Κατά 9.021 είναι φέτος λιγότερες οι θέσεις εισακτέων για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 ανέρχεται σε 68.394 (στους οποίους θα προστεθούν και οι εισακτέοι στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος).
Σημειώνουμε ότι πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός εισακτέων ήταν 77.415 και υπολειπόταν κατά 555 θέσεις σε σχέση με τον προπέρσινο αριθμό. Φέτος, πρόκειται για το μεγαλύτερο «ψαλίδι» στον αριθμό εισακτέων των τελευταίων ετών.
Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι για τον φετινό αριθμό εισακτέων έλαβε υπόψη του «τον εξορθολογισμό του συστήματος κατανομής εισακτέων μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής». Διά στόματος λοιπόν, της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ, επιβεβαιώνεται ο σημαντικότατος ρόλος της ΕΒΕ, ως αποφασιστικής καρμανιόλας πετσοκόμματος των ονείρων της νεολαίας της εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακές σπουδές.
Με ταβάνι τον κλειστό αριθμό εισακτέων, το υπουργείο Παιδείας, έκανε ταυχρόνονα και μια εσωτερική κοπτοραπτική στις θέσεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων/τμημάτων. Τρία περιφερειακά Πανεπιστήμια (Δημοκρίτειο, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας) είχαν αύξηση αριθμού εισακτέων, ενώ τα υπόλοιπα είχαν μειώσεις, με τη μεγαλύτερη μείωση να υφίσταται το Πανεπιστήμιο Πατρών (-1078 θέσεις).
Ολα τα κεντρικά Πανεπιστήμια των μεγάλων αστικών κέντρων υπέστησαν σημαντικότατες μειώσεις. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας από 6.913 θέσεις πέρυσι σε 6.326 φέτος (-587), το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο από 1.246 θέσεις σε 1.078 (-168), το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από 6.396 σε 5.851 (-545), το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο από 1.501 σε 1.035 (-466), το Πάντειο Πανεπιστήμιο από 1.807 θέσεις πέρυσι σε 1.592 φέτος (-215).
Η μείωση των θέσεων συνολικά στα κεντρικά Πανεπιστήμια των μεγάλων πόλεων, όπου κατοικεί το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, θα οξύνει αφόρητα το πρόβλημα των φτωχών και μεσαίων νοικοκυριών, που δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στα έξοδα φοίτησης των παιδιών τους, ακόμη και αν αυτά περάσουν σε κάποιο τμήμα περιφερειακού Πανεπιστήμιου. Ειδικά δε αυτήν τη χρονιά τα νοικοκυριά στενάζουν λόγω της τεράστιας ακρίβειας στα είδη βασικής κατανάλωσης, των τεράστιων αυξήσεων στο ρεύμα, στα ενοίκια κ.λπ. Μάλιστα, αν πάρουμε υπόψη μας και τα πενιχρά ποσά της κρατικής χρηματοδότησης των ΑΕΙ για φοιτητική μέριμνα (στέγαση σε εστίες, σίτιση), αντιλαμβανόμαστε ότι το πρόβλημα είναι οξύτατο.
Ετσι τα παιδιά «του κατώτερου θεού» αναγκαστικά θα απωλέσουν κάθε ελπίδα για φοίτηση στα ΑΕΙ ή θα συμβιβαστούν με κάποιο ΙΕΚ ή θα οδηγηθούν στην αγορά εργασίας, κατά κανόνα μαύρη είτε επισφαλή (για τα κολλέγια, όπου δεν απαιτείται κανενός είδους «αριστεία», χλωμό το βλέπουμε για τα παιδιά της εργατικής τάξης και της αγροτιάς, καθώς και εκεί απαιτούνται δίδακτρα).
Ακόμη, όμως και για τα τμήματα που ο αριθμός εισακτέων διατηρήθηκε ο ίδιος με πέρυσι -π.χ. στις δημοφιλείς σχολές αυξημένου κοινωνικού γοήτρου: Νομικές, Ιατρικές, Πληροφορικής, κ.ά.-, ή αυξομειώθηκε επιλεκτικά, τίποτε δεν είναι δεδομένο για τους υποψήφιους, καθώς καραδοκεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ). Η ΕΒΕ δεν είναι ένας σταθερός παράγοντας αναλλοίωτος σε όλες τις πανελλαδικές εξετάσεις. Είναι μεταβαλλόμενη, γιατί διαμορφώνεται από το μέσο όρο των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψήφιων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, ο οποίος πολλαπλασιάζεται με συντελεστή που καθορίζεται από τα Ιδρύματα.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με το νόμο Κεραμέως (νόμος 4777/17-2-2021, άρθρο 4Β), προϋπόθεση για να συμμετάσχει κάποιος υποψήφιος στη διαδικασία επιλογής για τις σχολές και τα τμήματα των Πανεπιστημίων είναι η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.
Δηλαδή για να έχει δικαίωμα ο υποψήφιος να συμπληρώσει ακόμη και το μηχανογραφικό δελτίο, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει σημειώσει βαθμολογική επίδοση στις πανελλαδικές εξετάσεις τουλάχιστον ίση με την ΕΒΕ ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.
Προσθέστε την τεράστια ύλη, τους συντελεστές βαρύτητας στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα από φέτος και βεβαίως το βαρύ πυροβολικό που είναι ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων και θα έχετε μια πλήρη εικόνα των ισχυρότατων ταξικών φραγμών που έχει υψώσει το σύστημα, ώστε να ανακόψει την ιστορικά διαμορφωμένη τάση της νεολαίας της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακές σπουδές.
Τέλος, σημειώνουμε ότι ο περιβόητος «εξορθολογισμός του ακαδημαϊκού χάρτη», για τον οποίο πίεζε συνεχώς τα πανεπιστημιακά ιδρύματα η Κεραμέως να συναινέσουν, «πήγε περίπατο», αφού το σύνολο των ΑΕΙ δεν έδειξαν καμιά προθυμία να κλείσουν ή να συγχωνεύσουν τμήματα. Επ’ αυτού, πρόκειται για μια ήττα της υπουργού Παιδείας, αλλά και του μέντορά της Μητσοτάκη, που επεδίωκαν, και μέσω αυτού του κόφτη, μείωση των δαπανών.
Γιούλα Γκεσούλη