Οι αντιδράσεις ενάντια στο νέο νόμο-πλαίσιο των Μητσοτάκη-Κεραμέως και το όργιο καταστολής στο ΑΠΘ, όπως επίσης ενάντια και στους σχεδιασμούς για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία, πολλαπλασιάζονται μέρα με τη μέρα. Και δεν εξαντλούνται μόνο στους φοιτητές που έχουν στείλει ήδη ηχηρά μηνύματα για το τι θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα και ειδικά τον Σεπτέμβρη.
Στο χορό έχουν μπει ήδη και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, που δηλώνουν συμπόρευση με το φοιτητικό κίνημα.
Παραθέτουμε τα ψηφίσματα της Ενωσης Διδασκόντων Ιονίου Πανεπιστήμιου (ΕΔΙΠ) και της Συνόδου των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων/Σχολών:
Ενωση Διδασκόντων Ιονίου Πανεπιστημίου
ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΑΕΙ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Την Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2022, έλαβε χώρα συνεδρίαση του Δ.Σ. της Ενωσης Διδασκόντων Ιονίου Πανεπιστημίου (Ε.Δ.Ι.Π.) με θέμα την παρουσίαση του νέου Νόμου-Πλαισίου με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις» από την Υπουργό Παιδείας.
Οι κυβερνητικές εξαγγελίες και ο νέος Νόμος-Πλαίσιο, όπως αυτός παρουσιάστηκε κατά την προσφιλή τακτική της Υπουργού Παιδείας πρώτα στα ΜΜΕ και όχι στην Πανεπιστημιακή κοινότητα, είναι η συνέχεια μίας μαύρης περιόδου για την λειτουργία του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου, η οποία εκκίνησε με τις απειλές περί αναδιάρθρωσης του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης μέσω καταργήσεων Τμημάτων και τον αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών από τα Α.Ε.Ι. λόγω της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Ο νέος Νόμος-Πλαίσιο φέρνει σαρωτικές αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τοποθετώντας για πρώτη φορά εδώ και 200 χρόνια το πανεπιστήμιο στο κέντρο μιας επιχειρηματικής και όχι ακαδημαϊκής κουλτούρας!
Είναι σαφές στον πλέον αδαή, ότι με το κείμενο του νέου Νόμου-Πλαίσιο για την λειτουργία των ΑΕΙ που είδε το φως της δημοσιότητας την Κυριακή 29 Μαΐου 2022 και τέθηκε σε διαβούλευση:
- Η Υπουργός Παιδείας, βρισκόμενη προφανώς σε εντεταλμένη υπηρεσία, δείχνει για ακόμα μία φορά ξεκάθαρα την απαξία της για την Πανεπιστημιακή Κοινότητα και τις προθέσεις της για την χειραγώγηση των ΑΕΙ. Επιχειρεί να νομοθετήσει αποκλείοντας τα Α.Ε.Ι. από τον ουσιαστικό διάλογο.
- Ξεκινά μία περίοδος που σαν χαρακτηριστικό θα έχει την κατάργηση των Πρυτανικών εκλογών, για πρώτη φορά μετά από 200 χρόνια λειτουργίας των Πανεπιστημίων της χώρας και τον ορισμό του Πρύτανη και των Αντιπρυτάνεων από το Συμβούλιο Διοίκησης άνευ συμμετοχικής εκλογικής διαδικασίας!
- Η Σύγκλητος και τα όργανα διοίκησης υποβαθμίζονται έναντι του Συμβουλίου Διοίκησης.
- Το προτεινόμενο, από την Υπουργό Παιδείας, σύστημα διοίκησης σαφώς και δεν θα έχει την νομιμοποίηση της Πανεπιστημιακής Κοινότητας και θα είναι ανεφάρμοστο και καταστροφικό για την δημοκρατική λειτουργία των ΑΕΙ, ευνοώντας την συναλλαγή και παραπέμποντας σε διοίκηση συλλόγου ή επιχείρησης και όχι Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος.
- Καταργείται ουσιαστικά το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων αφού για μία σειρά ζωτικών θεμάτων, όπως οι συγχωνεύσεις, καταργήσεις, μετονομασίες ακαδημαϊκών μονάδων, κ.α., απαιτεί μόνο την γνώμη, και όχι την σύμφωνη γνώμη, της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι.
- Ο νέος Νόμος-Πλαίσιο δεν λύνει καίρια προβλήματα όπως η υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων, η ισοτιμία των πτυχίων των κολεγίων, η φοιτητική στέγη, κ.α., αλλά αντίθετα, με τις ξεκάθαρες βλέψεις για μετατροπή του πανεπιστήμιου σε επιχείρηση, τα επιτείνει!
- Ο νέος Νόμος-Πλαίσιο θα εκθρέψει με μαθηματική ακρίβεια αδιαφανείς διαδικασίες, μηχανισμούς διαπλοκής, «υπόγειες» συνεννοήσεις συμφερόντων και ανταλλάγματα «κάτω από το τραπέζι», με τελικό σκοπό την κατάληψη με αντιδημοκρατικό και αδιαφανή τρόπο μιας θέσης στη διοίκηση του Πανεπιστημίου!
- Ο νέος Νόμος-Πλαίσιο θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε ένα πανεπιστήμιοεπιχείρηση, κάτι που αυτόματα σημαίνει άνοδο του κόστους σπουδών και νέες προτεραιότητες για την κατεύθυνση της ούτως ή άλλως πενιχρής χρηματοδότησης.
- Το Πανεπιστήμιο θα καταλήξει να διοικείται από ένα «ξένο» σώμα, το Συμβούλιο Διοίκησης, με έναν Πρύτανη «υποτελή» και υπόλογο σε αυτό, χωρίς Πρυτανικό Συμβούλιο, με αντιπρυτάνεις μαριονέτες, αλλά και με έναν εκτελεστικό Διευθυντή-Μάνατζερ, με σχολές πολλών ταχυτήτων και περισσότερα πτυχία σκόρπιων και ασύνδετων γνώσεων!
Το Δ.Σ. της Ε.Δ.Ι.Π., σε απάντηση των ορέξεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για το νέο Νόμο-Πλαίσιο, δηλώνει ότι αντιτίθεται σε αυτή την συντονισμένη και κατάπτυστη προσπάθεια κατάλυσης της δημοκρατίας εντός των Ιδρυμάτων και υποβάθμισης του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου!
Συνεπώς, ζητούμε από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων:
- Να σταματήσει τα πολιτικά παιχνίδια στην πλάτη των Ιδρυμάτων, να αφουγκραστεί την Πανεπιστημιακή Κοινότητα και να μην καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή τον απαράδεκτο, από κάθε άποψη, Νόμο-Πλαίσιο που ευαγγελίζεται!
- Να σεβαστεί και να ενισχύσει το αυτοδιοίκητο του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου.
- Να προσαυξήσει τις διαθέσιμες θέσεις μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια της χώρας, λαμβάνοντας ιδιαίτερη μέριμνα για τα περιφερειακά και νησιωτικά ιδρύματα που μαστίζονται από υποχρηματοδότηση και των οποίων οι συνάδελφοι διδάσκοντες συνεχίζουν, κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, με πενιχρούς πόρους, να παρέχουν το ύψιστης ακαδημαϊκής ποιότητας έργο τους.
Η Πανεπιστημιακή κοινότητα καλείται σε εγρήγορση, για δυναμικές κινητοποιήσεις, ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι, με το Υπουργείο Παιδείας να ελπίζει ότι θα ανακόψει τις αντιδράσεις.
Πλανώνται πλάνην οικτράν…
Σύνοδος Προέδρων/Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων/Σχολών
Με αφορμή την υλοποίηση προγενέστερων αποφάσεων της Κοσμητείας της Σχολής Θετικών Επιστημών καθώς και της Συγκλήτου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αναφορικά με την κατασκευή βιβλιοθήκης και αιθουσών διδασκαλίας στο κτίριο του Βιολογικού, γινόμαστε από το τέλος Δεκεμβρίου του 2021 μάρτυρες δυστοπικών καταστάσεων. Οι καταστάσεις αυτές δεν τιμούν, ούτε αντιστοιχούν στο ελληνικό Πανεπιστήμιο γι’ αυτό και εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας.
Η συνεχής παρουσία ισχυρών αστυνομικών δυνάμεων στο χώρο του campus του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και πολύ περισσότερο ο πρόσφατος τραυματισμός στο πρόσωπο φοιτητή μετά από ευθεία βολή αστυνομικού με βομβίδα κρότου λάμψης, αποτελούν αστυνομικές πρακτικές βίας και καταστολής που μας βρίσκουν αντίθετους και αντίθετες.
Η εσκεμμένη απαξίωση των δημόσιων ελληνικών Πανεπιστημίων, η συστηματική παρουσίασή τους ως δήθεν κέντρων βίας και ανομίας, έχουν ως στόχο την εμπέδωση από την κοινή γνώμη της αναγκαιότητας της παρουσίας αστυνομικών δυνάμεων εντός των Ιδρυμάτων. Υπενθυμίζουμε ότι τα Πανεπιστήμια είναι χώροι ελεύθερης διακίνησης ιδεών και έκφρασης απόψεων. Με πολλές από τις απόψεις αυτές ενδέχεται να διαφωνούμε. Σε καμιά περίπτωση, ωστόσο, δεν συναινούμε στη φίμωσή τους.
Ως Σύνοδος Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών θεωρούμε ότι η παρουσία διμοιριών ΜΑΤ σήμερα -και από αύριο των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων- στους πανεπιστημιακούς χώρους, είναι τελείως ασύμβατη με τον ακαδημαϊκό και δημοκρατικό χαρακτήρα των Πανεπιστημίων και ότι θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία τους. Κατά συνέπεια καλούμε την κυβέρνηση να μην συνεχίσει να δρα με γνώμονα την ατελέσφορη και συνάμα επικίνδυνη λογική της αστυνομοκρατίας.
Σύνοδος Προέδρων/Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων/Σχολών
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Παιδαγωγική Σχολή
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Τμήμα των Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
ΠANEΠIΣTHMIO AIΓAIOY
Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία