και να τους βοηθήσει να απαλλαγούν στα δικαστήρια που είναι σε εξέλιξη και δεν είναι λίγα, ενώ θα κρατήσουν αρκετό καιρό.
Η τακτική του ΔΣ ΟΠΕΚΕΠΕ να μην στέλνει παρέδρους του ΝΣΚ για να υποστηρίξουν την κατηγορία αφήνει αβοήθητους τους χαμηλόβαθμους υπάλληλους που καλούνται σε αυτά τα δικαστήρια να υπερασπιστούν τις κατηγορίες εναντίον των καταπατητών των δημόσιων βοσκότοπων. Ανομολόγητος στόχος αυτής της τακτικής είναι η αθώωση των κατηγορούμενων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι υπάλληλοι που κατέθεσαν στο Ι Μονομελές Πλημμελειοδικείο, λόγω της απουσίας των παρέδρων του ΝΣΚ, δεν μπόρεσαν να στηρίξουν την κατηγορία και μετατράπηκαν σε μάρτυρες υπεράσπισης!
Αναφορικά με το δεύτερο μεγάλο σκάνδαλο, στο οποίο αναφερθήκαμε στην αρχή, την επιδίωξη να αποχαρακτηριστούν 50 εκατ. στρεμμάτων δασών και δασικών εκτάσεων, θα περιοριστούμε στην παράθεση ενός αποσπάσματος από άρθρο που δημοσιεύσαμε στις 21 Γενάρη του 2015 με τίτλο: Με το νομοσχέδιο «Βοσκήσιμες Γαίες της Ελλάδας» αποχαρακτηρίζονται και ιδιωτικοποιούνται 50 εκατ. στρέμματα δασών και δασικών εκτάσεων.
Η βόσκηση κύρια δραστηριότητα σε δάση
Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχέδιου αναφέρεται αποκαλυπτικά, ότι τα δάση και οι δασικές εκτάσεις που θα οριοθετηθούν ως βοσκότοποι θα έχουν ως κύρια χρήση τη βόσκηση και οι εκτάσεις αυτές θα διαχειρίζονται μόνο ως βοσκήσιμες: «Με την κατάρτιση και έγκριση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης προβλέπεται μεταξύ των άλλων και η χαρτογράφηση και κατά συνέπεια η οριοθέτηση των εκτάσεων που έχουν ως κύρια χρήση τη βοσκή, τις οποίες αποκαλούμε βοσκήσιμες γαίες. Οι εκτάσεις που θα αποδοθούν στην κτηνοτροφία θα διαχειρίζονται μόνο ως βοσκήσιμες, αφού δεν έχουν τη δυνατότητα να αναπτυχθούν σε πυκνά δάση, καθότι το έδαφος τους δεν έχει μεγάλο βάθος (10-15 cm)».
Οι αιτιολογικές εκθέσεις των νόμων μπορεί να μη δημοσιεύονται στο ΦΕΚ μαζί με το κυρίως σώμα του νόμου, έχουν όμως την αξία τους, ενώ είναι αυτές που αναλύουν τη φιλοσοφία κάθε νόμου. Αυτό λοιπόν που αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, ότι δηλαδή τα οριοθετημένα ως βοσκότοποι δάση και δασικές εκτάσεις θα διαχειρίζονται μόνο ως βοσκότοποι, σημαίνει ότι «πεθαίνουν» όλες οι άλλες δράσεις που είναι πολύ σημαντικές για την προστασία και ανάπτυξη του δάσους.
Η παράγραφος 2 του άρθρου 3 αναφέρεται στα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης: «Η βοσκή εντός των βοσκήσιμων γαιών ασκείται με τη βάση διαχειριστικού σχεδίου βόσκησης της περιοχής (…) Συμβατές χρήσεις με τη δασική νομοθεσία είναι αυτές που προβλέπονται στο ΣΤ’ κεφάλαιο του 998/79 όπως ισχύει ενώ με τη βοσκή είναι οι χρήσεις εκείνες οι οποίες δεν παρεμποδίζουν την προσβασιμότητα των ποιμνίων και δεν υποβαθμίζουν την συνολική βοσκοϊκανότητα της βοσκήσιμης γαίας ως ενιαίας οντότητας, όπως αυτή έχει υπολογιστεί στα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης».
Οταν η βοσκή είναι η κύρια δράση στα δάση και στις δασικές εκτάσεις που οριοθετούνται ως βοσκήσιμες γαίες, απαγορεύονται -εμμέσως πλην σαφώς- όλες οι άλλες δράσεις, που είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την προστασία και την ανάπτυξη των δασών.
Στο ίδιο πνεύμα κινείται και η παράγραφος 3 του άρθρου 8: «Εφόσον βοσκήσιμες γαίες περιβάλλουν τμήματα δάσους ή δασικές εκτάσεις, επιτρέπεται και σε αυτά τα τμήματα δάσους ή τις δασικές εκτάσεις να γίνεται χρήση βόσκησης και επεμβάσεις που να την υπηρετούν σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και του παρόντος νόμου».
Εδώ ο «ποιητής» Β. Αποστόλου μας λέει, ότι στα οριοθετημένα ως βοσκότοποι δάση και δασικές εκτάσεις επιτρέπεται η βόσκηση και άλλες επεμβάσεις που να υπηρετούν τη βόσκηση. Ετσι, η βόσκηση είναι η αποκλειστική δράση που επιτρέπεται στις βοσκήσιμες γαίες, απαγορεύοντας όλες τις άλλες δράσεις που είναι απαραίτητες και βοηθούν στην προστασία και ανάπτυξη των δασών.
Και προοπτική ιδιωτικοποίησης
Το νομοσχέδιο δεν αναγορεύει μόνο τη βόσκηση σε αποκλειστική επιτρεπόμενη δράση στα δάση και στις δασικές εκτάσεις που θα οριοθετηθούν ως βοσκότοποι. Πάει και παραπέρα. Εισάγει διάταξη με την οποία επιτρέπεται η μεταβίβαση του δικαιώματος χρήσης της βόσκησης, είτε με κληρονομική διαδοχή είτε με πώληση. Το προβλέπει η παράγραφος 3 του άρθρου 6: «Τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής περιέρχονται ή μεταβιβάζονται σε περίπτωση κληρονομικής διαδοχής ή πώλησης της εκμετάλλευσης».
Το δικαίωμα κληρονομικής διαδοχής ή πώλησης της χρήσης της βόσκησης δίνεται, γιατί προφανώς το νομοσχέδιο αποσκοπεί –πέρα από τον αποχαρακτηρισμό- και στην ιδιωτικοποίηση των 50 εκατ. στρεμμάτων δασών και δασικών εκτάσεων. Αυτή η υπόθεση παραπέμπει στην περίπτωση των ρητινοκαλλιεργητών, που η κατάληξη ήταν το Δεκέμβρη του 2003, με το δασοκτόνο νόμο 3208/2003, να τους παραχωρήσει η κυβέρνηση Σημίτη εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα ωραιότατων πευκοδασών.
Στην ίδια κατεύθυνση στοχεύει και η παράγραφος 5 του άρθρου 3 του νομοσχέδιου για τους βοσκότοπους, σύμφωνα με την οποία επιτρέπονται -εκτός από τα πρόχειρα καταλύματα, τις ποτίστρες ζώων και τις μικρές ομβροδεξαμενές για τα ζώα- και μικρές επεμβάσεις για την εξυπηρέτηση των κτηνοτρόφων. Τα πρόχειρα καταλύματα, οι ποτίστρες και οι ομβροδεξαμενές σε δάση προβλέπονταν από προηγούμενους νόμους, όμως δεν προβλέπονταν κατασκευές για την εξυπηρέτηση των κτηνοτρόφων. Ο Β. Αποστόλου βάζει τις βάσεις ώστε σε μεταγενέστερο χρόνο να αποχαρακτηριστούν και τυπικά τα δάση και οι δασικές εκτάσεις και παραπέρα να ιδιωτικοποιηθούν.
Με το άρθρο 2 προβλεπόταν η σύσταση μιας Εθνικής Γεωγραφικής Πληροφοριακής Βάσης Δεδομένων (ΕΓΠΒΔ) με την ονομασία «Βοσκήσιμες Γαίες της Ελλάδας». Προβλεπόταν ακόμη στα πρώτα προσχέδια του νομοσχέδιου ότι αρμόδιες διευθύνσεις για τη δημιουργία, οργάνωση, τήρηση και ενημέρωση της ΕΓΠΒΔ ήταν δύο διευθύνσεις του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και δύο διευθύνσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος. Με το τελικό σχέδιο που κατατέθηκε και άρχισε να συζητείται στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, αρμόδιες πλέον θα είναι οι δύο διευθύνσεις του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που θα συνεργάζονται με τις δύο διευθύνσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος. Μ’ αυτή τη διάταξη παρακάμπτονται στην ουσία οι δύο δασικές διευθύνσεις και το ίδιο το υπουργείο Περιβάλλοντος. Κι αυτό είναι μια ακόμη απόδειξη του ότι στόχος είναι ο αποχαρακτηρισμός των δασών και των δασικών εκτάσεων που θα οριοθετηθούν ως βοσκότοποι.
Τέλος -χωρίς αυτό να είναι το κύριο- με την παράγραφο 3 του άρθρο 3 του νομοσχέδιου επιτρέπεται η βόσκηση και σε προστατευόμενες περιοχές, που απαγορευόταν ρητά από το ΝΔ 86/1969.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται ο αποχαρακτηρισμός και η ιδιωτικοποίηση 50 εκατ. στρεμμάτων δασών και δασικών εκτάσεων. Η δικαιολογία του Β. Αποστόλου, ότι θέλει να διασφαλίσει τις κοινοτικές επιδοτήσεις των κτηνοτρόφων είναι ένα ακόμα ψέμα της συγκυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου.
Γεράσιμος Λιόντος