Την ώρα που ο ΕΦΕΤ έλεγχε τα χασάπικα στην Κατούνα Ξηρομέρου, μη τυχόν κι έχουν στο ψυγείο τους καμιά βοδινή πατσά που την κατέψυξαν μόνοι τους, χωρίς να έχουν άδεια, στην αγορά κυκλοφορούσαν 300.000 κεσεδάκια παιδικού γιαουρτιού της ΦΑΓΕ, σε κάποια από τα οποία υπήρχαν θραύσματα γυαλιού. Η εταιρία ήξερε πολύ καλά ότι το σπασμένο γυαλί είχε πέσει μέσα στον κάδο με το γιαούρτι, άφησε όμως τα προϊόντα να κυκλοφορήσουν κανονικά στην αγορά και άρχισε να τα αποσύρει μόνο όταν καταναλωτές βρήκαν κομμάτι από γυαλί και τηλεφώνησαν στην εταιρία, απειλώντας ότι θα καταφύγουν στα κανάλια. Κι όταν το νέο σκάνδαλο έγινε βούκινο, ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ εμφανίστηκε σε ρόλο υπεύθυνου Τύπου της ΦΑΓΕ!
Με πάθος υπερασπιζόταν τη ΦΑΓΕ ο Ι. Βλέμμας (πρόεδρος του ΕΦΕΤ), στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ την Τρίτη το πρωί. Στη διάρκεια σέρβις που έκανε η εταιρία -είπε- έσπασε και αντικαταστάθηκε το κρύσταλλο μιας λάμπας UV (χρησιμοποιείται για αποστείρωση) και αντικαταστάθηκε. Οταν η αλυσίδα παραγωγής ξανατέθηκε σε λειτουργία, το κρύσταλλο ξαναέσπασε, όμως το νέο σπάσιμο δεν ήταν δυνατό να διαπιστωθεί μακροσκοπικά. Η εταιρία δεν πήρε είδηση τη ζημιά, μέχρι που τηλεφώνησε ο καταναλωτής που βρήκε γυαλί στο γιαούρτι που πήγαινε να δώσει στο παιδί του. Η σχετική καταγγελία έγινε Παρασκευή, τα μαγαζιά ειδοποιήθηκαν από τη ΦΑΓΕ τη Δευτέρα το πρωί και ο ΕΦΕΤ τη Δευτέρα το μεσημέρι. Εκτοτε -κατέληξε καμαρώνοντας ο Βλέμμας- ο ΕΦΕΤ εποπτεύει και η διαδικασία της απόσυρσης εκτυλίσσεται ασφάλώς!
Τα ‘λεγε χωρίς να κοκκινίζει, λες και απευθυνόταν σε μικρά παιδιά. Είναι δυνατόν να σπάσει ένα τέτοιο κρύσταλλο και να μην το πάρουν είδηση; Σε ποιους τα πουλάτε αυτά, ρε αχρείοι; Απλούστατα, η ΦΑΓΕ πήρε χαμπάρι το σπασμένο τζάμι και διοχέτευσε την παρτίδα στην αγορά, τζογάροντας με την υγεία μικρών παιδιών. Κι όταν πήρε την καταγγελία (ας δεχτούμε ότι η καταγγελία έγινε την Παρασκευή, όπως λέει ο Βλέμμας), άφησε να περάσει το Σάββατο, με τις μεγάλες καταναλώσεις στα σούπερ μάρκετ, με την κουτοπόνηρη σκέψη, ότι ο καταναλωτής που πήρε 2-3 γιαούρτια θα προτιμήσει να τα πετάξει παρά να τρέχει για αλλαγή κι έτσι η χασούρα για τον Φιλίππου θα είναι μικρότερη.
Τα όσα περιέγραψε ο Βλέμμας όχι μόνο δε δίνουν απαντήσεις αλλά δημιουργούν περισσότερα ερωτηματικά και θα έπρεπε να είχαν ήδη οδηγήσει την εταιρία στη θέση του κατηγορούμενου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΦΕΤ, το πρόβλημα διαπιστώθηκε από τη ΦΑΓΕ στη διάρκεια του τακτικού μηχανικού ελέγχου στη γραμμή παραγωγής στις 28 Οκτώβρη.
Τότε διαπιστώθηκε ότι είχε σπάσει κάλυμμα λάμπας UV, το οποίο αντικαταστάθηκε και η γραμμή ξανατέθηκε σε λειτουργία στις 30 Οκτώβρη. Εφόσον η καταγγελία έγινε στις 10 Νοέμβρη, πόσες παρτίδες και ποιων προϊόντων παρήχθησαν μέχρι τότε; Γιατί θεωρούν ύποπτες μόνο τις παρτίδες μέχρι 2 Νοέμβρη και όχι μέχρι 10 Νοέμβρη;
Μήπως γιατί στις 2 Νοέμβρη η εταιρία διαπίστωσε ότι το κρύσταλλο της λάμπας ξαναέσπασε; Αν είναι έτσι (που έτσι πρέπει να είναι), τότε η εταιρία γνώριζε μέρες πριν την καταγγελία ότι το κρύσταλλο είχε σπάσει και τα θραύσματα είχαν πέσει μέσα στο προϊόν και εν γνώσει της έριξε τις παρτίδες στην αγορά, από τη μια για να κονομήσει και από την άλλη για να μη δημιουργήσει μόνη της πρόβλημα δυσφήμισής της. Τζογάρισε εγκληματικά με την υγεία μικρών παιδιών που καταναλώνουν αυτά τα «γιαούρτια».
Για όλ’ αυτά ο Βλέμμας δεν βρήκε να πει λέξη. Μόνο την εταιρία υπερασπιζόταν με πάθος, λες και είναι υπάλληλός της και όχι κρατικό στέλεχος, εντεταλμένο (υποτίθεται) για την προστασία της δημόσιας υγείας. Και βέβαια, τη λέξη πρόστιμο ούτε που διανοήθηκε να την εκστομίσει. Τουλάχιστον για την καθυστέρηση της εταιρίας να ανακοινώσει το πρόβλημα και να αποσύρει τις ύποπτες παρτίδες. Ούτε καν γι’ αυτό! Ξέρετε πότε μίλησε ο ΕΦΕΤ για κυρώσεις; Μόνο όταν κινήθηκε αυτόνομα η Εισαγγελία Αθηνών (πιεζόμενη από τα δημοσιογραφικά ερωτήματα και το θόρυβο που γινόταν σε ραδιόφωνα και τηλεοράσεις) και ο προϊστάμενός της διέταξε τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας. Τότε, λοιπόν, ο ΕΦΕΤ έβγαλε ένα δεύτερο Δελτίο Τύπου το οποίο κατέληγε με τα εξής (υπογραμμισμένα): «Μετά το πέρας της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων του ελέγχου του περιστατικού και εφόσον προκύψουν ευθύνες θα επιβληθούν οι από το νόμο προβλεπόμενες κυρώσεις». Σε νοήμονες ανθρώπους απευθυνόμαστε, γι’ αυτό και δε χρειάζεται να το αναλύσουμε.
Σημειώνουμε μόνο ότι είναι τέτοια η εθελοδουλεία του ΕΦΕΤ, που δεν τόλμησε ούτε σ’ αυτή τη δεύτερη αναγκαστική ανακοίνωσή του να επιβάλει κύρωση για την καραμπινάτη καθυστέρηση ενημέρωσης, στην οποία ο ίδιος αναφέρεται.
Μνημειώδες, όμως, είναι το πρώτο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε ο ΕΦΕΤ τη Δευτέρα το απόγευμα, λίγες ώρες αφότου ενημερώθηκε (τελευταίος και κατόπιν εορτής) από τη ΦΑΓΕ. Το παραθέτουμε ολόκληρο:
«Ο ΕΦΕΤ έλαβε ενημέρωση από την εταιρεία ΦΑΓΕ Α.Ε. για την ύπαρξη στην εγχώρια αγορά προϊόντων Junior (επιδόρπια γιαουρτιού), τα οποία πιθανώς να περιέχουν θραύσματα γυαλιού.
Πρόκειται για διάφορα προϊόντα Junior με γεύσεις μπανάνα, καραμέλα, κεράσι, πορτοκάλι, φράουλα, καθώς και εμπλουτισμένο με βιταμίνες A + D, με ημερομηνίες λήξης 4/12/2006, 5/12/2006, 6/12/2006 και 7/12/2006. Οι ποσότητες που έχουν διακινηθεί στην Ελληνική αγορά είναι περίπου 300.000 κύπελα.
Ο ΕΦΕΤ ζήτησε αμέσως την ανάκληση των συγκεκριμένων προϊόντων και καλεί όλους τους εμπόρους λιανικής πώλησής τους να αποσύρουν άμεσα από τα ράφια τους τα ανωτέρω προϊόντα. Ηδη έ-χουν δρομολογηθεί οι σχετικοί έλεγχοι, καθώς και ενημέρωση του Συνδέσμου Ελληνικών Σουπερμάρκετ Ελλάδος.
Καλούνται οι καταναλωτές που έχουν ήδη προμηθευτεί το ανωτέρω προϊόν να μην το καταναλώσουν».
Λες και είναι πρακτορείο Τύπου και καταγράφει τα γεγονότα με ουδέτερο ύφος. Οσο για κείνο το «ζήτησε αμέσως την ανάκληση», τι να πούμε; Από το πρωί είχε ζητήσει την ανάκληση η ΦΑΓΕ και ήρθε ο ΕΦΕΤ να ζητήσει το ίδιο ένα 8ωρο αργότερα, όταν τα μαγαζιά είχαν κλείσει. Και το έγραψαν χωρίς να ντρέπονται!
Την προηγούμενη φορά, που η ΦΑΓΕ κυκλοφόρησε μουχλιασμένα γιαούρτια, μας είπαν ότι έφταιγε μια βαλβίδα. Αποκαλύψαμε τότε (το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ μας αναδημοσιεύτηκε και από άλλες εφημερίδες), ότι η αιτία ήταν η αλλαγή μιας μεθόδου, που δεν πέτυχε. Και τότε, όπως και τώρα, ο ΕΦΕΤ, η αρμόδια κρατική υπηρεσία κάλυψε τη ΦΑΓΕ.
Ομως, εκείνο που και πάλι φαίνεται καθαρά, είναι πόσο αναξιόπιστο και διάτρητο είναι το περιβόητο σύστημα αυτοελέγχου των επιχειρήσεων, που έχει καθιερωθεί στην ΕΕ. Οι επιχειρήσεις ενδιαφέρονται μόνο για το κέρδος. Οταν κάτι δεν πάει καλά στις αλυσίδες παραγωγής, θα κάνουν τα πάντα για να διοχετεύσουν το προϊόν στην αγορά. Να έχουν όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες κερδών. Οσο για τις κρατικές υπηρεσίες, αυτές περιορίζονται στο ρόλο του παθητικού παρατηρητή και του διεκπεραιωτή των ανακοινώσεων των εταιριών, χρησιμοποιώντας το κύρος τους για να καθησυχάζουν και να αποκοιμίζουν τον κόσμο.