Ως δείγμα μεγάλου πανικού των Μητσοτάκη-Κεραμέως αξιολογούμε τη διάταξη του νομοσχέδιου, που προβλέπει κυρώσεις (παρακράτηση μισθού και φρένο στη μισθολογική εξέλιξη) για όσους εκπαιδευτικούς αρνηθούν να αξιολογηθούν και να στηρίξουν σε όλο το εύρος της τη διαδικασία της αξιολόγησης των ίδιων και της σχολικής μονάδας.
Πανικός γιατί εκεί στο Μαξίμου και στο υπουργείο Παιδείας γνωρίζουν καλά το αποτέλεσμα που είχαν όλες οι αποτυχημένες απόπειρες επιστροφής του επιθεωρητιμού από τους προηγούμενους υπουργούς Παιδείας, αλλά και γιατί έχουν νιώσει τον πόνο από το πρόσφατο ηχηρό χαστούκι που εισέπραξαν με τη μαζικότατη άρνηση των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στην «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας (συμμετοχή στην απεργία-αποχή σε ποσοστά 95% και 88% σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια, αντίστοιχα).
Επειδή, λοιπόν, έχουν δει τα σκούρα, ότι δηλαδή θα υποστούν ακόμη ένα μεγάλο πατατράκ, μιας και τα μηνύματα αντίστασης των εκπαιδευτικών, ακόμη και με κλειστά σχολεία, καταφθάνουν καθημερινά, προέβλεψαν να υπάρχει στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή η τρομοκρατική ρύθμιση για τις κυρώσεις.
Ακολουθώντας τη συνήθη βρόμικη τακτική πολλών υπουργών, η Κεραμέως, απέκρυψε από το κείμενο του νομοσχέδιου που είχε δοθεί στη «διαβούλευση» τη διάταξη για τις κυρώσεις. Το «κρυφό αυτό χαρτί» το έβγαλε από το «μανίκι» με την κατάθεση του νομοσχέδιου στη Βουλή, νομίζοντας έτσι ότι θα αιφνιδιάσει τους εκπαιδευτικούς.
Το γεγονός της απόκρυψης της τρομοκρατικής ρύθμισης φανερώνει και τη μεγάλη απάτη της λεγόμενης «δημόσιας διαβούλευσης», στην οποία σημειώνουμε ότι μαζικά οι εκπαιδευτκοί γύρισαν την πλάτη, όχι από αδιαφορία, αλλά επειδή ξέρουν από την εμπειρία τους, ότι οι νόμοι αυτοί ακυρώνονται με μαζική αποφασιστική αντίσταση στην πράξη. Στη «διαβούλευση», όσοι συμμετείχαν, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ήταν στην πλειοψηφία τους «στελέχη της εκπαίδευσης», δηλαδή όσοι είναι ή ενδιαφέρονται να γίνουν στυλοβάτες της κυβερνητικής πολιτικής στην υποταγή και ιδεολογική χειραγώγιση των εκπαιδευτικών, στην εξόντωση και κατηγοριοποίηση των μαθητών και των σχολικών μονάδων.
Πλανάται πλάνην οικτράν, η υπουργός Παιδείας, θα πούμε εμείς, αν θεωρεί ότι έτσι θα πετύχει τα σχέδιά της. Οι εκπαιδευτικοί αποστρέφονται τον επιθεωρητισμό και το έχουν αποδείξει, ενώ και τώρα είναι στο χέρι τους να αποτρέψουν τα σχέδια της υπουργού Παιδείας, με μαζικότατη και αποφασιστική αντίσταση. Τί θα κάνει τότε η Κεραμέως; Θα κόψει το μισθό από χιλιάδες εκπαιδευτικούς; Θα σηκωθούν και οι πέτρες να τη χτυπήσουν και το πολιτικό κόστος θα είναι τεράστιο και γι’ αυτήν και για τον «μέντορά» της τον Μητσοτάκη.
Οι κυρώσεις
Σύμφωνα με το άρθρο 56, παράγραφοι 3, 4, 6, 7 και 8, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και συνολικά των σχολικών μονάδων (αυτοαξιολόγηση, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων), καθώς και η συμμετοχή τους σε όλη τη διαδικασία μέχρι την ολοκλήρωσή της, είναι υποχρεωτική. Η άρνηση συμμετοχής και η παραβίαση «οποιωνδήποτε υποχρεώσεων», όπως αυτές ορίζονται από τον φασιστικό Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα. Το πειθαρχικό παράπτωμα τιμωρείται με τις πειθαρχικές ποινές του άρθρου 109 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός.
Εάν η άρνηση συμμετοχής στις αξιολογικές διαδικασίες διαρκεί πάνω από 15 ημέρες, αναστέλλεται η οιαδήποτε διαδικασία εξέλιξης συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξης του εκπαιδευτικού (αλλαγή μισθολογικών κλιμακίων ή βαθμών). Ο χρόνος αυτός δεν θεωρείται δημόσια υπηρεσία και δεν προσμετράται στο χρόνο που απαιτείται για να αλλάξει κάποιος μισθολογικό κλιμάκιο ή βαθμό.
Το υπουργείο Παιδείας θέλει να προλάβει και την άρνηση συμμετοχής στην αξιολόγηση τυχόν μειοψηφίας των «στελεχών της εκπαίδευσης» (κυρίως Διευθυντών σχολείων ή και κάποιων Συμβούλων Εκπαίδευσης, όπως βαφτίζονται τώρα οι σχολικοί σύμβουλοι), γι’αυτό και προβλέπει στην περίπτωσή αυτή αντικατάστασή τους και αποκλεισμό από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόμενα οκτώ (8) έτη.
Παραθέτουμε το σχετικό άρθρο 56 του νομοσχέδιου, όπως και το άρθρο 109 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα:
Αρθρο 56
Σκοπός και πεδίο εφαρμογής
- Η συμμετοχή σε οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης του έργου των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών του Ε.Ε.Π. και του Ε.Β.Π., καθώς και συνολικά του έργου των σχολικών μονάδων και λοιπών εκπαιδευτικών και συναφών υποστηρικτικών δομών, όπως και η διευκόλυνση και προώθηση της διαδικασίας αυτής μέχρι την επιτυχή ολοκλήρωσή της, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις σχετικές διατάξεις, από τη θέση του αξιολογητή, του αξιολογούμενου και εν γένει του συμπράττοντος καθ’ οιονδήποτε τρόπο σε αυτήν, είναι υποχρεωτική και συνιστά υπηρεσιακό καθήκον μείζονος σημασίας, λόγω των επιδιωκόμενων με αυτήν σκοπών, για τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους εκπαιδευτικούς, καθώς και τα μέλη του Ε.Ε.Π. και του Ε.Β.Π..
- Η παράλειψη στελέχους της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί, ατομικώς ή συλλογικώς, ως μέλος του συλλόγου διδασκόντων ή ομάδων δράσεων σχολικών μονάδων και λοιπών εκπαιδευτικών ή υποστηρικτικών δομών, σε επιβαλλόμενη ή απλώς προβλεπόμενη από τον νόμο άσκηση αρμοδιότητας ή ενέργεια που αφορά στον προγραμματισμό, στην αυτοαξιολόγηση ή εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων και των ως άνω δομών ή σε οποιοδήποτε στάδιο της αξιολογικής διαδικασίας στελέχους της εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. και ιδίως η παραβίαση οιασδήποτε από τις υποχρεώσεις τους, όπως αυτές καθορίζονται στα άρθρα 47, 47Α, 47Β και 48 του ν. 4547/2018 (Α΄102) και στα άρθρα 57, 61, , 72 παρ. 3, 73 -76 και 97 του παρόντος περί αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα, το οποίο τιμωρείται με τις πειθαρχικές ποινές του άρθρου 109 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26), όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός.
- Ανεξαρτήτως των οριζόμενων στην παρ. 4, οι αναφερόμενες στην παρ. 4 παραλείψεις ή παραβιάσεις διατάξεων και υποχρεώσεων εκ μέρους των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π. που διαρκούν περισσότερο από δεκαπέντε (15) ημέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύματα συνιστάμενα σε προβλήματα υγείας, συνιστούν αντικειμενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξής του. Η εφαρμογή της παρούσας δεν επιδρά στην προσμέτρηση του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος στον χρόνο δημόσιας υπηρεσίας.
- Η σχετική απόφαση αναστολής εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ισχύει για όσο χρόνο διαρκεί η ως άνω συμπεριφορά των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π. και υπόκειται σε ένσταση ενώπιον των αρμόδιων κατά περίπτωση υπηρεσιακών συμβουλίων…
- Αφότου ο λόγος αναστολής της εξέλιξης των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π. εκλείψει, η εξέλιξή τους συνεχίζει από το χρονικό σημείο της λήξης της ως άνω έκνομης συμπεριφοράς τους χωρίς να συνυπολογίζεται για τη συνδρομή των χρονικών προϋποθέσεων της εξέλιξης το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την έκδοση της απόφασης αναστολής μέχρι τότε που εξέλιπε ο λόγος που δικαιολογούσε την αναστολή.
- Αν στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούμενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, ή την παρακωλύει με την εν γένει στάση του, πλέον των αναφερομένων στις παρ. 4 έως και 7, αντικαθίσταται, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 6 του άρθρου 60 και αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόμενα οκτώ (8) έτη.
Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας
Αρθρο 109
Πειθαρχικές ποινές
- Οι πειθαρχικές ποινές που επιβάλλονται στους υπαλλήλους είναι:
α) η έγγραφη επίπληξη,
β) το πρόστιμο έως τις αποδοχές δώδεκα (12) μηνών,
γ) η στέρηση του δικαιώματος για προαγωγή από ένα (1) έως πέντε (5) έτη,
δ) η στέρηση του δικαιώματος συμμετοχής σε διαδικασία επιλογής προϊσταμένου οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου από ένα (1) έως πέντε (5) έτη,
ε) η αφαίρεση της άσκησης των καθηκόντων προϊσταμένου οργανικής μονάδας οποιουδήποτε επιπέδου για τη θητεία ή το υπόλοιπό της,
στ) ο υποβιβασμός έως δύο (2) βαθμούς,
ζ) η προσωρινή παύση από τρεις (3) έως δώδεκα (12) μήνες με πλήρη στέρηση των αποδοχών και
η) η ποινή της οριστικής παύσης, η οποία μπορεί να επιβληθεί μόνο για τα ακόλουθα παραπτώματα:
………………………………………………………………………………
της αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των υπηρεσιακών καθηκόντων πάνω από είκοσι δύο (22) εργάσιμες ημέρες συνεχώς ή πάνω από τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες σε διάστημα ενός (1) έτους ή πάνω από πενήντα (50) εργάσιμες ημέρες εντός μίας τριετίας, της εξαιρετικώς σοβαρής απείθειας,…
Γιούλα Γκεσούλη