Ενα εκπληκτικό έγγραφο έπεσε στα χέρια μας τις τελευταίες μέρες. Αφορά το ναυάγιο του Sea Diamond, προέρχεται από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, έχει ημερομηνία 4.9.2007 και υπογράφεται από τον Διευθυντή του Β’ Κλάδου αρχιπλοίαρχο Λ.Σ. Πιτσουλάκη Αντώνιο. Πάμε κατευθείαν στο «ζουμί»:
«Από τις μετρήσεις και τις αναλύσεις που πραγματοποιήθηκαν από το ΕΛΚΕΘΕ (μελέτη Ιουνίου 2007), προέκυψε από την πρώτη φάση των μετρήσεων ότι οι επιπτώσεις από το ναυάγιο στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής είναι μέχρι στιγμής πολύ μικρές και ότι τα μέτρα που λαμβάνονται για την απομάκρυνση του πετρελαίου που διαρρέει και την απορρύπανση φαίνεται ότι αποδίδουν καλά»!
Στη συνέχεια, το ΥΕΝ ενημερώνει ότι θα επαναλάβει τις δειγματοληψίες/αναλύσεις μέχρι τα τέλη του 2007 και αν χρειαστεί «θα εξετάσει το ενδεχόμενο περαιτέρω παράτασης των δειγματοληψιών για το 2008». Στο τέλος, καλεί τις υπηρεσίες στις οποίες κοινοποιεί το έγγραφο (τοπικές αρχές, ΥΠΕΧΩΔΕ, υπουργείο Υγείας) να γίνουν προπαγανδιστές της καθησύχασης: «Φρονούμε ότι τα αποτελέσματα των ενεργειών σας είναι σκόπιμο να γνωστοποιηθούν ευρύτερα, ώστε να επιτευχθεί η αρτιότερη ενημέρωση του κοινού και όλων των ενδιαφερόμενων φορέων στις πληγείσες περιοχές και να διασφαλισθεί η προστασία του κοινωνικού συνόλου»!!!
Μια τοξική βόμβα είναι βυθισμένη σε ένα ασήμαντο για ναυάγιο βάθος στον κόλπο της Καλντέρας στη Σαντορίνη, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας είπε κατ’ επανάληψη ψέματα, ότι υπάρχει σχέδιο απάντλησης και η πλοιοκτήτρια εταιρία Louis Cruises αρνείται να ανελκύσει το ναυάγιο, όπως επιβάλλεται, και η αρμόδια υπηρεσία του ΥΕΝ έρχεται και υποστηρίζει ότι δεν τρέχει τίποτα.
Εμείς δεν χρειάζεται να παραστήσουμε τους ειδικούς. Θυμίζουμε τι έχει καταγγείλει από τον περασμένο Ιούλη η ΜΚΟ «Αρχιπέλαγος», που δραστηριοποιείται στον τομέα της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
– Λόγω των υδροστατικών πιέσεων έχουν προκληθεί ρήγματα στις δεξαμενές καυσίμων του βυθισμένου πλοίου, με αποτέλεσμα τα πετρελαιοειδή να έχουν σκορπιστεί στους χώρους ενδιαίτησης και ξενοδοχείου του πλοίου, όπου βρίσκονται εγκλωβισμένα.
– Η ρύπανση έχει πάρει ήδη ανησυχητικές διαστάσεις. Ηδη εξαφανίστηκαν οι αχινοί, ένα από τα είδη βιοδείκτες θαλάσσιας ρύπανσης, από την περιοχή νότια του σημείου όπου ναυάγησε το «Sea Diamond». Σε μικρά βάθη στα νότια του βυθισμένου πλοίου παρατηρείται πετρέλαιο μαζούτ σε μορφή «ζελέ» να έχει κατακαθίσει στο θαλάσσιο πυθμένα.
– Απαντώντας στη δήλωση των εφοπλιστών, ότι «η ανέλκυση του ναυαγίου δεν είναι εφικτή χωρίς να προκληθεί ανεξέλεγκτη θαλάσσια ρύπανση», το «Αρχιπέλαγος» σημείωσε: «Το “Αρχιπέλαγος” (Ι.ΘΑ.Π.Ε.Α.) οφείλει να αναφέρει, βάσει των δεδομένων που ισχύουν σε παγκόσμια κλίμακα, ότι η δήλωση αυτή είναι αβάσιμη. Φυσικά, όπως θα έπρεπε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι, υπάρχουν τα μέσα και η τεχνογνωσία από συγκεκριμένες εταιρείες του εξωτερικού να φέρουν εις πέρας αυτό το έργο, με περιορισμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, εξασφαλίζοντας και σύντομη διάρκεια ανέλκυσης. Τα τελευταία χρόνια έχουν ανελκυστεί πολύ δυσκολότερα ναυάγια, από μεγαλύτερα βάθη, χωρίς προβλήματα ανεξέλεγκτης ρύπανσης, και είναι παράλογος ο ισχυρισμός ότι δεν είναι δυνατόν να ανελκυστεί το συγκεκριμένο ναυάγιο. Βλέπουμε ότι η ιδιοκτήτρια εταιρεία του “Sea Diamond”, συμπράττοντας με τον αλληλοασφαλιστικό συνεταιρισμό που έχει την αστική ευθύνη του πλοίου, δοκιμάζουν τα όρια της ανοχής της ελληνικής κοινωνίας και των αρμόδιων αρχών, με στόχο να εγκαταλείψουν το ναυάγιο με όλες τις τοξικές του ουσίες στο βυθό της θάλασσας. Υπενθυμίζουμε ότι στο παρελθόν ο ίδιος αλληλοασφαλιστικός συνεταιρισμός “πέτυχε” να μην ανελκυστεί το ναυάγιο του “Σαμίνα” (αποφεύγοντας τεράστια έξοδα)».
Τα παραπάνω αφιερώνονται στον υπουργό Σουφλιά, που προσπαθεί να χτίσει το περιβαλλοντικό του προφίλ με πρόστιμα-στρακαστρούκες στη ΔΕΗ, κάνοντας πως δεν βλέπει το έγκλημα διαρκείας που εδώ και μήνες συντελείται στη Σαντορίνη.