Αφού η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τα τερτίπια της δεν μπόρεσε να κάμψει τον αγώνα των καλλιτεχνών, που κάθε μέρα γίνεται όλο και πιο έντονος και αποφασιστικός, με τον τόνο να δίνουν ιδιαίτερα οι καταλήψεις του Εθνικού Θεάτρου, του ΚΘΒΕ, του Δημοτικού Θεάτρου Απόλλων Πάτρας και προπαντός οι παραιτήσεις των καθηγητών των Ανώτερων Δραματικών Σχολών του Εθνικού και του ΚΘΒΕ, το ρόλο του κυματοθραύστη ανέλαβε να παίξει το ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου.
Εναν βρόμικο ρόλο πάνω στην κορύφωση του αγώνα, που έχει οδηγήσει την κυβέρνηση των α(χ)ρίστων σε μεγάλο πανικό.
Με μια πολύ ύπουλη ανακοίνωση, που χτυπά «μια στο καρφί και μια στο πέταλο», το ΔΣ του Εθνικού ουσιαστικά καλεί τους καλλιτέχνες σε υποχώρηση. Καλεί σε υποχώρηση, τώρα που αυτοί πρέπει να δείξουν αντοχή και αποφασιστικότητα, για να καμφθεί η κυβέρνηση, που είναι πανικόβλητη και απονομιμοποιημένη στα μάτια όχι μόνο του καλλιτεχνικού κόσμου, αλλά και ολόκληρης της εργαζόμενης κοινωνίας.
Εκεί ακριβώς παραπέμπουν οι αναφορές για «αποκλιμάκωση της φόρτισης» και για «διάλογο» με τους καλλιτέχνες και σπουδαστές που κατέλαβαν την κεντρική σκηνή του Εθνικού (κτίριο Τσίλερ) και το Rex. Φοβούνται κλιμάκωση του αγώνα και εξάπλωση των καταλήψεων, στις οποίες εμβληματικό ρόλο έχει η κατάληψη του Εθνικού Θεάτρου.
Το ΔΣ δεν διστάζει να εκτοξεύσει και ευθεία απειλή κατά των καταληψιών, την οποία αφήνει να αιωρείται πάνω από τα κεφάλια τους, υπονοώντας ότι μπορεί να μπει στη διαδικασία να καλέσει ακόμη και τις δυνάμεις καταστολής: «Οσο η μορφή της παραμένει ειρηνική (σ.σ. της κατάληψης), το Εθνικό Θέατρο κρίνει ορθό να μην διαρρήξει την ενότητα της θεατρικής κοινότητας με οποιαδήποτε ενέργεια».
Αυτή είναι η ουσία της ανακοίνωσης του ΔΣ, που θυμήθηκε τώρα, έπειτα από 50 και πλέον ημέρες αγωνιστικών κινητοποιήσεων, να «αποκτήσει φωνή».
Ολα τα υπόλοιπα, που αναφέρονται στην ανακοίνωση, λέγονται για να καλύψουν αυτήν την επαίσχυντη στάση και δεν θα μπορούσαν, άλλωστε να αποσιωποιηθούν. Eξηγούμαστε:
- Καταρχάς, το ΔΣ δεν μπορούσε να κλείσει τα μάτια στην δυσμενή πραγματικότητα που διαμορφώνει για τα πτυχία των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους, το ΠΔ 85/2022 και η γνωστή τροπολογία. Θα ήταν σαν να αποδεχόταν αδιαμαρτύρητα την αυτοκτονία ενός ολόκληρου κόσμου. Γι’ αυτό και αναφέρει ότι «οι λύσεις που έχουν δοθεί έως σήμερα από την Πολιτεία δεν είναι επαρκείς» και ότι ανακύπτουν «μείζονα ζητήματα από την έκδοση του Π.Δ. 85/2022».
- Υποβιβάζει, όμως, σκόπιμα τα ζητήματα αυτά όταν θεωρεί ότι οι «λύσεις» που προωθούνται «δεν θεραπεύουν την ηθική απαξίωση της ανώτερης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης». H «ηθική απαξίωση» είναι το δευτερεύον, που αφορά το θυμικό των πληττόμενων καλλιτεχνών. Το πρωτεύον είναι αυτή καθαυτή η απαξίωση των τριετών απαιτητικών σπουδών τους, που εξομοιώνονται με το απολυτήριο Λυκείου και ο υποβιβασμός, η υπονόμευση της επαγγελματικής τους υπόστασης. Ο καλλιτέχνης εργάζεται, δημιουργεί όχι μόνο για να ικανοποιήσει μια εσωτερική του ανάγκη, αλλά και για να φάει και να εξασφαλίσει συνθήκες εργασιακές αξιοπρέπειας, που είναι απόλυτα συνυφασμένες και με τις σπουδές του (ο διαχωρισμός ακαδημαϊκότητας από τα επαγγελματικά δικαιώματα στην ανώτατη εκπαίδευση οδήγησε με μαθηματική ακρίβεια στην ανωτατοποίηση των κολλεγίων).
Αλλωστε υπάρχει και ολόκληρη η ισχύουσα νομοθεσία, που καταστρατηγείται βάναυσα από το ΠΔ 85/2022. Με νόμο ορίζονται οι Ανώτερες Καλλιτεχνικές Σχολές [βασικός ιδρυτικός νόμος 1158/1981, και όλα τα ΠΔ που αφορούν τους Κανονισμούς Οργάνωσης και Λειτουργίας των Ανώτερων Σχολών Δραματικής Τέχνης, Ανώτερων Σχολών Χορού, Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ), Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης Εθνικού Θεάτρου και Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας] και η κατάταξη των αποφοίτων τους στην κατηγορία ΤΕ (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) και όχι ΔΕ (Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), που αναφέρει για τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα που ασκούν οι απόφοιτοι αυτών των σχολών, το επαίσχυντο ΠΔ 85/2022.
Γι’ αυτό και είναι ύπουλη και εκ του πονηρού η πρόταση του ΔΣ του Εθνικού να προβλεφθεί ως «λύση» μια «νέα ειδική κατηγορία (ενδεχομένως ΚΕ- Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης) ισότιμη προς την κατηγορία (ΤΕ)».
Το ΔΣ δεν θα μπορούσε να μην επαινέσει και τη «θαρραλέα απόφαση παραίτησης των διδασκόντων». Το έργο των διδασκόντων είναι εκείνο που καταξιώνει μια καλλιτεχνική σχολή και φωτίζει και αναδεικνύει την αναγκαιότητα της υπόστασης και διατήρησής της. Και το έργο αυτό είναι κομμάτι του Εθνικού Θεάτρου, το οποίο το διορισμένο ΔΣ υποτίθεται ότι διοικεί. Χωρίς τους διδάσκοντες και το έργο τους, το διορισμένο ΔΣ δεν έχει λόγο ύπαρξης.
Η ανακοίνωση του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου
Συνεδρίασε σήμερα, Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2023, το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου, με την παρουσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή. Ηδη με την από 28.12.2022 σχετική ανακοίνωσή μας, που έθετε τον προβληματισμό για τα μείζονα ζητήματα που ανέκυπταν από την έκδοση του Π.Δ. 85/2022, είχαμε από κοινού τονίσει ότι θα υποστηρίξουμε κάθε συντεταγμένη έκφραση θεσμικών οργάνων της καλλιτεχνικής κοινότητας, η οποία θα κατέτεινε στην άρση ανεπιεικών συνεπειών, και ότι θα συμβάλλουμε εμπράκτως στον αναγκαίο διάλογο. Εγκαιρα και ξεκάθαρα.
-
- Οι λύσεις που έχουν δοθεί έως σήμερα από την Πολιτεία δεν είναι επαρκείς και δεν θεραπεύουν την ηθική απαξίωση της ανώτερης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Καλούμε σε εντατικοποίηση της διαβούλευσης και της σχετικής νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας σε δύο επίπεδα χρονικής κλιμάκωσης:
Αφενός, για την άμεση εντοπισμένη τροποποίηση του Π.Δ. 85/2022 ώστε να διευκρινίζεται ότι η ανώτερη καλλιτεχνική εκπαίδευση εμπίπτει σε κατηγορία ανώτερη της (ΔΕ), ακόμη και με πρόβλεψη νέας ειδικής κατηγορίας (ενδεχομένως ΚΕ- Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης) ισότιμης προς την κατηγορία (ΤΕ).
Αφετέρου, για τη μεσοπρόθεσμη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου για την ανωτατοποίηση των καλλιτεχνικών σπουδών με ίδρυση και άλλων Πανεπιστημιακών Τμημάτων Παραστατικών Τεχνών που θα διευρύνουν την πανεπιστημιακή καλλιτεχνική εκπαίδευση.
-
- Η Δραματική Σχολή του Θεάτρου μας αντανακλά την αγωνία όλης της θεατρικής κοινότητας ως ζωντανός οργανισμός, ακόμη και αν μας πληγώνει η αναστολή των δραστηριοτήτων της. Η θαρραλέα απόφαση παραίτησης των διδασκόντων συμβάλλει στην ενίσχυση των εύλογων αιτημάτων του κλάδου, όσο και αν το συμβολικό φορτίο της επιχειρήθηκε τεχνηέντως να απαξιωθεί. Με την αποκατάσταση της κανονικής λειτουργίας της Σχολής, η διδακτική σχέση μαζί τους θα αποκατασταθεί επίσης.
- Η συμβολική κατάληψη των κτηρίων του Εθνικού Θεάτρου από σπουδαστές Δραματικών Σχολών και άλλους καλλιτέχνες επιτελεί ισχυρή σημειολογική λειτουργία. Οσο η μορφή της παραμένει ειρηνική, το Εθνικό Θέατρο κρίνει ορθό να μην διαρρήξει την ενότητα της θεατρικής κοινότητας με οποιαδήποτε ενέργεια. Εγκαινιάζουμε ήδη από σήμερα τον διάλογο μαζί τους (βρισκόμαστε, εξάλλου, πάντοτε σε διαρκή θεσμική διαβούλευση με τον Σύλλογο Σπουδαστών της Δραματικής Σχολής) ώστε να αποκλιμακωθεί η φόρτιση και να ενσωματωθούν δίκαια αιτήματά τους στη συνολική θεσμική πρόταση που προτίθεται το Εθνικό Θέατρο να υποβάλει στην Πολιτεία. Σκοπός μας είναι η αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας όλων των δραστηριοτήτων του Εθνικού Θεάτρου.
Τη στιγμή αυτή προέχει η νηφάλια και επεξεργασμένη διατύπωση των αιτημάτων της καλλιτεχνικής κοινότητας, μέσα από τις καταστατικές διεργασίες των αρμόδιων σωματειακών φορέων της. Το Εθνικό Θέατρο θα πρωτοστατήσει και σε αυτή τη σημαντική διαδικασία.
Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ
ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ – Πρόεδρος
ΕΡΣΗ ΠΗΤΤΑ – Αντιπρόεδρος
ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΥΡΩ ΜΑΝΕ
ΠΛΑΤΩΝ ΜΑΥΡΟΜΟΥΣΤΑΚΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΥΛΗΣ
Οι ψεύτικοι φίλοι καραδοκούν
Προκαλεί, γενικά, εντύπωση ο τρόπος με τον οποίο τα συριζαϊκά Μέσα υποδέχτηκαν αυτή την ύπουλη ανακοίνωση του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου. Σ’ εμάς, όχι. Δεν προκαλεί εντύπωση.
Ξέρουμε πολύ καλά πόσο ύπουλα χτύπησε ο ΣΥΡΙΖΑ την ιστορική απεργία πείνας των 300 μεταναστών εργατών, το 2011, σε συνεργασία με τον τότε υπουργό της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου (και νυν κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννη Ραγκούση. «Αγκάλιασαν» τους απεργούς πείνας και σφίγγοντάς τους τους στραγγάλισαν, λέγοντάς τους ψέματα για την κυβερνητική «λύση», με μοναδικό σκοπό να σταματήσουν την απεργία πείνας που ήταν το μοναδικό όπλο που διέθεταν.
Το ίδιο κάνουν και τώρα, εκθειάζοντας τη διορισμένη από την κυβέρνηση Μητσοτάκη διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου, που θέλει να λειτουργήσει σαν Δούρειος Ιππος ενάντια στις αγωνιστικές κινητοποιήσεις του καλλιτεχνικού κόσμου.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ενδιαφέρεται μόνο για τις εκλογές και δε θέλει να του «χαλάσουν» την προεκλογική καμπάνια κινητοποιήσεις και δη μαχητικές και ανυποχώρητες κινητοποιήσεις. Εμποδίζουν την προσέγγιση με τους ΟΦΑ (όπου φυσάει ο άνεμος) «νοικοκυραίους» και με τον κόσμο του κεφαλαίου.