Η στάση του Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚΙΝΑΛ σε σχέση με την αναθεώρηση του άρθρου 16 και την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, που θα αποθεώσει τον ταξικό διαχωρισμό, είναι ύπουλη και πολύ βρόμικη: Στο αναρτημένο πρόγραμμα για την Παιδεία δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά για να το «παίζουμε» υποστηρικτές της δημόσιας Παιδείας και των ίσων ευκαιριών για όλους -ειδικά την εργαζόμενη κοινωνία και τα φτωχά λαϊκά στρώματα-, αλλά έτσι και ο νικητής των εκλογών, εν προκειμένω ο αδίστακτος νεοφιλελεύθερος Μητσοτάκης, προωθήσει την αναθεώρηση του άρθου 16, εμείς θα τον διευκολύνουμε κρατώντας το «φανάρι».
Αυτό ήταν το περιεχόμενο της δήλωσης Ανδρουλάκη σε συνέντευξη που έδωσε στον γνωστό Παπαχελά της ναυαρχίδας της Δεξιάς «Καθημερινή», δήλωση που την άρπαξε στον αέρα ο Κούλης θεωρώντας «θετική την προσέγγιση του κ. Ανδρουλάκη».
Βέβαια, ο Ανδρουλάκης για να φανεί ότι δεν ταυτίζεται με τον Μητσοτάκη, ότι δεν του δίνει «λευκή επιταγή», είπε και διάφορες άλλες «σάλτσες» ότι τάχα θα πρέπει να συμφωνήσουν σε κάποια «κριτήρια», υπονοώντας τα φληναφήματα περί «ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων». Θυμίζουμε ότι οι καταχρεωμένοι Δήμοι διψασμένοι για παραδάκι και μπίζνες, η πουλημένη στο κεφάλαιο ΓΣΕΕ και η πάντα φιλόδοξη να παρεμβαίνει και στα της Παιδείας Εκκλησία, με σκοπό τις κερδοφόρες μπίζνες και τον εκμαυλισμό συνειδήσεων, ήταν από τους πρώτους που έδειξαν ενδιαφέρον από το 2004 ακόμη όταν ξαναζωντάνεψε η συζήτηση για την ίδρυση «ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων», τον προθάλαμο δηλαδή των πανεπιστημίων-παραρτημάτων των καπιταλιστικών επιχειρήσεων.
Ανδρουλάκης στην «Καθημερινή» (18/6/2023)
Παπαχελάς: Εγώ λέω υποθετικά λειτουργεί με έναν διαφορετικό τρόπο μετά τις εκλογές. Σας καλεί ο κ. Μητσοτάκης σας λέει ότι θέλει κάποιες συγκλίσεις π.χ για την αλλαγή του Συντάγματος το άρθρο 16 κάτι τέτοιο Θα του δίνατε ποτέ μια τέτοια συναίνεση;
Ανδρουλάκης: Κοιτάξτε το να συζητήσουμε για το Σύνταγμα είναι μία πολύ σοβαρή συζήτηση και πρέπει να γίνει από όλα τα κόμματα. Η θέση μας για την Παιδεία και μιλάω και σε σχέση με το Σύνταγμα είναι ότι δεν θα μπούμε εμπόδιο στην ίδρυση ενός ιδιωτικού Πανεπιστημίου. Ομως προτεραιότητά μας είναι η ενίσχυση του δημόσιου Πανεπιστημίου της δημόσιας Παιδείας και μάλιστα έχω καταθέσει την πρόταση του Εθνικού Απολυτηρίου ώστε η δημόσια εκπαίδευση να γίνει ξανά το κέντρο βάρους και όχι το φροντιστήριο. Ας συμφωνήσουμε στον πανεπιστημιακό χάρτη δημόσιο και ιδιωτικό στα κριτήρια τα οποία πρέπει να είναι κοινά στο πώς πρέπει να είναι ένα ιδιωτικό Πανεπιστήμιο».
Μητσοτάκης στη διακαναλική συνέντευξη (18/6)
Παπαχλιμίτζος (ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ): Κύριε Πρόεδρε, έχετε ανοίξει εδώ και καιρό θέμα αναθεώρησης του Συντάγματος. Σήμερα ο Νίκος Ανδρουλάκης, σε συνέντευξη του στην «Καθημερινή», λέει ότι ο ίδιος δεν θα σταθεί εμπόδιο στην ίδρυση ιδιωτικού, ενός ιδιωτικού πανεπιστημίου. Αλλά βάζει συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις που περισσότερο, από ό,τι καταλαβαίνω από την συνέντευξη, έχουν να κάνουν με την λειτουργία, με τους κανόνες στα δημόσια πανεπιστήμια.
Επομένως, εγώ θέλω να σας ρωτήσω, αν, λοιπόν, ξεκινήσει αυτή η διαδικασία αναθεώρησης, από πότε θα έχετε σκοπό να την εκκινήσετε; Αν θα στραφείτε σε άλλα κόμματα και σε ποια, ζητώντας συναινέσεις. Γιατί μπορείτε πολύ απλά με 151 βουλευτές, αν έχετε την πλειοψηφία, να περάσετε όσα άρθρα θέλετε, φυσικά για την επόμενη Βουλή. Και αν αφορά μόνο το άρθρο 16 ή και άλλα άρθρα και ποια.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Κύριε Παπαχλιμίντζο, η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης μπορεί να ξεκινήσει το 2025. Αυτό δεν μας εμποδίζει, όμως, στην προετοιμασία γι’ αυτό το ορόσημο, να ξεκινήσουμε να κάνουμε μια σειρά από διαβουλεύσεις, τις οποίες προσωπικά θα ήμουν ανοιχτός να κάνω με τα κόμματα της Βουλής, όπως προκύψουν.
Θα δούμε ποια θα είναι η σύνθεση της Βουλής μετά από τις εκλογές, με σκοπό προφανώς να μπορούμε να πετύχουμε ευρύτερες συναινέσεις σε αυτή τη Βουλή, δηλαδή στην προτείνουσα Βουλή.
Εχω πει δημόσια, το επαναλαμβάνω και σε εσάς, ότι και 180 βουλευτές να είχαμε, πράγμα το οποίο φαίνεται περίπου απίθανο αυτή τη στιγμή, δεσμεύομαι δημόσια ότι δεν θα προχωρούσα σε καμία αλλαγή του Συντάγματος χωρίς τη συναίνεση ενός τουλάχιστον κόμματος.
Και θεωρώ θετική την προσέγγιση του κ. Ανδρουλάκη για το ζήτημα του άρθρου 16. Βέβαια, οφείλω να θυμίσω ότι σε πάρα πολλά ζητήματα, όπως η αξιολόγηση των καθηγητών και σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν στην παιδεία, το ΠΑΣΟΚ βρέθηκε απέναντι. Γι’ αυτό και λέω ότι δεν υπάρχει ουσιαστικά πεδίο συνεννόησης με το ΠΑΣΟΚ και σε θέματα πολιτικής.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε να διερευνήσουμε τη δυνατότητα ευρύτερων συναινέσεων. Δεν μιλάμε μόνο για το άρθρο 16, πιστεύω ότι πρέπει να επιδιώξουμε μια πιο ευρεία αναθεώρηση, αλλά τονίζω ότι δεν είναι η ώρα να κάνουμε αυτή τη συζήτηση διότι δεν μπορούμε συνταγματικά να εκκινήσουμε τη διαδικασία πριν από το 2025.
Το περιεχόμενο της δήλωσης Ανδρουλάκη δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Τέτοια σαφή υπονοούμενα άφησε ο Ανδρουλάκης και κατά το ντιμπέιτ των πολιτικών αρχηγών των αστικών κομμάτων. Θυμίζουμε ότι και ο Γιωργάκης Παπανδρέου το 2006-2007 τα είχε συμφωνήσει με τον Κώστα Καραμανλή, τότε πρωθυπουργό, στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και έκανε πίσω τρομοκρατημένος μόνο όταν το γιγάντιο φοιτητικό κίνημα που αναπτύχθηκε έτριξε τα δόντια του αστικού συστήματος με καταλήψεις, διαδηλώσεις, συγκρούσεις στους δρόμους, οδηγώντας τελικά τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης σε κατάρρευση.
Κοντολογίς, η βρομιά, η διγλωσσία, είναι στο DNA και του ΠΑΣΟΚΙΝΑΛ και αυτό αφορά και το άρθρο 16 (αλλά και γενικότερα τη διαχείρηση του αστικού συστήματος εξουσίας, όπως άλλωστε το παρελθόν έχει αποδείξει).
Είπε κι άλλα ο Ανδρουλάκης για το πώς το κόμμα του θεωρεί ότι πρέπει να επανασχεδιαστεί το μείγμα των σκληρών ταξικών φραγμών στο Λύκειο. Επανέφερε την πρόταση του Εθνικού Απολυτήριου του ΓΑΠ, πρόταση που μετεξέλιξε η σιδηρά κυρία της εκπαίδευσης φράου Αννα Διαμαντοπούλου.
Πρόκειται για ένα σύστημα εισαγωγής πολύ σκληρό, που στόχο έχει να περιορίσει την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που δε θα περιορίσει στο ελάχιστο τη μάστιγα των φροντιστηρίων και ούτε θα βοηθήσει στη λύτρωση του Λυκείου από το ρόλο του προθάλαμου των Πανεπιστημίων. Σύμφωνα αυτό το σύστημα θα υπάρχουν εξετάσεις και στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου σε ικανό αριθμό μαθημάτων (8 ή 9). Τα αποτελέσματα θα σταθμίζονται από τα ίδια τα ΑΕΙ, τα οποία θα θέτουν συντελεστές στα μαθήματα που κρίνουν αναγκαία για την πρόσβαση σε αυτά και που μπορεί να διαφέρουν από σχολή σε σχολή. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε Σχολή ή στο Πανεπιστήμιο και όχι στο Τμήμα. Θυμίζουμε ότι η παλιά πρόταση του Γιωργάκη για το Εθνικό Απολυτήριο προέβλεπε εξετάσεις στη Γ΄ Λυκείου σε σεβαστό αριθμό μαθημάτων (κορμού και επιλογής) και διαγνωστικά τεστ στην Α΄ και Β΄ Λυκείου.
Γιούλα Γκεσούλη