Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με το νόμο-έκτρωμα 4830 νομιμοποίησε το παράνομο εμπόριο ζώων συντροφιάς. Με το νόμο 4964 της 30ής Ιούλη του 2022 επιτρέπεται στους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους να λειτουργούν μέχρι 30 Σεπτέμβρη του 2023 τα παράνομα καταφύγιά τους. Τα ζώα συντροφιάς θα πλημμυρίσουν τη χώρα και θα είναι περισσότερα από τα παραγωγικά ζώα. Η παράνομη μαζική εξαγωγή ζώων συντροφιάς δεν θα αποτρέψει το πλημμύρισμα. Οι απεριόριστες γεννήσεις κουταβιών συνεχίζονται ελεύθερα, γιατί η μαϊμού υιοθεσία τους από κατοίκους εξωτερικού είναι πολύ επικερδής. Ο κίνδυνος φουντώματος επικίνδυνων νόσων των ζώων συντροφιάς και ο κίνδυνος για τη δημόσια υγεία είναι μεγάλοι.
Εδώ και 11 μήνες περίπου, από την ημέρα που ο νόμος έκτρωμα 4830 για τα ζώα συντροφιάς δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, στις 18 Σεπτέμβρη του 2021, οι κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι διεξάγουν ελεύθερα και νόμιμα το επικερδές εμπόριο σκύλων και γατών. Να θυμίσουμε για μια ακόμη φορά ότι αυτό το παράνομο εμπόριο είναι τρίτο στην ΕΕ μετά το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών και πως τις προηγούμενες χρονιές τα ετήσια έσοδα είχαν ανέλθει σε 1,2 δισ. ευρώ.
Με τον κατηργημένο νόμο 4039/2012 απαγορευόταν η ίδρυση και λειτουργία καταφυγίων ζώων συντροφιάς από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους. Επιτρεπόταν η ίδρυση και λειτουργία καταφυγίων μόνο από τους δήμους, με την τήρηση αυστηρών προϋποθέσεων. Αυτό επιτρεπόταν, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 604/1977 και του ΠΔ 463/1978. Μόνο μερικές δεκάδες δήμων είχαν πάρει έγκριση φακέλου για την ίδρυση και λειτουργία καταφυγίων και είχαν χρηματοδοτηθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό μέσω του προγράμματος «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ».
Πώς αντιμετώπιζαν οι δήμαρχοι τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς που αυξάνονταν με γεωμετρική πρόοδο και έφτασαν στο σημείο να κυκλοφορούν εκατομμύρια απ’ αυτά στη χώρα;
Βολεύονταν από τη λειτουργία εκατοντάδων -αν όχι χιλιάδων- παράνομων καταφυγίων από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους. Αυτοί δεν περιορίζονταν μόνο στη λειτουργία των παράνομων καταφυγίων, αλλά περισυνέλεγαν συνέχεια αδέσποτα σκυλιά και γάτες, τα αποθήκευαν στα παράνομα καταφύγια-κολαστήρια, δεν τα στείρωναν, με αποτέλεσμα να γεννιούνται συνέχεια κουταβάκια, που με το πρόσχημα της υιοθεσίας από κατοίκους του εξωτερικού τα μοσχοπουλούσαν και έβγαζαν μπόλικο και αφορολόγητο χρήμα.
Με τις αποκαλύψεις μας και τις καταγγελίες μας είχαμε πετύχει να βγουν αποφάσεις κλεισίματος παράνομων καταφυγίων και μάλιστα με εισαγγελική διαταγή. Οι αποφάσεις αυτές δεν υλοποιήθηκαν, γιατί υπήρξε άρνηση από τους δημάρχους να τις εφαρμόσουν.
Με το νόμο-έκτρωμα 4830, η κυβέρνηση Μητσοτάκη από τη μια νομιμοποιεί τα ήδη λειτουργούντα παράνομα καταφύγια και από την άλλη επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία νέων καταφυγίων από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους. Με διατάξεις του νόμου αυτού καταργούνται ο νόμος 604/1977 και το ΠΔ 463/1978, που έπρεπε να τηρούνται για την ίδρυση και λειτουργία από τους δήμους των καταφυγίων για ζώα συντροφιάς.
Και μπήκαν ως προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία των καταφυγίων η τήρηση των διατάξεων των άρθρων 28 και 29 του νόμου 4830. Οι διατάξεις αυτές είναι της πλάκας και επιτρέπουν στους κατ΄ επάγγελμα ζωόφιλους να λειτουργούν νόμιμα τα καταφύγια-κολαστήρια. Επρεπε ακόμη, σύμφωνα με την παράγραφο 13 του άρθρου 45 του ίδιου νόμου, να εκδοθεί Κοινή Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Παραθέτουμε το α’ εδάφιο της παραγράφου 13:
«Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται τα ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τη διαδικασία, τα όργανα, τα αναγκαία δικαιολογητικά και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την αδειοδότηση των καταφυγίων ζώων συντροφιάς, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των άρθρων 28 και 29, καθώς και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση παράβασης» (η έμφαση δική μας).
Για τη νομιμοποίηση των ήδη παράνομων καταφυγίων είχε μπει προθεσμία μέχρι τις 31 Μάρτη του 2022, αλλά σε συνδυασμό με την προϋπόθεση να έχει εκδοθεί η ΚΥΑ που αναφέραμε και να λειτουργεί το περιβόητο ΕΜΖΣ (Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς), που έχει πολλά Υπομητρώα. Σ’ αυτές τις προϋποθέσεις ειδικά και στο νόμο-έκτρωμα 4830 αναφερθήκαμε αναλυτικά σε άρθρο μας με τίτλο: Να καταργηθεί ο νόμος έκτρωμα για τα ζώα συντροφιάς, που δημοσιεύτηκε στις 12 Απρίλη του 2022, περίπου εφτά μήνες μετά από την δημοσίευση του στο ΦΕΚ στις 18 Σεπτέμβρη του 2021.
Σε εκείνο το άρθρο είχαμε επισημάνει ότι μέχρι τις 12 Απρίλη του 2022 το μόνο που είχαν κάνει οι συναρμόδιοι υπουργοί Πέτσας και Πιερρακάκης ήταν να εκδώσουν την ΚΥΑ «Καθορισμός όρων λειτουργίας του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς και των Υπομητρώων». Για να λειτουργήσει όμως αυτό έπρεπε να προκηρυχθεί διαγωνισμός από τον Πιερρακάκη, ώστε να γίνει η οριστική κατακύρωση του έργου στον ανάδοχο και να φτιάξει αυτός το περιβόητο Μητρώο μέσα στο χρόνο που θα προβλεπόταν στην προκήρυξη.
Ούτε μέχρι τις 12 Απρίλη του 2022 που δημοσιεύσαμε το άρθρο, ούτε μέχρι τις 14 Ιούνη του 2022 που δημοσιεύτηκε ο νόμος 4940 που στα άρθρα 52 και 53 έχουν ενσωματωθεί οι διατάξεις τροπολογίας του Πέτσα για το ΕΜΖΣ και για το ΕΦΑΓΥΖΣ (Εργαστήριο Φύλαξης και Ανάλυσης Γενετικού Υλικού Ζώων Συντροφιάς), ούτε μέχρι σήμερα έχει δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης προκήρυξη διαγωνισμού για το ΕΜΖΣ!
Ιδού τα άρθρα 52 και 53 του νόμου 4940/2022:
arthra_52-53_N_4940:2022Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στην παράγραφο 8 του άρθρου 53 έβαλαν ως προθεσμία έναρξης της λειτουργίας του ΕΜΖΣ μαζί με τα πολλά Υπομητρώα του τις 31 Μάρτη του 2023, ενώ στις 14 Ιούνη του 2022 (ακόμη και μέχρι σήμερα) δεν είχε δημοσιευτεί καν η προκήρυξη του διαγωνισμού.
Αν υποθέσουμε ότι αύριο, 10 Αυγούστου του 2022, ο Πιερρακάκης δημοσιεύσει στην ιστοσελίδα του ΥΨΔ την προκήρυξη του διαγωνισμού για το ΕΜΖΣ (λέμε τώρα), ο χρόνος που απομένει μέχρι τις 31 Μάρτη του 2023 είναι 6 μήνες και 23 ημέρες. Ο χρόνος αυτός είναι πολύ λίγος για την κατακύρωση σε ανάδοχο του διαγωνισμού και στη συνέχεια για την ολοκλήρωση του έργου από τον ανάδοχο. Οπως θα δούμε στη συνέχεια, με το άρθρο 166 του νόμου 4964 παρατείνεται εμμέσως πλην σαφώς η προθεσμία για τη λειτουργία του ΕΜΖΣ για τις 30 Σεπτέμβρη του 2023.
Απλά, ο Πέτσας έβαλε αυτή την ημερομηνία για να προπαγανδίζει επικοινωνιακά, ότι σχετικά σύντομα θα λειτουργήσει το ΕΜΖΣ. Γνωρίζει πως όποιος και αν είναι ο υπουργός τότε, θα αναγκαστεί να δώσει -με τροπολογία- νέα ημερομηνία λειτουργίας του ΕΜΖΣ. Στις 8 Ιούνη του 2022, πρώτη ημέρα που συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ο νόμος 4930, μίλησε ο Πέτσας και αναφέρθηκε στην τροπολογία, λέγοντας:
«ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΕΤΣΑΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Πρόκειται για την τροπολογία με αριθμό 1328/128/7-6-2022 και συγκεκριμένα, τα άρθρα 2 και 3 αυτής, που έχουν να κάνουν με κάποιες μεταβατικού χαρακτήρα διατάξεις για το νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς, που ψηφίστηκε το φθινόπωρο που μας πέρασε από αυτή τη Βουλή. Είναι, δηλαδή, ο ν.4830/2021.
Συγκεκριμένα, ως προς το άρθρο 2, πρόκειται για τον επαναπροσδιορισμό του χρόνου έναρξης της υποχρέωσης του ιδιοκτήτη δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς για στείρωση ή για αποστολή δείγματος γενετικού υλικού, DNA, καθώς και της επιβολής των προβλεπόμενων προστίμων για τους παραβάτες, ο ποίος συναρτάται με την έναρξη ισχύος του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς και φυσικά του Εργαστηρίου Φύλαξης και Ανάλυσης Γενετικού Υλικού Ζώων Συντροφιάς.
Ως προς το άρθρο 3, πρόκειται για τη μεταβατικού χαρακτήρα διάταξη αναφορικά με την καταχώρηση των φιλοζωικών σωματείων και των φιλοζωικών οργανώσεων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς ως τη θέση σε πλήρη λειτουργία αυτού και των υπομητρώων του κατά περίπτωση.
Αυτές οι δύο παρεμβάσεις κρίνονται αναγκαίες, προκειμένου να δοθεί χρόνος μέχρι την πλήρη λειτουργία του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς. Προς ενημέρωση της Βουλής, σας αναφέρω ότι έχει γίνει η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης, έχουν οριστεί οι προδιαγραφές και είμαστε στη φάση αναδόχου για τη λειτουργία του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς από τον διαγωνισμό που διενεργεί το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε» (Οι εμφάσεις δικές μας).
Δύο παρατηρήσεις, που αποδεικνύουν ότι ο Πέτσας λέει ξεδιάντροπα ψέματα όσον αφορά την κυβερνητική προεργασία για τη λειτουργία του ΕΜΖΣ.
Πρώτη παρατήρηση. Η ΚΥΑ για τις προδιαγραφές του ΕΜΖΣ, που υπογράφεται απ’ αυτόν και τον Πιερρακάκη, δημοσιεύtηκε στο ΦΕΚ 203Β στις 27 Γενάρη του 2022. Και έχει το θράσος να κοκορεύεται στις 8 Ιούνη του 2022 γι’ αυτήν την ΚΥΑ και να δημιουργεί την αίσθηση στους βουλευτάδες των αστικών κομμάτων της αντιπολίτευσης (που πηγαίνουν στην Ολομέλεια της Βουλής απροετοίμαστοι και με γνώμονα την ψηφοθηρία) ότι είναι κοντά ο χρόνος που θα αρχίσει να λειτουργεί το ΕΜΖΣ. Γι΄ αυτή την τροπολογία του Πέτσα μίλησε μόνο η βουλευτής του ΜέΡΑ25 Φ. Μπακαδήμα, στις 9 Ιούνη του 2022, και είπε παπάτζες για να μην δυσαρεστήσει τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους. Παραθέτουμε την ομιλία της και συγκρίντε την με όσα αποκαλύπτουμε για το νόμο-έκτρωμα 4830:
«ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΠΑΚΑΔΗΜΑ: Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Δυο λόγια θα πω για τις τροπολογίες. Θεωρώ, εξάλλου, ότι το νομοσχέδιο έχει συζητηθεί εκτενέστατα. Θα σταθώ στην τροπολογία του Υπουργείου Εσωτερικών, την 1328 με ειδικό 128. Είναι μια τροπολογία που έρχεται στην πράξη να ακυρώσει, να πάρει πίσω το περσινό νομοθέτημα, τον ν.4830. Είναι ένα νομοθέτημα που αφορούσε στα ζώα συντροφιάς. Θα μου πείτε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε την Κυβέρνηση να αναιρεί, να παίρνει πίσω νομοθετήματά της. Ομως, βλέπουμε με τη συγκεκριμένη τροπολογία να μετατίθενται στις καλένδες βασικά ζητήματα που είχε θέσει ο νόμος, στειρώσεις, όλα τα πρόστιμα, το Μητρώο των Φιλοζωικών Οργανώσεων. Ολα αυτά βλέπουμε να μετατίθενται σε έναν χρόνο που δεν γνωρίζουμε ποιος θα είναι αυτός από την τροπολογία που κατατέθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών σήμερα.
Δυστυχώς, βλέπουμε πως για ακόμη μια φορά η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύει ότι λειτουργεί μόνο και μόνο επικοινωνιακά, ότι νομοθετεί και κυβερνά μόνο επικοινωνιακά. Θέλατε τότε, όταν συζητήθηκε ο νόμος, να χαϊδέψετε τα αυτιά των φιλόζωων, περνώντας κάποια θετικά σημεία και ικανοποιώντας πάγια αιτήματα, να δείξετε ότι είστε ευαίσθητοι, ως Υπουργείο και νομοθετήσατε έτσι τότε. Σήμερα, προφανώς, ακούγοντας και αφουγκραζόμενοι άλλες ανάγκες, τα παίρνετε όλα πίσω και στην πράξη, φυσικά, δεν έχει γίνει και ούτε πρόκειται να γίνει κάτι για να αντιμετωπιστεί το τεράστιο ζήτημα των αδέσποτων ζώων στη χώρα μας» (οι εμφάσεις δικές μας).
Δεύτερη παρατήρηση. Ισχυρίστηκε ο Πέτσας ότι «είμαστε στη φάση αναδόχου» για τη λειτουργία του ΕΜΖΣ. Η πραγματικότητα, όμως, όπως προαναφέραμε, είναι ότι ακόμη και σήμερα ο Πιερρακάκης δεν έχει δημοσιοποιήσει την προκήρυξη! Εν ψυχρώ ο Πέτσας δούλεψε τους βουλευτάδες. Δεν βρέθηκε κανένας να πάρει το λόγο και να του πει ότι λέει ψέματα.
Για τις τροποποιήσεις του νόμου 4964 που συζητήθηκε και ψηφίστηκε στις 28 Ιούλη και δημοσιεύθηκε στις 30 Ιούλη στο ΦΕΚ 150Α
Παραπάνω είδαμε ότι τα λειτουργούντα παράνομα καταφύγια έπρεπε να νομιμοποιηθούν μέχρι τις 31 Μάρτη του 2022, με την προϋπόθεση ότι θα έχει εκδοθεί η ΚΥΑ με τις προδιαγραφές για την ίδρυση και λειτουργία τους και να λειτουργεί το ΕΜΖΣ. Η προθεσμία της 31ης Μάρτη του 2022 προβλεπόταν από το α’ εδάφιο της παραγράφου 6 του άρθρου 46 του νόμου-έκτρωμα 4830. Στο ίδιο όμως άρθρο, στο γ’ εδάφιο της ίδιας παραγράφου, προβλεπόταν ότι τα καταφύγια που μέχρι τις 18 Σεπτέμβρη του 2021 (ημέρα που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 4830) είχαν πάρει άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, παίρνουν παράταση νομιμοποίησης μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη του 2023.
Το εδάφιο γ’ ήταν φωτογραφική διάταξη για δύο καταφύγια που τους δόθηκε άδεια ίδρυσης και λειτουργίας παρά το γεγονός ότι απαγορευόταν ρητά από το νόμο 4039/2012. Τους δόθηκε άδεια, γιατί στο ένα κουμάντο έκανε η κόρη του Κούρκουλου και της Λάτση, Εριέτα, ενώ για το δεύτερο μεσολάβησε η ίδια. Προς επιβεβαίωση του ισχυρισμού μας για τη διαφοροποίηση του χρόνου νομιμοποίησης των παράνομων καταφυγίων ζώων συντροφιάς παραθέτουμε την παράγραφο 6:
«Λειτουργούντα κατά τη δημοσίευση του παρόντος καταφύγια υποχρεούνται να συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές των άρθρων 28 και 29 έως τις 31.3.2022. Αποφάσεις σφράγισης καταφυγίων αναστέλλονται μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία, εκτός αν διαπιστωθεί από έκθεση των αρμοδίων οργάνων ότι απειλείται η ζωή των φιλοξενούμενων ζώων. Καταφύγια που έχουν αδειοδοτηθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, υποχρεούνται να συμμορφωθούν προς τις υποχρεώσεις των άρθρων 28 και 29 έως τις 30.9.2023» (οι εμφάσεις δικές μας).
Με το άρθρο 166 του νόμου 4964 η κυβέρνηση Μητσοτάκη τροποποιεί το εδάφιο α’ της παραγράφου 6 του άρθρου 46 και βάζει ως χρόνο λήξης της προθεσμίας για τη νομιμοποίηση των παράνομων καταφυγίων την 30ή Σεπτέμβρη του 2023, δηλαδή τον ίδιο χρόνο που είχε βάλει από την αρχή στο εδάφιο γ’ για τα δύο καταφύγια της Εριέτας Κούρκουλου.
Παραπάνω αναφέραμε ότι ναι μεν με το εδάφιο α’ προβλέπεται πως τα παράνομα καταφύγια μπορούν να νομιμοποιηθούν μέχρι τις 31 Μάρτη του 2022, όμως από τη στιγμή που η νομιμοποίηση συναρτάται από το χρόνο λειτουργίας του ΕΜΖΣ, που με το άρθρο 53 ορίστηκε η 1/4/2023, αναγκαστικά μετετίθετο η ημερομηνία για τη νομιμοποίηση στις 31 Μάρτη του 2023.
Από τη στιγμή δε που η νομιμοποίηση των παράνομων καταφυγίων συναρτάται από τη λειτουργία του ΕΜΖΣ, είναι επόμενο η παράταση της νομιμοποίησής τους να συμπαρασύρει και την έναρξη λειτουργίας του ΕΜΖΣ για τις 30 Σεπτέμβρη του 2023. Αυτή όμως τη μετάθεση της λειτουργίας του ΕΜΖΣ θέλει να την αποκρύψει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, γιατί προέκυψε μέσα στο μικρό χρονικό διάστημα των 47 ημερών, από τις 14 Ιούνη ως τις 30 Ιούλη του 2022.
Αυτό επιβεβαιώνεται, από το γεγονός ότι στην αιτιολογική έκθεση του νόμου 4964 δεν αναφέρονται οι λόγοι της αλλαγής του χρόνου νομιμοποίησης των παράνομων καταφυγίων, μολονότι σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής υπάρχει η υποχρέωση να αναφέρονται οι λόγοι της αλλαγής των διατάξεων που εισάγονται στα νομοσχέδια. Οταν ο Βορίδης ρωτήθηκε να αναφέρει τους λόγους, απέφυγε να δώσει σαφείς εξηγήσεις. Παραθέτουμε την απάντησή του:
«ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών): Κοιτάξτε, ως προς το δεύτερο θέμα της παρατάσεως να πω το εξής: Υπάρχει αρκετή φιλοδοξία, πράγματι αυξημένη φιλοδοξία έτσι όπως διατυπώθηκε αυτή στον νόμο και γι’ αυτό, προκειμένου να υλοποιηθεί αυτή η φιλοδοξία, χρειάζεται να δοθεί αυτή η απαραίτητη παράταση στους δήμους, για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε αυτό που είναι –εγώ θα πω– η ευρύτερη κοινή φιλοδοξία για τα θέμα των ζώων συντροφιάς» (οι εμφάσεις δικές μας).
Καταρχάς, ο Βορίδης ενώ γνωρίζει ότι η νομιμοποίηση αφορά τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους που λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια τα εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, παράνομα καταφύγια και όχι τους δήμους που μόνο αυτοί μπορούσαν να ιδρύσουν και λειτουργήσουν νόμιμα καταφύγια, εφαρμόζοντας τις διατάξεις του νόμου 604/1977 και του ΠΔ 463/1978, προβάλλει τον γελοίο ισχυρισμό ότι την παράταση τη ζήτησαν δήθεν οι δήμαρχοι.
Δεύτερον, ο Βορίδης είναι μεν έξυπνος άνθρωπος και μπορεί να πλασάρει το ψέμα για να καλύψει την εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που χάραξε με το νόμο-έκτρωμα 4830 για τα ζώα συντροφιάς, γιατί οι βουλευτάδες όλων των αστικών κομμάτων της αντιπολίτευσης πηγαίνουν στις συζητήσεις στις Επιτροπές και στην Ολομέλεια της Βουλής απροετοίμαστοι, ενώ πρώτιστο μέλημά τους είναι να μην δυσαρεστήσουν τους εν δυνάμει ψηφοφόρους τους, προκάλεσε όμως αίσθηση το γεγονός ότι απάντησε αυτός και όχι ο καθ’ ύλην αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Πέτσας.
Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση του ΥΠΑΑΤ
Πρώτον, να επισημάνουμε, ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης Μητσοτάκη γι’ αυτήν είναι ο παροπλισμός της.
Δεύτερον, ενώ υπήρχε υποχρέωση από τους πιστοποιημένους ιδιώτες κτηνιάτρους που βάζουν τα τσιπ και πρέπει να διεξάγουν πλήρη κτηνιατρικό έλεγχο, δεν ενημέρωναν τη διαδικτυακή ηλεκτρονική βάση δεδομένων για τα τσιπ που έβαζαν στα ζώα συντροφιάς. Αυτό το γνώριζαν διαχρονικά όλες οι αστικές κυβερνήσεις και δεν έπαιρναν τα μέτρα που απαιτούνταν για να εφαρμόζεται η νομιμότητα και να μην μπορούν οι κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι να οργιάζουν με τις παράνομες μετακινήσεις δεκάδων -αν όχι εκατοντάδων- χιλιάδων ζώων συντροφιάς.
Τρίτον, από τη στιγμή που η έναρξη της λειτουργίας του ΕΜΖΣ αναβάλλεται, σκόπιμα ο Βορίδης και ο Πέτσας σκέφτηκαν να ενεργοποιήσουν την Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση του ΥΠΑΑΤ και να εισαγάγουν σε αυτή εδάφιο με το οποίο προβλέπεται η προσθήκη των πεδίων «δείγμα γενετικού υλικού» και «ανάδοχος», για λόγους καθαρά επικοινωνιακούς.
Καταρχάς επισημάνουμε ότι στα ως τώρα πεδία της Διαδικτυακής Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων προβλέπεται η αναγραφή των στοιχείων των κατοίκων εξωτερικού που θέλουν να υιοθετήσουν ένα ζώο συντροφιάς. Ετσι, η προσθήκη του πεδίου «ανάδοχος» δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο. Μπαίνει για λόγους καθαρά επικοινωνιακούς. Για να δημιουργηθεί η εντύπωση στο «αφελές πόπολο» ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αυστηροποιεί τους ελέγχους στις μετακινήσεις των ζώων συντροφιάς.
Δεύτερον, η προσθήκη του πεδίου «δείγμα γενετικού υλικού» γίνεται επίσης για λόγους καθαρά επικοινωνιακούς και δεν έχει καμία πρακτική αξία, γιατί ο φορέας ΕΦΑΓΥΖΣ δε θα λειτουργεί για πολλά χρόνια, γιατί οι ιδιώτες πιστοποιημένοι κτηνίατροι δεν ενημέρωναν τη Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων και γιατί γι’ αυτή την πλημμελή άσκηση των καθηκόντων τους δεν προβλεπόταν και συνεχίζει να μην προβλέπεται η επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων.
Για το περιβόητο ΕΦΑΓΥΖΣ
Ο Πέτσας, στην ομιλία του, συνέδεσε τη λειτουργία του ΕΦΑΓΥΖΣ, τη στείρωση των ζώων συντροφιάς και την επιβολή προστίμων με τη λειτουργία του ΕΜΖΣ. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό, μαζί με τις στειρώσεις και τα πρόστιμα, πάνε στις ελληνικές καλένδες και έτσι οι κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι θα συνεχίσουν το θεάρεστο έργο τους της μαζικής αναπαραγωγής κουταβιών, χωρίς πρόστιμα και με την αποκόμιση τεράστιων κερδών.
Σε παλαιότερα άρθρο μας είχαμε επισημάνει μερικά πράγματα για το περιβόητο ΕΦΑΓΥΖΣ που αφορά τα δεσποζόμενα και όχι τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς.
Ιδιοκτήτες δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς και DNA
Είναι γνωστό ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη και πολλοί άλλοι από τα αντιπολιτευόμενα αστικά κόμματα ισχυρίζονται ότι η κατάσταση που δημιουργήθηκε στη χώρα μας, με τα εκατομμύρια ζώων συντροφιάς και τις αγέλες που επιτίθενται στον κόσμο στις πόλεις οφείλεται στην ανευθυνότητα των ιδιοκτητών δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς, οι οποίοι μετά από ένα διάστημα τα εγκαταλείπουν. Σε αυτό το άρθρο αποδείξαμε, για μια ακόμη φορά, ότι η εκρηκτική κατάσταση που δημιουργήθηκε στη χώρα μας οφείλεται στην ανεξέλεγκτη παράνομη δράση των κατ’ επίφαση ζωόφιλων.
Η κυβέρνηση, για να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον ισχυρισμό αυτό, στοχοποίησε όλους τους ιδιοκτήτες δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς και τους υποχρεώνει με το νόμο 4830/2021 είτε να τα στειρώσουν είτε να στέλνουν DNA στο ΕΦΑΓΥΖΣ (Εργαστήριο Φύλαξης και Ανάλυσης Γενετικού Υλικού Ζώων Συντροφιάς), που θα συσταθεί στο ΙΙΒΕΑΑ (Ιδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών). Για την αποστολή του δείγματος DNA οι ιδιοκτήτες είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν εφάπαξ ηλεκτρονικό παράβολο 150 ευρώ και 10 ευρώ στον κτηνίατρο που έκανε τη λήψη του γενετικού υλικού. Το δε ΙΙΒΕΑΑ για την ίδρυση και λειτουργία του ΕΦΑΓΥΣΕ θα λάβει εφάπαξ ενίσχυση μέχρι 2 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Καταρχάς, δεν είναι σίγουρο αν θα ιδρυθεί και πότε θα λειτουργήσει το ΕΦΑΓΥΣΕ. Εκείνο που είναι σίγουρο είναι ότι βασικά θα λειτουργεί σαν μπαμπούλας για να πηγαίνουν οι ιδιοκτήτες να στειρώνουν τα δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς. Επειτα, δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να λυθούν τα τεχνικά ζητήματα που είναι απαραίτητα για να μπορεί να λειτουργήσει.
Το κύριο όμως ζήτημα που αναφύεται είναι ότι αυτή η κυβέρνηση βάζει σε προτεραιότητα τη λήψη DNA από τα ζώα συντροφιάς και όχι από τα παραγωγικά ζώα. Οφειλε και οφείλει να ξεκινήσει από την ίδρυση Εργαστηρίου Φύλαξης και Ανάλυσης Γενετικού Υλικού Παραγωγικών Ζώων (ΕΦΑΓΥΠΖ), για να μπει τέλος στο όργιο ελληνοποίησης του γάλακτος, της Φέτας ΠΟΠ και όλων των τυροκομικών προϊόντων.
Τι γίνεται με την ΚΥΑ της παραγράφου 13 του άρθρου 45 του νόμου 4830
Αυτή η ΚΥΑ μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί. Στις 17 Μάρτη του 2022 η Ομοσπονδία Ζωοφιλικών Σωματείων Ελλάδας (ΟΖΣΕ) με αίτησή της στην αρμόδια Γενική Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών ζητούσε ανάμεσα στ’ άλλα να της απαντήσει πως διεξάγονται οι έλεγχοι της αδειοδότησης για την ίδρυση και λειτουργία νέων καταφυγίων ζώων συντροφιάς, από τη στιγμή που δεν έχει εκδοθεί η ΚΥΑ της παραγράφου 13 του άρθρου 45 του νόμου 4830 Παραθέτουμε ένα απόσπασμα από την αίτηση αυτή:
«3. Στις περιπτώσεις καταφυγίων αδέσποτων ζώων που έχουν αδειοδοτηθεί από τις κτηνιατρικές αρχές (ερωτ. 2) ποια διαδικασία ακολουθήθηκε, διότι σύμφωνα και με σχετικές απαντήσεις που έχει λάβει ο φορέας μας από κτηνιατρικές υπηρεσίες της χώρας, δεν δύναται να προβούν σε αδειοδότηση καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς διότι εκκρεμεί η έκδοση της ΚΥΑ με την οποία καθορίζονται τα ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τη διαδικασία, τα όργανα, τα αναγκαία δικαιολογητικά και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την αδειοδότηση των καταφυγίων ζώων συντροφιάς σύμφωνα με το άρθρο 45 παρ 13» (η έμφαση δική μας).
Η αρμόδια Γενική Διεύθυνση απαξίωσε να απαντήσει όχι μόνο σ’ αυτό το ερώτημα της ΟΖΣΕ, αλλά σε όλα τα ερωτήματα που αυτή έθετε.
Η ΟΖΣΕ προσέφυγε στον Συνήγορο του Πολίτη, που με έγγραφό του απαίτησε από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών να ενημερώσει την ΟΖΣΕ για όλα τα ερωτήματα που έθεσε στην αίτησή της.
StP_ZoofilikiΣτις 18 Ιούλη του 2022 η Ειδική Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών Μαριάνθη Δημοπούλου, που υπάγεται στον Πέτσα, έστειλε έγγραφο στον Συνήγορο του Πολίτη και στην ΟΖΣΕ. Σ’ αυτό αναφέρονται γνωστά πράγματα, για τα οποία δεν ρωτούσε η ΟΖΣΕ, ενώ στις ερωτήσεις δεν έδωσε καμία απάντηση! Απέφυγε να απαντήσει και για την ΚΥΑ, γιατί προφανώς δεν έχει εκδοθεί και φαίνεται πως ο Πέτσας δεν έχει σκοπό να την εκδώσει στο άμεσο μέλλον.
Dimopoulou_apantisiΠόσοι δήμοι έστειλαν φακέλους για την κατασκευή καταφυγίων ζώων συντροφιάς μέσω της χρηματοδότησης από το πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ
Στις 27 Οκτώβρη του 2021 ο Πέτσας δημοσιοποίησε πρόσκληση στους δήμους της χώρας για να υποβάλουν φακέλους για την έγκριση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας νέων καταφυγίων με χρηματοδότηση από το ΠΔΕ. Το πρόγραμμα αυτό ο Πέτσας το ονόμασε ΑΡΓΟΣ και το ύψος της χρηματοδότησης ανήρχετο στα 40 εκατ. ευρώ. Είχε δε μπει προθεσμία για την αποστολή των φακέλων η 31η Μάρτη του 2022, ενώ στη συνέχεια δόθηκαν δύο παρατάσεις, η πρώτη για τις 30 Απρίλη και η δεύτερη για τις 31 Μάη του 2022.
Από την πρώτη στιγμή που δημοσιοποιήθηκε αυτή η πρόσκληση είχαμε επισημάνει ότι ελάχιστοι δήμοι θα στείλουν φακέλους για την ίδρυση και λειτουργία καταφυγίων και ότι η πρόσκληση Πέτσα για ένταξη στο πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ γίνεται καθαρά για επικοινωνιακούς λόγους. Επισημάναμε ότι στο παρελθόν είχαν γίνει ανάλογες προσκλήσεις και ανταπόκριση υπήρξε μόνο από μερικές δεκάδες δήμους. Τώρα δε, θα είναι μικρότερη, μιας και με το νόμο-έκτρωμα θα νομιμοποιηθούν τα παράνομα καταφύγια ζώων συντροφιάς, που τα λειτουργούσαν οι κατ’ επάγγελμα ζωόφιλοι.
Στις 14 Φλεβάρη του 2022 υποβάλαμε αίτηση και ζητούσαμε να μας απαντήσουν πόσοι δήμοι υπέβαλαν φακέλους για ένταξη στο πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ. Η αίτησή μας δεν απαντήθηκε μέχρι σήμερα!
AITHSH_LIONTOYH ΟΖΣΕ, στην αίτησή της στις 17 Μάρτη, ζητούσε να της απαντήσουν πόσοι δήμοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να ενταχθούν στο πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ. Οπως προαναφέραμε, η ειδική γραμματέας δεν απάντησε σε κανένα ερώτημά της στις 18 Ιούλη του 2022. Προφανώς δεν απάντησαν γιατί θα αποκαλυπτόταν ότι ελάχιστοι δήμοι υπέβαλαν φακέλους, ότι το εξαγγελθέν πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ ήταν «μούφα» και εξαγγέλθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη για λόγους καθαρά επικοινωνιακούς.
Τελικά ο Πέτσας δεν μπόρεσε να αποφύγει το ξεβράκωμα, καθώς ήταν υποχρεωμένος να δημοσιεύσει στη Διαύγεια του υπουργείου Εσωτερικών τις αποφάσεις του για την έγκριση ένταξης δήμων σε αυτό το πρόγραμμα. Στις 27 Ιούλη του 2022 δημοσιοποίησε 11 αποφάσεις που αφορούσαν 11 Δήμους. Απ’ αυτούς, για οκτώ δήμους (Χολαργού-Παπάγος, Χίου, Νέας Προποντίδος-Ν. Χαλκιδικής, Γαύδου-Ν. Χανίων, Πύλης-Ν. Τρικάλων, Διονύσου, Κορυδαλλού και Κιλελέρ) εγκρίθηκε χρηματοδότηση 125.500 ευρώ για εξοπλισμό καταφυγίων και 70.200 για στειρώσεις, συνολικό ποσό 195.700 ευρώ. Στον ΠΕΣΥΔΑΠ (Περιβαλλοντικός Σύνδεσμος Δήμων Αθήνας Πειραιά) εγκρίθηκε ποσό 500.000 ευρώ (129.000 για εξοπλισμό παιχνιδιών στο πάρκο σκύλων και 371.000 για παροχή κτηνιατρικών υπηρεσιών). Στους δήμους Σκιάθου και Κεντρικών Τζουμέρκων εγκρίθηκε δαπάνη 372.000 ευρώ στον καθένα για την κατασκευή καταφυγίων ζώων συντροφιάς, σύνολο 744.000 ευρώ. Το συνολικό ποσό για τις 11 αποφάσεις του Πέτσα ανήλθε σε 1.439.700 ευρώ.
Εμείς θα επαναλαμβάνουμε μονότονα να καταργηθεί ο νόμος-έκτρωμα 4830/19-9-2021.
ΥΓ. Πέρασαν σχεδόν 11 μήνες από τη δημοσίευση του νόμου-εκτρώματος 4830/2021. Με αυτόν η κυβέρνηση Μητσοτάκη έβαλε ως στρατηγικό στόχο τη νομιμοποίηση του μαζικά διεξαγόμενου παράνομου εμπόριου ζώων συντροφιάς από τους κατ’ επάγγελμα ζωόφιλους. Ο στόχος αυτός είχε προαναγγελθεί σε εκδήλωση που συνδιοργανώθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικού Σχεδιασμού της ΝΔ και το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κ. Καραμανλής στις 21 Νοέμβρη του 2018, στην οποία συμμετείχε και ο Μητσοτάκης, που έκανε και το κλείσιμο της εκδήλωσης.
Εμφανίστηκε, επίσης, ως εκπρόσωπος μεγάλης «φιλοζωικής» οργάνωσης, ομιλήτρια που υπογράμμισε ότι στη χώρα μας υπάρχει υπερπληθυσμός ζώων συντροφιάς που δεν μπορεί να απορροφηθεί. Τόνισε, ακόμη, ότι αυτό δεν είναι προσωπική της άποψη, αλλά είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα συμβεί και γι’ αυτό πρέπει να κάνουμε κάτι για να το αντιμετωπίσουμε. Επίσης, ότι πρέπει να κάνουμε περισσότερες υιοθεσίες στο εξωτερικό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι κάτι κακό. Αντίθετα, όπως είπε, είναι κάτι καλό και θα πρέπει με το νέο θεσμικό πλαίσιο να το στηρίξουμε, γιατί δεν υπάρχει περιθώριο να απορροφηθούν τα ζώα στη χώρα μας.
Υπογραμμίζουμε πως ούτε με το μαζικό εμπόριο (εκατοντάδες χιλιάδες μαϊμού υιοθεσίες από κατοίκους του εξωτερικού) θα υπάρξει αποσυμφόρηση των ζώων συντροφιάς στη χώρα μας, γιατί με το νόμο-έκτρωμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη θα διαιωνίζεται η μαζική αναπαραγωγή τους.
Γεράσιμος Λιόντος