Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Σαν σήμερα 10 Νοέμβρη
  • Ταξιαρχίες Αλ-Κασάμ: Στο λεξιλόγιό μας δεν υπάρχει η λέξη παράδοση
  • Ουαλίντ Κιλάνι: «Η Αντίσταση υπάρχει εξαιτίας της κατοχής»
  • Η Ελλάδα ως μπανανία-ενεργειακό hub των ΗΠΑ
  • Σαν σήμερα 9 Νοέμβρη
  • Oταν η φιλαρμονία γίνεται δυσαρμονία, χρειάζονται (και) καπνογόνα
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτισμός»Τα κωλόπαιδα της μπουρζουαζίας αποπατούν στο έργο του Μπρεχτ
Πολιτισμός

«Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

Τα κωλόπαιδα της μπουρζουαζίας αποπατούν στο έργο του Μπρεχτ

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr23 Φεβ 2013, 00:00

Η προσέλευσή μας στο πολυτελές μέγαρο της «Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση ήταν έτσι κι αλλιώς φορτωμένη με επιφυλακτικότητα. Οχι μόνο λόγω του χώρου, αλλά και επειδή μας είχε «βγάλει το μάτι» και η σχετική με την παράσταση αναφορά στην ιστοσελίδα του μαγαζιού: «Κατερίνα Ευαγγελάτου: “Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν” του Μπέρτολτ Μπρεχτ». Ασυνήθης για θεατρική παράσταση η αντιστροφή των συντελεστών στον τίτλο. Δεν πηγαίναμε να δούμε τον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν» του Μπρεχτ σε σκηνοθεσία της Ευαγγελάτου, αλλά κάτι που έφτιαξε η τελευταία με τον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν» του Μπρεχτ. Λεπτομέρειες θα πείτε, αλλά οι λεπτομέρειες έχουν τη σημασία τους κι αυτό φάνηκε αμέσως μόλις άνοιξε η βαριά αυλαία και άρχισε η παράσταση.

Ενας ηθοποιός παρίστανε έναν γελοίο κλόουν που υποτίθεται ότι ήταν ο Μπρεχτ! Μασώντας ένα μεγάλο πούρο έλεγε κάτι γερμανικές λέξεις και αμέσως υποτίθεται τις μετέφραζε στα ελληνικά. Λέμε «υποτίθεται ότι τις μετέφραζε», γιατί, όπως μας ενημέρωσε γερμανομαθής συντρόφισσα με την οποία παρακολουθούσαμε την παράσταση, δεν επρόκειτο για κάποιο γερμανικό κείμενο. Δεν επρόκειτο καν για γερμανικές λέξεις. Οι περισσότερες ήταν γερμανοφανείς κατασκευές, σαν τις ξένες γλώσσες που παριστάνουν ότι μιλούν διάφοροι κωμικοί ηθοποιοί σε επιθεωρησιακά νού-μερα! Επρόκειτο για κείμενο που έγραψε η Ευαγγελάτου, μέσω του οποίου ο Μπρεχτ αυτοσυστήνεται! Και τι λέει; Οτι εφηύρε την «αποστασιοποίηση», που κανένας δεν κατάλαβε τι ήταν. Ούτε αυτός ο ίδιος κατάλαβε!
 
Με τον ίδιο γελοίο κλόουν έκλεισε η παράσταση. Αντί ν’ ακούσουμε τον υπέροχο επίλογο, με τον οποίο ο Μπρεχτ στεφανώνει το συγκεκριμένο έργο του, καλώντας τους θεατές να ψάξουν να βρουν τη λύση, ακούσαμε (πάντα με γελοιογραφικό τρόπο, με το πούρο στο στόμα, με τα γερμανικά που δεν είναι γερμανικά κτλ.) μια συρραφή από στίχους του Μπρεχτ, που κατέληγαν στο συμπέρασμα «Δεν έχω λύση»!
 
Τι θα μπορούσε να είναι μια παράσταση που περικλείεται μέσα σε δυο ξένα κείμενα, μέσω των οποίων ο Μπρεχτ παρουσιάζεται σαν ένας γελοίος διασκεδαστής με αγνωστικιστικό υπόβαθρο; Μια γελοιοποίηση του Μπρεχτ και του συγκεκριμένου έργου, φυσικά. Γελοιοποίηση και της φόρμας (αφού κατά τη σκηνοθέτιδα με τον όρο «αποστασιοποίηση» ούτε ο Μπρεχτ ήξερε τι ήθελε να πει) και του ιδεολογικού-αισθητικού περιεχόμενου του έργου.
 
Η γελοιοποίηση της φόρμας έγινε με τρεις τρόπους. Πρώτο, γεμίζοντας την παράσταση με κάθε είδους «μοντερνιές» έτσι που και οι ίδιες οι «μοντερνιές» να καταντούν πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι. Δεύτερο, μετατρέποντας τους χαρακτήρες σε καρτούν. Τρίτο, βάζοντας τους ηθοποιούς να εκφωνούν και τις στοιχειώδεις σκηνικές οδηγίες που συνοδεύουν κάθε θεατρικό έργο. Σημειώνει ας πούμε ο συγγραφέας: Στρέφεται προς το κοινό. Στην παράσταση της Ευαγγελάτου δεν αρκούσε ο ηθοποιός να στραφεί προς το κοινό. Πριν το κάνει, έλεγε: «Στρέφεται προς το κοινό». Τι ήθελε να πει η σκηνοθέτις; Να επιβεβαιώσει την άποψή της ότι η «αποστασιοποιητική» μέθοδος του Μπρεχτ είναι μια μπούρδα! Οτι «αποστασιοποίηση» σημαίνει να μας λέει ο ηθοποιός και τις σκηνικές οδηγίες, τις οποίες βέβαια πρέπει να εκτελεί με το σώμα του. Ολ’ αυτά διανθισμένα μ’ ένα σωρό ετερόκλιτα στοιχεία (από χορευτικές επιδείξεις της πρωταγωνίστριας μέχρι και λίγο γυμνό, που είναι γενικά της μοδός), παρέπεμπαν σε b-musical του Μπροντγουέι παρά σε μπρεχτική παράσταση. Και θα κατέληγε σίγουρα σε τριτοκλασάτο μιούζικαλ το όλο πράγμα, αν δεν το έσωνε η λιτή και εύρυθμη μουσική του Σταύρου Γασπαράτου, ο οποίος κλήθηκε να καλύψει το κενό, μετά την απόρριψη από τη σκηνοθέτιδα της πρωτότυπης μουσικής του Πάουλ Ντεσάου. Διότι με τη μουσική του Ντεσάου η Ευαγγελάτου δε θα μπορούσε να διαπράξει τα όσα διέπραξε. Δυο κομμουνιστές (Μπρεχτ και Ντεσάου) παραέπεφταν πολλοί για το… ευαίσθητο στομάχι της. Αποπέμποντας τον ένα και κατακρεουργώντας (μέχρι γελοιοποίησης) τον άλλο, μπόρεσε να προσφέρει ένα εύπεπτο θέαμα στο αστικό κοινό, το οποίο γεμίζει τη «Στέγη», αναζητώντας τα «χρώματα κι αρώματα» με τα οποία συνήθως τρέφεται (είναι κοντά και το σύμπλεγμα της μεταμεσονύχτιας «ευωχίας» του – μια δρασκελιά δρόμος από τη «Στέγη» μέχρι το «Caramella» και τα άλλα… «πολιτιστικά κέντρα»).
 
Κάποιοι λένε πως ό,τι και να κάνεις σ’ ένα έργο του Μπρεχτ, δεν μπορείς να διαστρέψεις το μήνυμά του. Διαφωνού-με εκατό τοις εκατό. Του μπρεχτικού θεάτρου, ειδικά αυτού της τελευταίας συγγραφικής περιόδου του μεγάλου γερμανού θεατράνθρωπου (επικό-διαλεκτικό θέατρο), στο οποίο ανήκει και «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν», μπορείς να του αλλάξεις τα φώτα ακόμα κι αν «πεις» το κείμενο χωρίς καμιά περικοπή. Είναι ένα ιδιαίτερο είδος θεάτρου, που μέσω της «αποστασιοποίησης» απαιτεί την ανάδειξη του μύθου. Αν αυτό δεν γίνει, τότε ο μύθος ξεπέφτει σε παραμυθάκι που μόνο χάχανα μπορεί να προκαλέσει. Σ’ αυτό το τελευταίο, λοιπόν, η Ευαγγελάτου τα κατάφερε θαυμάσια. Μετατρέποντας τους χαρακτήρες σε καρτούν, προκαλούσε συχνά τα χάχανα των θεατών εκεί που θα ‘πρεπε να υπάρχει στοχασμός, προβληματισμός ερωτήματα. Αφαιρώντας τμήματα του έργου (στο όνομα δήθεν της εξοικονόμησης του χρόνου της παράστασης), με κορυφαία τη σκηνή της δίκης στο τέλος και το τραγούδι του όγδοου ελέφαντα, αντί για το οποίο ακούσαμε τον ηθοποιό να μας λέει ότι το αφαίρεσαν γιατί το έργο θα έκανε κοιλιά (άρα, κάτι περισσότερο από τον Μπρεχτ ξέρει για το θέατρο η Ευαγγελάτου!), εξαφάνισε βασικά συνδετικά στοιχεία του μύθου, έτσι που στο τέλος να μην υπάρχει όχι ο μπρεχτικός μύθος, αλλά ούτε καν μύθος. Εμειναν μόνο κάποιες σκόρπιες φράσεις, οι οποίες κάθε άλλο παρά να ενοχλήσουν μπορούν το αστικό κοινό. Τέλος, για να μην υπάρξει καμιά περίπτωση να διασωθεί οτιδήποτε από τον μπρεχτικό μύθο, η Ευαγγελάτου γελοιοποίησε εντελώς το ρόλο του Σούι-Τα, μέσω του οποίου ο Μπρεχτ δείχνει πως η προσπάθεια της προστασίας του ατομικού συμφέροντος οδηγεί στη μετατροπή του ατόμου σε στυγνό καπιταλιστή.
 
Είναι γνωστό πως στη φετινή θεατρική Αθήνα ενέσκυψε… μπρεχτίτιδα. Από τις τέσσερις μεγαλοκαπιταλιστικές επιχειρήσεις παραγωγής θεάματος οι δύο ανέβασαν Μπρεχτ. Το ότι οι αίθουσές τους γεμίζουν, παρά το τσουχτερό εισιτήριο, δείχνει ότι πέτυχαν διάνα. Κατακρεούργησαν τον Μπρεχτ (γράψαμε πριν από λίγο καιρό και για την «Αγία Ιωάννα των σφαγείων») και τον πουλάνε στο αστικό κοινό, διευρύνοντας τους πελάτες τους και με κόσμο από το μη αστικό κοινό, ο οποίος όμως –χωρίς να φταίει ο ίδιος– δεν γνωρίζει τι πραγματικά είναι το μπρεχτικό θέατρο. Αν, ας πούμε, η παράσταση της Ευαγγελάτου ανέβαινε σε μια γερμανική ή αυστριακή σκηνή, θα παρακαλούσαν η ίδια και οι ηθοποιοί της να γλιτώσουν στο τέλος μόνο με τα γιούχα. Στην Ελλάδα, όμως, το κάθε κωλόπαιδο της μπουρζουαζίας θεωρεί πως μπορεί να αποπατεί ελεύθερα πάνω στο έργο του Μπρεχτ. Η Ευαγγελάτου, με την αναίδεια που χαρακτηρίζει κάθε «πορφυρογέννητο» που τα βρήκε όλα έτοιμα (ένα είδος Γιωργάκη Παπανδρέου και Κωστάκη Καραμανλή στο αστικό θέατρο), νομίζει πως μπορεί να αποπατήσει και επί της προσωπικότητας του Μπρεχτ.
 
Δεν έχει νομίζουμε νόημα, κατόπιν όλων αυτών, να κρίνουμε τους ηθοποιούς του έργου και την «εκρηκτική» πρωταγωνίστρια (έτσι τη χαρακτηρίζουν οι παραγωγοί στην ιστοσελίδα τους, στην οποία και η σκηνοθέτις χαρακτηρίζεται «ικανότατη και πολυτάλαντη» – Ετσι είναι, αν έτσι νομίζετε!). Υποθέτουμε ότι οι ηθοποιοί ακολούθησαν πιστά τις σκηνοθετικές εντολές, γι’ αυτό και δεν μπορούμε να τους κρίνουμε υποκριτικά, γιατί αυτό δεν έχει καμιά σημασία. Είναι, όμως, συνυπεύθυνοι για τον αήθη (μάλλον αλήτικο θα έπρεπε να τον χαρακτηρίσουμε) πρόλογο, του οποίου φέρονται ως συνσυγγραφείς μαζί με τη σκηνοθέτιδα. Ακόμα κι αν δεν προσέθεσαν ούτε λέξη, από τη στιγμή που δέχτηκαν να γραφεί ότι «η παράσταση ξεκινά με κείμενο γραμμένο από την Κατερίνα Ευαγγελάτου και τους ηθοποιούς», είναι συνυπεύθυνοι.
 
Τα επικά-διαλεκτικά έργα του Μπρεχτ είναι έργα πολυπρόσωπα και με ιδιαίτερες απαιτήσεις. Ισως είναι μια πρόκληση για μερικές από τις «εκτός των τειχών» θεατρικές ομάδες να συνενώσουν τις δυνάμεις τους και να επιχειρήσουν το ανέβασμα κάποιου απ’ αυτά τα έργα. Οσο κόπο κι αν τους πάρει, αξίζει να δώσουν μια απάντηση στο αστικό θέατρο που αρπάζει την ευκαιρία –ακριβώς επειδή παίζει χωρίς αντίπαλο– να μετατρέψει το μπρεχτικό θέατρο σε εύπεπτο θέαμα για το αστικό κοινό.

 

ΔΗΜ. ΝΑΤ.

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

«Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

Δίκη “Επαναστατικού Αγώνα” – 46η συνεδρίαση Παρασκευή, 22.2.13
Επόμενο άρθρο

«Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

Νέα δίκη για την ΣΠΦ, πακέτο με άλλες υποθέσεις – 29η συνεδρίαση, Δευτέρα 25.2.13

Σχετικά Αρθρα

Oταν η φιλαρμονία γίνεται δυσαρμονία, χρειάζονται (και) καπνογόνα

Πολιτισμός 8 Νοέ 2025, 06:36

Το ΣτΕ, o Mητσοτάκης, τα πτυχία των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών, το τυρί και η φάκα

Πολιτισμός 2 Νοέ 2025, 18:52

Ζιλμπέρ Σινουέ: Η πνοή του γιασεμιού

Πολιτισμός 25 Οκτ 2025, 08:20

H απαγγελία ολοκληρώθηκε

Πολιτισμός 14 Οκτ 2025, 10:49

Σιωναζιστές: Κράτος παρίας

Πολιτισμός 11 Οκτ 2025, 22:19

Salam…

Πολιτισμός 10 Οκτ 2025, 10:44
Ροή Ειδήσεων
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Νοέμβρη

10 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Ταξιαρχίες Αλ-Κασάμ: Στο λεξιλόγιό μας δεν υπάρχει η λέξη παράδοση

Νέο ξεφτίλισμα των σιωναζιστών στη Ράφα

9 Νοέ 2025, 20:14
Διεθνή

Ουαλίντ Κιλάνι: «Η Αντίσταση υπάρχει εξαιτίας της κατοχής»

Συνέντευξη του εκπρόσωπου της Χαμάς

9 Νοέ 2025, 13:48
Οικονομία

Η Ελλάδα ως μπανανία-ενεργειακό hub των ΗΠΑ

9 Νοέ 2025, 10:37
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Νοέμβρη

9 Νοέ 2025, 00:01
Πολιτισμός

Oταν η φιλαρμονία γίνεται δυσαρμονία, χρειάζονται (και) καπνογόνα

8 Νοέ 2025, 06:36
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

8 Νοέ 2025, 00:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 8 Νοέμβρη

8 Νοέ 2025, 00:01
Παιδεία

Tηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία – Οι εκπαιδευτικοί απαντούν με Απεργία-Αποχή

7 Νοέ 2025, 20:27
Παιδεία

Κυνήγησαν και συνέλαβαν μαθητή Γυμνασίου και του ζητούσαν να «δώσει» συμμαθητές του για να έχει ελαφρυντικά!

7 Νοέ 2025, 19:50
Καταστολή

Εγκλημα ανοιχτά της Πύλου: Στο σκαμνί με κακουργήματα και ο σημερινός αρχηγός του Λιμενικού

Εκλεκτός του Μητσοτάκη, που τον έκανε αρχηγό παρά το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη

7 Νοέ 2025, 19:46
Διεθνή

Ο Μερτς κατηγορείται για κατασκευή «κινδύνου ρωσικών drones» για να δώσει συμβόλαιο σε φιλική εταιρία

7 Νοέ 2025, 14:06
Κόντρες

Εξουσιαστές είναι, τίποτα λιγότερο ή περισσότερο

7 Νοέ 2025, 11:46
Καταστολή

Χτύπησαν απρόκλητα διαδήλωση ενάντια στην παρουσία του Crown Iris στα Χανιά

Μητσοτάκης: ο σφουγγοκωλάριος του σιωναζιστή σφαγέα Νετανιάχου

7 Νοέ 2025, 11:34
Καταστολή

Αναβλήθηκε η δίκη των δύο στρατηγών της Αστυνομίας

Μεθόδευση για παραγραφή

7 Νοέ 2025, 10:55
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 7 Νοέμβρη

7 Νοέ 2025, 00:01
Η παπάρα

Η αυτοαποθέωση ενός πολιτικού αλήτη

6 Νοέ 2025, 17:06
Κόντρες

Η Παλαιστίνη έβγαλε δήμαρχο στη Νέα Υόρκη

6 Νοέ 2025, 13:47
Διεθνή

Tαξιαρχίες Αλ-Κασάμ: Ετσι ξεγελάσαμε το σιωναζιστικό στρατό

Σύμφωνα με την παροιμία: Αλλού βαρούν τα όργανα κι αλλού χορεύει η νύφη

6 Νοέ 2025, 11:45
Διεθνή

Γάζα: Συνεχίζεται το κυνήγι των δωσίλογων

6 Νοέ 2025, 10:47
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Νοέμβρη

Ημέρα επιστήμης για την ειρήνη και την ανάπτυξη.

Ινδονησία: Ημέρα ηρώων – νεολαίας.

1913: Ιδρύεται το «Νέον Εργατικόν Κέντρον Αθηνών» από αντιπροσώπους εργατικών σωματείων μαρμαρογλυπτών, τυπογράφων, κτιστών, αρτεργατών και υποδηματεργατών.

1924: Συγκρούσεις καπνεργατών με τον στρατό και τη χωροφυλακή στην Καβάλα, νεκροί μία εργάτρια και ένας αξιωματικός της χωροφυλακής.

1961: Το Στάλινγκραντ μετονομάζεται σε Βόλγκογκραντ.

1967: Βόμβες (ΔΕΑ) σε δρόμους της Καλλιθέας.

1975: Βόμβα καταστρέφει τμήμα αποθήκης των αμερικανικών «ΡΧ» της λεωφόρου Συγγρού (ΕΛΑ).

1996: Ο αστυνόμος Δημ. Τρίμης σε μπλόκο έξω από τη Λιβαδειά σκοτώνει τον τσιγγάνο μικροπωλητή Τάσο Μουράτη που βρισκόταν ακινητοποιημένος στο έδαφος.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Κάθε κρίσιμη στιγμή συνοδεύεται από αυτή την εσωτερική παρόρμηση. Να μη δεχτείς τον κόμπο ως τελικό όριο. Να βρεις τον τρόπο, με ευθύνη, με σταθερότητα, με κόστος, να περάσεις απέναντι. Αυτή η δύναμη δεν προκύπτει από τη φιλοδοξία, αλλά από την ανάγκη να παραμείνεις πιστός σε μια αποστολή που υπερβαίνει το πρόσωπό σου. Να υπηρετήσεις όχι αυτό που σε συμφέρει, αλλά αυτό που θεωρείς σωστό. Το βιβλίο αυτό γεννήθηκε από μια τέτοια ανάγκη. Όχι από την ανάγκη για προσωπική δικαίωση. Δεν γράφτηκε για να εξωραΐσει αποφάσεις, να ωραιοποιήσει γεγονότα ή να κατασκευάσει ένα αφήγημα βολικό για τον συγγραφέα του. Ο αναγνώστης, εξάλλου, γρήγορα θα συνειδητοποιήσει πως το βιβλίο γράφτηκε από την αίσθηση μιας εσωτερικής υποχρέωσης: την ανάγκη της μαρτυρίας. (…) Οι αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν δεν είχαν απλώς πολιτικό κόστος· είχαν ηθικό βάρος, κοινωνική προέκταση, ιστορική διάσταση. Ένιωθα να κουβαλώ στις πλάτες μου τα φαντάσματα των αδικαίωτων αγώνων του χθες, αλλά και τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς που τόλμησε να πιστέψει ότι τα πράγματα μπορούσαν να αλλάξουν. (…) Ήξερα πια, βιωματικά, τι σημαίνει να κυβερνάς με κομμένη την ανάσα και σε συνθήκες τήξης: να σηκώνεις το βάρος και τις επιθέσεις, να αντέχεις την αμφισβήτηση, να προστατεύεις ό,τι μπορεί να σωθεί και να χτίζεις ό,τι δεν υπήρχε. (…) Αυτή η πολιτική είναι έφοδος στον ουρανό. Η πολιτική σε φθείρει, ναι, αλλά σου χαρίζει κάτι πολύτιμο. Τη σπάνια δυνατότητα να συνδεθείς αληθινά με την εποχή σου. Να αφήσεις πίσω σου μια ανεξίτηλη σφραγίδα, μια κληρονομιά που θα ξεπερνά τον χρόνο και το πρόσωπό σου. Να δεις την όμορφη χώρα σου να στέκεται όρθια και τον λαό της να έχει σηκωθεί λίγο ψηλότερα. (…) Σε μια εποχή όπου η πολιτική είχε γίνει διαχείριση της παρακμής, εμείς επιχειρήσαμε να αρθρώσουμε μια διαφορετική αφήγηση. Δεν το πετύχαμε πάντα. Δεν ήταν όλες οι μάχες νικηφόρες. Αλλά κάθε μας βήμα συνοδευόταν από το όνειρο ενός καλύτερου, πιο δίκαιου κόσμου για τους πολλούς, για τους πιο αδύναμους. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως μπορεί να έκανα λάθη, αλλά ποτέ δεν μου έλειψε το θάρρος, ούτε όμως και άφησα τη χώρα μου μοιρολατρικά να τη σπρώξουν στον γκρεμό οι ίδιοι αυτοί που στη συνέχεια θα μας έδειχναν με το δάχτυλο ως υπεύθυνους της καταστροφής. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως έθεσα τον εαυτό μου στην υπηρεσία της χώρας μου αλλά και στην υπόθεση της κοινωνικής δικαιοσύνης, επιδιώκοντας με όλη τη φλόγα της ψυχής μου, και με την τελευταία ικμάδα των δυνάμεών μου, μια καλύτερη μοίρα για αυτόν τον βασανισμένο λαό.

Αλέξης Τσίπρας

(Με το ίδιο θράσος που είχε ως υποψήφιος πρωθιυπουργός, όταν έταζε ότι θα καταργήσει τα μνημόνια με ένα νόμο σε ένα άρθρο, με το ίδιο θράσος που είχε ως πρωθυπουργός, όταν οργάνωνε fake δημοψήφισμα και μετά μετέτρεπε το «όχι» σε «ναι», επανέρχεται τώρα διεκδικώντας ένα νέο ξεκίνημα. Δε διστάζει να αυτοαποθεωθεί με τον πιο χυδαίο, τον πιο αηδιαστικό τρόπο. Χειρότερα από το κάνουν ο Μητσοτάκης και η δική του τσογλανοπαρέα. Παραμένει πάντα ο ίδιος πολιτικός αλήτης: αρριβίστας, αμοραλιστής, αδίστακτος. Ενα τεράστιο «εγώ» στο οποίο δε χωρούν ούτε οι πρώην συνεργάτες του στον ΣΥΡΙΖΑ. Ta πάντα είναι σε πρώτο ενικό πρόσωπο)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    17Ν
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Εφετείο 17Ν
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    ΕΛΑ
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Εφετείο ΕΛΑ
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Επαναστατικός Αγώνας
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Ποιοι είμαστε
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Επικοινωνία
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Όροι χρήσης
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Ποιοι είμαστε
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Επικοινωνία
  • «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo