«Σημαντικό – Πριν από λίγο ΣΤΟΠ του ΑΣΕΠ στην Κεραμέως για τα Κολλέγια – Με ψήφους 14 κατά και 5 υπέρ, η ολομέλεια του ΑΣΕΠ απέρριψε την αναδρομική εφαρμογή του νόμου που προέβλεπε την αποδοχή των τίτλων των Κολλεγίων για την διαδικασία διορισμού μόνιμων εκπαιδευτικών».
Πρόκειται για ανάρτηση του συριζαίου πρώην υπουργού Παιδείας Κ. Γαβρόγλου στο Facebook. Την είδηση αναπαρήγαγαν Φίλης και Χαρίτσης (10/3/2020), που μίλησαν για απόφαση που «είναι σύμφωνη με την πάγια πρακτική του (σ.σ. του ΑΣΕΠ) να μην διαταράσσονται οι όροι εν εξελίξει διαγωνισμού» και για «το πρώτο βήμα για την ακύρωση του άρθρου 50 για τα Κολέγια που είναι αντισυνταγματικό και έχει προκαλέσει ισχυρές κοινωνικές αντιδράσεις».
Προς το παρόν δεν κατέστη δυνατόν να βρούμε το πλήρες κείμενο της απόφασης του ΑΣΕΠ. Μένουμε λοιπόν σε όσα ήδη έχουν δει το φως της δημοσιότητας για να σημειώσουμε τα εξής:
Ανεξάρτητα από το τυπικό μέρος της υπόθεσης, ότι δηλαδή δεν μπορεί να έχουμε αναδρομική εφαρμογή νόμου σε εν εξελίξει διαγωνισμό, ο οποίος διεξάγεται με συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις για τους συμμετέχοντες, υπάρχει και το ουσιαστικό μέρος.
Το ουσιαστικό μέρος αφορά το ίδιο το περιεχόμενο της προκήρυξης του ΑΣΕΠ για τους διορισμούς και τις προσλήψεις εκπαιδευτικών (προκήρυξη 2ΓΕ/2019). Στην προκήρυξη το ΑΣΕΠ απαιτεί οι υποψήφιοι να έχουν τα τυπικά ακαδημαϊκά προσόντα (ως πτυχίο ΑΕΙ νοείται το πτυχίο ιδρύματος του πανεπιστημιακού ή του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης ή ισότιμο πτυχίο αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής, το οποίο απονέμει ο ΔΟΑΤΑΠ).
Στον δε ιδρυτικό νόμο 3328/2005 του ΔΟΑΤΑΠ (είναι ο οργανισμός που κρίνει την ακαδημαϊκή ισοτιμία), που καθοδηγείται από το άρθρο 16 του Συντάγματος, που απαγορεύει ρητά την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, αναφέρονται τα εξής:
«Σπουδές σε παραρτήματα Πανεπιστημίων της αλλοδαπής στην Ελλάδα δεν εμπίπτουν στις νομοθετημένες διατάξεις περί αναγνωρίσεως τίτλων σπουδών από το ΔΟΑΤΑΠ. Ο ιδρυτικός νόμος 3328/2005 για την αναγνώριση πτυχίων από την αλλοδαπή απαιτεί το σύνολο των σπουδών να έχει διανυθεί σε ομοταγή Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της αλλοδαπής».
Δηλαδή και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια απαγορεύονται (άρθρο 16 του Συντάγματος) και δεν αναγνωρίζονται ως ισότιμα τα πτυχία που απόκτησαν οι απόφοιτοι πανεπιστημίων της αλλοδαπής, που διήνυσαν ένα μέρος ή το σύνολο των σπουδών τους στα παραρτήματά τους (κολλέγια) στην Ελλάδα, με τα οποία έχουν συνάψει συμφωνίες δικαιόχρησης.
Κοντολογίς, το ΑΣΕΠ, τουλάχιστον σε αυτήν τη φάση (που δεν έχουν γίνει νομοθετικές αλλαγές στο ΑΣΕΠ και ΔΟΑΤΑΠ και πολύ περισσότερο δεν έχει καταργηθεί το άρθρο 16), δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά και να δώσει το δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό για το διορισμό/πρόσληψη εκπαιδευτικών, κατόχων τίτλων πανεπιστημίων της αλλοδαπής που έχουν συνάψει συμφωνίες δικαιόχρησης με τα εδώ κολλέγια και «έχουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. ή κατέχουν αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ ή κατέχουν αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού», σύμφωνα με τις ρυθμίσεις Κεραμέως.
Γι’ αυτό όταν έγιναν οι εν λόγω ρυθμίσεις μιλήσαμε για ημιτελείς μεθοδεύσεις της υπουργού Παιδείας που είχαν στόχο να λειτουργήσουν ως «καθρεφτάκια προς τους ιθαγενείς» των απόφοιτων κολλεγίων και έγιναν ενόψει του σχεδιασμού της κυβέρνησης για διπλές εκλογές (περισσότερα στην Κόντρα, αρ. φύλ. 1038).
ΥΓ: Πληροφορηθήκαμε ότι η απόφαση του ΑΣΕΠ πάρθηκε από την Ολομέλεια γιατί προϋπήρξαν συνεδριάσεις σε δύο Τμήματα οι οποίες κατέληξαν σε αντικρουόμενες αποφάσεις. Η ύπαρξη στην Ολομέλεια και 5 ψήφων κατά της τελικής απόφασής της δείχνει ότι και μέσα σε αυτό το Συμβούλιο υπάρχουν άνθρωποι που ευθυγραμμίζονται με την κυβερνητική πολιτική, γράφοντας στα παλαιότερα των υποδημάτων τους την ουσία που είναι η αδυναμία του ΑΣΕΠ να αποδεχτεί αιτήσεις συμμετοχής υποψήφιων που δεν κατέχουν τίτλους σπουδών με ακαδημαϊκή αναγνώριση από τον ΔΟΑΤΑΠ.
Αιχμή υπάρχει και για τον ΣΥΡΙΖΑ, τα στελέχη των οποίων (ειδικά ο Φίλης που υπήρξε και υπουργός Παιδείας) δεν τόνισαν πρωτίστως την ουσία και έμειναν στο διαδικαστικό ζήτημα, ότι δηλαδή το ΑΣΕΠ δεν μπορούσε να δεχτεί αναδρομική ισχύ των ρυθμίσεων Κεραμέως σε εν εξελίξει διαγωνισμό.
Γιούλα Γκεσούλη