Ανάμεσα στα άλλα ηχηρά που λέγονται και δρομολογούνται στη «Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020 – 2025», που ανέβηκε στη «διαβούλευση», στον τομέα της Παιδείας (π.χ. πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, ψηφιακό περιεχόμενο και ανάπτυξη εργαλείων στις υποδομές και τον εξοπλισμό των φυσικών χώρων εκπαίδευσης, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στα Πανεπιστήμια, κ.λπ.) είναι και η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της ΑΔΙΠΠΔΕ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση).
Στο σχετικό σημείο του κειμένου αναφέρεται ότι θα δημιουργηθεί Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα που θα συγκεντρώνει και θα αναλύει τα δεδομένα και «στο οποίο θα γίνεται η συστηματική καταχώρηση των δεδομένων της αξιολόγησης μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολείων και εκπαιδευτικού έργου καθώς και η επεξεργασία των δεδομένων και της εσωτερικής και της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών καθώς και των στελεχών εκπαίδευσης».
Τι θα καταγράφονται συστηματικά και στη συνέχεια θα αναλύονται δηλαδή; Οι οικονομικοί πόροι του σχολείου (δεν θα είχε νόημα το σχετικό «κριτήριο», αφού η χρηματοδότηση είναι κρατική, αν δεν υπονοούνται οι πρόσθετοι πόροι που αντλούνται από «τρίτους»), η ικανότητα της διοίκησης των σχολείων να αντλεί τέτοιους «πόρους», η υλοποίηση των προγραμμάτων χωρίς απώλεια διδακτικών ωρών (π.χ. καταλήψεις μαθητών, απεργίες εκπαιδευτικών), η υλοποίηση «καινοτόμων» προγραμμάτων, που εμπλουτίζονται με τις θεματικές του «εθελοντισμού», της «επιχειρηματικότητας», της «προστασίας του περιβάλλοντος», του «επαγγελματικού προσανατολισμού», σύμφωνα με την Κεραμέως, η «απόδοση» των μαθητών και τα «μαθησιακά αποτελέσματα» (π.χ. βαθμολογίες, τεστ, συμμετοχή σε εργασίες και προγράμματα, αποτελέσματα εξετάσεων, ρυθμός και αριθμός αποφοιτούντων) κ.λπ.
Η ψηφιοποιημένη αυτή πλατφόρμα, δηλαδή, θα είναι το μέσο για την εφαρμογή της αξιολόγησης σχολείων, μαθητών, εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου έχει ήδη νομοθετηθεί (ασχέτως αν ανακόπηκε η προώθησή της λόγω πανδημίας) και ετοιμάζεται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ενώ «αναβαθμίζεται» και η αξιολόγηση των μαθητών με νέους ισχυρούς ταξικούς φραγμούς. Εξ ου και η πρεμούρα για την αναβάθμιση της ψηφιοποίησης της ΑΔΙΠΠΔΕ.
Θυμίζουμε ότι για τον Γ. Αντωνίου, τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (persona non grata για όλη την εκπαίδευση), «βασική αρχή είναι ότι κανείς δεν αξιολογεί, εάν δεν έχει αξιολογηθεί και ο ίδιος».
Εννοείται πως τα κριτήρια πρέπει να είναι «μετρήσιμα», για να πατήσει η αξιολογική πυραμίδα, στη βάση της οποίας είναι η αξιολόγηση των μαθητών.
Είναι σίγουρο δε, ότι την εποχή της άγριας επίθεσης και του σαρώματος όλων των κοινωνικών κατακτήσεων δεκαετιών, τα «μαθησιακά αποτελέσματα» θα γίνουν σε επόμενο βήμα κριτήριο «οφέλους», που θα επηρεάσει με τη σειρά του το «κόστος», δηλαδή την κρατική χρηματοδότηση της Παιδείας, εφόσον η μόρφωση, και κατ’ επέκταση η εκπαίδευση, αντιμετωπίζεται ως ένα προϊόν της καπιταλιστικής αγοράς, που μπορεί να πουλιέται και να αγοράζεται.
Ηδη από το 2010 ξεκίνησαν τα δημοσιεύματα στο φιλοκυβερνητικό Tύπο (κυβερνήσεις της Δεξιάς) για το ότι το υπουργείο Παιδείας μελετά την καθιέρωση εξετάσεων «στην ‘’καρδιά’’ και στο ‘’τέρμα’’ του Δημοτικού, στη Γ’ και τη ΣΤ’ τάξη».
Δημοσιεύματα για «σκέψεις» του υπουργείου Παιδείας σχετικά με τον τρόπο αξιολόγησης-βαθμολόγησης των μαθητών σε Δημοτικό, Γυμνάσιο-Λύκειο, έχουν δει το φως και σε γνωστή ιστοσελίδα, από τον Ιανουάριο του 2020.
Το υπουργείο, λέει, προβληματίζεται για το ότι δεν τηρείται η βαθμολόγηση με βάση την κλίμακα 5-10 στο Δημοτικό, ενώ πληθαίνουν οι αριστούχοι στα Γυμνάσια και Λύκεια.
Γι’ αυτό εξετάζει ως βοηθητικά μέσα «αντικειμενικής βαθμολόγησης» την καθιέρωση στο Δημοτικό Σχολείο ενός είδους γραπτής αξιολόγησης των μαθητών στις τρεις τελευταίες τάξεις, αυξημένο και αναβαθμισμένο ρόλο στους σχολικούς συμβούλους και έλεγχο-αξιολόγηση εκείνων των εκπαιδευτικών που οι προφορικές βαθμολογίες που έβαλαν στους μαθητές απέχουν σημαντικά από τις βαθμολογίες που πετυχαίνουν οι εξεταζόμενοι στις γραπτές εξετάσεις.
Γνωστές είναι επίσης και οι προτάσεις-απαιτήσεις κυβέρνησης-υπουργείου Παιδείας για την εφαρμογή Τράπεζας Θεμάτων, εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε όλα τα μαθήματα και «ισχυρό και αναβαθμισμένο» Εθνικό Απολυτήριο.
Θυμίζουμε επίσης ότι το πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία αναφέρεται σε αξιολόγηση σχολικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές με χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων και δημιουργία δεικτών με βάση τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων.
Τη συμμετοχή των γονέων στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών- σχολικών μονάδων αποτελούν και οι «Ψηφιακές Υπηρεσίες για κηδεμόνες μαθητών (eParents)», που αναφέρονται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και «αφορούν μια νέα πλατφόρμα που στόχο έχει να δώσει στον πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό ‘’παράθυρο’’ στα σχολικά δρώμενα».
Γιούλα Γκεσούλη