Με (ν)τροπολογία που θα ψηφιστεί στις 2 Νοέμβρη, οι αποζημιώσεις στους πλημμυρόπληκτους αγρότες για το φυτικό και ζωικό κεφάλαιο θα δοθούν μετά από χρόνια, από την πρώην ΠΣΕΑ. Δε θα ξεπερνούν το 60% της καταστροφής που υπέστησαν στο φυτικό και ζωικό κεφάλαιο, στον εξοπλισμό, στις εγκαταστάσεις και στις αποθηκευμένες ζωοτροφές και προϊόντα.
Είναι μεγάλο ψέμα ο ισχυρισμός του Αυγενάκη ότι μετά την ψήφιση της τροπολογίας στη Βουλή διασφαλίζεται η μεταφορά 150 εκατομμυρίων ευρώ στον ΕΛΓΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Αυτό ο Αυγενάκης το έχει πει δυο φορές, γιατί θεωρεί τους αγρότες Χαχόλους που αιωνίως θα μασάνε τα ψέματά του και θα του λένε και ευχαριστώ από πάνω. Πρώτη φορά το είπε στις 27 Οκτώβρη, μέσω Δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Γραφείο Τύπου του ΥΠΑΑΤ. Ανέφερε (η έμφαση δική μας):
«Η τροπολογία πρόκειται να ψηφισθεί στις 2 Νοεμβρίου, καθώς έχει κατατεθεί στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών “Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου τομέα“, το οποίο είναι το πρώτο νομοσχέδιο που θα συζητηθεί από τη Βουλή, μετά την διακοπή των εργασιών της για την 28η Οκτωβρίου.
Αυθημερόν εκδίδεται Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρη Αυγενάκη και του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θάνου Πετραλιά, η οποία έχει ήδη προετοιμασθεί και είναι σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία.
Ευθύς αμέσως γίνεται η μεταφορά από το Υπουργείο Οικονομικών στην Τράπεζα της Ελλάδας, κατ’ αρχάς, 150 εκατ. ευρώ για την πληρωμή προκαταβολών αποζημιώσεων τις οποίες ο ΕΛΓΑ θα πιστώσει στους λογαριασμούς των δικαιούχων κτηνοτρόφων- μελισσοκόμων, εντός τριών εργασίμων ημερών».
Δεύτερη φορά το είπε ο ίδιος ο Αυγενάκης σε συνάντησή του με μέλη του προεδρείου της ΕΘΕΑΣ (Εθνική Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών) στις 30 Οκτώβρη. Παραθέτουμε ένα απόσπασμα (η έμφαση δική μας):
«Εκ των πραγμάτων αναπροσαρμόστηκαν και τα χρονοδιαγράμματα και πλέον μετά την ψήφιση της τροπολογίας στις 2 Νοεμβρίου, στο πρώτο νομοσχέδιο που θα συζητηθεί στη Βουλή, με την οποία διασφαλίζεται η μεταφορά, κατ΄ αρχάς 150 εκατ. ευρώ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό στον ΕΛΓΑ και το ακατάσχετο των αποζημιώσεων. Στη συνέχεια, όπως έχει ανακοινωθεί και αφού έχει εκδοθεί η ΚΥΑ, εντός τριών ημερών από την εκταμίευση του ποσού από την Τράπεζα Ελλάδος, ο ΕΛΓΑ θα ξεκινήσει τις πληρωμές».
Χθες (30 Οκτώβρη), ο Αυγενάκης ως επισπεύδων μαζί με άλλους υπουργούς κατέθεσε την τροπολογία που τόσο πολύ διαφήμισε (την παραθέτουμε στο τέλος). Αρκούν δυο αποσπάσματα, από την ανάγνωση των οποίων διαπιστώνεται ότι δεν γίνεται καμία αναφορά στο ύψος της χρηματοδότησης του ΕΛΓΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό, ούτε ορίζεται ο χρόνος στον οποίο θα αρχίσει η καταβολή των αποζημιώσεων.
«Αρθρο 1
Ενίσχυση για γεωργικές εκμεταλλεύσεις σι οποίες επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023
1. Σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις μπορεί να χορηγείται ενίσχυση, σύμφωνα με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων, ως αντιστάθμισμα για ζημιές στη φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο, οι οποίες προκλήθηκαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023».
Οι κανόνες των Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (ΚΟΕ) είναι οι ίδιοι με αυτούς που προβλέπονταν από την πρώην Διεύθυνση ΠΣΕΑ (Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτακτης Ανάγκης). Απ’ αυτή τη Διεύθυνση οι αγρότες υπέφεραν, γατί πέρναγαν αρκετά χρόνια για να εγκριθούν από την Κομισιόν οι αποζημιώσεις, που ήταν πολύ μικρότερες από την αξία του φυτικού και ζωικού κεφαλαίου που είχε καταστραφεί. Γι’ αυτό το λόγο η Διεύθυνση ΠΣΕΑ είχε δυσφημιστεί τόσο πολύ στους αγρότες. Προκειμένου να χρυσώσουν το χάπι, οι προηγούμενες κυβερνήσεις μετέφεραν αυτή την αρμοδιότητα της ΠΣΕΑ στον ΕΛΓΑ, αλλά διατηρήσαν άθιχτους τους κανόνες της ΠΣΕΑ, μετονομάζοντάς τους σε ΚΟΕ (Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις).
Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα, που ενημερώναμε θεσσαλούς αγρότες ότι οι αποζημιώσεις για την ολική καταστροφή του ζωικού κεφαλαίου θα δοθούν από την πρώην ΠΣΕΑ, ξεσπάθωναν εναντίον της κυβέρνηση Μητσοτάκη και άφηναν να εννοηθεί ότι δε θα το αφήσουν να περάσει έτσι.
«Εκθεση Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους
Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλούνται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα (…)
ΙΙ. Επί του κρατικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης κατά περίπτωση
1. Δαπάνη από τη χορήγηση ενίσχυσης από τον ΕΛ.Γ.Α., κατόπιν μεταφοράς πιστώσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό, σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις, ως αντιστάθμισμα για ζημιές στη φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο, οι οποίες προκλήθηκαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023, το ύψος της οποίας εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (έκδοση κ.υ.α. κ.λπ.) (η έμφαση δική μας).
Τα νομοσχέδια και οι τροπολογίες συνοδεύονται από Εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ). Το παραπάνω απόσπασμα είναι από την Εκθεση που συνοδεύει την (ν)τροπολογία των Αυγενάκη και Σίας. Οπως διαπιστώνουμε, η δαπάνη δεν ορίζεται, ενώ αναφέρεται ότι το ύψος της θα εξαρτηθεί από πραγματικά γεγονότα, χωρίς ούτε αυτά να προσδιορίζονται.
Σκόπιμα δεν ορίζονται τα «πραγματικά γεγονότα», γιατί τόσο η έγκριση της δαπάνης όσο και το ύψος της θα εξαρτηθούν από την απόφαση που θα πάρει η Κομισιόν, μέσα από μια χρονοβόρα διαδικασία που κρατάει αρκετά χρόνια. Η υπογραφή και δημοσίευση της ΚΥΑ που αναφέρει η (ν)τροπολογία θα γίνει όταν εγκριθεί η δαπάνη από την Κομισιόν!
Ολα αυτά τα εξηγήσαμε αναλυτικά σε άρθρο μας με τίτλο: Αποκαλύπτουμε τις πέτσινες υποσχέσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη προς τους πλημμυρόπληκτους αγρότες της Θεσαλίας, από το οποίο αναδημοσιεύουμε εκτενές απόσπασμα:
Αποζημίωση υλικοτεχνικού εξοπλισμού των αγροτών που καταστράφτηκε
Καταρχάς, να θυμίσουμε ότι η αποκατάσταση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού γίνεται με χρηματοδότηση από τις ΚΟΕ (Κρατική Οικονομική Ενίσχυση) και όχι από τον ΕΛΓΑ ή από την περιβόητη Κρατική Αρωγή. Η αποζημίωση ανέρχεται στο 56%.
Δεύτερο, η διαδικασία που ακολουθείται σύμφωνα με την ΣΛΕΕ (Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης), άρθρο 108 παράγραφος 3, προβλέπει ως προαπαιτούμενο την αποστολή πλήρους φακέλου στην Κομισιόν (όχι μόνο για τον καταστραφέντα υλικοτεχνικό εξοπλισμό π.χ. από πλημμύρες), προκειμένου να εξεταστεί και να κριθεί ότι «δεν νοθεύεται ο ανταγωνισμός στην εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Δηλαδή, μια χώρα δεν μπορεί να δώσει κρατική ενίσχυση αν δεν εγκριθεί από την Κομισιόν.
Παραθέτουμε την παράγραφο 1 του άρθρου 107 και την παράγραφο 3 του άρθρου 108 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (οι εμφάσεις δικές μας):
Αρθρο 107 (πρώην άρθρο 87 της ΣΕΚ)
-
- Ενισχύσεις που χορηγούνται υπό οποιαδήποτε μορφή από τα κράτη ή με κρατικούς πόρους και που νοθεύουν ή απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό διά της ευνοϊκής μεταχειρίσεως ορισμένων επιχειρήσεων ή ορισμένων κλάδων παραγωγής είναι ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά, κατά το μέτρο που επηρεάζουν τις μεταξύ κρατών μελών συναλλαγές, εκτός αν οι Συνθήκες ορίζουν άλλως…
Αρθρο 108 (πρώην άρθρο 88 της ΣΕΚ)…
Η Επιτροπή ενημερώνεται εγκαίρως περί των σχεδίων που αποβλέπουν να θεσπίσουν ή να τροποποιήσουν τις ενισχύσεις, ώστε να δύναται να υποβάλει τις παρατηρήσεις της. Αν κρίνει ότι σχέδιο ενισχύσεως δεν συμβιβάζεται με την εσωτερική αγορά, κατά το άρθρο 107, κινεί αμελλητί τη διαδικασία που προβλέπεται από την προηγούμενη παράγραφο. Το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος δεν δύναται να εφαρμόσει τα σχεδιαζόμενα μέτρα πριν η Επιτροπή καταλήξει σε τελική απόφαση.
EL C 83/92 Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 30.3.2010.
Προτού συνεχίσουμε κρίνουμε απαραίτητο να κάνουμε τις εξής διευκρινήσεις.
Πρώτο, οι Κομισάριοι επιβάλλουν μεν την προέγκριση των ΚΟΕ, αλλά αυτές καταβάλλονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό της χώρας. Δηλαδή, από τον Κοινοτικό Προϋπολογισμό δεν καταβάλλεται ούτε ένα ευρώ.
Δεύτερο, οι ντιρεκτίβες που επιβάλλονται με τα άρθρα 107 και 108 εφαρμόζονται μονομερώς στον αγροτικό τομέα, ενώ αυτός είναι εξαιρετικά ευάλωτος στις φυσικές καταστροφές. Αντίθετα, οργιάζει το πάρτι με τις κρατικές χρηματοδοτήσεις της βιομηχανικής παραγωγής. Αυτό συμβαίνει επειδή οι Κομισάριοι θέλουν να επιταχύνουν τη διαδικασία εγκατάλειψης της αγροτικής παραγωγής και του χωριού από τη συντριπτική πλειοψηφία των φτωχών αγροτών.
Τρίτο, δική μας θέση είναι πως η αγροτική παραγωγή πρέπει να χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, προκειμένου οι ζημιές από τις φυσικές καταστροφές να αποζημιώνονται πλήρως.
Ο Αυγενάκης γνωρίζει ότι, σύμφωνα με τα άρθρα 107 και 108 της ΣΛΕΕ, δεν επιτρέπεται η κρατική χρηματοδότηση για την αντικατάσταση του καταστραφέντος υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Ομως, στις 9 Οκτώβρη του 2023 προχώρησε μαζί με άλλους υπουργούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην έκδοση ΚΥΑ (ΦΕΚ 5893Β), στην οποία προβλέπεται ότι θα δοθεί ένα «φιλοδώρημα» 2.000 ευρώ στους γεωργούς (φυτική παραγωγή) και 4.000 ευρώ στους κτηνοτρόφους.
Με την κίνηση αυτή προσπάθησαν να καλλιεργήσουν στους αγρότες της Θεσσαλίας την ψευδαίσθηση ότι μετά από αυτό το «φιλοδώρημα» θα δοθεί νέα κρατική χρηματοδότηση, προκειμένου να καλυφθεί όλη η δαπάνη για την αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Ηταν ο ύστατος εκβιασμός για να νικήσει ο Αγοραστός στο δεύτερο γύρο των περιφερειακών εκλογών. Ο εκλογικός εκβιασμός της κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν έπιασε, εκτιμούμε όμως ότι δεν θα τολμήσουν να μην καταβάλουν τα «φιλοδωρήματα» των 2.000 και 4.000 ευρώ.
Επειδή αυτό το «φιλοδώρημα» υπολείπεται του ύψους της δαπάνης για την αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού, θα πρέπει να σταλεί, από το ΥΠΑΑΤ φάκελος στην Κομισιόν για να εγκρίνει τη χρηματοδότηση μέσω ΚΟΕ (Κρατική Οικονομική Ενίσχυση). Μια διαδικασία που κρατάει χρόνο, τόσο για την έγκρισή της όσο και για την εν συνεχεία έκδοση της απαιτούμενης ΚΥΑ που θα ορίζει το ύψος των χρηματοδοτήσεων που εγκρίθηκαν.
Θυμίζουμε ότι, με βάση την ΚΥΑ για τις ενισχύσεις μέσω ΚΟΕ, προβλέπεται χρηματοδότηση του 56% της δαπάνης για την αγορά του εξοπλισμού.
Θυμίζουμε, επίσης, ότι ο φάκελος που θα σταλεί στην Κομισιόν για έγκριση αυτού του προγράμματος δεν θα αφορά μόνο τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, αλλά και άλλα θέματα (π.χ. το φυτικό κεφάλαιο, το ζωικό κεφάλαιο, το πάγιο κεφάλαιο, φυτική και ζωική παραγωγή που θα απολεσθεί λόγω καταστροφής του φυτικού και ζωικού κεφαλαίου, αποθηκευμένα προϊόντα και ζωοτροφές).
Στις 11 Οκτώβρη, ο Αυγενάκης είχε ισχυριστεί ψευδέστατα ότι «υπεγράφη ΚΥΑ των κρατικών αποζημιώσεων απώλειας ζωικού κεφαλαίου από ασθένειες, όπου στην περιφέρεια Θεσσαλίας αναλογούν περί τα 2 εκατ. ευρώ», ενώ γνώριζε ότι έπρεπε να ακολουθηθεί η διαδικασία της πρώην ΠΣΕΑ, με την αποστολή φακέλου στην Κομισιόν, κάτι που ομολογεί τώρα με τη (ν)τροπολογία (το πρώτο απόσπασμα που παραθέσαμε παραπάνω).
Γι’ αυτό και ο Αυγενάκης, στις δύο ανακοινώσεις του στις 27 και 30 Οκτώβρη δεν κάνει καμία αναφορά στην τύχη αυτής της πέτσινης ΚΥΑ, ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ για το καταστραφέν ζωικό κεφάλαιο των κτηνοτρόφων της Θεσσαλίας. Επιπλέον, από τις 11 Οκτώβρη μέχρι σήμερα, δεν έχει σταλεί στο Εθνικό Τυπογραφείο ΚΥΑ για να πάρει αριθμό ΦΕΚ στο τεύχος Β. Η σχετική ανακοίνωση του Αυγενάκη στις 11 Οκτώβρη εξυπηρετούσε μόνο την καμπάνια για την επανεκλογή του Αγοραστού.
Επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας στους αγρότες της Θεσσαλίας να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους και να αγωνιστούν για την πλήρη αποζημίωση της καταστροφής που υπέστησαν το φυτικό και ζωικό κεφάλαιο, η φυτική παραγωγή στις μονοετείς καλλιέργειες, ο εξοπλισμός, οι εγκαταστάσεις τους και τα αποθηκευμένα προϊόντα και ζωοτροφές.
Tropologia_agrot_apozimioseis