Υμνους αναπέμπουν καθημερινά τα Μέσα για τα υψηλά στάνταρτς στις υπηρεσίες τουρισμού στην πολυδιαφημισμένη, ιδιαίτερου κάλλους Σαντορίνη (Θήρα) και τις στρατιές τουριστών που την επισκέπτονται κάθε χρόνο.
Για τους ανθρώπους του νησιού και γενικότερα για τους εργαζόμενους της Ελλάδας το ντόπιο και ξένο κεφάλαιο έχουν επιφυλάξει το ρόλο του σύγχρονου δούλου. Γκαρσόνια και καμαριέρες μας θέλουν στην υπηρεσία του κερδοφόρου τουρισμού των επιχειρηματιών του είδους. Για τα σχολειά και τη μόρφωση των παιδιών της εργαζόμενης κοινωνίας αδιαφορούν. Τα έχουν γραμμένα εκεί που δεν πιάνει μελάνι.
Στην πολυδιαφημισμένη, λοιπόν, Σαντορίνη τα δημόσια σχολεία αγκομαχούν να επιβιώσουν, φορτωμένα με χίλια μύρια προβλήματα. Αγανακτισμένοι η τοπική ΕΛΜΕ και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στο Περιφερειακό Συμβούλιο, καταθέτοντας κείμενο, χαρακτηριστικά αποσπάσματα του οποίου δημοσιεύουμε:
«1. Το βασικότερο πρόβλημα, ιδιαίτερα οξυμμένο στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, είναι τα πολυάριθμα κενά δασκάλων και καθηγητών στην Α’θμια και Β’θμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, μετά και τους τελευταίους διορισμούς αναπληρωτών, σήμερα (24/10/2015), ενάμιση μήνα από την έναρξη του σχολικού έτους, η κατάσταση στα σχολεία έχει ως εξής:
♦ Εξακολουθούν να υπάρχουν 175 κενά στην Α’θμια (δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, ξένων γλωσσών, γυμναστές, πληροφορικής, εικαστικών) και 170 κενά στην Β’θμια, στις Κυκλάδες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους μαθητές, τις οικογένειές τους και τους εκπαιδευτικούς που ήδη εργάζονται εκεί. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι μόνο στο ΕΠΑΛ Θήρας λείπουν 12 καθηγητές.
♦ Στο δημοτικό σχολείο ειδικής αγωγής υπάρχει μόνο ένας δάσκαλος και είναι ανθρωπίνως αδύνατο να αντεπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις του ειδικού σχολείου. Χρειάζονται οπωσδήποτε ένας με δύο δάσκαλοι/ες ακόμη.
♦ Ολα τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία στη Σαντορίνη υπολειτουργούν.
♦ Πολλά δημοτικά και νηπιαγωγεία στις Κυκλάδες δεν άνοιξαν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, παρά μόνο για τον αγιασμό με την υποχρεωτική μετακίνηση δασκάλων από τα σχολεία που υπηρετούσαν.
2. Το δεύτερο θέμα που θέλουμε να σας επισημάνουμε είναι αυτό των βιβλίων, του εξοπλισμού και των σχολικών κτιρίων.
♦ Τα βιβλία των σχολείων έρχονται με μεγάλη καθυστέρηση (στο ΕΠΑΛ Θήρας έφτασαν όλα τα βιβλία ειδικοτήτων μόλις προχθές).
♦ Ο εξοπλισμός των σχολείων είναι ελλιπής και απαρχαιωμένος (πχ. οι υπολογιστές στο εργαστήριο πληροφορικής του Γυμνασίου Εμπορείου είναι από το 2004, ενώ παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στα υπόλοιπα σχολεία).
♦ Ταυτόχρονα, λόγω της αύξησης του μαθητικού δυναμικού, πολλά από τα σχολεία έχουν έλλειψη αιθουσών και αναγκάζονται να κάνουν μάθημα σε απαράδεκτες συνθήκες. Ακόμα και στο καινούργιο κτίριο του ΕΠΑΛ Θήρας υπάρχουν κατασκευαστικές ατέλειες (μικρές αίθουσες, κακή μόνωση, βραχυκυκλώματα από την υγρασία στα εργαστήρια, νερό στις αίθουσες όταν βρέχει) ενώ κάποια εργαστήρια δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί από τον εργολάβο.
3. Ενα νέο πρόβλημα που ανέκυψε από πέρυσι είναι η μεταφορά των μαθητών. Η ΚΥΑ 24001/2013 προβλέπει ότι μαθητές και μαθήτριες των Γυμνασίων και Λυκείων δεν δικαιούνται δωρεάν μεταφορά από και προς το σχολείο τους, όταν η κατοικία τους είναι κάτω από 2,5 και 4 χλμ αντίστοιχα από το σχολείο.
Θεωρούμε απαράδεκτο και ιδιαίτερα επικίνδυνο τα παιδιά να έρχονται στο σχολείο με τα πόδια, κυρίως στους δρόμους της Σαντορίνης που δεν έχουν πεζοδρόμια, το χειμώνα κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες και το υπόλοιπο διάστημα με αυξημένη κίνηση, λόγω του τουρισμού. Και βέβαια είναι ανεπίτρεπτο ο οικογενειακός προϋπολογισμός να επιβαρύνεται, εκτός όλων των άλλων, και με το αντίτιμο των 50 ευρώ / μήνα.
4. Τέλος, ένα ακόμα πολύ σημαντικό πρόβλημα του εκπαιδευτικού κλάδου που γίνεται εντονότερο τα τελευταία χρόνια είναι η μη διάθεση ενοικίασης σπιτιών προς τους εκπαιδευτικούς. Οι ιδιοκτήτες, λόγω της αυξημένης τουριστικής ζήτησης, προτιμούν να νοικιάζουν τα σπίτια με την ημέρα παρά με το μήνα. Οι εκπαιδευτικοί πολλές φορές δέχονται πιέσεις να μετακομίσουν πριν ακόμα τελειώσει το σχολικό έτος ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου μέσα στη χρονιά αναγκάζονται να ψάχνουν για νέο σπίτι, καθώς ο ιδιοκτήτης αποφασίζει να το μετατρέψει σε τουριστικό κατάλυμα. Στις σπάνιες περιπτώσεις που βρουν κάτι αξιοπρεπές, το ενοίκιο μπορεί να φτάσει ακόμα και το μισό του μισθού τους! Για παράδειγμα, έχει σταθεί αδύνατο μέχρι τώρα στους φετινούς αναπληρωτές που προσελήφθησαν στο νησί να νοικιάσουν σπίτι.
Συμπεράσματα
Η «κατ’ ευφημισμόν» δημόσια, δωρεάν παιδεία παραπαίει όταν υπάρχουν σχολεία χωρίς καθηγητές, χωρίς αίθουσες, χωρίς εξοπλισμό και χωρίς βιβλία, ενώ τελευταία κινδυνεύουν να μείνουν και χωρίς μαθητές, λόγω τη αδυναμίας μεταφοράς τους. Επιπλέον οι εκπαιδευτικοί δεν ξέρουν πού και πότε θα διοριστούν, ακόμα και μέχρι τον Απρίλιο, λίγο πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς (πχ 2014–15!) και συνεπώς όχι μόνο αδυνατούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά και ηθικά στις όλο και πιο απαιτητικές συνθήκες εργασίας τους αλλά και πολλές φορές αρνούνται τη πρόσληψη, με αποτέλεσμα τα σχολεία να μένουν και πάλι χωρίς δασκάλους!».