Χθες το απόγευμα, ο υπουργός Ανάπτυξης Σκρέκας συναντήθηκε με την Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας. Βγήκαν κάποιες φωτογραφίες στην αρχή, μετά έκλεισαν οι πόρτες και στο τέλος έκανε δήλωση μόνον ο Σκρέκας. Γιατί δεν έκαναν δηλώσεις και οι σουπερμαρκετάδες; Γιατί απλούστατα δεν συμφώνησαν με την κυβέρνηση (θα δούμε παρακάτω σε τι δεν συμφώνησαν).
Η δήλωση του Σκρέκα είναι μνημείο αοριστίας και φαιδρής προπαγάνδας. Είπε: «Σε αυτή τη μάχη πρέπει να είμαστε όλοι μαζί. Βασική προτεραιότητα της Κυβέρνησής μας και του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η στήριξη των πολιτών απέναντι στη δυσβάσταχτη ακρίβεια. Είναι αναγκαίο να το αντιληφθούν και οι εταιρείες πώλησης προϊόντων απαραίτητων για τη διαβίωση του νοικοκυριού και, με αίσθημα ευθύνης και κοινωνικής συνείδησης, να σταθούν δίπλα στην ελληνική οικογένεια. Και, βέβαια, δεν είναι μόνο θέμα ηθικής και αλληλεγγύης αλλά και επιχειρηματικής βιωσιμότητας. Αυτό τον κάβο πρέπει να τον περάσουμε όλοι μαζί. Από την πλευρά της πολιτείας, εγγυόμαστε ότι όλα αυτά θα πραγματοποιηθούν με κανόνες που τονώνουν τον ανταγωνισμό, αυξάνουν τη διαφάνεια και διασφαλίζουν προσιτές τιμές προϊόντων για τους καταναλωτές».
Γιατί ο υπουργός αναφέρθηκε σε κανόνες που τονώνουν τον ανταγωνισμό; Γιατί οι σουπερμακετάδες τού είπαν το εξής απλό, όπως φρόντισαν να διαρρεύσουν στα παπαγαλάκια: Αμα θέλεις τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών, να τους ζητήσεις από τους προμηθευτές, όχι από εμάς. Οι τιμοκατάλογοι περιλαμβάνουν και τις «προσφορές» που οι λιανοπωλητές σουπερμακετάδες συνάπτουν με τους προμηθευτές τους, οι οποίες είναι αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης μεταξύ τους. Αυτές είναι εμπιστευτικές πληροφορίες, που αν δίνονται στο υπουργείο μαζί με τους τιμοκατάλογους θα διαρρεύσουν, θα μάθουν όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ τι έχει συμφωνήσει η καθεμία με τον κάθε προμηθευτή και έτσι θα νοθευτεί ο ανταγωνισμός.
Οι σουπερμακετάδες είπαν, επίσης, στον Σκρέκα ότι δε συμφωνούν να στέλνουν κάθε μέρα τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά, γιατί αυτό συνιστά γραφειοκρατική επιβάρυνση και επομένως κόστος γι’ αυτούς. Αμα θέλει το υπουργείο να έχει καθημερινά τις τιμές, ας στέλνει υπάλληλους να κάνουν τιμοληψία.
Εδώ πρέπει να σημειώσουμε το εξής. Τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Σκρέκας είναι καθαρή κοροϊδία, παραμύθια για παιδάκια όπως τα χαρακτηρίσαμε. Δεν πρόκειται να ρίξουν τις τιμές. Ακόμα και από έρευνες έχει επισημανθεί το γεγονός ότι οι μεγάλες αλυσίδες πωλούν τα βασικά προϊόντα πλατιάς κατανάλωσης σε σχεδόν ίδιες τιμές. Ακόμα κι αν δεν υπάρχει καρτέλ, οι ίδιοι οι σουπερμακετάδες φροντίζουν κάθε πρωί να κάνουν τιμοληψίες από τους ανταγωνιστές τους, ώστε να μη βρεθούν σε μειονεκτική θέση.
Πού παίζεται το παιχνίδι; Στις εκπτώσεις και τις «προσφορές» που παίρνει από τους προμηθευτές κάθε αλυσίδα. Ανάλογα με το τζίρο και τη δύναμή της, φυσικά. Αυτά δε θέλει να γίνουν «φέιγ βολάν» στα γραφεία των υπουργείων, για δύο λόγους. Πρώτο, για να μη μαθαίνουν οι ανταγωνίστριες αλυσίδες πόσο κατάφερε και «γονάτισε» τον κάθε προμηθευτή και ζητούν κι αυτές τα ίδια, με συνέπεια να χάνεται το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Δεύτερο, για να μη γίνεται γνωστό πόσο μεγάλο είναι το ποσοστό κέρδους με το οποίο δουλεύουν τα σούπερ μάρκετ. Που δεν καθορίζεται από τις τιμές που γράφει ο τιμοκατάλογος χοντρικής, αλλά από τις εκπτώσεις και τις προσφορές που παίρνουν, οι οποίες ρίχνουν την τιμή χοντρικής.
Γράψαμε παλαιότερα για την εκτίναξη της τιμής της φέτας, σημειώνοντας πως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ βάζουν πάνω στην τιμή που αγοράζουν τη φέτα από τις γαλακτοβιομηχανίες και τις τυροκομικές επιχειρήσεις ένα καπέλο τουλάχιστον 22% για τα λεγόμενα έξοδα προβολής και διάθεσης της φέτας και μετά 20% που είναι το περιθώριο κέρδους τους. Ρωτήσαμε στελέχη της γαλακτοβιομηχανίας πώς ανέχονται να επιβάλλεται αυτό το καπέλο και μας δήλωσαν ότι οι γαλακτοβιομηχανίες είναι ανίσχυρες απέναντι στις αλυσίδες! Αυτός είναι ο κανόνας για όλα τα εμπορεύματα και όχι μόνο για τη φέτα και για τα γαλακτοκομικά. Το 22% μπαίνει σε όλα τα εμπορεύματα, ενώ το 20% είναι ο μέσος όρος στο περιθώριο κέρδους που θέλει να έχει η αλυσίδα συνολικά από τον τζίρο της. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τι τεράστια περιθώρια κέρδους υπάρχουν.
Αυτό ουδόλως ενοχλεί την κυβέρνηση Μητσοτάκη, γι’ αυτό και ο Σκρέκας, όπως και ο προκάτοχός του Γεωργιάδης, ουδέποτε έβαλαν ζήτημα μείωσης του εξωφρενικού ποσοστού κέρδους με το οποίο δουλεύουν οι σουπερμαρκετάδες, που δεν είναι μπακάληδες της γειτονιάς, αλλά μεγάλες καπιταλιστικές επιχειρήσεις με καταστήματα σε όλη τη χώρα και χιλιάδες υπάλληλους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
Το «καλάθι» της μεγάλης απάτης
Οι βιομήχανοι και εισαγωγείς, από την άλλη, με τους οποίους δεν συναντήθηκε ακόμα ο Σκρέκας, διαρρέουν στα παπαγαλάκια τον «προβληματισμό» τους για το «καλάθι Σκρέκα», δηλαδή για προϊόντα με ειδική σήμανση που θα πωλούνται 5% φτηνότερα από την τιμή που είχαν στις 20 Σεπτέμβρη, επί έξι μήνες. Θεωρούν το εξάμηνο μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς επικρατεί αστάθεια στις τιμές των πρώτων υλών, της ενέργειας και άλλων λειτουργικών εξόδων των επιχειρήσεων.
Οι βιομήχανοι και εισαγωγείς ξέρουν ότι με το «καλάθι Σκρέκα» μπορούν να ξεστοκάρουν εμπορεύματα που δε «φεύγουν», επειδή όμως δεν ξέρουν πώς θα πάει το ξεστοκάρισμα, δε θέλουν χρονικό περιορισμό.
Επαναλαμβάνουμε ότι τα μέτρα Σκρέκα είναι κανονική προπαγάνδα, σκέτη κοροϊδία. Οι καπιταλιστές, όμως, τα βρίσκουν και πρόχειρα και αρπακολλατζίδικα. Αναμένονται, λοιπόν, οι «διορθώσεις» εκ μέρους του Σκρέκα, όπως γίνεται συνήθως. Αλλωστε, το «πρέπει να είμαστε όλοι μαζί» του Σκρέκα, προς αυτή την κατεύθυνση δείχνει.