Ολα τα ελληνικά ΜΜΕ ασχολήθηκαν με την επιχείρηση ανέλκυσης του Costa Concordia, του κρουαζιερόπλοιου που μισοβυθίστηκε λίγο έξω από την ακτή του νησιού Τζίλιο στην Τοσκάνη. Μάθαμε απίθανες λεπτομέρειες για το σχέδιο των μηχανικών, για το κόστος του κτλ. Κανείς, όμως, από τους εκστασιασμένους με το υπό εξέλιξη τεχνικό επίτευγμα «δεν θυμήθηκε» ότι στον κόλπο ενός ελληνικού νησιού, φημισμένου σε όλο τον κόσμο για τη μοναδική φυσική του ομορφιά, είναι βυθισμένο εδώ και μερικά χρόνια ένα άλλο κρουαζιερόπλοιο.
Μιλάμε, φυσικά, για το Sea Diamond, που έχει βυθιστεί στον Κόλπο της Καλντέρας στη Σαντορίνη πριν από εξήμισι χρόνια.
Σε ανακοίνωσή της στις 30 Αυγούστου, η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond, σημείωνε τα αυτονόητα, όμως η ανακοίνωσή της θάφτηκε, λες και επρόκειτο για ανακοίνωση κάποιας επαναστατικής οργάνωσης και όχι μιας ευρείας τοπικής συσπείρωσης, με κάθε άλλο παρά ριζοσπαστικό προσανατολισμό.
Ποια είναι τα αυτονόητα; Πρώτον, ότι «στην καρδιά ενός από τους βασικότερους παγκοσμίως τουριστικούς προορισμούς, η πλοιοκτήτρια εταιρία, με την ανοχή του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και των Λιμενικών Αρχών, βύθισε με πρόθεση ένα κρουαζιερόπλοιο με εκατοντάδες τόνους μαζούτ, με δεκάδες τόνους χημικών και τοξικών ουσιών, με χιλιάδες τόνους μονωτικών και μεταλλικών υλικών και εκατοντάδες λίτρα δηλητηριωδών υγρών. Αυτή η τοξική βόμβα συνεχίζει να σαπίζει και να διαβρώνεται μέσα στη θάλασσά μας, κρεμασμένη σε μία απότομη πλαγιά της μοναδικής Καλντέρας μας, περιμένοντας να καταποντιστεί σε μεγαλύτερα βάθη και να προκαλέσει άλλο ένα ανεπανόρθωτο πλήγμα στο περιβάλλον μας, στην υγεία μας, στο μέλλον μας».
Πού στηρίζονται οι Σαντορινιοί και μιλούν για βύθιση από πρόθεση; Στην πρωτόδικη δικαστική απόφαση, που εκδόθηκε μετά από ανακριτική διαδικασία πέντε ετών και δίκη τεσσάρων μηνών στο Πρωτοδικείο Πειραιά, το οποίο αποφάνθηκε ότι το ναυάγιο και η ρύπανση προκλήθηκαν από πρόθεση (και όχι από αμέλεια όπως έλεγε το αρχικό βούλευμα της Εισαγγελέως Νάξου), μοιράζοντας συνολικά ποινές φυλάκισης 38 ετών στους αξιωματικούς του πλοίου και τους υπεύθυνους της πλοιοκτήτριας εταιρίας. Εκαναν έφεση, βέβαια, και θα δικαστούν σε δεύτερο βαθμό, όμως η πρωτόδικη απόφαση θα ήταν ένα ακόμη επιχείρημα στα χέρια ενός κράτους και μιας κυβέρνησης που σέβεται στοιχειωδώς το περιβάλλον. Οταν, όμως, γλείφουν πατόκορφα τους κρουαζιεράδες και τους κάνουν δημόσιους τεμενάδες, δε θα μπορούσαμε να περιμένουμε τίποτα διαφορετικό.