Το διαφημιζόμενο από την κυβέρνηση πρόγραμμα Antinero I και II για τη δήθεν προστασία των δασών είναι αναποτελεσματικό.
Η μεταφορά από το 1998 της δασοπυρόσβεσης από τις δασικές υπηρεσίες στην Πυροσβεστική ήταν καταστροφική για τα δάση.
Η πρόσληψη δασεργατών και άλλων ειδικοτήτων στις Διευθύνσεις Δασών και στα Δασαρχεία είναι μέχρι τις 31 Οκτώβρη του 2025!
Τα δάση καταστρέφονται για μια ακόμα χρονιά και η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που τους προηγούμενους μήνες κόμπαζε ότι έχει κάνει την καλύτερη προετοιμασία που έχει γίνει ποτέ στη χώρα για αντιπυρική περίοδο, οργανώνοντας φιέστες (μερικές φορές με την παρουσία του ίδιου του Μητσοτάκη), τώρα οργανώνει μια γκεμπελίστικη προπαγάνδα περί «εμπρηστών» και «ατομικής ευθύνης», για να καταλήξει στο συμπέρασμα πως αυτή τα είχε κάνει όλα τέλεια.
Ας μιλήσουμε με δεδομένα που κάνουν σκόνη αυτή τη γκεμπελίστικη προπαγάνδα.
Προσλήψεις δασεργατών με το σταγονόμετρο
Η περίοδος από 1 Μάη μέχρι 31 Οκτώβρη κάθε χρόνου θεωρείται αντιπυρική περίοδος. Το 2025 και το 2024, η κυβέρνηση Μητσοτάκη εξέδωσε δύο ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) για την πρόσληψη προσωπικού για τις Διευθύνσεις Δασών και για τα Δασαρχεία (στις 6 Αυγούστου του 2025 και στις 29 Ιούλη του 2024, αντίστοιχα).
Αποφάσεις για προσλήψεις άκρως απαραίτητου προσωπικού που βγαίνουν τον Ιούλη και τον Αύγουστο και που θα υλοποιηθούν όταν η πιο κρίσιμη αντιπυρική περίοδος θα έχει τελειώσει!
Οπως αντιλαμβάνεστε, το 2025 -μολονότι είχαν γίνει σχετικές προετοιμασίες από τις Διευθύνσεις Δασών και τα Δασαρχεία, όπως μας δήλωσε υπηρεσιακός παράγοντας της ΓΔΔΔΠ (Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλοντος)- αποκλείεται να γίνουν οι προσλήψεις τον Αύγουστο.
Προβλέπεται να προσληφθούν: ΠΕ ΔΑΣΟΛΟΓΩΝ 146, ΤΕ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ 109, ΔΕ ΔΑΣΟΦΥΛΑΚΩΝ 239, ΥΕ ΔΑΣΕΡΓΑΤΩΝ 336, ΠΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ 78 και ΔΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΎ-ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ 77.
Το 2024, λόγω της μη προετοιμασίας, οι προσλήψεις προσωπικού στις Διευθύνσεις Δασών και στα Δασαρχεία άργησαν να γίνουν.
Θα προσλαμβάνονταν, σύμφωνα με την ΚΥΑ του Ιούλη του 2024: ΠΕ ΔΑΣΟΛΟΓΩΝ 117, ΤΕ ΔΑΣΟΠΟΝΊΑΣ 44, ΥΕ ΕΡΓΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ 393, ΠΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ 59 και ΔΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ 53.
Οι Διευθύνσεις Δασών είναι 21 και τα Δασαρχεία 81, σύνολο 102 υπηρεσίες. Γίνεται φανερό ότι, το 2024, με τις προσλήψεις 393 «ΥΕ Εργατών Γενικών Καθηκόντων» -και όχι έμπειρων δασεργατών- σε 103 δασικές υπηρεσίες, σχεδόν στη λήξη της αντιπυρικής περιόδου, αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 4 εργάτες σε κάθε Διεύθυνση Δασών και Δασαρχείο! Μιλάμε για κανονικό δούλεμα με αυτές τις προσλήψεις της πλάκας.
Για το 2025, με τις προσλήψεις 336 «ΥΕ Δασεργατών» αντιστοιχούν 3 σε κάθε Διεύθυνση Δασών και Δασαρχείο!
Αναφερόμαστε μόνο στις προσλήψεις δασεργατών, γιατί αυτοί θα επωμιστούν τον καθαρισμό και την ανάπτυξη των δασών και των δασικών εκτάσεων.
Ας θυμηθούμε τώρα τι προσλήψεις δασεργατών έγιναν από το 2009 μέχρι τις 29 Ιούλη του 2024 που βγήκε η πρώτη ΚΥΑ για τις προσλήψεις εξαμηνιτών.
- Το 2009, προσελήφθησαν μόλις 1.150 εποχικοί εργάτες, με οκτάμηνες και τρίμηνες συμβάσεις.
- Το 2010, ο αριθμός των προσληφθέντων δασεργατών μειώθηκε στους 695 (447 με συμβάσεις οκτάμηνης διάρκειας και 248 τρίμηνης διάρκειας). Μιλάμε για προσλήψεις της πλάκας, καθώς -παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των δασεργατών- ελάχιστα πράγματα μπορούσαν να γίνουν στα δάση και τις δασικές εκτάσεις. Πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι οι προσλήψεις αυτές γίνονταν σε τέτοιο χρόνο που εξ αντικειμένου ελάχιστα πράγματα μπορούσαν να γίνουν στα δάση για την προστασία και την ανάπτυξή τους.
- Το 2011 και το 2012, δεν έγινε καμία πρόσληψη δασεργάτη!
- Το 2013, η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος εισηγήθηκε την πρόσληψη 201 δασεργατών οκτάμηνης θητείας και 112 τρίμηνης θητείας. Η κυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων ενέκρινε την πρόσληψη 198 δασεργατών οκτάμηνης θητείας και 53 τρίμηνης θητείας, όχι όμως για το 2013 αλλά για το 2014! Επαναλαμβάνουμε ότι επρόκειτο για προσλήψεις της πλάκας. Αυτοί οι δασεργάτες δεν μπορούσαν να διεκπεραιώσουν ούτε ένα μίνιμουμ εργασιών προστασίας και ανάπτυξης των δασών και των δασικών εκτάσεων.
- Μετά, ήρθε η κυβέρνηση των Τσιπροκαμμένων και το τερμάτισε, αποφασίζοντας να μην προσλάβει ούτε έναν δασεργάτη την πενταετία που διαχειρίστηκε το ελληνικό κράτος (2015-2019)! Ετσι, η απόλυτη εγκατάλειψη των δασών και των δασικών εκτάσεων είχε τη δική της συμβολή στο… υπερπλεόνασμα, για το οποίο τόσο καμάρωναν ο Τσίπρας, ο Τσακαλώτος, ο Τζανακόπουλος και οι υπόλοιποι συριζαίοι.
Σε μια ολόκληρη δεκαετία, 2009-2018, διαπιστώνουμε ότι προσελήφθησαν μόνο 2.096 δασεργάτες, όχι όλοι οκτάμηνης διάρκειας, ενώ χρειάζονται δεκάδες χιλιάδες δασεργάτες, όχι μερικής αλλά πλήρους απασχόλησης, και δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κρατική χρηματοδότηση κάθε χρόνο, προκειμένου να προστατευθεί και να αναπτυχθεί ο δασικός πλούτος της χώρας, ο τόσο απαραίτητος για τη ζωή του ελληνικού λαού.
Νέα κοροϊδία
Μετά από τέσσερα χρόνια μηδενικών προσλήψεων δασεργατών, οι Τσιπροκαμμένοι έβαλαν μπροστά άλλη «φάμπρικα». Τον Μάρτη του 2018, οι υπουργοί Εργασίας και Περιβάλλοντος ανακοίνωσαν –με τα γνωστά ταρατατζούμ που συνήθιζαν οι συριζαίοι- την έναρξη ενός προγράμματος «κοινωνικής εργασίας», στο πλαίσιο του οποίου θα προσλαμβάνονταν 5.000 εργαζόμενοι (ωφελούμενοι, όπως τους ονομάζουν).
Στόχος του περιβόητου προγράμματος «κοινωνικής εργασίας» δεν ήταν η ανάπτυξη και προστασία των δασών, αλλά η πρόσληψη 5.066 ανέργων με συμβάσεις οκτάμηνης διάρκειας. Αυτό το ομολογούσε η Κοινή Υπουργική Απόφαση, με την οποία εγκρίθηκε το πρόγραμμα (η έμφαση δική μας):
«Αρθρο 1.2. Η παρούσα δράση είναι οκτάμηνης διάρκειας και χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ. Η παρούσα δράση απευθύνεται στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις των Περιφερειών της χώρας.
Αρθρο 1.3 Η δράση αυτή αποσκοπεί:
α) στην επανασύνδεση των μακροχρονίως ανέργων και ευάλωτων ομάδων με την αγορά εργασίας, β) στη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης των ανέργων, γ) στην κάλυψη κοινωνικών αναγκών, δ) στην σύζευξη των παραγωγικών ικανοτήτων των ανέργων με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και ε) στην προστασία των δασικών οικοσυστημάτων από τις πυρκαγιές και την γενικότερη προστασία τους για αειφορική παροχή οικοσυστημικών υπηρεσιών» .
Σύμφωνα με τους εμπνευστές του προγράμματος, λοιπόν, πρώτιστος στόχος ήταν η απασχόληση ανέργων για οκτώ μήνες, για τη στατιστική μείωση της ανεργίας, και όχι η πρόσληψη δασεργατών για τη δασοπροστασία. Η τελευταία μπήκε (μόνο στα χαρτιά) ως πέμπτος στόχος για λόγους δημαγωγίας.
Ανατρέχοντας στον τελικό πίνακα επιτυχόντων, διαπιστώσαμε ότι οι «Ειδικοί Δασικής προστασίας ΔΕ» (προφανώς οι έμπειροι δασεργάτες) ήταν μόλις το 13%! Αυτό επιβεβαιώνει το ότι πρώτιστος στόχος δεν ήταν η δασοπροστασία, αλλά η απασχόληση ανέργων για ένα διάστημα οχτώ μηνών, για να ‘χουν να λένε οι Τσιπροκαμμένοι ότι μειώνουν την ανεργία.
Με τόσο χαμηλό ποσοστό έμπειρων δασεργατών, που μάλιστα άρχισαν να τους προσλαμβάνουν τα Δασαρχεία από τις 20 Ιούλη του 2018 και για διάστημα οκτώ μηνών, με πενιχρή κρατική χρηματοδότηση και με μισθούς των 490 και των 410 ευρώ το μήνα, είχαμε να κάνουμε με καθαρή κοροϊδία. Ελάχιστα (για να μην πούμε τίποτα) μπορούσαν να γίνουν για την προστασία και ανάπτυξη των δασών, μετά μάλιστα από τόσα χρόνια πλήρους εγκατάλειψης.
Οι συριζαίοι κράτησαν αυτούς τους εργαζόμενους και το 2019 (ήταν και προεκλογική χρονιά, βλέπετε), όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν τους κράτησε το 2020. Πάνω που είχαν μάθει πέντε πράγματα για τη δασοπροστασία και μπορούσαν να προσφέρουν κάποια βοήθεια στις δασικές υπηρεσίες, τους πέταξαν στην ανεργία, σαν τη μύγα από το ζυμάρι!
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2020 δεν προσέλαβε ούτε έναν οκταμηνίτη. Στις 9 Σεπτέμβρη του 2021 προσέλαβε 52 οκταμηνίτες , 28 δασολόγους, 18 δασοπόνους και 6 διοικητικούς υπάλληλους για οκτώ Διευθύνσεις Δασών. Δηλαδή, δεν προσέλαβε ούτε ένα δασεργάτη!
Την άνοιξη του 2022, η αρμόδια Διεύθυνση της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος υπέβαλε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ αίτημα να παραταθεί η σύμβαση των 52 συμβασιούχων για ένα χρόνο. Η πολιτική ηγεσία αναγκάστηκε να τροποποιήσει το άρθρο 36 του νόμου 4765 με το άρθρο 51 του νόμου 4940 και να παρατείνει τις συμβάσεις των 52 συμβασιούχων. Ετσι, οι 52 συμβασιούχοι, που κανείς τους δεν ήταν δασεργάτης, παρέμειναν μέχρι τις 9 Μάη του 2023.
Τον Ιούλη του 2022, μετά από διαγωνισμό που προκήρυξε η ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) προσλήφθηκαν 55 συμβασιούχοι, οκτάμηνης διάρκειας, σε μερικές Διευθύνσεις Δασών και Δασαρχεία. Συγκεκριμένα, 17 ΠΕ Δασολόγοι, 3 ΤΕ Δασοπόνοι, 24 ΤΕ Τεχνολόγοι Γεωπονίας, 4 ΠΕ Διοικητικοί-Οικονομικοί, 2 ΠΕ Διοικητικοί, 3 Κλητήρες-Οδηγοί Β’ Κατηγορίας και 2 ΥΕ εργάτες πρασίνου!
Με 2 ΚΥΑ, στις οποίες συμμετείχε ο Σκυλακάκης ως υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, παρατάθηκαν μεν οι συμβάσεις τους μέχρι το Γενάρη του 2025, αλλά οι εργάτες πρασίνου είναι μόνο δύο! Επομένως, στην ουσία είναι μηδενικές οι προσλήψεις δασεργατών που θα βοηθούσαν στην προστασία και ανάπτυξη των δασών και δασικών εκτάσεων.
Χρηματοδότηση των Δασαρχείων και των Διευθύνσεων Δασών για έργα προστασίας και ανάπτυξης των δασών
Στις 11 Απρίλη του 2025, εκδόθηκε απόφαση με εντολή του υπουργού Περιβάλλοντος Σ. Παπασταύρου για την πενιχρή χρηματοδότηση 81 Δασαρχείων και 21 Διευθύνσεων Δασών, με σκοπό υποτίθεται να αναλάβουν την προστασία και ανάπτυξη των δασών και δασικών εκτάσεων.
Παραθέτουμε αυτή την απόφαση στην οποία είναι καταχωρημένοι οι Πίνακες με την αναλυτική κατανομή στα 81 Δασαρχεία και τις 21 Διευθύνσεις Δασών.
XRHMATOD_DASIKON-YPHRES_2025Οι συντάκτες αυτής της απόφασης, στην κατανομή που έκαναν, συμπεριέλαβαν σκόπιμα στους πίνακες και τον ΦΠΑ. Oμως, αφαιρώντας τον ΦΠΑ, βρίσκουμε ότι τα Δασαρχεία και οι Διευθύνσεις Δασών θα πάρουν 804 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ.
- Το ύψος της χρηματοδότησης ανέρχεται σε 2,61 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ και σε 2,1 εκατ. ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ.
- Τα 81 Δασαρχεία και οι 21 Διευθύνσεις Δασών ζητούν κάθε χρόνο από 16 μέχρι 17 εκατ. ευρώ για έργα προστασίας και ανάπτυξης των δασών, ενώ οι υπουργοί ενέκριναν από 1,7 μέχρι 2,1 εκατ. ευρώ το χρόνο! Για παράδειγμα, φέτος για τα 8 Δασαρχεία της Αττικής ενέκριναν 247.632 ευρώ (χωρίς το ΦΠΑ). Χρηματοδότηση της πλάκας!
- Οταν το προσωπικό που η κυβέρνηση Μητσοτάκη ενέκρινε να προσληφθεί για φέτος ήταν με το σταγονόμετρο και μάλιστα το προσέλαβαν στο τέλος της αντιπυρικής περιόδου, ελάχιστα από τα 2,1 εκατ. ευρώ θα προλάβουν να δαπανήσουν τα 81 Δασαρχεία και οι 21 Διευθύνσεις Δασών για έργα προστασίας και ανάπτυξης των δασών την αντιπυρική περίοδο 1 Μάη-31 Οκτώβρη του 2025.
Χρηματοδότηση την περίοδο 2009 μέχρι 1 Ιούλη του 2024
Ας δούμε τώρα το σημαντικότατο ζήτημα των κονδυλίων που εγκρίνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις 21 Διευθύνσεις Δασών και τα 81 Δασαρχεία με προορισμό την ανάπτυξη και την προστασία των δασών.
- Στις 10 Ιούνη του 2015, ο αναπληρωτής υπουργός ενέκρινε 1.843.000 ευρώ για 21 Διευθύνσεις Δασών και 81 Δασαρχεία, για εργασίες προστασίας και ανάπτυξης των δασών, και 500.000 ευρώ σε 17 Διευθύνσεις Δασών για να γίνουν δασικές μελέτες.
Τι εργασίες να γίνουν, όμως, όταν την ίδια χρονιά δεν έγιναν προσλήψεις έμπειρων δασεργατών, ενώ το προσωπικό των Διευθύνσεων Δασών και των Δασαρχείων είναι λειψό και δε φτάνει για να καλύψει ούτε τις υπόλοιπες αρμοδιότητές τους;
Οπως είπαμε, οι εργασίες ανάπτυξης και προστασίας των δασών πρέπει να γίνονται το δίμηνο Φλεβάρη-Μάρτη κάθε χρονιάς και όχι τους καλοκαιρινούς μήνες. Οταν, όμως, το κονδύλι εγκρίνεται στις 10 Ιούνη και με δεδομένο ότι οι εργασίες από τις Διευθύνσεις Δασών και τα Δασαρχεία δε θ’ αρχίσουν την επόμενη μέρα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η πρακτική αποτελεσματικότητα αυτού του ισχνού κονδυλίου γίνεται ακόμα πιο ισχνή. Αυτή η πολιτική χρηματοδότησης των Διευθύνσεων Δασών για εργασίες ανάπτυξης και προστασίας των δασών έχει γίνει καθεστώς απ’ όλες τις κυβερνήσεις.
Η ίδια πολιτική συνεχίστηκε και τα επόμενα τρία χρόνια.
- Στις 25 Απρίλη του 2016 εγκρίθηκαν 1.854.800 ευρώ.
- Στις 9 Μάη του 2017 εγκρίθηκαν 1.617.140 ευρώ.
- Στις 24 Απρίλη του 2018 εγκρίθηκαν 1.635.500 ευρώ.
Τα ποσά που διατέθηκαν ήταν πενιχρά, ενώ δεν προσελήφθησαν έμπειροι δασεργάτες για να εκτελέσουν τις εργασίες που μπορούν να γίνουν έστω μ’ αυτά τα κονδύλια!
Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, παραθέτουμε τα κονδύλια που είχαν ζητήσει οι Διευθύνσεις Δασών για εργασίες προστασίας και ανάπτυξης των δασών τις ίδιες χρονιές.
- Το 2016 είχαν ζητήσει 14,945 εκατ. ευρώ
- Το 2017 είχαν ζητήσει 14,779 εκατ. ευρώ
- Το 2018 είχαν ζητήσει 15,448 εκατ. ευρώ.
Η απόκλιση ανάμεσα στα κονδύλια που ζήτησαν οι Διευθύνσεις Δασών και τα Δασαρχεία και σ’ αυτά που εγκρίθηκαν είναι τεράστια. Αθροιστικά, για την τριετία 2016-2018 οι Διευθύνσεις Δασών και Δασαρχείων ζήτησαν 45,172 εκατ. ευρώ και εγκρίθηκαν 5,107 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, ποσοστό μόλις 11%!
Οπως καταλαβαίνετε, για να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες δασοπροστασίας απαιτούνταν πολλοί δασεργάτες, με πλήρη και όχι μερική απασχόληση, που θα εργάζονταν εντατικά το δίμηνο Φλεβάρη-Μάρτη και όχι το καλοκαίρι. (Δείτε εδώ, εδώ και εδώ τις προτάσεις των Διευθύνσεων Δασών).
- Ιδια κατάσταση και το 2019. Οι δασικές υπηρεσίες ζήτησαν 16.313.910 ευρώ, η κυβέρνηση Τσίπρα ενέκρινε μόλις 1.600.000 ευρώ (δείτε εδώ). Ζήτησαν δέκα, τους έδωσαν ένα!
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2020 και 2021 μαζί με την έγκριση τα πενιχρής χρηματοδότησης δημοσιοποιούσε και τα αιτήματα των Διευθύνσεων Δασών. Από το 2022 και μετά σταμάτησε να δημοσιοποιεί τα αιτήματα των υπηρεσιών, για ευνόητους λόγους.
Τι χρήματα έδωσε η κυβέρνηση Μητσοτάκη την περίοδο 2020-2024;
2020: 2,0 εκατ. ευρώ
2021: 1,7 εκατ. ευρώ
2022: 1,7 εκατ. ευρώ
2023: 1,72 εκατ. ευρώ
2024: 1,98 εκατ. ευρώ.
Το παραμύθι του Antinero
Kεντρική θέση στη γκεμπελίστικη προπαγάνδα της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχει το περιβόητο πρόγραμμα Antinero. Γι’ αυτό είχαμε αρθρογραφήσει εγκαίρως. Δεν έχουμε, λοιπόν, παρά να επαναλάβουμε αυτά που γράψαμε σε άρθρο μας με τίτλο: Οι εμπρηστές των δασών κάθονται διαχρονικά σε κυβερνητικές καρέκλες.
Στο σχετικό με το διαφημιζόμενο από την κυβέρνηση Μητσοτάκη Antinero κεφάλαιο αποδεικνύουμε ότι αυτό ήταν και είναι αναποτελεσματικό όσον αφορά την προστασία και ανάπτυξη των δασών, όπως και ότι το πέρασμα της πυρόσβεσης στην Πυροσβεστική ήταν καταστροφικό για τον δασικό πλούτο της χώρας.
Για το διαφημιζόμενο από την κυβέρνηση πρόγραμμα Antinero
Καταρχάς, αυτό το πρόγραμμα δεν αφορά τα δάση αλλά τη συντήρηση και διάνοιξη δασικών δρόμων και αντιπυρικών ζωνών (δεξιά και αριστερά των δασικών δρόμων) σε περιορισμένες περιοχές των δασών της χώρας και όχι σε όλη την Ελλάδα.
Δεύτερο, η διάνοιξη των λεγόμενων αντιπυρικών ζωνών δεξιά και αριστερά των δασικών δρόμων δεν προσφέρει καμία προστασία στο δάσος όταν ξεσπάσει μια πυρκαγιά σε τμήμα του, γιατί απλούστατα αυτή μπορεί να περάσει σε οποιοδήποτε τμήμα της άλλης πλευράς του δασικού δρόμου και της αντιπυρικής ζώνης.
Το λέμε με τόση βεβαιότητα, γιατί απλούστατα τα δάση είναι φορτωμένα με καύσιμη ύλη. Ας θυμηθούμε τι έγινε στις 23 Ιούλη του 2018 με την πυρκαγιά που ξεκίνησε από το Νταού Πεντέλης, συνέχισε στο Ν. Βουτζά, «πήδησε» πάνω από την άσφαλτο της Λεωφόρου Μαραθώνος στο Μάτι, του οποίου κατέκαυσε μεγάλο τμήμα (μαζί με τα σπίτια χάθηκαν και 104 άνθρωποι). Το ίδιο συνέβη την ίδια ημέρα με την πυρκαγιά που ξέσπασε στα Γεράνεια και στο ύψος της Εθνικής Οδού Αθηνών Κορίνθου στην Κινέτα πέρασε από πάνω και συνέχισε να καίει και στο παλιό εθνικό δίκτυο. Μάλιστα, αυτό δεν συνέβη μόνο το 2018.
Τρίτο, είναι προκλητικό να δαπανάς για ένα αναποτελεσματικό πρόγραμμα, όπως είναι το Antinero, 148 εκατ. ευρώ και να εγκρίνεις (διαχρονικά μάλιστα) μόλις 1,7 εκατ. ευρώ το χρόνο για έργα προστασίας και ανάπτυξης των δασών, ενώ τα Δασαρχεία και οι Διευθύνσεις Δασών ζητούν περίπου 17 εκατ. ευρώ το χρόνο!
Τέταρτο, οι προσλήψεις εποχικών δασεργατών γίνονται με το σταγονόμετρο. Σε μια ολόκληρη δεκαετία (2009-2018) προσελήφθησαν μόνο μερικές εκατοντάδες δασεργάτες το 2009, το 2010 και το 2014, ενώ τα υπόλοιπα εφτά χρόνια δεν προσελήφθη κανένας! Ετσι, τα δάση αφέθηκαν στην τύχη τους, ανοχύρωτα στις καταστροφικές συνέπειες των πυρκαγιών, που ήταν επόμενο να προκληθούν, αφού τους καλοκαιρινούς μήνες «βράζει ο τόπος».
Οταν η δασική πυρκαγιά εκδηλώνεται κοντά σε κατοικημένη περιοχή, φτάνουμε και σε θανάτους, όπως έγινε το 2007 στην Ηλεία και το 2018 στην Αττική. Για την εκατόμβη των νεκρών, πέρα από την ίδια την πυρκαγιά και τη γρήγορη εξάπλωσή της, που οφείλονται –όπως είπαμε- στην πλήρη εγκατάλειψη των δασών, φταίει και η ανικανότητα (και η διαφθορά) του μηχανισμού καταστολής πυρκαγιών, ο οποίος συγκροτείται επίσης με βάση το όσο το δυνατόν μικρότερο λειτουργικό κόστος και όχι την προστασία του δάσους, των οικιστικών ιστών και των ανθρώπων.
Εστιάζουμε στο σκέλος της δασοπροστασίας, γιατί αυτό ουδέποτε απασχολεί τη δημόσια συζήτηση (το περιεχόμενο της οποίας καθορίζουν τα παπαγαλάκια των αστικών ΜΜΕ), ενώ είναι το σημαντικότερο. Η δασοπροστασία αποτελεί το θεμέλιο για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, αφού μόνον αυτή μπορεί να εξασφαλίσει την εκδήλωση όσο γίνεται λιγότερων πυρκαγιών, αλλά και τον περιορισμό του καταστροφικού έργου όσων εκδηλώνονται.
Πέμπτο, το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα Antinero το χειρίστηκε η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ σε στενή συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, βάζοντας στη μπάντα τα Δασαρχεία και τις Διευθύνσεις Δασών που στις περιοχές ευθύνης τους εφαρμόζεται αυτό το πρόγραμμα.
Ο πρώην υφυπουργός Περιβάλλοντος Αμυράς υπέγραφε τη σύμβαση για ανάθεση σε εργολάβους της κατασκευής δασοτεχνικών έργων, χωρίς ακόμη να έχει συνταχθεί η μελέτη! Συγκεκριμένα, ο Αμυράς υπέγραψε με τον εργολάβο τη σύμβαση για το Antinero στα Δωδεκάνησα στις 26 Σεπτέμβρη του 2022, ενώ η μελέτη εγκρίθηκε στις 20 Δεκέμβρη του 2022!
Ο ίδιος ή άλλος εργολάβος δασοτεχνικών μελετών, που τον όριζε αυτός, επισκεπτόταν το Δασαρχείο ή τη Διεύθυνση Δασών, οι προϊστάμενοι των οποίων του υποδείκνυαν τους δασικούς δρόμους και τις αντιπυρικές ζώνες που θα άνοιγαν ή θα συντηρούσαν. Στη συνέχεια, μετά τη σύνταξη της μελέτης, την ήλεγχαν και την ενέκριναν οι προϊστάμενοι. Μιλάμε για επί της ουσίας τυπικό έλεγχο από την πλευρά των προϊστάμενων. Γιατί ποιος απ’ αυτούς θα τολμήσει να προτείνει σοβαρές αλλαγές σ’ αυτές τις μελέτες, όταν γνωρίζει ότι τα πάντα ρυθμίζονται από πάνω, δηλαδή από το υπουργείο και το ΤΑΙΠΕΔ;
Θα αναφέρουμε δύο παραδείγματα:
-
- Για τον θρυμματισμό των μεγάλων, μικρών και ψιλών κλαδιών διαβάζουμε στη μελέτη για το Antinero στα Δωδεκάνησα:
«Σε περίπτωση που τα προϊόντα καθαρισμών, έχουν μεγαλύτερη διάμετρο από αυτή του θρυμματισμού, θα διατίθενται στους περιοίκους για καυσόξυλα ή για κάλυψη άλλων αναγκών, που θα προσδιορισθεί κατά την διάθεση της βιομάζας και ανάλογα με την παραγόμενη ποσότητα.
Σε αντίθετη περίπτωση, αυτά θα θρυμματιστούν και θα διασπαρθούν σε όλη την έκταση, είτε κατ’ ενάσκηση δικαιώματος προαίρεσης, θα υποδειχθεί η μεταφορά και συγκέντρωση αυτών σε νόμιμους αδειοδοτούμενους χώρους ή σε συγκεκριμένες θέσεις, που θα υποδειχθούν από την Διευθύνουσα Υπηρεσία (σελίδα 41, η έμφαση δική μας)».
Α) Αν πρόκειται για κορμούς δένδρων, δεν θρυμματίζονται και πρέπει να απομακρυνθούν. Είναι σίγουρο ότι τους απομακρύνουν οι εργολάβοι;
Β) Στη μελέτη δεν αναφέρεται το πάχος του στρώματος που θα σχηματιστεί μετά τη διασπορά των θρυμματιζόμενων κλαδιών. Αυτό έχει μεγάλη σημασία, γιατί από το πάχος του στρώματος θα εξαρτηθεί αν θα γίνει φυσική αναγέννηση ή αν το στρώμα θα γίνει καύσιμη ύλη και θα προστεθεί στην ήδη υπάρχουσα μέσα στα δάση, με αποτέλεσμα να βοηθήσει στην εξάπλωση των καταστρεπτικών πυρκαγιών.
Γ) Αν οι εργολάβοι τα θρυμματιζόμενα κλαδιά δεν τα στρώνουν και τα αφήνουν σε σωρούς μέσα στο δάσος, οι προϊστάμενοι των Δασαρχείων και των Διευθύνσεων Δασών θα τολμήσουν να παρέμβουν για να τους υποχρεώσουν να τα στρώσουν, σύμφωνα με τους δασοτεχνικούς κανόνες, προκειμένου να γίνει η φυσική αναγέννηση;
-
- Οσον αφορά τις αιτίες που προκαλούνται οι δασικές πυρκαγιές διαβάζουμε στη μελέτη:
Α) Με τις θερμοκρασίες που επικρατούν στο νησί, τη μεγάλη διάρκεια της περιόδου ξηρασίας, αλλά και με τα κυρίαρχα δασοπονικά είδη που υπάρχουν στην περιοχή μελέτης, είναι προφανές ότι ο κίνδυνος πυρκαγιάς στο δάσος είναι πάρα πολύ μεγάλος (σελίδα 4, η έμφαση δική μας)
Β) Η οργανωμένη δίωξη του εμπρηστή αποτελεί την ασφαλιστική δικλείδα για τον έλεγχο της συχνότητας και καταστρεπτικότητας των πυρκαγιών. Ο στόχος αυτός επιδιώκεται με την άρτια οργάνωση και φύλαξη των δασών και την οργανωμένη δίωξη των εμπρηστών και παίζει ένα σπουδαίο ανασταλτικό ρόλο στον τομέα της πρόληψης των πυρκαγιών (σελίδα 35, η έμφαση δική μας).
Αυτός που συνέταξε τη συγκεκριμένη δασική μελέτη αναπαράγει την κυβερνητική γραμμή όσον αφορά τις αιτίες από τις οποίες προκαλούνται οι δασικές πυρκαγιές. Γραμμή που είναι σε πλήρη αντίθεση με την επιστημονική άποψη των δασολόγων. Το ίδιο συνέβη σε όλες τις μελέτες. Παρολαυτά, οι προϊστάμενοι των Δασαρχείων και των Διευθύνσεων Δασών αναγκάστηκαν να τις εγκρίνουν!
Οι αντιπυρικές ζώνες που έγιναν με το Αntinero στις περιοχές που ξέσπασαν πυρκαγιές δεν μπόρεσαν, όπως ήταν επόμενο, να αποτρέψουν την επέκτασή τους. Και τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης Μητσοτάκη άρχισαν να πυροβολούν εν χορώ τους προϊστάμενους των Δασαρχείων και των Διευθύνσεων Δασών κατηγορώντας τους ως υπεύθυνους για μη σωστή επίβλεψη του Antinero I και ΙΙ! Αυτό κι αν είναι πρόκληση.
Καταστροφική για τα δάση η μεταφορά της δασοπυρόσβεσης στην Πυροσβεστική
Οπως έχουμε αναφέρει ξανά, η δασοπυρόσβεση μεταφέρθηκε στην Πυροσβεστική Υπηρεσία με το νόμο 2612/1998 με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ. Υπουργός Γεωργίας που είχε την αρμοδιότητα για τα δάση ήταν ο Τζουμάκας που τώρα διεκδικεί την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ. Παραθέτουμε ένα απόσπασμα από την τοποθέτηση του εισηγητή του ΠΑΣΟΚ Δ. Γεωργόπουλου, με την οποία δικαιολόγησε τη μεταφορά της δασοπυρόσβεσης στην Πυροσβεστική Υπηρεσία:
«Η αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών με το προαναφερόμενο νομικό πλαίσιο, με ελάχιστες θα έλεγα βελτιώσεις σε θεσμικό επίπεδο, κατέδειξε ότι δεν επέφερε τα ανάλογα αποτελέσματα, αφού κάθε χρόνο γινόμαστε μάρτυρες μεγάλων καταστροφών του δασικού μας πλούτου και μάλιστα με τρόπο διαρκώς μεγεθυνόμενο με όλες τις αρνητικές συνέπειες, που αυτό συνεπάγεται στην εθνική μας οικονομία, στο περιβάλλον, στον πολιτισμό, στον τουρισμό και στην εν γένει κοινωνική ζωή του τόπου.
Ενδεικτικά μπορεί κανένας να αναφερθεί στη μεγάλη και καταστροφική πυρκαγιά του Σέιχ Σου, της Πεντέλης αλλά και σε πάρα πολλές άλλες και μεγάλες. Ακόμη, σε πολλές περιοχές της χώρας, το έργο της φροντίδας και της ανάπτυξης του δάσους, της ποιοτικής βελτίωσης της εντατικοποίησης της εκμετάλλευσης, της δημιουργίας νέων δασών κ.λ.π οδηγείται σε συρρίκνωση και παραμελείται ουσιαστικά, αφού το σύνολο του προσωπικού των υπηρεσιών της χώρας, όπως δασολόγοι, δασοπόνοι, δασεργάτες κ.λ.π. αναλώνονται αποκλειστικά για την δασοπυρόσβεση, ενώ κύριο έργο έχει την ανάπτυξη των δασικών πόρων, την διαχείριση των δασών και του φυσικού περιβάλλοντος, τις αναδασώσεις , την σύνταξη κτηματολογίου, δασολογίου κ.λ.π.» (Πρακτικά Ολομέλειας της Βουλής, σελίδα 7852 , συζήτηση του νόμου 2612/1998)
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, για να δικαιολογήσει την καταστροφική μεταφορά της αρμοδιότητας της δασοπυρόσβεσης, ισχυρίστηκε ότι οι δασικές υπηρεσίες δεν προσέφεραν ουσιαστικό σ’ αυτήν και ότι υπονόμευαν το κύριο έργο τους που ήταν η ανάπτυξη των δασικών πόρων, η διαχείριση των δασών, οι αναδασώσεις κτλ.
Πρόκειται για προσχηματική προσέγγιση από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, που είχε το 1998 τη διαχείριση της καπιταλιστικής εξουσίας, για να δικαιολογήσει την εγκληματική του ενέργεια που είχε ως αποτέλεσμα να προκαλείται διαχρονικά μεγάλη καταστροφή στο δασικό πλούτο της χώρας από τις πυρκαγιές που ξεσπούν κάθε χρόνο, χάρη στους εμπρηστές που κάθονται στις κυβερνητικές καρέκλες. Τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και οι άλλες αστικές πολιτικές δυνάμεις που αναλάμβαναν τη διαχείριση της καπιταλιστικής εξουσίας, εφαρμόζοντας την τακτική «πονάει δόντι κόβω κεφάλι», αποδυνάμωναν συνεχώς και εξακολουθούν να αποδυναμώνουν τις δασικές υπηρεσίες και τους αφαιρούν τις ουσιαστικές τους αρμοδιότητες.
Από το 1998 που αφαιρέθηκε από τις δασικές υπηρεσίες η αρμοδιότητα της δασοπυρόσβεσης πέρασαν 27 χρόνια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να συνταξιοδοτηθεί η συντριπτική πλειοψηφία των δασολόγων και δασοπόνων που είχε αποκτήσει πλούσια εμπειρία στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών και οι νέοι δασολόγοι και δασοπόνοι, που προσλήφθηκαν μετά το 1999, να μην έχουν εμπειρία.
Σήμερα οι δασολόγοι που έχουν εμπειρία στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών και συνάμα έχουν ανοιχτό μέτωπο τόσο για την υπεράσπιση του δασικού πλούτου της χώρας όσο και ενάντια στη διαχρονικά ασκούμενη αντιδασική πολιτική απ’ όλες τις κυβερνήσεις είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ετσι, σ’ αυτή τη φάση δεν μπορεί να τεθεί άμεσα αίτημα να επιστρέψει στις δασικές υπηρεσίες η αρμοδιότητα τη δασοπυρόσβεσης.
Σ’ αυτή τη φάση η δραστηριότητα των δασικών υπηρεσιών πρέπει να εστιαστεί στη δασοπροστασία, γιατί αυτή αποτελεί το θεμέλιο για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, καθώς μπορεί να εξασφαλίσει την εκδήλωση όσο γίνεται λιγότερων πυρκαγιών και τον περιορισμό του καταστρεπτικού έργου όσων εκδηλώνονται.
Για να επιτευχθεί δε η δασοπροστασία πρέπει:
-
- Να γίνουν μαζικές προσλήψεις μόνιμων δασολόγων, δασοπόνων, διοικητικών υπαλλήλων, δασεργατών και δοθεί μόνιμη και γενναία χρηματοδότηση.
- Να κλείσουν οι χωματερές στα δάση, να μη διέρχονται από τα δάση τα καλώδια και οι πυλώνες της ΔΕΗ και τα τρένα, να μην υπάρχουν στα δάση οι περιβόητες οικιστικές πυκνώσεις, να απομακρυνθούν από τα δάση τα πεδία βολής του στρατού και να δοθούν κίνητρα στους ρητινοκαλλιεργητές για να επιστρέψουν στα δάση.
- Να καθαρίζονται οι πυλώνες και να υπογειοποιούνται τα καλώδια της ΔΕΗ.
Οι συνέπειες από τη μεταφορά της δασοπυρόβεσης στην Πυροσβεστική είναι πολύ μεγάλες:
Πρώτο, καταστρέφεται ο δασικός πλούτος της χώρας, γιατί όταν ξεσπάει μια πυρκαγιά οι πυροσβέστες, με άνωθεν εντολή, δεν επιχειρούν να την σβήσουν μπαίνοντας μέσα στο δάσος, αλλά στέκονται στις παρυφές του και προσπαθούν να μην επεκταθεί η πυρκαγιά στους οικισμούς.
Δεύτερο, η δαπάνη για τη δασοπροστασία μετά τη μεταφορά της στην Πυροσβεστική τετραπλασιάστηκε. Αυτό αναφέρει ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης (απόστρατος αντιστράτηγος και υπαρχηγός του ΠΣ) στην έρευνά του για το κόστος της δασοπυρόσβεσης στην Ελλάδα, που δημοσίευσε τον Ιούνη του 2015. Παραθέτουμε εκτενές απόσπασμα:
Συνολικό μέσο ετήσιο κόστος της δασοπυρόσβεσης*, σήμερα που την ευθύνη και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της καταστολής των δασικών πυρκαγιών έχει το ΠΣ = Α + Β + Γ = (147.000.000) + (14.500.000) + (34.238.160 + 30.000.000) + 5.000.000 = 230.738.160 ευρώ και στρογγυλοποιημένο ανέρχεται σε 230.000.000 ευρώ περίπου.
(*) Σημείωση: Στο ως άνω κόστος δεν έχουν υπολογιστεί:
• Οι δαπάνες κεφαλαίου (κτίρια, υποδομές δηλαδή τα λειτουργικά έξοδα των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών), κατά το μέρος που αναλογούν στο έργο της δασοπυρόσβεσης,
• Χρηματοδοτήσεις ερευνητικών δραστηριοτήτων φορέων και προγραμμάτων από πιστώσεις προϋπολογισμού του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (πρώην ΥΠΕΚΑ) (τακτικός προϋπολογισμός ΠΔΕ και προσαρτημένων προϋπολογισμών που διατίθενται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ στον τομέα ”ΔΑΣΗ”).
Κάθε δασική πυρκαγιά έχει εκτιμώμενο μέσο κόστος για Δημόσιο (ΠΣ), περίπου 150.000 ευρώ.
Σε κάθε Έλληνα πολίτη η δασοπυρόσβεση κοστίζει ετησίως 22 ευρώ,
Δαπάνη από Δασική Υπηρεσία
Η Δασική Υπηρεσία για το διάστημα που είχε την δασοπυρόσβεση χρησιμοποιούσε πολύ μικρότερο αριθμό προσωπικού και μέσων για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών και επίσης χρησιμοποιούσε μόνον τα εθνικά εναέρια μέσα των ΕΔ, πλην εξαιρέσεων, όπως το 1993. Για τον λόγο αυτό η δαπάνη της αεροπυρόσβεσης ήταν πολύ μικρότερη από εκείνη που είναι σήμερα του ΠΣ. Πιο συγκεκριμένα το μέσο κόστος δασοπυρόσβεσης / ανά έτος ανέρχονταν για το διάστημα (1990 – 1996) στα 30.000.000 ευρώ και σε αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνεται το κόστος από τη χρήση του εθνικού εναέριου στόλου Α/Φ (Ν. Στάμου / ΑΠΘ ”Κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις των δασικών πυρκαγιών”). Το ποσό αυτό για να συγκριθεί με τα σημερινά δεδομένα πρέπει να αναπροσαρμοστεί με τον ετήσιο μέσο δείκτη καταναλωτή (πληθωρισμό) των ετών 1998 μέχρι 2014, που ανέρχεται για το εν λόγω διάστημα συνολικά στο ποσοστό των 42,8% (ΕΛ.ΣΤΑΤ).
Με σημερινά δεδομένα λοιπόν το ανωτέρω ποσό, μετά τον υπολογισμό και του συνολικού πληθωρισμού των 17 ετών (1998-2014), ανέρχεται στα (30.000.000 + 12.840.000)= 42.840.000 ευρώ.
Στο εν λόγω κόστος πρέπει να προστεθεί και το κόστος της αεροπυρόσβεσης με εθνικά εναέρια μέσα των ΕΔ, τα οποία ήταν σε αριθμό πολύ μικρότερα από τον αντίστοιχο σήμερα αριθμό. Αν το κόστος του εθνικού εναέριου στόλου των πυροσβεστικών Α/Φ και Ε/Π σήμερα είναι 34.238.160 ευρώ, το 1997 που ήταν το τελευταίο έτος που την ευθύνη της δασοπυρόσβεσης είχε η Δασική Υπηρεσία, ήταν 34.238.160 ευρώ μείον το 42,8%, που είναι ο συνολικός πληθωρισμός για το διάστημα (1998 – 2014) δηλαδή 14.653.933 ευρώ = 19.584.227 ευρώ.
Συνολικό μέσο ετήσιο κόστος το διάστημα που την ευθύνη της δασοπυρόσβεσης είχε η Δασική Υπηρεσία είναι (42.840.000 + 19.584.227 =) 62.424.227 ευρώ και στρογγυλοποιημένο το ποσό αυτό ανέρχεται σε 62.500.000 ευρώ.
Το μέσο κόστος /ανά δασική πυρκαγιά με σημερινά δεδομένα για το διάστημα που την ευθύνη της δασοπυρόσβεσης είχε η Δασική Υπηρεσία ήταν 41.834 ευρώ.
Για το κόστος της δασοπυρόσβεσης υπό την ευθύνη της Δασικής Υπηρεσίας, σήμερα κάθε Έλληνας πολίτης θα φορολογείτο με 6 ευρώ.
Το κόστος της δασοπυρόσβεσης σήμερα που την ευθύνη της καταστολής των δασικών πυρκαγιών έχει το ΠΣ σχεδόν τετραπλασιάστηκε, σε σχέση με το διάστημα που την ίδια ευθύνη είχε η Δασική Υπηρεσία (σελίδες 43-44).
ΥΓ1. Επαναλαμβάνουμε πως οι καταστροφικές δασικές πυρκαγιές δεν οφείλονται μόνο στις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται την άνοιξη και ιδιαίτερα το καλοκαίρι στεγνώνοντας την ατμόσφαιρα, αλλά σε άλλες αιτίες:
- Στη συσώρρευση μεγάλου όγκου καύσιμης ύλης, λόγω της εγκατάλειψης των δασών στην τύχη τους, διαχρονικά απ΄ όλες τις κυβερνήσεις. Το ίδιο συνέβη και φέτος και πέρυσι με τις μεγάλες καταστροφές των δασών. Στη διάρκεια του χειμώνα τα δάση δεν καθαρίστηκαν από τη νεκρή ξύλινη μάζα, η οποία έγινε συσσωρευμένο μπαρούτι στο εσωτερικό τους.
- Στην ύπαρξη μέσα στα δάση (και όχι μόνο) διάσπαρτων αδέσποτων χωματερών.
- Στην ύπαρξη μέσα στα δάση ηλεκτροφόρων καλωδίων της ΔΕΗ, χαμηλής και υψηλής τάσης, καθώς και πυλώνων που δεν καθαρίζονται, για να εμφανίζει η ΔΕΗ υψηλά κέρδη.
- Στη διέλευση μέσω δασών των τραίνων.
- Στην εγκατάλειψη της ρητινοκαλλιέργειας.
- Στις περιβόητες οικιστικές πυκνώσεις, δηλαδή στη δημιουργία ολόκληρων παράνομων οικισμών μέσα στα δάση.
- Στην ύπαρξη πεδίων βολής του στρατού δίπλα σε δάση.
Θυμίζουμε ακόμη αυτό που τονίζουμε σταθερά εδώ και χρόνια: ότι η εκδήλωση των πυρκαγιών δεν οφείλεται σε χέρι εμπρηστών, όπως ψευδώς ισχυρίζονται ο Μητσοτάκης και οι υπουργοί του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Οι εμπρηστές των δασών κάθονται διαχρονικά σε κυβερνητικές καρέκλες
ΥΓ2. Η Επιθεώρηση Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής Αττικής (μία από τις εφτά ΕΕΔΠ της χώρας) στις 8 Αυγούστου εξέδωσε ανακοίνωση για την πρόσληψη 31 ΠΕ Δασολόγων, 25 ΤΕ Δασοπόνων, 45 ΔΕ Δασοφυλάκων, 16 ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού, 16 ΔΕ Διοικητικού-Οικονομικού και 56 ΔΕ Δασεργατών. Η καταληκτική ημερομηνία αυτών των συμβάσεων είναι η 31η Οκτώβρη του 2025. Οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε εντός 5 μερών, δηλαδή μέχρι τις 13 Αυγούστου, να υποβάλουν τις αιτήσεις τους.
Χωρίς να υπολογίζουμε το χρόνο εξέτασης των αιτήσεων, ο χρόνος των συμβάσεων αυτών είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων 2,5 μήνες!
Παραθέτουμε αυτή τη σύμβαση χωρίς σχολιασμό, καθώς «μιλάει μόνη της».
ΡΕΠ44653Π8-5Τ2-ΝΕΑ