Το Συντονιστικό Νηπιαγωγών καλεί τους συλλόγους διδασκόντων των Nηπιαγωγών να συντάξουν πρακτικό, το οποίο να αποστείλουν στους αρμόδιους (συντονιστές εκπαίδευσης, διευθυντές εκπαίδευσης), σημειώνοντας τους λόγους για τους οποίους η υποχρεωτική καθημερινή σύγχρονη τηλεκπαίδευση στα Νηπιαγωγεία είναι όχι μόνο ανεφάρμοστη και σε πλήρη αντιδιαστολή με το αναλυτικό πρόγραμμα και τον ρόλο του Νηπιαγωγείου, αλλά και επιβλαβής για τα νήπια.
Αυτά, χωρίς να συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι πολλές οικογένειες δεν διαθέτουν τις απαιτούμενες ταχύτητες Iντερνετ, ούτε τον απαιτούμενο ηλεκτρονικό εξοπλισμό (καθόλου ή σε αναγκαίο πλήθος, εάν στο σπίτι είναι και άλλοι μαθητές που κάνουν τηλεκπαίδευση ή γονείς που τηλεργάζονται), ότι τα δίκτυα σε πολλές περιοχές είναι ανεπαρκή, ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό δεν έχει σχετική επιμόρφωση, κ.λπ.
Εισαγωγικά, το Συντονιστικό αναφέρει: «Είναι σημαντικό να καταγραφεί-δημοσιοποιηθεί η υπάρχουσα κατάσταση, καθώς και η δυσλειτουργία της υποχρεωτικής καθημερινής μεσημεριανής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χωρίς υπολογιστές, αφού αποκλείει τη δυνατότητα των νηπιαγωγών να στηρίξουν εκπαιδευτικά και συναισθηματικά τα νήπια με τον τρόπο που οι ίδιοι θα επιλέξουν και με γνώμονα την καθολικότητα στη συμμετοχή. Ως συμμετοχή δε μπορεί να θεωρηθεί η χρήση κινητών τηλεφώνων, μέσο που εξ ανάγκης χρησιμοποιούν πολλοί μαθητές».
Οι λόγοι που αναφέρονται στο υπόδειγμα είναι οι παρακάτω:
- «Η εξ αποστάσεως ‘’εκπαίδευση’’ με κανένα τρόπο δε μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης.
- Η τρίωρη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση -ακόμα και σε καιρούς πανδημίας- δεν αποτελεί για το Νηπιαγωγείο παιδαγωγικά ενδεδειγμένη μέθοδο εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές μάθησης, ο τρόπος προσέγγισης της γνώσης για τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών πρέπει να είναι βιωματικός, διαδραστικός, με παιγνιώδη μέσα και με ιδιαίτερη έμφαση στον παράγοντα της κοινωνικοποίησης και εξάσκησης μέσω κινητικών δραστηριοτήτων, συνθήκες που αναιρούνται από την εφαρμογή της καθημερινής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Εξάλλου, η εμπειρία μας δείχνει ότι ακόμα και στη δια ζώσης διαδικασία, τα παιδιά νηπιαγωγείου δε μπορούν να συγκεντρώσουν την προσοχή τους παρά μόνο για μικρό χρονικό διάστημα και χρειάζονται συνεχείς εναλλαγές μέσων και τρόπων, κάτι το οποίο στο πλαίσιο που προτείνεται δεν είναι εφικτό.
- Η έκθεση σε ψηφιακές οθόνες προκαλεί σοβαρές βλάβες για τα παιδιά της ηλικίας του νηπιαγωγείου. Πρόσφατες οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας συνιστούν η ενασχόληση με ψηφιακά μέσα για τα παιδιά ηλικίας 1 έως 6 ετών να μην υπερβαίνει την 1 ώρα ημερησίως (κάτι το οποίο υπενθυμίζουμε συνεχώς στους γονείς των μαθητών μας).
- Το διάστημα της ημέρας που το Υπουργείο αποφάσισε να υλοποιηθεί η εξ αποστάσεως συμπίπτει με τις ώρες που τα νήπια είτε βρίσκονταν στο σπίτι είτε συμμετείχαν κυρίως σε δραστηριότητες χαλάρωσης στο ολοήμερο νηπιαγωγείο. Κατά συνέπεια, δεν ενδείκνυται για εκπαιδευτική διαδικασία.
- Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι αδύνατον να χρησιμοποιήσουν τεχνολογικά μέσα χωρίς την υποστήριξη των γονιών τους, γεγονός που δεν είναι εφικτό πάντα.
- Η διαρκής έκθεση των παιδιών σε ‘’μάτια’’ τρίτων διαταράσσει το παιδαγωγικό κλίμα και τις ισορροπίες της τάξης και δημιουργεί συστολές και ανασφάλειες στα παιδιά (αυτής της ηλικίας) και στους γονείς.
- Η αναγκαστική συμμετοχή των γονέων στη σύγχρονη εξ αποστάσεως ‘’εκπαίδευση’’ μπορεί να καταστεί ιδιαίτερα επιβλαβής όταν στην τάξη υπάρχουν παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ. μέσα από σχόλια και άλλες αντιδράσεις οι οποίες αποφεύγονται στη δια ζώσης εκπαίδευση)».
Προσυπογράφουμε.
Γιούλα Γκεσούλη