Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Σαν σήμερα 18 Σεπτέμβρη
  • Εθνικό Απολυτήριο: Τρεις μίνι πανελλήνιες για να πάρεις το Απολυτήριο Λυκείου και άλλη μια φορά πανελλήνιες για την εισαγωγή στα ΑΕΙ
  • Χιλιάδες άνθρωποι του κινηματογράφου δεσμεύονται να μποϊκοτάρουν κάθε επαγγελματική ή άλλη σχέση με τους υποστηρικτές της γενοκτονίας
  • Είναι ο Ανθρωπος, ηλίθιοι…
  • Τι έχουν τα έρμα και ψοφούν, Κούλη;
  • Ελεύθεροι πολιορκημένοι: Ενα εκατομμύριο Παλαιστίνιοι παραμένουν ακλόνητοι στην Πόλη της Γάζας και το Βορρά
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Στήλες»Zoom»Κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι
Zoom

ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

Κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr8 Ιούλ 2006, 00:00
Τα περί νίκης του φοιτητικού κινήματος επί της κυβέρνησης και οπισθοχώρησης του ΠΑΣΟΚ στο θέμα των «μη κρατικών» Πανεπιστημίων, τα ακούσαμε πολλές φορές στην εκπνοή των φοιτητικών καταλήψεων, από κάποιους που από πολιτική τυφλαμάρα ή αφέλεια ή σκοπιμότητα πάσχιζαν γι’ αυτή (την εκπνοή).
 
Το αποκρουστικό περιεχόμενο του σχεδίου νόμου (που ξεπέρασε σε σκληρότητα και αντιδραστικότητα τις αρχικές προβλέψεις) ήταν η πρώτη σκληρή απάντηση στις πλανεύτρες αυτές θεωρίες. Παρόλα αυτά δεν πτόησε τους φορείς τους, που συνέχισαν το ίδιο βιολί.
 
Το άνοιγμα της συζήτησης για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος την Πέμπτη, 29 Ιουνίου, ενώ συνεχίζονταν οι φοιτητικές κινητοποιήσεις -ενέργεια από μόνη της προκλητική- ήταν το δεύτερο μήνυμα της κυβέρνησης.
 
Τα όσα ακούστηκαν εκείνη τη μέρα στη βουλή, και περιγράφονται στο άρθρο αυτό, αποδεικνύουν ότι το φοιτητικό κίνημα, παρ’ όλους τους τριγμούς που προξένησε, δεν έκαμψε την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να προωθήσει το ξεπάτωμα του δημόσιου Πανεπιστήμιου, ούτε την αποφασιστικότητα της αξιωματικής αντιπολίτευσης του ΠΑΣΟΚ, να τείνει προς αυτή σταθερό χέρι βοήθειας σε τούτο το βρόμικο έργο.
 
Η συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 16, έδωσε αφορμή σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ να αναπτύξουν τις θέσεις τους για την πανεπιστημιακή Παιδεία, γεγονός που ξέσκισε για μια ακόμα φορά τις μάσκες των υπερασπιστών του δημόσιου Πανεπιστήμιου, που επιμένουν υποκριτικά να φορούν.
 
Και επειδή ακριβώς έγινε στη διάρκεια της δίνης των φοιτητικών καταλήψεων (έστω στην εξασθένισή της) έχει ιδιαίτερη σημασία. Γιατί αποκαλύπτει το μέγεθος της προκλητικότητας και των δύο κομμάτων εξουσίας απέναντι στο φοιτητικό κίνημα και το λαϊκό αίσθημα που μένει προσηλωμένο στο δημόσιο, δωρεάν Πανεπιστήμιο.
 
Απέραντη ψευδολογία της κυβέρνησης

Η κυβέρνηση στήριξε την επιχειρηματολογία της σε ιδεολογήματα και πολλά ψέματα.
 
Ψέμα πρώτο: «Η ανώτατη εκπαίδευση και γενικότερα η παιδεία είναι και παραμένει δημόσιο αγαθό, προς το οποίο πρέπει να έχουν πρόσβαση όλοι και όλες».
 
Ομως τότε πώς δικαιολογείται η πολιτική της σταθερής υποχρηματοδότησής της απ’ όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων; Ποιος οδήγησε τα Πανεπιστήμια στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, αφού δεν είχαν να πληρώσουν ούτε το ρεύμα; Τα παρατημένα σχολικά και πανεπιστημιακά κτίρια, η έλλειψη εργαστηρίων, υλικοτεχνικής υποδομής (που στην περίπτωση των ΤΕΙ οδηγεί σε υποχρεωτική παραπομπή μερίδας των νεοεισαχθέντων στο δεύτερο εξάμηνο), το απαράδεκτο καθεστώς των συμβασιούχων διδασκόντων, η λειψή και υποτυπώδης φοιτητική μέριμνα (συγγράμματα, σίτιση, στέγαση κ.λ.π.), η οποία μάλιστα ψαλιδίζεται περαιτέρω και εξαφανίζεται με το νέο νόμο πλαίσιο, οδηγούν στην απαξίωση του δημόσιου σχολείου και Πανεπιστήμιου και αν ναι, τότε ποιοι ευθύνονται γι’ αυτό;
 
Τι νόημα έχουν οι πολλαπλές εξετάσεις και αξιολογικές κρίσεις με κορωνίδα τις Πανελλήνιες, οι ρυθμίσεις σαν αυτή της βαθμολογικής βάσης του 10 σ’ ένα εκπαιδευτικό σύστημα-δημόσιο αγαθό προς το οποίο «πρέπει να έχουν πρόσβαση όλοι και όλες», από αυτό της αποπομπής απ’ το σχολείο και το Πανεπιστήμιο αυτών που πρωτίστως δεν έχουν στον ήλιο μοίρα και δε μπορούν να ακριβοπληρώσουν τους εμπόρους της γνώσης; Ποιος ευθύνεται που γιγαντώθηκε η παραπαιδεία, που κατατρώει το δημόσιο σχολείο, αν όχι οι επάλληλες εξεταστικές καρμανιόλες;
 
Ποιοι προτρέπουν τους ιδιώτες και τις καπιταλιστικές επιχειρήσεις να εισβάλλουν στην εκπαίδευση παριστάνοντας τους ευγενικούς χορηγούς; Δεν εκπορεύονται τα αναλυτικά προγράμματα και οι «ευέλικτες ζώνες» από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τον πολιτικό του προϊστάμενο, το υπουργείο Παιδείας;
 
Ποιοι συζητούν στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ την αναζήτηση νέων πηγών χρηματοδότησης των Ανώτατων Ιδρυμάτων (εννοώντας το κεφάλαιο, τις επιχειρήσεις του, τους κάθε λογής ιδιώτες) και την απαγκίστρωση του κράτους από την υποχρέωσή του να προσφέρει δημόσια Παιδεία σε όλο το λαό, την ίδια στιγμή που διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους ότι είναι θεματοφύλακες του δημόσιου Πανεπιστήμιου; Είναι η υπουργός Παιδείας (δηλαδή η κυβέρνηση) αυτή που μαζί με τους άλλους ομολόγους της των χωρών μελών του ΟΟΣΑ, στην πρόσφατη σύνοδο στο Λαγονήσι, συναποφάσισαν ότι η «παιδεία είναι διεθνές εμπορευματικό αγαθό» δηλαδή «υπηρεσία», «εμπορευματικό προϊόν» που μπορεί να πουλιέται και ν’ αγοράζεται;
 
Είναι οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ αυτές που συμμετείχαν και συμμετέχουν στα φόρα τύπου Μπολόνια, Βερολίνο κ.λ.π., όπου αποφασίστηκε ότι το Πανεπιστήμιο πρέπει να σφιχταγκαλιαστεί με την αγορά, να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης και ν’ αντιμετωπίζονται οι φοιτητές ως «πελάτες»; Δεν είναι μήπως η κυβέρνηση αυτή που στο νομοσχέδιο για το νέο νόμο-πλαίσιο προνόησε να υπάρχει διάταξη για την τοποθέτηση μάνατζερ στα Πανεπιστήμια;
 
Θα μπορούσαμε να απαριθμήσουμε άπειρα παραδείγματα για ν’ αποδείξουμε ότι για το σύστημα και τους πολιτικούς διαχειριστές του η διακήρυξη ότι η Παιδεία «ήταν και παραμένει δημόσιο αγαθό» είναι απλώς μια υποκριτική πομφόλυγα.
 
Ψέμα δεύτερο: Το θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων δεν θα επιτρέψει «να επικρατήσουν εκ των πραγμάτων καταστάσεις που δημιουργούν τον κίνδυνο ενός αρρύθμιστου πεδίου σε έναν τομέα τόσο κρίσιμο για τη χώρα, για την κοινωνία, για τους νέους».
 
Εδώ ο Καραμανλής, στον οποίο ανήκει το απόφθεγμα, λέει ένα μεγάλο ψέμα στον ελληνικό λαό. Διατείνεται, δηλαδή, ότι το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των ιδιωτικών Πανεπιστημίων, θα παρεμποδίσει εμπορικές κερδοσκοπικές επιχειρήσεις, τύπου ΚΕΣ (Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών) να λανσάρονται ως πανεπιστημιακά ιδρύματα.
 
Κατ’ αρχήν, χρόνια τώρα τα ΚΕΣ, που συνάπτουν συμφωνίες με πανεπιστήμια του εξωτερικού (συνήθως της Αγγλίας αλλά και της Γαλλίας, τα οποία μετά τις μεταρρυθμίσεις θατσερικού τύπου οδηγήθηκαν σε τέτοιες λύσεις, προκειμένου να επιβιώσουν, αλιεύοντας «πελάτες» από άλλες χώρες) παραπλανούν χιλιάδες νέους για τα «πτυχία» που χορηγούν -με τη σφραγίδα, βεβαίως, των ξένων πανεπιστημίων- και καμιά κυβέρνηση δεν έκανε το παραμικρό για να τα παρεμποδίσει ή να τους βάλει λουκέτο.
 
Επειτα, είναι οι διάφορες Οδηγίες που εκδίδει η ΕΕ, προς τις χώρες μέλη, προκειμένου να κατοχυρωθούν τα συμφέροντα των ισχυρών ιμπεριαλιστικών κρατών της. Οι Οδηγίες αυτές, που αφορούν την Παιδεία, εκδίδονται και από παράπλευρους δρόμους, όπως είναι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, πλαγιοκοπώντας τις χώρες μέλη-δορυφόρους, όπως είναι η Ελλάδα, ώστε να εξασφαλιστούν σε κάθε περίπτωση, και ανεξάρτητα από τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θα κάνει κάθε χώρα, όπως τώρα καλή ώρα η αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος, τα συμφέροντα των ισχυρών της ΕΕ.
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η γνωστή Οδηγία 89/48 για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, που απορρέουν από πτυχία που εκδίδονται από Πανεπιστήμια τα οποία διαθέτουν «παραρτήματα» τύπου ΚΕΣ, για την οποία μάλιστα εκκρεμεί η παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και η απόφαση αναμένεται καταδικαστική.
 
Και τελευταίο παράδειγμα η Οδηγία 2005/36, με την οποία το κράτος μέλος (όπως π.χ. η Ελλάδα), στο οποίο εδρεύει εκπαιδευτικό ίδρυμα από άλλη χώρα της ΕΕ, έχει μεν δικαίωμα να απευθύνει ερώτημα για το «βάρος» του τίτλου, αν όμως το κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται η έδρα του Πανεπιστήμιου (π.χ. η Αγγλία) δώσει καταφατική απάντηση για την αξία του τίτλου σπουδών, τότε το κράτος-ανάδοχος δε μπορεί να βάλει οποιοδήποτε εμπόδιο στην άσκηση του επαγγέλματος στον κάτοχο αυτού του τίτλου.
 
Συνεπώς τον τσάμπα μάγκα κάνει ο Καραμανλής, ποντάροντας στην άγνοια του ελληνικού λαού γι’ αυτές τις ντιρεκτίβες της ΕΕ.
 
Από την άλλη, βεβαίως, σπεύδει να υπογραμμίσει αμέσως παρακάτω, ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «να οριοθετηθεί η έννοια της ανώτατης εκπαίδευσης, με τρόπο που εγγυάται…την επιτυχή ανταπόκρισή της στις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού και ευρύτερα του διεθνούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος», δίνοντας διαπιστευτήρια υποταγής στη γραμμή που χαράζουν τα διεθνή αφεντικά. Τέτοιες διαβεβαιώσεις έχει δώσει πάμπολλες ο πρωθυπουργός και σε άλλες συζητήσεις στη βουλή και αλλού, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά τις «δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Ελλάδα έναντι της ΕΕ», με τη τζίφρα που έχει βάλει κάτω απ’ τις Διακηρύξεις της Μπολόνια, του Βερολίνου κ.λπ.
 
Επειτα γνωρίζει πολύ καλά ότι αποτελεί προδιαγεγραμμένη πορεία το ευρωπαϊκό δίκαιο να υπερισχύσει του εθνικού, του συντάγματος συμπεριλαμβανομένου. Γι’ αυτό δεν του κοστίζουν τίποτε κάποιοι λεονταρισμοί για λαϊκή κατανάλωση. Ο πολύς Βενιζέλος του ΠΑΣΟΚ, καλός διαχειριστής της λαϊκής δημαγωγίας και των πολιτικών τερτιπιών, στην προηγούμενη αναθεώρηση του συντάγματος, όταν πίεζε η ΝΔ για τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, αρνήθηκε δημαγωγικά να συναινέσει, λέγοντας ότι δεν είναι ανάγκη αυτά να τα βάλουμε στο σύνταγμα (και επομένως να φάμε κράξιμο και να υποστούμε το πολιτικό κόστος), αφού θα έρθουν αργά ή γρήγορα από την ΕΕ.
 
Ψέμα τρίτο: Τα ελληνικά διπλώματα θα αναβαθμιστούν στην Ευρώπη, στον ευρωπαϊκό χώρο.

Η παραπάνω πρόταση, που ειπώθηκε από τον Α. Παπαληγούρα, αναιρέθηκε από τον ίδιο ευθύς αμέσως με την ομολογία ότι «ο αυστηρά κρατικός χαρακτήρας της Ανώτατης Εκπαίδευσης αναιρείται πια και μέσα από τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου», ότι «η ΝΔ έχει απόλυτη επίγνωση του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο αναπτύσσονται και κινούνται τα ελληνικά ΑΕΙ» και ότι ο «ενιαίος ευρωπαϊκός πανεπιστημιακός χώρος, που ξεκίνησε με τη διακήρυξη της Μπολόνια το 1999…αρχίζει να γίνεται η κρατούσα πραγματικότητα σε όλο τον ευρωπαϊκό χώρο».
 
Τι μας λέει εδώ ο υπουργός Δικαιοσύνης; Μας λέει το παράδοξο τα ελληνικά πτυχία, που είναι ελάχιστης διάρκειας τεσσάρων ετών και απορρέουν από ένα δημόσιο (με όλες τις ενστάσεις) Πανεπιστήμιο, θα «αναβαθμιστούν» στο πλαίσιο των αρχών και κατευθύνσεων του Κοινού Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, που προμετωπίδα του έχει τη Μπολόνια, η οποία προβλέπει τριετή προπτυχιακό κύκλο σπουδών, αποτίμηση των σπουδών σε πιστωτικές μονάδες και συνεπώς κατάργηση του ενιαίου πτυχίου και διάσπαση της εσωτερικής ενότητας κάθε επιστήμης και συλλογή των μονάδων αυτών από «συστήματα εκπαίδευσης εκτός του πλαισίου της ανώτατης εκπαίδευσης» (σαν τα ΚΕΣ ας πούμε ή τα Ινστιτούτα Δια Βίου Μάθησης), αρκεί να αναγνωρίζονται αυτά από τα εμπλεκόμενα Πανεπιστήμια.
 
Πιστεύει, λοιπόν, κανείς τον Καραμανλή που λέει ότι «γνωρίζουμε τις τάσεις που αναπτύσσονται εν όψει της δημιουργίας του ενιαίου ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού χώρου», αλλά «εμείς θα διαμορφώσουμε το πλαίσιο (εκείνο) για την ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων» που θα μας προφυλάξουν από «αναπόφευκτες ντε φάκτο καταστάσεις»;
Πολύ δε περισσότερο, όταν πουθενά η κυβέρνηση δεν εκφράζει αντίθεση σ’ αυτές τις «τάσεις»; Και όταν έχει πάρει ως τώρα όλα τα μέτρα (νόμοι για την αξιολόγηση, το ΔΟΑΤΑΠ, τα Ινστιτούτα Δια Βίου Μάθησης) που επιβάλλει αυτός ο Κοινός Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης, επιμένοντας να εκθειάζει τη σημασία τους; Χαρακτηριστική είναι η αποστροφή της ομιλίας του Π. Παναγιωτόπουλου, όπου η αξιολόγηση των Ιδρυμάτων (με τα κριτήρια προφανώς της Μπολόνια και του Κοινού Ευρωπαϊκού Χώρου) θεωρείται όρος εκ των ων ουκ άνευ για την «αναβάθμιση» των Πανεπιστημίων.
 
Ψέμα τέταρτο: Η Ελλάδα θα γίνει «κέντρο παιδείας και πολιτισμού για την ευρύτερη περιοχή».

Η πομπώδης αυτή διακήρυξη κρύβει τις προθέσεις των κομμάτων εξουσίας να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, είτε μέσα από τα δημόσια Πανεπιστήμια είτε μέσα από την ίδρυση ιδιωτικών, ώστε ο ελληνικός καπιταλισμός να αλιεύει φοιτητές-πελάτες από τα μεσαία και υψηλά στρώματα των βαλκανικών κυρίως χωρών (στις οποίες η Ελλάδα επιζητά κομμάτι από την πίτα των αγορών τους και παριστάνει το χωροφύλακα για λογαριασμό των αφεντικών της Αμερικής και της ΕΕ), αλλά και χωρών της λεκάνης της Μεσογείου, με τις οποίες έχει παραδοσιακές οικονομικές και πολιτιστικές παρτίδες, διεισδύοντας και μέσω της προσφοράς ανταποδοτικών υπηρεσιών Παιδείας, σ’ αυτές.
 
Κοντολογίς, τέτοιου είδους δραστηριότητες προσέλκυσης φοιτητών-πελατών από αυτές τις χώρες, δεν έχουν τίποτε να προσφέρουν στα λαϊκά στρώματα των χωρών αυτών (ίσα ίσα που μεγαλώνουν την αντίθεση ανάμεσα σ’ αυτά και την αστική τους τάξη), πολύ δε περισσότερο στην εργαζόμενη κοινωνία της χώρας μας. Την οποία, μάλιστα, πλήττουν, αφού λειτουργούν ως «λαγός» και προπομπός για την αναδιοργάνωση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σε ανταγωνιστική και ανταποδοτική βάση και θεωρούν την Παιδεία εμπόρευμα.
 
Ψέμα πέμπτο: Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων «συμβάλλει στην αντιμετώπιση της παραπαιδείας και τον περιορισμό της φοιτητικής μετανάστευσης».

Μόνο στο μυαλό των εγκεφάλων της κυβέρνησης βρίσκει έδαφος αυτός ο παραλογισμός. Είναι τουλάχιστον γελοίο να ισχυρίζεται κανείς ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα χτυπήσει την παραπαιδεία. Γιατί τα παιδιά που έχουν και σήμερα την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν τελικά σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού (ακόμα και κάνοντας εδώ ένα μέρος των σπουδών τους, στα ΚΕΣ), έχουν την άνεση να πληρώσουν και τα φροντιστήρια, όταν προσπαθούν κατ’ αρχάς να μπουν στα δημόσια ΑΕΙ. Γιατί η παραπαιδεία δεν καταπολεμάται όσο υπάρχουν εξετάσεις για την είσοδο στα ΑΕΙ-ΤΕΙ. Πολύ δε περισσότερο όταν το Λύκειο και ολόκληρο το σχολείο υποτάσσεται σ’ αυτές και στραγγαλίζεται από αυτές και από πάμπολλες άλλες εξετάσεις και αξιολογικές κρίσεις.
 
Και αν δεν επρόκειτο για πολιτική επιλογή και πολιτικά πρόσωπα που την υπηρετούν, θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς ότι αποτελεί τρικυμία εν κρανίω η πρακτική από τη μια μεριά να λογίζονται ανίκανοι να σπουδάσουν οι μαθητές που δεν έχουν «ένα επίπεδο» και προς τούτο θεσμοθετείται, σύμφωνα με την κυβέρνηση, η ρύθμιση της βάσης του 10, και από την άλλη να τους δίνεται η δυνατότητα να το κάνουν τελικά μέσα στα ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα ιδρυθούν. Να θεωρείται δηλαδή ηλίθιο, με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης το 42% των ελλήνων μαθητών, που κόπηκε φέτος λόγω της βάσης του 10 και από την άλλη να δίνεται η δυνατότητα σε μερίδα εξ αυτών, που προφανώς θα έχει τους παράδες, να σπουδάσει στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Εδώ ομολογείται, αν και κρύβεται τεχνηέντως, το γεγονός ότι η «τσέπη» του καθενός είναι τελικά ο ρυθμιστής των πάντων.
 
Της ίδιας ποιότητας είναι και ο ισχυρισμός του Παπαληγούρα ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα «ενισχύσουν την ισότητα των εκπαιδευτικών ευκαιριών». Νομίζουμε ότι τα σχόλια περιττεύουν. Θυμίζουμε μόνο ότι μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια δεν σημαίνει δωρεάν φοίτηση. Σημαίνουν υψηλά δίδακτρα (σ.σ. δες όλα τα μη κερδοσκοπικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως π.χ. το Αρσάκειο) για τους φοιτούντες και φοροαπαλλαγές και χοντρές κρατικές επιχορηγήσεις στους ιδιοκτήτες τους.
 
Στην κατακλείδα της ομιλίας του ο Καραμανλής έπλεξε το εγκώμιο στο ΠΑΣΟΚ, σημειώνοντας «θετικά το γεγονός ότι εδώ και αρκετό καιρό βαίνει παράλληλα» με τη ΝΔ. Αναγνώρισε δηλαδή σ’ αυτό έναν πολύτιμο σύμμαχο. Στο ίδιο κλίμα κινήθηκε και ο Μαγγίνας. Και αυτό λέει πολλά. Γιατί χωρίς το ΠΑΣΟΚ δεν θα επιτυγχάνονταν σ’ αυτή τη βουλή η πλειοψηφία των 181 βουλευτών που επιθυμεί την αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος (σ.σ. το ακριβές περιεχόμενο της διάταξης δεν προσδιορίζεται σ’ αυτή τη βουλή. Εκείνο που τεκμαίρεται είναι η απόφαση να αναθεωρηθεί το σχετικό άρθρο), δίνοντας λευκή επιταγή στην επόμενη κυβέρνηση να χειριστεί την υπόθεση όπως επιθυμεί και να δώσει το περιεχόμενο που αυτή θέλει στο συγκεκριμένο άρθρο, με 151 ψήφους μόνο.
 
Το κλου στην τοποθέτηση της ΝΔ, το έκανε ο Β. Μαγγίνας, ο κοινοβουλευτικός της εκπρόσωπος.
 
Ηταν ένα χυδαίο υβρεολόγιο για τους φοιτητές και τους πανεπιστημιακούς, που ακόμα βρίσκονταν σε καταλήψεις και κινητοποιήσεις στο σύνολο σχεδόν των σχολών της χώρας. «Μικρή μειοψηφία που καταλαμβάνει τις σχολές και αντιδρά σε όλα» χαρακτήρισε τους φοιτητές, «μειοψηφία που πρωταγωνιστεί στην άρνηση και την αντίδραση» χαρακτήρισε τους πανεπιστημιακούς και «επαναστατική γυμναστική» το μαζικό μεγαλειώδες φοιτητικό κίνημα.
 
Σημείωσε δε, στέλνοντας μήνυμα αποφασιστικότητας προς κάθε κατεύθυνση: «θα ήταν πολιτικά ανεπίτρεπτο και μειωτικό για όλους να καμφθούμε μπροστά στις δύσκολες, αλλά επιτακτικά αναγκαίες αλλαγές, εξαιτίας της αντίδρασης μικρών ή μεγαλύτερων συμφερόντων, τα οποία ασφαλώς δεν εκπροσωπούν οι αξιότεροι στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας».
 
Προκλητικό το ΠΑΣΟΚ

Αποθρασυμμένο το ΠΑΣΟΚ από τη μη «στοχοποίησή» του από το κίνημα των καταλήψεων, από το ότι δηλαδή δε θεωρήθηκε εξίσου υπεύθυνο για την άλωση του δημόσιου Πανεπιστήμιου και την προώθηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων και ποντάροντας στο ότι η δημαγωγική του μπούρδα, ότι δε συμφωνεί τελικά με τη ΝΔ στην ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ έπιασε τόπο, όχι μόνο κατέθεσε πανομοιότυπη με αυτή της ΝΔ πρόταση για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος, αλλά προχώρησε, μέσω του αρχηγού του Γ. Παπανδρέου, σε μια έκθεση των απόψεών του για την ανώτατη Παιδεία εξίσου προκλητική με αυτή της κυβέρνησης, πλην όμως περισσότερο πονηρή.
 
Γνωστός για τον προκλητικό τρόπο με τον οποίο εκφράζει τις απόψεις του, προκαλώντας πολλές φορές αμηχανία ακόμα και στα στελέχη του κόμματός του, ο Γιωργάκης δήλωσε στην αρχή της ομιλίας του, δίνοντας και το στίγμα της συνέχειά της: «Το 1996 ως υπουργός Παιδείας πρότεινα τότε δημοσίως την αναθεώρηση του άρθρου αυτού (δηλαδή του άρθρου 16 του συντάγματος). Τα δέκα χρόνια που μεσολάβησαν με έπεισαν ακόμα περισσότερο για την αναγκαιότητα αυτή».
 
Τα λόγια αυτά, που τα εξεστόμισε ενώ έξω απ’ τη βουλή διαδήλωναν φοιτητές, τα αφιερώνουμε εξαιρετικά σε αυτούς που πίστεψαν στην «οπισθοχώρηση» του ΠΑΣΟΚ και κούνησαν τούτο το «επιχείρημα», μαζί με τα περί νίκης, στα μάτια των φοιτητών, για να σαλπίσουν τη λήξη των καταλήψεων.
 
Στη συνέχεια, ξεπερνώντας κάθε όριο ξεδιαντροπιάς ο Γιωργάκης δήλωσε πως «αφιερώνει στη νέα γενιά που υφίσταται σήμερα την επίθεση της κυβέρνησης της αναθεωρητική του προσπάθεια».
 
Αναλύοντας την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για την ανώτατη εκπαίδευση επικεντρώθηκε και αυτός στα ίδια ακριβώς σημεία που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο της Μ. Γιαννάκου, θεωρώντας τα, προφανώς, σημεία-κλειδιά στην ατζέντα ενός «σύγχρονου» Πανεπιστήμιου, χωρίς όμως να ανοίξει πλήρως τα χαρτιά του.
 
Γι’ αυτόν και το κόμμα του «το ποια τμήματα θα λειτουργούν, πώς θα εκλέγονται οι καθηγητές, ποια πτυχία θα δίνονται, (τι ρυθμίσεις θα υπάρχουν) για τους αιώνιους φοιτητές, για τα συγγράμματα» πρέπει να ανήκουν στη δικαιοδοσία των Πανεπιστημίων.
 
Μη βιάζονται να χειροκροτήσουν οι οπαδοί της περίφημης «αυτονομίας» των Ιδρυμάτων. Ο Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ δεν είναι τόσο αφελείς και δεν «χαρίζουν» τούτες τις αρμοδιότητες στα Πανεπιστήμια. Εχουν φροντίσει να δέσουν γερά το γάιδαρό τους, εξασφαλίζοντας τον πλήρη έλεγχο του κράτους στα Ιδρύματα, σύμφωνα με τα κριτήρια και τις προτεραιότητες που αυτό χαράζει κάθε φορά. Το κλειδί είναι οι «προγραμματικές συμφωνίες της Πολιτείας με κάθε Πανεπιστήμιο για μία 4ετία, που θα καθορίζουν τις υποχρεώσεις που θα αναλαμβάνει το κάθε Πανεπιστήμιο έναντι της Πολιτείας». Ετσι, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Γιωργάκη «θα ελέγχεται η απόδοση» των πανεπιστημίων και «θα καθορίζεται η χρηματοδότηση που απαιτείται γι’ αυτές τις συμφωνίες».
 
Μοχλός αυτού του ασφυκτικού ελέγχου θα είναι η αξιολόγηση των Ιδρυμάτων και ένα από τα κριτήριά της, που θα συμπεριλαμβάνεται στην τετραετή συμφωνία, «ο αριθμός των πτυχιούχων με βάση τον οποίο θα χρηματοδοτείται το κάθε Πανεπιστήμιο».
 
Κοντολογίς, τα Πανεπιστήμια θα τιμωρούνται με το κόψιμο ή τον περιορισμό της χρηματοδότησης αν δεν πιάσουν τα κριτήρια των 4ετών προγραμματικών συμφωνιών.
 
Η γενναία χρηματοδότηση όλων ανεξαιρέτως των Ιδρυμάτων χαρακτηρίζεται από τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ «ισοπεδωτική γραφειοκρατία» και αντ’ αυτής προτείνεται η επιλεκτική χρηματοδότηση, όπως παραπάνω περιγράψαμε. Ο στόχος είναι «να δημιουργηθούν προϋποθέσεις ευγενούς άμιλλας», δηλαδή ένα τοπίο άγριου ανταγωνισμού και κατηγοριοποίησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.
 
Την «ελευθερία σχεδιασμού και των κινήσεων των ΑΕΙ και ΤΕΙ» το ΠΑΣΟΚ τη βλέπει στο πλαίσιο «της παγκόσμιας οικονομίας» και αυτό, νομίζουμε, τα λέει όλα.
 
Η «απελευθέρωση του ελληνικού πανεπιστημίου από τον κρατισμό», που ευαγγελίζεται το ΠΑΣΟΚ, είναι η πλήρης υποταγή του στους νόμους της καπιταλιστικής αγοράς, είναι η εξώθησή του στην αγκαλιά των επιχειρήσεων και στις ορέξεις και τα προτάγματα του κεφάλαιου, για λογαριασμό του οποίου οι πολιτικοί διαχειριστές του συστήματος, οι κυβερνήσεις, θα καθορίζουν τους όρους και τα κριτήρια, με τα οποία θα συνάπτονται οι προγραμματικές συμφωνίες με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα.
 
Ο Γιωργάκης δημαγωγεί με την ανάγκη να αυξηθεί η χρηματοδότηση στο 5%, όμως το κόμμα του, όντας 20 χρόνια στην κυβέρνηση, συντηρούσε την Παιδεία με ψίχουλα.
 
Το «επιχείρημα» του προέδρου του ΠΑΣΟΚ για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι ένα και μοναδικό: Οτι δίνεται η δυνατότητα στο κράτος να ρυθμίσει φαινόμενα που απαντώνται στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης «να λειτουργούν (δηλαδή) ιδιωτικές μονάδες» χωρίς «το κράτος να παρέχει καμία εγγύηση στους πολίτες για την ποιότητά τους».
 
Επαναλαμβάνει δηλαδή αυτά που ισχυρίζεται και η ΝΔ. Θεωρούμε ότι το «επιχείρημα» αυτό έχει εκπέσει από την προηγούμενη ανάλυσή μας, για τις Οδηγίες της ΕΕ, την υπερίσχυση του κοινοτικού δικαίου έναντι του εθνικού, τις κατευθύνσεις της Μπολόνια και του Κοινού Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, και δεν επεκτεινόμαστε περαιτέρω.
 
Ομως αξίζει να σημειώσουμε κάτι. Ο Γιωργάκης χαρακτηρίζει τα εμπορικά μαγαζιά, τύπου ΚΕΣ «ιδιωτικές μονάδες στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», δηλαδή μονάδες εκπαίδευσης, κάτι που ακόμα και η ΝΔ αποφεύγει επιμελώς να πράξει. Και αυτό σηματοδοτεί, αν θέλετε, και το πώς νοεί τα περίφημα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, αλλά και περιγράφει γενικά το «όραμά» του για το δημόσιο Πανεπιστήμιο.
 
Γιούλα Γκεσούλη

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

Παρασκευή, 7.7.06
Επόμενο άρθρο

ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

Δευτέρα, 10.7.06

Σχετικά Αρθρα

Οχι άλλα κροκοδείλια δάκρυα – Τις γροθιές τους να δείξουν οι πλημμυροπαθείς

Zoom 12 Σεπ 2023, 14:40

Ο λαός πρόβατα κι ο Τσίπρας τσοπάνης!

Zoom 4 Οκτ 2022, 11:17

Στόχος τους η κατάργηση της Κοινωνικής Ασφάλισης με τη μετατροπή της σε ατομική αποταμίευση

Zoom 9 Ιούλ 2022, 09:04

EastMed: Οσα δε φτάνει η αλεπού…

Zoom 15 Ιαν 2022, 00:02

Κοινωνικός εκφασισμός

Zoom 30 Οκτ 2021, 00:03

Κρείττον του λαλείν το σιγάν…

Zoom 14 Αυγ 2021, 10:23
Ροή Ειδήσεων
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 18 Σεπτέμβρη

18 Σεπ 2025, 00:01
Παιδεία

Εθνικό Απολυτήριο: Τρεις μίνι πανελλήνιες για να πάρεις το Απολυτήριο Λυκείου και άλλη μια φορά πανελλήνιες για την εισαγωγή στα ΑΕΙ

17 Σεπ 2025, 21:52
Πολιτισμός

Χιλιάδες άνθρωποι του κινηματογράφου δεσμεύονται να μποϊκοτάρουν κάθε επαγγελματική ή άλλη σχέση με τους υποστηρικτές της γενοκτονίας

Και ένα πρόστυχο κείμενο ισαποστακισμού από ισραηλινούς ντοκιμαντερίστες

17 Σεπ 2025, 21:44
Διεθνή

Είναι ο Ανθρωπος, ηλίθιοι…

Οι σιωναζιστές αποκλείεται να νικήσουν στη Γάζα

17 Σεπ 2025, 13:52
Πολιτική

Τι έχουν τα έρμα και ψοφούν, Κούλη;

17 Σεπ 2025, 12:27
Διεθνή

Ελεύθεροι πολιορκημένοι: Ενα εκατομμύριο Παλαιστίνιοι παραμένουν ακλόνητοι στην Πόλη της Γάζας και το Βορρά

17 Σεπ 2025, 08:57
Παιδεία

Ενα ποιοτικά καινούργιο στάδιο υποβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης χωρίς ούτε καν τα προσχήματα της ψευδεπίγραφης «αριστείας»

Ο Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ για τα πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια

17 Σεπ 2025, 07:17
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 17 Σεπτέμβρη

17 Σεπ 2025, 00:01
Αγροτικά

Ξεπέρασε κάθε όριο ο γκεμπελισμός του Τσιάρα σχετικά με την ευλογιά των αιγοπροβάτων

16 Σεπ 2025, 22:14
Καταστολή

Να αθωωθούν οι συλληφθέντες στις 6-3-2021, που προσπάθησαν να διαδηλώσουν για τον απεργό πείνας Δ. Κουφοντίνα

Δίκη αύριο στο ΙΑ Μονομελές (Ευελπίδων, κτίριο 9, αίθουσα 12)

16 Σεπ 2025, 19:31
Πολιτισμός

Ο Χαβιέρ Μπαρδέμ κατήγγειλε με σφοδρότητα τους γενοκτόνους σιωναζιστές στην τελετή απονομής των Emmy

16 Σεπ 2025, 14:32
Αγροτικά

Κώστα Τσιάρα, γιατί μεγάλωσε ξαφνικά η μύτη σου;

16 Σεπ 2025, 13:46
Παιδεία

Πολιτική επιλογή η υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου

Επιστολή διαμαρτυρίας των γονέων και κηδεμόνων του 14ου Δημοτικού Σχολείου Ιλίου για τα κενά

16 Σεπ 2025, 12:20
Αγροτικά

Kτηνοτρόφοι Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης: Ψήφισμα-κόλαφος στην κυβέρνηση Μητσοτάκη

16 Σεπ 2025, 12:03
Παιδεία

Χωρίς Νηπιαγωγό και εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης το 1ο τμήμα του 5ου Νηπιαγωγείου Ιλίου

16 Σεπ 2025, 11:11
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 16 Σεπτέμβρη

16 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

Γάζα: Βαρύς ο πέλεκυς στα κεφάλια των προδοτών

15 Σεπ 2025, 18:40
Διεθνή

Οι Αμερικάνοι προσπαθούν να ξαναρχίσουν τις διαπραγματεύσεις για τη Γάζα

15 Σεπ 2025, 14:17
Διεθνή

Η πανεπιστημιακή Λευκή Βίβλος του καπιταλισμού: Μπέρκλεϊ, μακαρθισμός και η νέα εποχή της κρατικής καταστολής

15 Σεπ 2025, 12:03
Αθλητισμός

Ολοι στο δρόμο που χάραξαν οι Μαδριλένοι

Ματαίωσαν το τελευταίο ετάπ του διάσημου ποδηλατικού Γύρου της Ισπανίας, επειδή συμμετείχαν σιωνιστές

15 Σεπ 2025, 11:25
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 18 Σεπτέμβρη

Ημέρα ειρήνης.

Χιλή: Ημέρα ανεξαρτησίας (1810).

1793: Πλήρης χωρισμός Εκκλησίας και κράτους (Γαλλία).

1834: Η Αθήνα των επτά χιλιάδων κατοίκων γίνεται πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους.

1882: Εκδίδεται η πρώτη συνδικαλιστική εφημερίδα («Σύνδεσμος»), όργανο του σωματείου τυπογράφων (Αθήνα).

1911: Δολοφονείται ο ρώσος πρωθυπουργός Στολίπιν στην όπερα του Κιέβου από τον επαναστάτη Ντμίτρι Μπογκρόφ.

1936: Εκδοση του Ν. 117 για την καταπολέμηση του κομμουνισμού, κατάργηση των πολιτικών κομμάτων από τον Μεταξά.

1977: Βόμβα (ΕΛΑ) στον Οργανισμό Υδρευσης Θεσσαλονίκης.

1981: Καταργείται η θανατική ποινή στη Γαλλία.

2005: Διεξάγονται ιστορικές βουλευτικές εκλογές στο Αφγανιστάν για πρώτη φορά μετά από 36 χρόνια.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Οι αμερικανοί φίλοι μου είναι ζευγάρι δικηγόρων από τη Νέα Υόρκη, με ευρεία μόρφωση, ενημερωμένοι και ψηφίζουν πάντα Δημοκρατικούς. Εβραίοι που δεν θρησκεύονται. Απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα. Βρίσκονται, για τέταρτη φορά, στην Αθήνα. Και μένουν προς Λαγονήσι. Οταν τους είπα ότι η επιλογή διαμονής είναι ασύμφορη, λόγω απόστασης από το κέντρο, μου έδειξαν, στην οθόνη του κινητού, ένα αμερικανικό δημοσίευμα που σημείωνε ότι η Αθήνα είναι πλέον επικίνδυνη για τους Εβραίους. Το σχετικό ρεπορτάζ συνόδευε φωτογραφία από την «περιπολία» των αγοριών του Ρουβίκωνα στο κέντρο της πρωτεύουσας. Και αφού έδωσα τις απαραίτητες, καθησυχαστικές διευκρινίσεις, με ρώτησαν αν, πράγματι, όπως διάβασαν, η ελληνική κυβέρνηση αντιγράφει τις πρακτικές του Τραμπ στο Μεταναστευτικό. Εκεί βρέθηκα σε αμηχανία…

Kώστας Γιαννακίδης (Τα Νέα)

(Φέρουν οι εβραίοι – ειδικά οι μη θρησκευόμενοι – κάποιο σημάδι στο κούτελο που να υποδηλώνει εβραϊκή καταγωγή; Οχι. Γιατί να ανησυχούν, τότε, οι υποτιθέμενοι φίλοι του Γιαννακίδη, που ούτε κιπά στο κεφάλι θα φορούν, ούτε διακριτικά με το άστρο του Δαβίδ, ούτε εβραϊκά θα μιλούν, καθόσον Αμερικανοί; Δικηγόροι είναι, άνθρωποι έξυπνοι και της πιάτσας, δεν μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι κανένας στο κέντρο της Αθήνας δε θα αναγνώριζε το θρήσκευμα των προγόνων τους και δεν υπήρχε περίπτωση να τους στοχοποιήσει. Είναι και το άλλο: «απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα», οπότε αν συναντούσαν φιλο-παλαιστίνιους διαδηλωτές θα αρκούσε να σηκώσουν το χέρι στο σήμα της νίκης, να τους χειροκροτήσουν ή έστω απλά να τους χαμογελάσουν. Θα μπορούσαν και να πορευτούν μαζί τους, όπως κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες αντισιωνιστές εβραίοι στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Δυο έξυπνοι αμερικανοί δικηγόροι δεν μπορεί να μην το ξέρουν αυτό. Οπότε για ποιο λόγο να φοβούνται και να τρέχουν να μείνουν στο Λαγονήσι – αλλά να έρχονται στην Αθήνα, που σημαίνει να αντιμετωπίζουν τον ίδιο υποτιθέμενο κίνδυνο; ‘Η οι προοδευτικοί, μη θρησκευόμενοι εβραίοι του σχολιογράφου των «Νέων» είναι σιωνισταράδες του κερατά ή είναι ανύπαρκτα πρόσωπα που τα κατασκεύασε ο Γιαννακίδης για να κάνει μια ακόμα προβοκάτσια ενάντια στο κίνημα αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους, χρίζοντάς το «αντισημιτικό». Αν ήταν να τζογάρουμε, θα στοιχηματίζαμε στο δεύτερο. Φτηνιάρικο; Ασφαλώς. Δεν έχει απομείνει, όμως, κάτι πέραν των εντελώς φτηνιάρικων για να βγάζουν το «μεροκάματο» οι ραφινάτοι -όπως νομίζουν- υποστηρικτές της σιωνιστικής πολιτικής)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    17Ν
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Εφετείο 17Ν
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    ΕΛΑ
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Εφετείο ΕΛΑ
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Επαναστατικός Αγώνας
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Ποιοι είμαστε
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Επικοινωνία
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Όροι χρήσης
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Ποιοι είμαστε
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Επικοινωνία
  • ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για άρθρο 16Σ

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo