Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η λειτουργία των σχολείων είναι έγκλημα σε βάρος της δημόσιας υγείας. Γι’ αυτό πρέπει να κινητοποιηθούν απαξάπαντες: εργαζόμενη κοινωνία, γονείς και εκπαιδευτικοί. Ειδικά οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, έχουν χρέος να το πράξουν με κινητοποιήσεις και απεργίες.
Εξηγούμαστε. Η κατάσταση είναι εξόχως σοβαρή. Υπάρχει μεγάλη διασπορά του ιού σε όλη τη χώρα. Σε καθημερινή βάση έχουμε νέες διασωληνώσεις. Από τις 24 Αυγούστου μέχρι τις 5 Σεπτέμβρη, σε δεκατρείς μέρες, είχαμε 61 νέες διασωληνώσεις και 1.344 ορφανά κρούσματα, ενώ στις 5 Σεπτέμβρη, τα συνολικά κρούσματα (εννοείται αυτά που ανακοινώνει ο ΕΟΔΥ) ήταν 11.421. Απ’ αυτά, τα 4.216 ήταν ορφανά!
Η ίδια η κυβέρνηση, στα δελτία ειδήσεων των κρατικών καναλιών, ενημερώνει ότι τα κρούσματα μετατοπίζονται ήδη από τις πολύ νεαρές ηλικίες στις ηλικίες των 50 με 60 ετών, ηλικιακή ομάδα που αφορά ανθρώπους που έρχονται σε καθημερινή επαφή με νέους (γονείς, εργαζόμενοι).
Στις δομές υγείας η κατάσταση είναι τραγική. Γιατροί και νοσηλευτές δεν προσλαμβάνονται και τα ζητήματα «λύνονται» εκ των ενόντων, με συνεχείς εσωτερικές μετακινήσεις και εξάντληση του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα των νοσοκομείων Σωτηρία και Αττικόν.
Τη στιγμή που πρέπει να πολλαπλασιαστούν τα τεστ, καθώς ο κόσμος επιστρέφει στις δουλειές, ανοίγουν τα σχολεία κτλ., σε συνθήκες ανεξέλεγκτης διασποράς του κοροναϊού (για την οποία την ευθύνη φέρει ακέραια η κυβέρνηση Μητσοτάκη), αυτοί έχουν ξεμείνει από αντιδραστήρια, ενώ ξεμένουν και από στυλεούς (είναι οι «μπατονέτες» με τις οποίες παίρνουν φαρυγγικό και ρινικό επίχρισμα για να υποβληθεί σε μοριακό έλεγχο PCR). Οι περιπτώσεις του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ), του ΕΟΔΥ τα λένε όλα.
Εχουμε, εν ολίγοις, ένα σοβαρότατο, καταστροφικό για τη δημόσια υγεία περιβάλλον, με κοινωνικές-πολιτικές προεκτάσεις, μέσα στο οποίο εξαγγέλλεται η λειτουργία των σχολείων μετά από μία εβδομάδα, με τμήματα μαθητών σε πλήρη σύνθεση! Κοντολογίς, όλα τα ζητήματα αυτήν τη στιγμή θα έπρεπε να είναι ανοικτά και όχι η δημόσια συζήτηση να περιστρέφεται μόνο σε τεχνικά θέματα (αριθμού μαθητών κ.λπ.)
Ας θυμηθούμε λεγόμενα και γεγονότα για να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα για το πώς πρέπει να τοποθετηθούμε σχετικά με το άνοιγμα και τη λειτουργία των σχολείων και τις πραγματικές στοχεύσεις της κυβέρνησης, που δρα σε αγαστή συνεργασία με την «εθνική επιτροπή» των λοιμωξιολόγων, προκειμένου να εξασφαλίσει τα κέρδη των καπιταλιστών και τη μείωση των κρατικών δαπανών. Επ’ αυτού, αρκεί η δήλωση Μητσοτάκη στη Βουλή: «Θα ήταν επιθυμητά τα ολιγομελή τμήματα, δεν υπάρχει αμφιβολία, το ερώτημα είναι αν είναι εφικτά. Αυτό θα απαιτούσε αίθουσες που σήμερα πολύ απλά δεν υπάρχουν. Και η λύση της διπλής βάρδιας, που εξετάσαμε, έχει πολύ σημαντικά μειονεκτήματα. Αναστάτωνε την οικογένεια, υποχρέωνε τον έναν γονιό να μείνει υποχρεωτικά στο σπίτι».
Ο Μητσοτάκης επιστρατεύει ψευδο-επιχειρήματα, προκειμένου να κρύψει την αλήθεια, που είναι η άρνηση της κυβέρνησης να διαθέσει όλα τα απαραίτητα ποσά που απαιτούνται για εξασφάλιση νέων αιθουσών και οικονομική κάλυψη των γονιών. Πράγμα που η Κεραμέως ομολόγησε ευθέως: «Δεν θα επαρκούσε το εκπαιδευτικό προσωπικό, και βεβαίως το κόστος θα ξεπερνούσε τα 10 εκατομμύρια ευρώ ημερησίως»!
Δηλώσεις και γεγονότα
- Τσιόδρας, 16 Απρίλη (αφήνοντας κατά μέρος το στυλ της Πυθίας, που υιοθέτησε κατά κόρον): «Και πάλι όμως εδώ να τονίσω ότι όλα εξαρτώνται από την διασπορά του ιού στην κοινότητα, από το πόσο μας πιέζει το σύστημα υγείας μας και φυσικά δεν θέλουμε να λειτουργήσουν τα σχολεία σαν εστίες μεταφοράς του ιού, έτσι;».
- Τσιόδρας, 30 Απρίλη (θέλοντας να καλυφθεί προσωπικά): «Το δεύτερο, όσον αφορά το γιατί τα παιδιά μεταδίδουν λιγότερο, δεν είναι ακόμα σαφές. Εχουμε δεδομένα και από τη μια και από την άλλη κατεύθυνση. Εχουμε δεδομένα από μελέτες της Γαλλίας, πολύ πρόσφατα δημοσιευμένες, μελέτες άλλων χωρών ότι όντως φαίνεται να συμμετέχουν λιγότερο στην διασπορά της νόσου. Εχουμε δεδομένα από μια μεγάλη γερμανική ομάδα, ότι συμμετέχουν παραπάνω από όσο πιστεύουμε. Εχουμε δεδομένα από την Κίνα που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Science, ένα από τα μεγαλύτερα περιοδικά του κόσμου, ότι νοσούν λιγότερο αλλά συμμετέχουν περισσότερο στη μετάδοση».
- Τσιόδρας, 1 Σεπτέμβρη (όταν δεν μπορούσε να πετάξει στα σκουπίδια μελέτες που έδειχναν ότι τα παιδιά άνω των 10 ετών μεταδίδουν τον ιό όσο και οι ενήλικες): «Σχετικά με τα παιδιά που είναι το θέμα των ημερών. Ξέρουμε πως μπορεί να κολλήσουν τον ιό, αλλά μελέτες με αντισώματα και με επαρκή τεκμηρίωση δείχνουν πως αυτό γίνεται σε μικρότερο ποσοστό στα παιδιά κάτω των 12».
- Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία: «Τα παιδιά κάτω των 10 ετών ενδέχεται να είναι λιγότερο πιθανό να μολυνθούν και να μεταδώσουν την ασθένεια, ενώ όσα είναι άνω των 10 ετών ίσως να την διασπείρουν με τον ίδιο τρόπο με τους ενήλικες».
- Μεγάλη έρευνα επιστημόνων από τη Νότια Κορέα (δημοσιεύτηκε τέλη Ιουλίου), σύμφωνα με την οποία τα παιδιά ηλικίας άνω των 10 χρόνων μπορούν να διασπείρουν τον κοροναϊό όσο και οι ενήλικοι. Μόνο τα παιδιά μικρότερης ηλικίας έχουν λιγότερες πιθανότητες (περίπου τις μισές) να μεταδώσουν τον ιό.
- Οι τελευταίες αυτές μελέτες, που δεν μπόρεσε να αποκρύψει ο Τσιόδρας, όταν έβγαζε άχρηστες τις μελέτες κορυφαίων επιστημόνων (όπως ο Γερμανός Κριστιάν Ντρόστεν), προκειμένου να υποστηρίξει το άνοιγμα των σχολείων στην Ελλάδα τον Ιούνιο, με το ασύστολο ψεύδος ότι τα παιδιά δεν μεταδίδουν τον κοροναϊό (όχι δεν ασθενούν σοβαρά, αλλά δεν μεταδίδουν!), επειδή η κυβέρνηση Μητσοτάκη ήθελε να δείξει γρήγορη «επιστροφή στην κανονικότητα», προκειμένου αυτή να λειτουργήσει ως ρεκλάμα για τον τουρισμό, ήρθαν να επιβεβαιώσουν παλαιότερες μελέτες κινέζων και γερμανών επιστημόνων για τη μετάδοση του κοροναϊού από τα παιδιά, αλλά και την πρόσφατη εμπειρία του Ισραήλ, όπου η αναζωπύρωση της πανδημίας σε έκταση μεγαλύτερη σε σχέση με το πρώτο κύμα, αποδίδεται στο βιαστικό άνοιγμα των σχολείων.
Οι μελέτες αυτές ήταν βασισμένες σε πραγματικά δεδομένα από δείγματα σε τεστ μοριακής διάγνωσης με τεχνική PCR (την πλέον αξιόπιστη τεχνική που ανιχνεύει το γονιδίωμα του ιού στο DNA του ασθενούς) και δημοσιεύτηκαν στις 29 Απρίλη. H μία γερμανική, υπό τον Κριστιάν Ντρόστεν, αποδεικνύει με δείγματα από τεστ μοριακής διάγνωσης σε 48 παιδιά ηλικίας 1-10 και σε 78 ασθενείς από ηλικία 11-20 ότι το ιικό φορτίο του κοροναϊού στα παιδιά είναι παρόμοιο με αυτό των ασθενών σε μεγαλύτερες ηλικίες, καταλήγοντας ότι τα παρόμοια φορτία «υποδηλώνουν ότι η δυναμική της μετάδοσης στα σχολεία και τα νηπιαγωγεία πρέπει να αξιολογείται χρησιμοποιώντας τις ίδιες παραδοχές μολυσματικότητας όπως και για τους ενήλικες».
Η άλλη, κινέζων επιστημόνων, που βασίζεται στην ανάλυση δειγμάτων τεστ PCR και σε αποτελέσματα ιχνηλάτησης, που πραγματοποιήθηκαν επί 14 μέρες στη πόλη Ουχάν της Κίνας, συμπεραίνει ότι «παρότι το μέτρο του προληπτικού κλεισίματος των σχολείων δεν μπορεί να διακόψει τη μετάδοση της νόσου από μόνο του, μπορεί να μειώσει τη μέγιστη συχνότητα των κρουσμάτων κατά 40%-60% και να καθυστερήσει την επιδημία», γεγονός που επηρεάζει άμεσα τη νοσηλεία στις ΜΕΘ και κατά προέκταση τη θνησιμότητα (δείτε αναλυτικά εδώ).
- Στις 27 Μαΐου, σε δημοσίευμα των ΝΕΩΝ, που επικαλείται αποσπάσματα από το επιστημονικό περιοδικό Science και την επιδημιολόγο του καρυφαίου ερευνητικού κέντρου Karolisnka της Σουηδίας Karina King, αναφέρεται ότι η Σουηδία (όπου η ανυπόληπτη κυβερνητική ηγεσία της εφαρμόζει τη στρατηγική της ανοσίας αγέλης, με καταγεγραμμένα 35.088 κρούσματα κοροναϊού και 4.220 θανάτους έως στις 27 Μάη) έχασε μια πραγματική ευκαιρία για να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με το ρόλο των παιδιών στη μετάδοση της νόσου, μη πραγματοποιώντας επιδημιολογικές μελέτες σε συνθήκες «ενός φυσικού πειράματος», με τα σχολεία σε πλήρη λειτουργία.
- Η ιμπεριαλιστική Κίνα, χώρα με τεράστια εμπειρία στα θέματα μετάδοσης-ανάσχεσης σχετικών επιδημιών (π.χ. SARS-CoV-1) και αποτελεσματική αντιμετώπιση, όπως η πραγματικότητα δείχνει, της Covid-19, μόλις εντοπίστηκαν 106 νέα κρούσματα κοροναϊού σε πέντε μέρες, σε μια πόλη (Πεκίνο) με πληθυσμό ίσαμε δυο Ελλάδες, πήρε αυστηρά μέτρα προστασίας. Πραγματοποίησε μοριακά τεστ σε δεκάδες χιλιάδες κατοίκους, έκλεισε μια αγορά που πουλάει και κρέατα και ψάρια, καθώς τα πρώτα 20-30 κρούσματα συνδέονταν με επίσκεψη σ’ αυτήν την αγορά, έβαλε σε καραντίνα μια σειρά μεγάλα οικοδομικά τετράγωνα γύρω απ’ αυτήν την αγορά και όταν τα τεστ έδειξαν ότι υπάρχουν κρούσματα και σε άλλα σημεία της πόλης, έκλεισε αμέσως όλα τα σχολεία και τα πανεπιστήμια.
Πάμπολλα θα μπορούσαν να είναι τα παραδείγματα που αποδεικνύουν τον κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, αν ανοίξουν τα σχολεία σε συνθήκες ανεξέλεγκτης διάδοσης του κοροναϊού.
Πόσω μάλλον που δεν έχουν παρθεί τα στοιχειώδη μέτρα. Δηλαδή:
- Μαζικά μοριακά τεστ σε εκπαιδευτικούς και τον μαθητικό πληθυσμό.
- Υποχρεωτικό σπάσιμο των τμημάτων με ανώτατο αριθμό μαθητών ανά τμήμα τους 15 μαθητές.
- Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου αριθμού αιθουσών-κτιρίων, ώστε να ικανοποιείται η παραπάνω απαίτηση.
- Υποχρέωση για σχολαστικό καθαρισμό των σχολικών κτιρίων, σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Αμεση πρόσληψη όλου του απαραίτητου προσωπικού καθαριότητας (μόνιμες προσλήψεις όλων, χωρίς τις ρατσιστικές διατάξεις που αποκλείουν ανθρώπους που δε διαθέτουν ελληνική ιθαγένεια).
- Εξασφάλιση όλων των απαραίτητων υλικών-υποδομών για την υγιεινή και ασφάλεια μαθητών-εκπαιδευτικών-εργαζόμενων.
- Εξασφάλιση μασκών για όλους. Υποχρεωτική χρήση μάσκας.
- Πλήρης οικονομική κάλυψη των γονιών που επιφορτίζονται με τη φύλαξη των παιδιών τους. Βεβαίως με πλήρεις αποδοχές και όχι με προνοιακά βοηθήματα.
- Προστασία εκπαιδευτικών-γονιών-ατόμων στις οικογένειες εργαζόμενων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
Η κυβέρνηση δεν συζητάει καν ούτε αυτά τα στοιχειώδη μέτρα, προτάσσοντας την οικονομική «αιμορραγία» καπιταλιστών και αστικού κράτους.
Εξ ου και ο «πολύς» Γκίκας Μαγιορκίνης, μόλις ορίσθηκε «αντ’ αυτού» (του Τσιόδρα), προέβη σε «δημιουργική αριθμητική» για να δικαιολογήσει την κυβερνητική πολιτική, πετυχαίνοντας να γίνει τελικά καταγέλαστος. Θυμίζουμε ότι ο Tσιόδρας αποδείχθηκε πιο πονηρός. Πήρε το αίμα του πίσω (ο Μαγιορκίνης διαφώνησε δημόσια με τα περί ανοσίας της αγέλης μέσω του ανοίγματος των σχολείων, που υποστήριζε ο Τσιόδρας), σφάζοντας τον συνάδελφό του με το γάντι: «Μια μάσκα από μόνη της δεν καταργεί την ανάγκη της απόστασης», «όπου είναι εφικτό να εφαρμόζεται αυτή η απόσταση, πρέπει να εφαρμόζεται, ανεξάρτητα αν κάποιες μαθηματικές εκτιμήσεις δείχνουν το ένα ή το άλλο αποτέλεσμα», «και φυσικά, αν μπορεί να διατηρηθεί αυτή η απόσταση του ενός μέτρου μεταξύ των θρανίων ή 1,5 προς 2 μέτρα μεταξύ των μαθητών που κάθονται στα διπλανά θρανία, είναι πάρα πολύ σημαντικό μέτρο».
Εννοείται ότι μέχρι να εκπληρωθούν, τουλάχιστον τα παραπάνω, που είναι τα ελάχιστα αναγκαία, σε ουδεμία συζήτηση για άνοιγμα των σχολείων δεν πρέπει να εμπλακεί η εργαζόμενη κοινωνία, το κίνημα, οι εκπαιδευτικοί.
Κι ας μην παραμυθιαζόμαστε από το ενδιαφέρον των «ειδικών», που έθεσαν την επιστημοσύνη τους στην υπηρεσία των συμφερόντων του κεφαλαίου και της κυβέρνησης Μητσοτάκη, για την ψυχική υγεία των μαθητών. Είναι αλήθεια ότι ο φυσικός χώρος των παιδιών είναι το σχολείο και ότι η μακρόχρονη αποχή από την εκπαιδευτική διαδικασία, από την επαφή με τους φίλους, τους συμμαθητές, τους δασκάλους δεν είναι επωφελής. Ο κοινωνικός, παιδευτικός χαρακτήρας του σχολείου είναι αδιαπραγμάτευτος.
Ομως, τώρα δεν βρισκόμαστε σε συνθήκες νηνεμίας. Βρισκόμαστε σε συνθήκες ενός ιδιόρρυθμου «πολέμου», αντιμέτωποι με έναν φονικό ιό, που θερίζει τους παππούδες, τις γιαγιάδες μας, τις ευπαθείς ομάδες. Ο ανθρωπισμός επιβάλλει να βάζουμε πάνω απ’ όλα τη δημόσια υγεία.
YΓ. Είχε τελειώσει η συγγραφή αυτού του άρθρου, όταν δημοσιεύτηκαν στην Κόντρα νέα στοιχεία για τις εξελίξεις στα βρετανικά σχολεία, που έρχονται να ενισχύσουν όσα εκτέθηκαν παραπάνω.
Γιούλα Γκεσούλη