O καθηγητής-ιεροψάλτης Σωτήρης Τσιόδρας έχει νευράκια. Του ασκούν κριτική και όπως έχει δείξει και άλλες φορές στη διάρκεια αυτού του διμήνου, την κριτική δεν την αντέχει με τίποτα. Τότε, ο γνωστός ήρεμος, άνευρος λόγος του θυμίζει σφύριγμα κόμπρας που ετοιμάζεται να πετάξει το δηλητήριό του.
Κάθε φορά που αντιδρά έτσι επιλέγει την αοριστία. Ούτε για συγκεκριμένο ζήτημα μιλάει ούτε πρόσωπα κατονομάζει. Εκμεταλλεύεται την εικόνα που έφτιαξε γι’ αυτόν το μιντιακό σύστημα (το «μπουκωμένο» με 20 εκατ. ευρώ –μέχρι στιγμής- από την κυβέρνηση Μητσοτάκη), την εικόνα της απόλυτης αυθεντίας. Χωρίς ν’ απαντά στην ουσία, καταφεύγει στο «εμείς ξέρουμε, εμάς ν’ ακούτε».
O καθηγητής-ιεροψάλτης Σωτήρης Τσιόδρας άρχισε να αισθάνεται ανασφαλής. Βλέπει τι του σούρνουν στα λεγόμενα social media (ακόμα και τα πιο υβριστικά σχόλια έχουν πυρήνα αλήθειας), ξέρει ότι μεγάλο μέρος της επιστημονικής κοινότητας είναι ενάντια στους χειρισμούς που έγιναν και σχεδιάζονται να γίνουν, βλέπει ότι δειλά-δειλά αρχίζει και η αντιπολίτευση του αστικού πολιτικού συστήματος να εγείρει ζητήματα χειρισμού της πανδημίας από υγειονομική άποψη (κάτι ψέλλισαν Τσίπρας, Κουτσούμπας και Γεννηματά στη συζήτηση στη Βουλή στις 30 Απρίλη) και σκέφτεται ότι ο Μητσοτάκης και οι υπουργοί του θα κρυφτούν πίσω απ’ αυτόν, αφήνοντάς τον να εισπράξει όλη την οργή.
Εμείς, από την πρώτη στιγμή, αμφισβητήσαμε την αυθεντία του Τσιόδρα και της παρέας του. Οχι επειδή είχαμε στοιχεία για την επιστημοσύνη τους, αλλά επειδή διαπιστώσαμε ότι είχαν θέσει την όποια επιστημοσύνη τους στην υπηρεσία του αστικού κράτους και της κυβέρνησης Μητσοτάκη, στηρίζοντας με το επιστημονικό τους κύρος τις αποφάσεις για τη διαχείριση της πανδημίας, οι οποίες υποτάσσονταν στο δόγμα «πρώτα ο ελληνικός καπιταλισμός». Ψάχναμε συνεχώς τα ζητήματα, παρακολουθούσαμε διεθνείς πηγές, συζητούσαμε με ειδικούς στη χώρα μας, βγάζαμε συμπεράσματα. Η πολεμική μας υπήρξε σταθερή όλο αυτό το διάστημα και έτσι θα συνεχίσουμε.
Πάμε τώρα σ’ ένα από τα μικρά θέματα αυτής της περιόδου, τη χρήση μάσκας. Θέμα που εμείς εγείραμε πολύ νωρίς, βλέποντας ότι στην Κίνα και σε άλλες ασιατικές χώρες, δηλαδή στις χώρες με την κατά τεκμήριο μεγαλύτερη εμπειρία στην αντιμετώπιση του κοροναϊού (αυτές οι χώρες είχαν την εμπειρία και του SARS-1 το 2003-4), όλος ο κόσμος κυκλοφορούσε φορώντας μάσκα. Και βέβαια, εγείραμε το ζήτημα του μαυραγοριτισμού (ένα πακέτο με 50 απλές μάσκες μιας χρήσης, από 3-5 ευρώ που κόστιζε πριν από την πανδημία, είχε εκτοξευθεί στα 45-50 ευρώ).
Στις 6 Απρίλη γράφαμε: «Ο Τσιόδρας, αν ήταν επιστήμονας και όχι κυβερνητικό παπαγαλάκι, θα έπρεπε να πει από την αρχή: “Καλό είναι να φορούμε μάσκες όταν κυκλοφορούμε, όμως οι μάσκες μιας χρήσης έχουν εξαφανιστεί. Γι’ αυτό, φτιάξτε αυτοσχέδιες μάσκες και να προσέχετε αυτό κι αυτό κατά τη χρήση σας και κατά την απολύμανσή της“. Γιατί δεν το είπε; Γιατί θα αναπτυσσόταν δυσαρέσκεια στον ελληνικό λαό για την έλλειψη μασκών. Γιατί η κυβέρνηση θα καλούνταν να δώσει εξηγήσεις για τις μπούρδες του Κικίλια ότι “η χώρα είναι απολύτως θωρακισμένη“. O λαός θα ρωτούσε: “Ξέρατε ότι έρχεται πανδημία, γιατί δε φροντίσατε να υπάρχει δεσμευμένο από το κράτος στοκ από μάσκες; Γιατί μας παραμυθιάζατε ότι η χώρα είναι καθ’ όλα θωρακισμένη;“. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Τσιόδρας μας έλεγε ότι “η μάσκα είναι επικίνδυνη“, ενώ τώρα συντάσσεται με τον ευρέως γραφόμενο “φτιάχτε μάσκες από μαξιλαροθήκες“. Δεν είμαστε σε θέση να μιλήσουμε για την επιστημονική του επάρκεια, έχουμε όμως όλες τις αποδείξεις για το ότι, κάθε απόγευμα στις 6, δεν μιλάει ένας επιστήμονας, αλλά μιλάει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Ο οποίος κόβει την αλήθεια σε κομμάτια, υπερτονίζει ή υποτονίζει ανάλογα με τις πολιτικές ανάγκες της κυβέρνησης, ψεύδεται, κάνει κωλοτούμπες, γενικά κάνει ό,τι κάνει ένας απατεωνίσκος της αστικής πολιτικής. Με τη βοήθεια της ασυλίας που του προσφέρουν τα αστικά μίντια, φυσικά».
Τα περί αυτοσχέδιων μασκών ήταν μια στιγμιαία τοποθέτηση του Τσιόδρα σε μια «ενημέρωση» στις αρχές Απρίλη. Επισήμως, η επιτροπή Τσιόδρα συνέχισε να λέει: «Μη φοράτε μάσκες, δεν προσφέρουν τίποτα και μπορεί να γίνουν επικίνδυνες».
Στις 14 Απρίλη επανήλθαμε: «Aπό την κρατική ΕΡΤ είδαμε ότι στην Ισπανία οι μπάτσοι μοιράζουν μάσκες σε όποιον κυκλοφορεί στο δρόμο. Από την κρατική ΕΡΤ ακούσαμε ότι στη Γαλλία είπαν πως μόλις αρχίσει να αίρεται η καραντίνα, κανένας δε θα επιτρέπεται να κυκλοφορεί χωρίς μάσκα. Εδώ έχουμε τη γνωμάτευση της Επιτροπής Τσιόδρα, ότι δε συστήνει τη χρήση μάσκας, γιατί δε θα κάνουμε σωστή χρήση. Μάθαμε να ζούμε σε καραντίνα, μάθαμε να πλένουμε τα χέρια όλη μέρα και να απολυμαίνουμε τα πόμολα στις πόρτες των πολυκατοικιών, αλλά τη χρήση της μάσκας αποκλείεται να τη μάθουμε! Φαίνεται πως κάτι υπάρχει στο… DNA μας ως λαού που μας κάνει… χαζούς σε σχέση με τους Ισπανούς και τους Γάλλους (πόσω μάλλον με τους Ασιάτες που χρησιμοποιούσαν ανέκαθεν μάσκες σε μαζική κλίμακα). Αντί να μας πουν «παιδιά, μαλακίστηκαν οι υπεύθυνοι και δεν έκαναν τις απαιτούμενες προμήθειες σε μάσκες», διεκδικώντας απαλλαγή λόγω βλακείας (η πιο ελαφρυντική περίσταση), προκαλούν τη νοημοσύνη μας με τη διατεταγμένη επιστημοσύνη του Τσιόδρα και των ομοίων του. Μας βγάζουν ηλίθιους, για να μη τους θεωρήσουμε απατεώνες και εγκληματικά αμελείς».
Και φτάσαμε στο σχέδιο βαθμιαίας εξόδου από την καραντίνα, που προβλέπει χρήση μάσκας. Οχι ως σύσταση, αλλά υποχρεωτικά στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στα σούπερ μάρκετ και σε άλλους χώρους (με απειλή προστίμου για όποιον δε φορά μάσκα).
Πώς να αδικήσεις τους ανθρώπους που έσπευσαν να γράψουν στα social media ότι η υποχρεωτική χρήση μάσκας συνδέεται με την παραγωγή μασκών από ένα βιομήχανο της Λάρισας, κολλητό της οικογένειας Μητσοτάκη; Η φωτογραφία που δημοσιεύουμε είναι αλιευμένη από το facebook, όπου κυκλοφορούν δεκάδες παρόμοιες φωτο-συνθέσεις.
Ξέρετε γιατί ξέσπασε όλος αυτός ο κόσμος; Γιατί η επιχειρηματολογία που επιστράτευσε ο Τσιόδρας προσέβαλε βάναυσα τη νοημοσύνη όλων μας. Πριν δε χρειαζόταν να φοράμε μάσκα, επειδή κλεινόμασταν στα σπίτια, ενώ τώρα βγαίνουμε οπότε χρειάζεται να φοράμε μάσκα! Μόνον ηλίθιος μπορεί να χάψει αυτό το παραμύθι. Δεν μπαίναμε πριν στα μέσα μαζικής μεταφοράς; Δεν πηγαίναμε στο σούπερ μάρκετ; Γιατί πριν μας έλεγαν να μη φοράμε μάσκα, γιατί μπορεί να κάνει ζημιά, ενώ τώρα μας λένε να φοράμε μάσκα υποχρεωτικά, αλλιώς θα πέφτει πρόστιμο 150 ευρώ; Και γιατί υποχρεωτική η μάσκα στους συγκεκριμένους χώρους, αλλά όχι και στα σχολεία, όπου ο συγχρωτισμός θα είναι πυκνότερος; Γιατί μάσκα στα μέσα μαζικής μεταφοράς αλλά όχι στα σχολικά λεωφορεία;
Εξίσου προσβλητικό είναι το επιχείρημα ότι δε χρειάζεται να αγοράζουμε μάσκες, αλλά μπορούμε να φτιάξουμε πάνινες και να τις πλένουμε σε υψηλή θερμοκρασία ώστε να απολυμαίνονται. Ξέρουν πολύ καλά πως, όπως οι γυναίκες χρησιμοποιούν σερβιέτες και όχι «πανιά», έτσι και στην περίπτωση της μάσκας η πλειοψηφία του κόσμου θα στραφεί στις μάσκες μιας χρήσης. Αναγκαστικά! Κι έτσι, θα εξασφαλιστεί πελατεία για την παραγωγή του εκλεκτού της οικογένειας Μητσοτάκη.
Φυσικά και πρέπει να χρησιμοποιούμε μάσκες. Επρεπε να χρησιμοποιούμε μάσκες και προηγουμένως, όχι μόνο τώρα. Δεν πρέπει να δεχτούμε, όμως, να φορτωθεί το αναγκαίο πρόσθετο κόστος η εργατική οικογένεια, που είδε το ήδη ισχνό εισόδημά της να συρρικνώνεται βίαια, με όλα τα αντεργατικά μέτρα που πάρθηκαν. Δεν μπορεί η μάσκα μιας χρήσης, που την αγόραζες από 6 μέχρι 12 λεπτά, να πωλείται από 80 λεπτά μέχρι 1 ευρώ. Και ο Μητσοτάκης να δηλώνει με θράσος ότι δεν μπορεί να επιβληθεί διατίμηση, γιατί θα δημιουργηθούν προβλήματα τροφοδοσίας στην αγορά!
To θέμα είναι μεγάλο. Θα παρακολουθούμε τι γίνεται και θα επανέλθουμε. Το αίτημα, όμως, είναι ένα και πρέπει να γίνει παλλαϊκό: Να διανέμονται δωρεάν μάσκες σε όλους τους πολίτες, με δαπάνη του κράτους και των καπιταλιστών.