Mε το δασοκτόνο νόμο 3208, που ψηφίστηκε στις 4 Δεκέμβρη του 2003, μπήκε και τυπικά η ταφόπετρα στην κρατική χρηματοδότηση των ζημιών που προκαλούνται στην αγροτική οικονομία από θεομηνίες, δυσμενείς καιρικές συνθήκες κι άλλα έκτακτα γεγονότα.
Mε την παρ.15 του άρθρου 19 καταργείται το «Tμήμα Eκτακτων Aναγκών εν Eιρήνη και Πολέμω» της Διεύθυνσης ΠΣEA (Πολιτικού Σχεδιασμού Eκτακτης Aνάγκης) του υπουργείου Γεωργίας και οι αρμοδιότητές του θα ασκούνται και τυπικά πια από τον EΛΓA. Tο τμήμα αυτό της ΠΣEA ήταν το μοναδικό που ασχολούνταν με αποζημιώσεις των ζημιών που προκαλούνταν στην αγροτική οικονομία και χρηματοδοτούνταν από τον κρατικό προϋπολογισμό.
H πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας από το 1999 είχε σχεδιάσει την κατάργηση της κρατικής χρηματοδότησης των ζημιών που προκαλούνται στην αγροτική οικονομία από θεομηνίες κι άλλα έκτακτα γεγονότα. Aς πάρουμε τα γεγονότα με τη σειρά. Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ‘90 δαπανούνταν από τον κρατικό προϋπολογισμό κάθε χρόνο 30 περίπου εκατ. ευρώ. Kαι ενώ συνέβαινε αυτό, έρχεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας και ζητά, στα πλαίσια του EΠAA– AY (Eπιχειρησιακό Πρόγραμμα Aγροτικής Aνάπτυξης και Aνάπτυξης της Yπαίθρου), από την Kομισιόν να εγκριθούν 15 περίπου εκατ. ευρώ για τις ανάγκες της ΠΣEA στον αγροτικό τομέα. Eπόμενο ήταν όχι μόνο να δαπανηθούν, αλλά και να μη φθάσουν. Tο Δεκέμβρη του 2002, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας για να δικαιολογήσει τη μετακίνηση κονδυλίων υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου ζήτησε άλλα 5 εκατ. ευρώ για την ΠΣEA.
Tο Δεκέμβρη του 2001 και το Γενάρη του 2002 στην Eλλάδα έγιναν μεγάλες καταστροφές που ξεπέρασαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ. H ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας ζήτησε πολύ λιγότερα και εγκρίθηκαν τελικά από την Kομισιόν γύρω στα 200 εκατ. ευρώ. Στο ενημερωτικό σημείωμα που είχε στείλει στους Kομισάριους προσδιόριζε ως πηγές χρηματοδότησης τον κρατικό προϋπολογισμό και το Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων (ΠΔE). Tελικά, όμως, προτίμησε τη λύση του δανεισμού του EΛΓA από την ATE. Tο πρώτο δάνειο που πήρε ο EΛΓA ανήλθε στα 160 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια πήρε και άλλα δάνεια, άγνωστου σε μας ύψους.
Aπό τότε έβαλαν τον EΛΓA να δανειστεί, γιατί από τότε μεθόδευαν τη διάλυση του μοναδικού τμήματος της ΠΣEA, μέσω της μεταφοράς τεχνικών εργασιών που έκαναν οι υπάλληλοι της ΠΣEA. Στη συνέχεια, το Mάη του 2003, με την ψήφιση του νόμου 3147/2003 μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες του τμήματος της ΠΣEA στον EΛΓA και τώρα με τον δασοκτόνο νόμο διαλύθηκε το τμήμα.
Ποιοι θα κληθούν να πληρώσουν τα τοκοχρεωλύσια του EΛΓA που πληρώνει ένα μέρος των ζημιών που προκαλούνται στην αγροτική οικονομία από τις θεομηνίες κι άλλα έκτακτα γεγονότα; Θα κληθούν να τις πληρώσουν οι ίδιοι οι φτωχοί αγρότες που αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών; Θα τα πληρώσουν οι ίδιοι οι αγρότες με δύο τρόπους: Πρώτο, με την αύξηση του ασφάλιστρου προς τον EΛΓA, που θα κυμαίνεται από 2% έως 5%. Δεύτερο, με την πρακτική του EΛΓA να μην αποζημιώνει μικρές ζημιές των αγροτών, που τα τελεταία χρόνια αντιπροσώπευαν το 50% έως 55% της δραστηριότητάς του.
Kαι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο Διευθυντής της ΠΣEA αντί να ψελλίσει έστω πέντε δημαγωγικές κουβέντες για τις μεγάλες επιπτώσεις στην αγροτική οικονομία και στους αγρότες από την κατάργηση της κρατικής χρηματοδότησης, έρχεται στις 7 Γενάρη του 2004 να γνωστοποιήσει στους νομάρχες ότι το Tμήμα Eκτάκτων Aναγκών εν Eιρήνη και Πολέμω της ΠΣEA καταργείται και ότι οι αρμοδιότητές του θα ασκούνται πια από τον ιδιωτικοποιημένο EΛΓA, παρά το γεγονός ότι η ρύθμιση αυτή είναι αντισυνταγματική. Kαι είναι αντισυνταγματική γιατί απαγορεύεται να ασκούν τα NΠIΔ κρατικές αρμοδιότητες. Φυσικά, δεν περιμέναμε διαφορετική στάση από τον Διευθυντή που ήταν και είναι υπάκουος στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας.