Από χθεσινή ανάρτηση του Μητσοτάκη στο fb: «…Συνεχίζω με κάτι ακόμα που είχε καθυστερήσει – ή για να είμαι ακριβής, κάτι που είχε να συμβεί από 1982: ξεκινά η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Η διαδικασία αυτή θα ξεκινήσει από τις περιοχές όπου έχει ήδη ολοκληρωθεί η επιλογή και τοποθέτηση των Συμβούλων Εκπαίδευσης. Αυτοί οι Σύμβουλοι θα αρχίσουν την ατομική αξιολόγηση κατά προτεραιότητα από τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, καθώς αυτό αποτελεί και προϋπόθεση για την μονιμοποίησή τους.
Η θετική αξιολόγηση θα συμβάλλει στην αναγνώριση και επιβράβευση του έργου του εκπαιδευτικού, ο οποίος θα μπορεί να την αξιοποιήσει ως μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή του σε θέση ευθύνης. Για όσους η αξιολόγηση δεν είναι ικανοποιητική, θα πρέπει να παρακολουθήσουν επιμόρφωση, βάσει υλικού που εκπονεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η αξιολόγηση λοιπόν δεν έχει σκοπό την ‘’τιμωρία’’ κανενός – έχει στόχο να αναγνωρίσουμε και να επιβραβεύσουμε τους εκπαιδευτικούς μας που αξίζουν, να δώσουμε σε όλους το κίνητρο αλλά και τη βοήθεια ώστε να γίνουν καλύτεροι. Δημόσια Σχολεία χωρίς αξιολόγηση σπρώχνουν τα παιδιά μας στα φροντιστήρια και την ιδιωτική εκπαίδευση. Θέλω να τονίσω πως η αξιολόγηση εφαρμόζεται στη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών, και αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το τοπίο στην εκπαίδευση και να αναβαθμίσει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι κάτι που οφείλαμε πρώτα και πάνω από όλα στα παιδιά μας».
Νοσταλγός, λοιπόν, του επιθεωρητισμού και ο Μητσοτάκης, λοιπόν («Συνεχίζω με κάτι ακόμα που είχε καθυστερήσει – ή για να είμαι ακριβής, κάτι που είχε να συμβεί από 1982»). Αποδεικνύεται πλέον ότι η απόφαση Κεραμέως για άμεση εφαρμογή της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στις περιοχές που ήδη έχει ολοκληρωθεί η επιλογή και τοποθέτηση των Συμβούλων Εκπαίδευσης, με προτεραιότητα την ατομική αξιολόγηση των νεοδιόριστων, καθώς αυτή αποτελεί προϋπόθεση για τη μονιμοποίησή τους, δεν ήταν δική της πρωτοβουλία αλλά έγινε κατ’ εντολή του μέντορά της, του αγρίως νεοφιλελεύθερου Μητσοτάκη. Για το σκοπό αυτό ενσωματώθηκε τροπολογία του ΥΠΑΙΘ σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι νομοθετικές ρυθμίσεις -άρθρα 57 και 58 του ν. 5014, ΦΕΚ 14/Α΄/21 Ιανουαρίου 2023- προβλέπουν την ανάληψη υπηρεσίας, στις περιοχές όπου έχει ήδη ολοκληρωθεί η επιλογή και τοποθέτηση των Συμβούλων Εκπαίδευσης.
Μητσοτάκης και Κεραμέως έδρασαν σαν μια γροθιά, παίζοντας ένα από τα τελευταία χαρτιά της προεκλογικής τακτικής τους, με το βλέμμα στραμμένο στο ακροδεξιό ακροατήριο και μοναδικό σκοπό την ικανοποίηση των αφεντικών του κεφαλαίου, ντόπιου και ξένου (ΣΕΒ, ΕΕ, ΟΟΣΑ), που εδώ και χρόνια απαιτούν την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση σχολικών μονάδων.
Σπάζοντας την εφαρμογή της ατομικής αξιολόγησης κατά περιοχές, οι οποίες μάλιστα είναι μακριά από τα αστικά κέντρα και ειδικά εκτός Αττικής, όπου συγκεντρώνεται το πλέον μαζικό, μαχητικό, και διεκδικητικό κομμάτι του εκπαιδευτικού κινήματος, θεωρούν ότι μπορούν να δημιουργήσουν τετελεσμένα και ταυτόχρονα να κάμψουν το αγωνιστικό φρόνημα και την αντίσταση των εκπαιδευτικών.
Ξεκινώντας δε, την εφαρμογή της από τους νεοδιόριστους-το πλέον ευάλωτο τμήμα των εκπαιδευτικών-, ομολογούν τις πραγματικές τους προθέσεις. Και ταυτόχρονα καταρρίπτουν τον φερετζέ της τάχα μη τιμωρητικής αξιολόγησης, όταν υπογραμμίζουν σε όλους τους τόνους ότι η ατομική αξιολόγηση αποτελεί προϋπόθεση μονιμοποίησης.
Κρύβουν, βέβαια, τις μύχιες προθέσεις τους για απολύσεις εκπαιδευτικών, όμως τί άλλο σημαίνει η άρνηση μονιμοποίησης; Γενικότερος στόχος τους είναι άλλωστε η άλωση των εργασιακών σχέσεων και στην εκπαίδευση και η άρση της μονιμότητας, στόχος που έχει εκφραστεί και με την κατάργηση της επετηρίδας διορισμών και τώρα και με την διακηρυγμένη πρόθεση επαναφοράς του διαγωνισμού της ντροπής (ΑΣΕΠ), που ακυρώνει σπουδές και πτυχία.
Υποχρεώνουν ξεδιάντροπα Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να πάρουν πίσω διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησης των νεοδιορισθέντων μετά την παρέλευση διετίας, όταν όλοι αυτοί οι εκπαιδευτικοί, ως αναπληρωτές, επί χρόνια, με προσωπική Οδύσσεια, στελέχωναν και στήριζαν τα δημόσια σχολεία.
Εκείνο που τελικά θα πετύχουν Μητσοτάκης και Κεραμέως είναι να φτιάξουν, παραμονές εκλογών, εκπαιδευτικό κίνημα, που θα σαρώσει τα σχέδιά τους και θα αποτελέσει το Βατερλώ της αξιολόγησης. Ηδη η αγανάκτηση είναι τεράστια.
Γιούλα Γκεσούλη