Από το παιχνίδι των προεκλογικών σκοπιμοτήτων δε μπορούσαν να λείψουν οι εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, μιας και αυτές αφορούν χιλιάδες παιδιά και τις οικογένειές τους. Τούτο είναι οφθαλμοφανές από τα στατιστικά στοιχεία με τις βαθμολογίες των υποψηφίων, που έδωσε την περασμένη εβδομάδα στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας, από τα οποία προκύπτουν ότι οι υποψήφιοι πέτυχαν υψηλότερες βαθμολογίες από πέρυσι σε όλα σχεδόν τα μαθήματα, ενώ λιγότεροι έγραψαν κάτω από τη βάση. Και βεβαίως ούτε τα παιδιά έγιναν ξαφνικά, σε μια χρονιά «διάνοιες», ούτε «προετοιμάστηκαν καλύτερα λόγω της βάσης του 10», όπως ισχυρίστηκε ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ, Καραμάνος. Τα ευκολότερα θέματα ήταν αυτά που έφεραν το «επιθυμητό» για την κυβέρνηση αποτέλεσμα, μια ανάσα πριν τις εκλογές.
Οι εισαγωγικές εξετάσεις, πέρα από το ότι υπηρετούν τη μέγιστη πολιτική σκοπιμότητα, ανεξαρτήτως συγκυρίας, να ψαλιδίζουν τα όνειρα χιλιάδων νέων και να χτυπούν την ιστορικά διαμορφωμένη τάση της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή μόρφωση, εξυπηρετούν και τρέχουσες σκοπιμότητες των κυβερνήσεων επιβολής εκπαιδευτικών πολιτικών. Ακόμη θυμόμαστε τους χιλιάδες αριστούχους της πρώτης χρονιάς εφαρμογής της «μεταρρύθμισης Αρσένη».
Μια τέτοια «επιτυχία» πολύ μικρότερης κλίμακας θα βιώσουμε απ’ ότι φαίνεται και φέτος, αφού πέρυσι έγινε Βατερλό κυρίως στην περιφέρεια, όπου δεκάδες ΤΕΙ κόντεψαν να βάλουν λουκέτο, ξεσηκώνοντας τις «τοπικές κοινωνίες», των οποίων τα μικροαστικά στρώματα στήριζαν την όποια «ανάπτυξή» τους στους σπουδαστές-πελάτες των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων (Από τα 193 ΤΕΙ, τα 86 παρουσίασαν πέρυσι κενές θέσεις. Τα 32 από αυτά εμφάνισαν μονοψήφιο αριθμό εισαχθέντων και η πλειονότητα είχε αριθμό εισαχθέντων μικρότερο του 50% των διαθέσιμων θέσεων. Συνολικά, 13.967 θέσεις έμειναν κενές στα ΤΕΙ, κυρίως της περιφέρειας).
Οπως αντιλαμβάνεστε μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενής φέτος, όταν όλα τα βιολιά παίζουν στο ρυθμό των εκλογών. Γι’ αυτό και η «αποστομωτική» φράση Καραμάνου, στα σχόλια των δημοσιογράφων περί εκλογικών σκοπιμοτήτων, ότι «εδώ είναι υπουργείο Παιδείας» ηχεί γελοία και δεν πείθει κανέναν, ειδικά όταν όλες τις προηγούμενες χρονιές είχαμε κυριολεκτικά σφαγή των υποψηφίων, ενώ και φέτος -παρά τη στρογγυλεμένη εικόνα- δεν θα αποφύγουμε τα δραματικά αποτελέσματα για δεκάδες χιλιάδες παιδιά.
Καταρχήν, με το «καλημέρα», 26.780 υποψήφιοι θα μείνουν εκτός ΑΕΙ-ΤΕΙ, αφού 93.882 πήραν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις για 67.102 θέσεις. Ο αριθμός των αποτυχόντων θα μεγαλώσει κι άλλο, λόγω της βάσης του 10, ενώ και υποψήφιοι που συγκεντρώνουν βαθμολογία λίγο πάνω από τα 10.000 μόρια δε θα μπορέσουν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, λόγω της αναμενόμενης ανόδου (αποτέλεσμα των υψηλότερων βαθμολογιών) των βάσεων εισαγωγής. Παράλληλα, θα υπάρξουν και αριστούχοι που δε θα πετύχουν να εισαχθούν στη σχολή πρώτης προτίμησής τους, αφού φέτος το ποσοστό τους αυξάνεται, ενώ παραμένει μικρός (μειωμένος περαιτέρω σε σχέση με πέρυσι) ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων στις σχολές υψηλής ζήτησης και ανθρωποφάγος ο ανταγωνισμός.
Η βάση του 10 δεν θα επιτρέψει και φέτος να καλυφθούν όλες οι προσφερόμενες θέσεις εισακτέων, αν και ο αριθμός αυτών που θα μείνουν κενές υπολογίζεται μικρότερος από πέρυσι και κάτω από 10.000. Πέρυσι, το τερτίπι του βαθμολογικού πλαφόν και η καθιέρωση «ανώτατου αριθμού εισακτέων» οδήγησαν στην απώλεια 18.768 θέσεων από τα τριτοβάθμια ιδρύματα (13.967 στα ΤΕΙ και 1.394 στα ΑΕΙ) και το ποσοστό αποτυχίας, 46.10%, υπερέβη κάθε προηγούμενο.
Ομως και φέτος, παρά τη συγκρατημένη αισιοδοξία της κυβέρνησης, που έφεραν τα μαγειρεμένα δια της συνταγής των ευκολότερων θεμάτων αποτελέσματα, τα ποσοστά αποτυχίας των μαθητών στο σύνολο των μαθημάτων, παραμένουν δραματικά μεγάλα και με εξαίρεση τη Βιολογία (ποσοστό αποτυχίας 12.30%) κυμαίνονται από 19.94% έως 66.22% (με τα περισσότερα εξ αυτών γύρω στο 25%, 30%, 35%, 45% και 50%). Δείγμα της αποτυχίας του εκπαιδευτικού συστήματος συνολικά, αλλά και της ικανότητας των εξετάσεων να μετρούν την «αξιοσύνη» των μαθητών. Και αυτό για μας είναι το μείζον και όχι η μερική βελτίωση της εικόνας των ποσοστών αποτυχίας ανά μάθημα που εμφάνισαν οι μαθητές.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΥΠΕΠΘ, οι υποψήφιοι έγραψαν καλύτερα από πέρυσι σε 18 μαθήματα από τα 22, με εξαίρεση τη Νεοελληνική Γλώσσα, την Ιστορία, τη Χημεία θετικής κατεύθυνσης και τη Χημεία-Βιολογία τεχνολογικής κατεύθυνσης 1. Στο επίπεδο του άριστα (βαθμολογίες 18-20) παρατηρήθηκε αύξηση των ποσοστών σε σχέση με πέρυσι στα 17 από τα 22 μαθήματα.
Οσον αφορά στην αναβαθμολόγηση των γραπτών των υποψηφίων, από τους πίνακες προκύπτει μείωση του αριθμού των γραπτών που αναβαθμολογήθηκαν, ενώ στα μαθήματα της Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας το ποσοστό παραμένει υψηλό και στα επίπεδα των προηγούμενων ετών. Ευκαταφρόνητο δεν είναι και το ποσοστό στην Ιστορία. Ενδειξη και αυτά του ελλείμματος κριτικής σκέψης και συγκρότησης της προσωπικότητας μαθητών-εκπαιδευτικών, που είναι απόρροια του εκπαιδευτικού συστήματος στον καπιταλισμό.
Κοντολογίς, οι μηχανορραφίες του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης να μαγειρεύουν τις θέσεις των εισακτέων (σταθερή μείωση, έστω και ελάχιστη του συνολικού αριθμού, μείωση των θέσεων στις σχολές υψηλής ζήτησης, μείωση των θέσεων στα κεντρικά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και αύξηση των προσφερόμενων θέσεων στην επαρχία, κυρίως των ΤΕΙ) και να δημιουργούν έναν στην ουσία πλασματικό αριθμό εισακτέων («ανώτατος αριθμός εισακτέων» είναι η επίσημη κομψή ονομασία του), που εξαρτάται από τη βάση του 10 και το βαθμό δυσκολίας/ευκολίας των θεμάτων, εξυπηρετούν μόνο τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα σχέδια και συμφέροντά τους.
Και χτυπούν ανελέητα, παρά τις ευκαιριακές ψευδαισθήσεις της επιτυχίας, όπως καλή ώρα εφέτος, τους πόθους και τα όνειρα της νεολαίας της εργαζόμενης κοινωνίας, ειδικά αυτής των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, για την οποία μία και μόνη διέξοδος υπάρχει: Η πάλη για την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων σε όλες τους τις μορφές και η απαίτηση για ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ στα Πανεπιστήμια.
Γιούλα Γκεσούλη







