Νομοσχέδιο που αφαιρεί από τους δήμους τα ποσά που προέρχονται από τα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και τα μοιράζει στα Ταμεία Πρόνοιας Αστυνομικών, στην Πρόνοια Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων, στην Πρόνοια εργαζομένων στα Σώματα Ασφαλείας και στο Μετοχικό Ταμείου Στρατού ετοίμασε η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Μέχρι τώρα, το 50% των προστίμων για παραβάσεις του ΚΟΚ πήγαινε στους δήμους για έργα οδικής ασφάλειας. Με το ύψος των προστίμων να είναι γύρω στα 100 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, οι δήμοι έπαιρναν γύρω στα 50 εκατ. ευρώ για να κλείσουν καμιά λακούβα.
Πλέον, με τα πρόστιμα να έχουν τριπλασιαστεί μετά την ψήφιση του νέου ΚΟΚ, οι δήμοι δε θα παίρνουν δεκάρα τσακιστή και τα λεφτά θα πηγαίνουν σε Ταμεία Πρόνοιας αστυνομικών και στρατιωτικών!
Αν οι δήμοι μέχρι τώρα έκλειναν καμιά λακούβα, για να δικαιολογούν τα λίγα λεφτά που έπαιρναν, τώρα δε θα κάνουν ούτε αυτό και θα έχουν δικαιολογία ότι το κράτος τους έκοψε τα λεφτά.
Αντίθετα, οι αστυνομικοί παίρνουν ένα κίνητρο για να ταράξουν τον κόσμο στις κλήσεις για ψύλλου πήδημα. Η κυβέρνηση τους κλείνει το μάτι: όσο περισσότερες κλήσεις κόβεται τόσο πιο ανθηρά οικονομικά θα είναι τα δικά σας Ταμεία Πρόνοιας (τα δικά σας, όχι των υπόλοιπων εργαζόμενων) και τόσο μεγαλύτερες οι παροχές που παίρνετε απ’ αυτά.
Ετσι, το φουσκωμένο πρόστιμο του ΚΟΚ μετατρέπεται σε χαράτσι. Και δίνεται κίνητρο στους αστυνομικούς να επιδοθούν σε σαφάρι κλήσεων με δέλεαρ την ενίσχυση των Ταμείων τους. Τα πρόστιμα έτσι αποσυνδέονται απολύτως από κάθε έννοια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
Ξέρουμε πολύ καλά τι μορφή παίρνουν τα σαφάρι της Τροχαίας, όταν δίνονται οι σχετικές εντολές του στιλ «βγείτε και γράψτε». Αυθαιρεσία, καμιά αίσθηση αναλογικότητας, καμιά ακρόαση του πολίτη. Στόχος δεν είναι η πάταξη της όποιας παραβατικότητας αλλά το «γράψιμο». Και βέβαια, καμιά βελτίωση της οδικής ασφάλειας δεν έχει υπάρξει, γιατί πλέον της κάκιστης κατάστασης των δρόμων, όλη αυτή η αντιμετώπιση του πολίτη ως υποζύγιου που πρέπει να πληρώνει κάθε είδους χαράτσια, ενισχύει την κουλτούρα της τροχαίας παραβατικότητας και δεν την αδυνατίζει.
Κάποιες φορές, κάποιοι τροχονόμοι, δείχνουν μια ανθρώπινη συμπεριφορά, βλέποντας το πνεύμα και όχι το γράμμα του νόμου. Συμπεριφέρονται με μια λογική αναλογικότητας, περιοριζόμενοι σε σύσταση προς τον μικροπαραβάτη. Αλλες φορές, άλλοι τροχονόμοι, ανακαλύπτουν παραβάσεις και εκεί που δεν υπάρχουν, δείχνοντας ότι ηδονίζονται όταν κόβουν πρόστιμο. Στόχος της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι να εξαλείψει την πρώτη κατηγορία τροχονόμων, με τη θέσπιση αυτού του συμφεροντολογικού κινήτρου.








