«Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από τις μετρήσεις που καλύπτουν τη χρονική περίοδο των πρώτων 7 μηνών από το ατύχημα είναι ότι οι επιπτώσεις από το ναυάγιο στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής είναι μέχρι στιγμής αμελητέες. Η διαφυγή πετρελαιοειδών φαίνεται ότι αντιμετωπίστηκε σωστά, ωστόσο επειδή όπως φάνηκε και από τη δειγματοληψία του Νοεμβρίου, η διαρροή είναι ακόμη σε εξέλιξη θα πρέπει να εξακολουθήσουν να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να αποφευχθεί μελλοντική διαρροή πετρελαίου που θα μπορούσε να προκαλέσει υποβάθμιση στο οικοσύστημα. Πέραν του πετρελαίου, από τις μετρήσεις διαπιστώθηκαν κάποιες ενδείξεις επιβάρυνσης σε ιχνοστοιχεία και βαρέα μέταλλα τόσο στη στήλη του νερού όσο και στους θαλάσσιους οργανισμούς. Επειδή ένα βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο τέτοιου μεγέθους που παραμένει στην περιοχή περιέχει ρυπογόνα φορτία που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μια τέτοια επιβάρυνση, οι διαδικασίες ελέγχου της θαλάσσιας περιοχής πρέπει να συνεχιστούν μέχρις ότου διαπιστωθεί με ασφάλεια ότι δεν υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω ρύπανσης».
Αποτελέσματα μετρήσεων-αναλύσεων ΕΛΚΕΘΕ (5-7/2007)
Σήμερα, συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που οι εφοπλιστές της περιβόητης Louis Cruises, με την πλήρη κάλυψη της κυβέρνησης Καραμανλή, βύθισαν στον όρμο των Φηρών της Σαντορίνης το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond, για να εισπράξουν τα φράγκα της αποζημίωσης. Η τελευταία έκθεση του ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών), ενός κρατικού ερευνητικού ινστιτούτου, παρά την προσεκτική τεχνοκρατική γλώσσα, είναι σαφής: η διαρροή πετρελαίου συνεχίζεται, εμφανίστηκαν ενδείξεις βαρέων μετάλλων στο νερό και σε θαλάσσιους μικροοργανι- σμούς, δε μπορεί να παραμένει στο βυθό ένα τέτοιου μεγέθους πλοίο.
Ποια είναι η απάντηση της κυβέρνησης; Σύμφωνα με έγγραφο του ΥΕΝ, που έχουμε στα χέρια μας, κρίνεται «αναγκαία και επιβεβλημένη η επανάληψη των δειγματοληψιών/αναλύσεων από το ΕΛΚΕΘΕ και εντός του 2008». Δηλαδή, περιμένουν πότε θα συμβεί το μοιραίο. Στο ίδιο έγγραφο υπενθυμίζεται κουτοπόνηρα, ότι «από τη Λιμενική Αρχή Θήρας συνεχίζουν να βεβαιώνονται ημερησίως» πρόστιμα ύψους 8.840 ευρώ «για τη μη υποβολή σχεδίου απάντλησης καυσίμων και λοιπών ρυπογόνων ουσιών», ενώ ξέρουν πολύ καλά ότι δεκάρα απ’ αυτά τα πρόστιμα δεν πληρώνουν οι εφοπλιστές, που έχουν οργανωθεί νομικά πίσω από τις θέσεις ότι δεν ευθύνονται οι ίδιοι για το ναυάγιο (αλλά ο χάρτης, που είχε σε λάθος θέση την ξέρα) και ότι δεν είναι δυνατή ούτε η απάντληση ούτε η ανέλκυση του πλοίου.
Ποια είναι η λύση; Να ανελκύσει το πλοίο η κυβέρνηση και να προχωρήσει σε κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων της Louis. Αυτό, όμως, δεν είναι στις προθέσεις της.