Αφού ξεπάτωσαν κάθε κοινωνικό αγαθό, οι άθλιοι της κυβέρνησης, καταφέρουν τώρα, μέσα στο κατακαλόκαιρο, νέο συντριπτικό χτύπημα στην Παιδεία. Ο υπουργός Παιδείας προωθεί με τη φάρσα της δημόσιας «διαβούλευσης» το νομοσχέδιο για το «νέο Λύκειο», ώστε ο λόχος της συγκυβέρνησης να το ψηφίσει με διαδικασίες fast track, μόλις ανοίξει η Βουλή, για να ισχύσει κιόλας από τη νέα σχολική χρονιά.
Ο,τι σάπιο έφεραν οι «μεταρρυθμίσεις» του παρελθόντος παντρεύτηκε σε αυτό το νομοσχέδιο. «Ολίγη» από κάθε μεταρρυθμιστική δόση του παρελθόντος, μαζί με «ολίγη» από τις νέες «εκσυγχρονιστικές τάσεις», που θέλουν τα Πανεπιστήμια να έχουν λόγο στην επιλογή των φοιτητών τους, αποτέλεσαν το όλον. Η κακόφημη «μεταρρύθμιση Αρσένη», οι δέσμες, τα πορίσματα των επιτροπών Διαμαντοπούλου-Μπαμπινιώτη, προσαρμοσμένα στους περιοριστικούς όρους των Μνημονίων για τις δημόσιες δαπάνες, βρήκαν εδώ την έκφρασή τους.
Στόχος, το αποφασιστικό χτύπημα της ιστορικά διαμορφωμένης τάσης της νεολαίας της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή μόρφωση, η αποθέωση της ειδίκευσης σε βάρος κάθε εναπομείναντος ίχνους γενικής παιδείας, η υποβάθμιση τελικά της παρεχόμενης Παιδείας.
Η με σάπια, πεπαλαιωμένα υλικά «νέα μεταρρύθμιση» προσφέρει βορά στο κεφάλαιο τον ανθό της νεολαίας των φτωχών λαϊκών στρωμάτων από πολύ πιο μικρή ηλικία, σφίγγει τη στρόφιγγα της ροής προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση και γεμίζει με ζεστό παραδάκι τους ιδιώτες που εμπορεύονται τον καημό των εργαζόμενων να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Τα φροντιστήρια πανηγυρίζουν, καθώς υψώνονται νέοι ταξικοί φραγμοί από την Α' Τάξη του Λυκείουκαι .
Πανηγυρίζουν, βεβαίως, όλοι οι έμποροι της γνώσης, διαθέτοντες ΙΕΚ και επαγγελματικές σχολές, επειδή παγιώνεται με το νομοσχέδιο η εκχώρηση ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων στην αφεντομουτσουνάρα τους, διαδικασία που ξεκίνησε με την κατάργηση ολόκληρων τομέων και δεκάδων ειδικοτήτων από τα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ. Ο νέος χάρτης, αποτελούμενος από οκτώ Ομάδες Προσανατολισμού, που περιλαμβάνουν η κάθε μια αντίστοιχες σχολές και τμήματα Πανεπιστημίων, ΤΕΙ, ΙΕΚ, ΕΠΑΛ και ΣΕΚ (Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης, η εξέλιξη των παλιών ΕΠΑΣ), επιβεβαιώνει τις επιλογές του υπουργείου Παιδείας.
Το νομοσχέδιο, παρά τις φανφάρες για αναβάθμιση του «αυτοδύναμου» και «αυτοτελούς» μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου, το υποτάσσει πλήρως στην εξεταστική αγωνία για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και διατηρεί τους δυο τύπους Λυκείου (Γενικό και Επαγγελματικό), καθώς και τις Επαγγελματικές Σχολές (ΣΕΚ), για να υπογραμμίσει ότι πρέπει να διαχωρίζεται η ήρα από το σιτάρι, η όποια γενική μόρφωση (λέμε τώρα) από τη στενή κατάρτιση, για την οποία είναι προορισμένα τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Μαθήματα εξοβελίζονται από τα αναλυτικά προγράμματα (π.χ. Πληροφορική), δημιουργώντας νέες δεξαμενές «πλεοναζόντων» εκπαιδευτικών, ενώ άλλα παραμένουν σταθερά διδασκόμενα -και εξεταζόμενα παρακαλώ γραπτώς- μέχρι και την Γ' Λυκείου (ο βαθμός απολυτηρίου μετρά για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ), όπως είναι τα Θρησκευτικά, για να επιβεβαιώνουν τους δεσμούς της τάσης του αστισμού που μας κυβερνά με το παπαδαριό.
– Η είναι η μοναδική τάξη γενικής παιδείας. Σ' αυτή διδάσκεται πρόγραμμα 35 ωρών εβδομαδιαίως. Ειδικότερα, οι 33 ώρες αφορούν εννέα (9) μαθήματα κοινά για όλους τους μαθητές και οι δύο (2) ώρες αποτελούνται από ένα (1) μάθημα επιλογής, που επιλέγεται μεταξύ τριών (3) μαθημάτων από τους μαθητές.
Τα μαθήματα του κοινού προγράμματος γενικής παιδείας είναι:
1. Ελληνική Γλώσσα (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία)
2. Μαθηματικά (Αλγεβρα – Γεωμετρία, ως διακριτά διδακτέα αντικείμενα-κλάδοι)
3. Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία ως διακριτά αντικείμενα)
4. Θρησκευτικά
5. Ιστορία
6. Ξένη Γλώσσα
7. Φυσική Αγωγή
8. Πολιτική Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία)
9. Ερευνητική εργασία (συνθετική εργασία ή project)
Τα μαθήματα επιλογής είναι:
1. Εφαρμογές Πληροφορικής
2. Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων
3. Εκφραση-Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.
– Η έχει 30 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως αφιερωμένες σε μαθήματα γενικής παιδείας κοινά για όλους και πέντε (5) διδακτικές ώρες αφιερωμένες σε κάθε μια από τις δυο Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού (ποσοστό 20%), μεταξύ των οποίων καλούνται να επιλέξουν μία οι μαθητές. Οι Ομάδες Προσανατολισμού είναι αντίστοιχες των δυο κατευθύνσεων που ίσχυαν ως τώρα, των Ανθρωπιστικών και των Θετικών Σπουδών.
– Στη οι Ομάδες Προσανατολισμού γίνονται πέντε (5) και οδηγούν σε αντίστοιχες σχολές. Η εικόνα αντιστρέφεται πλήρως και το βάρος, σχεδόν αποκλειστικά, σε ποσοστό 80% πέφτει στην ειδίκευση.
Οι ταξικοί φραγμοί εντείνονται και απλώνονται σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Για την προαγωγή από τάξη σε τάξη και για την απόλυση από το Λύκειο οι μαθητές εξετάζονται γραπτώς σε όλα τα μαθήματα (εκτός από τη Φυσική Αγωγή και την Ερευνητική Εργασία). Για να πετύχει τη «χρυσή τομή» ανάμεσα στην αναγκαιότητα της έντασης των ταξικών φραγμών με τη μορφή των πανελλαδικών εξετάσεων, από τη μια, και του περιορισμού της δαπάνης που επιτάσσει η σκληρή λιτότητα των Μνημονίων, από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας επέλεξε μια «μεσαία λύση»: τα μαθήματα θα εξετάζονται με θέματα που θα επιλέγονται με κλήρωση σε ποσοστό 50% από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, που θα καταρτίζει ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων και σε ποσοστό 50% από τον οικείο διδάσκοντα.
Τα γραπτά διορθώνονται από τον διδάσκοντα.
Ο Γενικός Βαθμός της Α' και Β' Τάξης προκύπτει από το Μέσο Ορο της προφορικής και γραπτής βαθμολογίας σε κάθε μάθημα.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή είναι ο Γενικός Βαθμός να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του δέκα (10).
Στην Γ' τάξη, για την απόλυση απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επίτευξη Γενικού Βαθμού ίσου ή μεγαλύτερου του δέκα (10), καθώς και η επίτευξη μέσου όρου προφορικής και γραπτής βαθμολογίας ίσου ή ανώτερου του δέκα (10) στα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, ανεξαρτήτως του μέσου όρου της βαθμολογίας αυτών.
Ο βαθμός του απολυτηρίου Γενικού Λυκείου προκύπτει από το μέσο όρο της γενικής βαθμολογίας των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων και της προφορικής βαθμολογίας της Φυσικής Αγωγής του μαθητή.
Η δομή του «νέου Λυκείου», με τις συνεχείς εξετάσεις, προκαλεί φόβο στους μαθητές, ειδικά σε αυτούς που προέρχονται από τα φτωχά λαϊκά στρώματα και στην ουσία τους εξωθεί βίαια έξω από το σχολείο, καθώς δεν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά και μορφωτικά την προσπάθειά τους και την επιτυχία τους στις εξετάσεις. Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο Παιδείας ευελπιστεί να στείλει απευθείας τα παιδιά αυτά είτε στα Επαγγελματικά Λύκεια, αυξάνοντας τον πληθυσμό τους, είτε στις σχολές κατάρτισης, είτε στην ανεργία.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ είναι πάντοτε, βεβαίως, η ιερή αγελάδα του αστικού εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι ο κρίσιμος θεσμός που δίνει το τελειωτικό χτύπημα σε όσους καταφέρουν να ξεπεράσουν τις εξεταστικές συμπληγάδες του Λυκείου.
Τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα από έξι (6) γίνονται τέσσερα (4). Αυτή η τάχαμου ελάφρυνση είναι το «τυράκι» που προσφέρεται στους απόφοιτους του Λυκείου. Η δυσκολία τους, όμως, έχει τώρα άλλα ποδάρια. Τα θέματα των εξετάσεων προκύπτουν κατά ποσοστό 50% με κλήρωση από την τράπεζα θεμάτων και κατά ποσοστό 50% από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Ο καθορισμός του συντελεστή βαρύτητας σε ένα (1) μάθημα ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση πραγματοποιείται μετά από πρόταση της γενικής συνέλευσης του αρμόδιου Τμήματος (των ΑΕΙ-ΤΕΙ) προς τον υπουργό Παιδείας.
Τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα τέσσερα (4) μαθήματα καθορίζονται με βάση το Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης- Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού, που επιλέγει ο μαθητής στη Γ' Λυκείου. Τα Επιστημονικά Πεδία Εξειδίκευσης είναι πέντε (5): α) Ανθρωπιστικές Σπουδές, Νομικές β) Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες γ) Επιστήμες Υγείας δ) Επιστήμες Οικονομίας, Διοίκησης και Πολιτικές Επιστήμες ε) Παιδαγωγικών Τμημάτων.
Για τον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης προσμετράται και ο Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης (ΒΠΑ) του μαθητή.
Ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α' Τάξης του Γενικού Λυκείου πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,5, της Β' Τάξης με 0,7 και ο γενικός βαθμός απόλυσης της Γ' Τάξης με 0.9, αθροίζονται και διαιρούνται διά τρία. Το εν λόγω πηλίκο αποτελεί τον ΒΠΑ.
Οταν ο ΒΠΑ είναι μεγαλύτερος του μέσου όρου της βαθμολογίας των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, τότε ο Μ.Ο. των μαθημάτων πολλαπλασιάζεται με συντελεστές 0.5 και 0,7 και 0,9 και τα γινόμενα αυτών αθροίζονται και διαιρούνται διά του τρία. Το εν λόγω πηλίκο λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του μαθητή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οταν ο ΒΠΑ είναι μικρότερος του μέσου όρου της βαθμολογίας των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, τότε ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α' Τάξης προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,5, ο γενικός βαθμός προαγωγής της Β' Τάξης προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,7 και ο γενικός βαθμός απόλυσης της Γ' τάξης προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,9 αθροίζονται και διαιρούνται διά του τρία. Το εν λόγω πηλίκο λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του μαθητή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Κοντολογίς, γίνεται φανερό ότι σε όλο το Λύκειο οι μαθητές θα κυνηγούν με πάθος τη βαθμολογία. Το Λύκειο γίνεται καθαρός προθάλαμος για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο. Και τα φαινόμενα συναλλαγής με καθηγητές θα θεριέψουν και ο ανταγωνισμός θα φτάσει στα ύψη. Το πνεύμα αλληλεγγύης ανάμεσα στους μαθητές θα στηθεί στον τοίχο. Το ενδιαφέρον των μαθητών για τα μαθήματα θα περιοριστεί αυστηρότατα στη βαθμοθηρία και θα χαθεί το οποιοδήποτε ουσιαστικό ενδιαφέρον για την ουσία τους (και τώρα, βεβαίως, αυτό γίνεται, αλλά από τούδε και στο εξής θα υπάρξει ένταση του φαινομένου).
Το Επαγγελματικό Λύκειο είναι ο Καιάδας για τα απόπαιδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, προορισμένο να «χωνεύει» τις ελπίδες των παιδιών της εργατικής τάξης για «μόρφωση» και επαγγελματική αποκατάσταση και να απορροφά τους κοινωνικούς κραδασμούς από την απογοήτευση που καλλιεργείται στη νεολαία, λόγω της «αποτυχίας» της να σπουδάσει στο Γενικό Λύκειο.
Αποτελείται από δυο (2) κύκλους σπουδών: Τον Δευτεροβάθμιο Κύκλο και την Τάξη Μαθητείας.
Ο Δευτεροβάθμιος Κύκλος οδηγεί σε πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 3 και η Τάξη Μαθητείας σε πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4.
Η λεγόμενη επαγγελματική εκπαίδευση υποβαθμίζεται παραπέρα, αφού τα μαθήματα γενικής παιδείας περιορίζονται αυστηρά στην Α' Τάξη. Η Α' Τάξη καθίσταται επιπλέον δυσκολότερη, καθώς έχει το ίδιο εξεταστικό σύστημα για την προαγωγή με τα Γενικά Λύκεια (50% των θεμάτων από την τράπεζα θεμάτων και 50% από τον διδάσκοντα) και επομένως γίνεται φόβητρο για τους μαθητές, που οδηγούνται έτσι είτε στις ακόμη πιο υποβαθμισμένες επαγγελματικές σχολές είτε στη μαύρη αγορά εργασίας.
Οι απόφοιτοι του Δευτεροβάθμιου Κύκλου (τρεις τάξεις) των ΕΠΑΛ έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στα ΤΕΙ και εξετάζονται σε 4 μαθήματα (2 γενικής παιδείας και 2 ειδικότητας). Για εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ δίνεται το δικαίωμα συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν για τους απόφοιτους των ΓΕΛ. Πρόκειται, βεβαίως, περί καθαρής υποκρισίας, επειδή οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν έχουν σε καμιά περίπτωση τις ίδιες προϋποθέσεις με τους απόφοιτους των ΓΕΛ (ούτε τις οικονομικές ούτε τις κοινωνικές, ενώ επιπλέον δεν έχουν διδαχθεί τα μαθήματα που εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο).
Η Τάξη Μαθητείας είναι καθαρά ένα μεγάλο δώρο στους καπιταλιστές, που εξασφαλίζουν για τα κάτεργά τους τσάμπα εργατικό δυναμικό. Είναι προαιρετική και διαρκεί ένα έτος. Εφαρμόζεται από το υπουργείο Παιδείας και τον ΟΑΕΔ και την ευθύνη τοποθέτησης στις καπιταλιστικές επιχειρήσεις, καθώς και όλα τα σχετικά με αυτή, έχει αποκλειστικά ο ΟΑΕΔ. Πολλοί απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα οδηγούνται στην τάξη μαθητείας, προσδοκώντας να γίνουν με την προσήλωση και την υπακοή τους αρεστοί στα αφεντικά, μπας και εξασφαλίσουν μετά κάποια θέση εργασίας.
Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων αποτελεί «Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή» και εποπτεύεται από τον υπουργό Παιδείας. Είναι ο επιστημονικός επιτελικός φορέας για ζητήματα που αφορούν στις γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στο ΓΕΛ και το ΕΠΑΛ, στις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στη δημιουργία της τράπεζας θεμάτων εξετάσεων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Προσδιορίζει την εξεταστέα ύλη, κάνει πρόταση για τον ορισμό των βαθμολογητών, τη βαθμολόγηση των γραπτών, κ.λπ.