Ο δεύτερος οδηγός του λεωφορείου έφαγε, λέει, μια τυρόπιτα, τον έπιασε κόψιμο και την τελευταία στιγμή δεν έκανε το ταξίδι. Αυτό ισχυρίστηκε ο ιδιοκτήτης του πρακτορείου. Υπήρξε, πάντως, οδηγός που πήγε το λεωφορείο από το Βόλο στη Λάρισα και από εκεί στη Θεσσαλονίκη, όπου κατέβηκε, για να συνεχίσει προς Βουκουρέστι μόνος του ο «μοιραίος» οδηγός. Μόνος του σε μια τόσο μεγάλη διαδρομή, την οποία είχε ξανακάνει μόλις άλλες δύο φορές, χωρίς να έχει προορισμό το συγκεκριμένο ξενοδοχείο που έπρεπε να πάει αυτή τη φορά. Χωρίς έναν άνθρωπο δίπλα του να τον βοηθάει στην πλοήγηση εντός μιας πόλης που του ήταν άγνωστη. Κοιτάζοντας μια το δρόμο και μια το google maps στο κινητό του, καθώς το λεωφορείο δε διέθετε ενημερωμένο οδηγό πλοήγησης.
Αντιλαμβάνεστε ποια ήταν η φυσική κατάσταση αυτού του εργαζόμενου, μετά από τόσες ώρες νυχτερινής οδήγησης. Από το τιμόνι κατέβαινε μόνο στα σύντομα διαλείμματα που έκανε για να κατουρήσουν οι επιβάτες και να πιουν κάναν καφέ. Κι όταν βρέθηκε μέσα στο Βουκουρέστι, ψάχνοντας το ξενοδοχείο, ήταν σαν χαμένος, προσπαθώντας να φτάσει τον προορισμό του με το google maps, που δεν περιλαμβάνει ειδική ενημέρωση για ογκώδη οχήματα.
Να ήξερε, άραγε, το ύψος του αυτοκινήτου που οδηγούσε; Αμφιβάλλουμε. Πώς και δεν είδε τις προειδοποιητικές πινακίδες; Μπορεί την ώρα που τις περνούσε αυτός να κοίταζε το google maps στο κινητό του. Αλλωστε, άλλαξε λωρίδα την τελευταία στιγμή, έχοντας προσπεράσει τις προειδοποιητικές πινακίδες και την προειδοποιητική μπάρα ύψους με τις αλυσίδες, επειδή αυτό του είπε το google maps. Δεν είχε περάσει από τις προειδοποιητικές αλυσίδες, που μπορεί οι μισές να ήταν διπλωμένες πάνω (από προηγούμενες διελεύσεις ψηλών οχημάτων), σίγουρα όμως κάποια θα έβρισκε και θα καταλάβαινε πως το λεωφορείο του δε χωράει στη σήραγγα.
Δεν έτρεχε, λέει. Αυτό πρέπει να είναι αλήθεια. Σαράντα ήταν το όριο κι αυτός ψαχνόταν με το google maps, πώς να τρέχει; Πάτησε φρένο, είπε, όταν άκουσε την κεραία να βρίσκει στη μπάρα. Από την κεραία μέχρι την προεξοχή του κλιματισμού στην οροφή του λεωφορείου δεν προλαβαίνει να σταματήσει ένα τόσο βαρύ όχημα. Η σφοδρότητα της σύγκρουσης ήταν τέτοια που ξήλωσε τη μεταλική μπάρα σε σχήμα Πι από τη βάση της. Ετσι, χαμήλωσε το ύψος της μπάρας και σύνθλιψε την οροφή του λεωφορείου, χωρίς να «ξυρίσει» τον προεξέχοντα κλιματισμό. ‘Η δεν υπήρξε φρενάρισμα ή το φρενάρισμα δεν ήταν αρκετό για να αποτρέψει την αλυσιδωτή εξέλιξη.
Κάτι μας λέει πως έτσι κι αλλιώς μόνος του θα την έκανε τη διαδρομή ο οδηγός. Οτι ο δεύτερος οδηγός θα πήγαινε το λεωφορείο μόνο μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Αλλά κι αν πιστέψουμε την εκδοχή της χαλασμένης τυρόπιτας, γιατί δεν βρέθηκε δεύτερος οδηγός για να πάει στο ταξίδι μέχρι το Βουκουρέστι; Με λίγο καλύτερο μεροκάματο θα βρισκόταν αμέσως. Αλλά το μεροκάματο του δεύτερου οδηγού, άθλιο ή «καλό», θα αφαιρούνταν από τα κέρδη του ταξιδιωτικού γραφείου.
Μετά έχουμε το ρουμάνικο κράτος. Εκανε ευρεία επισκευή μιας σήραγγας στο κέντρο της πόλης, έφαγαν το καταπέτασμα (ως είθισται) οι εργολάβοι και στο τέλος παρέδωσαν μια σήραγγα με μικρότερο ύψος από την προηγούμενη! Σιγά που θα έκαναν δαπάνες για να σκάψουν το οδόστρωμα και να κατεβάσουν το υψόμετρο της οδοποιίας. Εριξαν άσφαλτο πάνω από την προηγούμενη και η σήραγγα χαμήλωσε.
Αποτέλεσμα; Από τις 8 Σεπτέμβρη που εγκαινιάστηκε η ανανεωμένη σήραγγα, να έχουν γίνει εφτά τροχαία δυστυχήματα με ψηλά οχήματα! Το πρώτο δυστύχημα έγινε τέσσερις μέρες μετά τα εγκαίνια, όταν η προειδοποιητική μπάρα «ξύρισε» την οροφή ενός τούρκικου φορτηγού διεθνών μεταφορών (ο οδηγός ευτυχώς τη γλίτωσε). Δε φτάνει που χαμήλωσαν το ύψος το σήραγγας, με αποτέλεσμα οδηγοί που συνήθιζαν να την περνούν παλαιότερα να νομίζουν ότι χωράνε και μετά την ανακαίνιση, δε φρόντισαν να βάλουν έντονη προειδοποιητική σήμανση αλλά περιορίστηκαν στις συνήθεις πινακίδες που απλά γράφουν το επιτρεπόμενο ύψος.
Αμφιβάλλουμε αν ενημέρωσαν καν τα επαγγελματικά προγράμματα πλοήγησης για την αλλαγή του ύψους της σήραγγας, αλλά κι αν οι εταιρίες μεταφορών (εμπορευματικών και επιβατικών) έχουν στους στόλους των οχημάτων τους τέτοια προγράμματα και αν φροντίζουν για τη συνεχή ενημέρωσή τους και για την εκπαίδευση των οδηγών τους ώστε να προσέχουν τις αλλαγές που επέρχονται στο οδικό δίκτυο και είναι καταχωρημένες στα προγράμματα πλοήγησης. Το ελληνικό τουριστικό λεωφορείο, πάντως, δεν είχε ενημερωμένο επαγγελματικό πρόγραμμα πλοήγησης και ο οδηγός κατέφυγε στο google maps του κινητού του!
Οι ρουμάνοι υπεύθυνοι δήλωσαν ότι η ανανεωμένη σήραγγα παραδόθηκε σύμφωνα με τις ισχύουσες ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Οι λωρίδες που οδηγούσαν σ’ αυτήν είχαν πρώτα μια μπάρα από την οποία κρέμονταν προειδοποιητικές αλυσίδες (βρίσκουν στο ψηλό όχημα, χωρίς να του κάνουν ζημιά, προειδοποιώντας ότι δε χωράει να περάσει από τη σήραγγα) και μετά τη συμπαγή μπάρα στο ύψος της σήραγγας, στην οποία προσέκρουσε το ελληνικό λεωφορείο. Ομως, όπως έδειξαν οι φωτογραφίες από το χώρο του δυστυχήματος, οι μισές τουλάχιστον από τις αλυσίδες είχαν διπλωθεί γύρω από τη μπάρα κρέμασης. Προφανώς τις είχαν χτυπήσει άλλα οχήματα και ουδείς φρόντισε να τις ξανακρεμάσει κανονικά.
Το βασικότερο, όμως, είναι άλλο. Ο έλληνας οδηγός του λεωφορείου προσπέρασε από διπλανή λωρίδα τη μπάρα με τις προειδοποιητικές αλυσίδες και μετά έκανε αριστερά και μπήκε στην απαγορευμένη για το ύψος του λωρίδα! Εδώ πια μιλάμε για κατασκευαστικό έγκλημα. Δεν επιτρέπεται να μπορεί ένα όχημα να μπαίνει σε λωρίδα κυκλοφορίας που έχει περιορισμό ύψους, έχοντας παρακάμψει τον προειδοποιητικό μηχανισμό περιορισμού ύψους με τις αλυσίδες. Από τη μπάρα με τις αλυσίδες και μετά, έπρεπε να υπάρχει συμπαγές διαχωριστικό στο οδόστρωμα, για να μην μπορεί ένας οδηγός να περάσει από τις διπλανές λωρίδες κυκλοφορίας, χωρίς προηγουμένως να έχει περάσει από τη μπάρα με τις αλυσίδες. Αυτοί όχι μόνο δεν είχαν βάλει διαχωριστικό αλλά δεν είχαν καν βάλει διπλή γραμμή!
Με τον ίδιο εγκληματικό αρπακολλατζίδικο τρόπο κατασκευάστηκε και η μπάρα στην οποία προσέκρουσε το λεωφορείο. Στηρίχτηκε πρόχειρα, με μεγάλα στριφώνια, χωρίς να βυθιστεί σε μπετόν. Ετσι, αντί η μπάρα να «ξυρίσει» την προεξοχή του κλιματισμού του λεωφορείου, η προεξοχή λύγισε τη μπάρα και τη μετέτρεψε σε πρέσα που συνέθλιψε την οροφή πάνω στους επιβάτες.
Ολα αυτά που φαίνονται σαν μια αλυσίδα ατυχών συμπτώσεων, κάθε άλλο παρά μοιραία ήταν. Ηταν αποτέλεσμα αδιαφορίας, και από το ελληνικό γραφείο ταξιδίων και από το ρουμάνικο κράτος. Αδιαφορίας που έχει ως κοινό παρονομαστή το κέρδος.