Στο υπουργικό Συμβούλιο της 31ης Οκτώβρη παρουσίασε ο Πιερρακάκης τις μεταρρυθμίσεις που προετοιμάζει για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Το συνεχές ρετουσάρισμα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης αποτελεί διαχρονικά μεγάλο καϋμό των αστικών κυβερνήσεων, ώστε όλο και περισσότεροι νέοι να κατευθυνθούν σε αυτήν και να μειωθεί δραστικά η τάση της νεολαίας της εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακές σπουδές.
Δεν πρωτοτυπεί, λοιπόν, ο Πιερρακάκης, απλά στολίζει την νέα προσπάθεια με πολλά φρου φρου κι αρώματα. Θα ιδρυθούν, λέει 60 campus (!) (ο βαρύγδουπος όρος παραπέμπει σε κάτι πολύ …αναβαθμισμένο, καθώς χρησιμοποιείται κυρίως για τα πανεπιστήμια), μέσα στα οποία θα λειτουργούν Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.
Θα λειτουργήσει επίσης Ψηφιακή Πύλη Ενημέρωσης των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.)., το «ζουμί» της οποίας, πέρα από τις φανφάρες για ενημέρωση των ενδιαφερόμενων για ποιες ειδικότητες έχουν «απορρόφηση» στην αγορά εργασίας -λες και η μεγάλη ανεργία ειδικά στους νέους οφείλεται στο μη επαρκές εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό-, είναι η αναζήτηση από τις επιχειρήσεις νέων εκμεταλλευόμενων σε θέσεις «πρακτικής άσκησης» και «μαθητείας» ή και εργασίας (κατά κανόνα επισφαλούς).
Υπενθυμίζουμε ότι οι αλλαγές που θα επιχειρήσει ο Πιερρακάκης πατούν πάνω στο πλαίσιο που στήθηκε επί Κεραμέως.
Σύμφωνα με αυτό:
– Θεσμοθετήθηκαν οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. Πρόκειται για διετείς δομές που απευθύνονται σε απόφοιτους Γυμνασίων! Κοντολογίς, νομιμοποιήθηκε και διευρύνθηκε η παιδική εργασία. Δεκατετράχρονα παιδιά κλήθηκαν να γίνουν εργατάκια (αντικαθιστώντας τους καλφάδες του μεσαίωνα και της οθωμανικής κυριαρχίας), αφού η «άπονη ζωή» ή το γεγονός ότι «δεν παίρνουν τα γράμματα» τα οδηγούν να ξεχάσουν από πολύ νωρίς τα όνειρά τους. Εξ ου και ο Πιερρακάκης ανακοίνωσε ότι θα ενθαρρυνθεί η ίδρυση περισσότερων Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης.
– Η «αναβάθμιση» των ΙΕΚ πραγματοποιήθηκε μέσω του λουκέτου στα δημόσια ΙΕΚ που έχουν λιγότερους από 250 σπουδαστές σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη και 100 στην υπόλοιπη Ελλάδα (εκτός παραμεθόριων περιοχών) και της παράδοσης των σπουδαστών στους ιδιώτες εμπόρους του είδους.
– Θεσμοθετήθηκε το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) «με τριετή θητεία, με συμμετοχή και των κοινωνικών εταίρων, εκπροσώπων της αγοράς και λοιπών εμπλεκόμενων φορέων».
– Θεσμοθετήθηκε το Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.). Αποστολή του είναι η «υποβολή εισηγήσεων-γνωμοδοτήσεων προς το Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ποιοι τομείς και ποιες ειδικότητες πρέπει να λειτουργήσουν, ποια ειδικά μαθήματα απαιτούνται, κ λπ., ανάλογα με τις «αναπτυξιακές ανάγκες» της κάθε Περιφέρειας). Συμμετέχουν εκπρόσωποι εργοδοτικών φορέων, της Περιφέρειας, και της Περιφεριακής Ενωσης Δήμων, καθώς και αστογραφειοκράτες συνδικαλιστές της ΓΣΕΕ.
– Περάστηκε νέο «λούστρο» στα ΕΠΑΛ με τη δημιουργία των Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων. Κριτήρια για τον χαρακτηρισμό των ΕΠΑ.Λ. σε Π.ΕΠΑ.Λ. «συνιστούν ιδίως: α) τα προσόντα και η επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού τους, β) η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, καινοτόμες δράσεις, ευρωπαϊκά προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, γ) το μέγεθός τους, δ) η τοποθεσία τους και ε) η συνεργασία τους με τοπικές επιχειρήσεις και Α.Ε.Ι. της περιφέρειας στην οποία ανήκουν». Σε αυτά εισάγονται απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Γυμνάσιο) με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου τους.
Οι αλλαγές Πιερρακάκη
Η ουσία των αλλαγών που θα επιχειρηθούν βασίζεται πάνω σε δύο άξονες: στη μείωση των δαπανών και στη μεγαλύτερη εμπλοκή της καπιταλιστικής αγοράς.
Γι αυτό
– Σε κάθε campus διορίζεται μάνατζερ (Εκτελεστικός Διευθυντής) με «αυξημένα προσόντα».
– Ιδρύονται τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ), στα οποία θα συνυπάρχουν οι Ε.Σ.Κ. τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ ενώ θα παρέχεται και Μεταλυκειακό Ετος – Τάξη Μαθητείας. Η ίδρυσή τους θα δημιουργήσει «τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ όλων των δομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και τη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας και την τοπική οικονομία».
«Το προτεινόμενο μοντέλο θα ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων, με στόχο τη βέλτιστη ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς εργασίας αλλά και την αποφυγή επικαλύψεων… Στόχος της παρέμβασης είναι η ολιστική προσέγγιση της μάθησης, οι συνέργειες, η εξοικονόμηση πόρων, η καινοτομία και η διάχυση καλών πρακτικών, η ενίσχυση της σύζευξης με την αγορά εργασίας και την τοπική κοινωνία…».
Για την ίδρυση ενός Κ.Ε.Ε.Κ. θα πρέπει να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον μία δομή εκπαίδευσης, μία δομή κατάρτισης κι ένα εργαστηριακό κέντρο (Ε.Κ.), ενώ τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) αναβαθμίζονται και θα αποτελούν οργανική μονάδα κάθε Κ.Ε.Ε.Κ.
Κοντολογίς, το συμμάζεμα όλων των μορφών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε ένα χώρο θα διευκολύνει α) την προσπάθεια για περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης, αφού η μια δομή θα αλληλοσυμπληρώνει την άλλη με κατάργηση των επικαλύψεων σε ειδικότητες, κοινή χρήση των εργαστηρίων, του προσωπικού, κ.λπ και β) την παρέμβαση της «αγοράς». Οι καπιταλιστές σε περιφερειακό επίπεδο θα έχουν πληρέστερη και καθαρότερη εικόνα για τις ευκαιρίες που τους προσφέρονται όσον αφορά τον καθορισμό των ειδικοτήτων (στις οποίες έχουν λόγο) και τον αριθμό των προσφερόμενων εργατικών «χεριών».
– Επιχειρείται εν νέου λουστράρισμα των ΙΕΚ με την «αναβάθμισή» τους, ώστε «να αποκτήσουν έναν εξαιρετικά διευρυμένο ρόλο σε ό,τι αφορά στην ενεργό διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων τους με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο». Μην ξεχνάμε ότι στον δρόμο των ΙΕΚ κατευθύνονται οι απόφοιτοι των Λυκείων μέσω του δεύτερου μηχανογραφικού, που καθιέρωσε η Κεραμέως. Στόχος να προσφερθούν «καθρεφτάκια στους ιθαγενείς», οι οποίοι θα πετσοκοπούν από τη λαιμητόμο των πανελλαδικών εξετάσεων.
– Η ίδια παραπλανητική προπαγάνδα, καλλιέργειας ψεύτικων ελπίδων αφορά και την εξαγγελία για τη «διάχυση των καινοτομιών Προτύπων Επαγγελματικών Λυκείων Π.ΕΠΑ.Λ.». σταδιακά σε όλα τα ΕΠΑΛ.
Και μόνο η διατήρηση των ΕΠΑΛ στον αντίποδα των Γενικών Λυκείων, βάζει ταφόπλακα στην απαίτηση για υποχρεωτικό Λύκειο Γενικής Μόρφωσης για όλα τα παιδιά.
Κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας παρουσιάζουν τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια ως μια σοβαρή τάχα πρόταση και λαμπρή διέξοδο για τους μαθητές τους προερχόμενους κυρίως από την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα, τους οποίους δήθεν δεν υποτιμούν και δε θέλουν να τους ρίξουν στα τάρταρα της αμορφωσιάς και της φθηνής ειδίκευσης. Τις αυταπάτες αυτές επιδιώκουν τώρα να ενισχύσουν με την διάχυση των «καινοτομιών» και των «καλών πρακτικών» των Πρότυπων ΕΠΑΛ σε όλα τα Επαγγελματικά Λύκεια.
Γιούλα Γκεσούλη