ΡΟΙ ΑΝΤΕΡΣΟΝ
Εσείς οι ζωντανοί
Μετά τα «Τραγούδια από το δεύτερο όροφο», η νέα ταινία του σουηδού δημιουργού ήταν ευλόγως αναμενόμενη, όμως δεν δικαίωσε όσους με τόση αγωνία την περίμεναν. Οχι γιατί ο Αντερσον πρόδωσε τα πιστεύω του, αφού και εδώ σπάει την κλασική αφήγηση, ώστε ο θεατής να προβληματιστεί και από την ανατροπή της συνήθους κινηματογραφικής γλώσσας. Ούτε γιατί το μωσαϊκό των χαρακτήρων και των καθημερινών καταστάσεων που παρουσιάζεται στο «Εσείς οι ζωντανοί» δεν έχει ενδιαφέρον. Αντίθετα, κάθε τι που πραγματεύεται την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, τις κωμικές και τραγικές εκφάνσεις της, είναι εκ των πραγμάτων άξιο λόγου.
Ομως, γιατί αυτή η πραγματεία περί ανθρώπινης συμπεριφοράς δεν απογειώνεται πουθενά, δεν έχει τη δύναμη που θα ‘πρεπε; Γιατί, σε αντίθεση με τα «Τραγούδια από τον δεύτερο όροφο», που επιχειρηματολογούσαν πάνω στην ιστορική και συλλογική ενοχή, έχοντας επομένως κοινωνικές αναφορές, εδώ οι χαρακτήρες και οι συμπεριφορές τους αποκόπτονται τις περισσότερες φορές από τον κοινωνικό περίγυρο και τα γενικότερα κοινωνικά δρώμενα; Το κομβικό ερώτημα είναι: Ποιον ενδιαφέρει η καθημερινότητα κάποιων ανθρώπων, όσο κι αν αυτή θυμίζει κάτι από τη δική μας, όσο κι αν είναι πρωτότυπα κινηματογραφημένη, όταν δεν υποδηλώνεται και δεν υπονοείται κάτι περισσότερο απ’ αυτό που βλέπουμε;
ΓΙΑΝΝΗ ΣΜΑΡΑΓΔΗ
Ελ Γκρέκο
Μια φιλόδοξη ελληνική υπερπαραγωγή για την πορεία του μεγάλου ζωγράφου από την Κρήτη και τη Βενετία μέχρι το Τολέδο. Η ταινία βασίζεται στο βιβλίο του Δημήτρη Σιατόπουλου και περιγράφει την περιπετειώδη ζωή και την έντονη προσωπικότητα του Δ. Θεοτοκόπουλου, που θα τον οδηγήσει, παρ’ ότι φτασμένος καλλιτέχνης, να αντιπαρατεθεί με την Ιερά Εξέταση.
Την ταινία πλαισιώνει γνωστό και μεγάλο καστ ηθοποιών, τη μουσική υπογράφει ο Β. Παπαθανασίου, όμως μερικές φορές το όλο σκηνικό θυμίζει δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ, καθώς με όχημα μια εντελώς επίπεδη αφήγηση δίνει με υπερβολικό τρόπο ένα αγιοποιημένο πορτραίτο του Γκρέκο.
Στο όνομα της πλατύτερης δυνατής απεύθυνσης ίσως χάνεται η τολμηρή ματιά σ’ αυτό το ελκυστικό θέμα.
ΑΝΤΟΝ ΚΟΡΜΠΙΝ
Control
Η ζωή και η μουσική διαδρομή ενός ακόμα «καταραμένου» της βρετανικής ροκ σκηνής, του τραγουδιστή των Joy Division, Ιαν Κέρτις, παρουσιάζεται στην ταινία αυτή. Με λεπτές αποχρώσεις ο Κόρμπιν «ζωγραφίζει» ασπρόμαυρα τους έρωτες, το πάθος, το ταλέντο και την ευαισθησία ενός ανθρώπου που η μετέπειτα ενσωμάτωσή του σε καταστάσεις που δεν ήθελε τον οδήγησε να θέσει ο ίδιος τέλος στη ζωή του.
Ελένη Σταματίου