Ας θυμηθούμε τι ισχυριζόταν ο Τσιόδρας στις 29 του Απρίλη, ημέρα που ανακοινώθηκε η επαναλειτουργία των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αναφερόμενος σε πληθυσμιακές μελέτες στη Σουηδία: «Και έκτον, δεδομένα από πληθυσμιακές μελέτες στην Ιταλία, την Ισλανδία και τη Σουηδία, δείχνουν ότι τα παιδιά είναι απίθανο να είναι πρωτογενείς περιπτώσεις μεταδόσεως της νόσου».
Χτεσινό (27/5) δημοσίευμα των ΝΕΩΝ, που επικαλείται αποσπάσματα από το επιστημονικό περιοδικό Science και την επιδημιολόγο του καρυφαίου ερευνητικού κέντρου Karolisnka της Σουηδίας Karina King, κάνουν σκόνη τους ισχυρισμούς Τσιόδρα.
Ως γνωστόν, στη Σουηδία, μια χώρα ίσου πληθυσμιακού μεγέθους με την Ελλάδα αλλά πολύ πιο αραιοκατοικημένη, η ανυπόληπτη κυβερνητική ηγεσία της εφαρμόζει τη στρατηγική της ανοσίας αγέλης, με καταγεγραμμένα 35.088 κρούσματα κοροναϊού και 4.220 θανάτους έως σήμερα Τετάρτη, 27/5 και ώρα 19.00 μ.μ.
Στη χώρα αυτή, λοιπόν, που ο Τσιόδρας επικαλείται τις «μελέτες» της για να ανάψει το πράσινο φως για την επαναλειτουργία των σχολείων, και όπου τα Δημοτικά Σχολεία, τα Γυμνάσια και οι παιδικοί σταθμοί -εξαιρουμένων των Λυκείων και των Πανεπιστημίων- δεν έπαψαν ποτέ να λειτουργούν (ούτε έγιναν παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά το μέγεθος των τάξεων, τις ώρες διδασκαλίας, τις τραπεζαρίες, όπου οι μαθητές τρώνε το μεσημεριανό τους φαγητό), μαθαίνουμε τώρα ότι δεν υπήρξαν επιδημιολογικές μελέτες στον μαθητικό πληθυσμό!
«Αυτό έκανε τη χώρα ένα τέλειο φυσικό πείραμα», αναφέρει το Science. Ομως, «οι σουηδοί αξιωματούχοι δεν ιχνηλάτησαν τις μεταδόσεις μεταξύ των μαθητών -ακόμη κι όταν τα αυξημένα κρούσματα οδήγησαν σε κλείσιμο μεμονωμένων σχολικών μονάδων ή μέλη προσωπικού έχασαν τη ζωή τους».
Από τη μεριά της, η επιδημιολόγος Karina King, σημειώνει ότι «είναι πραγματικά απογοητευτικό ότι δεν καταφέραμε να απαντήσουμε σε κάποια βασικά ερωτήματα σχετικά με τη μετάδοση και το ρόλο των διαφορετικών παρεμβάσεων».
Το δημοσίευμα του Science σημειώνει ότι οι σουηδικές εφημερίδες έχουν εντοπίσει περιστατικά μετάδοσης της νόσου στις σχολικές μονάδες. Στην πόλη Σκελεφτέα π.χ. «ένας δάσκαλος έχασε τη ζωή του, ενώ 18 από τους 76 εργαζόμενους βρέθηκαν θετικοί σε μια σχολική μονάδα 500 μαθητών. Το σχολείο έκλεισε για δύο εβδομάδες, αλλά οι μαθητές δεν υποβλήθηκαν σε τεστ».
Την εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης της Σουηδίας υπογραμμίζει επίσης ένα κραυγαλέο γεγονός: Στον τοπικό Τύπο καταγράφηκαν «οι αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς στην Ουψάλα έναντι της απόφασης αξιωματούχων που βασίστηκε στους κανόνες απορρήτου των ασθενών και απαγόρευε την ενημέρωση των οικογενειών ή των υπαλλήλων σε περίπτωση που ένας δάσκαλος έβγαινε θετικός στον ιό». Δηλαδή, το «ιατρικό απόρρητο» έγινε η ασπίδα των σουηδών αξιωματούχων πίσω από την οποία κρύβονταν, αρνούμενοι να αναφέρουν τα κρούσματα στο εκπαιδευτικό προσωπικό και να ενημερώσουν, ως όφειλαν, τις οικογένειες και τους υπάλληλους!
Η απουσία επιδημιολογικών μελετών σε συνθήκες «ενός φυσικού πειράματος» στη Σουηδία, με τα σχολεία σε πλήρη λειτουργία, καταγράφεται ως χαμένη ευκαιρία.
Η διευθύντρια του Κέντρου για την Ασφάλεια Υγείας του Johns Hopkins και ειδικός στις πολιτικές για την αντιμετώπιση πανδημιών Anita Ciceco, σημειώνει στο δημοσίευμα του Science: «Ανησυχώ ότι πιθανόν να καταλήξαμε βιαστικά στο συμπέρασμα ότι οι ασυμπτωματικοί μαθητές δεν μεταδίδουν τον COVID-19 στην κοινότητα». «Στη Σουηδία είχαν μια σπάνια ευκαιρία να κατανοήσουν καλύτερα τις αλυσίδες μετάδοσης στα σχολεία. Αλλά δεν μπορείς να βρεις κάτι εάν δεν το ψάξεις. Οι ΗΠΑ και άλλες χώρες, στις οποίες τα σχολεία έκλεισαν, σίγουρα θα ωφελούνταν από μια τέτοια έρευνα».
Συμπέρασμα: Δεν υπάρχουν επιδημιολογικά δεδομένα που να συνηγορούν στο άνοιγμα των σχολείων και μάλιστα χωρίς καμιά πρόβλεψη για τεστ σε όλο τον πληθυσμό που εμπλέκεται στην εκπαιδευτική διαδικασία και βαδίζουμε, με ευλογίες Τσιόδρα, «ξυπόλυτοι στ’ αγκάθια».