Με το δασοκτόνο νομοσχέδιο για την Κωδικοποίηση της Δασικής νομοθεσίας, πέραν των άλλων, επιχειρείται να «τακτοποιηθούν» παλιές «εκκρεμότητες» διεκδίκησης δημόσιων δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων.
Ο Β’ Παραθεριστικός Οικοδομικός Συνεταιρισμός Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ηρακλείου Κρήτης διεκδικεί εδώ και περίπου 20 χρόνια έκταση 931,25 στρεμμάτων, που είναι δημόσια χορτολιβαδική έκταση, στη θέση «Πελεκητά» στη Δημοτική Ενότητα Γουβών, προκειμένου να χτίσει βίλες. Για το σκάνδαλο αυτού του οικοδομικού συνεταιρισμού έχουμε δημοσιεύσει δύο αναλυτικά άρθρα, στις 7.4.2012 και στις 5.5.2012. Από τότε και μέχρι τις 18 Σεπτέμβρη, που δημοσιοποιήθηκε το νομοσχέδιο «Δασικά Οικοσυστήματα: Ορισμοί, μέτρα προστασίας, ανάπτυξης και διαχείρισης» και άρχισε η περιβόητη διαβούλευση, το θέμα είχε παγώσει, γιατί και οι επικεφαλής του οικοδομικού συνεταιρισμού και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ περίμεναν μια θετική γνωμοδότηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, με την οποία θα εισηγούνταν ότι η διεκδικούμενη έκταση των 931, 25 στρεμμάτων ανήκει στον οικοδομικό συνεταιρισμό.
Το ερώτημα προς το ΝΣΚ υποβλήθηκε στις 13.2.2013 και φέρει τις υπογραφές του Ειδικού Γραμματέα Δασών Γ. Αμοργιανιώτη και του αναπληρωτή ΥΠΕΚΑ Στ. Καλαφάτη. Κατά τη γνώμη μας, δεν υπήρχε περίπτωση το ΝΣΚ να εκδώσει δεύτερη γνωμοδότηση για το ιδιοκτησιακό της έκτασης αυτής, γιατί ήδη στις 13.12.2010 το Β’ Τμήμα του ΝΣΚ είχε εκδώσει την Γνωμοδότηση 453, την οποία όμως ο τότε υπουργός ΥΠΕΚΑ Γ. Παπακωνσταντίνου είχε αρνηθεί να κάνει αποδεκτή. Το γιατί θα το αναφέρουμε στη συνέχεια. Ποιο ήταν το ερώτημα που έθεσε στο ΝΣΚ η τότε υπουργός ΥΠΕΚΑ Τ. Μπιρμπίλη και τι απάντησε το ΝΣΚ με τη γνωμοδότηση 453.
«Περίληψη ερωτήματος: Ερωτάται, κατ’ ορθή εκτίμηση του περιεχομένου του εγγράφου αυτού, εάν με την υπ’ αριθ. 92/3.10.1936 απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου του Οργανισμού Διοικήσεως Μοναστηριακής Περιουσίας Ν. Ηρακλείου (υπ’ αριθ. 30 Πρακτικό), εκδοθείσα κατ’ εξουσιοδότηση του Α.Ν. από 24.10.1935, θεωρείται λυμένο το ιδιοκτησιακό καθεστώς εκτάσεως εμβαδού 931.248 τ.μ. στη θέση "Πελεκητά" του Δήμου Γουβών Πεδιάδας Ν. Ηρακλείου (σ.σ. Δημοτική Ενότητα στο Δήμο Χερσονήσου), την οποία απέκτησε με συμβόλαιο αγοράς ο Β’ Παραθεριστικός Οικοδομικός Συνεταιρισμός Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ηρακλείου Κρήτης με σκοπό την οικιστική ανάπτυξη».
Το ΝΣΚ απάντησε αρνητικά σημειώνοντας: «Με βάση όλα τα προεκτεθέντα, επί του τεθέντος ερωτήματος, όπως αυτό κατ’ εκτίμηση διαμορφώθηκε, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Β’) γνωμοδοτεί ομόφωνα (…) ότι εφ’ όσον εν προκειμένω ως προς τα ακίνητα του ερωτήματος δεν έχει τηρηθεί η εν λόγω προβλεπόμενη διαδικασία ως αναγκαίος τύπος, όπως προεκτίθεται, η απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου ΟΔΜΠ, (Οργανισμός Διοικήσεως Μοναστηριακής Περιουσίας) δεν συνιστά τίτλο κυριότητας υπέρ του ΟΔΜΠ, ως μη πληρούσα, κατά τα άνω, όλες τις τιθέμενες από το π.δ από 8.7.1930 προϋποθέσεις».
Με λίγα λόγια, το ΝΣΚ δεν αναγνώρισε ως ιδιοκτήτη της έκτασης τον ΟΔΜΠ και κατά συνέπεια τον Β’ Παραθεριστικό Οικοδομικό Συνεταιρισμό Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ηρακλείου Κρήτης. Γι’ αυτό και εκτιμούμε ότι όσα ερωτήματα και εάν έθετε στη συνέχεια (μετά τη γνωμοδότηση 453/2010) ο οικοδομικός συνεταιρισμός, δεν υπήρχε περίπτωση να αλλάξει γνώμη το ΝΣΚ, γιατί απλούστατα η υπόθεση της ιδιοκτησίας της έκτασης αυτής πάσχει από γεννησιμιού της και επειδή το ρολόι δεν μπορεί να γυρίσει στην τρίτη δεκαετία του 20ού αιώνα, δεν είναι δυνατόν να εκδοθεί νέα γνωμοδότηση, διαμετρικά αντίθετη προς την προηγούμενη.
Αν ο Γ. Παπακωνσταντίνου έκανε αποδεκτή τη γνωμοδότηση 453, θα σφραγιζόταν οριστικά ότι η έκταση των 931,25 στρεμμάτων είναι δημόσια χορτολιβαδική έκταση. Αυτός όμως σκόπιμα δεν έκανε αποδεκτή τη γνωμοδότηση, για ν’ αφήσει ανοιχτό το ζήτημα, δεδομένου ότι οι γνωμοδοτήσεις που δε γίνονται αποδεκτές δεν αποτελούν δημόσια έγγραφα. Επιπλέον, υποχρέωσε την αρμόδια διεύθυνση να υποβάλει συμπληρωματικό ερώτημα στο ΝΣΚ, προφανώς για να γκρεμίσει το ίδιο το ΝΣΚ τη γνωμοδότησή του. Φαίνεται πως έτσι τον συμβούλευσαν οι σύμβουλοί του. Προς επιβεβαίωση του ισχυρισμού μας, παραθέτουμε το σχετικό έγγραφο, που στάλθηκε από το γραφείο του υπουργού στις 17.5.2011, με αριθμό πρωτοκόλλου 2874, προς τη Διεύθυνση Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος. Το έγγραφο παραλήφθηκε στις 20.5.2011 με αριθμό εισερχομένου πρωτοκόλλου 2274. Οπως προαναφέραμε, το ερώτημα υποβλήθηκε στις 13.2. 2013!
Η υποβολή του ερωτήματος καθυστέρησε τόσο, γιατί δεν είναι εύκολο να βρεθούν Νομικοί Σύμβουλοι που θα βάλουν το κεφάλι τους στο ντροβά. Το ΝΣΚ εξυπηρετεί τις επιλογές της εκάστοτε κυβέρνησης και οι γνωμοδοτήσεις που εκδίδει στη συντριπτική τους πλειοψηφία εκδίδονται καθ’ υπαγόρευση των ερωτώντων υπουργών, υπάρχουν όμως και ελάχιστες περιπτώσεις που οι Νομικοί Σύμβουλοι δεν εκδίδουν κάποια καθ’ υπαγόρευση γνωμοδότηση, για λόγους δικής τους προστασίας. Εκτός από τη συγκεκριμένη περίπτωση, έχουμε υπόψη μας και τη γνωμοδότηση 164 (Απρίλης 2003), με την οποία ομόφωνα το ΝΣΚ γνωμοδότησε ότι το δάσος των 17.600 στρεμμάτων στο Νέο Μαρμαρά Χαλκιδικής (Πόρτο Καρράς) παραμένει δάσος. Και ο τότε υπουργός Γεωργίας Γ. Δρυς αρνήθηκε να κάνει αποδεκτή τη γνωμοδότηση 164, ενώ η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αναγκάστηκε να καταθέσει την περιβόητη ντροπολογία Πάχτα, με την οποία αποχαρακτηριζόταν το συγκεκριμένο δάσος.
Ανάλογα ενεργεί η σημερινή δοσιλογική κυβέρνηση, με την κατάθεση ντροπολογίας στο νέο δασοκτόνο νομοσχέδιο, με την οποία προσπαθεί να αποχαρακτηρίσει τη δημόσια χορτολιβαδική έκταση των 931,25 στρεμμάτων στην Κρήτη. Με το άρθρο 12 παρ. 5γ του δασοκτόνου νομοσχεδίου τροποποιεί την περίπτωση γ του τμήματος ΙΙΙ του δασοκτόνου νόμου, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του από το νόμο 4030/2011. Η ισχύουσα διάταξη έχει ως εξής: «Το δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας σε δάση εν γένει δασικές εκτάσεις και στις εκτάσεις των παραγράφων 6β και 6γ του άρθρου 3 του νόμου του ν. 998/1979 που (…) περιήλθαν από διαχωρισμό υπέρ των Ταμείων Εφέδρων Πολεμιστών Κρήτης βάσει του Ν. 3345/22. 2.1925».
Με τη ντροπολογία του νέου δασοκτόνου νομοσχεδίου προστίθενται και οι Μονές, οπότε η διάταξη τροποποιείται ως εξής: «Το δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας σε δάση εν γένει δασικές εκτάσεις και στις εκτάσεις των παραγράφων 6β και 6γ του άρθρου 3 του νόμου του ν. 998/1979 που (…) περιήλθαν από διαχωρισμό υπέρ των Ταμείων Εφέδρων Πολεμιστών Κρήτης και Μονών βάσει του Ν. 3345/ 22.2.1925».
Οι συντάκτες αυτής της επαίσχυντης ντροπολογίας νομίζουν ότι έτσι θα λύσουν το πρόβλημα υπέρ του οικοδομικού συνεταιρισμού, παραδίδοντάς του μια δημόσια χορτολιβαδική έκταση 931,25 στρεμμάτων για να οικοδομήσει βίλες. Τη ντροπολογία εισήγαγε ο αναπληρωτής ΥΠΕΚΑ Στ. Καλαφάτης μετά και από ερώτημα-απαίτηση των εκπροσώπων του οικοδομικού συνεταιρισμού. Παρά ταύτα, θεωρούμε ότι και αν ακόμη τολμήσει η δοσιλογική κυβέρνηση να ψηφίσει αυτή την ντροπολογία, θα είναι δύσκολο να «περπατήσει» στη ζωή και να μπορέσει ο οικοδομικός συνεταιρισμός να χτίσει τις βίλες.
Οι εκπρόσωποι του οικοδομικού συνεταιρισμού έχουν δίαυλο επικοινωνίας με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ και γνώριζαν από τον Ιούνη του 2013 τη διάταξη που θα προωθούνταν στη Βουλή. Με δελτίο Τύπου που ανέβασαν στην ιστοσελίδα τους στις 5 Ιούνη πανηγύριζαν. Δεν μιλούσαν συγκεκριμένα, αλλά αν λάβουμε υπόψη ότι το πρόβλημά τους ήταν και είναι το ιδιοκτησιακό, φωτογράφιζαν έμμεσα τη διάταξη σε όσους γνωρίζουν το θέμα.
Το νέο δασοκτόνο νομοσχέδιο έχει πολλά ακόμη για σχολιασμό. Θα επανέλθουμε, περιοριζόμενοι στο σχολιασμό ενός άλλου σκανδάλου. Αναφερόμαστε στο διαγωνισμό που προκήρυξε τον Ιούνη του 2012 η εταιρία Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση ΑΕ (πρώην Κτηματολόγιο ΑΕ) για την Κωδικοποίηση της Δασικής Νομοθεσίας. Ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε σε δύο εταιρίες, στις οποίες τον πρώτο λόγο έχει ο περιβόητος Ν. Χλύκας, πρώην μυστικοσύμβουλος της Μπιρμπίλη στα δασικά θέματα. Θα πεταχτούν στα σκουπίδια 1,2 εκατ. ευρώ (με τον ΦΠΑ) για μια δουλειά που δεν χρειαζόταν να γίνει. Ο διαγωνισμός αυτός κατακυρώνεται σε μια στιγμή που ψηφίζεται ο νέος δασοκτόνος νόμος, που εκτός των άλλων κωδικοποιεί μερικά τη δασική νομοθεσία. Θα επανέλθουμε και σ’ αυτό το σκάνδαλο.