Εδώ και χρόνια, με δεδομένα την κατάργηση του επιθεωρητισμού, τις ψευδαισθήσεις -ειδικά των πρώτων χρόνων διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και της «συνεργασίας των δημοκρατικών δυνάμεων»- και το γεγονός ότι είχε ατονίσει ο ρόλος των διευθυντών, καθώς είχε προβάλει πιο έντονα ο ρόλος του συλλόγου διδασκόντων, στα σχολεία είχαν καλλιεργηθεί, με ευθύνη των συνδικαλιστικών παρατάξεων του αστισμού όλου του φάσματος (των Περισσού και Σύριζα συμπεριλαμβανομένων, που επιζητούσαν ψηφαλάκια), αυταπάτες σχετικά με το ρόλο των διευθυντών στη διοικητική πυραμίδα της εκπαίδευσης. Μερίδιο ευθύνης έχουν και οι παρατάξεις της λεγόμενης ριζοσπαστικής αριστεράς, των οποίων μέλη ανέλαβαν διευθυντικό ρόλο σε σχολικές μονάδες.
Οι προσπάθειες επαναφοράς του επιθεωρητισμού με τον καλυμμένο μανδύα του «προγραμματισμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου», που έδινε ενισχυμένο ρόλο στους διευθυντές καθώς ήταν κρίκος στην διοικητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (την εκπαιδευτική την ασκούσε ο σχολικός σύμβουλος), άρχισαν σιγά-σιγά να διαλύουν αυτόν τον μύθο στους πιο προωθημένους πολιτικά εκπαιδευτικούς.
Οι αυταπάτες όμως εξακολουθούν να υπάρχουν και βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στα μη ταξικά συνειδητοποιημένα στρώματα.
Αυτοί οι εκπαιδευτικοί, λοιπόν, τώρα πρέπει να ανοίξουν τα μάτια τους και να αντικρύσουν την αλήθεια. Και η αλήθεια είναι ότι οι διευθυντές από τη στιγμή που ξεκόβουν από τα σπλάχνα της βάσης της μαχόμενης εκπαίδευσης, φεύγοντας από την τάξη και επιλέγοντας να καθήσουν σε αυτήν τη θέση, τοποθετούν τον εαυτό τους στη διοικητική ιεραρχία, αναλαμβάνοντας ρόλο προώθησης των εκάστοτε επιλογών του υπουργείου Παιδείας.
Ιδού μια τελευταία απόδειξη.
Δεν πρόλαβε η Κεραμέως να στείλει το φιρμάνι στα σχολεία να αρχίσει μέχρι το τέλος του Φλεβάρη η «αυτοαξιολόγηση», που πυροδότησε την αντίθεση των εκπαιδευτικών και εξ αυτής την απόφαση των ΔΟΕ-ΟΛΜΕ για απεργία-αποχή από κάθε τέτοια διαδικασία που ανοίγει το δρόμο στην αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και των ίδιων των εκπαιδευτικών, και μια δράκα διευθυντές του Ηρακλείου Κρήτης -69 τον αριθμό- έσπευσε να κάνει «διορθωτικές» προτάσεις, υπονομεύοντας τον αγώνα που μόλις τώρα αρχίζει.
Οι διευθυντές αυτοί συνέταξαν κείμενο, στο οποίο με φιοριτούρες και «δημιουργική κριτική» αποσκοπούν να βάλουν τρικλοποδιές στους εκπαιδευτικούς, να κρύψουν την ουσία, τον πραγματικό δηλαδή ρόλο της αξιολόγησης, η οποία στον καπιταλισμό θα είναι πάντα τιμωρητική, ειδικά εναντίον εκείνων που δεν «βολεύονται» στο σάπιο σύστημα και αντιπαλεύουν τα αντιδραστικά μέτρα και το περιεχόμενο του αστικού σχολείου, αποσπώντας συγχρόνως, διά του φόβου, τη συναίνεση των ευθυνόφοβων.
Τέτοιες «εποικοδομητικές» προτάσεις για τους διευθυντές αυτούς είναι π.χ.: Η αναστολή στην έναρξη εφαρμογής της διαδικασίας, καθώς τα σχολεία είναι στο άνοιγμα-κλείσιμο. Η εφαρμογή μόνο της εσωτερικής αξιολόγησης γιατί αυτή «μπορεί να αποδώσει όλα τα ζητούμενα αποτελέσματα χωρίς την εμπλοκή που θα επιφέρει η μονοπρόσωπη εξωτερική αξιολόγηση». Η μη εμπλοκή φορέων όπως ο Σύλλογος Γονέων γιατί το μόνο που θα προσφέρει είναι ένταση και συγκρούσεις. Περιγραφική αξιολόγηση των δεικτών και όχι βαθμολογική. Οι δείκτες που προτείνονται δεν μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις σχολικές μονάδες (μονοθέσια, ολιγοθέσια σχολεία, μικρά επαρχιακά γυμνάσια και λύκεια). Λιγότεροι δείκτες για τα σχολεία αυτά. Πιλοτική εφαρμογή τριετούς διάρκειας. Η αποτίμηση να είναι περιγραφική.
Η υπονόμευση του αγώνα όμως δεν σταματά στην κίνηση αυτή των 69 διευθυντών του Ηρακλείου Κρήτης. Τη σκυτάλη πήραν στη συνέχεια οι παρατάξεις «Εκπαιδευτική Προοπτική» και «ΠΕΚ/ΠΑΣΚ», που από τη θέση αξιωμάτων (προεδρίας και αντιπροεδρίας) στην ΕΛΜΕ απαίτησαν από το Δ.Σ του σωματείου να σταλεί μέσω της ΕΛΜΕ (!) το κείμενο των διευθυντών στα σχολεία, ακυρώνοντας ακόμη και την απόφαση της ΟΛΜΕ.
Παραθέτουμε το κείμενο-καταγγελία της Αγωνιστικής Παρέμβασης Εκπαιδευτικών Ν. Ηρακλείου.
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΜΕ «ΔΟΥΡΕΙΟ ΙΠΠΟ» ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ, ΥΠΟΣΚΑΠΤΕΙ Η «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ» ΚΑΙ Η «ΠΕΚ/ΠΑΣΚ» ΤΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΟΛΜΕ ΓΙΑ ΜΑΖΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ-ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΩΝ ΜΑΣ
ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΙΣ «ΣΕΙΡΗΝΕΣ» ΤΗΣ ΥΠΟΤΑΓΗΣ
ΚΑΝΕΙΣ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΣ-ΚΑΜΙΑ ΠΑΓΙΔΕΥΣΗ
ΝΑ ΑΡΝΗΘΟΥΜΕ ΜΑΖΙΚΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ» ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΤΗΣ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗΣ ΤΩΝ ΘΕΜΕΛΙΩΔΩΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΩΝ ΜΑΣ.
ΝΑ ΑΠΟΡΡΙΨΟΥΜΕ ΜΑΖΙΚΑ ΚΑΙ ΕΝΩΤΙΚΑ ΟΛΟ ΤΟ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ-ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ-ΑΤΟΜΙΚΗΣ)
Η ΕΠΕΛΑΣΗ ΣΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΛΙΚΗ. ΔΕΝ ΕΞΕΥΓΕΝΙΖΕΤΑΙ, ΟΥΤΕ «ΔΙΟΡΘΩΝΕΤΑΙ»(!) ΜΕ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΑ ΤΕΡΤΙΠΙΑ ΚΑΙ ΜΕ… ΠΡΟΘΥΜΟΥΣ ΠΡΟΠΟΜΠΟΥΣ ΤΗΣ ΥΠΟΤΑΓΗΣ
ΝΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΟΥΜΕ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΜΕΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΟΥ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΑ «ΒΗΜΑΤΑ ΑΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΜΑΣ» ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Η ΟΛΜΕ.
Ενώ κορυφώνεται η επίθεση της κυβέρνησης με τον αντιδραστικό νόμο 4692/20 και την Υ. Απόφαση 6603/21 και υπάρχει ήδη απόφαση του Δ.Σ της ΟΛΜΕ για άρνηση αποδοχής του αντιλαϊκού θεσμικού πλαισίου της «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ»-ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗΣ-ΑΠΟΛΥΣΗΣ, οι δυο κυρίαρχες εκλογικά παρατάξεις: η «αριστερή» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ» και η συνοδοιπόρος της ΠΕΚ/ΠΑΣΚ, εκμεταλλεύονται, με τη σειρά τους, την αναστολή των συλλογικών διαδικασιών του σωματείου, για να δώσουν από τη θέση πια των αξιωμάτων του σωματείου (Προεδρίας και Αντιπροεδρίας αντιστοίχως) το δικό τους ΥΠΟΓΕΙΟ ΧΤΥΠΗΜΑ στην ανάπτυξη της αγωνιστικής διάθεσης της βάσης και της συλλογικής πάλης συνολικότερα, αξιοποιώντας το δίκτυο των μελών και επιρροών τους που κατέχουν διευθυντικές θέσεις στα σχολεία, με στόχο να ΚΑΜΨΟΥΝ το αγωνιστικό φρόνημα της βάσης και να ΒΑΛΟΥΝ ΠΛΑΤΗ στην αντιλαϊκή επίθεση στο… όνομα της «μετριοπάθειας»(!)
Ειδικότερα, με ένα «ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ» των σχολείων, οι δυο παρατάξεις «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ» και «ΠΕΚ/ΠΑΣΚ» προσπαθούν να «κρυφτούν πίσω από το δάκτυλό τους», ΣΥΓΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ έτσι την ΑΠΟΔΟΧΗ και ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ τους σε όλο το αντιδραστικό θεσμικό οπλοστάσιο της κυβέρνησης της ΝΔ, το οποίο με άλλη ορολογία και μανδύα είχαν υποστηρίξει, όταν την κυβερνητική εξουσία κατείχαν τα κόμματα της πολιτικής αναφοράς τους, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ αντιστοίχως, ή ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Αξιοποιούν δηλ το κείμενο των διευθυντών, για να μη δηλώσουν ευθέως οι δυο πρώην κυβερνητικές παρατάξεις τη σύμπλευσή τους, σε μεγάλο βαθμό, με τα αντιδραστικά κυβερνητικά μέτρα και την ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΨΗΦΟ στήριξης στην απόφασης της ΟΛΜΕ και στο αγωνιστικό πρόγραμμα της που έδωσαν κεντρικά.
Ετσι, η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ από τη θέση της προεδρίας της ΕΛΜΕ και η ΠΕΚ/ΠΑΣΚ από τη θέση της αντιπροεδρίας, απαίτησαν από το Δ.Σ του σωματείου- με τη μορφή ενός ιδιότυπου «εντέλλεσθαι» που παραπέμπει σε συνδικαλιστικές πρακτικές αντιδημοκρατικού κατήφορου και πραξικοπηματικής στάσης-να ΣΤΑΛΕΙ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΛΜΕ(!) το κείμενο των διευθυντών στα σχολεία. Ενα κείμενο, που, στην ουσία του, ΑΚΥΡΩΝΕΙ τόσο το πλαίσιο της απόφασης της ΟΛΜΕ, όσο και τα αγωνιστικά βήματα άρνησης συμμετοχής που προτείνει στη βάση του κλάδου. Σημειώνεται πως οι προαναφερόμενες παρατάξεις δεν κατέθεσαν το εν λόγω κείμενο στο πρόσφατο Δ.Σ της ΕΛΜΕ (15/2), αλλά μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, απαίτησαν(!) να σταλεί στα σχολεία, επειδή αυτές το «εγκρίνουν»(!) και έχουν την πλειοψηφία (4 ψήφοι έναντι 4, δηλ η πλειοψηφία στηριζόταν στη διπλή ψήφο του προέδρου)
Ως ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ αντισταθήκαμε σε αυτόν τον εκφυλισμό της ουσίας και των αρχών του συνδικαλισμού, δηλώσαμε ότι η «ΕΛΜΕ δεν είναι ο ταχυδρόμος οποιασδήποτε συνάθροισης διευθυντών», επικαλεστήκαμε τις δημοκρατικές και καταστατικές αρχές λειτουργίας του σωματείου και απαιτήσαμε να σταλεί από την ΕΛΜΕ, όπως είναι το καταστατικό της χρέος, η απόφαση της ΟΛΜΕ και να δοθεί έμφαση στα προτεινόμενα «βήματα» Αντίστασης των συναδέλφων.
ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΤΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ και ΠΕΚ/ΠΑΣΚ» ΩΣ ΥΠΟΝΟΜΕΥΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΤΗΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΥ.
ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΟΥΜΕ ΤΗΣ ΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΝΟΜΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΒΑΣΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΝΑ ΚΕΛΙΣΟΥΝ ΤΑ ΑΥΤΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ «ΣΕΙΡΗΝΕΣ» ΤΗΣ ΥΠΟΤΑΓΗΣ.
-
- Τονίζουμε ότι το «ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ» που ασμένως υποστηρίζουν οι δυο προαναφερόμενες παρατάξεις, σύμφωνα με δήλωσή τους, στο βασικό τους περιεχόμενο και στους στόχους του, ΣΤΡΩΝΕΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ» για την επιβολή του πιο βάρβαρου μέτρου που ξεθεμελιώνει όλες τις κατακτήσεις στο δημόσιο σχολείο και καταργεί τις βασικότερες εργασιακές κατακτήσεις και τα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας. Για του λόγου το αληθές, ανθολογούμε μερικά αποσπάσματα του κειμένου: «Κυρία υπουργέ, Πιστεύουμε πως επιδίωξη σας είναι να οδηγηθούμε σε μια ποιοτικότερη εκπαίδευση, δια μέσου ενός συστήματος που θα ενισχύει το συντονισμό,τη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητα κάθε Σχολικής Μονάδας», «Δείτε το λοιπόν, Κυρία Υπουργέ, ως μια καλή βάση, ως μια «εκπαιδευτική συνεννόηση», « Χρόνια τώρα μιλάμε για έναν εκπαιδευτικό σχεδιασμό της συμπερίληψης και της γενικότερης», «Η εσωτερική αξιολόγηση μπορεί να αποδώσει όλα τα ζητούμενα αποτελέσματα χωρίς την εμπλοκή που θα επιφέρει η μονοπρόσωπη εξωτερική αξιολόγηση», «Οι δείκτες που προτείνονται δεν μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις σχολικές μονάδες… Ως εκ τούτου, θα έπρεπε να προβλέπεται μια διαβάθμιση με λιγότερους δείκτες (δείκτες βάσης) για τα σχολεία αυτά.», « Οι ομάδες που προτείνονται είναι πολλές. Αν θέλουμε να υπάρξει ποιότητα και ουσία, κάθε σχολείο θα πρέπει να επιλέγει λίγους από τους δείκτες αυτούς»
- Αλήθεια, ποιος άραγε, εχέφρων, διαβάζοντας το παραπάνω «Υμνολόγιο» και «καλόπιασμα» της Υπουργού, μαζί με τις βοηθητικές… προτάσεις υλοποίησης των μέτρων της «για μια ποιοτικότερη εκπαίδευση» , μπορεί να διανοηθεί ότι το κείμενο αυτό έχει καμία σχέση με την ΑΠΟΦΑΣΗ της ΟΛΜΕ που καλεί σε μαζική άρνηση; Ποιος δεν καταλαβαίνει ότι, ουσιαστικά, μέσω αυτού του κειμένου, όχι μόνο ευξεγενίζονται, αλλά γίνονται αποδεκτά όλα τα βάρβαρα μέτρα, από την κατηγοριοποίηση των σχολείων στη τετραβάθμια κλίμακα («επαρκής, ανεπαρκής, καλή, εξαιρετική) μέχρι και τη συμπερίληψη;
Τίθεται λοιπόν ευθέως το ερώτημα προς τις δυο παρατάξεις (…) που δηλώνουν επίσημα ότι υιοθετούν αυτό το κείμενο.Τάσσονται με την αντιλαϊκή επίθεση ή με την αγωνιστική στάση και συλλογική αντίσταση του κλάδου; Θα υποστηρίξουν την απόφαση της ΟΛΜΕ για αντίσταση στην Αξιολόγηση ή θα ακούσουμε ξανά από την κορυφή του σωματείου μας την αλήστου μνήμης δήλωση στον αιματοβαμμένο ΑΣΕΠΑ του 1998 «άλλο ΕΛΜΕ, άλλο ΟΛΜΕ»; - Τονίζουμε ότι οποιαδήποτε «ομάδα» μπορεί να γράφει ό,τι κρίνει και να παίρνει την ευθύνη της δημοσιοποίησης των απόψεών της. Το σωματείο όμως έχει συντεταγμένη λειτουργία, καταστατικές αρχές και οφείλει απέναντι σε μια επίθεση να προασπίζεται τα συλλογικά συμφέροντα. Αν οι συγκεκριμένες παρατάξεις θέλουν να ΑΝΑΙΡΕΣΟΥΝ τη συγκατάθεσή τους στο αγωνιστικό πρόγραμμα της ΟΛΜΕ, ας πάρουν την ευθύνη και να το πουν ευθέως και στη συντεταγμένη λειτουργία του σωματείου, όχι όμως συγκαλυμμένα και παρασκηνιακά.
Σε αυτή τη μάχη που καλούμαστε να δώσουμε, όπως και σε κάθε μάχη, δε χωρούν διγλωσσίες και «κρυφά χαρτιά». Τα στρατόπεδα είναι σαφή: τασσόμαστε ή με την αντιλαϊκή επίθεση ή με την προάσπιση των συλλογικών συμφερόντων. - Τονίζουμε επίσης ότι η απόφαση της ΟΛΜΕ καλύπτει όλα τα μέλη, διευθυντές και μη. Συνεπώς, οι διευθυντές έχουν μέσο πάλης και συνδικαλιστική κάλυψη στον αγώνα τους, αρκεί να τον επιλέξουν.
- Εμείς από το χώρο της ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΟΝΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ-ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΧΟΥΝ ΕΝΑ ΔΡΟΜΟ: ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ-ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ-ΜΑΖΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΒΑΡΒΑΡΑ ΜΕΤΡΑ.
- ΑΥΤΟΣ Ο ΕΝΩΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΝΥΠΟΧΩΡΗΤΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ.