Δώρο εξ ουρανού για τις αμερικάνικες αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν ο κεραυνός που έπεσε πάνω στην αυτοκινητοβιομηχανία με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, τη γνωστή Volkswagen. Η ανακάλυψη το περασμένο Σαββατοκύριακο, από αμερικάνικη εταιρία μετρήσεων ρύπων, ότι τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα της VW ρυπαίνουν έως και 40 φορές περισσότερο από το ανώτατο επιτρεπτό όριο που καθορίζει η αμερικάνικη Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας (EPA), χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό, λόγω ενός ειδικού λογισμικού που παραποιεί τα δεδομένα και εμφανίζει τα αυτοκίνητα «καθαρά» στους τεχνικούς ελέγχους, έπεσε σαν βόμβα πάνω τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα θα πρέπει να αποσυρθούν από την αμερικάνικη αγορά, γιατί δεν είναι πλέον αποδεκτά, αφού ούτε άδεια κυκλοφορίας δεν τους δίνει το αμερικάνικο κράτος.
Αυτός όμως δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, της οποίας το μερίδιο στην αμερικάνικη αγορά δεν ξεπερνά το 3.5% (την ξεπερνά και η Subaru), όπως επισημαίνει ο Economist (https://www.economist.com/news/business-and-finance/21665452-18-billion-fine-not-carmakers-only-worry-why-volkswagens-share-price-has-fallen-so). Το μεγάλο πρόβλημα για τη VW είναι ότι ανακόπτεται κάθε προσπάθεια επέκτασης των πωλήσεών της παγκόσμια, με τα κέρδη της να συρρικνώνονται ακόμα και στην Κίνα. Το μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους το βγάζει από τις άλλες εταιρίες που κατέχει, όπως η Audi και η Porche, παρά το γεγονός ότι η VW πουλά 25 φορές περισσότερα αυτοκίνητα από την τελευταία. Αν στα παραπάνω προσθέσει κανείς το ότι άλλα 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα έχουν το ίδιο λογισμικό και ότι η VW αντιμετωπίζει το υπέρογκο πρόστιμο της τάξης των 18 δισ. δολαρίων από την αμερικάνικη EPA, τότε καταλαβαίνει ότι το χτύπημα είναι τεράστιο. Ενδεικτικό της σφοδρότητας του χτυπήματος είναι και η άμεση παραίτηση του διευθύνοντα συμβούλου του ομίλου VW Μάρτιν Βίντελκορν.
Το σκάνδαλο είναι ακόμα στην αρχή του και κανείς δεν ξέρει πού θα κάτσει η μπίλια και τι συμβιβασμοί και παραχωρήσεις θα γίνουν για να διευθετηθεί. Εκείνο που επιβεβαιώνεται και απ’ αυτό το σκάνδαλο είναι πως καπιταλισμός και απάτη πάνε χέρι-χέρι ακόμα και στις πλέον ανεπτυγμένες χώρες (ιδιαίτερα σ’ αυτές, γιατί όσο μεγαλύτερα τα συμφέροντα τόσο μεγαλύτερες οι απάτες).
Σύμφωνα με τον βρετανικό Guardian (https://www.theguardian.com/business/2015/sep/22/vw-scandal-caused-nearly-1m-tonnes-of-extra-pollution-analysis-shows), οι ρύποι από τα 11 εκατομμύρια ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα της VW παγκόσμια μπορεί να υπερβαίνουν το ένα εκατομμύριο τόνους το χρόνο, ποσότητα περίπου ίση με τους ρύπους που εκλύονται από όλους τους σταθμούς παραγωγής ρεύματος, τα αυτοκίνητα, τη βιομηχανία και τη γεωργία στη Βρετανία! Σε ανύποπτο χρόνο (στις 14 Σεπτέμβρη, δηλαδή μερικές μέρες πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο), ο Guardian είχε δημοσιεύσει στην ιστοσελίδα του άρθρο με τίτλο «Εννέα στα δέκα νέα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα σπάνε τα νέα ευρωπαϊκά όρια ρύπων όταν ελεγχθούν στους δρόμους και όχι στα εργαστήρια» (https://www.theguardian.com/environment/2015/sep/14/nine-out-of-10-new-diesel-cars-in-breach-of-eu-pollution-rules-report-finds). Η έκθεση που επικαλούνταν η εφημερίδα αναφέρει ότι κατά μέσο όρο τα αυτοκίνητα αυτά εκπέμπουν επτά φορές περισσότερους ρύπους (NOx), ενώ το χειρότερο (μάρκας Audi) εκπέμπει 22 φορές πάνω από το νόμιμο όριο!
Τα μοντέλα όλων των μεγαλύτερων κατασκευαστών σπάνε τα όρια όταν δοκιμάζονται σε πραγματικές συνθήκες! Λέτε να βρεθούν και άλλα αυτοκίνητα με παραποιημένα λογισμικά εκτός της VW; Ο καιρός θα δείξει μιας και ο εμπορικός πόλεμος μόλις ξέσπασε. Η απάτη της προστασίας του περιβάλλοντος φαίνεται τώρα με σάρκα και οστά!