Την Παρασκευή το βράδυ, που η «Κόντρα« βρισκόταν στο τυπογραφείο, ολοκληρώθηκε η συζήτηση και ψήφιση του πρώτου των νομοσχεδίων που συναποφασίστηκαν από τη συγκυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου και τους λεγόμενους θεσμούς, στο πλαίσιο του Μνημονίου-3.
Ολοι θυμόμαστε τις προεκλογικές διακηρύξεις του Τσίπρα και του ΣΥΡΙΖΑ, ότι θα καταπολεμήσουν τη φοροδιαφυγή, με στόχο υποτίθεται να ελαφρύνουν τη θέση των εργαζόμενων, και ότι ανάμεσα στ’ άλλα θα κάνουν αυστηρούς ελέγχους στις ενδοομιλικές συναλλαγές των μεγάλων ξένων καπιταλιστικών επιχειρήσεων, που κάνουν πάρτι φοροδιαφυγής, μέσω των συναλλαγών με τις θυγατρικές τους εταιρίες. Γρήγορα ξεχάστηκαν αυτές οι διακηρύξεις. Με τις νομοθετικές παρεμβάσεις τους πλαταίνουν περισσότερο το δρόμο της φοροδιαφυγής στο μεγάλο κεφάλαιο.
Θυμίζουμε, ότι με το νόμο 4336/14.8.15 (Μνημόνιο-3 και προαπαιτούμενα), διευρύνθηκαν οι προκλητικές φοροαπαλλαγές που απολαμβάνει το εφοπλιστικό κεφάλαιο που φέρει την ελληνική σημαία στα καράβια του, ενώ αυτές οι φοροαπαλλαγές επεκτείνονται και στο ευρωενωσίτικο εφοπλιστικό κεφάλαιο. Με τη ρύθμιση αυτή, η συγκυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου ξεκαθάριζε, εμμέσως πλην σαφώς, προς κάθε κατεύθυνση, ότι οι προεκλογικές θεωρίες για καταπολέμηση της φοροδιαφυγής πάνε περίπατο. Και αυτή η κυβέρνηση θα βαδίζει στα χνάρια των προκατόχων της.
Δύο μήνες μετά την ψήφιση του Μνημόνιου-3, έρχεται το πρώτο πολυνομοσχέδιο της «δεύτερη φορά Συριζανέλ» να δώσει στο μεγάλο ευρωπαϊκό κεφάλαιο την δυνατότητα να φοροδιαφεύγει ακόμη περισσότερο, μέσω των ενδοομιλικών συναλλαγών. Θα παραθέσουμε στη συνέχεια τις διατάξεις που ίσχυαν για τις ενδοομιλικές συναλλαγές με βάση το νόμο 4174/2013 και τις διατάξεις που ψηφίστηκαν με το πολυνομοσχέδιο και αφορούν τα πρόστιμα στις καπιταλιστικές επιχειρήσεις για διάφορες παραβάσεις που κάνουν, αναφορικά με τον Συνοπτικό Πίνακα Πληροφοριών ή Φάκελο Τεκμηρίωσης Ενδοομιλικών Συναλλαγών. Εισαγωγικά, όμως, πρέπει να αναφέρουμε ότι όλα αυτά τα χρόνια οι πράσινες και γαλάζιες κυβερνήσεις φρόντισαν ώστε οι περιβόητοι ελεγκτικοί μηχανισμοί των ενδοομιλικών συναλλαγών να είναι τελείως απογυμνωμένοι και ανίκανοι να κάνουν τον παραμικρό έλεγχο. Κατά καιρούς έχουν παραδεχτεί δημόσια ότι οι μηχανισμοί αυτοί έχουν ελάχιστους υπαλλήλους, ανήμπορους να κάνουν τον παραμικρό έλεγχο, όμως δεν κούνησαν το δαχτυλάκι τους προκειμένου να ενισχύσουν αυτούς τους μηχανισμούς για να μπορούν να κάνουν ουσιαστικούς ελέγχους. Επόμενο ήταν και είναι να οργιάζει το πάρτι της φοροδιαφυγής από τις μεγάλες καπιταλιστικές επιχειρήσεις.
Τα πρόστιμα που επιβάλλονταν για τις διάφορες παραβιάσεις στις ενδοομιλικές συναλλαγές ήταν σχετικά μικρά. Ετσι, και αν ακόμα λειτουργούσε ο ελεγκτικός μηχανισμός, το πάρτι της φοροδιαφυγής θα συνεχιζόταν, γιατί τα πρόστιμα είναι για τα μάτια.
Το άρθρο 56 του νόμου 4174/2013 προέβλεπε τις εξής παραβάσεις και πρόστιμα:
♦ Εκπρόθεσμη υποβολή του Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών ή Φακέλου Τεκμηρίωσης Ενδοομιλικών Συναλλαγών: πρόστιμο από 1.000 έως 10.000 ευρώ.
♦ Μη υποβολή ή ανακριβής ή ατελής κατάθεση του Συνοπτικού Πίνακα: πρόστιμο από 10.000 έως 100.000 ευρώ.
♦ Στις περιπτώσεις πρώτης και δεύτερης υποτροπής των παραβάσεων αυτών στα επόμενα πέντε χρόνια, το πρόστιμο διπλασιάζεται και τετραπλασιάζεται αντίστοιχα.
Οπως βλέπετε, τα πρόστιμα ήταν μικρά και σε συνδυασμό με τις δυνατότητες που έχουν οι μεγάλες εταιρίες να «τρενάρουν» την καταβολή τους, δεν υπήρχε περίπτωση να σταματήσουν το πάρτι της φοροδιαφυγής μέσω των ενδοομιλικών συναλλαγών. Οι Τσιπροκαμένοι και οι λεγόμενοι θεσμοί, όμως, έκριναν ότι αυτά τα πρόστιμα είναι εξοντωτικά για τις καημενούλες τις πολυεθνικές, γι’ αυτό και φρόντισαν να τα μειώσουν κατά πολύ, τροποποιώντας με το πολυνομοσχέδιο το άρθρο 56 τον νόμου 4174.
♦ Στην πρώτη περίπτωση δεν περιλαμβάνεται πλέον μόνο η εκπρόθεσμη υποβολή του Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών, αλλά προστίθενται η ανακριβής ή ατελής υποβολή του Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών. Οι Τσιπροκαμμένοι μπλέκουν σκόπιμα αυτές τις δύο περιπτώσεις, για τις οποίες, σύμφωνα με την παλιά ρύθμιση προβλέπονταν διαφορετικά πρόστιμα. Για την πρώτη παράβαση προβλεπόταν πρόστιμο από 1.000 έως 10.000 ευρώ, ενώ για τη δεύτερη προβλεπόταν πρόστιμο από 10.000 έως 100.000 ευρώ.
♦ Δεν αρκέστηκαν, όμως, μόνο στον υποβιβασμό μιας βαρύτερης παράβασης στο επίπεδο μιας ελαφρύτερης. Μείωσαν και τα πρόστιμα στο επίπεδο των 500 έως 2.000 ευρώ και υπό προϋποθέσεις! Για παράδειγμα, σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής του Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών, το γελοίο αυτό πρόστιμο θα καταλογίζεται μόνο αν η διαφορά των δηλούμενων συναλλαγών από τις πραγματικές ξεπερνά τις 200.000 ευρώ!
♦ Σε περίπτωση μη υποβολής του Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών, το πρόστιμο από 10.000 έως 100.000 ευρώ μειώνεται σε 2.500 έως 10.000 ευρώ! Δηλαδή, υποτετραπλασιάζεται!
♦ Για τις περιπτώσεις υποτροπής των παραβατών οι Τσιπροκαμμένοι έκριναν το διπλασιασμό και τετραπλασιασμό των προστίμων άδικους και… διόρθωσαν την αδικία μ’ ένα κόλπο. Εισήγαγαν με την παράγραφο 4 του νέου άρθρου 56 τη διάταξη άλλου άρθρου, στο οποίο η επιβολή των προστίμων δεν αφορά τις παραβάσεις που προαναφέραμε, αλλά άλλες παραβάσεις, που προβλέπονται από το άρθρο 54 του νόμου 4174/2013.
♦ Και αυτό, όμως, δεν τους ήταν αρκετό. Ανήγαγαν τα πρόστιμα για τους υπότροπους σε άλλο άρθρο, που προέβλεπε μικρότερα πρόστιμα, παράλληλα όμως μείωσαν κι αυτά τα προβλεπόμενα μικρά πρόστιμα. Πλέον, τα πρόστιμα κυμαίνονται μεταξύ 100 και 250 ευρώ! Σε αυτά τα πρόστιμα επιβάλλεται ο διπλασιασμός και ο τετραπλασιασμός στις περιπτώσεις υποτροπής των παραβατών! Δηλαδή, ένα πρόστιμο για υποτροπή (δηλαδή για κατά συνήθεια φοροδιαφυγή) που θα μπορούσε να φτάσει τις 400.000 ευρώ, πλέον αποκλείεται να ξεπεράσει το χιλιάρικο. Οσα χαλάει σε μια έξοδό του ο μάνατζερ του εν Ελλάδι παραρτήματος μιας πολυεθνικής.
Δεν υπάρχει, λοιπόν, καμιά αμφιβολία ότι με τις νέες ρυθμίσεις για τις Ενδοομιλικές Συναλλαγές οι Τσιπροκαμμένοι κλείνουν το μάτι στους καπιταλιστές να συνεχίσουν ελεύθερα το πάρτι της φοροδιαφυγής. Μείναμε πολύ στο σχολιασμό αυτών των ρυθμίσεων, που δεν είναι βέβαια οι μοναδικές του πολυνομοσχέδιου, γιατί αποκαλύπτουν το πραγματικό ταξικό πρόσημο της πολιτικής της δεύτερης συγκυβέρνησης Τσίπρα–Καμμένου. Είναι μια πολιτική υπέρ του κεφαλαίου, που αποκαλύπτει το θέατρο της «καταπολέμησης της φοροδιαφυγής» στο οποίο επιδίδεται καθημερινά ο ΣΥΡΙΖΑ, με επικεφαλής τον ίδιο τον Τσίπρα.
Μια άλλη διάταξη του πολυνομοσχέδιου μπορεί να μην είναι σημαντική από άποψη οικονομικού μεγέθους και επιπτώσεων στις επικουρικές συντάξεις, όμως δείχνει καθαρά ότι η συγκυβέρνηση κινείται σταθερά στην κατεύθυνση της προώθησης των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου. Περιττεύει να θυμίσουμε ότι προεκλογικά και μετεκλογικά, ως κυβέρνηση και πριν την ψήφιση του Μνημόνιου-3, ο ΣΥΡΙΖΑ κούναγε τη σημαία της αντίθεσης στην εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις.
Με την περίπτωση α, εδάφιο α, της παραγράφου 13, του άρθρου 44 του νόμου 3986/2011 θεσπίστηκε κράτηση επί των επικουρικών συντάξεων, που θα πήγαινε στο ΑΚΑΓΕ, με στόχο την κάλυψη μέρους των ελλειμμάτων των επικουρικών ταμείων. Ερχονται τώρα οι Τσιπροκαμμένοι και με την παράγραφο 1θ του άρθρου 21 του πολυνομοσχέδιου καταργούν την άμεση ενίσχυση των επικουρικών ταμείων. Διατηρούν, όμως, το χαράτσι επί των επικουρικών συντάξεων. Οι συνταξιούχοι θα καταβάλλουν την κράτηση, αλλά το κονδύλι θα πηγαίνει στο ΑΚΑΓΕ γενικά και όχι για την κάλυψη ελλειμμάτων των επικουρικών ταμείων. Ετσι, μέσω του ΑΚΑΓΕ, οι κυβερνήσεις θα εξακολουθήσουν να κάνουν μνημόσυνα με ξένα κόλλυβα.
Εστιάσαμε μόνο σε δύο χαρακτηριστικές διατάξεις του πολυνομοσχέδιου, για να φανεί καθαρά ο στυγνά ταξικός του χαρακτήρας. Η εφαρμοζόμενη δημοσιονομική πολιτική δεν είναι ταξικά ουδέτερη, αλλά χαρατσώνει το λαό και επιδαψιλεύει νέα φορολογικά προνόμια στο μεγάλο κεφάλαιο.