Στις 13 Απρίλη του 2024 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 55A ο νόμος 5102 με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Δράσεις δημόσιας υγείας – Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και άλλες διατάξεις». Χαρακτηρίζουμε ψευδεπίγραφο τον τίτλο του νόμου, γιατί όχι μόνο δεν ενισχύεται το ΕΣΥ, αλλά αντίθετα βαθαίνει και επιταχύνεται η ιδιωτικοποίησή του, ενώ θα επιχειρηθεί και νέα συρρίκνωση της δημόσιας δαπάνης για τα φάρμακα, αυτή τη φορά για τα ογκολογικά.
Η συζήτηση αυτού του νομοσχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής ξεκίνησε στις 26 Μάρτη, αλλά διακόπηκε επειδή την ίδια ημέρα κατατέθηκε πρόταση δυσπιστίας και ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτησή της. Από τις 26 μέχρι και τις 28 Μάρτη αναβλήθηκαν οι συνεδριάσεις όλων των Διαρκών Επιτροπών της Βουλής και έτσι η 1η συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων συνεχίστηκε την 1η Απρίλη. Στις 3 Απρίλη έγιναν η 2η κα η 3η συνεδρίαση και την Πέμπτη 4 Απρίλη έγινε η 4η συνεδρίαση, η λεγόμενη δεύτερη ανάγνωση, ενώ η συζήτηση και ψήφισή του στην Ολομέλεια της Βουλής έγινε σε δύο συνεδριάσεις, στις 11 και 12 Απρίλη.
Τα νοσοκομεία του ΕΣΥ παραδίνονται στους ιδιώτες
Μελετώντας αυτό το νομοσχέδιο και την απόφαση του Γεωργιάδη για τα απογευματινά χειρουργεία, που είχε δημοσιευτεί στις 5 Μάρτη (ΦΕΚ 1485 Β), δημοσιεύσαμε στις 27 Μάρτη άρθρο με τίτλο: Στόχος η παράδοση των χειρουργείων στους ιδιώτες εμπόρους της υγείας – Τροποποιούν δικό τους νόμο για να κάνουν πιο ελκυστική τη λειτουργία ιδιωτικών μαγαζιών από τους γιατρούς του ΕΣΥ. Παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα:
Διάταξη δικού της νόμου (άρθρο 10 ν. 4999/2022) τροποποιεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη, προκειμένου να κάνει πιο ελκυστική τη λειτουργία ιδιωτικών μαγαζιών από τους γιατρούς του ΕΣΥ. Είναι μια ακόμα κίνηση στη σκακιέρα της ιδιωτικοποίησης των νοσοκομείων του ΕΣΥ.
Η στρατηγική ιδιωτικοποίησης υλοποιείται και με τα απογευματινά χειρουργεία του χαρατσιού. Στόχος η παράδοση των χειρουργείων των νοσοκομείων του ΕΣΥ στους ιδιώτες εμπόρους της υγείας. Παρά την εκκωφαντική προπαγάνδα του ακροδεξιού και αδίστακτου νεοφιλελεύθερου Γεωργιάδη, που προσπαθεί να εξαπατήσει τον ελληνικό λαό, με τα απογευματινά χειρουργεία δεν υπάρχει περίπτωση να μειωθεί σημαντικά η ενιαία λίστα χειρουργείων των νοσοκομείων.
Στις ενιαίες λίστες των χειρουργείων έχουν συσσωρευτεί δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις, γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει την πολιτική των προκατόχων της να μη διορίζει μαζικά στα νοσοκομεία του ΕΣΥ μόνιμους και επικουρικούς γιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό και προσωπικό όλων των άλλων ειδικοτήτων, που είναι η μόνη λύση για να μειωθούν οι λίστες και ο χρόνος αναμονής…
Το επόμενο βήμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη μετά την αποτυχία του εγχειρήματος των απογευματινών χειρουργείων, θα είναι να αυξήσουν τα κίνητρα στους χειρουργούς των νοσοκομείων του ΕΣΥ, να νοικιάζουν χειρουργικά τραπέζια στους εμπόρους της υγείας που απασχολούν ιδιώτες χειρουργούς και να αυξήσουν το χαράτσι σε βάρος των ασθενών που θα χειρουργούνται στα απογευματινά χειρουργεία.
Αυτή η εξέλιξη είναι προδιαγεγραμμένη κι αυτό δεν αποτελεί αυθαίρετο συμπέρασμα. Προκύπτει από την τακτική της βαθμιαίας ιδιωτικοποίησης των νοσοκομείων του ΕΣΥ, που με μεθοδικότητα εφαρμόζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, πότε στο όνομα της αύξησης των μισθών των γιατρών του ΕΣΥ και πότε για να ξεμπλοκάρει δήθεν η Ενιαία Λίστα Χειρουργείων.
Οταν γράφαμε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη, μετά την αποτυχία του εγχειρήματος των απογευματινών χειρουργείων, θα προχωρούσε στο νοίκιασμα των χειρουργικών τραπεζιών των νοσοκομείων του ΕΣΥ σε ιδιώτες, δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε ότι θα προχωρούσε τόσο σύντομα στην εξαγγελία αυτού του μέτρου. Το έκανε ο Γεωργιάδης στην 3η συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, στις 3 Απρίλη.
Απαντήσαμε άμεσα σε αυτή την εξαγγελία του Γεωργιάδη, με άρθρο την επομένη, με τίτλο: Χειρουργεία ΕΣΥ: «Πωλείται όπως είναι επιπλωμένο – Ενοικίαση χειρουργείων σε ιδιώτες νομοθετεί ο Γεωργιάδης! Παραθέτουμε ένα εκτενές απόσπασμα από αυτό το άρθρο:
Η προδιαγεγραμμένη εξέλιξη, της παράδοσης των χειρουργείων των νοσοκομείων του ΕΣΥ στους ιδιώτες εμπόρους της Υγείας ήρθε πιο γρήγορα. Την προανήγγειλε ο Γεωργιάδης χτες, στην τρίτη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, που ολοκλήρωσε τη λεγόμενη πρώτη ανάγνωση του νομοσχέδιου.
Παίρνοντας το λόγο στην έναρξη της συνεδρίασης, ο ακροδεξιός-νεοφιλελεύθερος τηλεπλασιέ-τηλεμαϊντανός-υπουργός Υγείας, είπε (διατηρούμε τη σύνταξη των πρακτικογράφων της Βουλής):
«Επίσης επαναλαμβάνω ότι θα κάνω δεκτό το αίτημα και του Προέδρου του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου, κυρίου Εξαδάκτυλου, που τοποθετήθηκε για αυτό το θέμα πολύ έντονα και θα προσθέσω μέχρι την Ολομέλεια στο άρθρο 7, αν θυμάμαι καλά, που είναι το άρθρο το σχετικό με τη δυνατότητα παροχής ιδιωτικού έργου στους γιατρούς του ΕΣΥ, θα ζητήσω και θα συμπεριλάβουμε εξουσιοδοτική διάταξη για να μπορούνε με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις να μπορούν οι ιδιώτες γιατροί να συνάπτουν σχέσεις εργασίας με τα νοσοκομεία του ΕΣΥ επί πληρωμή, επί πληρωμή των ιδιωτών γιατρών στο νοσοκομείο, όχι αυτών που μαζί με το μπλοκάκι. Σήμερα, μπορούν να προσλάβουν ιδιώτη γιατρό με μπλοκάκι αν κάπου υπάρχει ελλείπουσα θέση, την ζητά η διοίκηση, εγκρίνουμε την πίστωση και τον προσλαμβάνουν. Δεν εννοούμε αυτό. Εννοούμε να μπορεί ένας ιδιώτης χειρουργός να πληρώνουν και να χειρουργεί με την χειρουργική του ομάδα μέσα σε ένα χειρουργικό τραπέζι ενός νοσοκομείου. Εδώ θα βάλουμε την εξουσιοδοτική διάταξη όπως κάναμε για τα επόμενα χειρουργεία και οι όροι και προϋποθέσεις θα εξειδικευτούν σε Κοινή Υπουργική Απόφαση».
Οπως αντιλαμβάνεστε, ο Εξαδάκτυλος λειτούργησε σαν «λαγός». Εκανε μια πρόταση και ο Γεωργιάδης την υιοθέτησε ασμένως, χωρίς να έχει προηγηθεί έστω μια προσχηματική διαβούλευση για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, όπως είναι η παραχώρηση των χειρουργείων των δημόσιων νοσοκομείων σε ιδιώτες».
Καθώς η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής είχε οριστεί για την Πέμπτη 11 Απρίλη, ο Γεωργιάδης και οι συναρμόδιοι υπουργοί όφειλαν να καταθέσουν τροπολογία το αργότερο τις πρωϊνές ώρες της Δευτέρας 8 Απρίλη. Σκόπιμα ο Γεωργιάδης δεν το έκανε και προσπάθησε μέσω της διαδικασίας των Νομοτεχνικών Βελτιώσεων, που κατέθεσε για λογαριασμό του η Αγαπηδάκη, να αποφύγει την κατάθεση τροπολογίας.
Αναλυτικά γι’ αυτό το θέμα στο άρθρο μας με τίτλο: Απογευματινά χειρουργεία σε ιδιώτες: Με τη γίδα στην πλάτη πιάστηκε ο Γεωργιάδης – Τον διευκόλυνε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚΙΝΑΛ Μ. Κατρίνης.
Πολύχρονη γκεμπελίστικη προπαγάνδα για την «πολυφαρμακία»
Διαχρονικά, οι κυβερνήσεις όλων των χρωμάτων, προτού αρχίσουν μια νέα φάση συρρίκνωσης της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης για την εργατική τάξη και τη φτωχολογιά της πόλης και του χωριού, ανέσυραν πάντα από το ιδεολογικό τους οπλοστάσιο τη θεωρία της μεγάλης και άσκοπης πολυφαρμακίας. Τα Μέσα Μαζικής Παραπληροφόρησης διεκπεραίωναν εργολαβικά αυτή τη γκεμπελίστικη προπαγάνδα.
Από το 2009 αντιπαλεύουμε αυτή την αισχρή προπαγάνδα. Από τα πολλά άρθρα που έχουμε δημοσιεύσει επιλέξαμε τέσσερα και παραθέτουμε τα λινκ τους και αποσπάσματα απ’ αυτά:
Διαχωρισμός Υγείας-Σύνταξης: Η Υγεία από τις τσέπες των εργαζόμενων (11.7.2009):
Το ασφαλιστικό ξανανοίγει αιφνιδιαστικά η κυβέρνηση, προωθώντας μες στο κατακαλόκαιρο νομοθετική ρύθμιση (είναι έτοιμη, ανακοίνωσαν Καραμανλής και Πετραλιά) για το διαχωρισμό των κλάδων Υγείας και Σύνταξης του ΙΚΑ. Φυσικά, θα πρόκειται για πλήρη διαχωρισμό, για δημιουργία δυο διαφορετικών Ταμείων, αφού ως κλάδοι και τώρα είναι διαχωρισμένοι.
Αυτό είναι το πρώτο βήμα για γενικότερες ανατροπές στο χώρο της Υγείας για τους ασφαλισμένους όλων των Ταμείων. Η αρχή γίνεται από το ΙΚΑ, που αποτελεί το μεγαλύτερο Ταμείο και πολλές φορές έχει χρησιμοποιηθεί ως πιλότος. Ισως, το νομοσχέδιο που θα καταθέσει η κυβέρνηση να θεσπίζει και την περιβόητη «κάρτα δαπανών υγείας». Ενα είδος τηλεκάρτας, μέσω της οποίας ο ασφαλισμένος θα πιστώνεται ένα ποσό δαπανών κατ’ έτος κι αν το ξεπεράσει θα πρέπει να πληρώνει από την τσέπη του ή να τρέχει σε επιτροπές και επιτροπούλες για να πείσει τους βαριεστημένους γραφειοκράτες ότι ό-ντως δικαιούται περισσότερη πίστωση λόγω έκτακτων αναγκών.
Εννοείται πως το κράτος δεν θα δίνει δεκάρα τσακιστή για τις δαπάνες Υγείας, αφού το 1% του ΑΕΠ ετησίως, στο οποίο περιορίζεται η κρατική συμμετοχή στα έσοδα του ΙΚΑ, θα πηγαίνει ολόκληρο στον κλάδο σύνταξης, ο οποίος βρίσκεται επίσης στα όρια της κατάρρευσης, καθώς τα έσοδα μειώνονται δραματικά (λόγω απολύσεων, εισφοροδιαφυγής, μείωσης του ΑΕΠ, άρα μείωσης της κρατικής συμμετοχής) και οι δαπάνες παραμένουν στα ίδια επίπεδα (δυστυχώς για τους καπιταλιστές, δεν έχει βρεθεί μέθοδος ευθανασίας για τους συνταξιούχους).
Είναι σίγουρο ότι η κυβέρνηση θα επιστρατεύσει και πάλι τα γνωστά περί πολυφαρμακίας και συνταγών-μαϊμούδων, για να δικαιολογήσει τα αντιασφαλιστικά της μέτρα. Ηδη, ορισμένα κυβερνητικά παπαγαλάκια άρχισαν να μιλούν για «υπέρογκες δαπάνες, πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο» κ.λπ. Ας μας δώσουν, όμως, στατιστικά στοιχεία για την κατά κεφαλήν κατανάλωση φαρμάκων από τους έλληνες ασφαλισμένους και όχι στοιχεία για την κατά κεφαλήν δαπάνη, γιατί η δαπάνη δεν σημαίνει υποχρεωτικά πολυφαρμακία και ψευδή κατανάλωση φαρμάκων, αλλά μπορεί να σημαίνει και πολύ μεγάλες τιμές.
Εμείς που παρακολουθούμε χρόνια το θέμα, έχουμε δει μόνο μια τέτοια μελέτη, το μακρινό 1996. Πρόκειται για μια μελέτη του ΙΟΒΕ (Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) για την ελληνική φαρμακοβιομηχανία, η οποία αποκάλυψε ότι αιτία για τη διόγκωση της φαρμακευτικής δαπάνης δεν είναι η υπερκατανάλωση φαρμάκων, αλλά οι τρομακτικές υπερτιμολογήσεις στις τιμές των φαρμάκων και η συνεργασία κράτους-φαρμακοβιομηχανιών, που έσπρωξε ακόμα και τους ντόπιους φαρμακοβιομήχανους να παρατήσουν την παραγωγή και να το ρίξουν στις εισαγωγές.
Η μελέτη εκείνη απέδειξε:
α) Οτι δεν υπήρξε καμιά υπερκατανάλωση φαρμάκων, δεδομένου ότι η μέση ετήσια αύξηση σε κατανάλωση ήταν 2,84%. Συγκριτικά, η Ελλάδα έπεσε από την 11η στη 14η θέση σε κατά κεφαλήν κατανάλωση φαρμάκων στη Δ. Ευρώπη.
β) Οτι δεν υπήρξε υπερσυνταγογράφηση, δεδομένου ότι ο αριθμός συνταγών ανά ασθενή σημείωσε μικρή κάμψη.
γ) Οτι η φαρμακευτική δαπάνη αυξήθηκε με δεκαπλάσιο ρυθμό σε σχέση με την αύξηση της κατανάλωσης. Συγκεκριμένα, η μέση ετήσια αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης ήταν 28,58%, όταν η κατανάλωση αυξανόταν μόνο κατά 2,84%!
Το τελευταίο στοιχείο δεν ξαναεμφανίστηκε σε μελέτη του ΙΟΒΕ. Είδαμε τις μελέτες του 2001 και του 2004. Δεν παρουσιάζουν στοιχεία για την αύξηση της κατανάλωσης και την αύξηση της δαπάνης. Ο λόγος είναι ευνόητος. Θέλουν να κρύψουν το μεγάλο πλιάτσικο σε βάρος των ασφαλιστικών ταμείων εκ μέρους των πολυεθνικών του φαρμάκου και των ντόπιων φαρμακέμπορων συνεργατών τους. Πλιάτσικο που γίνεται με πλήρη κάλυψη από τις κυβερνήσεις. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ενώ το 1987 τα εγχωρίως παραγόμενα φάρμακα αποτελούσαν το 75% του συνόλου και τα εισαγόμενα το 18% (το υπόλοιπο 7% είναι φάρμακα που παράγονται έξω και συσκευάζονται εδώ), το 2003 οι όροι αντιστράφηκαν. Τα εγχωρίως παραγόμενα αποτελούσαν το 19% και τα εισαγόμενα το 70%! Η σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ για το 2004 αναφέρει: «Η πλήρης αντιστροφή των μεριδίων αποδίδεται κυρίως στην ευνοϊκή τιμολογιακή μεταχείριση των δεύτερων έναντι των πρώτων». Δηλαδή, οι κυβερνήσεις πριμοδοτούν τιμολογιακά τα εισαγόμενα φάρμακα και οι φαρμακοβιομήχανοι, που ενδιαφέρονται μόνο για το μέγιστο κέρδος, το ‘ριξαν στις εισαγωγές και γδέρνουν τα ασφαλιστικά ταμεία και το λαουτζίκο.
Η ληστρική πολιτική των φαρμακοβιομηχάνων και εισαγωγέων είναι, λοιπόν, η αποκλειστική αιτία για τις εκρηκτικές αυξήσεις της φαρμακευτικής δαπάνης. Οι κυβερνήσεις, όμως, αντί να βάλουν χέρι σ’ αυτούς τους ληστές, προωθούν συνεχώς μέτρα που ως μόνο αποτέλεσμα έχουν να μεταφέρουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της φαρμακευτικής δαπάνης στους ίδιους τους ασφαλισμένους, εργαζόμενους και συνταξιούχους. Η σημερινή κυβέρνηση ετοιμάζει ένα ακόμη, κρίσιμο χτύπημα.
Αιτία της αυξημένης δαπάνης το κερδοσκοπικό όργιο των φαρμακοβιομηχάνων (18.7.2009):
Ηλεκτρονική συνταγογράφηση – Μαχαίρι στους ασφαλισμένους, άθικτα τα κέρδη των εταιριών (6.11.2010):
Την Τρίτη 2 Νοέμβρη [2010], ολοκληρώθηκε η συζήτηση του περιβόητου νομοσχέδιου για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση των φαρμάκων, με την ψήφιση και κατ’ άρθρο. Σε λίγες μέρες θα ψηφιστεί και στο σύνολό του και θα γίνει νόμος του κράτους. Από τις αρχές του χρόνου, το νομοσχέδιο αυτό είχε διαφημιστεί πάρα πολύ από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, σαν το μαγικό ραβδί με το οποίο θα μειωθούν δήθεν κατά 1δισ. ευρώ οι δαπάνες για τα φάρμακα, χωρίς να γίνουν περικοπές στη φαρμακευτική περίθαλψη των εργαζόμενων και χωρίς να υποχρεωθούν οι εργαζόμενοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη προκειμένου να έχουν πλήρη φαρμακευτική περίθαλψη, σύμφωνα με την ιατρική επιστήμη.
Οπως είναι γνωστό, τα νομοσχέδια που κατατίθενται στη Βουλή για ψήφιση συνοδεύονται από εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), στις οποίες, εκτός των άλλων, καταγράφονται και οι οικονομικές επιπτώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό και στους προϋπολογισμούς των φορέων, στους οποίους αναφέρονται οι διατάξεις του νομοσχεδίου. Στην προκειμένη περίπτωση, το ΓΛΚ δεν ρισκάρει να χρεωθεί την κυβερνητική εκτίμηση, ότι δηλαδή οι φαρμακευτικές δαπάνες θα μειωθούν κατά 1 δισ. ευρώ το χρόνο. Ετσι, στην έκθεσή του αναφέρει.
«Β. Επί των προϋπολογισμών των Φορέων και Κλάδων Κοινωνικής Ασφάλισης… 2. Ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης από την συστηματικότερη παρακολούθηση και διασταύρωση των στοιχείων που αφορούν στην φαρμακευτική συνταγογράφηση και στα παραπεμπτικά των ιατρικών πράξεων. Το ύψος της εξοικονόμησης δεν μπορεί να προσδιοριστεί επακριβώς» (η επισήμανση δική μας).
Οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΓΛΚ κρατούν επιφυλάξεις και αρνούνται να μετατραπούν σε κυβερνητικά παπαγαλάκια γιατί γνωρίζουν: Πρώτον, την πρακτική των «φαρμακοτρίφτηδων» να υποκαθιστούν φτηνά με ακριβά φάρμακα και την κυβερνητική τακτική να νομιμοποιεί αυτή την πρακτική. Πρακτική που είναι γνωστή και στους κυβερνητικούς βουλευτές και που δεν την ακουμπάει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μολονότι προκλήθηκε το προηγούμενο διάστημα και από κυβερνητικούς βουλευτές να πάρει μέτρα εναντίον της. Δεύτερον, ότι θα γίνουν περικοπές στη φαρμακευτική αγωγή των ασφαλισμένων, οι οποίοι θ’ αναγκαστούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη (όχι μόνο για τα φάρμακα), παρά τις αντίθετες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις. Αυτή η ιστορία έχει ήδη αρχίσει εδώ και καιρό με την εξαίρεση σημαντικών φαρμάκων (αναλγητικά, ασπιρίνες, κ.ά.) από τη συνταγογράφηση, που τα έχει ανάγκη η εργαζόμενη κοινωνία και αναγκάζεται να τα πληρώσει από την τσέπη της.
Φαρμακευτική Δαπάνη: Με πρόσχημα την πολυφαρμακία εκτινάχτηκε η επιβάρυνση του ελληνικού λαού (10.3.2018):
Οι κυβερνήσεις αξιοποίησαν τη θεωρία της υπερκατανάλωσης («πολυφαρμακία») και άρχισαν να βγάζουν φάρμακα από τη λίστα, προκειμένου να μην «επιβαρύνεται» το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία με τη δαπάνη αγοράς τους, αλλά αποκλειστικά οι εργαζόμενοι. Τα εισαγωγικά στη λέξη «επιβαρύνεται» μπήκαν για να υπενθυμίσουν ότι η εργατική τάξη, ως παραγωγός του πλούτου που καρπώνεται η αστική τάξη μέσω της υπεραξίας, δικαιούται δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη (και όχι μόνο). Δημιούργησαν έτσι τα ΜΗΣΥΦΑ (Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα), τα οποία βγήκαν εκτός της Συνταγογραφούμενης Λίστας Φαρμάκων.
Η δαπάνη από την κατανάλωση αυτών των φαρμάκων βαραίνει αποκλειστικά την εργατική τάξη και τους εργαζόμενους. Η «Λίστα» φτιάχτηκε αποκλειστικά για να μειωθεί δραστικά η λεγόμενη δημόσια δαπάνη. Δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία για τη δαπάνη των ΜΗΣΥΦΑ, ούτε από δημόσιες υπηρεσίες ούτε από τις κλαδικές μελέτες του ΙΟΒΕ για το φάρμακο, προφανώς για να μη γίνει φανερή η μεγάλη επιβάρυνση στο βαλάντιο των εργαζόμενων και των συνταξιούχων από την αγορά των ΜΗΣΥΦΑ.
Τα μόνα στοιχεία που υπάρχουν για την κατανάλωση φαρμάκων από εργαζόμενους και συνταξιούχους είναι αυτά που καταγράφουν τη συμμετοχή τους στην αγορά φαρμάκων της Συνταγογραφούμενης Λίστας. Αν είχαμε στοιχεία και από τη Λίστα ΜΗΣΥΦΑ, θα μπορούσαμε να δούμε διαχρονικά το μέγεθος της ληστείας που συντελέστηκε σε βάρος των εργαζόμενων και των συνταξιούχων. Επίσης, θα μπορούσαμε να αποδείξουμε ότι είναι κάλπικος ο ισχυρισμός (που προβάλλεται ακόμα και σήμερα) ότι στην Ελλάδα έχουμε υπερκατανάλωση φαρμάκων.
Η μείωση της λεγόμενης δημόσιας δαπάνης δεν προήλθε από κάποια ουσιαστική μείωση των τιμών των φαρμάκων, αλλά κυρίως από τη μεγάλη επιβάρυνση της λεγόμενης ιδιωτικής δαπάνης, δηλαδή της δαπάνης που πληρώνουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι. Με μια σύντομη επισκόπηση στις εγκεκριμμένες τιμές φαρμάκων, διαπιστώσαμε ότι είναι εξαιρετικά υψηλές οι τιμές των φαρμάκων πολλών εταιριών και όχι μόνο της NOVARTIS.
Οι Πίνακες που δημοσιεύουμε χρησιμοποιούν στοιχεία από τη Μελέτη του ΙΟΒΕ για το φάρμακο το 2017. Τα στοιχεία αυτά αφορούν αποκλειστικά την αγορά φαρμάκων της Συνταγογραφούμενης Λίστας και όχι την αγορά των φαρμάκων συνολικά. Διευκρινίζουμε ότι στον Πίνακα 1 δεν υπάρχουν στοιχεία για τη συμμετοχή των ασφαλισμένων τα έτη 2009, 2010 και 2011, γιατί δεν υπήρχαν στη μελέτη του ΙΟΒΕ.
Οι βασικές διαπιστώσεις είναι:
♦ Στη δημόσια δαπάνη για την αγορά φαρμάκων της Συνταγογραφούμενης Λίστας συμπεριλαμβάνεται και η συμμετοχή των εργαζόμενων και συνταξιούχων.
♦ Η δημόσια δαπάνη, από 4,8 δισ. ευρώ το 2009 πέφτει στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2015. Από αυτά τα 2 δισ. ευρώ τα 0,7 δισ. είναι συμμετοχή εργαζόμενων και συνταξιούχων.
♦ Η ετήσια δημόσια δαπάνη για την ατομική κατανάλωση, από 430 ευρώ το 2009 έπεσε στα 181 ευρώ το 2015. Οπως προαναφέρθηκε, στη δαπάνη αυτή δε συμπεριλαμβάνεται η δαπάνη για την κατανάλωση φαρμάκων της Λίστας των ΜΗΣΥΦΑ.
Η πτώση αυτή είναι τεράστια. Οπως διαπιστώνουμε από τον Πίνακα 2, η Ελλάδα βρίσκεται στη 15η θέση των 22 κρατών της ΕΕ. Με 181 ευρώ κατά κεφαλήν δημόσια δαπάνη, είναι πολύ κάτω από τον ευρωενωσίτικο μέσο όρο (292 ευρώ). Κατά τα άλλα, έχουμε… υπερκατανάλωση φαρμάκων!
Καταλήστευση των ασφαλισμένων
Με το άρθρο 35 του νόμου 3918/2011, που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με υπουργό Υγείας τον Α. Λοβέρδο, ο ΕΟΠΥΥ έπαψε να καταβάλλει το 90% ή το 75% της λιανικής τιμής του φαρμάκου. Ετσι έχουμε δύο τιμές στο φάρμακο, τη λιανική τιμή και την τιμή αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ, με αποτέλεσμα ο ασφαλισμένος να καταβάλλει ως συμμετοχή σημαντικά περισσότερο από το 10% ή το 25% επί της λιανικής τιμής για την αγορά ενός φαρμάκου.
Εδώ πρέπει να κάνουμε αυτοκριτική, γιατί καθυστερημένα διαπιστώσαμε την ψαλίδα ανάμεσα σε αυτές τις δυο τιμές, που εξακολουθούν να επιβαρύνουν το βαλάντιο των εργαζόμενων και συνταξιούχων. Η επιβάρυνση αυτή είναι προσθετική στις άλλες επιβαρύνσεις που αναφέραμε παραπάνω και έτσι η καταλήστευση εργαζόμενων και συνταξιούχων είναι πιο βαριά.
Η άποψή μας είναι ότι οι εργάτες και εργαζόμενοι δεν πρέπει να καταβάλλουν τίποτα για την αγορά των φαρμάκων, καθώς η εργατική τάξη παράγει την υπεραξία που καρπώνονται οι κεφαλαιοκράτες.
Ο Γεωργιάδης, ως υπουργός Υγείας της κυβέρνησης Σαμαροβενιζέλων, με απόφασή του που δημοσιεύτηκε στις 20 Μάη του 2014 (ΦΕΚ 1276 Β) είχε ορίσει ότι: «Το ποσόν που ο ασθενής καλύπτει πέραν της θεσμοθετημένης συμμετοχής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των 50 ευρώ ανά μοναδιαίο σκεύασμα» (δηλαδή για κάθε φάρμακο).
Στις 16 Φλεβάρη του 2016, δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ (335 Β) απόφαση του Ξανθού, ως υπουργού Υγείας των Τσιπροκαμμένων, με την οποία μειώθηκε η διαφορά της τιμής αποζημίωσης από τη λιανική τιμή από 50 σε 20 ευρώ. Την παραθέτουμε: «Το ποσό που ο ασθενής καλύπτει πέραν της θεσμοθετημένης συμμετοχής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των 20 ευρώ ανά μοναδιαίο σκευάσμα».
Η μείωση του πλαφόν της διαφοράς (νταβατζιλίκι θα το λέγαμε σε απλά ελληνικά) από 50 σε 20 ευρώ δεν άρεσε στην κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ο Πλεύρης, όταν ήταν υπουργός Υγείας, πήρε εντολή να την καταργήσει (άρθρο 5 υπουργικής απόφασης που δημοσιεύτηκε στις 18 Ιούλη του 2022, ΦΕΚ 3746 Β). Παραθέτουμε τη διάταξη (η έμφαση δική μας): «Οταν επιλέγεται φάρμακο με λιανική τιμή υψηλότερη από την τιμή αποζημίωσης, όπως έχει προκύψει από τον ως άνω υπολογισμό του άρθρου 4, τότε ο ασθενής καλύπτει εκτός από την προβλεπόμενη θεσμοθετημένη συμμετοχή, το σύνολο της διαφοράς μεταξύ της αποζημίωσης και της λιανικής τιμής του φαρμάκου».
Ο Πλεύρης αποφάσισε να τροποποιήσει την απόφαση του Ξανθού, προφανώς, είτε επειδή διαπίστωσε ότι η διαφορά ανάμεσα στη λιανική τιμή του φαρμάκου και στην τιμή αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ ήταν μεγαλύτερη από 20 ευρώ, είτε γιατί ήθελε να μεγαλώσει η διαφορά των 20 ευρώ με σκοπό τη μείωση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης σε βάρος της δαπάνης που καταβάλλουν οι ασθενείς για την αγορά των φαρμάκων.
Στις 16 του περασμένου Φλεβάρη, ο Γεωργιάδης με απόφασή του (ΦΕΚ 1126 Β) κατήργησε την απόφαση Πλεύρη του 2022, με την οποία δεν προβλεπόταν πλαφόν στη διαφορά της λιανικής τιμής από την τιμή αποζημίωσης και επανέφερε το πλαφόν της διαφοράς στα 20 ευρώ για κάθε φάρμακο.
Στα γενόσημα φάρμακα η τιμή αποζημίωσης ταυτιζόταν με τη λιανική τιμή. Με την ίδια απόφασή του ο Γεωργιάδης καθιέρωσε διαφορά 3 ευρώ για κάθε γενόσημο φάρμακο. Συνεπώς, η προπαγάνδα των Μέσων Μαζικής Παραπληροφόρησης, ότι ο Γεωργιάδης έβαλε κόφτη στις αυξήσεις στα γενόσημα φάρμακα, είναι ψευδής. Παραθέτουμε την απόφαση Γεωργιάδη: «Το ποσόν που ο ασθενής καλύπτει πέραν της θεσμοθετημένης συμμετοχής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των 20 ευρώ ανά μοναδιαίο σκεύασμα (σ.σ. για κάθε φάρμακο, on και off pantet) και ειδικότερα για γενόσημα φάρμακα δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των 3 ευρώ ανά μοναδιαίο σκεύασμα».
Οσον αφορά τα φάρμακα on και off pantet, ο Γεωργιάδης επανέφερε την απόφαση Ξανθού του 2016. Φαίνεται πως η απόφαση Πλεύρη για αύξηση του πλαφόν της διαφοράς της λιανικής τιμής από την τιμή αποζημίωσης στα 50 ευρώ προκάλεσε μεγάλη δυσαρέσκεια και γι’ αυτό ο Γεωργιάδης επανέφερε την απόφαση Ξανθού.
Και πάλι, όμως, η επιπλέον επιβάρυνση μέχρι 20 ευρώ, πέραν της θεσμοθετημένης συμμετοχής του 10% ή του 25% της τιμής αποζημίωσης για κάθε φάρμακο, αποτελεί δυσβάσταχτο βάρος για την εργατική τάξη και τη φτωχολογιά της πόλης και του χωριού, γιατί απλούστατα η πλειοψηφία των φαρμάκων που συνταγογραφούνται είναι τα on και off pantet και όχι τα γενόσημα.
«Εξορθολογισμός» στα φάρμακα για καρκινοπαθείς
Το γεγονός ότι ήδη εργαζόμενοι και συνταξιούχοι πληρώνουν από την τσέπη τους βαρύ χαράτσι για να προμηθεύονται τα απαραίτητα φάρμακά τους αφήνει παγερά αδιάφορο τον Γεωργιάδη. Ετσι, στο νόμο 5102/2024 συμπεριέλαβε διατάξεις για να πετύχει τον λεγόμενο «εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης», που δεν είναι τίποτα άλλο από νέα μείωση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης.
Σύμφωνα με την περίπτωση δ του άρθρου 1 του νόμου 5102, ένας από τους σκοπούς του άρθρου αυτού είναι ο λεγόμενος εξορθολογισμός της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης. Ομως ο Γεωγιάδης έδωσε εντολή στους συντάξαντες το νόμο 5102 να αποφύγουν την παραμικρή αναφορά σε εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, στο άρθρο 17 αυτού τον νόμου, που έχει τίτλο: «Δείκτες Ελέγχου Συνταγογράφησης Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας – Τροποποίηση άρθρου 93 ν. 4472/2017».
Την 1η Απρίλη, όταν συνεχίστηκε η συζήτηση αυτού του νομοσχέδιου στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων (1η συνεδρίαση), ο Γεωργιάδης, αναφερόμενος στο άρθρο 17, είπε ανοιχτά ότι θα γίνει εξορθολογισμός της φαρμακευτικής δαπάνης. Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα από τα πρακτικά της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων (η έμφαση δική μας):
«Αρθρο 17. Προβλέπει τη διαδικασία ελέγχου της συνταγογράφησης με σκοπό τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης μέσω χρήσης δεικτών. Γιατί το κάνουμε αυτό; Πάλι σήμερα είδα ένα πρωτοσέλιδο ότι κόβει τα φάρμακα για καρκινοπαθείς ο Γεωργιάδης. Παλαβός είμαι; Πώς τα γράφουν αυτά και δημιουργούν ανησυχία στους ασθενείς χωρίς λόγο; Δεν το σκέφτονται ότι θα το διαβάσει ένας άνθρωπος και θα φοβηθεί; Ολα για τους ψήφους στην αντιπολίτευση;».
Αδίστακτος, όπως, πάντα, δε δίστασε να πει ένα ακόμα ψέμα, κατηγορώντας για ψευδή ισχυρισμό ένα πρωτοσέλιδο εφημερίδας. Την 1η Απρίλη που στη Βουλή παρίστανε τον θιγμένο από τα… ψέματα που διάβαζε αναφορικά με τις προθέσεις του, έδινε συνέντευξη στο Action 24. Ρωτήθηκε δύο φορές για την συνταγογράφηση ογκολογικών φαρμάκων:
Κακούσης: Μισό λεπτάκι. Εδώ λέει κάτι συγκεκριμένο η εφημερίδα. Λέει ότι εσείς πήγατε στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ), το οποίο έγινε, και εκεί είπατε ότι οι Ογκολόγοι σας διαβεβαιώνουν ότι σε τρεις από τους τέσσερις ασθενείς συνταγογραφούνται φάρμακα που δεν χρειάζονται.
Γεωργιάδης: Οι τρεις από τους τέσσερις μπορεί να είναι υπερβολή, πάρα πολλοί ναι…
Λιβαθινού: Αρα δεν κόβονται τα φάρμακα (σ.σ: μετά την επίθεση του Γεωργιάδη, αυτή πειθάρχησε και αναπαρήγαγε τα λεγόμενά του).
Γεωργιάδης: Δεν κόβονται τα φάρμακα. Το ότι όμως επισήμως η επιστημονική κοινότητα των γιατρών λέει ότι πρέπει να υπάρχει ένας μεγαλύτερος έλεγχος στην συνταγογράφηση ορισμένων πολύ ακριβών φαρμάκων, γιατί σε πολλές περιπτώσεις, κατά την γνώμη τους, τα φάρμακα που γράφονται δεν έπρεπε να γράφονται, αυτό δεν είναι του υπουργού.
Η πλήρης απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης Γεωργιάδη στο Action 24, στους δημοσιογράφους Γιώργο Κακούση και Αννα Λιβαθινού, την 1η Απρίλη από 2:05 μέχρι 5:11:
Georgiadis_Action24_1-4-24Τον Γεωργιάδη άδειασε με Δελτίο Τύπου, η Εταιρία Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδας (ΕΟΠΕ), που τόνισε ότι «η χρήση των ογκολογικών φαρμάκων από τους παθολόγους ογκολόγους γίνεται με ορθολογικό τρόπο, για τη βέλτιστη αντιμετώπιση των ασθενών μας και σε εφαρμογή των διεθνών και ελληνικών κατευθυντήριων οδηγιών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων, όπως έχουν δημοσιευθεί και επικυρωθεί από την Πολιτεία» (η έμφαση δική μας).
Παραθέτουμε ολόκληρο το Δελτίο Τύπου της ΕΟΠΕ:
ETAIRIA_OGKOLOGON_PATHOLOGONΟ ακροδεξιός-νεοφιλελεύθερος Γεωργιάδης, προχώρησε στον πιο απροκάλυπτο και ωμό γκεμπελισμό, φτάνοντας στο σημείο να βάλει στο στόμα της ΕΟΠΕ τα δικά του ψέματα, ότι δήθεν οι ογκολόγοι γράφουν σε πάρα πολλούς φάρμακα που δεν έπρεπε να γράφονται. Προσπαθεί έτσι να δημιουργήσει κλίμα αποδοχής της ρύθμισης που ετοιμάζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ρύθμιση μείωσης της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης στα ογκολογικά φάρμακα.
Είναι γνωστό πως τα ογκολογικά φάρμακα είναι πολύ ακριβά. Ομως είναι ογκολογικά, φάρμακα για ασθενείς που δίνουν μάχη με τον καρκίνο. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δε θα τολμήσει να κόψει τα φάρμακα που σύμφωνα με τον Γεωργιάδη «δεν έπρεπε να γράφονται» (τα τρία στα τέσσερα ή τα «πάρα πολλά»). Επειδή στα ογκολογικά φάρμακα δεν υπάρχει συμμετοχή από τους ασθενείς και η λιανική τιμή ταυτίζεται με την τιμή αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα επιχειρήσει να βάλει συμμετοχή και στα ογκολογικά φάρμακα.