Oλες οι μαρτυρίες από τους διασωθέντες ναυαγούς πρόσφυγες αποδεικνύουν ότι ανοιχτά της Πύλου συντελέστηκε ένα έγκλημα από το ελληνικό Λιμενικό. Ενα έγκλημα που έστειλε στον υγρό τάφο εκατοντάδες πρόσφυγες (τον ακριβή αριθμό δεν το γνωρίζουμε, καθώς από διάφορες πηγές γίνεται λόγος για έναν αριθμό από 600 μέχρι 800 πρόσφυγες, παιδιά, γυναίκες και άντρες). Οι πρόσφυγες που διασώθηκαν καταθέτουν ότι το σκάφος του Λιμενικού έδεσε το αλιευτικό των διακινητών με κάβο, έκανε μια απότομη κίνηση πρόσω και το αλιευτικό ανατράπηκε!
Ο πρώτος που μίλησε για ανατροπή του αλιευτικού με τους εκατοντάδες πρόσφυγες, καθώς σκάφος του Λιμενικού το έδεσε για να το ρυμουλκήσει, ήταν ο πρώην βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης που μόλις είχε συνομιλήσει με διασωθέντες ναυαγούς πρόσφυγες.
Κρ. Αρσένης (ΜέΡΑ25): Οι πρόσφυγες μας είπαν ότι ενώ τους τραβούσε κάπως το λιμενικό με ένα σκοινί, μετά από λίγο, χωρίς να καταλάβουν πώς, αναποδογύρισε το πλοίο. Δεν γνωρίζουμε άλλες λεπτομέρειες #Πυλος pic.twitter.com/XoaDsoT5bX
— ThePressProject (@ThePressProject) June 15, 2023
Στη συνέχεια, το ThePressProject έλαβε και δημοσίευσε βίντεο με τη μαρτυρία του πρόσφυγα που μίλησε στον Κρίτωνα Αρσένη, που αφηγείται ότι το Λιμενικό έδεσε το πλοιάριό τους λίγο πριν βυθιστεί. Αναφέρει ότι η βύθιση συνέβη πέντε λεπτά μετά την πρόσδεση και ότι δεν υπήρξε μετακίνηση των επιβατών προς τη μία πλευρά του πλοίου.
Ακολούθησε καταγγελία επιζήσαντα του ναυαγίου στον Τσίπρα, όταν αυτός επισκέφτηκε τους διασωθέντες, ότι το σκάφος του Λιμενικού έδεσε το αλιευτικό με κάβο και ξεκίνησε απότομα με αποτέλεσμα την ανατροπή και βύθιση του αλιευτικού.
Εμείς θα προσθέσουμε την καταγγελία Αιγύπτιου που έχασε τον αδερφό του στο ναυάγιο. Ο άνθρωπος αυτός έτρεξε στην Πύλο και μίλησε με διασωθέντες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι Αιγύπτιοι, ενώ ανάμεσά τους είναι και έξι συχωριανοί του. Η καταγγελία αυτή δεν έχει κυκλοφορήσει στην Ελλάδα, υπάρχει όμως σε αραβόφωνες ιστοσελίδες, καθώς έγινε με βίντεο που ο καταγγέλλων ανέβασε στο TikTok. Δημοσιεύουμε το βίντεο και από κάτω τη μετάφραση από τα αραβικά:
«Ο αδερφός μου πέθανε. Τον αδερφό μου δεν τον βρίσκω. Ας με βάλουν στη φυλακή, δεν με πειράζει, αλλά όλος ο κόσμος πρέπει να μάθει την αλήθεια. Η αλήθεια είναι ότι το καράβι ήταν 24 ώρες σταματημένο στην Ελλάδα. Ζήτησαν βοήθεια, ζήτησαν κάποιοι να τους σώσουν. Οταν πήγαν να τους τραβήξουν, αυτοί τους σκότωσαν, αυτοί τους ναυάγησαν. Πρόεδρε Σίσι, πρεσβεία της Αιγύπτου, είμαστε εδώ, θέλουμε βοήθεια. Δε θα φύγω αν δεν βρω λύση. Θέλετε να με απελάσετε; Απελάστε με. Εγώ δε θα φύγω αν δεν πάρω το πτώμα του αδερφού μου. Ορκίζομαι, ορκίζομαι, ορκίζομαι, η Ελλάδα, αυτή ναυάγησε το καράβι. Οταν θέλησαν να τους ρυμουλκήσουν, τους ναυάγησαν και τους σκότωσαν. Εζησαν 104 άτομα και οι πιο πολλοί είναι από την πατρίδα μου. Εξι από το χωριό μου και οι υπόλοιποι από άλλες περιοχές της Αιγύπτου. Ολοι οι υπόλοιποι που ήταν από το χωριό μου πέθαναν. Ολοι οι άνθρωποι πρέπει να μάθουν την αλήθεια. Οι Ελληνες ναυάγησαν το καράβι. Ορκίζομαι ότι δε θ’ αφήσω αυτούς που βάλανε τους ανθρώπους στο καράβι. Πήρατε τόσα λεφτά και βάλατε τ’ αδέρφια μας και τις οικογένειές τους, 750 άτομα, σ’ ένα καράβι και τους σκοτώσατε; Ξέρω αυτόν που πήρε τόσα λεφτά στην Αίγυπτο και θα δώσω το όνομά του στις Αρχές για να τον βάλουν στη φυλακή. Εξαιτίας του πέθαναν τόσοι άνθρωποι, τόσοι χωριανοί μου. Κάποιος να με βοηθήσει, σας παρακαλώ. Πείτε στην πρεσβεία να έρθει εδώ, γιατί πάρα πολλοί Αιγύπτιοι πέθαναν εδώ. Οι Ελληνες δεν ήθελαν να σκοτώσουν τους ανθρώπους μας που πέθαναν. Σας παρακαλώ να έρθετε να με βοηθήσετε. Και κάποιος να πει στην πρεσβεία να έρθει. Θέλω το δίκιο μου. Ζητώ να μου δώσουν τον αδερφό μου. Οι Ελληνες σκότωσαν αυτούς τους ανθρώπους. Ολοι οι άνθρωποι που σώθηκαν έτσι λένε. Οτι οι Ελληνες ναυάγησαν το καράβι».
Το γερμανικό δίκτυο ΤV WDR συνομίλησε με διασωθέντες πρόσφυγες και κατέγραψε την ίδια μαρτυρία: το αλιευτικό ανατράπηκε όταν το σκάφος του Λιμενικού το έδεσε και το τράβηξε απότομα. Τις μαρτυρίες πήραν οι δημοσιογράφοι Φαλάχ Ελίας και Μπιμπντάντ Εσμαΐλι
Überlebende, die aufm Unglücksschiff waren, erheben schwere Vorwürfe gegen die #griechische Küstenwache: Das Boot sei von ihr gezogen worden, ins Wanken geraten und gesunken.
@besmaili und ich von #WDRforyou konnten exklusiv mit einigen von ihnen sprechen.@tagesschau pic.twitter.com/SJeEvde81f— فلاح آلياس (@FalahElias) June 17, 2023
«Οι επιζώντες που βρίσκονταν στο ναυαγισμένο πλοίο εγείρουν σοβαρές καταγγελίες κατά της Ελληνικής Ακτοφυλακής: Το σκάφος ρυμουλκήθηκε από αυτήν, ταλαντεύτηκε και βυθίστηκε. Ο @besmaili και εγώ από το #WDRforyou μπορέσαμε να μιλήσουμε αποκλειστικά με μερικούς από αυτούς».
Το Documento κατέγραψε παρόμοια μαρτυρία διασωθέντα πρόσφυγα. Παραθέτουμε αποσπάσματα από το δημοσίευμα:
«Το Λιμενικό γύρισε το πλοίο. Φταίει το Λιμενικό. Εριξαν ένα σκοινί και τράβηξαν δύο φορές απότομα. Εκείνη την ώρα είχε κύμα. Δεν έπρεπε να μας τραβήξει, έπρεπε να ανέβει το πλοίο στο κύμα, να κατέβει και μετά να μας τραβήξει. Μας τράβηξε απότομα πάνω στο κύμα γύρισε το πλοίο. Ετσι έφυγαν όλοι μαζί. Αν δεν μας είχαν τραβήξει έτσι, δεν θα είχε πεθάνει ούτε ένας άνθρωπος. Με το πρώτο τράβηγμα που έκαναν κάποιοι άνθρωποι έπεσαν στη θάλασσα επί τόπου, πριν γυρίσει το πλοίο».
Τη συγκλονιστική αυτή μαρτυρία δίνει ένας από τους διασωθέντες του ναυαγίου στο Documento (και σε ακόμα μια δημοσιογράφο που ήταν παρούσα) όπως μας τη μετέφερε ο διερμηνέας που μίλησε μαζί του. Τα ίδια έχει αφηγηθεί σε συγγενείς του αλλά και σε συγγενείς του 14χρονου ανιψιού του που ήταν μαζί και έχασε τη ζωή του στο πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου.
Ο διασωθείς – το όνομα του οποίου έχουμε στη διάθεσή μας αλλά δεν το αναφέρουμε για ευνόητους λόγους- που βρίσκεται πλέον στο ΚΥΤ Μαλακάσας αποκάλυψε στους συγγενείς του που έφτασαν από τη Σουηδία και στον διερμηνέα Ν. -του οποίου επίσης τα πλήρη στοιχεία υπάρχουν στη διάθεση μας- τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούσαν στο αλιευτικό, καθώς και τι φταίει για το ναυάγιο που στοίχισε τη ζωή σε εκατοντάδες ανθρώπους.
«Μου είπε όταν “είδαμε το Λιμενικό σκεφτήκαμε ότι θα μας βοηθήσει”», είπε ο Ν. προσπαθώντας να δώσει την εικόνα της έκπληξης που είχε ο συμπατριώτης του όταν κατάλαβε ότι αντί να σωθεί από τις ελληνικές αρχές κόντεψε να πεθάνει. Ο 38χρονος πρόσφυγας από τη Συρία, εκτός από τις ευθύνες για τη βύθιση του πλοίου, προσάπτει στο Λιμενικό Σώμα και την κατηγορία της ελλιπούς έρευνας για επιζώντες. Ο ίδιος μάλιστα έκανε λόγο για 850 επιβαίνοντες.
«Δεν έψαξαν πολλή ώρα τους ανθρώπους που έπεσαν στη θάλασσα. Είχαν έρθει δυο σκάφη μόνο. Ηταν σκοτάδι, δεν είχαν φώτα, με 2-3 φακούς έψαχναν τόσους ανθρώπους».
Ο Χ., όπως μας μεταφέρουν, ταξίδευε με τον 14χρονο ανιψιό του Α., ο οποίος δεν βρισκόταν στο αμπάρι αλλά «ήταν μαζί πάνω. Οταν γύρισε το πλοίο από το τράβηγμα, χτύπησε στα κάγκελα το παιδί και λιποθύμησε».
Ο Χ. ξεκίνησε για μία καλύτερη ζωή αλλά τελικά βρέθηκε γεμάτος πληγές, σωματικές και ψυχικές, να κλαίει με λυγμούς για όσα έζησε μεσοπέλαγα.
«Εχει χάσει το μυαλό του δεν είναι καλά. Είναι 38 χρονών και ο ανιψιός του ήταν 14. Ηταν οι δυο τους. Εχει χτυπήσει πολύ. Παντού έχει χτυπήματα, έχει ράμματα στην πλάτη, το χέρι του δεν μπορεί να το κουνήσει καλά και έχει πολλά ψυχολογικά προβλήματα. Ηρθε η μάνα του και ο πατέρας του και δεν τους αγκάλιασε κανονικά. Ηταν παγωμένος. Οταν πήγαμε και μας μιλούσε έκλαιγε όλη την ώρα».
Το iΕidiseis παρουσίασε αποσπάσματα των καταθέσεων που έδωσαν διασωθέντες στην ανακρίτρια και περιγράφουν τα ίδια γεγονότα:
«Το βράδυ της τελευταίας ημέρας μας προσέγγισε το ελληνικό πλοίο και ο καπετάνιος δέχτηκε τη βοήθεια γιατί ο κόσμος είχε αρχίσει και εξαγριωνόταν. Το πλοίο μας ήταν σταματημένο, δε λειτουργούσε η μηχανή. Το ελληνικό πλοίο έριξε σχοινί και το δέσαμε αλλά δεν πρόλαβε να μας μετακινήσει, όλος ο κόσμος έκανε φασαρία, κάποιοι ζητούσαν βοήθεια και κάποιοι άλλοι ήθελαν να πάνε στην Ιταλία. Το πλοίο μας τότε από το δυνατό τράβηγμα πήρε μία πρώτη κλίση και μετά μία δεύτερη και κατέληξε στο νερό» φέρεται να καταθέτει ένας εκ των διασωθέντων.
«Ηρθε το ελληνικό πλοίο να μας τραβήξει, έκανε μία κλίση το δικό μας καράβι αναλόγως που πήγαινε ο κόσμος. Κλίση αριστερά ο κόσμος δεξιά στην άλλη κλίση δεξιά ο κόσμος πήγαινε αριστερά, άλλη μία κλίση και έφυγε το καράβι. Είχε κύματα που δεν ήταν ψηλά αλλά το καράβι επειδή ήταν υπερφορτωμένο έφυγε και αναποδογύρισε. Οταν έδεσε το ελληνικό πλοίο τα σχοινιά ο κόσμος ηρέμησε. Πιστεύω ότι το τράβηξαν πιο γρήγορα και κουνήθηκε. Επεσα κάτω από το καράβι στη θάλασσα και προσπάθησα να ανέβω επάνω στην επιφάνεια. Το πλοίο γύρισε ανάποδα και το πάνω έγινε κάτω. Το 95% που σώθηκε ήταν στο κατάστρωμα. Μετά ανέβηκαν 90 άτομα επάνω στο πλοίο, έμεινε ένα τετραγωνικό μέτρο από το πλοίο πάνω στο νερό. Φωνάζαμε βοήθεια», αναφέρει ένας δεύτερος.
Σύριος διασωθείς διηγήθηκε τα διαδραματισθέντα στον Ρεχάμπ αλ-Ράουϊ, δημοσιογράφο και ακτιβιστή του Consolidated Resque Group:
«Κοντά στη δύση του ηλίου έφτασε το ελληνικό Λιμενικό και μας είπαν: ελάτε να σας πάμε στα ιταλικά νερά. Προχωρούσαμε μαζί τους για μισή ώρα ώσπου χάλασε η μηχανή του σκάφους. Τους είπαμε ότι η μηχανή του σκάφους είχε σταματήσει, ελάτε να μας βοηθήσετε», λέει ο πρόσφυγας. Κι όταν φτάνει στην επίμαχη σκηνή κάνει την ίδια περιγραφή όπως και όλοι οι άλλοι: «Μας έδεσαν με μόνο ένα σκοινί. Αφού έδεσαν το σκάφος, ξεκίνησαν γρήγορα. Τότε το σκάφος έχασε την ισορροπία του […] Πρώτα έγειρε προς τα αριστερά, μετά δεξιά, μετά αριστερά και μετά αναποδογύρισε. Τότε οι πρόσφυγες έπεσαν στη θάλασσα». Επιβεβαιώνει και αυτός άλλες μαρτυρίες και ως προς το σκέλος της διάσωσης: Το ελληνικό Λϊμενικό «συνέχισε να μας κοιτάζει για μισή ώρα»!
Δεν είναι τυχαίο ότι μετά τη δημοσιοποίηση όλων αυτών των μαρτυριών άρχισαν τα επιθετικά δημοσιεύματα από διεθνούς εμβέλειας αστικές εφημερίδες.
- Η γερμανική Süddeutsche Zeitung έγραψε ότι επί πρωθυπουργίας Μητσοτάκη εφαρμόστηκε μια σκληρή μεταναστευτική πολιτική, που περιλάμβανε παράνομες επαναπροωθήσεις. «Το Λιμενικό δεν χρειαζόταν να λογοδοτήσει για όσα κάνει ή δεν κάνει στη θάλασσα», σημειώνει η γερμανική εφημερίδα, για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι «σε αυτό το κλίμα, τραγωδίες όπως την περασμένη εβδομάδα (σ.σ. ανοιχτά της Πύλου) είναι αποδεκτές». «Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει εμπειρία στο να αρνείται τις καταγγελίες» γράφε η SZ και προσθέτει: «Οταν οι δημοσιογράφοι τον ρωτούν για τις απωθήσεις, ο Μητσοτάκης το αρνείται εδώ και χρόνια. Το ότι τη γλιτώνει οφείλεται σε μια δική του μορφή λαϊκισμού: χωρίς υβριστική ρητορική, χωρίς εκκεντρικότητα, χωρίς φωνασκίες»!
- Οι New York Time μιλούν για «αντιφάσεις» των ελληνικών Αρχών. Αναφέροται στην αντιπαράθεση Λιμενικού και BBC και σημειώνουν με νόημα ότι «η γραμμή της ελληνικής κυβέρνησης έχει αλλάξει τις τελευταίες ημέρες». Γράφουν ότι «αρχικά, το Λιμενικό Σώμα αρνήθηκε ότι είχε δέσει σχοινιά στο αλιευτικό σκάφος, κάτι το οποίο σύμφωνα με ισχυρισμούς ορισμένων επιζώντων ήταν η αιτία του ναυαγίου», και προσθέτουν ότι «στη συνέχεια, το Λιμενικό Σώμα αναγνώρισε ότι είχε δέσει για λίγο ένα σχοινί, με σκοπό να εξακριβώσει την κατάσταση του σκάφους και των επιβατών, ορισμένοι από τους οποίους, σύμφωνα με επιζώντες, ήταν ήδη νεκροί από πολύωρη έκθεση στον ήλιο και έλλειψη νερού».
Ειδικοί που μίλησαν στους NYT υποστηρίζουν ότι οι ελληνικές αρχές παραβίασαν τη ναυτική νομοθεσία, όπως νόμο της ΕΕ του 2014 «για τη θέσπιση κανόνων επιτήρησης των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων», που περιλαμβάνει στα κριτήρια διάσωσης «την ύπαρξη αιτήματος για βοήθεια, αν και το αίτημα αυτό δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας για τον προσδιορισμό της ύπαρξης κατάστασης κινδύνου». Αλλα κριτήρια είναι «η αξιοπλοΐα του σκάφους και η πιθανότητα το σκάφος να μην φτάσει στον τελικό προορισμό του», «ο αριθμός των επιβαινόντων σε σχέση με τον τύπο και την κατάσταση του σκάφους», «η διαθεσιμότητα των απαραίτητων προμηθειών όπως καύσιμα, νερό και τρόφιμα μέχρι την ακτή», η «παρουσία ειδικευμένου πληρώματος και διοίκησης του σκάφους», «η διαθεσιμότητα και ικανότητα εξοπλισμού ασφάλειας, πλοήγησης και επικοινωνίας», «η παρουσία ατόμων που χρειάζονται επειγόντως ιατρική βοήθεια», «η παρουσία νεκρών ατόμων στο σκάφος» και «η παρουσία εγκύων γυναικών ή παιδιών».
«Εάν το ελληνικό Λιμενικό αναγνώρισε ότι το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο, και αυτή είναι μια αντικειμενική εκτίμηση, θα έπρεπε να είχε προσπαθήσει να το διασώσει ό,τι κι αν συνέβαινε», δήλωσε στους NYT η δικηγόρος με ειδίκευση στο ναυτικό δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Κέντρο AIRE, Μαρκέλλα Ιώ Παπαδούλη. Πέραν των άλλων, οι ΝΥΤ αναφέρονται και στην κατάθεση του καπετάνιου του παραπλέοντος πλοίου Faithful Warrior, Παναγιώτη Κωνσταντινίδη, που μεταξύ των άλλων κατέθεσε ότι «μια γυναίκα που απάντησε στο τηλέφωνο της ναυτιλιακής εταιρίας που είναι ιδιοκτήτρια του ελληνικού φορτηγού πλοίου Faithful Warrior δήλωσε ότι το Λιμενικό έχει πει στην εταιρία να μην σχολιάσει τις έρευνες για την τραγωδία».
Αν το ελληνικό κράτος ήθελε να σώσει τους πρόσφυγες στο βαρυφορτωμένο αιγυπτιακό αλιευτικό, θα το είχε κάνει έγκαιρα και με ασφάλεια. Ο απόστρατος αντιναύαρχος του Λιμενικού Νίκος Σπανός είναι ο πρώτος που έβαλε καθαρά τα πράγματα, μιλώντας στην ΕΡΤ: «Το σκάφος αυτό βρίσκεται σε κίνδυνο. Ασχετα ότι είναι μπουνάτσα. Γιατί είναι σε κίνδυνο; Γιατί είναι ένα πλοίο αναξιόπλοο, δεν έχει πιστοποιητικά, οι άνθρωποι είναι κρεμασμένοι σαν τα σταφύλια και είναι και ακυβέρνητο. Αρα, πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία διά των οργάνων της. Θα πρέπει να οργανώσει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό που είναι πλωτά – χερσαία μέσα που πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή ώστε να μπορέσουν να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη. Είναι σαν να μου λέτε ότι σας βλέπω να πνίγεστε και δε θα σας βοηθήσω και δε θέλετε βοήθεια. Τι είναι αυτά που λέτε; Είμαστε υποχρεωμένοι».
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι στο λιμάνι του Γυθείου ελλιμενιζόταν ένα υπερσύγχρονο 80μετρο ναυαγοσωστικό ιδιωτικής εταιρίας, το «Αιγαίον Πέλαγος», που σε τέσσερις ώρες θα μπορούσε να βρεθεί στο σημείο και να αποβιβάσει με ασφάλεια τον κόσμο, πράγμα που δύσκολα θα έκανε το Πλοίο Ανοιχτής Θαλάσσης του Λιμενικού. Το documentonews.gr αποκάλυψε ότι, σύμφωνα με την ιστοσελίδα myshiptracking.com, το «Aigaion Pelagos», αναχώρησε από το λιμάνι του Γυθείου στις 00:03 της 14ης Ιουνίου, δύο περίπου ώρες πριν βυθιστεί το αλιευτικό. Το «Aigaion Pelagos» επέστρεψε στις 04:45 της 14ης Ιουνίου 2023 στο λιμάνι του Γυθείου, όπου και παρέμεινε.
Να το κάλεσε το Λιμενικό αποκλείεται. Ισως οι πλοιοκτήτες να προσφέρθηκαν να επιχειρήσουν και να ξεκίνησαν διαπραγμάτευση με το υπουργείο Ναυτιλίας, δίνοντας ταυτόχρονα εντολή στο ναυαγοσωστικό να αποπλεύσει για να μη χαθεί χρόνος. Και μετά, το σκάφος επέστρεψε άπρακτο στο αγκυροβόλιό του. Ακόμα και άσχετος με τη θάλασσα καταλαβαίνει αμέσως, βλέποντας τη φωτογραφία του, ότι αυτό το σκάφος θα μπορούσε να σώσει όλο τον κόσμο, αποβιβάζοντας τους πρόσφυγες με ασφάλεια και μαζεύοντας όσους τυχόν έπεφταν στη θάλασσα για οποιονδήποτε λόγο.
Δεν επιστράτευσαν το εξειδικευμένο ναυαγοσωστικό σκάφος για τον απλούστατο λόγο ότι δεν ήθελαν να σώσουν τους πρόσφυγες μέσα στα όρια της ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης. Κι όταν είδαν ότι το αλιευτικό δεν είχε μηχανές για να μπει στην ιταλική περιοχή, έκαναν το τελευταίο βήμα και το βούλιαξαν. Οι διασωθέντες πρόσφυγες δεν είναι σε θέση να κάνουν ανάλυση και εκτίμηση προθέσεων. Ισως δεν μπορούν να διανοηθούν ότι ένα ευρωπαϊκό κράτος βύθισε ένα σκάφος και έπνιξε τόσες εκατοντάδες ψυχές. Από αυτούς κρατάμε μόνο τη μαρτυρία για τα πραγματικά περιστατικά και όχι τις κρίσεις.
Να σημειώσουμε εδώ ότι υπηρεσιακός υπουργός Ναυτιλίας είναι ο πρώην αρχηγός του Λιμενικού απόστρατος ναύαρχος Κλιάμης. Εγινε αρχηγός Λιμενικού επί Μητσοτάκη και είναι αυτός που εφάρμοσε το σχέδιο των εκτεταμένων pushback στο Αιγαίο. Για τον ίδιο λόγο τοποθετήθηκε και υπηρεσιακός υπουργός από τον Μητσοτάκη που υπαγόρευσε τη σύνθεση της υπηρεσιακής κυβέρνησης. Ετσι, πολιτική και επιχειρησιακή ηγεσία είναι ένα και το αυτό.
Ας μην θεωρήσει κανείς ότι όλα έγιναν από λάθος. Ο καπετάνιος και οι αξιωματικοί στο ΠΑΘ (πλοίο ανοιχτής θάλασσας) του Λιμενικού δεν είναι τίποτα σκιτζήδες. Εμπειροι ναυτικοί είναι, για να ξέρουν πως δεν μπορείς να δέσεις με έναν μόνο κάβο ένα ασταθές σαπιοκάραβο και να μπορέσεις να το ρυμουλκήσεις, ξεκινώντας μάλιστα με «πρόσω ολοταχώς» και ενώ βρίσκεσαι στην ανοιχτή θάλασσα και όχι κοντά σε ακτή. Ηξεραν ότι το σκάφος θα μπατάρει και δεδομένου του κόσμου που είχε στ’ αμπάρια του, θα τον έπαιρνε μαζί του στο βυθό. Αν υποθέσουμε ότι ήθελαν να το ρυμουλκήσουν προς τον ιταλικό χώρο ευθύνης (πράγμα που εμείς δεν το πιστεύουμε), θα είχαν φροντίσει να υπάρχει, αν όχι ναυαγοσωστικό, τουλάχιστον άλλα παραπλέοντα πλοία σε απόσταση το πολύ μισού μιλίου, ώστε να μαζέψουν τους ναυαγούς αν το πλοίο ανατρεπόταν. Θα είχαν φροντίσει (το ελάχιστο) να πετάξουν σωσίβια στους ανθρώπους που κινδύνευαν, αν και γι’ αυτούς που βρίσκονταν κάτω από το κατάστρωμα τα σωσίβια δεν είχαν καμιά αξία.
Και τα στελέχη του ΠΑΘ του Λιμενικού τα ήξεραν αυτά, και τα στελέχη που βρίσκονταν στο Θάλαμο Επιχειρήσεων, και ο υπουργός και οι επιτελείς του. Προχώρησαν σ’ ένα μαζικό ναυτικό έγκλημα «με κρύο αίμα», γιατί αυτή είναι η γραμμή: «Δεν μας ενδιαφέρουν οι ζωές των προσφύγων, μας ενδιαφέρει να μην “παραβιαστούν” τα σύνορα».
Με εξίσου «κρύο αίμα» άρχισε η επιχείρηση συγκάλυψης. Πρώτα-πρώτα, πήραν τα κινητά από όλους τους διασωθέντες ναυαγούς και άρχισαν να τους τα επιστρέφουν μετά από δυο μέρες. Αφού στο μεταξύ τα ήλεγξαν και τα καθάρισαν από αποκαλυπτικά βίντεο. Οι πρόσφυγες πάντα τραβάνε βίντεο με τα κινητά στα ταξίδια τους με σκάφη και τα δημοσιεύουν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δείτε ένα παράδειγμα:
https://www.youtube.com/watch?v=PboB0E2ql-I
Μετά, πήραν προανακριτικές καταθέσεις από μερικούς πρόσφυγες, που ήταν «καρμπόν». Ολοι εμφανίζονταν να λένε τα ίδια πράγματα: «Κάποια στιγμή το βράδυ ήρθε ένα πλοίο του Λιμενικού για βοήθεια και ξαφνικά το πλοίο τούμπαρε και βρεθήκαμε στο νερό. Τότε αυτοί μας έσωσαν με φουσκωτή βάρκα. Ηρθαν άλλα 2-3 πλοία αργότερα μέσα στη νύχτα και βοήθησαν. Τα ξημερώματα μεταφερθήκαμε σε ένα από αυτά και μας έφερε στο λιμάνι που βρισκόμαστε τώρα. Επίσης μας έδωσαν και νερό»!
Οταν άρχισαν οι αποκαλύψεις για το πώς προκλήθηκε το ναυάγιο, το Λιμενικό «θυμήθηκε», με δυο μέρες καθυστέρηση, ότι είχε ρίξει «για λίγο» ένα σκοινί, αλλά… «ώρες προτού ανατραπεί το σκάφος». Αλήθεια, γιατί έριξε τον κάβο; Για πλάκα; Για να κάνουν… σκοινοβασία οι πρόσφυγες μεταξύ αλιευτικού και σκάφους του Λιμενικού; Αυτό το δεύτερο ψέμα, που ήρθε για να καλύψει το πρώτο (σύμφωνα με το οποίο το σκάφος του Λιμενικού απλά παρακολουθούσε το αλιευτικό από μικρή απόσταση και ξαφνικά το είδε να βυθίζεται), έχει ήδη διαψευστεί από τις καταθέσεις τόσων προσφύγων, σε αστούς πολιτικούς, σε μέλη ΜΚΟ, σε ξένους δημοσιογράφους, σε συγγενείς τους, αλλά και στην ανακρίτρια που ανέλαβε την υπόθεση. Οι καταθέσεις στην ανακρίτρια, όπως είδαμε, ανατρέπουν το παραμύθι που έστησε το Λιμενικό στην προανάκριση.
Μόλις το είδαν αυτό, τους πήραν άρον-άρον από την Καλαμάτα, όπου γίνεται η τακτική ανάκριση, και τους μετέφεραν στη Μαλακάσα, στο κλειστό (σαν φυλακή) στρατόπεδο, απαγορεύοντας σε οποιονδήποτε να πλησιάσει και να έχει επαφή με τους πρόσφυγες. Και από σήμερα, άρχισαν να τους αφήνουν ελεύθερους, έχοντας ολοκληρώσει σε χρόνο ρεκόρ τη διαδικασία καταγραφής και υποβολής αιτήματος ασύλου. Πράγμα που δεν το συνηθίζουν με άλλους πρόσφυγες, οι οποίοι μένουν στο κλειστό στρατόπεδο τουλάχιστον για ένα μήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, σήμερα άφησαν τουλάχιστον 40 πρόσφυγες ελεύθερους να φύγουν από τη Μαλακάσα, εφοδιασμένους με κάρτες αιτούντων άσυλο.
Τους λόγους μπορούμε να τους φανταστούμε. Καταρχάς, ακούγονταν συνεχώς διαμαρτυρίες από πρόσφυγες που δεν τους είχαν επιστρέψει τα κινητά τους. Ενδεχομένως φοβήθηκαν ότι θ’ ακολουθήσει κάποιας μορφής εξέγερση από αυτούς τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κατάσταση σοκ. Δεύτερον, υπήρχε περίπτωση να ζητήσουν να τους επισκεφτούν προβεβλημένοι πολιτικοί (π.χ. ο Τσίπρας), οπότε ο υπηρεσιακός υπουργός Καταστολής Προσφύγων, Εσδράς, θα είχε πρόβλημα να απαγορεύσει την επίσκεψη, όπως έκανε με το κλιμάκι της ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Τρίτο, η ανακρίτρια δύσκολα θα μπορέσει πλέον να βρει τους πρόσφυγες, που θα έχουν διασκορπιστεί. Και η γραμμή είναι να κλείσει γρήγορα η ανάκριση, με τις ευθύνες να φορτώνονται στους εννιά διασωθέντες που ονομάστηκαν διακινητές.
Ο εκλεκτός του Μητσοτάκη και της ΝΔ, εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ντογιάκος, δεκαπέντε μέρες πριν από τη συνταξιοδότηση και αποχώρησή του από το πόστο που κατέχει, φρόντισε να πάρει τον έλεγχο της κατάστασης, όπως είχε κάνει και με τις υποκλοπές. Τι άλλο σημαίνει η εγκύκλιός του στην οποία αναφέρει ότι η ανάκριση πρέπει να γίνει με άκρα μυστικότητα; Σύμφωνα με το ieidiseis, τη Δευτέρα (προχθές) πραγματοποιήθηκε μυστική σύσκεψη στο γραφείο του Ντογιάκου με την εισαγγελέα Εφετών που προΐσταται της έρευνας, η οποία ήρθε εσπευσμένα από την Καλαμάτα, και τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γιώργο Οικονόμου, «για το αποδεικτικό υλικό που έχει συγκεντρωθεί, που λόγω της σοβαρότητας και της κρισιμότητας της υπόθεσης θεωρείται “φωτιά”».
Υστερα ήρθε ο Μητσοτάκης, που μας αποκάλυψε -εμμέσως πλην σαφώς- ποιος είναι ο ηθικός αυτουργός αυτού του πρωτοφανούς για τη χώρα μας μαζικού εγκλήματος. Μιλώντας στην Χαλκιδική είπε με θράσος πως «είναι πολύ λυπηρό αυτό το οποίο γίνεται τις τελευταίες μέρες με τη στοχοποίηση του Λιμενικού από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ για το τραγικό ναυάγιο της Πύλου. Και είναι πραγματικά πολύ δυσάρεστο να βλέπουμε ακριβώς τα ίδια επιχειρήματα να αναπαράγονται από την επίσημη Τουρκία και την τουρκική προπαγάνδα»! Δηλαδή, πρέπει να το βουλώσουμε μπροστά στο έγκλημα για να μην «εκθέσουμε τη χώρα», δηλαδή τον Μητσοτάκη! «Θα αφήσουμε στην κρίση των πολιτών αυτούς οι οποίοι σε κάθε ευκαιρία, αντί να υπερασπίζονται τη χώρα, στοχοποιούν τη χώρα και δίνουν, τελικά, επιχειρήματα στην τουρκική προπαγάνδα», είπε ο Μητσοτάκης και κάλεσε τους ψηφοφόρους να κλείσουν τ’ αυτιά τους και να αυξήσουν το ποσοστό της ΝΔ!
ΥΓ. Σε ό,τι αφορά τους εννέα που συνέλαβαν και προφυλάκισαν ως διακινητές, δεν έχουμε πληροφορίες από τη δικογραφία. Ξέρουμε, όμως, από μαρτυρίες προσφύγων που έχουν φτάσει με σκάφη στην Ελλάδα, ότι οι διακινητές δεν ανεβαίνουν στα σκάφη διακίνησης, μη τυχόν και γίνει καμιά στραβή. Παίρνουν μερικούς από τους πρόσφυγες, τους δείχνουν μερικά πράγματα για το σκάφος και τους βαφτίζουν πλήρωμα, με αντάλλαγμα τη μεταφορά τους με λιγότερα χρήματα ή και τζάμπα.