- Η προκήρυξη του Κοντοζαμάνη στις 21 Σεπτέμβρη για την πρόσληψη 201 μόνιμων ειδικευμένων γιατρών στις ΜΕΘ και 199 σε άλλες κλινικές των νοσοκομείων του ΕΣΥ (σύνολο 400) ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Θυμίζουμε ότι τον Μάη του 2020 (άρθρο 54 του νόμου 4690) η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε προαναγγείλει την πρόσληψη 800 μόνιμων ειδικευμένων γιατρών και 1.000 νοσηλευτών, αλλά προκηρύχτηκε διαγωνισμός μόνο για 400 γιατρούς. Ενώ έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες και έχουν συμπληρωθεί οι πίνακες διορισμού στα μέσα Νοέμβρη, οι γιατροί δεν έχουν τοποθετηθεί στα νοσοκομεία και στις ΜΕΘ, γιατί δεν έχουν ακόμη δημοσιευτεί οι πίνακες διορισμού στο ΦΕΚ (άγνωστο πού σκάλωσε η δουλειά).
- Ενώ η κυβέρνηση γνώριζε ότι υπάρχει τεράστια έλλειψη σε τεχνικό εξοπλισμό για τις ΜΕΘ, για τα χειρουργεία και άλλους χώρους που είχαν μετατρέψει στο γόνατο σε ΜΕΘ της πλάκας και για τις διακομιδές, εδέησε να προκηρύξει διαγωνισμό για την προμήθειά του στις 11 Δεκέμβρη, μέσω του ΙΦΕΤ ΑΕ (θυγατρική εταιρία του ΕΟΦ). Σύμφωνα με αυτή την προκήρυξη, οι φάκελοι με τις προσφορές έπρεπε να ανοίξουν στις 18 Δεκέμβρη. Το ΙΦΕΤ ΑΕ δεν έχει μέχρι σήμερα ανακοινώσει τι έγινε με αυτόν το διαγωνισμό. Ετσι, η κυβέρνηση αφήνει τους βαριά νοσηλευόμενους στις απλές κλίνες και στις ψευδο-ΜΕΘ για covid-19 στην τύχη τους, να χάνονται σε σύντομο χρόνο, σαν το σκυλί στ’ αμπέλι.
- Στις 26 Νοέμβρη, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας, με έγγραφο που έστειλε στους διοικητές των επτά ΥΠΕ, τους καλούσε να δώσουν εντολή στους διοικητές των Γενικών Νοσοκομείων του ΕΣΥ να αρχίσουν να συμπληρώνουν το Μητρώο Ασθενών. Πού βρίσκεται αυτό το ζήτημα σήμερα;
Στις 21 Δεκέμβρη, συζητήθηκε και ψηφίστηκε ο νόμος 4764, ο οποίος δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 23 Δεκέμβρη του 202ο. Εισήχθη για συζήτηση στις Διαρκείς Επιτροπές Κοινωνικών Υποθέσεων και Οικονομικών, που συνεδρίασαν από κοινού, και μέσα σε δύο μόνο συνεδριάσεις ολοκληρώθηκε η συζήτηση και η ψήφισή του κατά πλειοψηφία. Η συζήτηση και η ψήφισή του ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής στη συνεδρίαση της 21ης Δεκέμβρη.
Οταν εισήχθη στη Βουλή, το νομοσχέδιο είχε 160 άρθρα μαζί με το τελικό. Από τα 160 αυτά άρθρα μόνο τα 50 ήταν του υπουργείου Υγείας. Τα υπόλοιπα 109 άρθρα ήταν διάφορων άλλων υπουργείων. Μιλάμε δηλαδή για ένα πολυνομοσχέδιο-κουρελού. Μαζί με αυτό το τερατούργημα κατατέθηκαν και οκτώ τροπολογίες, από τις οποίες οι έξι ήταν εκπρόθεσμες μιας και κατατέθηκαν τη μέρα που συζητήθηκε και ψηφίστηκε στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο. Ετσι, τα άρθρα του νομοσχεδίου αυξήθηκαν κατά 32 και έφτασαν τα 191. Στα 50 άρθρα του υπουργείου Υγείας, που περιλάμβανε το νομοσχέδιο όταν εισήχθη στη Βουλή, προστέθηκαν τα 22 άρθρα της εκπρόθεσμης τροπολογίας και έφτασαν τα 72.
Μητρώο Ασθενών
Μετά το έγγραφο που έστειλε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας στις 26 Νοέμβρη, είχε δημιουργηθεί η αίσθηση ότι από τις 28 Νοέμβρη του 2020 θα άρχιζε η καταγραφή των ασθενών που έχουν προσβληθεί από τον κοροναϊό και παρέμεναν νοσηλευόμενοι στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και μετά απ’ αυτή την ημερομηνία. Αμ’ δε…
Μέσα στον Δεκέμβρη του 2020, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας (και ο λαλίστατος δημοσιοσχεσίτης Κικίλιας) «ανακάλυψε» ότι χρειάζεται να βρεθεί μια εταιρία που θα αναλάβει για λογαριασμό του ΕΟΔΥ το σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη συντήρηση της βάσης δεδομένων, με την οποία (εταιρία) πρέπει πρώτα να υπογραφεί ένα μνημόνιο συνεργασίας. Αυτά προβλέπονται στα άρθρα 2 και 3 του νόμου 4764 της 23ης Δεκέμβρη του 2020. Με την κατάθεση του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση Μητσοτάκη μας γνωστοποίησε ποια είναι αυτή η εταιρία.
Ιδού οι σχετικές διατάξεις του Ν. 4764/2020 (οι εμφάσεις δικές μας):
Αρθρο 2, παράγραφοι 3 και 4:
- Οι έλεγχοι ανίχνευσης του κορωνοϊού COVID-19 διεξάγονται από τις Κινητές Ομάδες Υγείας (Κ.ΟΜ.Υ.) Ειδικού Σκοπού, από επιλεγμένα Κέντρα Υγείας ανά την Επικράτεια και από τις Υγειονομικές Μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων. Το σύνολο των αποτελεσμάτων τους καταχωρίζονται στο Εθνικό Μητρώο του άρθρου 29 της από 30.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (A΄75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4684/2020(A΄ 86).
- Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, σύμφωνα με τις διατάξεις της από 10.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 157), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1του ν. 4722/2020 (Α΄ 177) και τα άρθρα 2 και 10 του ν. 4633/2019 (Α΄ 161) επεξεργάζεται, μεταξύ άλλων, ποιοτικά και ποσοτικά πλήρως ανωνυμοποιημένα στατιστικά δεδομένα. Το σύνολο των αποτελεσμάτων των ελέγχων (τεστ) ανίχνευσης κορωνοϊού COVID-19, οι οποίοι διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, τυγχάνουν επεξεργασίας από τον Ε.Ο.Δ.Υ. μόνον ως πλήρως ανωνυμοποιημένα στατιστικά δεδομένα, από τα οποία δεν μπορεί να προκύψει άμεση ή έμμεση ταυτοποίηση των ενδιαφερομένων υποκειμένων και συνεκτιμώνται για την αξιολόγηση της επιδημιολογικής κατάστασης της χώρας, τη λήψη απόφασης περί διενέργειας επιπροσθέτων ελέγχων ανά περιφερειακή ενότητα και την εν γένει διενέργεια στατιστικών και επιστημονικών μελετών σχετικά με την εξέλιξη της πανδημίας και την αντιμετώπισή της.
Αρθρο 3, παράγραφος 1, πρώτο εδάφιο:
- Ως Υπεύθυνος Επεξεργασίας για την επεξεργασία του προηγούμενου άρθρου ορίζεται ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας και ως Εκτελών το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Ερευνας (Ε.Δ.Υ.Τ.Ε. Α.Ε.). Ο εκτελών την επεξεργασία αναλαμβάνει για λογαριασμό του υπευθύνου επεξεργασίας, τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη συντήρηση της βάσης δεδομένων.
Αρθρο 3, παράγραφος 2, πρώτο εδάφιο:
- Μεταξύ του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας και του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Ερευνας (Ε.Δ.Υ.Τ.Ε. Α.Ε.) συνάπτεται Μνημόνιο Συνεργασίας, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 28 του Γ.Κ.Π.Δ».
Ας ανακεφαλαιώσουμε. Μέχρι σήμερα, ο ΕΟΔΥ δεν ανακοίνωσε αν έχει υπογράψει το Μνημόνιο με το ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Ερευνας ) ΑΕ. Ετσι, δεν υπάρχει και η βάση δεδομένων που θα σχεδιάσει, υποτίθεται, στη συνέχεια το ΕΔΥΤΕ. Λέμε «υποτίθεται», γιατί δεν είναι η πρώτη φορά που αστική κυβέρνηση ψηφίζει διατάξεις και στη συνέχεια η ίδια και η διάδοχός της «ανακαλύπτουν» ότι δεν υπάρχει η απαραίτητη ηλεκτρονική βάση δεδομένων. Εγινε και στην περίπτωση της βάσης δεδομένων στην οποία θα καταχωρίζονται οι καταγγελίες των αγροτών σε βάρος των καπιταλιστών που εμπορεύονται ή μεταποιούν αγροτικά προϊόντα, ότι δεν τους έχουν πληρώσει ενώ έχουν πάρει την παραγωγή τους.
Αναφερόμαστε στο νόμο 4492 του Οκτώβρη του 2017 για τα ευαλλοίωτα προϊόντα. Ο νόμος αυτός ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, με υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τον Β. Αποστόλου. Ο διαδεχθείς τον Αποστόλου στο υπουργείο Στ. Αραχωβίτης «διαπίστωσε» ότι δεν υπάρχει η ηλεκτρονική βάση δεδομένων και με διάφορα τερτίπια, ακόμη και λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές του Ιούλη του 2019, παρέτεινε μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2019 τη μη εφαρμογή των διατάξεων για τα πρόστιμα στους καπιταλιστές που δεν πληρώνουν τους αγρότες. Στη συνέχεια πήρε τη σκυτάλη ο Βορίδης και διατήρησε το πάγωμα των διατάξεων του Ν. 4492 για τα πρόστιμα στους καπιταλιστές που εμπορεύονται ή μεταποιούν αγροτικά προϊόντα. Μέχρι τώρα δεν έχει ενεργοποιηθεί αυτή η περιβόητη βάση δεδομένων και έτσι οι διατάξεις του Ν. 4492 για τα πρόστιμα στους καπιταλιστές που πήραν αγροτικά προϊόντα και δεν έδωσαν δεκάρα στους αγρότες παραμένουν παγωμένες.
H κυβέρνηση Μητσοτάκη αναβάλλει συνεχώς την καταγραφή των ασθενούντων με covid-19 και των κρουσμάτων, γιατί δε θέλει να υπάρχει μια ενιαία βάση στην οποία θα καταγράφονται με ακρίβεια τα κρούσματα, οι ασθενείς και η εξέλιξή τους. Θέλει να μπορεί η ίδια να κάνει παιχνίδι προπαγάνδας, υποκαταγράφοντας κρούσματα και ασθενείς και πετώντας κάθε φορά νούμερα που βολεύουν την προπαγάνδα της και συγκαλύπτουν την εγκληματική πολιτική διαχείρισης της πανδημίας.
Είναι χαρακτηριστικό αυτό που συνέβαινε με τα rapid tests. Μολονότι είχαν καταστήσει τα (αναξιόπιστα) rapid tests βασική μορφή ελέγχου (γιατί είναι φτηνότερα από τα αξιόπιστα μοριακά τεστ PCR), όχι μόνο στο γενικό πληθυσμό, όπου έκαναν rapid tests για λόγους προπαγάνδας, αλλά ακόμα και στα νοσοκομεία, δεν κατέγραφαν τα αποτελέσματα των rapid tests στη βάση (λέμε τώρα) του ΕΟΔΥ. Το ίδιο ίσχυε και για τα αποτελέσματα από τα ιδιωτικά εργαστήρια, που έχουν κάνει πολλές χιλιάδες rapid test μέχρι τώρα, είτε σε ανθρώπους που πήγαιναν μόνοι τους να κάνουν τεστ και επέλεγαν το rapid γιατί είναι πιο φτηνό, είτε σε εργαζόμενους επιχειρήσεων που βρέθηκαν κρούσματα (οι καπιταλιστές επέλεγαν την πιο φτηνή λύση), είτε σε δήμους που συνεργάζονταν με ιδιωτικά μαγαζιά και έκαναν rapid test στο προσωπικό και σε δημότες τους.
Μόλις στις 20 Νοέμβρη του 2020 ο ΕΟΔΥ ενημέρωσε τα ιδιωτικά μαγαζιά ότι πλέον υπάρχει δυνατότητα καταγραφής και των rapid tests και πρέπει να τα καταγράφουν.
Eίναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μετά απ’ αυτή την αρχική ενημέρωση των ιδιωτικών μαγαζιών ακολούθησαν συμπληρωματικές ενημερώσεις για διάφορες αλλαγές, στις 25 Νοέμβρη, στις 26 Νοέμβρη και στις 8 Δεκέμβρη!
Οπως αντιλαμβάνεστε, δεν είχαν δώσει καμιά σημασία στην καταγραφή των διαγνώσεων μέσω rapid tests γιατί απλούστατα καμιά καταγραφή δε γινόταν, κανένα μητρώο δεν υπήρχε. Συμπληρώνονταν διάφορα αρχεία excel, τα οποία δε συγκεντροποιούνταν ούτε συστηματοποιούνταν σε κάποια ενιαία βάση δεδομένων που θα μπορούσε επιεικώς έστω να φέρει τον τίτλο Μητρώο Ασθενών. Η πιο τρανταχτή ομολογία γι’ αυτό είναι οι διατάξεις του πρόσφατου Ν. 4764, στις οποίες αναφερθήκαμε. Τώρα ανατίθεται σε μια εταιρία , ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η συντήρηση της βάσης δεδομένων που θα αποτελεί το Μητρώο Ασθενών. Μέχρι να «τρέξουν» οι σχετικές διαδικασίες (ξέρουμε πώς γίνονται αυτά), θα έχει κλείσει ο κύκλος της πανδημίας και η κυβέρνηση Μητσοτάκη ευελπιστεί ότι ουδείς θα ασχοληθεί με το τεράστιο αυτό ζήτημα και πως τα μυστικά της εγκληματικής πολιτικής της θα μείνουν καλά κρυμμένα.
Προσλήψεις μονίμων ειδικευμένων γιατρών
Αναφέραμε παραπάνω ότι ενώ έχει ολοκληρωθεί η γραφειοκρατική διαδικασία που προβλέπεται στο διαγωνισμό του Κοντοζαμάνη της 21ης Σεπτέμβρη του 2020, οι γιατροί που κρίθηκαν ως διοριστέοι δεν κλήθηκαν από τα Γενικά Νοσοκομεία του ΕΣΥ να παρουσιαστούν γιατί ακόμη δε δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο πίνακας των διοριστέων.
Την ίδια στιγμή, με άρθρα του νόμου 4764 προβλέπεται η παράταση της σύμβασης διορισμού των επίκουρων γιατρών, των νοσηλευτών και του απαραίτητου διοικητικού προσωπικού μέχρι τις 31 Μάρτη του 2021. Οχι μόνο αυτών που υπηρετούν στα Γενικά Νοσοκομεία του ΕΣΥ, αλλά και αυτών που υπηρετούν στις μονάδες της ΠΦΥ (Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας) και στις ΤΟΜΥ (Τοπική Μονάδα Υγείας). Παρατείνεται ακόμη και η μετακίνηση επίκουρων γιατρών, νοσηλευτών και διοικητικού προσωπικού μέχρι της 31 Μάρτη του 2021 (μιλάμε για τις υποχρεωτικές μετακινήσεις που γίνονται με την απειλή της επιβολής προστίμου μέχρι 12 μισθούς).
Παραπέρα, δίνεται η δυνατότητα στους ιδιώτες γιατρούς να παρατείνουν τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει με δημόσια νοσοκομεία του ΕΣΥ ή τις συμβάσεις οικογενειακού γιατρού, μέχρι τις 31 Μάρτη του 2021. Η μηνιαία ταρίφα για τους ιδιώτες γιατρούς που προσλαμβάνονται στα δημόσια νοσοκομεία ανέρχεται σε 2.000 ευρώ, αφορολόγητα, συν τις αποδοχές από τις εφημερίες, συν άλλα δικαιώματα. Οι αποδοχές αυτές των ιδιωτών γιατρών ξεπερνούν κατά πολύ τις αποδοχές των μονίμων ειδικευμένων γιατρών του ΕΣΥ.
Ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη ισχυρίζεται ότι η πανδημία του κοροναϊού θα υποχωρήσει πολύ τους επόμενους μήνες, με τα άρθρα 27 και 31 του νόμου 4764 δίνεται η δυνατότητα στον ΕΟΔΥ και στους διοικητές των εφτά ΥΠΕ να υπογράφουν, μέχρι τις 31 Μάρτη του 2021, συμβάσεις με τους ιδιοκτήτες-εμπόρους υγείας των διαγνωστικών εργαστηρίων για τη διενέργεια τεστ. Αυτή η κίνηση από την κυβέρνηση υποκρύπτει το φόβο της ότι τους δύο τελευταίους μήνες του χειμώνα, Γενάρη Φλεβάρη, και τον Μάρτη του 2021 η πανδημία θα φουντώσει πάλι, όχι μόνο σε επίπεδο κρουσμάτων αλλά και σε επίπεδο διασωληνωμένων και νεκρών.
Δικαίωμα στους καπιταλιστές να επιλέγουν «ασφαλείς» εργάτες
Με το άρθρο 55 του νόμου 4764 δίνεται το δικαίωμα στους καπιταλιστές είτε να απολύουν είτε να μην προσλαμβάνουν εργάτες, επιλέγοντας αυτούς που έχουν εμβολιαστεί. Το δεύτερο και το τελευταίο εδάφιο της πραγράφου 5 του άρθρου 55 προβλέπουν:
«Μετά τη διενέργεια εμβολιασμού, κάθε πολίτης μπορεί να αιτηθεί την έκδοση βεβαίωσης εμβολιασμού, η οποία εμπεριέχει το όνομα, το επώνυμο, τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), την ημερομηνία εμβολιασμού, το εμβολιαστικό κέντρο ή τη δομή όπου διενεργήθηκε ο εμβολιασμός και τον τύπο του εμβολίου…
Κάθε πολίτης μπορεί να αιτείται την έκδοση βεβαίωσης εμβολιασμού και μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών».
Με αυτές τις διατάξεις, δίνεται η δυνατότητα στους καπιταλιστές που οι επιχειρήσεις τους λειτούργησαν τόσο στο πρώτο όσο και στο τωρινό δεύτερο κύμα της πανδημίας του κοροναϊού να ζητούν από τους εργάτες αντίγραφο αυτού του πιστοποιητικού και με πρόσχημα την έλλειψή του είτε να τους απολύουν είτε να τους εκβιάζουν και για παραπέρα χαμήλωμα του μισθού ή του μεροκάματου.
Δε φτάνει που η μεγάλη πλειοψηφία της εργατικής τάξης της χώρας μας δούλεψε και συνεχίζει να δουλεύει όλη την περίοδο της πανδημίας, σε συνθήκες που ήταν και παραμένουν το θερμοκήπιο της μετάδοσης του ιού, κάτω από τη δαμόκλειο σπάθη της απόλυσης, θα έχει τώρα να αντιμετωπίσει ακόμη και την απειλή της απόλυσης λόγω της έλλειψης πιστοποιητικού που βεβαιώνει τον εμβολιασμό.
Πρόκειται για πρόκληση να δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του πιστοποιητικού εμβολιασμού από τους καπιταλιστές, όταν η εργατική τάξη και όλοι οι εργαζόμενοι της χώρας δε φέρουν καμία ευθύνη για τη μεγάλη καθυστέρηση που θα υπάρξει στον εμβολιασμό όλου του ελληνικού λαού. Η αδίστακτη κυβέρνηση Μητσοτάκη αποδεικνύει και πάλι πόσο εχθρεύεται την εργατική τάξη και ότι ως πρώτιστο μέλημά της έχει την αποκόμιση ανώτατων κερδών από το κεφάλαιο ακόμη και στην περίοδο της πανδημίας του κοροναϊού.
Πρέπει εδώ και τώρα να καταργηθεί η παράγραφος 5 του άρθρου 55 του Ν. 4764/20, που προβλέπει την έκδοση του πιστοποιητικού εμβολιασμού, γιατί δεν εξυπηρετεί καμία πτυχή της προστασίας της δημόσιας υγείας, παρά μόνο τους καπιταλιστές. Το κράτος, η κυβέρνηση και οι «ενσωματωμένοι επιστήμονες» θα γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τόσο τον ακριβή αριθμό των εμβολιασθέντων όσο και αυτών που θα πρέπει να εμβολιαστούν για να μπει φραγμός στη μετάδοση του κοροναϊού.