Πέρασαν σχεδόν εφτά μήνες από τη δημοσίευση του νόμου-εκτρώματος 4830/2021. Με αυτόν, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έβαλε ως στρατηγικό στόχο τη νομιμοποίηση του μαζικά διεξαγόμενου παράνομου εμπόριου ζώων συντροφιάς από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους.
Ο στόχος αυτός είχε προαναγγελθεί σε εκδήλωση που είχε συνδιοργανωθεί από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικού Σχεδιασμού της ΝΔ και το «Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κ. Καραμανλής» στις 21 Νοέμβρη του 2018, στην οποία συμμετείχε και ο Μητσοτάκης, που έκανε και το κλείσιμο της εκδήλωσης. Εμφανίστηκε, επίσης, ως εκπρόσωπος μεγάλης «φιλοζωικής» οργάνωσης, ομιλήτρια, η οποία υπογράμμισε ότι στη χώρα μας υπάρχει μεγάλος υπερπληθυσμός ζώων συντροφιάς που δεν μπορεί να απορροφηθεί.
Τόνισε ακόμη, ότι αυτό δεν είναι προσωπική της άποψη, αλλά ότι είναι γεγονός που είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα συμβεί, και επομένως πρέπει να κάνουμε κάτι για να το αντιμετωπίσουμε. Επίσης ότι πρέπει να κάνουμε περισσότερες υιοθεσίες στο εξωτερικό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι κάτι κακό. Ισα- ίσα, δήλωσε, ότι είναι κάτι καλό και θα πρέπει με το νέο θεσμικό πλαίσιο να το στηρίξουμε, γιατί δεν υπάρχει περιθώριο να απορροφηθούν τα ζώα στη χώρα μας.
Με τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου-εκτρώματος, μετά την ανάγνωσή του από τον Πέτσα στο Υπουργικό Συμβούλιο της 24ηςΦλεβάρη, επιβεβαιώθηκε απόλυτα αυτό που είχε ισχυριστεί το Νοέμβρη του 2018 η εν λόγω ομιλήτρια. Οτι δηλαδή στρατηγικός στόχος του νέου θεσμικού πλαισίου θα είναι η μαζική αποσυμφόρηση της χώρας μας από τα ζώα συντροφιάς με τις μαζικές υιοθεσίες στο εξωτερικό, αφού είναι αδύνατη η απορρόφησή τους εδώ.
Ο Μητσοτάκης, στην ομιλία του στις 21 Νοέμβρη του 2018, ενώ άκουσε αυτήν την επιθυμία της ομιλήτριας -που ήταν και επιθυμία όλων των κατ’ επίφαση ζωόφιλων- απέφυγε την παραμικρή αναφορά σε αυτήν και περιέγραψε δημαγωγικά τις στοχεύσεις της νομοθετικής παρέμβασής του, όταν αναλάβει τη διαχείριση της καπιταλιστικής εξουσίας.
Στις 4 Απρίλη του 2021, ο Μητσοτάκης, ως πρωθυπουργός πια, επισκέφθηκε ένα παράνομο καταφύγιο στην Ηλιούπολη, απ΄ αφορμή το γεγονός ότι η ημέρα αυτή έχει καθιερωθεί παγκοσμίως ως ημέρα των ζώων συντροφιάς. Γνώριζε ότι το καταφύγιο αυτό είναι παράνομο, αλλά το επισκέφθηκε γιατί ήθελε να στείλει το μήνυμα, ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο που προωθεί η κυβέρνησή του, θα νομιμοποιηθούν τα εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, παράνομα καταφύγια που λειτουργούν οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι και βεβαίως όλη η παράνομη δράση, που στο κέντρο της έχει την παράνομη υιοθεσία δεκάδων, αν όχι εκατοντάδων χιλιάδων ζώων συντροφιάς, σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και όχι μόνο.
Την ίδια ημέρα εξήγγειλε ότι μέχρι τις 14 Απρίλη του 2021 θα ανέβει το νομοσχέδιο του Πέτσα στη διαβούλευση και ότι μέσα στον Μάη θα έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση και η ψήφισή του στην Ολομέλεια της Βουλής.
Τις δηλώσεις αυτές τις έκανε, ενώ του είχε σταλεί από το αρμόδιο υπουργείο, το ΥΠΑΑΤ, ολοκληρωμένο νομοσχέδιο, το οποίο ήταν σε πλήρη αντίθεση με το δικό του νομοσχέδιο-τερατούργημα, γιατί προφανώς δεν περίμενε ότι αυτό θα διέρρεε. Εμείς στις 7 Απρίλη του 2021 δημοσιεύσαμε το νομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ, προκαλώντας αναταραχή στους κόλπους του κυβερνώντος κόμματος, με αποτέλεσμα ο Μητσοτάκης να αναγκαστεί να εισαγάγει το τερατούργημά του τον Σεπτέμβρη του 2021, αφού πρώτα φρόντισε να επεξεργαστεί τον κυβερνητικό λόχο, προκειμένου αυτός να στοιχηθεί ξωπίσω του ώστε να μην υπάρξουν διαρροές.
Με το νόμο-έκτρωμα 4830, ο Μητσοτάκης, ικανοποίησε πλήρως τις απαιτήσεις των κατ’ επίφαση ζωόφιλων
Με άρθρο που δημοσιεύσαμε στις 2 Οκτώβρη του 2021 (Η κυβέρνηση Μητσοτάκη εγκληματεί σε βάρος της δημόσιας υγείας και νομιμοποιεί το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς) αποκαλύψαμε πλήρως την ουσία αυτού του εκτρώματος. Παραθέτουμε ένα μεγάλο απόσπασμα αυτού του άρθρου:
Η σοκαριστική φωτογραφία με το φαγωμένο σκυλί μέσα στο περίκλειστο παράνομο καταφύγιο στην Πάτρα, αποτελεί μια ακόμα επιβεβαίωση του ότι όλοι σχεδόν οι εμφανιζόμενοι ως ζωόφιλοι, που κατασκευάζουν και λειτουργούν παράνομα καταφύγια ζώων συντροφιάς, που συστηματικά μετακινούν ζώα στο εξωτερικό, παράνομα, με το πρόσχημα της υιοθεσίας από κατοίκους της Γερμανίας και άλλων χωρών της ΕΕ, είναι κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά προσοδοφόρο επάγγελμα που αποφέρει μεγάλα κέρδη και μάλιστα αφορολόγητα.
Με το νόμο-έκτρωμα 4830 για τα ζώα συντροφιάς η κυβέρνηση Μητσοτάκη εγκληματεί σε βάρος της δημόσιας υγείας και νομιμοποιεί το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς. Ούτε κιτρινίζουμε ούτε κινδυνολογούμε. Θέλουμε απλά να υπογραμμίσουμε τη μεγάλη επικινδυνότητα για την υγεία του ελληνικού λαού, από την εφαρμογή αυτού του εκτρώματος. Γιατί η κατάσταση με τα εκατομμύρια των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στις πόλεις και στα εκατοντάδες παράνομα καταφύγια που λειτουργούν οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι είναι εκρηκτική.
Εχουμε, για παράδειγμα, πλήθος συμβάντων με ζώα συντροφιάς να έχουν μετατραπεί σε αγέλες που επιτίθενται σε ανθρώπους τραυματίζοντάς τους, όπως έχουμε και τον κίνδυνο να φουντώσουν οι ασθένειες αυτών των ζώων, όπως η λύσσα (και όχι μόνο).
Γεγονός είναι και η συνεχής ανεξέλεγκτη αναπαραγωγή σκύλων και γάτων, που διατηρούν στη χώρα μας οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι, καθώς και οι εκατοντάδες χιλιάδες μετακινήσεις ζώων συντροφιάς στο εξωτερικό, ιδιαίτερα σκύλων. Οι μετακινήσεις αυτές είναι παράνομες και υποκρύπτουν καλυμμένο εμπόριο, που είναι μάλιστα ιδιαίτερα επικερδές. Ο κίνδυνος να υπερκεράσει ο αριθμός των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στη χώρα μας τον αριθμό των παραγωγικών ζώων (γιδοπρόβατα, βοοειδή) είναι υπαρκτός.
Αυτήν την εκρηκτική κατάσταση έρχεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη να τη νομιμοποιήσει με αυτό το έκτρωμα. Τον νόμο αυτό, με τον οποίο καταργείται ο βασικός νόμος 4039/2012, παρουσίασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Πέτσας, χωρίς να έχει αρμοδιότητα στην υγεία και ευζωία των ζώων, κατά παράβαση του ΠΔ των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΠΔ 97/2017). Σημειωτέον ότι ο βασικός νόμος 4039/2012, παρά τις αρχικές ελλειπτικές διατάξεις του και τις τροποποιήσεις που έγιναν στη συνέχεια, μετά την ψήφισή του, αποτελούσε σοβαρό εμπόδιο στην παράνομη δράση των κατ’ επίφαση ζωόφιλων.
Δεν υπερβάλλουμε καθόλου μιλώντας για εκρηκτική κατάσταση. Την έχουμε επισημάνει ήδη από τον Ιούνη του 2019, που διεξάγουμε συστηματικά έρευνα. Προτού ξεκινήσουμε να αποδομήσουμε αυτό το έκτρωμα, κρίνουμε σκόπιμο να παραθέσουμε απόσπασμα από το άρθρο μας με τίτλο Λερναία Υδρα η μπίζνα με τις υιοθεσίες και τα παράνομα καταφύγια ζώων συντροφιάς, που δημοσιεύτηκε στις 29 Νοέμβρη του 2019:
Σκανδαλώδης κατάσταση
Οι υποθέσεις στις οποίες αναφερθήκαμε παραπάνω δεν είναι μεμονωμένες. Επειδή έγιναν γνωστές οι αποκαλύψεις μας για το σκάνδαλο της ίδρυσης παράνομων καταφυγίων ζώων συντροφιάς, για το σκάνδαλο των μαζικών παράνομων υιοθεσιών, που σύμφωνα με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία υποκρύπτουν εμπορική πράξη, για την αδιαφορία και ουσιαστικά το πατρονάρισμα όλων των δήμων από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους, που με την άδεια των δημοτικών αρχών χειρίζονται όλα τα θέματα που σχετίζονται με τα ζώα συντροφιάς, δεχόμαστε συνεχώς τηλεφωνήματα από κατοίκους που βιώνουν στο πετσί τους τις συνέπειες από την ίδρυση καταφυγίων ζώων συντροφιάς και ζητούν να βοηθήσουμε.
Η κατάσταση είναι δραματική και γενικευμένη σε όλη την Ελλάδα. Οι διωκτικοί μηχανισμοί, οι κυβερνήσεις και οι αρμόδιοι υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Εσωτερικών επιτρέπουν στους δήμους να μην ανταποκρίνονται στην υποχρέωσή τους να δημιουργούν καταφύγια ζώων συντροφιάς και να φροντίζουν για την ευζωία τους, και να αφήνουν ελεύθερο το πεδίο δράσης στους κατ’ επάγγελμα φιλόζωους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να γιγαντωθεί το φαινόμενο με τα αδέσποτα ζώα. Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, τα ζώα συντροφιάς θα είναι στην Ελλάδα περισσότερα από τα αιγοπρόβατα και τα βοοειδή που είναι παραγωγικά ζώα.
Οι παράνομες υιοθεσίες, που υποκρύπτουν εμπορική πράξη, έχουν πάρει τρομακτικές διαστάσεις στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς είναι τρίτο στην ΕΕ, μετά το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών, σύμφωνα με ευρωπαϊκό έγγραφο! Ιδού τι αναφέρει, μεταξύ άλλων, έγγραφο εργασίας κοινοτικών υπηρεσιακών παραγόντων σχετικά με το παράνομο εμπόριο σκύλων και γάτων στην ΕΕ:
‘’Το 2012 στην ΕΕ εκτιμήθηκε πως υπήρχαν 60.8 εκατομμύρια σκύλοι. Πιστεύεται πως κάθε μήνα 46.000 σκύλοι ανταλλάσονται μεταξύ μελών της ΕΕ. Η συντήρηση, εκτροφή και η εμπορική συναλλαγή αυτών των ζώων αντιστοιχεί σε τεράστια οικονομική δραστηριότητα με ετήσια αξία πώλησης γάτων και σκύλων στην ΕΕ στα 1.3 δισεκατομμύρια ευρώ και με άμεση απασχόληση 300.000 χιλιάδων ατόμων… Η Ευρωπαϊκή Διάσκεψη σχετικά με την ευζωία των σκύλων και γάτων στην ΕΕ, το 2013, παρατήρησε ότι η αύξηση του εμπορίου σκύλων και γάτων δημιούργησε δικά του προβλήματα, όπως γενετική επιλεκτικότητα, βιομηχανία κουταβιών, ακρωτηριασμό, απάνθρωπους θανάτους, έχει ως αποτέλεσμα τη δυσαρμονία σχετικά με τους κανονισμούς της ΕΕ και προκαλεί ανησυχία για την ευζωία’’.
Μολονότι οι υπηρεσιακοί παράγοντες στρογγυλεύουν τις γωνίες, όσα αναφέρουν για τα ζώα συντροφιάς καταδεικνύουν τη σοβαρότητα του προβλήματος. Οι εμφανιζόμενοι ως φιλόζωοι εκμεταλλεύτηκαν από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 την έλλειψη ουσιαστικού ενδιαφέροντος και πρακτικής πολιτικής από τις κυβερνήσεις και τους δήμους και ανέπτυξαν πλούσια δραστηριότητα με την κατασκευή παράνομων καταφυγίων και τις μαζικές υιοθεσίες στο εξωτερικό, που φυσικά συνεχίζονται. Προσπάθησαν, επίσης, να σπρώξουν τον ελληνικό λαό στη μαζική υιοθεσία ζώων συντροφιάς, προκειμένου να ενισχύσουν την ατομικότητα σε βάρος της συλλογικής σκέψης και δράσης.
Η ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύει στους κατ’ επίφαση φιλόζωους να κατασκευάζουν καταφύγια ζώων συντροφιάς, γι’ αυτό και αυτοί εξακολουθούν να πιέζουν για να αλλάξει η νομοθεσία, ώστε να μπορούν ελεύθερα να κατασκευάζουν καταφύγια, να συλλέγουν μόνοι τους ζώα συντροφιάς, να τα εμβολιάζουν, να τους βάζουν τσιπ και να κάνουν ανεξέλεγκτα υιοθεσίες σε χώρες της ΕΕ».
Στείρωση των ζώων συντροφιάς: Τι ίσχυε μέχρι την ψήφιση του νόμου και τι γινόταν τελικά
Η στείρωση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (νόμος 4039/2012), αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υιοθεσία τους, είτε στη χώρα μας είτε από κατοίκους του εξωτερικού. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται να μη γίνεται στείρωση αλλά εκτροφή ζώων συντροφιάς από εταιρίες ή φυσικά πρόσωπα, μετά όμως από άδεια ίδρυσης και λειτουργίας καταφυγίου. Οι δε προϋποθέσεις είναι πολύ αυστηρές.
Παραθέτουμε τη σχετική παράγραφο 1 του άρθρου 6 του ισχύοντος νόμου 4039/2012:
«Εκτροφή, αναπαραγωγή και εμπορία ζώων συντροφιάς
- Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή η ένωση προσώπων, που για εμπορικούς σκοπούς εκτρέφει, αναπαράγει ή πωλεί ζώα συντροφιάς, οφείλει να εφοδιάζεται με αντίστοιχη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, που εκδίδεται από τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της οικείας Περιφέρειας, στην οποία έχει την κατοικία ή την έδρα του, να υπόκειται στον έλεγχο της αρχής αυτής και να συμμορφώνεται με τους όρους, που προβλέπονται στο π.δ. 184/1996. Για τη χορήγηση άδειας εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς πρέπει να τηρούνται οι κανόνες ευζωίας, οι κανόνες ασφάλειας, οι κανόνες παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής αντίληψης των ζώων και οι διατάξεις του ν. 604/1977 και του π.δ. 463/1978. Οι εκτρεφόμενοι, αναπαραγόμενοι ή οι προς πώληση σκύλοι και γάτες διαθέτουν βιβλιάριο υγείας ή διαβατήριο, σημαίνονται υποχρεωτικά και καταχωρίζονται στη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση του άρθρου 4. Στις εγκαταστάσεις εκτροφής, αναπαραγωγής ή εμπορίας τους πρέπει να τηρούνται όλοι οι κανόνες ευζωίας, ασφάλειας και παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής περίθαλψης. [Αρχή Τροποποίησης] «Όταν εκτρέφεται έστω και ένας θηλυκός σκύλος αναπαραγωγής για εμπορικούς σκοπούς απαιτείται υποχρεωτικά η έκδοση άδειας εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς. Αδεια εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς απαιτείται και για τους ερασιτέχνες εκτροφής σκύλων ή γατών όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου.»– ΑΝΤΙΚ. ΤΟΥ ΠΕΜΠΤΟΥ ΕΔΑΦΙΟΥ ΤΗΣ ΠΑΡ. 1 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 6 ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡ. 4(Α) ΤΟΥ ΑΡΘ. 46 ΤΟΥ Ν. 4235/14, ΦΕΚ-32 Α/11-2-14 [Τέλος Τροποποίησης]. Για κάθε θηλυκό ζώο αναπαραγωγής τηρούνται μητρώα. Θηλυκοί σκύλοι αναπαραγωγής δεν γονιμοποιούνται πριν από το δεύτερο οιστρικό κύκλο και σε καμία περίπτωση πριν από την παρέλευση εννέα μηνών από τον τελευταίο τοκετό. Επίσης απαγορεύεται η αναπαραγωγή μετά το 9ο έτος της ηλικίας του ζώου» (οι εμφάσεις δικιές μας).
Οι αυστηρές προδιαγραφές που τέθηκαν με τα σχετικά εδάφια της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του νόμου 4039 για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων (από εταιρίες ή άτομα ή από τους λεγόμενους ερασιτέχνες εκτροφείς σκύλων ή γάτων) εκτροφής και εμπορίας ζώων συντροφιάς ήταν μεν σοβαρό εμπόδιο στο να ξεφυτρώνουν και να λειτουργούν νόμιμα στη χώρα μας μαζικά τέτοιες επιχειρήσεις, πλην όμως, δυστυχώς, δεν απέτρεψαν την παράνομη μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς, που γινόταν από τους κατ΄ επίφαση ζωόφιλους στα εκατοντάδες καταφύγια ζώων συντροφιάς που αυτοί λειτουργούσαν και εξακολουθούν να λειτουργούν παράνομα.
Γιατί δεν αποτράπηκε η μαζική και ανεξέλεγκτη αναπαραγωγή ζώων συντροφιάς
Σύμφωνα με την Κοινή Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Γεωργίας (δημοσιεύτηκε 1 Δεκέμβρη του 2003 στο ΦΕΚ 1777 Β), αποφασίστηκε η δημιουργία Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων (ΗΒΔ), την οποία θα τηρούσε ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος (ΠΚΣ).
Η ΚΥΑ συνοδευόταν από 10 παραρτήματα, στα οποία περιγράφονταν αναλυτικά πώς θα γίνεται η πιστοποίηση των ζώων συντροφιάς και πώς αυτά θα καταγράφονται στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων. Δυστυχώς, όμως, η Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων, που υποτίθεται ότι θα τηρούσε ο ΠΚΣ, αποδείχτηκε μια καρικατούρα. Αυτό το λέμε εν πλήρη συνειδήσει. Επίσης, οι ιδιώτες κτηνίατροι, που ήταν πιστοποιημένοι για να κάνουν πραγματική καταγραφή των ζώων συντροφιάς, δεν εφάρμοζαν τις προδιαγραφές που προβλέπονται από την ΚΥΑ και τα 10 παραρτήματά της.
Αναφέρουμε ακόμη ότι δεν προβλεπόταν ρητά από το νόμο 3170/2003 η εκτροφή των ζώων συντροφιάς και ιδιαίτερα σκύλων.
Αυτή η ολιγωρία από τον ΠΚΣ και τους πιστοποιημένους ιδιώτες κτηνίατρους, σε συνδυασμό με το κενό του νόμου 3170 για τις εκτροφές ζώων συντροφιάς και την αδιαφορία των κυβερνήσεων και των δήμων όλων των «χρωμάτων» για τα τεκταινόμενα σε αυτούς, που ήταν εξόφθαλμα παράνομα, είχαν ως αποτέλεσμα να οργιάζει η παράνομη εκτροφή και κατά συνέπεια η μαζική αναπαραγωγή ζώων συντροφιάς.
Εννοείται ότι η παρανομία των κατ’ επίφαση ζωόφιλων είναι γεγονός κατά συρροή και δεν περιορίζεται μόνο στην παράνομη εκτροφή ζώων συντροφιάς και ιδιαίτερα σκύλων. Θα αναφερθούμε στη συνέχεια και στις άλλες πλευρές της δράσης τους, από την οποία τα «ελέη» που αποκομίζονταν είναι πλούσια.
Η κατάσταση που διαμορφώθηκε την περίοδο 2003-2011 από την ανεξέλεγκτη αύξηση του πληθυσμού των αδέσποτων ζώων συντροφιάς στη χώρα μας, με τη συνεχή αναπαραγωγή τους, είχε πάρει εκρηκτικές διαστάσεις. Ετσι, η υπηρεσιακή κυβέρνηση του τραπεζίτη Λουκά Παπαδήμου (το Υπουργικό της Συμβούλιο απαρτιζόταν από 35 στελέχη της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου, 6 στελέχη της ΝΔ και 4 στελέχη του ΛΑΟΣ) αναγκάστηκε να καταθέσει στη Βουλή στις 20 Δεκέμβρη του 2011 νομοσχέδιο, το οποίο συζητήθηκε, ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 2 Φλεβάρη του 2012.
Η αποδόμηση του νόμου-εκτρώματος της κυβέρνησης Μητσοτάκη μάς υποχρεώνει σε μια μακροσκελή ανάλυση. Πλην όμως, θα επιδιώξουμε να μην την «ανοίξουμε» περισσότερο με μια συγκριτική μελέτη των νόμων 3170/2003 και 4039/2012. Παρολαυτά, είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε δύο διαφορές αυτών των νόμων. Η μία αφορά το ζήτημα της στείρωσης των ζώων συντροφιάς και η άλλη το ζήτημα της διαχείρισης της Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων.
Στείρωση των ζώων συντροφιάς
Στην Αιτιολογική Εκθεση του νόμου 3170/2003, στο σημείο που αναφέρεται στις υποχρεώσεις των ιδιοκτητών σκύλων, διαβάζουμε:
«Στο άρθρο 2 περιλαμβάνονται οι υποχρεώσεις των ιδιοκτητών σκύλων… Επίσης στις ίδιες υποχρεώσεις περιλαμβάνεται η μέριμνα που οφείλει να λαμβάνει κάθε ιδιοκτήτης σκύλου για να ελέγχει την αναπαραγωγική δραστηριότητα των ζώων του, για την αποφυγή της εγκατάλειψής τους και για την αποφυγή της ρύπανσης των δημοσίων χώρων».
Το ίδιο το άρθρο 2, παράγραφος 6, του νόμου 3170, αναφέρει:
«Οι κάτοχοι θηλυκών σκύλων οφείλουν να μην επιδιώκουν ή διευκολύνουν την αναπαραγωγή ζώων και να μεριμνούν για τη στείρωσή τους, εφόσον δεν επιθυμούν τη διατήρηση των νεογέννητων ζώων ή δεν μπορούν να τα διαθέσουν σε νέους ιδιοκτήτες» (οι εμφάσεις δικές μας).
Τη διάταξη αυτή, που δεν απαγόρευε ρητά την ανεξέλεγκτη αναπαραγωγική δραστηριότητα των ζώων, εκμεταλλεύτηκαν οι κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι, προχωρώντας σε μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς, γιατί τα κουταβάκια είχαν και έχουν μεγάλη ζήτηση στο παράνομο εμπόριο.
Αυτή η εξέλιξη θορύβησε την κυβέρνηση Παπαδήμου και στο νόμο 4039 (δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 2 Φλεβάρη του 2012) εισήγαγε την υποχρέωση να στειρώνονται τα ζώα συντροφιάς πριν από την υιοθεσία τους.
Στην Αιτιολογική Εκθεση του νόμου 4039, στο σημείο που αφορά το άρθρο 9 και αναφέρεται στις στειρώσεις, διαβάζουμε: «προβλέπεται, ότι τα αδέσποτα που περισυλλέγονται, υποβάλλονται αμέσως σε κτηνιατρική εξέταση, στειρώνονται…».
Ενώ το ίδιο το άρθρο 9, παράγραφος 8, αναφέρει τα εξής για τις στειρώσεις: «Στην περίπτωση υιοθεσίας των αδέσποτων ζώων συντροφιάς από ενδιαφερόμενο νέο ιδιοκτήτη, φυσικό πρόσωπο ή φιλοζωικό σωματείο, που δεν είναι μόνιμος κάτοικος της Ελλάδας ή δεν έχει την έδρα του στην Ελλάδα, η υιοθεσία πραγματοποιείται… υπό την προϋπόθεση ότι τα ζώα έχουν στειρωθεί…».
Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων
Προηγουμένως σημειώσαμε ότι η λειτουργία και διαχείριση αυτής της Βάσης είχε παραχωρηθεί στον ΠΚΣ. Η πλημμελής ωστόσο λειτουργία από τον ΠΚΣ είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια καρικατούρα και έτσι οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι να λειτουργούν ανεξέλεγκτα και η μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς να οργιάζει.
Με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του νόμου, υποχρεωνόταν ο ΠΚΣ να παραδώσει τη Βάση Δεδομένων στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μέχρι τις 2 Μάρτη του 2012. Η σχετική διάταξη αναφέρει τα εξής:
«10. Το αργότερο μέσα σε ένα μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος υποχρεούται να παραδώσει σε ηλεκτρονική μορφή, συμβατή με τη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση, τα στοιχεία των ιδιοκτητών και των κωδικών σήμανσης των ζώων συντροφιάς, που έχει καταγράψει από την ημερομηνία ανάθεσης σε αυτόν της τήρησης Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων μέχρι την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου, διατηρώντας πρόσβαση στην προαναφερθείσα βάση με κωδικό πρόσβασης. Επίσης, κωδικός πρόσβασης παρέχεται και στους Ο.Τ.Α., προκειμένου να έχουν τον έλεγχο δεσποζόμενων και αδέσποτων ζώων, στα διοικητικά τους όρια».
Κρίνουμε σκόπιμο να κάνουμε εδώ μια διευκρίνιση σχετικά με την πρόβλεψη να έχει κωδικό πρόσβασης ο ΠΚΣ. Οι ιδιώτες κτηνίατροι, που ήταν πιστοποιημένοι και που υποτίθεται φροντίζουν για την πιστοποίηση της ευζωίας των ζώων συντροφιάς, ήταν υποχρεωμένοι να εισάγουν τα στοιχεία των ζώων που υιοθετούνταν στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων. Με τον τρόπο αυτό διασφαλιζόταν ότι τόσο τα μέλη του ΠΚΣ όσο και το ΔΣ του Συλλόγου έχουν κωδικό πρόσβασης στην Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων (ΗΒΔ).
Αντί, όμως, η ΗΒΔ να παραδοθεί από το ΔΣ του ΠΚΣ και την πρόεδρό του Τραχήλη στο ΥΠΑΑΤ μέχρι τις 2 Μάρτη του 2012, όπως προέβλεπε ο νόμος, παραδόθηκε στις 17 Δεκέμβρη του 2015, μετά από παραγγελία που εξέδωσε η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Αθηνών κ. Μακρή, που είχε την αρμοδιότητα των ζώων συντροφιάς.
Εύλογο, λοιπόν, είναι το ερώτημα: Πού στηρίζονταν ο ΠΚΣ και η πρόεδρός του Τραχήλη και δεν παρέδιδαν την ΗΒΔ, παραβιάζοντας το νόμο 4039/2012; Στηρίζονταν στη βοήθεια της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου (Ιούνης 2012-Γενάρης 2015) και στη βοήθεια της κυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου (26 Γενάρη 2015-17 Δεκέμβρη 2015).
Εδώ ανοίγουμε μια παρένθεση. Από τις αρχές Γενάρη του 2013, ανέλαβε ως προϊστάμενος α/α της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής ο περιβόητος Θωμάς Αλεξανδρόπουλος. Την 1η Γενάρη του 2015, με βάση το νέο οργανόγραμμα του ΥΠΑΑΤ, ανέλαβε ως προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Βιώσιμης Ζωϊκής Παραγωγής και Κτηνιατρικής. Και την 1η Γενάρη του 2017, με νέα τροποποίηση του οργανογράμματος του ΥΠΑΑΤ, συνέχισε να είναι προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής. Παραμένει δε ως σήμερα, παρά το γεγονός ότι την άνοιξη του 2019, ο τότε υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σ. Αραχωβίτης είχε πρωτοκολλήσει (με καθυστέρηση μάλιστα) την απόφαση με την οποία είχε επιλεγεί άλλος υπηρεσιακός παράγοντας ως προϊστάμενος, με τις νόμιμες διαδικασίες!
Επιστρέφουμε τώρα στα της ΗΒΔ. Ο Αλεξανδρόπουλος συνιστούσε στους υφισταμένους του να παραμείνει η ΗΒΔ στον ΠΚΣ ακόμη και μετά την εισαγγελική παραγγελία της κ. Μακρή. Φυσικά, οι υπηρεσιακοί παράγοντες δεν υπάκουσαν στις προφορικές συστάσεις του, για λόγους ευνόητους, και προχώρησαν σε Αξιολόγηση της ΗΒΔ που παρέδωσε ο ΠΚΣ. Λόγω χώρου δε θα την παρουσιάσουμε. Μπορεί, όμως, ο κάθε ενδιαφερόμενος να την βρει εύκολα στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ.
Αυτή η Αξιολόγηση έγινε από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και ο τίτλος της είναι: «Ποιοτική Αξιολόγηση των δεδομένων που παραδόθηκαν από τον Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο με αριθμό πρωτοκόλλου 448/32300/15-3-2016».
Πλην όμως, ο ΠΚΣ και η πρόεδρός του δεν το έβαλαν κάτω, γιατί ήθελαν πάση θυσία να συνεχίζουν να λειτουργούν την ΗΒΔ-καρικατούρα. Ετσι, ένα μήνα πριν από την παράδοσή της, στις 16 Νοέμβρη, προσέφυγαν στο ΣτΕ προσβάλλοντας την απόφαση 1697/74031/2-7-2015 του υφυπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η προσφυγή αυτή του ΠΚΣ συζητήθηκε στο Δ’ Τμήμα του ΣΤΕ, το οποίο με την απόφαση 2073, που δημοσιεύτηκε στις 24 Αυγούστου του 2017, την απέρριψε. Παραθέτουμε ένα απόσπασμα:
«Ενόψει των ανωτέρω, η επιλογή του νομοθέτη να αναθέσει την τήρηση και διαχείριση της Διαδικτυακής Ηλεκτρονικής Βάσης στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και όχι στον αιτούντα Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο ουδόλως αντίκειται στο Σύνταγμα, όπως αβασίμως προβάλλεται, και είναι απορριπτέοι όλοι οι ανωτέρω λόγοι, καθώς και η αίτηση ακυρώσεως στο σύνολό της.
Διά ταύτα
Απορρίπτει την αίτηση».
Ολο, λοιπόν, το διάστημα από τον Μάρτη του 2012 μέχρι τις 17 Δεκέμβρη του 2015, που ο ΠΚΣ διαχειριζόταν παράνομα την ΗΒΔ, προτού εκδοθεί η εισαγγελική παραγγελία, συνεχίστηκε η παράνομη μαζική εκτροφή ζώων συντροφιάς από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους.
Με την παράδοση της ΗΒΔ στο ΥΠΑΑΤ στις 17 Δεκέμβρη του 2015 (την διαχειρίζονταν δύο Διευθύνσεις του), δεν σταμάτησε και η μαζική παράνομη εκτροφή ζώων συντροφιάς. Συνεχίζεται δε μέχρι και σήμερα, γιατί οι ιδιώτες κτηνίατροι ασκούσαν και συνεχίζουν να ασκούν πλημμελώς τα καθήκοντά τους, παρά το γεγονός ότι έχουν πιστοποιηθεί και είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν το νόμο, χωρίς όμως να προβλέπονται ουσιαστικές κυρώσεις. Το ζήτημα, βεβαίως, είναι πολύ σοβαρό, αλλά θα ξεφεύγαμε από το στόχο αυτού του άρθρου, που δεν είναι άλλος από την αποδόμηση του νόμου- εκτρώματος 4830/2021. Για τις πολύ σοβαρές ευθύνες των πιστοποιημένων ιδιωτών κτηνίατρων θα επανέλθουμε με άλλο άρθρο, αφού και με το νόμο-έκτρωμα του Μητσοτάκη διατηρούνται όλες οι αρμοδιότητές τους, παρά το γεγονός ότι τις ασκούσαν πλημμελώς.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη διατήρησε όλες τις αρμοδιότητες των πιστοποιημένων κτηνίατρων, ώστε αυτοί να βοηθήσουν τους κατ’ επίφαση ζωόφιλους να εξακολουθήσουν να οργιάζουν με τις μετακινήσεις ζώων συντροφιάς στο εξωτερικό, που εμφανίζονται ως υιοθεσίες ενώ είναι σκαστές εμπορικές πράξεις σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία».
Με το νόμο 4830 η κυβέρνηση Μητσοτάκη ισχυρίστηκε ότι με το πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ θα αυξήσει τη χρηματοδότηση στους δήμους, προκειμένου αυτοί που δεν είχαν υποβάλει αιτήσεις στον ΦΙΛΟΔΗΜΟ ΙΙ να κατασκευάσουν καταφύγια ζώων συντροφιάς
Ο νόμος 4830 δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης στις 18 Σεπτέμβρη του 2021. Ο Πέτσας, στις 27 Οκτώβρη του 2021, έβγαλε απόφαση με την οποία χρηματοδοτούσε το πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ με 40 εκατομμύρια ευρώ. Είχε βάλει δε προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων την 31η Μάρτη του 2022. Στη συνέχεια, με δεύτερη απόφαση, παρέτεινε αυτήν την προθεσμία μέχρι τις 30 Απρίλη του 2022. Προφανώς, ο λόγος είναι ότι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον ελάχιστοι δήμοι.
Η απόφαση αυτή είχε χαρακτήρα καθαρά δημαγωγικό, για να μπορεί ο Πέτσας να ισχυρίζεται ότι δήθεν η κυβέρνηση χρηματοδοτεί τους δήμους για να κατασκευάσουν καταφύγια ζώων συντροφιάς. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από το γεγονός, ότι ο ίδιος γνώριζε ότι, όπως το προηγούμενο διάστημα έτσι και τώρα με το νόμο 4830, η συντριπτική πλειοψηφία των δήμων δεν θα υποβάλει αιτήσεις για ένταξη στο πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ. Ετσι, το ποσό των 40 εκατ. ευρώ θα μείνει αδιάθετο στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εσωτερικών.
Η πεποίθηση αυτή του Πέτσα στηρίζεται στο ότι οι δήμοι δείχνουν ότι δεν έχουν την παραμικρή διάθεση να κατασκευάσουν καταφύγια ζώων συντροφιάς, αφού ακόμη και το προηγούμενο διάστημα, που είχαν την αποκλειστική αρμοδιότητα της κατασκευής τους με το νόμο 4039/2012, δεν έπραξαν απολύτως τίποτε. Πόσο μάλλον τώρα, που ο νόμος 4830 δίνει τη δυνατότητα στους κατ’ επίφαση ζωόφιλους είτε να νομιμοποιήσουν τα καταφύγια-κολαστήρια που λειτουργούν με πολύ συνοπτικές διαδικασίες είτε να ιδρύσουν καινούργια.
Επειδή είχαμε ως δεδομένο ότι οι δήμοι δεν θα υποβάλουν αίτηση για ένταξη στο πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ, καταθέσαμε στις 15 Φλεβάρη του 2022 αίτηση στο αρμόδιο Τμήμα του υπουργείου Εσωτερικών να μας απαντήσει πόσοι δήμοι τελικά υπέβαλαν αίτηση. Την παραθέτουμε:
«Αίτηση
Γεράσιμου Λιόντου δημοσιογράφου
Προς
Την προϊστάμενη του Τμήματος Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και Διαχείρισης ΠΔΕ…
Σε επικοινωνία που είχαμε σήμερα σας ρώτησα πόσοι Δήμοι υπέβαλαν αίτηση για ένταξη στο πρόγραμμα Αργος και μου απαντήσατε ελάχιστοι. Με την αίτησή μου αυτή ζητώ να μου δώσετε τον κατάλογο των δήμων που υπέβαλαν αίτηση:
- Σύμφωνα με το Α του προγράμματος
«Α. Ως προς όλες τις επιλέξιμες δαπάνες του άρθρου 4 της παρούσας Πρόσκλησης, τους Δήμους και τα Νομικά Πρόσωπα αυτών που δεν έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ» στο πλαίσιο της Πρόσκλησης Χ με τίτλο «Κατασκευή, επισκευή, συντήρηση και εξοπλισμός εγκαταστάσεων καταφυγίων».
- Σύμφωνα με το Β του προγράμματος
«Β. Αποκλειστικά ως προς τις επιλέξιμες δαπάνες των παρ. 4.4 και 4.5 του άρθρου 4 της παρούσας Πρόσκλησης, τους Δήμους και τα Νομικά Πρόσωπα αυτών που έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ» στο πλαίσιο της Πρόσκλησης Χ με τίτλο «Κατασκευή, επισκευή, συντήρηση και εξοπλισμός εγκαταστάσεων καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς».
Σας ενημερώνω ότι στην επικοινωνία που είχαμε μου αναφέρατε, ότι θα μου δοθούν τα ονόματα των δήμων που υπέβαλαν αίτηση ένταξης και στις δύο περιπτώσεις του προγράμματος Αργος. Συμπληρωματικά σας θυμίζω ότι σύμφωνα με την γνωμοδότηση 205 του 2007 του ΝΣΚ, που έγινε αποδεκτή από τον πρώην ΥΠΑΑΤ Ε. Μπασιάκο -και επομένως αποτελεί δημόσιο έγγραφο και η εφαρμογή του είναι υποχρεωτική- δεν χρειάζεται να επικαλεστώ την ύπαρξη εννόμου συμφέροντος.
Συνημμένα σας προσκομίζω την γνωμοδότηση και την αποδοχή της.
- Γνωμοδότηση 207 του 2007
- Αποδοχή της από τον πρώην ΥΠΑΑΤ Ε. Μπασιάκο
Αθήνα 14-2-2022
Γεράσιμος Λιόντος
Αριθμός πρωτοκόλλου 9390-15-2-2022
Τηλέφωνο κεντρικού πρωτοκόλλου 2131364103».
Μετά από συνεχείς προσπάθειες, στα τέλη του Μάρτη πετύχαμε να επικοινωνήσουμε με την αρμόδια προϊσταμένη. Την ρωτήσαμε γιατί αρνείται να μας απαντήσει ενώ έχουν περάσει ήδη 45 ημέρες. Μας ενημέρωσε ότι θα μας απαντήσει το Γραφείο Τύπου του Πέτσα, γιατί ο αιτών είναι δημοσιογράφος (σημειωτέον ότι η ίδια τμηματάρχης μάς είχε απαντήσει σε προγενέστερες αιτήσεις μας χωρίς να τεθεί ανάλογο ζήτημα).
Ανάλογο αίτημα είχε υποβάλει στις 17 Φλεβάρη του 2022 και η Ομοσπονδία Ζωοφιλικών Σωματείων (ΟΖΣ). Ομως, μέχρι την Παρασκευή 8 Απρίλη του 2022, δεν δόθηκε καμία απάντηση ούτε σε εμάς ούτε στην ΟΖΣ. Γιατί, ως φαίνεται, ελάχιστοι δήμοι υπέβαλαν αίτηση για ένταξη στο πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ. Η απάντηση θα συνιστούσε και μια ομολογία ότι το πρόγραμμα αυτό απέτυχε και ότι ο σκοπός της προβολής του ήταν καθαρά δημαγωγικός.
Σημειώνουμε ότι εάν ήθελαν πρακτικά να γίνουν δεκτές γρήγορα και οι ελάχιστες αιτήσεις που υποβλήθηκαν, κυβέρνηση και Πέτσας θα φρόντιζαν να εκδοθεί η ΚΥΑ της παραγράφου 13 του άρθρου 45 του νόμου 4830, το α΄εδάφιο της οποίας αναφέρει τα εξής:
«13. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται τα ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τη διαδικασία, τα όργανα, τα αναγκαία δικαιολογητικά και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την αδειοδότηση των καταφυγίων ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των άρθρων 28 και 29, καθώς και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασής τους» (η έμφαση δική μας).
Στις 24 Γενάρη του 2022, η ΔΑΟΚ (Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής) Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) Αχαΐας, απαντώντας σε σχετική αίτηση της ΟΖΣ, επισήμανε ότι επειδή δεν έχει εκδοθεί η ΚΥΑ που προαναφέραμε, δεν μπορεί να εξεταστεί ακόμη και ο φάκελος που είχε υποβληθεί στις 17 Νοέμβρη του 2021 από το δήμο Πάτρας, προκειμένου να αδειοδοτηθεί καταφύγιο ζώων συντροφιάς στη θέση Δρέπανο, το οποίο ως τώρα λειτουργούσε παράνομα (την απάντηση αυτή δημοσιεύουμε στο τέλος).
Αναφέρουμε, επίσης, ότι η ΟΖΣ, στην αίτηση που είχε υποβάλει στις 17 Φλεβάρη του 2022, ζητούσε να μάθει πότε θα εκδοθεί η ΚΥΑ. Ούτε γι’ αυτό το ζήτημα, όμως, δόθηκε απάντηση από τον Πέτσα, προφανώς γιατί δεν την έχει εκδώσει.
Kαταφύγαμε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ για να δούμε αν έχει εκδοθεί επιτέλους αυτή η ΚΥΑ από το υπουργείο Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και διαπιστώσαμε ότι μέχρι τις 8 Απρίλη του 2022 δεν είχε εκδοθεί.
Συμπέρασμα: Ο Πέτσας δεν προχώρησε στην έκδοση της ΚΥΑ, ως επισπεύδων υπουργός, γιατί απλά δεν «τραβάει κανένα ζόρι». Δεν τον νοιάζει αν θα φτιάξουν οι δήμοι καταφύγια ζώων συντροφιάς. Και δεν «τραβάει ζόρι» γιατί υπάρχουν εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, καταφύγια-κολαστήρια που τα λειτουργούν παράνομα οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι. Κολαστήρια που τα νομιμοποιεί με διαδικασίες της πλάκας!
Προϋποθέσεις για τη νομιμοποίησή τους
Καταρχάς να θυμίσουμε ότι βάσει του νόμου 4039/2012 καταφύγια ζώων συντροφιάς μπορούσαν να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν μόνο οι δήμοι, με τις αυστηρές προδιαγραφές του νόμου 604/1977 και του ΠΔ 463/1978.
Με το νόμο-τερατούργημα 4830 του Μητσοτάκη μπορούν είτε να νομιμοποιηθούν τα καταφύγια είτε να λειτουργήσουν καινούργια, χωρίς να εκπληρώνονται οι προϋποθέσεις του νόμου 604 και το ΠΔ 463. Αρκεί να εκπληρώνονται οι προϋποθέσεις των άρθρων 28 και 29, που είναι κυριολεκτικά γελοίες.
Δεύτερον, για να δρομολογηθεί η διαδικασία έπρεπε να εκδοθεί η ΚΥΑ, κάτι που δεν έχει ακόμη γίνει, όπως προαναφέραμε.
Τρίτον, σύμφωνα με το άρθρο 46, παρ. 6, όλα τα λειτουργούντα καταφύγια -που ήταν παράνομα- έπρεπε να «συμμορφωθούν» με τις προδιαγραφές των άρθρων 28 και 29 του νόμου 4830 μέχρι τις 31 Μάρτη του 2022. Αυτό, όμως, δεν μπορούσε να γίνει για δύο λόγους:
α) γιατί έπρεπε να εκδοθεί η περιβόητη ΚΥΑ με τις προδιαγραφές για την ίδρυση και λειτουργία τους και επιπλέον να προσδιοριστεί ποια δημόσια υπηρεσία θα ελέγχει αυτές τις προδιαγραφές προκειμένου να νομιμοποιηθούν.
β) γιατί πρέπει να αρχίσει να λειτουργεί το περιβόητο ΕΜΖΣ, που περιέχει πολλά Υπομητρώα.
Από την στιγμή που αυτά δεν έγιναν, παρατείνεται ντεφάκτο ο χρόνος νομιμοποίησης των καταφυγίων-κολαστηρίων (και όχι μόνο). Παγώνουν και οι αποφάσεις τόσο για την επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων όσο και για το σφράγισμά τους.
Αυτές τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις τις είχαμε προβλέψει στο άρθρο μας : Η κυβέρνηση Μητσοτάκη εγκληματεί σε βάρος της δημόσιας υγείας και νομιμοποιεί το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς. Επαναλαμβάνουμε ότι είναι χρήσιμη η ανάγνωση αυτού του άρθρου, γιατί ο αναγνώστης μπορεί να διαπιστώσει τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις για το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς.
Για τη λειτουργία του ΕΜΖΣ
Στις 27 Γενάρη του 2022 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) των Πέτσα και Πιερρακάκη γα τον «Καθορισμό όρων λειτουργίας του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς και των Υπομητρώων του». Το τελευταίο άρθρο της, στο οποίο προβλέπεται η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για να αρχίσει να λειτουργεί το ΕΜΖΣ, είναι το εξής:
«Αρθρο 17
Εναρξη Ισχύος
Η παραγωγική λειτουργία κάθε επιμέρους Υπομητρώου του ΕΜΖΣ εκκινεί από τη δημοσίευση σχετικής διαπιστωτικής πράξης του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μοσχάτο, 17 Ιανουαρίου 2022».
Οπως ήταν λογικό ανατρέξαμε στη Διαύγεια του Υπουργείου Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΥΗΔ) (παλιότερα Ψηφιακής Διακυβέρνησης), μέχρι τις 11 Απρίλη, για να δούμε εάν ο Πιερρακάκης έβγαλε τη διαπιστωτική πράξη που προβλέπεται στο άρθρο που προαναφέραμε. Διαπιστώσαμε ότι δεν προέβη σε καμία τέτοια ενέργεια.
Καταρχάς, να παρατηρήσουμε ότι η πρόβλεψη για την έκδοση διαπιστωτικής πράξης, ως προϋπόθεση για τη λειτουργία του ΕΜΖΣ, είναι εκ του πονηρού. Η μεθόδευση αυτή δεν είναι καινούργια. Ανάλογα είχε κινηθεί παλαιότερα και ο Βορίδης, όταν ήταν υπουργός στο ΥΠΑΑΤ. Τότε, στο νόμο 4492/2017, για τα νωπά και ευαλλοίωτα αγροτικά προϊόντα, προβλεπόταν η κατασκευή και λειτουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων για να καταχωρούν οι αγρότες τις παραβάσεις των εμπόρων, όταν δεν τους πλήρωναν, όταν καθυστερούσαν κτλ. Από το άρθρο μας με τίτλο: Μετατρέπουν τους αγρότες σε δουλοπάροικους του εμπορικού και βιομηχανικού κεφαλαίου, παραθέτουμε ένα σχετικό απόσπασμα:
«Και επειδή… το κράτος έχει συνέχεια, η σκυτάλη πέρασε στα χέρια του Βορίδη. Αυτός αποφάσισε να φύγει από την πεπατημένη των προκατόχων του με τις συνεχείς παρατάσεις και προχώρησε στην κατάθεση ντροπολογίας σε άσχετο νομοσχέδιο (του υπουργείου Υγείας) που συζητήθηκε και ψηφίστηκε σε μια συνεδρίαση της Βουλής. Η ντροπολογία Βορίδη προβλέπει ότι ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα εκτιμήσει πότε θα μπορεί να λειτουργήσει η ηλεκτρονική βάση δεδομένων και τότε θα εκδώσει απόφαση για να λειτουργήσει αυτή η ηλεκτρονική βάση δεδομένων και να αρχίσουν να επιβάλλονται κυρώσεις στους χοντρέμπορους αγροτικών προϊόντων. Μ’ άλλα λόγια, το θέμα παραπέμφθηκε στις ελληνικές καλένδες.
Στις 15 Οκτώβρη του 2019, που ψηφίστηκε στη Βουλή η ντροπολογία Βορίδη (αποτελεί το άρθρο 42 του νόμου 4633/2019), αυτός έλειπε στις Βρυξέλλες, όπου πήρε μέρος στο Συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ, και έτσι την παρουσίασε ο υφυπουργός Σκρέκας. Συζήτηση γι’ αυτήν την κατάπτυστη ντροπολογία δεν έγινε. Κανένας από τους βουλευτές των αντιπολιτευόμενων αστικών κομμάτων (μηδέ του Περισσού εξαιρουμένου) δεν πήρε το λόγο για να την αντικρούσει και να ζητήσει από τον Σκρέκα να την αποσύρει! Στη δε ψηφοφορία, υπέρ ψήφισαν η ΝΔ, η Ελληνική Λύση του Βελόπουλου και το ΜέΡΑ25 του Β(Μπ)αρουφάκη, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και Περισσός ψήφισαν «παρών». Κατά τα άλλα, είναι υπέρ των αγροτών που συνθλίβονται από το μεγάλο κεφάλαιο σε όλα τα επίπεδα».
Δεύτερον, προτού αρχίσει να λειτουργεί το ΕΜΖΣ με τα πολλά Υπομητρώα, είναι απαραίτητο να φτιαχτεί η ηλεκτρονική βάση δεδομένων. Και προτού συμβεί αυτό, πρέπει να προκηρυχτεί διαγωνισμός για να επιλεγεί η εταιρία που θα την κατασκευάσει. Ανατρέξαμε, λοιπόν, στη σελίδα του ΥΗΔ (μάλιστα πήγαμε πολύ πίσω, από τις 11 Απρίλη του 2022 μέχρι το φθινόπωρο του 2020) και διαπιστώσαμε πως ούτε διαγωνισμός προκηρύχτηκε!
Ολα αυτά καταδεικνύουν αυτό που σημειώσαμε παραπάνω: ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν «τραβάει κανένα ζόρι». Εκείνο που την ενδιέφερε και την ενδιαφέρει να πετύχει με το νόμο 4830 είναι να νομιμοποιήσει το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς, που διεξάγουν οι κατ’ επίφαση ζωόφιλοι με τις «μαϊμού» υιοθεσίες στο εξωτερικό, μιας και «ο υπερπληθυσμός των ζώων συντροφιάς δεν μπορεί να απορροφηθεί στο εσωτερικό της χώρας μας».
Με το ΠΔ 22/2022 καταργήθηκε η εγκύκλιος διαταγή του αρχηγείου της ΕΛΑΣ «Περί της νομοθεσίας για τα ζώα συντροφιάς»
Υποτίθεται ότι ο αστυνομικός μηχανισμός οφείλει να ελέγχει, εκτός των άλλων, και την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για τη μετακίνηση ζώων συντροφιάς στο εξωτερικό. Με συνεχείς προσπάθειες, επιμονή και βοήθεια των υπηρεσιακών παραγόντων του ΥπΑΑΤ εκδόθηκε προς τούτο μια αναλυτική Εγκύκλιος Διαταγή από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, τον Σεπτέμβρη του 2020 (επί του παρόντος δεν θα σχολιάσουμε τα κενά αυτής της εγκυκλίου, την οποία παραθέτουμε στο τέλος).
Η εγκύκλιος αυτή είχε σταλεί μόνο στις αστυνομικές διευθύνσεις που διεξάγουν τους ελέγχους στα αεροδρόμια και στις επίγειες εξόδους της χώρας και όχι στα λιμάνια, όπου τους ελέγχους διενεργεί το Λιμενικό.
Για να διαπιστώσουμε εάν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία προχωρήσαμε σε σχετική έρευνα. Στο πλαίσιό της ρωτήσαμε και τις αστυνομικές διευθύνσεις που βρίσκονται σε περιοχές της χώρας με λιμάνι εξόδου και εισπράξαμε την παροιμιώδη απάντηση, ότι η αστυνομία περιφέρεται έξω από τα λιμάνια για να εντοπίσει παράνομη δραστηριότητα. Δεν μπορεί να μπει στα λιμάνια γιατί τον έλεγχο τον διεξάγει το Λιμενικό!
Από την έρευνα διαπιστώσαμε, επίσης, ότι η εγκύκλιος αυτή είτε δεν εφαρμόζεται καθόλου είτε εφαρμόζεται πλημμελώς. Τη χαριστική βολή έδωσε η κυβέρνηση Μητσοτάκη με το ΠΔ 22, επιτρέποντας να πραγματοποιείται απρόσκοπτα το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς στο εξωτερικό (στο τέλος παραθέτουμε και το ΠΔ 22/2022).
Ο χρόνος που πέρασε από τις 18 Σεπτέμβρη του 2021 μέχρι σήμερα επιβεβαιώνει απολύτως το συμπέρασμά μας, ότι η κυβέρνηση ψήφισε τον νόμο 4830 με στόχο να νομιμοποιήσει το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τόσο τη δημόσια υγεία όσο και την ευζωία των ζώων συντροφιάς. Γι’ αυτό απαιτούμε να καταργηθεί εδώ και τώρα ο νόμος-έκτρωμα!
Γεράσιμος Λιόντος
ΑPANTHSH_STPEGKYKLIOS_ELAS
PD_22_2022