Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Πιο απομονωμένο στη Μέση Ανατολή το σιωνιστικό μόρφωμα
  • Νομική Σχολή Δημοκρίτειου και ΔΣΑ: Κατηγορηματική αντίθεση στη Νομική του… «Χάρβαρντ της Ιπποκράτους»
  • Ποιος Αντετοκούνμπο; Ασύλληπτο κάρφωμα παλαιστίνιου μαχητή στο «καλάθι» ισραηλινού τανκ
  • Η μαχόμενη εκπαίδευση θα ακυρώσει και την τρομοκρατία της απειλής απόλυσης όσων αρνηθούν την αξιολόγηση
  • Νεπάλ: Η εξέγερση πυρπολεί τις φρούδες ελπίδες που δημιούργησε η ανατροπή της μοναρχίας το 2007-8.
  • Μπράβο Ντoριά!
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτισμός»Ναρκισσιστικές πομφόλυγες
Πολιτισμός

Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

Ναρκισσιστικές πομφόλυγες

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr7 Ιούλ 2007, 00:00
«Χρειαζόμαστε ένα θέατρο που να δίνει τη δυνατότητα όχι μόνο για συναισθήματα, απόψεις και κίνητρα, τα οποία επιτρέπει το εκάστοτε πεδίο των ανθρώπινων σχέσεων όπου συμβαίνουν οι πράξεις. Χρειαζόμαστε ένα θέατρο που να χρησιμοποιεί και να παράγει σκέψεις και αισθήματα, τα οποία να παίζουν ένα ρόλο για τη μεταβολή του πεδίου αυτού.
Το πεδίο πρέπει να μπορεί να επισημανθεί στην ιστορική του σχετικότητα. Αυτό σημαίνει ρήξη με τη συνήθειά μας να γδύνουμε τις διαφορετικές κοινωνικές δομές από τις διαφορές τους, έτσι που όλες να μοιάζουν με τη δική μας λίγο πολύ, σα να υπήρχαν πάντα, δηλαδή σα να ήταν αιώνιες. Εμείς όμως θέλουμε να διατηρήσουμε την ανομοιότητά τους και να έχουμε πάντα μπρος στα μάτια μας το ότι είναι εφήμερες, έτσι ώστε να μπορούμε να θεωρήσουμε και τη δική μας κοινωνική δομή εφήμερη…

Αν κινήσουμε τις φιγούρες μας πάνω στη σκηνή με κοινωνικές κινητήριες δυνάμεις διαφορετικές ανάλογα με την εποχή, τότε δυσκολεύουμε το θεατή μας να ταυτιστεί μαζί τους. Δεν μπορεί να σκεφτεί απλώς “Ετσι θα ενεργούσα κι εγώ”, αλλά το πολύ πολύ μπορεί να πει “Αν ζούσα κάτω από τέτοιες συνθήκες”. Κι αν παίζουμε έργα της δικής μας εποχής σαν ιστορικά έργα, ίσως οι περιστάσεις κάτω από τις οποίες ενεργεί να του φανούν επίσης ιδιάζουσες, κι αυτό είναι η αρχή της κριτικής».2
 
Με την επανάληψη της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή από τη «Νέα Σκηνή», σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, ξεκίνησαν οι φετινές παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Παράσταση διαφημισμένη στο έπακρο, ως νέα πρόταση για τη σκηνική αναβίωση του αρχαίου δράματος, που οδήγησε ένα τεράστιο πλήθος να συρρεύσει στο αργολικό θέατρο. Στην παράσταση του Σαββάτου, την οποία παρακολουθήσαμε εμείς, στο κοίλον δεν έπεφτε καρφίτσα. Οι θεατές πρέπει να πλησίασαν τους 10.000 και στο φινάλε το χειροκρότημά τους ήταν θερμό και παρατεταμένο. Πλην, όμως, ο θησαυρός αποδείχτηκε (για μια ακόμη φορά) άνθρακες.
 
Μάλλον είναι αργά για να καταλάβει ο κ. Βογιατζής ότι το αρχαίο δράμα «δεν του πάει» (για να χρησιμοποιήσουμε μια όσο γίνεται πιο κομψή έκφραση). Δεν έχει άποψη γι’ αυτό, ούτε ιδεολογική ούτε αισθητική. Το μόνο που «έχει» είναι η εμμονή του στη λεπτομέρεια και η ικανότητά του να οργανώνει (με εξοντωτικές μεθόδους δουλειάς) καλοδουλεμένες παραστάσεις. Σπάνια έχουμε δει τόσο καλοδουλεμένη (από την άποψη της συνολικής σκηνικής παρουσίας του θιάσου) παράσταση αρχαίου δράματος. Αρκεί όμως αυτό; Τι να τον κάνεις έναν απόλυτα συγχρονισμένο θίασο, που κάνει πρόβα ακόμα και μισή ώρα πριν την παράσταση (!), όταν αυτός καλείται να παρουσιάσει απλώς ένα σύνολο από ναρκισσιστικές πομφόλυγες; Το αποτέλεσμα εξ ορισμού είναι άνισο και το μόνο που σου αφήνει στο τέλος είναι ένα «τι κρίμα!».
 
Ο Βογιατζής δεν έχει ιδεολογική άποψη για το αρχαίο δράμα. Ούτε για την «Αντιγόνη». Στις ώρες που περιμέναμε μέχρι ν’ αρχίσει η παράσταση, διαβάσαμε ολόκληρο το ογκώδες (215 σελίδες) βιβλίο που αποτελεί το πρόγραμμα της παράστασης και δεν βρήκαμε ούτε μια αράδα του σκηνοθέτη για το πώς αυτός βλέπει την τραγωδία του Σοφοκλή, την πιο πολυδιαβασμένη, αυτή που έχει τροφοδοτήσει στοχασμούς φιλοσόφων, κοινωνιολόγων, λογοτεχνών, θεατρανθρώπων. Θα μπορούσε να πει κανείς, ότι ο σκηνοθέτης μιλά με την παράστασή του και δεν έχει ανάγκη να γράψει ένα σημείωμα. Μολονότι και αυτό (αν ισχύει) προδίδει το ναρκισσισμό και τον ελιτισμό του ανθρώπου, εντούτοις εμείς δεν είδαμε ιδεολογική άποψη για το έργο στην παράσταση. Αντίθετα, ένα εκτενές απόσπασμα από το βιβλίο του Τζορτζ Στάινερ «Οι Αντιγόνες», με αναφορές στο πώς αντιμετώπισαν την «Αντιγόνη» δυτικοί στοχαστές και λογοτέχνες (και κρίσεις εν πολλοίς αυθαίρετες και λαθεμένες), επιβεβαίωσε την υποψία μας για τη σύγχυση και τον εκλεκτικισμό του σκηνοθέτη. Ο Βογιατζής δεν έχει ιδεολογική άποψη και μάλλον δεν ενδιαφέρεται να αποκτήσει. Αντιμετωπίζει το αρχαίο δράμα καθαρά φορμαλιστικά. Ως ένα πεδίο ανάπτυξης των εμμονών και του ναρκισσισμού του. Το μόνο θετικό -κι αυτό οφείλουμε να του το αναγνωρίσουμε- είναι πως ο Βογιατζής δεν «διάβασε» την «Αντιγόνη» με τον γνωστό μανιχαϊστικό τρόπο του συρμού (που δικαιώνει την Αντιγόνη και καταδικάζει τον Κρέοντα), αλλά είδε στο λόγο του Σοφοκλή μια διπλή τραγωδία (της Αντιγόνης και του Κρέοντα). Πλην, όμως, αυτό έμεινε ημιτελές, για τον απλούστατο λόγο ότι ο σκηνοθέτης δεν μπορεί στοιχειωδώς να κατανοήσει την έννοια της αντίθεσης και τη σημασία της στην ερμηνεία της κοινωνικής εξέλιξης.
 
Αυτό που αποτελεί τον ιδεολογικό πυρήνα του έργου, αυτό που αποκαλύπτει την πρόδηλη αμηχανία του Σοφοκλή (γι’ αυτό και μένει στα ερωτήματα, χωρίς να δίνει απαντήσεις), αυτό που κατά τη γνώμη μας αποτελεί το «κλειδί» για μια σύγχρονη σκηνική «ανάγνωση» της «Αντιγόνης», η αντίθεση ανάμεσα στο παλιό μητριαρχικό δίκαιο με την ακατάσχετη ηθικολογία του (φορέας του οποίου είναι η Αντιγόνη) και το νέο τυραννικό δίκαιο της «πόλης κράτους», με τον θετικιστικό λόγο και τρόπο του (φορέας του οποίου είναι ο Κρέων), αντίθεση πρωτεύουσα, στην οποία «υποτάσσονται» όλες οι δευτερεύουσες αντιθέσεις του έργου (άνδρας-γυναίκα, νέος-ηλικιωμένος), ο Βογιατζής ούτε καν το υποψιάστηκε, ούτε καν θέλησε να το ψαύσει. Η αντίθεση αυτή και η αμηχανία του τραγικού ποιητή μπροστά στα παράγωγά της φαίνονται καθαρά στον αντιφατικό τρόπο με τον οποίο παρεμβαίνει ο Χορός, συμφωνώντας πότε με την Αντιγόνη και πότε με τον Κρέοντα.

Αυτές οι αντιθέσεις και αντιφάσεις στον τραγικό λόγο είναι που οδήγησαν τον Καρλ Μαρξ, βαθύτατο γνώστη της αρχαιοελληνικής γραμματείας, να γράψει πριν από ενάμιση αιώνα, ότι αυτά τα έργα εξακολουθούν να μας προκαλούν συγκίνηση και αισθητική απόλαυση όχι μόνο λόγω της υψηλής ποιητικής τους, αλλά και επειδή αναφέρονται στην παιδική εποχή της ανθρωπότητας, που ξέρουμε ότι έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.1
 

Ομως, ο Βογιατζής δεν έχει ούτε αισθητική άποψη για το αρχαίο δράμα. Γι’ αυτό και η καλοδουλεμένη «Αντιγόνη» του ήταν άνιση, με ετερόκλητα στοιχεία, χωρίς καμιά διαλεκτική σύνδεση μεταξύ τους. Θύμιζε περισσότερο ένα μωσαϊκό τάσεων, παρά μια συγκροτημένη αισθητική -έστω- πρόταση για την αναβίωση του αρχαίου δράματος. Και δεν έχει ο σκηνοθέτης της το ελαφρυντικό της πρώτης προσέγγισης, γιατί πρόκειται για μια παράσταση που τη δουλεύει εδώ και 15 χρόνια. Αν χρειάζεσαι 15 χρόνια για να παρουσιάσεις την Αντιγόνη σαν ένα καπριτσιόζικο αγοροκόριτσο (!), τον Κρέοντα σαν ένα γεροπαράξενο και για να δώσεις σε άντρα ηθοποιό το ρόλο της Ευρυδίκης (η ίδια επιλογή για το ρόλο του Τειρεσία δεν μας φάνηκε εξεζητημένη), αν χρειάζεσαι 15 χρόνια για να ανακατέψεις στοιχεία κινηματογραφικά με θεατρικά (και μάλιστα με τρόπο κωμικό ορισμένες φορές), για να μπερδέψεις το ρεαλισμό από τη μια (αφαιρώντας τον τραγικό «όγκο» από τους περισσότερους ρόλους) και τον κλασικισμό από την άλλη (Τειρεσίας, Αγγελος), τότε τι να πούμε; Ο Ροντήρης είχε άποψη (κλασικιστική-εθνικιστική) για την τραγωδία. Ο Κουν προσπάθησε να διαμορφώσει άποψη για την τραγωδία, ψάχνοντας αναλογίες με τη σύγχρονη εποχή. Η ιδεολογική μήτρα και στις δυο αυτές προτάσεις είναι κοινή (βλέπουν και οι δύο την τραγωδία εξωιστορικά, ως ένα σύνολο ηθικών αρχών και μηνυμάτων που ισχύουν εσαεί), όμως τα μέσα τους διαφέρουν ριζικά. Ο Βογιατζής, με αναφορές στις δυο αυτές «σχολές» (λες και μπορεί να ομογενοποιηθούν νερό και λάδι), δεν έχει καν άποψη. Γι’ αυτό και η «Αντιγόνη» του ήταν… πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι.
 
Τους ηθοποιούς δεν θα τους κρίνουμε ή μάλλον θα τους κρίνουμε θετικά, διότι με τεράστιο προσωπικό μόχθο και με συνεχή παρουσία στη σκηνή επί δίωρο σχεδόν (εν προκειμένω, ήταν ενδιαφέρον το εύρημα του Βογιατζή να συμμετέχουν όλοι οι ηθοποιοί και στο χορό) έφεραν σε πέρας αυτό που τους δίδαξε ο σκηνοθέτης-τύραννος, θυσιάζοντας κάθε προσωπική αντίληψη για την προσέγγιση των ρόλων. Δεν ευθύνονται αυτοί για το αποτέλεσμα, αλλά ο σκηνοθέτης. Θετική δουλειά στα σκηνικά και τα κοστούμια (Χλόη Ομπολένσκι) και στους φωτισμούς (Λευτέρης Παυλόπουλος), ενώ ενδιαφέρουσα κρίνουμε και τη μουσική προσέγγιση του παλαίμαχου Σπύρου Σακκά, στηριγμένη σε πολυφωνικά μοτίβα της Γεωργίας. Τέλος, σοβαρότατες ενστάσεις έχουμε για τη μετάφραση του Νίκου Παναγιωτόπουλου, μια μοντερνίζουσα μετάφραση που αφυδάτωσε τον ποιητικό λόγο του Σοφοκλή, φέρνοντάς τον κοντά στον Ευριπίδη, επιλογή κατά τη γνώμη μας μη επιτρεπτή.
 
Το πρόβλημα της αναβίωσης του αρχαίου δράματος παραμένει. Και θα παραμένει όσο δεν υπάρχει μια συγκροτημένη ιδεολογική-αισθητική προσέγγισή του. Θα έχουμε έτσι ένα συνεχές πινγκ-πονγκ ανάμεσα σε έναν κενό περιεχόμενου κλασικισμό, που θα επιμένει να προσπαθεί να προκαλέσει «τον φόβον και τον έλεον» με ιστορίες γραμμένες μερικές χιλιάδες χρόνια πριν (!), και σε έναν εξίσου κενό περιεχόμενου μοντερνισμό, που θα προσπαθεί απλώς να εντυπωσιάσει με ευρήματα-πομφόλυγες το trendy κοινό της Επιδαύρου και του Ηρώδειου.
 
Κι όσοι σοβαροί άνθρωποι θα επιχειρούν πραγματικά πρωτοπόρες τομές θα διώκονται ως βέβηλοι και ιερόσυλοι. Οπως διώχτηκε πριν μερικά χρόνια, ως «ανθέλληνας» (!!!), ο μπρεχτικός Ματίας Λάνγκχοφ, που κατέθεσε μια πραγματικά σημαντική πρόταση με τις «Βάκχες» του Ευριπίδη (με το ΚΘΒΕ). Τα πρωτοποριακά στοιχεία της σκηνοθεσίας του, η πλήρης ρήξη με τον κλασικισμό και τις «αιώνιες αλήθειες» του, θεωρήθηκαν βέβηλα, ενώ -για πάράδειγμα- δεν θεωρήθηκε καθόλου βέβηλο το γελοίο εύρημα του Βογιατζή, να αναγγέλλει η Αντιγόνη, μες στην καλή χαρά, στην Ισμήνη το θάνατο των αδελφών τους και την απόφαση του Κρέοντα να μείνει άταφος για να κατασπαραχτεί από τ’ αγρίμια ο Πολυνείκης, κι αμέσως μετά να τρέχει σαν χαρούμενη παιδούλα στο λιβάδι και να κάνει μια μεγαλοπρεπή «ρόδα» (η γνωστή ακροβατική φιγούρα)! Αυτή η στάση, των δύο μέτρων και δύο σταθμών, απέναντι στους δημιουργούς και τις προτάσεις τους αποτελεί δείγμα του πολιτιστικού επαρχιωτισμού της ελληνικής μπουρζουαζίας και συνάμα του εθνικισμού της (θεωρεί τον εαυτό της -τρομάρα της- μοναδικό κληρονόμο της αρχαιοελληνικής γραμματείας, με την οποία μπορούν οι εκλεκτοί της να κάνουν ό,τι γουστάρουν, πράγμα που στους «ξένους» απαγορεύεται, επί ποινή διαπόμπευσης και εξοστρακισμού).
 
Παραθέτουμε στην κορυφή της σελίδας ένα μικρό απόσπασμα από το «Μικρό Οργανο για το Θέατρο» του Μπρεχτ, που κατά την άποψή μας θα έπρεπε να το έχουν διαρκώς στο νου τους όσοι καταπιάνονται με τη σκηνική παρουσίαση των αρχαιοελληνικών έργων (τραγωδιών και κωμωδιών). Το βασικό πρόβλημα σχεδόν όλων τους είναι η εξωιστορική προσέγγιση των έργων. Γι’ αυτό και μπλέκονται συνεχώς σε αδιέξοδα, με αποτέλεσμα οι πιο τολμηροί να προσπαθούν να εντυπωσιάσουν με εξωτερικά στοιχεία και να σπάνε κι αυτοί τα μούτρα τους. «Είναι πια δυνατό να συλλάβουμε τη φύση και τις κοινωνικές σχέσεις που βρίσκονται στη βάση της ελληνικής φαντασίας -άρα και της ελληνικής τέχνης- με τα αυτόματα κλωστήρια, τους σιδερόδρομους, τις ατμομηχανές και τον τηλέγραφο;»1, έγραφε το 1857 ο Μαρξ. Σήμερα, έχουμε φύγει και από την εποχή του Μαρξ. Εχουμε φύγει από τα αυτόματα κλωστήρια, τους σιδηρόδρομους και τον τηλέγραφο και έχουμε φτάσει στα βιομηχανικά ρομπότ, τα αεροπλάνα και το γρήγορο Internet. Θα προμηθευτούμε «ηθικές αξίες» από τους αρχαίους αττικούς συγγραφείς; Θα λέμε -όπως συνηθίζουν να λένε διάφοροι άνθρωποι του θεάτρου, διαφημίζοντας τις παραστάσεις τους- ότι «το τάδε έργο είναι τρομακτικό επίκαιρο»; Αυτό δεν είναι μόνο γελοίο, αλλά και επικίνδυνο, γιατί παράγει θεατές άβουλους, χωρίς κρίση, αθύρματα της κυρίαρχης ιδεολογίας.

ΔΗΜ. ΝΑΤ
 
1. «Ωστόσο, η δυσκολία δε βρίσκεται, όπως ίσως θα περίμενε κανείς, στο να εννοήσουμε ότι η τέχνη και το ελληνικό έπος είναι συνδεδεμένα με κάποιες μορφές της κοινωνικής εξέλιξης. Η δυσκολία είναι πως όλα τούτα εξακολουθούν να μας προκαλούν αισθητική απόλαυση και, από μια ορισμένη άποψη, αποτελούν κανόνα και πρότυπο ανυπέρβλητο.
Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ξαναγίνει παιδί, γιατί αλλιώτικα καταντάει να παιδιαρίζει. Ωστόσο, μήπως δεν ικανοποιείται από την αφέλεια του παιδιού και δεν προσπαθεί να αναπαραγάγει την αλήθεια της σ’ ένα ανώτερο επίπεδο; Μήπως ο πραγματικός χαρακτήρας κάθε εποχής δεν ξαναζεί τη φυσική του αλήθεια στην παιδική φύση; Και γιατί η παιδική ιστορική ηλικία της ανθρωπότητας -στην πιο ωραία στιγμή της ανάπτυξής της- να μην ασκεί μια αιώνια γοητεία, σα στάδιο που δεν θα ξαναγυρίσει πια; Υπάρχουν άξεστα παιδιά και παιδιά γνωστικά σα γέροι. Πολλοί απ’ τους αρχαίους λαούς ανήκουν σε τούτη την κατηγορία. Οι έλληνες ήταν φυσιολογικά παιδιά. Η γοητεία που ασκεί πάνω μας η τέχνη τους ανταποκρίνεται στο ελάχιστα ή διόλου αναπτυγμένο κοινωνικό στάδιο που ωρίμασε. Είναι ίσως το αποτέλεσμα τούτης της κοινωνικής κατάστασης που συνδέεται αξεδιάλυτα με το ότι οι ανώριμες κοινωνικές συνθήκες -που μέσα τους γεννήθηκε και που μόνο μέσα τους μπορούσε να γεννηθεί- δεν μπορούν ποτέ πια να ξαναγυρίσουν» (Καρλ Μαρξ, Κριτική της πολιτικής οικονομίας, Εισαγωγή. Παρμένο από το «Μαρξ-Ενγκελς, Κείμενα για την Λογοτεχνία και την Τέχνη, μετ. Στ. Χρυσικόπουλος, Εξάντας 1975, σ. 47-49).

2. Μπέρτολτ Μπρεχτ, Μικρό Οργανο για το Θέατρο, μετ. Αγγέλα Βερυκοκάκη, από τη συλλογή «Από τον Αριστοτέλη στον Μπρεχτ», Κάλβος 1979, σ. 250-1).

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

ΕΜΙΛΙΟ ΕΣΤΕΒΕΣ – Bobby
Επόμενο άρθρο

Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

Τρεις γάμοι και μια κηδεία

Σχετικά Αρθρα

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: Απέξω αλληλεγγύη, μέσα υποκρισία και ποντιοπιλατισμός

Πολιτισμός 1 Σεπ 2025, 12:38

Ρεφάτ Αλαρίρ: Η Γάζα απαντά

Πολιτισμός 31 Αυγ 2025, 10:45

Οι Kneecap «κατέλαβαν» το Παρίσι

Πολιτισμός 26 Αυγ 2025, 08:25

Χαβιέρ Μπαρδέμ: Οι IDF είναι ναζί!

Σάλι Ρούνι και Kneecap

Πολιτισμός 21 Αυγ 2025, 21:53

Γασσάν Καναφάνι: Διηγήματα – Από τη γη των πικραμένων πορτοκαλιών

Μετάφραση - Πρόλογος - Σημειώσεις Νασίμ Αλάτρας

Πολιτισμός 17 Αυγ 2025, 10:09

Τα Ξυλουράκια, ο Ψαρογιώργης, η Παλαιστίνη και η Μοσάντ στην Κρήτη

Πολιτισμός 14 Αυγ 2025, 11:06
Ροή Ειδήσεων
Διεθνή

ΣΙΩΝΙΣΤΙΚ

Πιο απομονωμένο στη Μέση Ανατολή το σιωνιστικό μόρφωμα

11 Σεπ 2025, 21:24
Παιδεία

Νομική Σχολή Δημοκρίτειου και ΔΣΑ: Κατηγορηματική αντίθεση στη Νομική του… «Χάρβαρντ της Ιπποκράτους»

11 Σεπ 2025, 19:43
Διεθνή

Ποιος Αντετοκούνμπο; Ασύλληπτο κάρφωμα παλαιστίνιου μαχητή στο «καλάθι» ισραηλινού τανκ

Η «Ράβδος του Μωυσή» τσακίζει τα «Αρματα του Γεδεών ΙΙ»

11 Σεπ 2025, 19:37
Εργατικά

Η μαχόμενη εκπαίδευση θα ακυρώσει και την τρομοκρατία της απειλής απόλυσης όσων αρνηθούν την αξιολόγηση

Με αποφασιστικότητα στην απεργία-αποχή

11 Σεπ 2025, 18:59
Διεθνή

Νεπάλ: Η εξέγερση πυρπολεί τις φρούδες ελπίδες που δημιούργησε η ανατροπή της μοναρχίας το 2007-8.

11 Σεπ 2025, 18:27
Αθλητισμός

Μπράβο Ντoριά!

11 Σεπ 2025, 14:21
Καταστολή

Καταρρέει, με τη «βούλα» της Πυροσβεστικής, η κατασκευή «εμπρηστών» στην Πάτρα – Παραμένουν στη φυλακή οι δύο νέοι

Και δεύτερη πραγματογνωμοσύνη της Πυροσβεστικής επιμένει ότι πρόκειται για κηλίδωση και όχι για εμπρησμό

11 Σεπ 2025, 13:16
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 11 Σεπτέμβρη

11 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

Το «Σύμπλεγμα» Αντίσταση στη Γάζα και η κατάρρευση του αποικιοκρατικού σιωνιστικού δόγματος

Πολιτική Ανάλυση

10 Σεπ 2025, 21:43
Πολιτική

Πλωμάρι Λέσβου: Ισραηλινοί «επενδυτές» συμπεριφέρονται σαν έποικοι – Oργιο αυθαιρεσιών στην περιοχή

10 Σεπ 2025, 20:39
Διεθνή

Πόσους ασφαλίτες θα διώξει;

10 Σεπ 2025, 18:00
Διεθνή

Η ύπουλη δολοφονική επίθεση των σιωναζιστών στη Ντόχα έγειρε κι άλλο τη ζυγαριά υπέρ της Παλαιστινιακής Αντίστασης

Χαμάς: Παραμένουμε αμετακίνητοι στους όρους της Αντίστασης

10 Σεπ 2025, 11:31
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 10 Σεπτέμβρη

10 Σεπ 2025, 00:01
Κόντρες

Οταν η διερμηνεία γίνεται επάγγελμα βαρύ και ανθυγιεινό

9 Σεπ 2025, 21:02
Διεθνή

Δυο παιδικά μάτια καθρεφτίζουν τη Γάζα, την Παλαιστίνη

9 Σεπ 2025, 19:59
Διεθνή

Ντόχα (Κατάρ): Οι σιωναζιστές προσπάθησαν να δολοφονήσουν τους παλαιστίνιους διαπραγματευτές, ηγετικά στελέχη της Χαμάς

9 Σεπ 2025, 18:19
Διεθνή

Η Ιερουσαλήμ στη Τζαμπάλια στέλνει περήφανο χαιρετισμό

9 Σεπ 2025, 12:21
Διεθνή

Η Παλαιστινιακή Αντίσταση εκτέλεσε έξι δωσίλογους στην Πόλη της Γάζας

Δολοφονία μετά από προδοσία στελέχους του Λαϊκού Μετώπου και της ένοπλης πτέρυγάς του

9 Σεπ 2025, 10:12
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Σεπτέμβρη

9 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

ΗΠΑ και σιωναζιστές ψάχνουν αλλά δε θα βρουν κορόιδα ή ηττοπαθείς στην Παλαιστινιακή Αντίσταση

8 Σεπ 2025, 18:21
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 11 Σεπτέμβρη

1926: Αποτυχημένη απόπειρα εκτέλεσης του ιταλού δικτάτορα Μπενίτο Μουσολίνι, τραυματίες οκτώ περαστικοί.

1929: Συγκρούσεις καπνεργατών – Χωροφυλακής στο Αγρίνιο.

1944: Η Μαρίκα Μπότση-Τσαπαλίρα γίνεται η πρώτη ελληνίδα δήμαρχος (Αμαλιάδα).

1967: Επτά διαδηλωτές καταδικάζονται από το στρατοδικείο Χανίων.

1972: Ανατινάζεται πυλώνας της ΔΕΗ στην Κηφισιά («Ομάδα Αρης»).

1973: Σκοτώνεται ο πρόεδρος της Χιλής Σαλβαδόρ Αλιέντε στη διάρκεια πραξικοπήματος του στρατηγού Πινοσέτ.

1976: Βόμβα στα γραφεία του Σκαλιστήρη (ΕΛΑ).

1986: Πεθαίνει ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος.

2001: Χτύπημα των δίδυμων πύργων (Νέα Υόρκη).

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Οι αμερικανοί φίλοι μου είναι ζευγάρι δικηγόρων από τη Νέα Υόρκη, με ευρεία μόρφωση, ενημερωμένοι και ψηφίζουν πάντα Δημοκρατικούς. Εβραίοι που δεν θρησκεύονται. Απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα. Βρίσκονται, για τέταρτη φορά, στην Αθήνα. Και μένουν προς Λαγονήσι. Οταν τους είπα ότι η επιλογή διαμονής είναι ασύμφορη, λόγω απόστασης από το κέντρο, μου έδειξαν, στην οθόνη του κινητού, ένα αμερικανικό δημοσίευμα που σημείωνε ότι η Αθήνα είναι πλέον επικίνδυνη για τους Εβραίους. Το σχετικό ρεπορτάζ συνόδευε φωτογραφία από την «περιπολία» των αγοριών του Ρουβίκωνα στο κέντρο της πρωτεύουσας. Και αφού έδωσα τις απαραίτητες, καθησυχαστικές διευκρινίσεις, με ρώτησαν αν, πράγματι, όπως διάβασαν, η ελληνική κυβέρνηση αντιγράφει τις πρακτικές του Τραμπ στο Μεταναστευτικό. Εκεί βρέθηκα σε αμηχανία…

Kώστας Γιαννακίδης (Τα Νέα)

(Φέρουν οι εβραίοι – ειδικά οι μη θρησκευόμενοι – κάποιο σημάδι στο κούτελο που να υποδηλώνει εβραϊκή καταγωγή; Οχι. Γιατί να ανησυχούν, τότε, οι υποτιθέμενοι φίλοι του Γιαννακίδη, που ούτε κιπά στο κεφάλι θα φορούν, ούτε διακριτικά με το άστρο του Δαβίδ, ούτε εβραϊκά θα μιλούν, καθόσον Αμερικανοί; Δικηγόροι είναι, άνθρωποι έξυπνοι και της πιάτσας, δεν μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι κανένας στο κέντρο της Αθήνας δε θα αναγνώριζε το θρήσκευμα των προγόνων τους και δεν υπήρχε περίπτωση να τους στοχοποιήσει. Είναι και το άλλο: «απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα», οπότε αν συναντούσαν φιλο-παλαιστίνιους διαδηλωτές θα αρκούσε να σηκώσουν το χέρι στο σήμα της νίκης, να τους χειροκροτήσουν ή έστω απλά να τους χαμογελάσουν. Θα μπορούσαν και να πορευτούν μαζί τους, όπως κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες αντισιωνιστές εβραίοι στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Δυο έξυπνοι αμερικανοί δικηγόροι δεν μπορεί να μην το ξέρουν αυτό. Οπότε για ποιο λόγο να φοβούνται και να τρέχουν να μείνουν στο Λαγονήσι – αλλά να έρχονται στην Αθήνα, που σημαίνει να αντιμετωπίζουν τον ίδιο υποτιθέμενο κίνδυνο; ‘Η οι προοδευτικοί, μη θρησκευόμενοι εβραίοι του σχολιογράφου των «Νέων» είναι σιωνισταράδες του κερατά ή είναι ανύπαρκτα πρόσωπα που τα κατασκεύασε ο Γιαννακίδης για να κάνει μια ακόμα προβοκάτσια ενάντια στο κίνημα αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους, χρίζοντάς το «αντισημιτικό». Αν ήταν να τζογάρουμε, θα στοιχηματίζαμε στο δεύτερο. Φτηνιάρικο; Ασφαλώς. Δεν έχει απομείνει, όμως, κάτι πέραν των εντελώς φτηνιάρικων για να βγάζουν το «μεροκάματο» οι ραφινάτοι -όπως νομίζουν- υποστηρικτές της σιωνιστικής πολιτικής)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    17Ν
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Εφετείο 17Ν
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    ΕΛΑ
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Εφετείο ΕΛΑ
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Επαναστατικός Αγώνας
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Ποιοι είμαστε
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Επικοινωνία
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Όροι χρήσης
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Ποιοι είμαστε
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Επικοινωνία
  • Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Η κατά Βογιατζή «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στην Επίδαυρο

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo