Αγριο και καλά οργανωμένο σαμποτάζ στο Στόλο της Ελευθερίας έκανε η κυπριακή κυβέρνηση. Σαμποτάζ που συνοδεύτηκε από προβοκάτσια νομιμοποίησης των κατεχόμενων, που ήθελε να τη φορτώσει στο Στόλο της Ελευθερίας (προφανώς λόγω της τουρκικής συμμετοχής).
Το πρωί της Παρασκευής 28 Μάη κατέπλευσε ανοιχτά της Λάρνακας, στα διεθνή χωρικά ύδατα, η «Σφενδόνη». 35 άνθρωποι, ανάμεσά τους βουλευτές και ευρωβουλευτές από διάφορες χώρες (συμμετείχαν οι έλληνες βουλευτές Τ. Κουράκης και Ο. Βουδούρης και ο ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ Κ. Τριανταφυλλίδης, υπεύθυνος του ευρωκοινοβούλιου για τις σχέσεις με τους Παλαιστίνιους) θα επιβιβάζονταν στη «Σφενδόνη», χρησιμοποιώντας ένα μικρό σκάφος που θα τους έβγαζε στ’ ανοιχτά, δεδομένου ότι η Κυπριακή κυβέρνηση είχε απαγορεύσει κάθε προσέγγιση των πλοίων του Στόλου της Ελευθερίας στα κυπριακά λιμάνια. Παρασκηνιακά, η κυβέρνηση της Κύπρου επικαλούνταν από μέρες απειλές του Ισραήλ, ότι θα αναγνωρίσει το λιμάνι της κατεχόμενης Αμμοχώστου και θα το χρησιμοποιεί για τουριστικές δραστηριότητες, εάν βοηθούσε το Στόλο της Ελευθερίας, όπως είχε κάνει παλαιότερα με άλλες αποστολές!
Οι άνθρωποι που θα επιβιβάζονταν στη «Σφενδόνη» σεβάστηκαν τη θέληση της Κυπριακής κυβέρνησης, γι’ αυτό και η επιβίβασή τους θα γινόταν έξω από τα χωρικά ύδατα της Κύπρου. Με έκπληξή τους, όμως, είδαν, το Λιμενικό της Κύπρου να απαγορεύει τον απόπλου του σκάφους που θα τους μετέφερε στ’ ανοιχτά και να κρατάει την άδεια του καπετάνιου. Βουλευτές, ευρωβουλευτές και λοιποί αλληλέγγυοι επιβιβάστηκαν σε πούλμαν και κινήθηκαν προς τη Λεμεσσό, για να βρουν άλλη λύση να «δραπετεύσουν» από την Κύπρο. Ολόκληρη τη μέρα κινούνταν από λιμάνι σε λιμανάκι, προσπαθώντας να βρουν ένα φουσκωτό έστω να βγουν έξω και κάθε απόπειρα ακυρωνόταν από δεκάδες μπάτσους και ασφαλίτες. Στο τέλος οι ξένοι (πλην Ελλήνων και Κυπρίων) αναγκάστηκαν να μεταβούν στην κατεχόμενη Αμμόχωστο και να φύγουν από εκεί με σκάφος για τα διεθνή ύδατα, όπου επιβιβάστηκαν στα πλοία του Στόλου της Ελευθερίας.
Το πρωί, το σκάφος «Challenger II», του Free Gaza Movement, το οποίο είχε αποπλεύσει από την Κρήτη με καπετάνιο τον Γιώργο Κλώντζα, παρουσίασε σοβαρό πρόβλημα. Ο καπετάνιος δήλωσε ότι δεν μπορεί να πάρει την ευθύνη να συνεχίσει το ταξίδι προς τη Γάζα και πως πρέπει να βγάλει τους επιβάτες σε ασφαλές σημείο στη στεριά. Το Λιμενικό της Κύπρου του αρνήθηκε την πρόσβαση. Από την πλευρά του FGM του υποδείχτηκε εν ανάγκη να βγει στην κατεχόμενη Αμμόχωστο. Ο Γ. Κλώντζας ξεκαθάρισε πως ο ίδιος, ως έλληνας καπετάνιος, δεν μπορεί να νομιμοποιήσει την κατοχή της Κύπρου. Περίμενε να φτάσει στην περιοχή το τουρκικό σκάφος «Mavi Marmara», στο οποίο μετεπιβίβασε τους επιβάτες με ασφάλεια. Στη συνέχεια, επικοινώνησε με το Λιμενικό της Κύπρου και ζήτησε να του δώσουν την άδεια να βγάλει το σκάφος στη στεριά, για να το τραβήξει έξω, επειδή έκανε νερά. Το Λιμενικό του απάντησε να περιμένει και σε λίγο του είπε να γυρίσει πίσω στην Κρήτη. Τους απάντησε ότι αυτό είναι ανέφικτο, διότι δεν θα μπορεί να ελέγξει τα νερά στην ανοιχτή θάλασσα. Του έστειλαν επιθεωρητή, ο οποίος αρχικά του είπε ότι «δεν είναι τίποτα». Οταν ο Κλώντζας του απάντησε «εντάξει, θα γυρίσω στην Κρήτη, αλλά θα έρθεις και εσύ μαζί μου», κατέβηκε έντρομος, επιβεβαιώνοντας ότι το σκάφος πρέπει να τραβηχτεί έξω από τη θάλασσα. Είχε προλάβει, όμως, να πει σε μέλος του πληρώματος: «γιατί δεν πάτε στην Αμμόχωστο;». Καθαρά προβοκατόρικα, δηλαδή, έσπρωχναν το ελληνικό πλήρωμα να βγει στα κατεχόμενα, για να καταγγείλει μετά όλη την αποστολή ότι παίζει τουρκικό παιχνίδι. Χάρη στην επιμονή του και μετά από μεγάλη ταλαιπωρία, ο Κλώντζας κατάφερε να τον αφήσουν να βγάλει το σκάφος σε καρνάγιο της Λεμεσσού.
Το δεύτερο σκάφος του FGM, το «Challenger I» είχε επίσης μια βλάβη και ζήτησε να βγει να τη φτιάξει. Ανάγκασαν τον βρετανό καπετάνιο να πάει στην Αμμόχωστο για να επισκευάσει τη βλάβη και να ξαναγυρίσει στο Στόλο.
Η στάση της κυπριακής κυβέρνησης καταγγέλθηκε από άτομα της «Ελεύθερης Μεσογείου» με μια ανακοίνωση καθαρά εθνικιστικού χρώματος. Διαφωνώντας με το περιεχόμενό της, το οποίο πληροφορήθηκαν αφού είχε σταλεί, οι σύντροφοι Γρηγορόπουλος και Μουστάκας έκαναν δική τους δήλωση, τα κυριότερα σημεία της οποίας παραθέτουμε στις διπλανές στήλες.
«Ελεύθερη Μεσόγειος», νότια της Κύπρου, Σάββατο 29-5-10
Το Ισραήλ έχει ισχυρούς συμμάχους στην περιοχή μας. Την ελληνική κυβέρνηση και την κυπριακή κυβέρνηση, που σε στενή συνεργασία έκαναν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να σαμποτάρουν το Στόλο της Ελευθερίας και ιδιαίτερα την ελληνική συμμετοχή σ’ αυτή τη μεγάλη πρωτοβουλία διεθνούς αλληλεγγύης προς τον μαρτυρικό και πάντα όρθιο και αντιστεκόμενο Παλαιστινιακό λαό.
Οσοι και όσες συμμετέχουμε στην Πρωτοβουλία «ΕΝΑ ΚΑΡΑΒΙ ΓΙΑ ΤΗ ΓΑΖΑ» ζήσαμε τις τελευταίες δυο εβδομάδες πριν τον απόπλου των σκαφών μας, τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να καθυστερήσει την αποστολή, με διάφορα γραφειοκρατικά και νομικίστικα τερτίπια. Είδαμε το Λιμενικό να μπουκάρει στο φορτηγό μας και να συλλαμβάνει εθελοντές που έκαναν εργασίες και να προσπαθεί να τους σύρει στο αυτόφωρο. Η προσπάθεια αυτή συνεχίστηκε ακόμη και στη Ρόδο, τελευταίο σταθμό των δυο σκαφών στην Ελλάδα. Το Λιμενικό εμφανίστηκε ζητώντας ένα συγκεκριμένο χαρτί, το οποίο με ευθύνη του υπουργείου Ναυτιλίας δεν είχε παραδοθεί, μολονότι το καράβι μας πληρούσε όλες τις προϋποθέσεις. Με όλα τούτα, η ελληνική κυβέρνηση κατάφερε να μας καθυστερήσει μερικές μέρες, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την πραγματοποίηση της αποστολής.
Τη μέρα που αποπλεύσαμε, με τις ευχές ολόκληρου του ελληνικού λαού, που είναι γνωστά τα αισθήματά του για τον αδελφό Παλαιστινιακό λαό και τη μακρόχρονη αντίστασή του, άρχιζε κοινή στρατιωτική άσκηση των ελληνικών με τις ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις. Οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις στηρίζουν τους μακελάρηδες του Παλαιστινιακού λαού και συνεκπαιδεύονται μαζί τους! Τα ελληνικά πολεμικά αεροπλάνα βοηθούν να εκπαιδευτούν τα αεροπλάνα που δολοφόνησαν τα γυναικόπαιδα της Γάζας και ετοιμάζονται να το ξανακάνουν.
Η ελληνική κυβέρνηση αγκαλιάζεται με εκείνους που ετοιμάζονται να κάνουν -και δεν διστάζουν να το διακηρύξουν σε όλο τον κόσμο- πειρατικό ρεσάλτο σε πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία και να συλλάβουν έλληνες πολίτες, επειδή ασκούν το νόμιμο δικαίωμά τους να πλέουν ελεύθερα σε όποιον προορισμό επιλέγουν. Ο αναπληρωτής ΥΠΕΞ Δ. Δρούτσας, εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης, έκανε μια κατάπτυστη δήλωση, πιστό αντίγραφο της δήλωσης που είχε κάνει τον Αύγουστο του 2008 ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος Ε. Αντώναρος. (…) Αντί η ελληνική κυβέρνηση να βάλει στη θέση τους αυτούς που μας απειλούν και να υπερασπίσει την ασφάλειά μας, όπως έχει υποχρέωση, τους αγκαλιάζει, πραγματοποιεί κοινές στρατιωτικές ασκήσεις μαζί τους και εκδίδει υποκριτικές ανακοινώσεις, παριστάνοντας τον Πόντιο Πιλάτο. Αν συμβεί κάτι σε μας ή σε οποιοδήποτε άλλο μέλος αυτής της πολυπληθούς διεθνούς αποστολής, θα είναι συνένοχη.
Ο,τι δεν κατάφερε να κάνει η ελληνική κυβέρνηση το ολοκλήρωσε η Κυπριακή. Οχι μόνο απαγόρευσε την πρόσβαση στα σκάφη του Στόλου της Ελευθερίας, αλλά φυλάκισε δεκάδες Ελληνες, Κύπριους και ξένους (μεταξύ των οποίων βουλευτές, ευρωβουλευτές, δημοσιογράφοι και πανεπιστημιακοί), απαγορεύοντάς τους να βγουν με ιδιωτικά σκάφη στ’ ανοιχτά και να επιβιβαστούν στα σκάφη του Στόλου της Ελευθερίας. Ανάγκασε τους περισσότερους (πλην Ελλήνων και Κυπρίων) να περάσουν στα κατεχόμενα και να αναζητήσουν από εκεί ιδιωτικό σκάφος που θα τους βγάλει στ’ ανοιχτά. Ενήργησε, δηλαδή, σαν εντολοδόχος του σιωνιστικού κράτους. Απαγόρευσε στα δύο σκάφη του Free Gaza Movement, τα οποία παρουσίασαν πρόβλημα, να βγουν και να ελλιμενιστούν σε κυπριακά λιμάνια. Οταν ο Ελληνας καπετάνιος του ενός σκάφους επέμεινε ότι δεν βγαίνει στα κατεχόμενα, αλλά θα βγει σε κυπριακό λιμάνι,του έστειλαν επιθεωρητή, ο οποίος είδε τη ζημιά, αλλά δεν παρέλειψε να πει σε μέλος του πληρώματος: «γιατί δεν βγαίνετε στην Αμμόχωστο;»! (…) Δηλαδή, η κυπριακή κυβέρνηση λειτούργησε και σαν κοινός προβοκάτορας (…)
Καταγγέλλουμε αυτά τα γεγονότα σε όλο τον ελληνικό λαό. Δηλώνουμε πως παρά τα όσα υποστήκαμε μέχρι τώρα και παρά τις απειλές του σιωνιστικού κράτους, θα συνεχίσουμε την αποστολή μας, μεταφέροντας μήνυμα αλληλεγγύης από τον Ελληνικό στον αδελφό Παλαιστινιακό λαό. Αυτή την εντολή έχουμε και θα τη φέρουμε σε πέρας.
Μιχάλης Γρηγορόπουλος
(ναύτης στην «Ελεύθερη Μεσόγειο», μέλος της Πρωτοβουλίας «Ενα Καράβι για τη Γάζα»)
Ανδρέας Μουστάκας
(επιβάτης στην «Ελεύθερη Μεσόγειο», μέλος της Πρωτοβουλίας «Ενα Καράβι για τη Γάζα»)