Α, όλα κι όλα! Ο Μπαμπινιώτης δεν είναι υπέρ της επιβολής με τη βία των αντιεκπαιδευτικών και αντιλαϊκών νόμων. Είναι υπέρ της τακτικής της τρικλοποδιάς, η οποία παίρνει τη μορφή του «διαλόγου», με σκοπό την εφαρμογή αυτών των νόμων. Μετά τα Πανεπιστήμια, τη συνταγή ακολουθεί τώρα και για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών-του εκπαιδευτικού έργου-της σχολικής μονάδας.
Σ’ αυτό το παιχνίδι εντυπώσεων, με στόχο να πέσει στάχτη στα μάτια των εκπαιδευτικών, ώστε αυτοί να αποκοιμηθούν, ενώ το υπουργείο θα προετοιμάζει πυρετωδώς την καρμανιόλα για να τους αποκεφαλίσει διά της αξιολόγησης, έτρεξαν να πάρουν μέρος πρόθυμα οι συνδικαλιστικές γραφειοκρατίες των εκπαιδευτικών ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ, συμμετέχοντας στο διάλογο-παρωδία.
Και όπως συμβαίνει κάθε φορά που στήνονται αυτές οι κακόγουστες και επικίνδυνες παραστάσεις, από τη στιγμή που εμφιλοχωρεί ο κίνδυνος μιας μαζικής αντίδρασης της βάσης, ο υπουργός διατυμπάνισε ότι ο διάλογος ξεκινά από μηδενική βάση και ότι «οποιοδήποτε προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είχε συνταχθεί στο παρελθόν από υπηρεσιακούς παράγοντες, ούτε είναι σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου ούτε τη δεσμεύει».
Αμέσως, βεβαίως, βγήκε η Διαμαντοπούλου και του τράβηξε το χαλί κάτω από τα πόδια δηλώνοντας: «Η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι ‘’εκ των ων ουκ άνευ’’. Για το θέμα έχει γίνει ολοκληρωμένη δουλειά, που έχει παραδοθεί στον κ. Μπαμπινιώτη, με βάση και τις διεθνείς προδιαγραφές για τους δείκτες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Υπάρχει νόμος για την αξιολόγηση και ήδη έχει γίνει το πιλοτικό πρόγραμμα για την αξιολόγηση των σχολείων. Η διοίκηση έχει συνέχεια και κανείς δεν μπορεί να ξεκινήσει τα πάντα από το μηδέν, γιατί η πολιτική δεν είναι ατομική ιστορία».
Πέρα από τις δηλώσεις της Διαμαντοπούλου, οι οποίες, εκτός των άλλων, δείχνουν ότι ο Μπαμπινιώτης δεν θα ανακαλύψει την πυρίτιδα από τη στιγμή που τάσσεται αναφανδόν υπέρ της αξιολόγησης, αλλά θα κινηθεί με βάση «διεθνείς προδιαγραφές και δείκτες», η μηδενική αξία των διαβεβαιώσεων του υπουργού Παιδείας καταδεικνύεται επίσης από τα εξής:
Κατ’ αρχήν, όπως είναι γνωστό, ζήτησε και πήρε τετράμηνη παράταση (με τροπολογία που κατέθεσε σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης), ώστε να προετοιμαστεί το σχετικό ΠΔ, με το οποίο θα καθορίζονται «τα όργανα, η διαδικασία και τα κριτήρια της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και η βαρύτητα των επιμέρους κριτηρίων για την προαγωγική εξέλιξη και την αξιολόγηση της θητείας των εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης». Και μόνο η ανάγνωση του παραπάνω κειμένου της τροπολογίας αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι πρώτον δεν τίθεται απολύτως κανένα ερωτηματικό ως προς την εφαρμογή της αξιολόγησης και δεύτερον θεωρείται βέβαιη η σύνδεση αυτής με την «προαγωγική εξέλιξη», όπως προκύπτει και από το νέο μισθολόγιο-φτωχολόγιο, το οποίο συνδέει απόλυτα το βαθμό με το μισθό. Συνεπώς, ουδεμία αξία έχουν οι δακρύβρεχτες δηλώσεις Μπαμπινιώτη για τους νέους εκπαιδευτικούς, που δε μπορούν να ζήσουν με 680 ευρώ ή οι δηλώσεις του ότι η αξιολόγηση «έχει καθαρώς διαπιστωτικό-βελτιωτικό και όχι τιμωρητικό χαρακτήρα ενώ δεν συνδέεται με απολύσεις εκπαιδευτικών».
Τα περί «μηδενικής βάσης», «μη τιμωρητικού χαρακτήρα» και αποσύνδεσης της αξιολόγησης από τις απολύσεις γίνονται σκόνη αν φρεσκάρουμε στη μνήμη μας τα εξής:
– Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί απέναντι στα αφεντικά της τρόικας ότι μέσα στο 2012 θα απολυθούν 15.000 δημόσιοι υπάλληλοι, ενώ μέχρι και το 2015 θα πρέπει να έχουν πάρει πόδι πάνω από 150.000. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και εκπαιδευτικοί. Η «Κόντρα» έχει ήδη αποκαλύψει ότι στο υπουργείο Παιδείας υπάρχει έτοιμη λίστα προγραφών (17.599 εκπαιδευτικοί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά φανταζόμαστε ότι ανάλογη λίστα υπάρχει και για την πρωτοβάθμια), με τους αριθμούς ανά ειδικότητα των «πλεοναζόντων» εκπαιδευτικών. Οι αριθμοί αυτοί είναι σαφές ότι δεν μπορούν να καλυ- φθούν μόνο από τις συνταξιοδοτήσεις. Θα καλυφθούν και μέσω των απολύσεων και η νομιμοποίηση αυτής της διαδικασίας στα μάτια της «κοινής γνώμης» θα γίνει μέσω της αξιολόγησης. Αλλωστε, τη φαιά προπαγάνδα κατά των δημόσιων υπάλληλων έχουν φροντίσει να ενισχύσουν δεόντως όλο το προηγούμενο διάστημα τα Μέσα Μαζικής παραπληροφόρησης.
– Ο νόμος 3848/2010 «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού-καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις» προβλέπει την ενεργοποίηση του θεσμού του δόκιμου εκπαιδευτικού επί διετία. Ο νεοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός στο τέλος του δεύ-τερου έτους αξιολογείται, ώστε να κριθεί αν είναι κατάλληλος να μονιμοποιηθεί. Σε περίπτωση που δεν κριθεί κατάλληλος παραπέμπεται στις διατάξεις του νόμου 1566/1985, σύμφωνα με τις οποίες είτε μετατάσσεται να υπηρετήσει ως διοικητικός υπάλληλος είτε απολύεται.
– Ο νόμος 2986/2002 ορίζει ότι η αξιολόγηση είναι περιοδική και αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς, ενώ ορίζει και την αξιολογική πυραμίδα και μέρος της διαδικασίας της αξιολόγησης, καθώς και τους γενικούς της στόχους.
– Η αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί μέσα στο ασφυκτικό πλαίσιο του «νέου σχολείου», δηλαδή του σχολείου της αγοράς, της ιδιωτικοποιημένης λειτουργίας, της εμπέδωσης απλά των απαραίτητων «δεξιοτήτων για τον 21ο αιώνα», σύμφωνα με τις υποδείξεις του ΟΟΣΑ και του ντόπιου και ευρωπαϊκού κεφαλαίου. Στο πόνημά της, η Διαμαντοπούλου επεσήμανε στο σχετικό κεφάλαιο ότι η αυτοαξιολόγηση/αξιολόγηση της σχολικής μονάδας αφορά τομείς που σχετίζονται: 1) Με τους πόρους της σχολικής μονάδας (υλικοτεχνική υποδομή, οικονομικοί πόροι, ανθρώπινο δυναμικό). Δεδομένου ότι η χρηματοδότηση των δημόσιων σχολείων είναι κρατική, είναι σαφές, ότι η παραπάνω διατύπωση αναφέρεται σε πρόσθετους πόρους, που βεβαίως θα προέρχονται από «τρίτους», δηλαδή γονείς, ιδιώτες, επιχειρήσεις. Αλλωστε, η δραματική μείωση των δαπανών για την Παιδεία εκεί ακριβώς οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια. 2) Με τη διοίκηση της σχολικής μονάδας. Ο διευθυντής-μάνατζερ καθίσταται υπερόργανο και αξιολογητής και ο σύλλογος διδασκόντων διακοσμητικό στοιχείο. Η αξιοποίηση των οικονομικών μέσων και πόρων αποτελεί στοιχείο της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. 3) Με την υλοποίηση του προγράμματος χωρίς απώλεια διδακτικών ωρών. Κοντολογίς, φωτογραφίζονται οι μαθητικές καταλήψεις και οι απεργίες των εκπαιδευτικών. Τα σχολεία που πρωτοστατούν στον αγώνα θα βαθμολογούνται κάτω από τη βάση. 4) Με την ανάληψη και εκπόνηση των λεγόμενων «καινοτόμων δράσεων και προγραμμάτων», που ανοίγουν το δρόμο για την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την απρόσκοπτη είσοδο των επιχειρήσεων και των κάθε λογής εταιριών-δημιουργών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα σχολεία με το αζημίωτο. 5) Με τα αποτελέσματα (φοίτηση, επίδοση, ατομική-κοινωνική ανάπτυξη μαθητών). Είναι σαφές ότι επιχειρείται να ποσοτικοποιηθεί μια πολύπλοκη διαδικασία, όπως είναι η μαθησιακή διαδικασία, ενώ πετιέται στα σκουπίδια η ταξική προέλευση των μαθητών, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στη συμμετοχή τους, στα ενδιαφέροντά τους, στην «απόδοσή» τους, στην εξέλιξή τους. Παράλληλα, το παραπάνω κριτήριο οδηγεί σε μεθόδους «αντικειμενικής μέτρησης» της επίδοσης των μαθητών, που σχηματοποιούνται με πανελλαδικά τεστ, πανελλαδικές εξετάσεις, κ.λπ. δηλαδή με την καθιέρωση πρόσθετων ταξικών φραγμών.
ΥΓ: Το προσχέδιο ΠΔ του υπουργείου Παιδείας «διέρρευσε» πρόσφατα στον Τύπο. Σύμφωνα με αυτό, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού αφορά την απόδοση του εκπαιδευτικού και διδακτικού του έργου και τις ικανότητες και τον επαγγελματισμό του. Γίνεται υποχρεωτικά κάθε 2 ή 3 χρόνια, ενώ ενδεχόμενη άρνησή της από την πλευρά των εκπαιδευτικών συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα. Γίνεται από το διευθυντή της σχολικής μονάδας και τον σχολικό σύμβουλο. Οι πρωτοδιόριστοι εκπαιδευτικοί θα περνούν διετή δοκιμαστική υπηρεσία, κατά τη διάρκεια της οποίας θα συντάσσονται δύο εκθέσεις αξιολόγησης. Η πρώτη, «διαμορφωτική-συμβουλευτική έκθεση αξιολόγησης», μετά το τέλος του πρώτου έτους και θα έχει στόχο την υποστήριξη και την ενίσχυση του νεοδιοριζόμενου. Η δεύτερη, και τελική, θα συντάσσεται στο τέλος της διετίας. Εκπαιδευτικός που αξιολογείται αρνητικά και δεν μονιμοποιείται μπορεί να επαναλάβει μία φορά τη διαδικασία την αμέσως επόμενη σχολική χρονιά, κατά την οποία θα στηρίζεται συστηματικά από τον σχολικό σύμβουλο.
Γιούλα Γκεσούλη