Το τελευταίο διάστημα υπήρξε μαζική εισβολή επενδυτικών κεφαλαίων από το εξωτερικό, τα οποία εξαγόρασαν μεγάλα ιδιωτικά σχολεία. Ηδη πέντε έως τώρα ιδιωτικά σχολεία αρπάχτηκαν από τις δαγκάνες των ξένων funds.
Τελευταία στη σειρά ήταν «τα εκπαιδευτήρια ο Πλάτων» που εξαγοράστηκαν από το βρετανικό International School Partnerships. Εχουν προηγηθεί τα CGS – Εκπ. Κωστέα-Γείτονα και η Σχολή Μωραΐτη από την Inspired Education Group, τα Εκπαιδευτήρια Δούκα από την Cognita και το International School of Athens από την Dukes Education. Σύμφωνα δε με την ΟΙΕΛΕ δύο ακόμη μεγάλα σχολεία της Αθήνας είναι κοντά στην εξαγορά τους από funds, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον για πολλά ακόμη.
Οταν μαθεύτηκαν τα πρώτα μαντάτα σημειώναμε ότι οι νομοθετικές «πρωτοβουλίες» της αδίστακτης κυβέρνησης Μητσοτάκη, μεταξύ των οποίων η επιβολή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που αφήνει εκτός ΑΕΙ κάθε χρόνο 25.000 υποψήφιους (στα τέσσερα χρόνια εφαρμογής αποκεφάλισε 100.564 υποψήφιους), τα ιδιωτικά πανεπιστήμια με καταστρατήγιση του άρθρου 16 του Συντάγματος, η πανεπιστημιοποίηση των κολλεγίων ο αντεργατικός νόμος Κεραμέως για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, που τους αφήνει έρμαιο στα δόντια των σχολαρχών και γενικά η συνειδητή στρατηγική της προώθησης της επέλασης των καπιταλιστών σε κάθε πτυχή του λεγόμενου κοινωνικού κράτους, δημιούργησαν ευνοϊκό πλαίσιο για κάθε ιδιώτη, για κάθε καπιταλιστή που θέλει να κάνει επιχειρηματικές μπίζνες στην εκπαίδευση.
Αυτό το λαμπρό πεδίο αποκόμισης κερδών άνοιξε την όρεξη και σε ξένα εκπαιδευτικά funds, που άρχισαν να επελαύνουν στην εγχώρια αγορά, «καταπίνοντας» το ένα μετά το άλλο ιδιωτικά σχολεία.
Τα μαντάτα για τους εργαζόμενους των ιδιωτικών σχολείων δεν είναι καθόλου καλά. Τα πρώτα δείγματα γραφής τα έδωσε ήδη η Inspired Education Group που φίμωσε τους εκπαιδευτικούς, απαγορεύοντας αναρτήσεις με πολιτικό/θρησκευτικό/οικονομικό περιεχόμενο στα προσωπικά τους social media (!), ενώ ο Managing Director επενδυτικού ομίλου και ο Διευθύνων Σύμβουλος πανηγύρισαν για το «καλό» «δίκαιο και λογικό» θεσμικό πλαίσιο που τους εξασφάλισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη που βοηθά τις επενδύσεις.
Eνα fund που βρέθηκε στο κέντρο της δημοσιότητας πριν από 13 περίπου χρόνια, λόγω της εμπλοκής του με ένα από τα πιο γνωστά «ανεξάρτητα» σχολεία της Βρετανίας, το Southbank International School, είναι η Cognita που πρόσφατα εξαγόρασε τα Εκπαιδευτήρια Δούκα.
Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Guardian, η Cognita, «διαφημίζει τις υπηρεσίες της σε μια ιστοσελίδα που ανήκει σε μια φιλανθρωπική οργάνωση με κρατική επιχορήγηση, το Δίκτυο Νέων Σχολείων (New Schools Network), η οποία βοηθά τους γονείς στο στήσιμο ενός «δωρεάν σχολείου» (σ.σ. σε αυτά τα σχολεία, σύμφωνα πάλι με το δημοσίευμα, «οι γονείς επιτρέπεται να μισθώνουν εγκαταστάσεις, να αγοράζουν προϊόντα και να συνάπτουν συμβάσεις για τη διοίκηση του σχολείου με ιδιωτικές κερδοσκοπικές εταιρείες»).
Τα όσα έπραξε και επέβαλε στο σχολείο αυτό το επιθετικό εκπαιδευτικό fund, που είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης ιδιωτικών σχολείων στο Ηνωμένο Βασίλειο με τζίρο 150 εκατομμύρια λίρες, εξόργισαν τους γονείς οι οποίοι σε ανακοίνωσή τους κατηγόρησαν την Cognita ότι «αρμέγει το σχολείο για κέρδη εις βάρος της εκπαίδευσης των παιδιών» και ότι «μετέτρεψε το σχολείο του Λονδίνου σε ‘’λεφτομηχανή’’».
Στην ανακοίνωσή τους, οι γονείς σημειώνουν επίσης τα εξής:
«Η Cognita που είχε κέρδη 3 εκατομμυρίων λιρών από το σχολείο το 2010 με σχεδόν 20% λειτουργικά κέρδη, δεν έχει προσφέρει καμία προστιθέμενη αξία στο σχολείο από τότε που έγινε ιδιοκτήτης του πριν από τρία χρόνια και έχει κυνικά κακοπληρωμένο προσωπικό, μέχρι και την παρέμβασή μας πέρσι. Πλήρωσαν 22 εκατομμύρια λίρες για το σχολείο, που δεν διέθετε πραγματικά περιουσιακά στοιχεία καθώς τα σχολικά κτίρια ήταν όλα μισθωμένα (…) Προκειμένου να αποπληρώσουν το χρέος αγοράς, η στρατηγική τους ήταν να αυξήσουν επιθετικά τα δίδακτρα και να ελαχιστοποιήσουν τις επενδύσεις σε εκπαιδευτικούς και εγκαταστάσεις».
Οι συνθήκες γαλέρας που εφαρμόζουν τα κερδοσκοπικά funds στα σχολεία που ελέγχουν οδήγησαν τον Μάρτιν Τζόνσον, αναπληρωτή γενικό γραμματέα του σωματείου εκπαιδευτικών, της Ενωσης Δασκάλων και Καθηγητών (Association of Teachers and Lecturers), να πει πως «η εξέλιξη επιβεβαιώνει τους χειρότερους φόβους του σχετικά με την ανάμειξη των κερδοσκοπικών εταιρειών με τα δωρεάν σχολεία. ‘’Αυξάνεται η ανησυχία στα μέλη μας για την είσοδο στο εκπαιδευτικό μας σύστημα μη εκλεγμένων κερδοσκοπικών εταιρειών που δεν λογοδοτούν’’, είπε. ‘’Υπάρχουν πολλές τρύπες στα σχέδια της κυβέρνησης, αλλά η μεγαλύτερη μακράν είναι αυτή της λογοδοσίας’’».
Τα όσα διαδραματίζονται στα ιδιωτικά σχολεία, λόγω της επέλασης των ξένων funds και στην Ελλάδα, θορύβησαν την ΟΙΕΛΕ, που εξέδωσε σχετική ανακοίνωση (σ.σ. αφήνουμε κατά μέρος τις ρεφορμιστικές απατηλές αναφορές της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας περί «ποιοτικών υπηρεσιών» και «διαφάνειας» στα ιδιωτικά μαγαζιά των εμπόρων της γνώσης, που ευλογούν στην ουσία την ύπαρξη ιδιωτικών σχολείων, ενώ η Παιδεία, ως κοινωνικό αγαθό, θα έπρεπε να είναι αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν).
Η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ
Τα funds μέσα από τα μάτια των γονέων σε δημοσίευμα της Guardian: «Αρμέγουν τα σχολεία για το κέρδος εις βάρος της εκπαίδευσης των παιδιών» – Καμιά παιδαγωγική επένδυση, κακοπληρωμένοι οι εκπαιδευτικοί
Ζούμε εδώ και κάποιους μήνες στον «αστερισμό» της εισβολής των funds στην ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση. Μέχρι στιγμής, 5 ιδιωτικά σχολεία έχουν εξαγοραστεί από κερδοσκοπικούς οργανισμούς του εξωτερικού, ενώ ακούγεται έντονη φημολογία για ακόμη 2. Η Ομοσπονδία μας έχει τονίσει ότι δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης σε κάποιο σχολείο, αλλά για το αν παρέχονται ποιοτικές υπηρεσίες, αν υπάρχει διαφάνεια στις διαδικασίες ώστε να προστατεύεται το εκπαιδευτικό αγαθό και αν υπάρχει σεβασμός στα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζόμενων (εκπαιδευτικών και υποστηρικτικού προσωπικού). Τα μέχρι στιγμής δείγματα δεν είναι θετικά, καθώς το fund Inspired (που ελέγχει 2 από τα πιο ιστορικά σχολεία της χώρας, τη Σχολή Μωραΐτη και τον Κωστέα-Γείτονα), έχει επιβάλει ένα αδιανόητο, αντισυνταγματικό ψηφιακό «φίμωτρο» στους εκπαιδευτικούς, απαγορεύοντάς τους να κάνουν αναρτήσεις με πολιτικό, θρησκευτικό και οικονομικό περιεχόμενο στα προσωπικά (!) κοινωνικά τους δίκτυα.
Η ΟΙΕΛΕ το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε επικοινωνία με συνδικαλιστές σε χώρες που δραστηριοποιούνται τα funds αυτά, ιδίως στη Βρετανία. Όσα μας μεταφέρονται δεν είναι ενθαρρυντικά. Η κυβέρνηση των Συντηρητικών, με τον ακραία νεοφιλελεύθερο Υπουργό Παιδείας Michael Gove, επιχείρησε την πλήρη ιδιωτικοποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος με τα funds να εξαγοράζουν τμήματα της λειτουργίας ακόμη και δημόσιων σχολείων! Ένα fund που βρέθηκε στο κέντρο της δημοσιότητας πριν από κάποια χρόνια, λόγω της εμπλοκής του με ένα από τα πιο γνωστά «ανεξάρτητα» σχολεία της Βρετανίας, το Southbank International School, είναι η Cognita που πρόσφατα εξαγόρασε τα Εκπαιδευτήρια Δούκα. Η δράση και οι κακές πρακτικές που το fund επέβαλε, προκάλεσαν την μήνι των γονέων του σχολείου, οι οποίοι σε ανακοίνωσή τους κατηγόρησαν την Cognita ότι «αρμέγει το σχολείο για κέρδη εις βάρος της εκπαίδευσης των παιδιών». Στην ανακοίνωσή τους οι γονείς αναφέρουν, μεταξύ άλλων:
«Η Cognita που είχε κέρδη 3 εκατομμυρίων λιρών από το σχολείο το 2010 με σχεδόν 20% λειτουργικά κέρδη, δεν έχει προσφέρει καμία προστιθέμενη αξία στο σχολείο από τότε που έγινε ιδιοκτήτης του πριν από τρία χρόνια και έχει κυνικά κακοπληρωμένο προσωπικό, μέχρι και την παρέμβασή μας πέρσι. Πλήρωσαν 22 εκατομμύρια λίρες για το σχολείο, που δεν διέθετε πραγματικά περιουσιακά στοιχεία καθώς τα σχολικά κτίρια ήταν όλα μισθωμένα (…) Προκειμένου να αποπληρώσουν το χρέος αγοράς, η στρατηγική τους ήταν να αυξήσουν επιθετικά τα δίδακτρα και να ελαχιστοποιήσουν τις επενδύσεις σε εκπαιδευτικούς και εγκαταστάσεις»
Δεν είναι, όμως μόνο οι γονείς εξοργισμένοι με την Cognita, αλλά και οι συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών. Σχετικά με την υπόθεση της Cognita, o Martin Johnson, τότε Γενικός Γραμματέας του Συνδικάτου Εκπαιδευτικών στην τυπική και ανώτατη εκπαίδευση, τόνισε: «Τα μέλη μας ανησυχούν όλο και περισσότερο από την εισβολή ανεξέλεγκτων κερδοσκοπικών οργανώσεων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Υπάρχει μια σειρά από μεγάλες τρύπες στα σχέδια της κυβέρνησης, αλλά μακράν η μεγαλύτερη είναι η λογοδοσία».
Θα πρέπει, επίσης, να τονιστεί ότι επικεφαλής της Cognita ήταν εκείνη την περίοδο ο Chris Woodhead, μια αμφιλεγόμενη φιγούρα στο χώρο της εκπαίδευσης. Υπήρξε επικεφαλής του Ofsted, της ανεξάρτητης αρχής για την αξιολόγηση. Έχει υποστεί σκληρή κριτική στο χώρο της εκπαίδευσης, διότι ήταν αντίθετος σε κάθε μορφή προοδευτικής παιδαγωγικής και διότι καλλιέργησε ένα κλίμα φόβου και χαμηλού ηθικού στα βρετανικά σχολεία.
Καλούμε την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας να αναλογιστούν, αν η ιδιωτική εκπαίδευση θα βελτιωθεί με την εισαγωγή ανεξέλεγκτων οργανισμών που δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για την Παιδεία, αλλά αντιμετωπίζουν τα σχολεία ως αμιγείς επιχειρήσεις. Η υιοθέτηση κακών πρακτικών από άλλες χώρες, μάλλον ως παράδειγμα προς αποφυγήν κι όχι ως πρότυπο θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται.