Σχολιάζοντας στις 4 Γενάρη την απόφαση της Ολομέλειας της ΑΔΑΕ να κάνει ελέγχους στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας για να διαπιστώσει αν παρακολουθούνταν συγκεκριμένα πρόσωπα, που είχε αναφέρει ο Τσίπρας, γράφαμε:
Αν ο Ράμμος βγάλει αποδείξεις για «νόμιμες επισυνδέσεις» πολιτικών και κρατικών παραγόντων, άντε ο Μητσοτάκης να πείσει ότι δεν ήξερε τίποτα. Κι αν με νομικίστικα τερτίπια προσπαθήσουν να εμποδίσουν την Ομάδα Ελέγχου με επικεφαλής τον Ράμμο να κάνει έλεγχο, θα έχουν επιβεβαιώσει ότι είναι ένοχοι και πως προσπαθούν με τον πλέον αυταρχικό τρόπο να εμποδίσουν τον έλεγχο από αρμόδιο θεσμικό φορέα. Μέχρι τις εκλογές θα τον κυνηγάει το σκάνδαλο των υποκλοπών τον Μητσοτάκη.
Αυτό ακριβώς έγινε σήμερα, με τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ντογιάκο να γνωμοδοτεί ότι η ΑΔΑΕ δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει έλεγχο και με τον πρόεδρο της ΑΔΑΕ Χρ. Ράμμο να του απαντά σε έντονο ύφος ότι κάνει αντισυνταγματική παρέμβαση.
Αν αφήσουμε, προς το παρόν, στην άκρη τη νομική επιχειρηματολογία και μείνουμε στην πολιτική ουσία, τι έχουμε; Εχουμε μια από τις λεγόμενες ανεξάρτητες Αρχές, αυτές που χρησιμοποιούν τα αστικά κράτη σαν αποσμητικό στην τουαλέτα τους, για να εξασφαλίζουν κάποια ισορροπία στη λειτουργία του κομματικού ανταγωνισμού και να παραμυθιάζουν τον λαό ότι υπάρχουν κέρβεροι που ελέγχουν και πατάσσουν κάθε παραβίαση της νομιμότητας, η οποία αποφασίζει να κάνει ελέγχους -μετά από καταγγελίες αρχηγών πολιτικών κομμάτων, ευρωβουλευτών και δημοσιογράφων του αστικού Τύπου- για να διαπιστώσει αν υπήρξαν «νόμιμες επισυνδέσεις» πολιτειακών παραγόντων, υπουργών, ανώτατων αξιωματικών, ευρωβουλευτών, δημοσιογράφων.
Η ΑΔΑΕ, αυτή είναι η αρχή, δεν λέει ότι θα ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους για το αν παρακολουθούνταν «νομίμως». Λέει ότι θα κάνει έλεγχο. Σημειώστε αυτή τη λεπτομέρεια, γιατί έχει σημασία. Σε χρόνο ρεκόρ βγαίνει ο επικεφαλής του εισαγγελικού σκέλους της -επίσης «ανεξάρτητης»- Δικαιοσύνης και δηλώνει πως η έρευνα που προτίθεται να κάνει η ΑΔΑΕ δεν είναι νόμιμη και πως όποιος συνεργαστεί σ’ αυτήν την έρευνα χορηγώντας στοιχεία κινδυνεύει να φάει μέχρι 10 χρόνια κάθειρξη! Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ντογιάκος, γνωστός για τα δεξιά του φρονήματα, επιβεβαιώνει με τον πλέον κραυγαλέο τρόπο πως τοποθετήθηκε σ’ αυτό το πόστο από τον Μητσοτάκη για να λειτουργήσει σαν μαντρόσκυλό του έναντι κάθε προσπάθειας ελέγχου της κυπατζίδικης δραστηριότητας που ο Μητσοτάκης είχε στήσει.
Προσέξτε τη σύγκριση: ο Ντογιάκος υποτίθεται πως έχει αναλάβει προσωπικά να διερευνήσει όλες τις καταγγελίες και δεν έχει κάνει τίποτα. Μόλις η ΑΔΑΕ αποφασίζει να κάνει έλεγχο, πετάγεται σαν ελατήριο για να τον απαγορεύσει! Ο Μητσοτάκης ξεφτιλίζει και τον ανώτατο δικαστικό μηχανισμό προκειμένου να μην βρεθούν απτές αποδείξεις για το δίκτυο υποκλοπών και παρακολουθήσεων που οργάνωσε. Στην αρχή έφραξε το δρόμο στην ενημέρωση της Βουλής, με την επίκληση του απορρήτου από τον Κοντολέοντα, τον Δεμίρη και την εισαγγελέα της ΕΥΠ/ΚΥΠ Βλάχου. Τώρα που κινείται μηχανισμός εκτός Βουλής, έναντι του οποίου δεν ισχύει κανένα απόρρητο, βάζει τον Ντογιάκο να απαγορεύσει τον έλεγχο και από αυτόν τον μηχανισμό.
Πρόκειται για μια ακόμη κίνηση πολιτικής απελπισίας. Γιατί και αν ακόμη η ΑΔΑΕ δεν μπορέσει να κάνει τον έλεγχο που αποφάσισε, ο Μητσοτάκης έχει ήδη ομολογήσει πως είναι ένοχος. Μόνο ο ένοχος φοβάται και βάζει μαντρόσκυλα να εμποδίσουν τον έλεγχο των πράξεών του.
Ο Ντογιάκος ουδέποτε διακρίθηκε για τις νομικές του γνώσεις. Αντίθετα, ο Ράμμος της ΑΔΑΕ, σαράντα χρόνια στο ΣτΕ και επίτιμος αντιπρόεδρός του, ξέρει νομικά. Αυτό αποδεικνύεται και από τη σημερινή τους δημόσια αντιπαράθεση, στην οποία ο Ντογιάκος εμφανίζεται σαν επαρχιώτης δικολάβος.
Επικαλούμενος θέματα «γενικότερου ενδιαφέροντος». ο Ντογιάκος αποφαίνεται ότι η ΑΔΑΕ δεν έχει δικαίωμα να διερευνήσει ζητήματα παρακολούθησης πολιτών. Μόνο οι ίδιοι μπορούν να ζητήσουν αυτή την πληροφορία, αλλά μόνο αφού έχει περάσει τριετία από την παρακολούθηση, όπως προβλέπει ο πρόσφατος νόμος που ψήφισε η κυβερνητική πλειοψηφία.
Σύμφωνα με τον Ντογιάκο, «είναι πρόδηλο ότι ο νομοθέτης δεν αναγνωρίζει στην ΑΔΑΕ “λευκή επιταγή”, δεν απονέμεται απευθείας εκ του Συντάγματος στην ΑΔΑΕ η ελεγκτική της αρμοδιότητα. Το Σύνταγμα προβλέπει τον σκοπό και την αποστολή της που συνίσταται στη διασφάλιση του απόρρητου των επικοινωνιών. Ο τρόπος εκπλήρωσης και υλοποίησης της αποστολής της, όμως προβλέπονται από τον νόμο, όπως επίσης οι όροι και η διαδικασία άρσης του απορρήτου. Το Σύνταγμα αν και καθιδρύει τη συγκεκριμένη Αρχή (ΑΔΑΕ) καταλείπει στον κοινό νομοθέτη το εύρος και τον τρόπο της άσκησης των αρμοδιοτήτων της, μολονότι, δε, ανεξάρτητη δεν είναι κανονιστικά αυτόνομη, ούτε legibus solutus, αλλά ενεργεί σύμφωνα με το Σύνταγμα και τους νόμους».
Κι επειδή ο Ντογιάκος είναι ο υπέρτατος ερμηνευτής του νόμου, απειλεί και την ΑΔΑΕ και όποιον της παράσχει στοιχεία με ποινικές κυρώσεις που μπορούν να φτάσουν και τα 10 χρόνια κάθειρξης: «Λόγω του ιδιαίτερα ευαίσθητου χαρακτήρα του θέματος της άρσεως του απορρήτου των επικοινωνιών, οι προβλεπόμενες από το ήδη ισχύον νομοθετικό καθεστώς ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των σχετικών διατάξεων τόσο εκ μέρους κάποιου μέλους της ΑΔΑΕ όσο και εκ μέρους άλλων προσώπων, τα οποία αναφέρονται σαφώς στον νόμο, είναι ιδιαίτερα σοβαρές, με προβλεπόμενη ποινή, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, ακόμα και πρόσκαιρης κάθειρξης»!
Ο Ράμμος, που προφανώς περίμενε τη γνωμοδότηση Ντογιάκου και είχε έτοιμη την απάντηση, τον τελείωσε με μια μακροσκελή δήλωση, που νομικά λέει το απλούστατο: η ΑΔΑΕ δεν εμποδίζεται από κανένα απόρρητο στο να γνωρίζει. Ο πρόσφατος νόμος (αμφίβολης συνταγματικότητας) απαγορεύει την ενημέρωση των πολιτών για ενδεχόμενη παρακολούθησή τους, όχι τον έλεγχο της ΑΔΑΕ στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας. Ιδού η αανακοίνωσή του:
«Σύμφωνα με το Ελληνικό Σύνταγμα, όπως αναθεωρήθηκε το 2001, αλλά σύμφωνα και με τα ισχύοντα ευρύτερα στα κράτη του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού, στα οποία ανήκει η χώρα μας, ο θεσμός των ανεξαρτήτων αρχών προϋποθέτει την πραγματική και όχι απλώς στα χαρτιά ανεξαρτησία της λειτουργίας τους και δεν είναι συμβατός με την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών υπό κηδεμόνευση ή καθ’ υπαγόρευση.
Η δε απαγόρευση έκδοσης τέτοιας αντισυνταγματικής γνωμοδότησης του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ισχύει a fortiori, εάν, όπως συμβαίνει εν προκειμένω, η ΑΔΑΕ έχει ήδη επιληφθεί αρμοδίως συναφών υποθέσεων και διενεργεί ήδη σχετικούς ελέγχους. Επομένως, η επίμαχη γνωμοδότηση του κ. Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, πέρα από το γεγονός ότι νομικά δεν έχει παράγει καμία απολύτως δέσμευση (ως γνωστόν δέσμευση στην ελληνική έννομη τάξη παράγουν μόνο οι δικαιοδοτικές αποφάσεις των δικαστηρίων), παραβιάζει εξόφθαλμα την ευθέως εκ του Συντάγματος εκπορευόμενη ανεξαρτησία της ΑΔΑΕ, η οποία μέχρι σήμερα είχε πάντοτε γίνει σεβαστή.
Περαιτέρω, η -ούτως ή άλλως προβληματική ως προς τη συμβατότητά της με την ΕΣΔΑ και το εθνικό Σύνταγμα- ρύθμιση της παρ. 7 του άρθρου 4 του Ν. 5002/2022 σχετικά με το ειδικό ζήτημα της ενημέρωσης του παρακολουθούμενου για λόγους εθνικής ασφάλειας ουδόλως περιορίζει τις γενικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ που κατοχυρώνονται στο άρθρο 6 §1 του ειδικότερου, εκτελεστικού του άρθρου 19 §2 του Συντάγματος, νόμου 3115/2003. Πρόκειται για δύο νόμους με μη διασταυρούμενα κανονιστικά πεδία.
Εκτός, δε του γεγονότος ότι ουδόλως προκύπτει πως ο νομοθέτης θέλησε έναν τέτοιο περιορισμό, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής ότι η αποτελεσματική άσκηση αυτών των γενικών αρμοδιοτήτων συνδέεται από την ημέρα που ιδρύθηκε η ΑΔΑΕ, κατά τρόπο άρρηκτο και πολυποίκιλο, με τον συστηματικό έλεγχο των παρόχων και όλων των δημοσίων φορέων, στον τομέα της διασφάλισης του απορρήτου των επικοινωνιών· έλεγχο, ο οποίος δεν έχει ως μόνο σκοπό την ενημέρωση που προβλέπεται στην παρ. 7 του άρθρου 4 του Ν. 5002/2022. Κάτι που επιμένει να παραγνωρίζει ο κ. Εισαγγελεύς στην γνωμοδότηση του.
Θα ακολουθήσει εντός των αμέσως προσεχών ημερών εκτενής ανακοίνωση της Ολομέλειας της ΑΔΑΕ επί των εν λόγω θεμάτων».