Νέο δώρο στους εμπόρους της γνώσης των κολλεγίων κάνουν Κεραμέως και Συρίγος. Με την υπ΄αριθμ. 31802/Ζ1/21 Μαρτίου 2022 (ΦΕΚ 1574/Β/4-4-2022), Υπουργική Απόφαση, o υφυπουργός Παιδείας Ευάγγελος Συρίγος, τροποποιεί την υπ’ αρ. 54929/Ζ1/8-4-2019 (Β’ 1217) ΥΑ και διαπιστώνει τη συνάφεια του «Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών με αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας, με την προϋπόθεση i) της πραγματοποίησης υποχρεωτικής Πρακτικής Ασκησης στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών η οποία αντιστοιχεί σε τουλάχιστον 20 ECTS (500 τουλάχιστον ώρες) ii) η αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας να αφορά εκπαιδευτικό κλάδο» του UNIVERSITY OF EAST LONDON-AKMI METROPOLITAN COLLEGE, με αντίστοιχους τίτλους που χορηγούν τα ελληνικά πανεπιστήμια!
Πρόκειται για μια ακόμη καταστρατήγιση του άρθρου 16 του Συντάγματος, που απαγορεύει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στη χώρα μας και για μια ακόμη απόπειρα δημιουργίας τετελεσμένων (έχουν μαζευτεί ήδη αρκετά), που θα ασκήσουν πίεση και θα αποτελέσουν όχημα για την κατάργηση του άρθρου 16 σε ενδεχόμενη νέα αναθεώρηση του Συντάγματος.
Στην περίπτωση που προαναφέραμε είναι φανερό ότι το ΑΚΜΗ-ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ COLLEGE έχει ακολουθήσει τον γνωστό δρόμο της σύναψης συμφωνίας δικαιόχρησης με το UNIVERSITY OF EAST LONDON (έχει αγοράσει δηλαδή τον τίτλο του πτυχίου) και το αγγλικό πανεπιστήμιο, όπως και πάμπολλα άλλα ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο, που έχουν επιδοθεί σε αυτήν την μπίζνα, χορηγεί τους τίτλους σπουδών, που όμως δεν πραγματοποιήθηκαν εξ ολοκλήρου στην αλλοδαπή, αλλά στην Ελλάδα, στο εν λόγω κολλέγιο!
Η ΥΑ Συρίγου, στα έχοντας υπόψη, επικαλείται μεταξύ άλλων «το τελευταίο εδάφιο της υποπερ. γγ’ της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 65 του ν. 4589/2019 “Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις” (Α’ 13)» (σ.σ. νόμος Γαβρόγλου), καθώς και προγενέστερες ΥΑ που καθόριζαν τα κριτήρια συνάφειας διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών με τα αντικείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) και της Σχολικής Ψυχολογίας ή διαπίστωναν τη συνάφεια Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών της ημεδαπής και της αλλοδαπής με τα αντικείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) και της Σχολικής Ψυχολογίας.
Σε μια από αυτές, την ΥΑ αριθμ. 89938/Ζ1/23 Ιουλίου 2021 (ΦΕΚ 3777/Β/13-8-2021), που υπογράφει και πάλι ο Συρίγος, στα έχοντας υπόψη αναφέρεται και η παρ. 5 του άρθρου 54 του ίδιου νόμου Γαβρόγλου (ν. 4589/2019) όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 50 του ν. 4653/2020 «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Ερευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις» (Α’ 12)» (νόμος Κεραμέως).
Τι λένε, λοιπόν, τα δύο αυτά άρθρα, δηλαδή το άρθρο 65 του νόμου Γαβρόγλου (ν. 4589/2019) και το άρθρο 50 του νόμου Κεραμέως (ν. 4653/2020), που αντικατέστησε το άρθρο 54 του 4589/2019;
- Το μεν άρθρο 65 του ν. 4589/2019 ορίζει την ειδική επιστημονική επιτροπή, η οποία απαρτίζεται από 4 μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ και 1 εκπρόσωπο του ΔΟΑΤΑΠ, που καθορίζει τα κριτήρια συνάφειας των διδακτορικών και μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών με τα αντικείμενα της Ε.Α.Ε. και της Σχολικής Ψυχολογίας και διαπιστώνει τη συνάφεια των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών της ημεδαπής και της αλλοδαπής με τα ανωτέρω αντικείμενα και τη συνάφεια των διδακτορικών τίτλων σπουδών της ημεδαπής και της αλλοδαπής με τα ίδια αντικείμενα.
- Το δε άρθρο 50 του ν. 4653/2020 αναφέρει τα εξής: «Για τη διακρίβωση των προσόντων του προσωπικού της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης:
α) Τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά, εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3328/2005 (Α΄80) ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων βάσει του π.δ. 38/2010 (Α΄78) ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού,
β) οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και τα διδακτορικά διπλώματα που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. ή αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας συναφούς αντικειμένου με εκπαιδευτικό κλάδο.».
Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι χέρι-χέρι ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ -ο οποίος υποκριτικά διαρρηγνύει τα ιμάτιά του ότι υπερασπίζεται το άρθρο 16 του Συντάγματος- έχουν ανοίξει το δρόμο στην πανεπιστημιοποίηση των κολλεγίων. Δεν αρκεί πλέον η ακαδημαϊκή ισοτιμία, που διαπιστώνει τη συνάφεια των ακαδημαϊκών-πανεπιστημιακών τίτλων, αλλά αναγνωρίζεται και η επαγγελματική ισοδυναμία για την πρόσβαση στο επάγγελμα. Και αυτό δρομολογήθηκε με την κατάργηση του ΔΙΚΑΤΣΑ και τη δημιουργία δύο διαφορετικών οργάνων, του ΔΟΑΤΑΠ, αρμόδιου για την ακαδημαϊκή ισοτιμία και του ΣΑΕΠ αρμόδιου για την επαγγελματική ισοτιμία, που και αυτό το τελευταίο στη συνέχεια καταργήθηκε.
Να πώς περιγράφαμε την κατάσταση στο άρθρο μας Οι απόφοιτοι κολλεγίων στη δημόσια εκπαίδευση. Πετραδάκι πετραδάκι ξηλώνεται το άρθρο 16 του Συντάγματος.
«Ολα ξεκινούν από την υπογραφή (και από την Ελλάδα) της κακόφημης διακήρυξης της Μπολόνια, η οποία υποβαθμίζει τις πανεπιστημιακές σπουδές ουσιαστικά σε σπουδές κατάρτισης τριετούς διάρκειας και η οποία προωθήθηκε από τα ευρωπαϊκά ιμπεριαλιστικά κράτη (πρωτοπόρος η Αγγλία) που είχαν μετατρέψει τα πανεπιστημιακά τους ιδρύματα σε οίκους εμπορίου για κάθε επίπεδο και κάθε τσέπη, προσδοκώντας να αποκτήσουν περισσότερους φοιτητές-πελάτες στον ανταγωνισμό τους με τα αμερικανικά πανεπιστήμια.
Στο πνεύμα αυτό ακολούθησε η Οδηγία 2005/36 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με την οποία έγιναν ένας αχταρμάς όλων των ειδών τα πτυχία, οι τίτλοι, οι βεβαιώσεις επάρκειας, τα πιστοποιητικά, κ.λπ., όλα τα επαγγέλματα που απορρέουν από πανεπιστημιακά πτυχία, μέχρι και δραστηριότητες που προϋποθέτουν απλά επαγγελματική πείρα. Θεσπίστηκε στο όνομα της ‘’ανάγκης για ένα γενικό σύστημα αναγνώρισης τίτλων εκπαίδευσης’’, της ‘’ελευθερίας εγκατάστασης’’ και της ‘’ελεύθερης παροχής υπηρεσιών’’, μεταξύ των κρατών-μελών.
Στη χώρα μας, η ενσωμάτωση της Οδηγίας στο ελληνικό δίκαιο έγινε με το ΠΔ 38/2010. Από τότε άρχισε μια διαρκής σκυταλοδρομία μεταξύ των διαφόρων ελληνικών κυβερνήσεων που τροποποιούσαν το αρχικό ΠΔ 38 χωρίς όμως να αλλοιώσουν την ουσία του, με μοναδικό γνώμονα την επίσπευση των διαδικασιών αναγνώρισης των πτυχίων και τίτλων σπουδών που αποκτούσαν οι αιτούντες την αναγνώριση σε χώρες της ΕΕ εκτός Ελλάδας.
Ακολούθησε η επιστράτευση ενός αντιδραστικού ιδεολογήματος, του διαχωρισμού των επαγγελματικών προσόντων από το πτυχίο, από το οποίο αυτά απορρέουν. Εξ ου και η κατάργηση του ΔΙΚΑΤΣΑ και η δημιουργία δύο διαφορετικών οργάνων, του ΔΟΑΤΑΠ, αρμόδιου για την ακαδημαϊκή ισοτιμία και του ΣΑΕΠ αρμόδιου για την επαγγελματική ισοτιμία. Οι συνεχείς δε πιέσεις των αμερικανών μέσω της πρεσβείας, έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα: Νομοθετήθηκε και η επέκταση της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας και για τους κατόχους τίτλων τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης που απονέμουν ιδρύματα ‘’τρίτων χωρών’’.
Μετά από όλες αυτές τις παρεμβάσεις μπήκαν στο κάδρο και οι απόφοιτοι κολλεγίων. Η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων και της επαγγελματικής ισοδυναμίας δεν αφορά μόνο τους κατόχους τίτλων σπουδών, τους οποίους απέκτησαν φοιτώντας εξ ολοκλήρου σε ξένα πανεπιστήμια. Αφορά και αυτούς που φοίτησαν στα γνωστά ελληνικά κολλέγια, τα οποία έχουν συνάψει συμφωνίες δικαιόχρησης με ξένα πανεπιστήμια και τα ‘’πτυχία’’ και τους ‘’τίτλους σπουδών’’ απονέμουν τα ξένα ιδρύματα, με τα οποία είναι συμβεβλημένα τα εν λόγω ‘’μαγαζιά’’ των εμπόρων γνώσης και ελπίδων. Κοντολογίς, έχουμε μια ντε φάκτο αναγνώριση των κολλεγίων ως οιονεί πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και μια από την πίσω πόρτα καραμπινάτη παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, που απαγορεύει την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας.
Παρεμβάσεις που ουσιαστικά ‘’ανωτατοποιούν’’ τα κολλέγια έκανε και ο ΣΥΡΙΖΑ (Ν. 4610/2019), που δημαγωγεί ανερυθρίαστα ως ακραιφνής υπερασπιστής του άρθρου 16 (αναλυτικά στην Κόντρα, αρ. φύλ. 1024). Κατήργησε ακόμα και αυτόν τον ΔΟΑΤΑΠ και θεωρεί ότι η διαδικασία αναγνώρισης εφαρμόζεται και για αυτούς που η εκπαίδευσή τους αφορά γνώσεις ουσιωδώς διαφορετικές από αυτές που καλύπτονται από τον απαιτούμενο τίτλο σπουδών στην Ελλάδα και οι δραστηριότητες του επαγγέλματός τους στο κράτος προέλευσης δεν υπάρχουν στο νομοθετικώς ρυθμιζόμενο επάγγελμα στην Ελλάδα! Και όλα αυτά μπορούν κάλλιστα να λυθούν -κατά τον νομοθέτη και τον ΣΥΡΙΖΑ- με μια πρακτική άσκηση τριών ετών κατ’ ανώτατο όριο ή με μια δοκιμασία επάρκειας! Δηλαδή η ‘’εμπειρία’’ τίθεται πάνω από το πανεπιστημιακό πτυχίο και ουσιαστικά το καταργεί.
Πρόσφατα πήρε τη σκυτάλη και η Κεραμέως. Η οποία διευρύνει το επίπεδο των αναγνωρίσεων (επαναφέρει τις καταργηθείσες από τον ΣΥΡΙΖΑ παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 2 του ΠΔ 38, η επαγγελματική ισοδυναμία εφαρμόζεται και γι’ αυτούς που ενώ κατέχουν ‘’τίτλο τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης’’ από ίδρυμα της αλλοδαπής, εν τούτοις δεν έχουν αποκτήσει τα επαγγελματικά προσόντα στο κράτος προέλευσης, στον ‘’τίτλο τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης’’ συμπεριλαμβάνει και τον τίτλο που απονέμεται από ίδρυμα ‘’τρίτης χώρας’’, φωτογραφίζοντας τα αμερικανικά κολλέγια, κ.λπ.) και αίρει ουσιαστικά κάθε εμπόδιο».
Η απόπειρα Κεραμέως να βάλει τους απόφοιτους κολλεγίων στο δημόσιο σχολείο
Στο ίδιο άρθρο αναφέραμε και την απόπειρα Κεραμέως να ανοίξει το δρόμο στους απόφοιτους κολλεγίων να εργαστούν στο δημόσιο σχολείο, απόπειρα που απέτυχε όπως θα εξηγήσουμε. Τα ίδια τώρα επιχειρεί και ο Συρίγος με την ΥΑ για το AKMΗ-METROPOLITAΝ COLLEGE.
Ιδού το σχετικό απόσπασμα:
«Δύο μόλις μήνες μετά την ψήφιση των σχετικών διατάξεων, η Κεραμέως προχωρεί σε επιπλέον ρυθμίσεις για τους απόφοιτους κολλεγίων. Τους παρέχει το δικαίωμα να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη στη δημόσια εκπαίδευση, εφόσον
1) Είναι απόφοιτοι εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής και έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.
2) Κατέχουν αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ
3) Κατέχουν αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού.
Στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας ‘’επισημαίνεται ότι δικαίωμα συμμετοχής, για πρόσληψη ή διορισμό ως εκπαιδευτικοί, έχουν κάτοχοι τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αναγνωρισμένων πανεπιστημίων του εξωτερικού ανεξάρτητα από τον τόπο φοίτησης’’.
Δικαίωμα πρόσληψης στη δημόσια εκπαίδευση (μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ) είχαν οι κάτοχοι πτυχίων που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής ακόμη και με βάση το Ν.3848/2010 ‘’εφόσον έχουν αναγνωρισθεί ως ισότιμα και αντίστοιχα από το Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) / Διαπανεπιστημιακό Κέντρο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών της Αλλοδαπής (ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α.)’’. Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο νόμο ‘’Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και τα διδακτορικά διπλώματα που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά εφόσον έχουν αναγνωρισθεί ως ισότιμα από το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις και συνοδεύονται από βεβαίωσή του, ύστερα από γνώμη του ειδικού εισηγητή συναφούς κλάδου και του μέλους του Δ.Σ. συναφούς επιστημονικού κλάδου, ότι το γνωστικό αντικείμενό τους εμπίπτει στις επιστήμες της αγωγής’’.
Ο ΣΥΡΙΖΑ χωρίς να αναιρεί την ουσία, δηλαδή το δικαίωμα των αποφοίτων κολλεγίων να διορίζονται στη δημόσια εκπαίδευση, έθεσε με την παράγραφο 5 του άρθρου 54 του Νόμου 4589/2019 ως αποκλειστική προϋπόθεση για την πρόσληψη στο δημόσιο σχολείο την αναγνώριση της ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον ΔΟΑΤΑΠ των πτυχίων. Ολη η συμπεριφορά του, ως κυβέρνηση, στο θέμα των κολλεγίων δείχνει ότι δεν έχει ουσιαστική διαφωνία στην ‘’ανωτατοποίησή’’ τους. Γιατί, λοιπόν, επέλεξε αυτήν τη ρύθμιση ειδικά για τους εκπαιδευτικούς; Γιατί είχε ισχυρά ερείσματα στους εκπαιδευτικούς, ειδικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και γιατί προεκλογικά πόνταρε πολύ στους ψήφους τους δημαγωγώντας με την κατάργηση δήθεν της αξιολόγησης, την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, κ.λπ., ενώ και στα ελληνκά Πανεπιστήμια έκλεινε το μάτι, εμφανιζόμενος ως υπερασπιστής της αξίας των πτυχίων.
Η συγκεκριμένη διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ αναλυτικά έχει ως εξής:
‘’5. Για τη διακρίβωση των υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων του προσωπικού της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης:
α) Τα πτυχία που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά αποκλειστικά, εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
β) Οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και τα διδακτορικά διπλώματα που χορηγούνται από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά αποκλειστικά εφόσον έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις και, προκειμένου για την πιστοποίηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, συνοδεύονται από βεβαίωσή του, ύστερα από γνώμη του ειδικού εισηγητή συναφούς κλάδου και του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) συναφούς επιστημονικού κλάδου, ότι το γνωστικό αντικείμενό τους εμπίπτει στις επιστήμες της αγωγής.
γ) Για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου, όπου αναφέρεται ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. νοείται και ο εκάστοτε αρμόδιος φορέας, σύμφωνα με τις ισχύουσες, κατά τον χρόνο της αναγνώρισης της ακαδημαϊκής ισοτιμίας ή και αντιστοιχίας, διατάξεις’’.
Η Κεραμέως ήρθε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, επικαλούμενη ‘’το σεβασμό της χώρας στο δίκαιο της Ε.Ε. ως προς την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας του προσωπικού της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης’’, ‘’για να αποτραπεί το ενδεχόμενο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο’’.
Γι’ αυτό ήρε ακόμη και αυτό το ‘’αποκλειστικά’’, που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ, για την ακαδημαϊκή ισοτιμία και αντιστοιχία από τον ΔΟΑΤΑΠ και έθεσε επιπλέον δύο προϋποθέσεις, την κατοχή αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ και την κατοχή αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού».
Τελικά η απόπειρα Κεραμέως απέτυχε, καθώς στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση απαιτείται οι υποψήφιοι να έχουν τα τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα (ως πτυχίο ΑΕΙ νοείται το πτυχίο ιδρύματος του πανεπιστημιακού ή του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης ή ισότιμο πτυχίο αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής, το οποίο απονέμει ο ΔΟΑΤΑΠ). Δεν παύει όμως να αποτελεί (η ρύθμιση) ένα ακόμη λιθαράκι στο ξήλωμα του άρθρου 16, δηλώνοντας ξεκάθαρες προθέσεις.
Σημειώνουμε επίσης ότι ο ιδρυτικός νόμος 3328/2005 του ΔΟΑΤΑΠ (είναι ο οργανισμός που κρίνει την ακαδημαϊκή ισοτιμία), που καθοδηγείται από το άρθρο 16 του Συντάγματος, αναφέρει τα εξής:
«Σπουδές σε παραρτήματα Πανεπιστημίων της αλλοδαπής στην Ελλάδα δεν εμπίπτουν στις νομοθετημένες διατάξεις περί αναγνωρίσεως τίτλων σπουδών από το ΔΟΑΤΑΠ. Ο ιδρυτικός νόμος 3328/2005 για την αναγνώριση πτυχίων από την αλλοδαπή απαιτεί το σύνολο των σπουδών να έχει διανυθεί σε ομοταγή Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της αλλοδαπής».
Δηλαδή, και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια απαγορεύονται (άρθρο 16 του Συντάγματος) και δεν αναγνωρίζονται ως ισότιμα τα πτυχία που απόκτησαν οι απόφοιτοι πανεπιστημίων της αλλοδαπής, που διήνυσαν ένα μέρος ή το σύνολο των σπουδών τους στα παραρτήματά τους (κολλέγια) στην Ελλάδα, με τα οποία έχουν συνάψει συμφωνίες δικαιόχρησης.
Συνεχείς οι ρυθμίσεις για τα κολλέγια
Η θρασύτατη Κεραμέως, προφανώς με τις πλάτες του Μητσοτάκη, που βρήκε τρόπο μες στην πανδημία να τα ξηλώσει όλα και να προωθήσει σκληρά αντιεκπαιδευτικά μέτρα, προχώρησε και στην κατάθεση αιφνιδιαστικά τροπολογίας (εκπρόθεσμη), που ψήφισε ο κυβερνητικός λόχος, κυριολεκτικά στο παρά πέντε, στο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση-Κατάρτιση.
Με την τροπολογία
- Ορίζεται «ως αρμόδια αρχή για τον εθνικό συντονισμό της εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος διατάγματος (σ.σ. ΠΔ 38/2010) το Αυτοτελές τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά βίου Μάθησης και Νεολαίας» του υπουργείου Παιδείας.
- Υποχρεώνονται οι επαγγελματικοί φορείς να εγγράψουν στη δύναμή τους σε αποκλειστική προθεσμία ενός μηνός τους κατόχους επαγγελματικών προσόντων (όπως αυτά αποκτώνται βάσει της Οδηγίας 2005/36 της ΕΕ και του ΠΔ 38/2010).
Κοντολογίς, η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων-επαγγελματικής ισοδυναμίας μετατρέπεται σε μια τυπική αυτοματοποιημένη διαδικασία, καθώς τα εκάστοτε άσχετα στελέχη του υπουργείου Παιδείας ορίζονται ως «αρμόδια αρχή», ενώ πρακτικά η προθεσμία του ενός μηνός που δίνεται στους επαγγελματικούς φορείς, καθιστά γράμμα κενό και την «πρακτική άσκηση» ή τη «δοκιμασία», που απαιτείται σε περιπτώσεις για την πρόσβαση σε νομοθετικά ρυθμιζόμενο επάγγελμα στην Ελλάδα.
Θυμίζουμε ότι και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με το πολυνομοσχέδιο «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις», κατήργησε ακόμη και αυτό το Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) και καθόρισε ως αρμόδια αρχή για τον εθνικό συντονισμό της εφαρμογής των διατάξεων του ΠΔ 38/2010) το Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σχέσεων της Γενικής Γραμματείας Διά βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς του υπουργείου Παιδείας.
Δηλαδή, η ανάθεση της αρμοδιότητας σε ένα τμήμα του υπουργείου Παιδείας, δεν είναι εφεύρεση της ΝΔ. Ηταν ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ, απλώς τώρα αλλάζει το όνομα και η αρμόδια Γενική Γραμματεία του υπουργείου Παιδείας. Μάλιστα, τότε ο Γαβρόγλου κόμπαζε ότι με τις εν λόγω τροποποιήσεις «επανέρχεται η δυνατότητα της αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ταχύτερα και χωρίς χρονοτριβές». Και το έκανε «λιανά» λέγοντας τα εξής: Οι απόφοιτοι κολλεγίων προσκομίζουν το «πτυχίο» του κολλεγίου και επειδή η συντριπτική πλειοψηφία των κολλεγίων συνεργάζεται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, προσκομίζουν και ένα έγγραφο από την Αρχή Πιστοποίησης της χώρας του Πανεπιστημίου με το οποίο συνεργάζεται το κολλέγιο. Μόλις το φέρουν και αυτό το υπουργείο θα πει ότι «δεν είναι ένα πλαστό χαρτί, πάρτε το και είτε ασκήστε το επάγγελμα είτε πηγαίνετε στο αντίστοιχο επιμελητήριο για να σας δώσει άδεια ασκήσεως εργασίας. Είναι τόσο απλό και με τόσο απλό τρόπο θα γίνει».
Γιούλα Γκεσούλη