Στις 30 Ιούνη, ο Βορίδης ανέβασε στη Διαβούλευση νομοσχέδιο με το βαρύγδουπο τίτλο «Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις». Στις 2 Ιούλη, το Γραφείο Τύπου του ΥΠΑΑΤ έβγαλε Δελτίο Τύπου στο οποίο ανάμεσα στ’ άλλα ευτράπελα για το νομοσχέδιο ανέφερε: «Σημαντικές βελτιώσεις φέρνει το σχέδιο νόμου που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ο ΥπΑΑΤ, Μάκης Βορίδης. Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκης Βορίδης στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειας που καταβάλλει για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας η οποία αφορά αρμοδιότητες του Υπουργείου, έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου…».
Στην πραγματικότητα, με αυτό το νομοσχέδιο εισάγονται στο νόμο 4442/2016 («Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις») διατάξεις άλλων νόμων, σχεδόν αυτούσιες: Του νόμου 4282/2014 για την ίδρυση και λειτουργία μονάδων υδατοκαλλιέργειας. Του νόμου 604/1977 για την ίδρυση και λειτουργία κτηνιατρείων, κλινικών και ενδιαιτημάτων ζώων. Του νόμου 4056/2012 για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις.
Οπως θα δούμε, «βγάζει μάτια» το γεγονός ότι ο Βορίδης αναστέλλει για τρίτη φορά την εφαρμογή των διατάξεων για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις που λειτουργούν χωρίς να έχουν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, ξεπερνώντας κάθε όριο μη εφαρμογής της νομιμότητας. Τα λεγόμενά του περί απλούστευσης των διαδικασιών δεν έχουν καμία βάση. Και το κυριότερο, στις περιπτώσεις ίδρυσης και λειτουργίας κτηνιατρείων, κλινικών, ενδιαιτημάτων ζώων συντροφιάς και εκτροφής και εμπορίας ζώων συντροφιάς μειώνει μερικά από τα πρόστιμα.
Εισάγει ακόμη ρυθμίσεις για άλλα θέματα αρμοδιότητας του ΥΠΑΑΤ. Με μία απ’ αυτές (παράγραφος 5 του άρθρου 6 του νομοσχεδίου) αποφασίζει την επιστροφή 1.500.000 ευρώ από 413 εργαζόμενους του πρώην ΕΘΙΑΓΕ. Θα αναφερθούμε παρακάτω στην απόφασή του να ζητήσει την επιστροφή αυτού του ποσού, που κατά μέσο όρο ανέρχεται σε 3.632 ευρώ κατ' άτομο, και για τις άλλες διατάξεις. Θυμίζουμε προκαταβολικά, ότι από τον πρώτο καιρό που ανέλαβε τη διαχείριση του ΥΠΑΑΤ, ο Βορίδης διακήρυξε ότι θα καταπολεμήσει την ελληνοποίηση γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
Αρθρο 4
Το άρθρο ξεκινάει με το βαρύγδουπο τίτλο «απλούστευση ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων». Στην πραγματικότητα, όμως, αντιγράφει τις διατάξεις του νόμου 4056/2012 και αφού καλύψει μ’ αυτές 11 σελίδες, «θυμάται» μια διάταξη που οι υπουργοί ΥΠΑΑΤ επαναλαμβάνουν από το Μάρτη του 2012. Παραθέτουμε αυτή τη διάταξη από το νομοσχεδίου του Βορίδη:
«Αρθρο 14
Μεταβατικές διατάξεις
1. Οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, οι οποίες λειτουργούν χωρίς άδεια λειτουργίας ή άδεια εγκατάστασης κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας διάταξης, υποχρεούνται μέχρι τις 31.12.2022 να λάβουν έγκριση ίδρυσης και έγκριση λειτουργίας ή να λάβουν έγκριση ίδρυσης και να προβούν σε γνωστοποίηση λειτουργίας, κατά περίπτωση, σύμφωνα με τα άρθρα 6Α, 6Β και 6Γ.
Μέχρι τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας αναστέλλεται η ισχύς των διοικητικών πράξεων αποβολής, επιβολής προστίμων, κατεδάφισης, που τυχόν έχουν εκδοθεί…».
Με την διάταξη αυτή ο Βορίδης δίνει για μια ακόμη φορά στους κτηνοτρόφους -μικρούς και μεγάλους- τη δυνατότητα να λειτουργήσουν από τώρα και για άλλα δυόμισι χρόνια τις παράνομες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Αυτή η παράταση δεν δίνεται για πρώτη, αλλά για πολλοστή φορά. Ειδικά ο Βορίδης δεν το κάνει για πρώτη φορά. Ως υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων των Σαμαροβενιζέλων, συνυπέγραψε στο νόμο 4056/12-3-2012 την παράταση της λειτουργίας των παράνομων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων μέχρι τις 12 Μάρτη του 2015. Παραθέτουμε τη σχετική διάταξη του νόμου 4056:
«Αρθρο 14
Μεταβατικές διατάξεις
1. Οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις όλων των κατηγοριών της παραγράφου 1 του άρθρου 2, οι οποίες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου λειτουργούν χωρίς άδεια εγκατάστασης, υποχρεούνται εντός τριών ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου να λάβουν άδεια εγκατάστασης με την υποβολή σχετικής αίτησης συνοδευόμενης από όλα τα προβλεπόμενα στο άρθρο 6 του παρόντος δικαιολογητικά. Η διάταξη καταλαμβάνει και όσες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις λειτουργούσαν χωρίς άδεια εγκατάστασης και ήδη έχει διακοπεί η λειτουργία τους για το λόγο αυτόν.
Κατά τη διάρκεια των παραπάνω προθεσμιών αναστέλλεται η ισχύς των διοικητικών πράξεων αποβολής, επιβολής προστίμων, κατεδάφισης, που τυχόν έχουν εκδοθεί…».
Ακολούθησαν οι Αποστόλου και Τσιρώνης του ΣΥΡΙΖΑ με δύο νέες παρατάσεις. Μία με την παράγραφο 1 του άρθρου 12 του νόμου 4351/4-12-2015 (παράταση μέχρι τις 12 Σεπτέμβρη του 2016) και μία με την παράγραφο 1 του τέταρτου άρθρου του νόμου 4426/2016 (παράταση μέχρι τις 31 Δεκέμβρη του 2018). Τη σκυτάλη πήρε ο Αραχωβίτης, ΣΥΡΙΖΑ κι αυτός, που με την παράγραφο 1 του άρθρου 15 του νόμου 4587/2018 έδωσε μια νέα παράταση (μέχρι τις 30 Ιούνη του 2019). Για ν’ ακολουθήσει στη σκυταλοδρομία ο Βορίδης που εισήγαγε δύο φορές διάταξη με την οποία παρατάθηκε το δικαίωμα να λειτουργούν κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις χωρίς να έχουν πάρει άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. Με την παράγραφο 1 του άρθρου 8 του νόμου 4691/9-6-2020 παρέτεινε τη λειτουργία των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων μέχρι τις 31 Δεκέμβρη του 2020 (από την 1 Ιούλη του 2019 μέχρι και τις 8 Ιούνη του 2020 οι παράνομες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις λειτουργούσαν χωρίς να έχει γίνει νομοθετική ρύθμιση!) και με το νέο νομοσχέδιο, όπως προαναφέραμε, παρατείνει τη λειτουργία μέχρι το τέλος Δεκέμβρη του 2022.
Διαπιστώνουμε, λοιπόν, ότι οι κυβερνήσεις των Σαμαροβενιζέλων, των Τσιπροκαμμένων και τώρα του Μητσοτάκη παρατείνουν επί δέκα χρόνια και εννιά μήνες τη λειτουργία κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων που δεν έχουν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. Με την πρακτική αυτή στέλνουν στους κτηνοτρόφους το μήνυμα ότι δε χρειάζεται να υποβάλουν όλο τον απαιτούμενο φάκελο για να λάβουν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. Από την άλλη, εκδίδουν νόμους που δήθεν απλουστεύουν την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, για να έχουν να λένε στον ελληνικό λαό ότι εκδίδουν νόμους που απλουστεύουν τις αδειοδοτικές διαδικασίες και καταπολεμούν τη γραφεικοκρατία.
Πολλοί κτηνοτρόφοι, που αρχικά είχαν φτιάξει μέσα σε δάση και δασικές εκτάσεις παράνομες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και αναγκάστηκαν στη συνέχεια, λόγω της ασκούμενης αντιαγροτικής πολιτικής από ΕΕ και ελληνικές κυβερνήσεις, να εγκαταλείψουν την κτηνοτροφία, δε γκρέμισαν τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, αλλά τις χρησιμοποιούν ως ορμητήριο για να κάνουν παράνομη υλοτομία, εκμεταλλευόμενοι τη συνεχή έμμεση νομιμοποίηση αυτών των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις σε μεγάλη έκταση έχουν γίνει η μάστιγα των δασών και παρά τις συνεχείς αναφορές στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες για περιπτώσεις κτηνοτρόφων που έχουν μετατρέψει τα δάση σε χωράφια παραγωγής καυσόξυλων, δεν μπορέσαμε να τους υποχρεώσουμε να κατεδαφίσουν αυτές τις παράνομες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις.
Αρθρο 13
Και αυτό το άρθρο φέρει ψευδή και παραπειστικό τίτλο: «Υποχρεωτική επισήμανση προέλευσης του γάλακτος…». Εχουμε αποδείξει πολλές φορές, σχολιάζοντας το άρθρο 5 του νόμου 4492 για τα νωπά και ευαλλοίωτα αγροτικά προϊόντα, ότι από την κοινοτική νομοθεσία δεν επιτρέπεται να αναγράφεται χωριστά στη συσκευασία του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων η χώρα αρμέγματος του νωπού γάλακτος, γιατί αυτή είναι η θέληση του γαλλογερμανικού άξονα, οι χώρες του οποίου είναι μεγάλοι παραγωγοί γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
Οταν ο νόμος 4492/2017 συζητούνταν στη Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο Αποστόλου, ακούγοντας αίτημα εκπροσώπου των κτηνοτρόφων, να αναγράφεται η χώρα αρμέγματος του γάλακτος, τον ειρωνεύτηκε και ο εκπρόσωπος του ΣΕΚ (Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας) Πεβερέτος, που εκτρέφει πρόβατα της γαλλικής φυλής Λακόν, συμπλήρωσε παίρνοντας το λόγο, ότι η αναγραφή της χώρας αρμέγματος του γάλακτος απαγορεύεται. Αυτό όμως είναι το μόνο πραγματικό στοιχείο με το οποίο αποδεικνύεται σε ποια χώρα παράχθηκε το νωπό γάλα.
Αποκαλύψαμε τότε την απάτη όσον αφορά τον ισχυρισμό του Αποστόλου και στη συνέχεια του Αραχωβίτη, ότι δήθεν με το άρθρο 5 του νόμου 4492 υποχρεώνονται οι γαλακτοβιομήχανοι και οι καπιταλιστές που παράγουν τυριά να αναγράφουν στις συσκευασίες του γάλακτος, των τυριών και όλων των γαλακτοκομικών προϊόντων τη χώρα αρμέγματος. Ενδεικτικά αναφέρουμε δύο από τα πολλά άρθρα που δημοσιεύσαμε: https://www.eksegersi.gr/Επικαιρότητα/33615.Φανφαρονισμοί-Βορίδη-για-τις-παράνομες και https://www.eksegersi.gr/Επικαιρότητα/32656.Ενώ-η-αναγραφή-της-χώρας-αρμέγματος-του-γάλακτος.
Το μόνο που έκανε ο Βορίδης με το άρθρο 13 ήταν, στις παραγράφους 2, 3, 4, του άρθρου 5 του νόμου 4492, να προσθέσει στη λέξη «προέλευση» τη λέξη «γάλακτος». Ο Βορίδης νομίζει ότι απευθύνεται σε Χαχόλους που θα χάψουν τον ισχυρισμό του ότι με κινήσεις που αφήνουν στο απυρόβλητο το αντιαγροτικό τερατούργημα των Τσιπροκαμμένων θα καταπολεμήσει τις παράνομες μαζικές ελληνοποιήσεις γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
Αρθρο 10
Με το άρθρο αυτό ο Βορίδης και οι συντάκτες του νομοσχεδίου ασχολούνται με το πλαφόν που προβλέπεται στο φορομπηχτικό νόμο 3877/2010, όσον αφορά το ύψος των αποζημιώσεων που δικαιούνται οι αγρότες για τις ζημιές που παθαίνουν στην παραγωγή τους. Πρόκειται για παρονυχίδα μπροστά στις αντιαγροτικές διατάξεις του νόμου 3877. Επιγραμματικά: ο ΕΛΓΑ δεν παίρνει ούτε ένα ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό (δε χρηματοδοτήθηκε ποτέ, με το επιχείρημα ότι δήθεν νοθεύεται ο ανταγωνισμός) και δεν αποζημιώνει για όλες τις ζημιές που υφίστανται οι αγρότες στην παραγωγή τους. Είναι ένας φορομπηχτικός μηχανισμός σε βάρος των αγροτών, μέσω του οποίου θέλουν να επιταχύνουν το ξεκλήρισμα της φτωχής αγροτιάς (περισσότερο στο https://www.eksegersi.gr/issue/1039/Αγροτικά/34880.Δε-θα-τσιμπήσουν-το-«τυράκι»-οι-αγρότες).
Και μια επί τροχάδην αναφορά σε άλλες διατάξεις, στις οποίες θα επανέλθουμε:
Με το άρθρο 8 επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς και σε δασικές εκτάσεις. Ο πραγματικός λόγος είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε, ότι εναντίον δήμου της Αθήνας υποβλήθηκε μήνυση γιατί κατασκεύασε παράνομο καταφύγιο σε δασική έκταση και ότι πολλοί κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι έχουν κατασκευάσει παράνομα καταφύγια μέσα σε δάση και δασικές εκτάσεις.
Με το άρθρο 12 για την εισφορά του γάλακτος διαιωνίζεται το καθεστώς, οι γαλακτοβιομήχανοι να παίρνουν οι ίδιοι τα δείγματα από το γάλα που παραδίνουν οι κτηνοτρόφοι και όχι ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, όπως πρέπει, με το πρόσχημα ότι δεν έχει το αναγκαίο προσωπικό. Οι γαλακτοβιομήχανοι αυτό το εκμεταλλεύονται και οι επιπτώσεις στους κτηνοτρόφους είναι μεγάλη.
Με το άρθρο 7 δίνουν τη δυνατότητα σε καπιταλιστές που κατασκεύασαν κτίρια και εγκαταστάσεις σε γη υψηλής παραγωγικότητας δίπλα από το εθνικό και επαρχιακό δίκτυο (αφού προηγήθηκε τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ στις αρχές της δεκαετίας του 2000), που τώρα είναι κουφάρια, να τα αξιοποιήσουν με το πρόσχημα ότι θα χρησιμοποιηθούν από επιχειρήσεις που μεταποιούν αγροτικά προϊόντα. Πρόκειται κατά τη γνώμη μας για φωτογραφικές διατάξεις.
Τέλος: το πρώτο διάστημα που ανέλαβε το ΥΠΑΑΤ ο Βορίδης είχε υποσχεθεί στους 413 υπαλλήλους του πρώην ΕΘΙΑΓΕ, ότι θα βρει φόρμουλα για να μην επιστρέψουν το 1,5 εκατ. ευρώ. Τώρα, ξέχασε την υπόσχεση και με την παράγραφο 5 του άρθρου 6 ζητάει να του επιστρέψουν οι 413 εργαζόμενοι 1,5 εκατ. ευρώ.
Γεράσιμος Λιόντος