Τι σχόλιο θα κάνατε, αν θέταμε υπόψη σας το εξής σενάριο: Σε δημόσιο Νοσοκομείο Παίδων ιδρύεται μια μονάδα για την υγεία των εφήβων. Το τμήμα αυτό μετατρέπεται σε παιδοψυχιατρικό τμήμα, μολονότι το νοσοκομείο έχει παιδοψυχιατρική κλινική. Η επικεφαλής της μονάδας και μοναδική εργαζόμενη σ’ αυτήν είναι παιδίατρος και όχι παιδοψυχίατρος. Ομως, μετατρέπει το τμήμα σε παιδοψυχιατρικό και ασχολείται με σοβαρά περιστατικά ψυχικής υγείας εφήβων. Κυρίως, όμως, ασχολείται με την έκδοση πιστοποιητικών απαλλαγής εφήβων από τις γραπτές εξετάσεις (και τις Πανελλαδικές) και αντικατάστασής τους με προφορικές, λόγω μαθησιακών δυσκολιών.
Η Μονάδα δεν έχει προσωπικό. Πώς κάνει αυτό το έργο; Σε συνεργασία με ιδιώτες ψυχίατρους και ψυχολόγους, οι οποίοι εμφανίζονται να προσφέρουν εθελοντική εργασία! Για φανταστείτε το λίγο: ιδιώτες ψυχίατροι αφήνουν τα ιατρεία τους και σπεύδουν να προσφέρουν εθελοντική εργασία σε τμήμα κρατικού νοσοκομείου. Αυτό απαγορεύεται από το νόμο, όμως εμείς σας ζητούμε να μη δείτε μόνο την ποινική αλλά και την οικονομική πλευρά του ζητήματος.
Κάποια στιγμή όλα αυτά αποκαλύπτονται, το ΔΣ του νοσοκομείου παρεμβαίνει, αλλά η υπεύθυνη της Μονάδας γράφει στα παλιά της τα παπούτσια τις αποφάσεις του ΔΣ. Φτάνει στο σημείο να κλείσει μόνη της (!) για δυο μέρες τη Μονάδα, επειδή το ΔΣ είχε αποφασίσει να γίνει έλεγχος! Ούτε προσωπικό μαγαζί της να ήταν…
Υπάρχουν και άλλα στοιχεία, τα οποία θα παραθέσουμε αναλυτικά παρακάτω, αλλά προς το παρόν μένουμε σ’ αυτή την περιγραφή και σας ξαναρωτάμε: τι σχόλιο θα κάνατε; Να σας πούμε το δικό μας σχόλιο. Αν το σενάριο αληθεύει, τότε έχουμε το στήσιμο κάτι τύπου «παράγκας» στο εσωτερικό ενός δημόσιου νοσοκομείου, η οποία σε συνεργασία με ιδιώτες ψυχίατρους και ψυχολόγους εκδίδει παράνομα πιστοποιητικά απαλλαγής από τις γραπτές εξετάσεις (και όχι μόνο).
Κι επειδή μιλάμε για συμμετοχή ιδιωτών, μπορεί εύκολα να σκεφτεί κανείς ότι ο ιδιώτης ή έπαιρνε τους εφήβους από το νοσοκομείο στο ιδιωτικό του ιατρείο (άγρα πελατείας) ή κουβαλούσε στη συγκεκριμένη Μονάδα την προσωπική του πελατεία, προκειμένου αυτή να εξασφαλίσει πιστοποιητικό απαλλαγής από τις γραπτές εξετάσεις. Ο ιδιώτης δεν μπορεί να εκδώσει τέτοιο πιστοποιητικό, όμως ένα τμήμα κρατικού νοσοκομείου, που έχει πάρει την απαραίτητη πιστοποίηση από το υπουργείο Παιδείας, μπορεί. Ο ιδιώτης παίρνει τον πελάτη από το ιδιωτικό του ιατρείο, τον πηγαίνει στο κρατικό νοσοκομειακό τμήμα και του εξασφαλίζει το πιστοποιητικό, το οποίο μάλιστα συνυπογράφει ο ίδιος ο ιδιώτης ή κάποιος συνάδελφός του, επίσης ιδιώτης, με την ιδιότητα του προσφέροντος… εθελοντική εργασία.
Σκάνδαλο ολκής
Δυστυχώς, δεν πρόκειται για σενάριο, αλλά για πραγματικότητα. Η «παράγκα» χτίστηκε στο εσωτερικό του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», ονομάζεται Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) και λειτουργεί στο πλαίσιο της Β’ Πανεπιστημιακής Παιδιατρικής Κλινικής του ΕΚΠΑ. Ο,τι θα περιγράψουμε παρακάτω είναι πλήρως αποδεδειγμένο. Υπάρχουν έγγραφες αναφορές της Ιατρικής Υπηρεσίας του νοσοκομείου, υπάρχουν αποφάσεις του ΔΣ του νοσοκομείου, υπάρχει μια ογκώδης Εκθεση Ελέγχου της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (πρώην Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας), η οποία τα επιβεβαιώνει μέχρι κεραίας.
Το μόνο που δεν υπάρχει είναι η κάθαρση ενός πολύχρονου σκανδάλου, το οποίο αναπτύσσεται ως καρκίνωμα στο σώμα ενός δημόσιου νοσοκομείου. Παρακάτω, θα προσπαθήσουμε να κωδικοποιήσουμε τις πτυχές αυτού του σκανδάλου, παραθέτοντας τα βασικά του στοιχεία, για να μη χαθούμε στις λεπτομέρειες. Επειδή μάλλον θα χρειαστεί να επανέλθουμε, θα δώσουμε και περισσότερα στοιχεία από τον ογκώδη φάκελο που έχουμε σχηματίσει.
Η ΜΕΥ ιδρύθηκε το 2006, στο πλαίσιο της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του ΕΚΠΑ και ενσωματώθηκε στον Οργανισμό του «Π. & Α. Κυριακού» τον Οκτώβρη του 2008. Μολονότι αποφασίστηκε η στελέχωσή της με έναν παιδίατρο και έναν παιδοψυχίατρο, δύο ψυχολόγους, τρεις νοσηλευτές, δύο κοινωνικούς λειτουργούς, δύο διατροφολόγους και δύο υπάλληλους υποδοχής, δεν προσλήφθηκε κανένας. Είχε μόνο ένα γιατρό, την επιστημονικά υπεύθυνη, η οποία δεν είναι εφηβίατρος (η εφηβιατρική είναι εξειδίκευση τριετούς διάρκειας στο εξωτερικό), αλλά παιδίατρος με γνωστικό αντικείμενο την «Εφηβική Ιατρική», αναγνωρισμένο μόνο από το ΕΚΠΑ και όχι από το κράτος.
Παρά ταύτα, αυτή η μονάδα του ενός γιατρού είχε δεχτεί μόνο το 2017 3.061 επισκέψεις εφήβων! Πώς γινόταν αυτό το τεράστιο έργο; Με τη χρήση ιδιωτών γιατρών, πράγμα που απαγορεύεται ρητά από το νόμο.
Η ΜΕΥ ποτέ δεν ασχολήθηκε με το βασικό αντικείμενό της, την παθολογία των εφήβων (νοσηλευόμενων και εξωτερικών ασθενών), αλλά μετατράπηκε σε μονάδα ψυχικής υγείας και μαθησιακών δυσκολιών. Χωρίς καμιά άδεια από την αρμόδια Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας, λειτουργούσε σαν Υπηρεσία Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων. Ονομάστηκε και Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο (για να μπορεί να εκδίδει πιστοποιητικά απαλλαγής από τις γραπτές εξετάσεις), παίρνοντας -άγνωστο μέσα από ποιες διαδικασίες- τη σχετική πιστοποίηση από το υπουργείο Παιδείας.
Ο νόμος 2716/1999 «Ανάπτυξη και Εκσυγχρονισμός των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας», Κεφ. Γ, άρθρ. 5, 1 είναι σαφής: «Τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας και τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα συνιστώνται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας μετά από γνώμη του ΚΕΣΥ και πρόταση της αρμόδιας κατά τόπο Τομεακής Επιτροπής Ψυχικής Υγείας, ως αποκεντρωμένες μονάδες των Νοσοκομείων του ν.δ.2592/1953 και του ν. 1397/1983. Με την αυτή ή όμοια απόφαση συνιστώνται και οι θέσεις του προσωπικού των Μονάδων αυτών». Οπότε γεννάται ζήτημα για τις ευθύνες των υπουργείων Υγείας και Παιδείας, που τόσα χρόνια έδινε πιστοποίηση για την εξέταση παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σ’ αυτή τη μονάδα με τη μία εργαζόμενη (που ήταν ταυτόχρονα και επιστημονικά υπεύθυνη).
Μέχρι και τα τέλη του 2018 η ΜΕΥ λειτουργούσε αποκλειστικά με ιδιώτες γιατρούς, ψυχολόγους κτλ. Μιλάμε για καραμπινάτο ποινικό (και όχι μόνο) αδίκημα. Οι Νόμοι 1397/1983, άρθρ. 13, παρ. 1 και 2071/1992 άρθρ.77, παρ.1, περ.γ, ορίζουν σαφώς ότι στις Πανεπιστημιακές Κλινικές που είναι εγκατεστημένες στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ εργάζονται μόνο μέλη ΔΕΠ και Ακαδημαϊκοί Υπότροφοι, ενώ απαγορεύουν ρητά τη συμμετοχή ιδιωτών ιατρών σε Νοσοκομεία του ΕΣΥ και στις Πανεπιστημιακές Κλινικές που είναι εγκατεστημένες σ’ αυτά.
Ιδιώτες εξέταζαν εφήβους με σοβαρά ψυχικά νοσήματα, ενώ στο νοσοκομείο λειτουργούν Παιδοψυχιατρική Κλινική και το ΚΟΚΕΨΥΠΕ, όπου έπρεπε να παραπεμφθούν χωρίς δεύτερη σκέψη όλα τα περιστατικά ψυχικής υγείας, σοβαρά και μη. Το αναφέρουν και οι ελεγκτές του ΣΕΥΥΠ: «Η Μ.Ε.Υ. δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τα όποια σοβαρά ψυχιατρικά περιστατικά που αφορούν εφήβους, αλλά πρέπει να τα παραπέμπει στην επαρκώς στελεχωμένη Παιδοψυχιατρική Κλινική του Νοσοκομείου».
Η Εκθεση του ΣΕΥΥΠ αναφέρει ότι στη ΜΕΥ εργάστηκαν 29 ιδιώτες, χωρίς έγκριση από τη Διοίκηση του Νοσοκομείου, τους οποίους η ΜΕΥ παρουσίαζε ως άμισθους συνεργάτες (εργάζονταν για την ψυχή της μάνας τους)! Από τυχαιοποιημένο δείγμα δύο μηνών (Μάρτης και Μάης του 2018), οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι επί συνόλου 890 παιδιών, μόνο τα 16 εξετάστηκαν από γιατρούς του νοσοκομείου (5 από την επιστημονικά υπεύθυνη της ΜΕΥ και 11 από ενδοκρινολόγο του νοσοκομείου), ενώ 874 εξετάστηκαν από 23 επαγγελματίες υγείας οι οποίοι δεν είχαν την ιδιότητα του Ακαδημαϊκού Υποτρόφου, ούτε ήταν αποσπασμένοι ή διορισμένοι στο Νοσοκομείο, και 3 εθελοντές. «Η παροχή υπηρεσιών των ανωτέρω ατόμων δεν είναι σύμφωνη με την νομοθεσία του ΕΣΥ, άρθρο 77 και 1 παρ. γ του Ν 2071/1992 και άρθρο 13 παρ.1 του Ν. 1397/1983 αλλά και του Υπουργείου Παιδείας», τονίζουν οι ελεγκτές.
Οι ίδιοι (οι ελεγκτές) σημειώνουν επίσης ότι «για την απασχόληση των ανωτέρω (ιδιωτών, Πανεπιστημιακών και συνεργατών), το Δ.Σ. του Νοσοκομείου, δεν είχε καμία ενημέρωση και ως εκ τούτου δεν παρείχε τη σχετική έγκριση που προβλέπεται από τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας»! Καταλάβατε γιατί μιλάμε για «παράγκα»; ‘Η μήπως πρέπει να μιλήσουμε για «παραμάγαζο» (που είναι το ίδιο);
Η ΜΕΥ, που όπως είδαμε είχε βαφτιστεί και Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, χωρίς να πληροί ούτε τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις γι’ αυτό, εξέδιδε αφειδώς πιστοποιητικά απαλλαγής εφήβων από τις γραπτές εξετάσεις (και τις Πανελλαδικές!) και αντικατάστασής τους με προφορικές εξετάσεις, λόγω μαθησιακών δυσκολιών. Τα πιστοποιητικά αυτά είναι παράνομα, διότι τα υπέγραφαν η επιστημονικά υπεύθυνη της ΜΕΥ (που δεν έχει την ειδικότητα που απαιτεί ο νόμος) και οι παράνομα εργαζόμενοι ιδιώτες συνεργάτες της, οι οποίοι -φυσικά- δεν έχουν δικαίωμα υπογραφής δημόσιων εγγράφων.
Γράφουν σχετικά μ’ αυτό οι ελεγκτές του ΣΕΥΥΠ: «Από τον έλεγχο που πραγματοποίησε το κλιμάκιο Επιθεωρητών, το έτος 2018 χορηγήθηκαν 217 πιστοποιητικά, εξ αυτών τα 168 (άνω του 77%) αφορούσαν πιστοποιητικά απαλλαγής από γραπτές Πανελλήνιες εξετάσεις και αντικατάστασής τους με προφορικές. Πολλά εξ αυτών, άνω των 80, αφορούσαν παιδιά Β’ και Γ’ Λυκείου με φυσιολογικό νοομετρικό τεστ, που υπογράφονταν από έναν ή δύο επαγγελματίες υγείας και όχι από πενταμελή διεπιστημονική ομάδα, όπως ορίζει το άρθρο 4 παρ 1 του Ν. 3699/2008». Μιλάμε για κανονική… φάμπρικα.
Οταν η Διευθύντρια Ιατρικής Υπηρεσίας άρχισε να «σκαλίζει» την υπόθεση και να αποκαλύπτει πτυχές του σκανδάλου με έγγραφά της προς το ΔΣ του νοσοκομείου (Φλεβάρης 2018), η επιστημονικά υπεύθυνη της ΜΕΥ άρχισε να υπογράφει μόνη της τα πιστοποιητικά (χωρίς να υπογράφει και ιδιώτης). Οπως σημειώνεται στην Εκθεση Ελέγχου του ΣΕΥΥΠ, «από 31.05.2019 και εφεξής, τα πιστοποιητικά απαλλαγής μαθησιακών δυσκολιών χορηγούνται από το Τμήμα Ιατρικών Αρχείων του Νοσοκομείου και υπογράφονται μόνο από την Επιστ. Υπεύθυνη της Μ.Ε.Υ.», η οποία όμως «δεν νομιμοποιείται να τα υπογράφει»!
Επίσης, από το 2019 (μετά τις αποκαλύψεις δηλαδή), η ΜΕΥ προσέλαβε και ακαδημαϊκούς υποτρόφους ιατρικών ειδικοτήτων (παιδοψυχίατρο και παιδίατρο) και επαγγελματιών υγείας (ψυχολόγο, λογοπεδικό, παιδαγωγό κτλ). Οι ακαδημαϊκοί υπότροφοι όμως δεν μπορούν να ηγούνται μονάδας ψυχικής υγείας. Εργάζονται υπό την εποπτεία του επιστημονικά υπεύθυνου της μονάδας. Πώς, όμως, μία παιδίατρος μπορεί να επιβλέψει έναν παιδοψυχίατρο ή ένα ψυχολόγο ή έναν ειδικό παιδαγωγό, οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι σε εντελώς διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα από το δικό της; Πώς είναι δυνατόν αυτό το «πράγμα» να λειτουργεί σαν μονάδα ψυχικής υγείας και σαν ιατροπαιδαγωγικό κέντρο που χορηγεί πιστοποιητικά απαλλαγής από γραπτές εξετάσεις λόγω μαθησιακών διαδικασιών; Είναι φανερό ότι παραμερίστηκαν από το προσκήνιο οι ιδιώτες και προσελήφθησαν κάποιοι ακαδημαϊκοί υπότροφοι, ώστε το «παραμάγαζο» να ψευτο-νομιμοποιηθεί και να συνεχίσει τη λειτουργία του.
Μετά από όσα τερατώδη περιγράψαμε παραπάνω, είναι… πταίσμα το ότι η επιστημονικά υπεύθυνη της ΜΕΥ χρέωνε εισιτήριο στους ασθενείς (30 ευρώ την πρώτη επίσκεψη και 15 ευρώ κάθε επόμενη επίσκεψη) και 55 ευρώ για νοομετρικές εξετάσεις (οι οποίες γίνονται δωρεάν στο νοσοκομείο!), κόβοντας αποδείξεις του κακόφημου ΕΛΚΕ, χωρίς το νοσοκομείο να έχει ιδέα γι’ αυτό και χωρίς να εισπράττει τίποτα, μολονότι χορηγούσε το κτίριο και την υποδομή του!
Σύμφωνα με την Εκθεση του ΣΕΥΥΠ, τα συνολικά έσοδα της περιόδου 2010-2018 ήταν 407.546 ευρώ, από τα οποία το νοσοκομείο δεν εισέπραξε ούτε σεντ. Κατά τη γνώμη μας, το ποσό είναι πολύ μικρό και αφορά μόνο τις νόμιμες εισπράξεις. Οταν εμπλέκονται τόσοι ιδιώτες ψυχίατροι και άλλοι επαγγελματίες υγείας, θεωρούμε σίγουρο ότι υπάρχει «μαύρο» χρήμα. Δεν μπορούμε να το αποδείξουμε, όμως δεν είμαστε και αφελείς.
Ελεγχος; Ποιος έλεγχος;
Το ΔΣ του νοσοκομείου άφησε μέχρι το 2018 την «παράγκα» να λειτουργεί ανεξέλεγκτα. Δεν ήξερε; Δύσκολο να το πιστέψουμε, γιατί ξέρουμε πώς δημιουργούνται οι «επιχειρηματικές συνέργειες» και τα «πάρε – δώσε» μεταξύ διάφορων πόλων. Από τότε που η Διευθύντρια Ιατρικής Υπηρεσίες κατήγγειλε εγγράφως τα τεκταινόμενα, τα οποία επιβεβαίωσε ο Νομικός Σύμβουλος του Νοσοκομείου, το ΔΣ δεν μπορούσε να παραμείνει αμέτοχο.
Ετσι όπως περιγράφονται οι ενέργειες της Διοίκησης στην Εκθεση του ΣΕΥΥΠ, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι πετούσε τη μπάλα στην εξέδρα και με… συναντήσεις επεδίωκε «φιλική διευθέτηση». Η επιστημονικά υπεύθυνη, όμως, «έγραψε» κανονικότατα το ΔΣ, αισθανόμενη ότι βρίσκεται σε θέση ισχύος απέναντί του!
Πέρασαν έτσι εφτά μήνες (!) και τον Σεπτέμβρη του 2018 το ΔΣ υιοθέτησε την εισήγηση της Ιατρικής Υπηρεσίας για αποκατάσταση της νομιμότητας. Απλά την υιοθέτησε, λες και είναι όργανο ακαδημαϊκών συζητήσεων και όχι εκτελεστικό όργανο της κρατικής διοίκησης, που οφείλει να εφαρμόζει τις αποφάσεις που παίρνει. Ετσι, το «γράψιμο» από την πλευρά των παρανομούντων συνεχίστηκε κανονικότατα. Πέρασαν άλλοι τρεις μήνες (!) και το ΔΣ… επαναβεβαίωσε την προηγούμενη απόφασή του, την οποία οι παρανομούντες συνέχισαν να «γράφουν» κανονικότατα.
Πέρασαν κι άλλοι μήνες, ανακαλύφθηκαν νέα στοιχεία από την Ιατρική Υπηρεσία και κατατέθηκαν, φτάσαμε στον Μάη του 2019 και το ΔΣ αποφάσισε να κάνει ΕΔΕ (!) και έλεγχο από εξωτερικό συνεργάτη. Εγινε και η ΕΔΕ και επιβεβαίωσε αυτά που ήταν ήδη γνωστά.
Για πάνω από ένα χρόνο, το ΔΣ ενός δημόσιου νοσοκομείου δεν μπορεί να αποκαταστήσει τη νομιμότητα σε μια μονάδα που λειτουργεί στο εσωτερικό του ως «παραμάγαζο»! Και το ερώτημα είναι: δεν μπορεί ή δε θέλει;
Η Διευθύντρια της Ιατρικής Υπηρεσίας κατήγγειλε την υπόθεση στο ΣΕΥΥΠ. Ο «πολλά βαρύς» Πολάκης, αναπληρωτής υπουργός Υγείας, απλώς διαβίβασε την υπόθεση για έρευνα στο ΣΕΥΥΠ, βάσει της καταγγελίας της ΔΙΥ. Δεν ασχολήθηκε προσωπικά και με τους συνεργάτες του με το μείζον αυτό σκάνδαλο (κατά τα άλλα καμαρώνει ακόμα και σήμερα για τους φακέλους που είχε στείλει στον εισαγγελέα). Προφανώς, είχε να ασχοληθεί με την επανεκλογή του στα Χανιά και η συγκεκριμένη υπόθεση δεν προσφερόταν για άντληση πολιτικής υπεραξίας (εκτός αν υπάρχει και τίποτ’ άλλο που δεν το γνωρίζουμε).
Το πόρισμα του ΣΕΥΥΠ ολοκληρώθηκε και κατατέθηκε τον Δεκέμβρη του 2020. Στο μεταξύ έχει αλλάξει η κυβέρνηση. Ο διοικητής της 1ης ΥΠΕ, Παναγιώτης Στάθης, σε χτεσινή τηλεφωνική μας επικοινωνία, μας διαβεβαίωσε ότι από τις αρχές του 2021 η 1η ΥΠΕ έχει γνωμοδοτήσει για την αναστολή της λειτουργίας της ΜΕΥ του «Π. & Α. Κυριακού», αλλά δεν έχει αποφασίσει ακόμη η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υγείας!
Επειδή εμείς θέλουμε να έχουμε στη διάθεσή μας όλα τα στοιχεία, απευθυνθήκαμε αμέσως με αίτησή μας προς τον διοικητή της 1ης ΥΠΕ, ζητώντας αντίγραφο αυτής της γνωμοδότησης. Πρόκειται για δημόσιο έγγραφο και είναι υποχρεωμένος να μας χορηγήσει αντίγραφο, όπως προβλέπει η Γνωμοδότηση 205/2007 του Νομικού Συμβούλιου του Κράτους (την παραθέτουμε στο τέλος).
Από το ρεπορτάζ πληροφορηθήκαμε κάτι που αποσιώπησε ο Π. Στάθης στην επικοινωνία μας. Οτι το αίτημα αναστολής λειτουργίας της ΜΕΥ δεν ήταν αυτοτελές αίτημα της διοίκησης της 1ης ΥΠΕ, αλλά αίτημα που είχε υποβληθεί στην 1η ΥΠΕ από το ΔΣ του «Π. & Α. Κυριακού», με το οποίο η διοίκηση της 1ης ΥΠΕ δεν μπορούσε να μη συμφωνήσει, ενόψει των όσων αποκαλύφθηκαν από την Εκθεση Ελέγχου του ΣΕΥΥΠ. Το ΔΣ του Νοσοκομείου ζήτησε την αναστολή λειτουργίας της ΜΕΥ και την παραπομπή της επιστημονικά υπεύθυνης στο Κεντρικό Πειθαρχικό Συμβούλιο Ιατρών ΕΣΥ του υπουργείου Υγείας.
Ενώ η 1η ΥΠΕ εισηγήθηκε την αναστολή της λειτουργίας της ΜΕΥ και ενώ το υπουργείο Υγείας, μολονότι πέρασε σχεδόν μισός χρόνος από τότε, δεν έκανε τίποτα σ’ αυτή την κατεύθυνση, αύριο (Πέμπτη 24 Ιούνη, στις 11 το πρωί) συνεδριάζει στο υπουργείο Υγείας το Κεντρικό Πειθαρχικό Συμβούλιο, με ελεγχόμενη την επιστημονικά υπεύθυνη της ΜΕΥ (έχει κληθεί σε ακρόαση) με το ερώτημα αν θα τεθεί σε δυνητική αργία ή όχι.
Η δυνητική αργία προβλέπεται από τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα (Ν. 3528/07, άρθρο 104):
Δυνητική θέση σε αργία -Αναστολή άσκησης καθηκόντων
-
- Αν συντρέχουν λόγοι δημόσιου συμφέροντος μπορεί να τίθεται σε αργία ο υπάλληλος, κατά του οποίου:
α) Έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για αδίκημα το οποίο μπορεί να επισύρει την έκπτωση από την υπηρεσία. Ειδικά, προκειμένου για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος ο υπάλληλος μπορεί να τίθεται σε αργία εφόσον έχει παραπεμφθεί στο ακροατήριο για το αδίκημα αυτό.
β) Έχει ασκηθεί πειθαρχική δίωξη για παράπτωμα, το οποίο μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης ή
γ) υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις για έκνομη διαχείριση, οι οποίες στηρίζονται σε έκθεση της προϊσταμένης αρχής ή αρμόδιου επιθεωρητή. […]
-
- Η πράξη, με την οποία ο υπάλληλος τίθεται σε δυνητική αργία ή επαναφέρεται στα καθήκοντά του, εκδίδεται από τον οικείο Υπουργό ή το ανώτατο μονομελές όργανο διοίκησης των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή, αν δεν υπάρχει, από τον Πρόεδρο του συλλογικού οργάνου διοίκησης των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ύστερα από γνώμη του πειθαρχικού συμβουλίου. Για τη θέση του υπαλλήλου σε αργία απαιτείται προηγούμενη ακρόαση αυτού από το πειθαρχικό συμβούλιο.
- Εντός τρίμηνης αποκλειστικής προθεσμίας από την πάροδο ενός (1) έτους από τη θέση σε αργία, το πειθαρχικό συμβούλιο υποχρεούται να γνωμοδοτήσει, ύστερα από ερώτημα του αρμόδιου διοικητικού οργάνου για τη συνέχιση ή μη της αργίας, άλλως η αργία αίρεται. Σε κάθε περίπτωση, η αργία αίρεται αυτοδικαίως μετά από την πάροδο διετίας από την έκδοση της απόφασης θέσης του υπαλλήλου σε αργία.
Αυτός ο χειρισμός, δηλαδή να προηγηθεί ο έλεγχος των πειθαρχικών ευθυνών της επιστημονικά υπεύθυνης από την αναστολή λειτουργίας της ΜΕΥ, την οποία έχουν εισηγηθεί το ΔΣ του Νοσοκομείου και η Διοίκηση της 1ης ΥΠΕ, σημαίνει ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπαθεί να προσωποποιήσει το ζήτημα. Από ζήτημα πολύχρονης παράνομης λειτουργίας μιας πανεπιστημιακής μονάδας υγείας, εντός ενός νοσοκομείου του ΕΣΥ, να το μετατρέψει σε ζήτημα πειθαρχικών ευθυνών της επιστημονικά υπεύθυνης αυτής της μονάδας! Περιττεύει να πούμε πως όταν δεν ξεκαθαρίζεται πλήρως το καθεστώς των παρανομιών στη λειτουργία της ΜΕΥ (που δεν άπτονται μόνο του πειθαρχικού δικαίου αλλά και του ποινικού νόμου), απαλύνονται και οι πειθαρχικές (και ποινικές) ευθύνες της επιστημονικά υπεύθυνης και όποιου/ας άλλου/ης. Παράλληλα, με τον πειθαρχικό έλεγχο μόνο της επιστημονικά υπεύθυνης, η υπόθεση στεγανοποιείται και περιορίζεται σ’ αυτήν και όχι στους προϊσταμένους και συνεργάτες της, οι οποίοι πρέπει επίσης να υποστούν τη βάσανο του πειθαρχικού (και όχι μόνο) ελέγχου. Ας μην ξεχνάμε ότι η ΜΕΥ ανήκει σε Πανεπιστημιακή Κλινική. Επομένως, εκτός από την επιστημονικά υπεύθυνη της ΜΕΥ, υπάρχει και η Διεύθυνση της Πανεπιστημιακής Κλινικής.
Και για να ξέρουν ότι έχουμε ήδη ψάξει αυτό το σκάνδαλο και θα συνεχίσουμε να το ψάχνουμε, αναφέρουμε ότι –σύμφωνα με πληροφορίες μας- το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο έχει απευθυνθεί στο Νοσοκομείο και ρωτάει αν έχει εκδοθεί απόφαση αναστολής της λειτουργίας της ΜΕΥ (!) και αν οι υπηρεσίες της πειθαρχικά ελεγχόμενης (με το ερώτημα της δυνητικής αργίας) επιστημονικά υπεύθυνης είναι απαραίτητες για τη συνέχιση της λειτουργίας της Μονάδας. Δηλαδή, το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο ρωτάει τη διοίκηση του νοσοκομείου «Π. & Α. Κυριακού», αν υπάρχει άλλος/η που να μπορεί να τοποθετηθεί ως επιστημονικά υπεύθυνος/η στη ΜΕΥ, όταν το ΔΣ (και η 1η ΥΠΕ) έχει εισηγηθεί την αναστολή λειτουργίας της ΜΕΥ!
Για εμάς είναι φανερό ότι οργανώνεται «βελούδινη» διευθέτηση, με την απόδοση ενδεχομένως κάποιων πειθαρχικών ευθυνών στη νυν επιστημονικά υπεύθυνη και τη συνέχιση παράλληλα της λειτουργίας της ΜΕΥ. Σαν τα μαγαζιά που γράφουν στη βιτρίνα τους: «Το κατάστημα λειτουργεί υπό νέα διεύθυνση». Η νυν επιστημονικά υπεύθυνη έχει γερές βάσεις στο χώρο, με συμμετοχή σε ΜΚΟ κτλ., ώστε να είναι βέβαιο ότι θα διαδραματίζει ρόλο και υπό τη «νέα διεύθυνση». Σ’ αυτό, όμως, θα επανέλθουμε αφού δούμε τις αυριανές εξελίξεις στο Κεντρικό Πειθαρχικό Συμβούλιο.
Για να φύγει κάθε αμφιβολία, κάθε σκέψη ότι μπορεί να έχουμε απλά κάποιο γραφειοκρατικό μπέρδεμα, σημειώνουμε ότι το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο είναι πλήρως ενήμερο για την υπόθεση, μέσω του μέλους του Θεοφίλου Παρασκευής, γενικής διευθύντριας Δημόσιας Υγείας και Ποιότητας Ζωής του υπουργείου Υγείας. Η συγκεκριμένη γενική διεύθυνση έχει λάβει και το πόρισμα του ΣΕΥΥΠ και όλα τα υπόλοιπα έγγραφα. Η γενική διευθύντρια και μέλος του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβούλιου Ιατρών ΕΣΥ γνωρίζει πολύ καλά την υπόθεση. Γνωρίζει ότι υπάρχει αίτημα αναστολής της λέιτουργίας της ΜΕΥ από το ΔΣ του «Π. & Α. Κυριακού» και από τη Διοίκησης της 1ης ΥΠΕ. Πώς λοιπόν απευθύνεται ερώτημα στο ΔΣ του Νοσοκομείου, αν μπορεί η ΜΕΥ να συνεχίσει να λειτουργεί χωρίς την ελεγχόμενη πειθαρχικά επιστημονικά υπεύθυνη; Και σε τελευταία ανάλυση, τι ενδιαφέρει αυτό το ζήτημα το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο; Την απόφαση αναστολής θα πάρει το υπουργείο, όχι το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο.
ΥΓ. Μέλη του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβούλιου Ιατρών ΕΣΥ (έχει οριστεί με απόφαση Κικίλια) είναι και ο διοικητής της 1ης ΥΠΕ Π. Στάθης (με αναπληρωτή τον διοικητή της 2ης ΥΠΕ Χ. Ροϊλό) και η πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ Ματίνα Παγώνη, ως πρόεδρος του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβουλίου Ιατρών του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (με αναπληρωτή τον Βλάσιο Πυργάκη, αντιπρόεδρο του ΑΠΣΙ του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου).
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ 205