Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή ξεκαθάρισε στη Βουλή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Δελή, ότι οι «δόκιμοι» εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν στην Ειδική Αγωγή το 2020 και έκλεισαν τη διετία στις 19 Αυγούστου του 2022, δεν πρόκειται να μονιμοποιηθούν αν δεν αξιολογηθούν πρώτα, σύμφωνα με το νόμο Κεραμέως (Ν. 4823/2021). Ξεκαθάρισε επίσης ότι οι διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησης που εξέδωσαν κάποιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης εκδόθηκαν «κατά παράβαση του νόμου» και επομένως θα ανακληθούν.
Είπε δε, ότι το αντίστοιχο μήνυμα που μετέφερε ο Γ.Γ. Κόπτσης, κατά τη συνάντηση που είχε με Συλλόγους Εκπαιδευτικών ΠΕ και ΕΛΜΕ, ήταν κατά παραγγελία της Κεραμέως, η οποία έχει κάνει σαφές ότι ο νόμος 4823/2021 για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, συμπεριλαμβανομένων των «δόκιμων», θα εφαρμοστεί την τρέχουσα σχολική χρονιά: «Θέλω να σας πω πως η απόφαση της Υπουργού, της κυρίας Νίκης Κεραμέως και οι σχετικές οδηγίες τις οποίες έδωσε στον Γενικό Γραμματέα, τον κ. Κόπτση είναι να εφαρμοστεί ο ν.4823/2021, ο οποίος προβλέπει για τη μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών -μεταξύ αυτών και των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής που με ρωτάτε- αξιολόγηση. Η αξιολόγηση όπως πάρα πολλές φορές η ίδια η Υπουργός έχει ανακοινώσει, η κ. Κεραμέως, θα γίνει κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Μεταφέροντας, λοιπόν, τις οδηγίες με βάση την απόφαση της κ. Κεραμέως ο κ. Κόπτσης στους διευθυντές της εκπαίδευσης, τους είπε να απέχουν από τη μονιμοποίηση ακριβώς γιατί πρέπει προηγουμένως να γίνει αξιολόγηση. Παρ’ όλα αυτά, παρά τις αντίθετες οδηγίες, κάποιοι προέβησαν στη μονιμοποίηση όπως και εσείς αναφέρετε και είναι αλήθεια.
Για όσους ξέρουν νομικά βεβαίως δεν έχουν αυτές νομικό έρεισμα. Είναι πράξεις της διοίκησης οι οποίες έχουν εκδοθεί κατά παράβαση του νόμου. Δεν έχουν κάποιο νομικό έρεισμα. Οι υπηρεσίες σήμερα το πρωί πριν έρθω να απαντήσω στην ερώτησή σας με πληροφόρησαν ότι υπάρχουν και διευθύνσεις οι οποίες τις μονιμοποιήσεις τις έχουν ανακαλέσει. Δεν ήξεραν να μου πουν ποιες. Σας το μεταφέρω όπως ακριβώς μου το είπαν και χωρίς να διευκρινίζουν σε ποιες έχουν γίνει».
Ποιο είναι το κύριο συμπέρασμα που προκύπτει από τα λεγόμενα της υφυπουργού; Χωρίς καμιά αμφιβολία ότι η αξιολόγηση είναι τιμωρητική και τα περί «βελτίωσης» των εκπαιδευτικών ήταν και είναι αισχρά ψεύδη.
Η απόδειξη, χωρίς πολλή σκέψη και ιδιαίτερες αναφορές στον καπιταλισμό και το ρόλο του αστικού σχολείου, ως μηχανισμού εμπέδωσης της πειθάρχησης και υποταγής και αναπαραγωγής των εκμεταλλευτικών σχέσεων, βρίσκεται στο γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί, ως αναπληρωτές (άρα φθηνοί και ευέλικτοι εργαζόμενοι), κρίνονταν άξιοι και ικανοί από το υπουργείο Παιδείας να στηρίζουν το δημόσιο σχολείο. Και να το στηρίζουν μάλιστα με τεράστιο οικονομικό και ψυχολογικό κόστος, τρέχοντας για χρόνια με μια βαλίτσα στο χέρι σε όλες τις εσχατιές της Ελλάδας.
Και τώρα που έφθασε επιτέλους η ώρα να διοριστούν μόνιμα στην εκπαίδευση, να αισθανθούν μια κάποια ασφάλεια ότι έχουν εξασφαλίσει την επιβίωσή τους (για ζωή ούτε καν λόγος με όλα όσα συμβαίνουν) και να δοθούν με μεγαλύτερη ζέση στο εκπαιδευτικό τους έργο, ξαφνικά βλέπουν μπροστά τους τον πέλεκυ της αξιολόγησης, που αμφισβητεί την αξιοσύνη και τις ικανότητές τους και τους ξανανεβάζει στο τρένο της αβεβαιότητας.
Το τρομοκρατικό μήνυμα που θέλει να στείλει η Κεραμέως δεν αφορά μόνο τους «δόκιμους» εκπαιδευτικούς, αλλά έχει αποδέκτες όλους, νεοδιορισθέντες και μόνιμους. Είναι δε, μια ακόμη απόδειξη του ότι η αξιολόγηση δεν «περπατάει», όπως θα το επιθυμούσαν Μητσοτάκης και Κεραμέως, γιατί συναντά ισχυρές αντιστάσεις. Εξ ου και η άρνηση χιλιάδων σχολείων να συμμετέχουν στην καμουφλαρισμένη αξιολόγηση του «προγραμματισμού και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου» και η απεργία-αποχή από τον ορισμό μεντόρων και ενδοσχολικών συντονιστών.
Γι’ αυτό και η Κεραμέως επιστράτευσε για πολλοστή φορά τις απειλές και τον βούρδουλα, επιλέγοντας σε αυτήν τη φάση το καμουτσίκι να πέσει πρώτα επί της κεφαλής των «δόκιμων» εκπαιδευτικών.