Μέχρι σήμερα η Ελλάδα έπρεπε να εφαρμόσει την κοινοτική οδηγία 36/2005, εξισώνοντας τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΑΕΙ-ΤΕΙ μ’ αυτά των περιβόητων Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ), που πουλάνε «πανεπιστημιακά πτυχία» σε συνεργασία με «πανεπιστήμια» του εξωτερικού. Η κυβέρνηση υποβαθμίζει το ζήτημα, υποστηρίζοντας ότι υπάρχει χρόνος τουλάχιστον μιας διετίας ακόμη, προκειμένου να υπάρξει τελεσίδικη απόφαση στις λαβυρινθώδεις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Δικαστήριου. Εξάλλου -λένε κυβερνητικοί παράγοντες- το ζήτημα αφορά επαγγελματικά δικαιώματα και όχι αναγνώριση πτυχίων.
Η δική μας άποψη για τα λεγόμενα επαγγελματικά δικαιώματα, ένα θέμα που εδώ και χρόνια ταλανίζει και την ελληνική εκπαίδευση, προκαλώντας συντεχνιακές αναδιπλώσεις και μέσα στο φοιτητικό κίνημα και διασπάσεις σε «ΑΕΙτζήδες» και «ΤΕΙτζήδες», έχει εκτεθεί κατ’ επανάληψη. Είμαστε από άποψη αρχών ενάντια στη σύνδεση της μόρφωσης με κάθε είδους επαγγελματικά δικαιώματα. Είμαστε υπέρ μιας ενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης (με την ουσιαστική σημασία των όρων «ενιαία» και «εκπαίδευση»), με ελεύθερη πρόσβαση όλων των απόφοιτων Λυκείου σ’ αυτή.
Ομως, η εφαρμογή της συγκεκριμένης κοινοτικής οδηγίας, στις συγκεκριμένες ελληνικές συνθήκες και υπό το φως ενός μεγάλου ζητήματος που ακόμα παραμένει διακυβευόμενο (κατάργηση του άρθρου 16 του συντάγματος), κάθε άλλο παρά αδιάφορη ή ήσσονος σημασίας είναι. Ανοίγει την κερκόπορτα προς την κατάργηση του άρθρου 16. Μπάζει από το παράθυρο τη νομιμοποίηση των πτυχίων που πουλάνε πανάκριβα οι «σχολάρχες» των ΚΕΣ. Νομιμοποιεί επί της ουσίας πτυχία τριετούς φοίτησης. Ενισχύει αυτό το κομμάτι της ιδιωτικής εκπαίδευσης, στέλνοντας ακόμα περισσότερο κόσμο στα «κλαμπάκια» των ΚΕΣ. Δημιουργεί τετελεσμένα, μια de facto κατάσταση η οποία σε ελάχιστα χρόνια θα καταστήσει εν τοις πράγμασι αναχρονισμό το άρθρο 16 του συντάγματος. Ακόμα κι αν δεν καταργηθεί, χάρη στην αντίσταση του φοιτητικού κινήματος (όπως όλα δείχνουν, δεν θα τους περάσει του Καραμανλή, του Γιωργάκη και του Βενιζέλου), θα καταστεί ανενεργό και κάποια στιγμή στο μέλλον θα καταργηθεί και τυπικά, χωρίς κανείς τότε να ενδιαφερθεί γι’ αυτό.
Μα δεν πρέπει να έχουν επαγγελματικά δικαιώματα δεκάδες χιλιάδες παιδιά που σπουδάζουν στα ΚΕΣ; Ψευτοδίλημμα. Στην αγορά εργασίας πρόσβαση έχουν όλοι. Το πραγματικό δίλημμα έχει να κάνει με το χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αν πάμε αρκετά χρόνια πίσω, θα θυμηθούμε ότι η πρώτη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κατήργησε τις ανώτερες ιδιωτικές σχολές και ενσωμάτωσε τους σπουδαστές τους στα ΤΕΙ. Καμάρωνε, μάλιστα, τότε γι’ αυτό. Ας καταργήσουν, λοιπόν, και τα ιδιωτικά «πανεπιστήμια» των ΚΕΣ και ας ενσωματώσουν τους σπουδαστές τους στα ΤΕΙ. Ας θεσπίσουν την ελεύθερη είσοδο όλων των αποφοίτων Λυκείων στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση και τότε οι λόγοι ύπαρξης των ΚΕΣ με τα πτυχία-μαϊμού θα εκλείψουν. Είναι ο numerus clausus, που αφήνει δεκάδες χιλιάδες παιδιά εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που τροφοδοτεί αυτά τα μαγαζάκια και φουσκώνει τις τσέπες των ιδιοκτητών τους.
Κανένας συντεχνιασμός περί επαγγελματικών δικαιωμάτων, λοιπόν, αλλά διεκδίκηση ενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης, με ελεύθερη πρόσβαση όλων των παιδιών σ’ αυτή. Ιδού η πρόκληση για το φοιτητικό κίνημα.
Π.Γ.